Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2009, 19:21
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Let je ook op dat je niet te weinig eet? Dan heeft je lichaam nog wel eens de neiging om in de spaarstand te gaan en alles vast te houden, waardoor mensen niet afvallen ondanks dat ze veel minder eten dan ze verbruiken..
Geloof me, ik eet niet te weinig . Als ik iets erg vind, is het 'het hongergevoel' (en dat heb ik vrij snel ).

Citaat:
Bedankt voor de info. Het moet voor jou zeker mogelijk zijn om je gewicht te verlagen naar bijvoorbeeld 60-65 kilo (het is maar een voorbeeld, ik vind dat wel een mooi gewicht bij die lengte, alles is mogelijk). Er zijn echter een paar dingen die je daarvoor nodig hebt:

- Vastberadenheid.
- Discipline.
- De juiste informatie.

Je moet het dus écht willen. Voedingsschema maken, jezelf eraan houden, sporten, jezelf inlezen in belangrijke voedingsinformatie, aandacht vasthouden, je resultaten checken, schema's bijstellen enz. In het begin moet je jezelf er doorheen slepen. Het is gewoon pijn lijden, uitgeput raken, geen fut meer hebben, doorbijten, maar als je routine hebt opgebouwd in je nieuwe levensstijl gaat alles vanzelf. Dan héb je maar even een BMI van 30, boeiend. Ik heb het ooit wel erger gehad dan jij en ik ben ook 40 kilo kwijtgeraakt, in nauwelijks een jaar tijd, en dat allemaal op een gezonde, verantwoorde manier.

Ik kan je met heel veel dingen helpen maar die bovenste twee criteria moeten vanuit jou komen. Dan weet ik zeker dat het je gaat lukken.
Als eerste moet ik je zeggen dat ik mn hele leven te zwaar ben geweest, dat is natuurlijk geen excuus, maar dat maakt het afvallen tot 60-65 erg lastig. Niet onmogelijk, uiteraard niet, maar lastig. En aangezien die discipline bij mij ontbreekt, ben ik met 70 al tevreden denk ik. Toen ik bij de dietiste zat ben ik tot 74 gekomen. Daarna kan ik wel kijken hoeveel meer eraf kan.

En wow, dat is een mooi resultaat, 40 kilo in een jaar.
Kan je me misschien vertellen hoe je dat dan gedaan hebt? Ik heb het dus over voedingsschema's, want ik lees hier altijd varieren maar ik weet niet zo goed hoe ik moet varieren behalve bij avondeten. Ik eet eigenlijk gewoon altijd brood met lunch en ontbijt. (ik eet liever geen vlees dus vleeswaren vallen al af.. en dingen als philadelphia spread vind ik gewoon niet lekker op brood..)
Oud 30-03-2009, 19:24
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
@WishfulDreaming:
Je kunt al heel veel bereiken door gezonde keuzes te maken. Dus idd volkorenbrood ipv witbrood, thee ipv limonade etc.
Het lijkt me belangrijk om na te gaan waarom je teveel eet? Is dat puur en alleen omdat je van eten houdt of eet je ook uit verveling, verdriet etc? Als er dingen achter zitten is het belangrijk om te weten en om een andere manier te vinden om daarmee om te gaan.
Je weet nu dat je zonder het te merken veel aan kunt komen. Zorg daarom dat je regelmatig (bijv. iedere maand) op de weegschaal gaat staan. Op die manier merk je meteen wanneer 't fout gaat. Maar focus ook niet teveel op je gewicht. Het belangrijkste is dat je je goed voelt.
Je hoeft niet per se meer te sporten om af te vallen. Het gaat erom dat je meer energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Alleen al door te leven verbruik je veel energie.
Ja ik eet omdat ik het godsgruwelijk lekker vind, ik me heerlijk voel als mijn buik vol is ipv leeg, en uit gewoonte/verveling.

En ik ga mn best doen! Sporten moet ik sowieso eigenlijk wel doen want mn conditie is prut.
Oud 30-03-2009, 20:07
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als eerste moet ik je zeggen dat ik mn hele leven te zwaar ben geweest, dat is natuurlijk geen excuus, maar dat maakt het afvallen tot 60-65 erg lastig. Niet onmogelijk, uiteraard niet, maar lastig. En aangezien die discipline bij mij ontbreekt, ben ik met 70 al tevreden denk ik. Toen ik bij de dietiste zat ben ik tot 74 gekomen. Daarna kan ik wel kijken hoeveel meer eraf kan.
Je geeft zelf al aan dat het geen excuus is, en dat is het ook niet. Je moet een gewicht kiezen wat bij je past, en waar jij gelukkig mee bent. Jij moet voor de spiegel kunnen staan en kunnen zeggen: zo vind ik mezelf goed. Ontevreden zijn met hoe je eruitziet is echt een vervelend gevoel. Helaas is het zo dat een goed resultaat ook behoorlijk wat inspanning kost en véél mensen willen daar geen moeite voor doen, daarom nemen ze er "genoegen" mee. Aangezien jij schrijft dat je dat stuk van net met tranen in je ogen hebt zitten typen ga ik ervan uit dat jij wel écht wilt. Dat maakt de weg vrij om ook met tips te komen die écht helpen en waar je écht wat aan hebt, zolang je ze maar naleeft. Als jij je het prettigst voelt bij 70 kilo, dan is 70 kilo je streefgewicht. Dat moet met de juiste aanpak en discipline niet al te moeilijk te bereiken zijn. Niemand is té zwaar van zichzelf zonder een kapotte schildklier, en iedereen kan bereiken wat ie wil. Je moet er alleen niet verlegen om zitten om dingen te leren over voeding en om te sporten.

Citaat:
En wow, dat is een mooi resultaat, 40 kilo in een jaar.
Kan je me misschien vertellen hoe je dat dan gedaan hebt?
Globaal door ervoor te zorgen dat mijn metabolisme een stuk hoger werd (7 eetmomenten op een dag), krachttraining en cardio. Goede schema's gemaakt, mezelf BLIJVEN inlezen m.b.t. voeding en training en mijn schema's waar nodig tussentijds aangepast (ook al doe je twintig aanpassingen, iedere aanpassing is vaak een goede). Daar routine in gekregen en toen ging het hard. Voor vrouwen gaat het vaak iets langzamer omdat zij een andere samenstelling hebben, maar je zal baat hebben bij eenzelfde aanpak.

Citaat:
Ik heb het dus over voedingsschema's, want ik lees hier altijd varieren maar ik weet niet zo goed hoe ik moet varieren behalve bij avondeten. Ik eet eigenlijk gewoon altijd brood met lunch en ontbijt. (ik eet liever geen vlees dus vleeswaren vallen al af.. en dingen als philadelphia spread vind ik gewoon niet lekker op brood..)
Variëren is belangrijk omdat je je voedingsstoffen beter vanuit verschillende bronnen kunt krijgen. Neem eiwitten bijvoorbeeld. Die bestaan uit zogeheten aminozuren wat eigenlijk de bouwstenen van je lichaam zijn. In een bepaald voedingsmiddel met eiwit, zoals een ei, zitten een aantal van deze aminozuren. In een ander eiwitproduct, zoals kipfilet, zitten weer andere aminozuren. De kunst is om een zo compleet mogelijk profiel te krijgen m.b.t. die voedingsstoffen.

Je neemt nu drie maaltijden per dag. Dat is gangbaar, maar optimaal zou zijn als je zes eetmomenten op een dag zou hebben. Je ontbijt is het belangrijkste. Het mag best uitgebreid zijn. Probeer véél eiwitten binnen te krijgen, en weinig vet. Ideaal is 40% eiwit, 50% koolhydraten en 10% vet. Eet bijvoorbeeld om 07:00, 09:30, 12:30, 15:00, 18:00 en 21:00 uur. Zorg ervoor dat je gezond eet, dus geen kant-en-klare producten. Eet complexe koolhydraten. Eet goede vetten. Als je er wat bedrevener in bent kan je bijvoorbeeld mikken op een 40-40-20 schema, (eiwitten-koolhydraten-vetten) omdat dat een goed systeem is om gewicht kwijt te raken. Neem weinig tot geen koolhydraten in je laatste maaltijd, dit stagneert namelijk de vetverbrand 's nachts. Als je geen vlees lust, neem dan vleesvervangers. Dat zijn namelijk belangrijke eiwitbronnen die je gewoon nodig hebt.

Dan sporten; véél cardio. Ik kan je aanraden om het vaak te doen. Zelf ben ik wel een fan van de crosstrainer in de gym, omdat je zo 10-12 kcal per minuut verbrandt en het wel lekker lang vol te houden is als je het even gewend bent. Probeer op te bouwen naar 4-5 keer per week, drie kwartier per keer.

Zelf heb ik er ook altijd krachttraining bij gedaan. Ik ben altijd een beetje huiverig om het daarover te hebben met vrouwen, omdat er vaak wordt gedacht dat je daar breed van wordt. Laat ik je meteen uit die illusie helpen: vrouwen worden alleen breed als ze anabolen gebruiken. Ik ken een meisje van 55 kilo die tachtig kilo drukt, in haar roze trainingstopje. Krachttraining is belangrijk om spierverlies bij het afvallen tegen te gaan en je metabolisme (hetgeen je verbrandt in rust) krijgt er een enorm impuls van.

Dit alles klinkt voor jou nu als een enorm pak werk, en dat is het ook in zekere zin, als je iedere verandering in levensstijl erbij betrekt. Toch is het zo dat wanneer je je eerste resultaat ziet een enorme motivatieboost krijgt waardoor je het niet meer als een last gaat zien maar als een uitdaging.
__________________
Guilty of being white.

Laatst gewijzigd op 30-03-2009 om 22:26.
Oud 30-03-2009, 20:16
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Mobius, dit klinkt allemaal fantastisch maar je beseft dat de meeste mensen niet de tijd/zin/geld hebben om 4 tot 5 keer per week in de sportschool te staan? Iemand anders zei het ook al eens: op zich zijn je adviezen prima, maar ze zijn wel erg gericht op een sportieve levensstijl. Afvallen gaat als een speer met je khdr/eiwit verhoudingen en sportadviezen, maar voor de meeste mensen zijn ze praktisch gewoon niet haalbaar.
Oud 30-03-2009, 20:21
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Mobius, dit klinkt allemaal fantastisch maar je beseft dat de meeste mensen niet de tijd/zin/geld hebben om 4 tot 5 keer per week in de sportschool te staan? Iemand anders zei het ook al eens: op zich zijn je adviezen prima, maar ze zijn wel erg gericht op een sportieve levensstijl. Afvallen gaat als een speer met je khdr/eiwit verhoudingen en sportadviezen, maar voor de meeste mensen zijn ze praktisch gewoon niet haalbaar.
Tijd kan je maken, kwestie van plannen. Geld kost het niet, want ze kan gratis zwemmen. En als je er geen zin in hebt dan wil je kennelijk niet hard genoeg. Wil je op een gezonde manier afvallen en er geen tien jaar over doen? Dan moet je erbij sporten zodat je toch nog voldoende voedingsstoffen binnen kan krijgen. Simpelweg een stuk minder gaan eten zal je niet gezonder van worden. Voeding blijft het allerbelangrijkste, maar training is ook gewoonweg een essentie.

Daarnaast geeft ze al aan dat ze niet onwelwillend tegenover sport staat, wat haar alleen maar ten goede kan komen.
__________________
Guilty of being white.
Oud 30-03-2009, 20:27
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Jouw manier van afvallen is niet heilig, er zijn andere manieren waarop het ook kan. Zoals ik al zei, je adviezen zijn op zich prima, maar simpelweg niet haalbaar voor iedereen. Dan kan je vinden dat iemand gewoon niet genoeg zijn best doet, je kan ook een manier zoeken waarop iemand op zijn eigen manier, met zijn eigen wensen qua eten en bewegen, toch af kan vallen. Natuurlijk moet je keuzes maken, maar die hoeven niet perse zo "radicaal" te zijn als de jouwe.

Jij hebt een bepaalde mentaliteit, prima voor jou, accepteer gewoon dat dat niet voor iedereen (langdurig) werkt.
Oud 30-03-2009, 20:28
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
10% vet bijvoorbeeld, op een dieet van 1500 kcal is dat dus 150 kcal. Dat is een eetlepel olijfolie. Over het algemeen eten mensen ook kaas op brood, vlees, vleeswaren, etc. Natuurlijk is het ideaal, maar niet de enige manier.
Oud 30-03-2009, 20:30
Verwijderd
Plus dat er ook onderzoeken zijn die suggeren dat goede vetten het afval-proces juist kunnen ondersteunen en daarnaast heb je die ook gewoon nodig natuurlijk..
Oud 30-03-2009, 20:57
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
geef me dan jullie advies
Oud 30-03-2009, 21:13
Verwijderd
Ik zou als ik jou was eens uitrekenen wat je ongeveer verbruikt op een dag (daar heeft mobius wel een mooie site voor geloof ik). Ga daar ong. 500 kcal onderzitten en ga 3x in de week sporten (zwemmen, hardlopen etc.). 1x in de week eet je wat je verbruikt, zo houd je het wat makkelijker vol en geef je je stofwisseling een mooie boost.

Als je ongeveer 1500 kcal binnen zou willen krijgen zou ik het persoonlijk zo doen (maar het kan vast beter qua verhoudingen, alleen vind ik dat teveel moeite)
Ontbijt: 2 boterhammen met mager beleg + glas zuivel (=300 kcal)
Tussendoor: Tussendoortje als een eierkoek, bakje yoghurt, boterham met beleg etc. (=100 kcal)
Lunch: 3 boterhammen met mager beleg + glas zuivel (= 300 kcal)
Tussendoor: Tussendoortje + stuk fruit (=200 kcal)
Avondeten: Normale portie (=3-4 ol) aardappels/pasta/rijst (probeer wat vaker gekookte ipv gebakken aardappels te nemen etc.), veel groente, niet te kcal-rijk vlees(vervanger) (=400-500 kcal)
Tussendoor: stuk fruit en nog een zuivelproduct (=200 kcal)
Oud 30-03-2009, 22:23
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Jouw manier van afvallen is niet heilig, er zijn andere manieren waarop het ook kan. Zoals ik al zei, je adviezen zijn op zich prima, maar simpelweg niet haalbaar voor iedereen. Dan kan je vinden dat iemand gewoon niet genoeg zijn best doet, je kan ook een manier zoeken waarop iemand op zijn eigen manier, met zijn eigen wensen qua eten en bewegen, toch af kan vallen. Natuurlijk moet je keuzes maken, maar die hoeven niet perse zo "radicaal" te zijn als de jouwe.

Jij hebt een bepaalde mentaliteit, prima voor jou, accepteer gewoon dat dat niet voor iedereen (langdurig) werkt.
Ik vind het vervelend dat je zo negatief doet terwijl je haar reactie nog niet eens gelezen hebt. Ik wacht dat liever af en wanneer mijn methode absoluut niet haalbaar is gaan we opzoek naar iets anders. Dit is het effectiefst, en ik bekijk het liever vanuit een positieve invalshoek.
__________________
Guilty of being white.
Oud 30-03-2009, 22:23
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
10% vet bijvoorbeeld, op een dieet van 1500 kcal is dat dus 150 kcal. Dat is een eetlepel olijfolie. Over het algemeen eten mensen ook kaas op brood, vlees, vleeswaren, etc. Natuurlijk is het ideaal, maar niet de enige manier.
Goed lezen. Ik had het over 10% vet bij het ontbijt, niet over de gehele dag.
__________________
Guilty of being white.
Oud 30-03-2009, 22:24
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Plus dat er ook onderzoeken zijn die suggeren dat goede vetten het afval-proces juist kunnen ondersteunen en daarnaast heb je die ook gewoon nodig natuurlijk..
Klopt, maar die hoeven niet voor meer dan 20% van je volledige dagelijkse voeding te zijn.

Beter is trouwens om 20% onder je caloriebehoefte te gaan zitten. Niet meer, want dan ga je eiwitten verbranden en dat ga je echt niet willen. Bij een vrij lage activiteit (ze geeft aan vrij veel te lopen) is haar onderhoud ongeveer 2300 kcal. Dat klinkt veel voor een vrouw, maar als je meer gewicht hebt moet je ook meer eten om dat gewicht vast te houden. Dus zal ze moeten beginnen met ongeveer 1800-1900 kcal per dag. Bij iedere drie-vier kilo die ze afvalt moet dat weer bijgesteld worden.

Dit is trouwens die site. De onderste methode is het uitgebreidst, maar die hoef je niet te gebruiken. Beter gebruik je de op één na onderste.
__________________
Guilty of being white.

Laatst gewijzigd op 30-03-2009 om 22:34.
Oud 31-03-2009, 08:04
Verwijderd
Ik weet bij dat soort methodes nooit hoe actief ik ben Want ze hebben het over sport, maar hoe zit het met gewoon wandelen en fietsen? Zit de 'standaard' 30 min. bewegen per dag al bij het laagste niveau of..? en 3 dagen per week sporten zegt nog niet zoveel, want het maakt wel uit of dat een klein half uurtje is of een uur natuurlijk..
Oud 31-03-2009, 08:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee, dat vond ik ook een lastige. Maar wat ik zo schokkend vind aan die site is dat dan dus ineens blijkt dat die 2000 kcal. nergens op slaat, dat dat maar een lomp gemiddelde is. Oké, dat is misschien ook wel logisch, maar bij die bovenste methode staat zelfs bij het aankomen nog een getal onder de 2000.

Maar goed, ik wil dus graag wat gezonder gaan eten omdat ik misschien minder buikpijn krijg dan (misschien ook niet, waarschijnlijk is het stress, maar ik kan het altijd proberen). Dus wat meer fruit. Maar ik weet nooit goed wanneer ik nou fruit moet eten, ik vergeet dat altijd. Omdat je dan weer op college of zo bent of omdat je net alweer iets anders hebt gegeten... Wat is nou een handig tijdstip, wat later op de middag of zo?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-03-2009, 09:09
Verwijderd
@ Vogelvrij: bijvoorbeeld als je er zin in hebt? Er zijn vast momenten op de dag dat het ideaal gezien beter zou uitkomen om geen fruit te eten, maar zó veel maakt dat allemaal niet uit.

@ Ave: waarom zoveel zuivel? Het is toch al lang achterhaald dat volwassenen zoveel zuivel nodig hebben?
Oud 31-03-2009, 09:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar ik heb er nooit zin in Ik vind fruit bloedirritant, het is altijd maar zo kort houdbaar, eerst wacht je dagen tot het te eten is en drie dagen later is het alweer te laat en het is nog niet eens lekker ook. Maar ik bedoelde ook niet qua zuren en vetten en weet ik veel wat allemaal, maar ik vroeg me meer af hoe andere mensen het voor elkaar krijgen om zoveel fruit te eten, op welke momenten van de dag ze dat dan doen. Wat later op de middag, nam ik aan, maar misschien ook bij het middageten of zo?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-03-2009, 10:22
Verwijderd
@ Quis: er zijn onderzoeken die met argumenten komen voor beide kanten maar daar ging het me niet eens per se om, kwark (of griekse yoghurt) levert vrij veel eiwitten bijvoorbeeld en daarnaast verzadigt zuivel wat best handig is als je minder 'mag' eten dan je eigenlijk zou willen..
Oud 31-03-2009, 10:31
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
@ Wishful Dreaming: misschien helpt het al als je vanaf nu in het "Wat heb je vandaag allemaal gegeten en gedronken" topic op E&D iedere dag post wat je hebt gegeten. Dan houd je niet alleen een lijstje bij, je bent je ook extra bewust van wat je neerzet omdat je het echt post waar anderen het kunnen lezen.

Verder heb ik niet veel toe te voegen aan alles wat de rest hier je op eetgebied aangeraden heeft, dat lijkt me vrij compleet. Behalve misschien dat je vooral een sport moet kiezen die je echt leuk vindt om te doen. Als je iets doet wat 'goed' is, maar waar je helemaal niks aan vindt, houd je het uiteindelijk toch niet vol.
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 31-03-2009, 10:47
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik weet bij dat soort methodes nooit hoe actief ik ben Want ze hebben het over sport, maar hoe zit het met gewoon wandelen en fietsen? Zit de 'standaard' 30 min. bewegen per dag al bij het laagste niveau of..? en 3 dagen per week sporten zegt nog niet zoveel, want het maakt wel uit of dat een klein half uurtje is of een uur natuurlijk..
Een vuistregel voor de beste vetverbranding is dat je het best op een hartslag van 60-70% van je maximum hartslag kunt bewegen. Een gemiddelde om ongeveer je maximum uit te rekenen is simpelweg 220 min je leeftijd. Trainen met een hartslagmeter is daarom dus ideaal, want niet iedereen houdt van sportscholen. Echter, wanneer je aan het sporten bent kan je ook letten op je ademhaling. Is die zwaarder dan normaal, dan zit je goed. Moet je echt naar adem happen, dan ben je te zwaar bezig.

Vetverbranding komt pas goed op gang wanneer er een constante hoeveelheid zuurstof in je lichaam aanwezig is. Dat wordt meestal bereikt na 8-10 minuten. Als je dat vijf keer in de week tussen de 30 en 45 minuten doet, ben je al heel goed bezig.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 10:49
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Maar goed, ik wil dus graag wat gezonder gaan eten omdat ik misschien minder buikpijn krijg dan (misschien ook niet, waarschijnlijk is het stress, maar ik kan het altijd proberen). Dus wat meer fruit. Maar ik weet nooit goed wanneer ik nou fruit moet eten, ik vergeet dat altijd. Omdat je dan weer op college of zo bent of omdat je net alweer iets anders hebt gegeten... Wat is nou een handig tijdstip, wat later op de middag of zo?
Neem fruit als tussendoortje, dus bijvoorbeeld om 10 uur 's ochtends en om drie uur 's middags. Maar fruit is niet het belangrijkste als het om gezond eten gaat. Google maar eens op "de schijf van vijf", en lees het maar eens door.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 10:51
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
@ Ave: waarom zoveel zuivel? Het is toch al lang achterhaald dat volwassenen zoveel zuivel nodig hebben?
Zuivel is goed als je wil aankomen. Als je echt mega skinny bent is volle melk geen probleem, als je gewoon wat kilo's erbij wil, neem dan halfvolle melk. Als je af wil vallen, kan je beter geen melk drinken of teveel zuivel nemen. Met uitzondering van (magere) kwark, want dat is goed voor iedereen, vooral voor het slapengaan.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 10:56
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Neem fruit als tussendoortje, dus bijvoorbeeld om 10 uur 's ochtends en om drie uur 's middags. Maar fruit is niet het belangrijkste als het om gezond eten gaat. Google maar eens op "de schijf van vijf", en lees het maar eens door.
Neem fruit bíj je tussendoortje, zou ik zeggen. Anders komt het al gauw neer op een afval-iets, en als er iets is wat VV niet moet doen dan is het wel afvallen.

Verder kan je denken aan: het verwerken bij je avondeten, bij/door je toetje nemen (warme appel met yoghurt bijvoorbeeld), fruit op brood, sapjes persen etc. etc. Met wat creativiteit moet het wel lukken!
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 31-03-2009, 10:58
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Zuivel is goed als je wil aankomen. Als je echt mega skinny bent is volle melk geen probleem, als je gewoon wat kilo's erbij wil, neem dan halfvolle melk. Als je af wil vallen, kan je beter geen melk drinken of teveel zuivel nemen. Met uitzondering van (magere) kwark, want dat is goed voor iedereen, vooral voor het slapengaan.
Mijn diëtiste raadt +/- een halve liter zuivel per dag aan, wat neer komt op 3x per dag een zuivelmoment.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 31-03-2009, 11:38
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Mijn diëtiste raadt +/- een halve liter zuivel per dag aan, wat neer komt op 3x per dag een zuivelmoment.
Óf je neemt 500 gr kwark voordat je gaat slapen. Vol langzame eiwitten die je lichaam voorzien houden van de belangrijkste aminozuren tijdens je slaap.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 11:39
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Neem fruit bíj je tussendoortje, zou ik zeggen. Anders komt het al gauw neer op een afval-iets, en als er iets is wat VV niet moet doen dan is het wel afvallen.
Geen idee, ik weet niet hoeveel ze weegt en bij welke lengte. Als ze wil aankomen: boven onderhoud eten en iedere maaltijd ongeveer even groot. Dan kan je best een of twee stuks fruit bij je tussendoor(tje) nemen, inderdaad.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 11:41
Verwijderd
Of griekse yoghurt als je geen kwark lust (). Als t om de eiwitten gaat, beter griekse dan gewone yoghurt nemen.

En verder blijf ik er bij dat zuivel een verzadigd gevoel is en op die manier vaak een ideale 'maaltijdafsluiter' is. Als je gewend bent veel te eten, is het prettig als je producten neemt die iig een beetje verzadigen zodat je niet de hele tijd met trek rondloopt.
Oud 31-03-2009, 11:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, bedankt

Ik weet natuurlijk wel dat gezond eten meer is dan alleen fruit, maar aangezien ik sowieso te weinig fruit eet, leek me dat nog wel iets wat sowieso beter is om te veranderen En fruit bij een tussendoortje vind ik niet zo fijn, liever of het een of het ander, anders zit ik al vol en heb ik er geen zin meer in. Sapjes persen doe ik al soms, dat is inderdaad een goede En misschien toch iets op brood of met een toetje of zo, ja...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-03-2009, 12:03
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Of griekse yoghurt als je geen kwark lust (). Als t om de eiwitten gaat, beter griekse dan gewone yoghurt nemen.

En verder blijf ik er bij dat zuivel een verzadigd gevoel is en op die manier vaak een ideale 'maaltijdafsluiter' is. Als je gewend bent veel te eten, is het prettig als je producten neemt die iig een beetje verzadigen zodat je niet de hele tijd met trek rondloopt.
Ja vind ik ook, zuivel verzadigd mij bij heel erg, aangezien ik geen vlees eet (en dus weinig verzadiging heb), werkt dat bij mij erg goed. Dus savonds heb ik vooral snel zin in iets dus ik ga wel gewoon dan een beker optimel drinken, toch het verzadigde gevoel. Maarja blijf van mening dat zuivel inderdaad niet het meest briljante product op aarde is.
Oud 31-03-2009, 12:22
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Optimel adverteert met hun 0% vet-campagne. Helaas zit dat spul boordevol suiker.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 12:32
Verwijderd
Maar dat geldt niet voor dingen als magere kwark en magere griekse yoghurt, dus ik zie niet in wat daar niet goed aan zou zijn als het wel verzadigt?
Oud 31-03-2009, 12:49
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Maar dat geldt niet voor dingen als magere kwark en magere griekse yoghurt, dus ik zie niet in wat daar niet goed aan zou zijn als het wel verzadigt?
Daar is ook helemaal niets slecht aan.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 13:49
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Optimel adverteert met hun 0% vet-campagne. Helaas zit dat spul boordevol suiker.
Nee joh.

Wel vol zoetstof
Oud 31-03-2009, 14:50
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ja idd, ik keek, zat 4 gram suiker per 100 ml.
Het is misschien rommel, maar als je kijkt wat ik in plaats daarvan laat staan ..
Oud 31-03-2009, 14:51
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Chips, frisdrank en M&M's?
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Een vuistregel voor de beste vetverbranding is dat je het best op een hartslag van 60-70% van je maximum hartslag kunt bewegen. Een gemiddelde om ongeveer je maximum uit te rekenen is simpelweg 220 min je leeftijd. Trainen met een hartslagmeter is daarom dus ideaal, want niet iedereen houdt van sportscholen. Echter, wanneer je aan het sporten bent kan je ook letten op je ademhaling. Is die zwaarder dan normaal, dan zit je goed. Moet je echt naar adem happen, dan ben je te zwaar bezig.

Vetverbranding komt pas goed op gang wanneer er een constante hoeveelheid zuurstof in je lichaam aanwezig is. Dat wordt meestal bereikt na 8-10 minuten. Als je dat vijf keer in de week tussen de 30 en 45 minuten doet, ben je al heel goed bezig.
Daar heb ik dus niks aan, ik heb geen idéé hoe mijn hartslag is en zelfs mijn ademen vind ik lastig, ik let er iig nooit op maar ik zal er deze week eens naar kijken... Maar jij lijkt me wel iemand die wel een inschatting kan maken, dus ik leg het jou gewoon even voor

*denkt even na* Ik klim twee keer per week, een avond rond de 2 of 2,5 uur (afhankelijk van hoe vroeg we zijn). Daarvan sta je wel de helft van de tijd te zekeren natuurlijk, maar wat spieren betreft is dat ook wel nodig En de andere keer is het iets van een uur tot anderhalf uur boulderen (oftewel zonder zekeren).
Dan nog een keer per week of 3 kwartier hardlopen of squashen, of een uurtje wandelen, of >2 uur voetballen (ja wisselt nogal).
Oh ja en tegenwoordig ook een uur yoga per week.
En ik ben natuurlijk een student, dus ik fiets tamelijk veel. Gemiddeld genomen denk ik een half uur per dag, maar da's afhankelijk waar ik overal heen moet. Maar met studeren en werken zit ik wel alleen maar of sjouw hooguit door het gebouw, dus daar heb ik weinig beweging.

Maar ik heb echt géén idee in welke categorie dat valt, ik weet in dit soort testjes nooit in te vullen hoeveel ik doe en kom er ook niet echt achter hoeveel ik zou 'moeten' eten. Nu neem ik aan dat er niks aan de hand is omdat ik al jaren rondom hetzelfde gewicht zit en dat een prima gewicht is, maar ik vind het toch wel leuk om te weten hoe het in te schatten is.

Laatst gewijzigd op 31-03-2009 om 16:13.
Oud 31-03-2009, 20:38
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:


Daar heb ik dus niks aan, ik heb geen idéé hoe mijn hartslag is en zelfs mijn ademen vind ik lastig, ik let er iig nooit op maar ik zal er deze week eens naar kijken... Maar jij lijkt me wel iemand die wel een inschatting kan maken, dus ik leg het jou gewoon even voor

*denkt even na* Ik klim twee keer per week, een avond rond de 2 of 2,5 uur (afhankelijk van hoe vroeg we zijn). Daarvan sta je wel de helft van de tijd te zekeren natuurlijk, maar wat spieren betreft is dat ook wel nodig En de andere keer is het iets van een uur tot anderhalf uur boulderen (oftewel zonder zekeren).
Dan nog een keer per week of 3 kwartier hardlopen of squashen, of een uurtje wandelen, of >2 uur voetballen (ja wisselt nogal).
Oh ja en tegenwoordig ook een uur yoga per week.
En ik ben natuurlijk een student, dus ik fiets tamelijk veel. Gemiddeld genomen denk ik een half uur per dag, maar da's afhankelijk waar ik overal heen moet. Maar met studeren en werken zit ik wel alleen maar of sjouw hooguit door het gebouw, dus daar heb ik weinig beweging.

Maar ik heb echt géén idee in welke categorie dat valt, ik weet in dit soort testjes nooit in te vullen hoeveel ik doe en kom er ook niet echt achter hoeveel ik zou 'moeten' eten. Nu neem ik aan dat er niks aan de hand is omdat ik al jaren rondom hetzelfde gewicht zit en dat een prima gewicht is, maar ik vind het toch wel leuk om te weten hoe het in te schatten is.
Aangezien dit Voedings en Gezondheidstopic en ik vind dat gezondheid en sport hand in hand gaan, zal ik niet replyen in een "offtopic size 1"

Je sport ver bovengemiddeld dus ik ga er voor het gemak vanuit dat je conditie optimaal is. Klimmen is behoorlijk zwaar, als je een heel uur bezig bent betekent dat hardcore zweten. Echter, je hartslag zal er zelden van boven de 150 komen, omdat de snelheid ontbreekt. Wat dat betreft is het dus low intensity, je gebruikt voornamelijk je spieren.

Als je hardloopt is het vrij gemakkelijk om op je ademhaling te letten. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je gaat. Als beginner is langdurig joggen (langer dan 20 minuten) al behoorlijk intensief, als gevorderde is wat langer hardlopen een eitje. Voor beste vetverbranding raad ik aan wat ik eerder gezegd heb; zwaar ademen, maar niet naar adem happen, dus niet enorm hijgen zegmaar. (die hijgers die je kent van aan de telefoon zijn eigenlijk "zware-ademhalers" ) Als je gewoon wil bewegen en niet wil letten op resultaten zou ik gewoon lekker je eigen tempo aanhouden. Ga je wel heel hard, intensief en langdurig sporten, neem dan voor -en achteraf wat te eten, dan doet een banaantje namelijk wonderen.

Vul jij in dat schema maar gerust niveau 4 in. Wat je dan krijgt is een richtlijn. Probeer je dat uit en blijf je op gewicht, is er niets aan de hand.
__________________
Guilty of being white.
Oud 31-03-2009, 22:19
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Chips, frisdrank en M&M's?
Helemaal juist!
Oud 01-04-2009, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Aangezien dit Voedings en Gezondheidstopic en ik vind dat gezondheid en sport hand in hand gaan, zal ik niet replyen in een "offtopic size 1"

Je sport ver bovengemiddeld dus ik ga er voor het gemak vanuit dat je conditie optimaal is. Klimmen is behoorlijk zwaar, als je een heel uur bezig bent betekent dat hardcore zweten. Echter, je hartslag zal er zelden van boven de 150 komen, omdat de snelheid ontbreekt. Wat dat betreft is het dus low intensity, je gebruikt voornamelijk je spieren.

Als je hardloopt is het vrij gemakkelijk om op je ademhaling te letten. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je gaat. Als beginner is langdurig joggen (langer dan 20 minuten) al behoorlijk intensief, als gevorderde is wat langer hardlopen een eitje. Voor beste vetverbranding raad ik aan wat ik eerder gezegd heb; zwaar ademen, maar niet naar adem happen, dus niet enorm hijgen zegmaar. (die hijgers die je kent van aan de telefoon zijn eigenlijk "zware-ademhalers" ) Als je gewoon wil bewegen en niet wil letten op resultaten zou ik gewoon lekker je eigen tempo aanhouden. Ga je wel heel hard, intensief en langdurig sporten, neem dan voor -en achteraf wat te eten, dan doet een banaantje namelijk wonderen.

Vul jij in dat schema maar gerust niveau 4 in. Wat je dan krijgt is een richtlijn. Probeer je dat uit en blijf je op gewicht, is er niets aan de hand.
Voeding in combinatie met gezondheid ja, alleen sport vond ik wel een beetje offtopic gaan

Haha ja van klimmen ga je alleen hijgen bij de echt zware routes, dat is ook waarom ik toch met enige regelmaat probeer te hardlopen Maar oke, leuk om te weten dat ik toch wel goed sport ondertussen. Zal het schema even checken om te kijken of ik goed eet.
Edit: Heuj 2400 kcal per dag dan eet ik echt te weinig, pff, daar kom ik ook echt niet aan met normaal eten, zelfs niet met mijn standaard chocoladebroodbeleg. Jammer dannn.

Laatst gewijzigd op 01-04-2009 om 11:37.
Oud 01-04-2009, 17:05
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
@ WishfulDreaming (en andere geïnteresseerden)

Ik ben zelf inmiddels 4,5 maand bezig met afvallen en 8,5 kilo kwijt (nog zo'n 20 te gaan). Mijn verhaal is een beetje hetzelfde als van WishfulDreaming; ik ben nog nooit echt slank geweest, was als kind al molliger en uiteindelijk dus echt te dik. Meerdere malen heb ik geprobeerd af te vallen, maar je weet hoe dat gaat als 16-jarige: uithongeren en uiteindelijk weer het dubbele aankomen. Inmiddels weet ik vrij veel af van voeding en sport en heb daarom deze keer echt "de knop om kunnen zetten". Eigenlijk had ik gewoon een soort eetverslaving en vooral in het begin is het daarom moeilijk al die dingen die je normaal at te laten staan. Na een maand merkte ik echter dat ik gewoon helemaal geen trek meer had in chips of chocola en dat dit gezonde eetpatroon makkelijk vol te houden is! Voor mij is het gewoon een hele duidelijke lifestyleverandering, ook w.b.t. sporten, namelijk 3 keer per week fitness. Ik begin dan met 20 minuten lichte krachttraining (in die 20 minuten verbruik je je glycogeenvoorraad die het geschikst is voor krachttraining), om daarna 40 minuten op de crosstrainer te staan (verder met vetverbranding).
Ik eet op een dag ongeveer 1500 kcal en in het weekend neem ik vaak meer (zo'n 2000 kcal) om mijn lichaam een beetje voor de gek te houden en een boost te geven. Dit compenseer ik dan soms door een andere dag zo'n 1200 kcal te nemen. Hier een algemeen eetlijstje:

Ontbijt (+/- 360 kcal):
3 volkoren boterhammen met becel light boter
1 beleg ham/rookvlees/kipfilet
1 beleg 20+ smeerkaas
1 beleg halvajam (soms pure hagelslag)
1 glas magere melk

Tussendoor (110-130 kcal):
Banaan/appel
2 snack a jacks

Lunch (300-400 kcal):
Zie ontbijt, maar zonder melk en vaak extra boterham

Tussendoor (150 kcal):
eierkoek of krentenbol oid

Avondeten (500-600 kcal)

Ik vul mijn gewicht in op valtaf.nl en in het begin gebruikte ik ook het eetdagboek. Inmiddels weet ik de voedingswaarde van producten uit mijn hoofd. Voor mij werkt het erg goed om de calorieen in mijn hoofd op te tellen, wanneer je je dan bedenkt hoe weinig kcal je "overhoudt" voor de dag na het eten van een reep chocola, bedenk je je wel twee keer. Het bijhouden van de gewichtsgrafiek werkt ook echt als een extra motivatie (dat dalende lijntje!).

Dit even beknopt, hopelijk heb je er iets aan, anders help ik je nog graag .
__________________
Elu on ilus.
Oud 01-04-2009, 17:11
Mara
Mara is offline
Heel mooi Subject
Je hoeft trouwens niet lichte krachttraining te doen hoor - zwaarder mag ook best. Als vrouw wordt je niet zo snel gespierd, maar het beetje spiermassa wat je ermee wint is meegenomen. Het zorgt ervoor dat je BMR omhoog gaat én dat je figuur mooier wordt!
Oud 01-04-2009, 18:43
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Helemaal juist!
Ik ken het, zelf ook jarenlang gedaan! Totdat ik 120 kilo woog, toen werd het tijd voor wat anders!
__________________
Guilty of being white.
Oud 01-04-2009, 18:44
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Voeding in combinatie met gezondheid ja, alleen sport vond ik wel een beetje offtopic gaan
Maar als je veel sport moet je je voeding aanpassen, vandaar

Citaat:
Haha ja van klimmen ga je alleen hijgen bij de echt zware routes, dat is ook waarom ik toch met enige regelmaat probeer te hardlopen Maar oke, leuk om te weten dat ik toch wel goed sport ondertussen. Zal het schema even checken om te kijken of ik goed eet.
Edit: Heuj 2400 kcal per dag dan eet ik echt te weinig, pff, daar kom ik ook echt niet aan met normaal eten, zelfs niet met mijn standaard chocoladebroodbeleg. Jammer dannn.
Vind je jezelf te licht?
__________________
Guilty of being white.
Oud 01-04-2009, 18:53
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
verhaal
Erg goed bezig! Op deze manier val je alleen vet af, en houd je het spierverlies beperkt tot een minimum. Ook goed dat je even de "refeed" aansnijdt, want dat is best belangrijk.

Voor mensen die het niet weten: wanneer je een tijdje bezig bent met diëten wordt je stofwisseling ook trager waardoor je gewichtsverlies wat stagneert. Dit kan je verhelpen door eens in de zoveel tijd een zogenaamde refeed te doen; dat is gedurende één dag 500 kcal boven je onderhoud eten, om je stofwisseling weer te laten stijgen. De dag daarna kan je weer gewoon 20% onder je onderhoud eten en zal het afvallen weer sneller gaan.

Meer over refeed. Wederom erg gefocust op sporters, dus als je niet sport, filter dat er maar even uit.
__________________
Guilty of being white.
Oud 01-04-2009, 18:54
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Heel mooi Subject
Je hoeft trouwens niet lichte krachttraining te doen hoor - zwaarder mag ook best. Als vrouw wordt je niet zo snel gespierd, maar het beetje spiermassa wat je ermee wint is meegenomen. Het zorgt ervoor dat je BMR omhoog gaat én dat je figuur mooier wordt!
Hèhè, eindelijk een vrouw die het zélf zegt. De meesten zijn echt gewoon bang voor gewichten. Die brede vrouwen die je weleens in bladen en op tv ziet zijn allemaal hardcore gebruikers van anabolen.
__________________
Guilty of being white.
Oud 01-04-2009, 19:11
Verwijderd
Offtopic: Hey Mobius, ik heb een paar vragen maar ik wil dat eigenlijk liever niet hier posten. Vind je het oké als ik je en pm stuur?
Oud 01-04-2009, 19:18
Mara
Mara is offline
Citaat:
Hèhè, eindelijk een vrouw die het zélf zegt. De meesten zijn echt gewoon bang voor gewichten. Die brede vrouwen die je weleens in bladen en op tv ziet zijn allemaal hardcore gebruikers van anabolen.
Met van die steroiden-kaken
Oud 01-04-2009, 20:16
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Offtopic: Hey Mobius, ik heb een paar vragen maar ik wil dat eigenlijk liever niet hier posten. Vind je het oké als ik je en pm stuur?
Offtopic: Okee!
__________________
Guilty of being white.
Oud 02-04-2009, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Maar als je veel sport moet je je voeding aanpassen, vandaar

Vind je jezelf te licht?
Nee, helemaal niet, ik ben ongeveer 58 kg op 1,68 m, vind het voor mijn bouw echt perfect. Wil niet aankomen of afvallen. Zou wel best een plattere buik willen hebben, maar welke vrouw wil dat nou niet... En als ik dat zeg lacht iedereen me altijd uit
Oud 02-04-2009, 16:32
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Nee, helemaal niet, ik ben ongeveer 58 kg op 1,68 m, vind het voor mijn bouw echt perfect. Wil niet aankomen of afvallen. Zou wel best een plattere buik willen hebben, maar welke vrouw wil dat nou niet... En als ik dat zeg lacht iedereen me altijd uit
Dan zal je wel al een platte buik hebben. Hoe zit het met je stofwisseling? En hoe vaak eet je per dag?
__________________
Guilty of being white.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.