Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2005, 12:15
Storm
Storm is offline
Citaat:
Quiana schreef op 09-09-2003 @ 17:40 :
Aangezien er best veel vragen zijn over anti-depressiva
(en andere psychofarmaca), hun werking en ervaringen (enz) ervan, is hier een algemene topic, waarin zulke vragen kunnen.

Even wat algemene informatie:

Psychofarmaca
Psychofarmaca zijn geneesmiddelen die de psychische functies beďnvloeden. De werking is afhankelijk van de stof, de persoon en de omgeving.
  • Sedativa
    Sedativa zijn kalmeringsmiddelen die lijken op slaapmiddelen, maar werken langer en minder snel.

    Voorbeelden: Broom en Valeriaan.
  • Tranquillizers
    Worden alleen gebruikt bij langdurig en vaak terugkomende angststoornissen die niet op een andere manier zijn weg te nemen. Ze mogen niet gegeven worden als de angst door een depressie wordt veroorzaakt. Het effect is dat men minder gevoelig wordt voor de eigen gemoedstoestand en voor prikkels van buitenaf.

    Voorbeelden: Valium, Librium, Meprobamaat en Seresta
  • Antipsychotica en Neurolpetica
    Ze werken door blokkade van het dopamine-effect op de synapsen, en worden gebruikt bij wanen, psychotische angsten, driften en depressies.

    Voorbeelden: Largactil, Trilafon, Serenase, Nozinan, Haldol, Melleril en Orap.
  • Antidepressivum
    Geneesmiddel dat gebruikt wordt bij de bestrijding van depressies. De oudere antidepressiva (de MAO-remmers)
    kunnen soms dodelijke reacties veroorzaken bij combinatie met voedingsmiddelen (alcohol, kaas) en worden hierom nog zelden toegepast. De tricyclische antidepressiva hebben dit nadeel niet. Wel kunnen zij de rijvaardigheid negatief beďnvloeden. Hetzelfde geldt overigens voor de serotonineheropnameremmers, zoals fluoxetine (Prozac(r)) en paroxetine.


Bronnen en andere handige links:
http://www.getpharma.com/product.asp?productid=171
http://members.home.nl/adekort/reader.txt

Algemeen
www.dokterdokter.nl

Sint Jans kruid
http://www.xs4all.nl/~arpt/loesje/me..._janskruid.htm
http://www.natuurlijkerwijs.com/sintjanskruid.htm

Aanvullingen en tips zijn welkom.
Nr. 1
__________________
Leonoor
Advertentie
Oud 16-01-2005, 14:27
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
vex kindly wrote;
Citaat:
nog even offtopic: vind t slecht dat t nog verkocht wordt want ephedra is toch echt opgenomen in de opiumwet en mag niet meer in smartshops verkocht worden (net als ook met 2cb t geval was bijvoorbeeld).
Ja, klopt het is op de lijst met verboden middelen terecht gekomen.. Echter, smarts hebben voor 'vaste' klanten altijd wel wat achter de toonbank. Bij sommigen staat het zelfs in het zicht uitgestalt..

Citaat:
dat iets te koop is (geweest) in smartshops hoeft nog niet te zeggen dat t niet slecht voor je is... ik werd er in iedergeval opgefokter van dan van pep...
Dat zeggen idd meer menschen.. Ikzelf vernam dat langdurig gebruik van ephedra bij mij hartklopppingen en duizelingen tot gevolg had.. Langdurig gebruik van pep kreeg ik meer de psychische crap van.

Citaat:
nou... mn vriend heeft nu even een terugval omdat ie gestopt is met sint janskruid en t nog 1/2 weken duurt voordat de remeron gaat werken.... hij zegt niet veel en is heel somber khoop dat t snel weer wat beter gaat...
Klote zeg, ik hoop echt voor jullie beiden dat de Remeron snel aanslaat!

Sterkte, Jojz
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 16-01-2005, 19:52
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Stomme vraag misschien, maar; ik heb een tijd terug Oxazepam
gekregen voor zogenaamde 'crisis'momenten (waarop de angst
en spanning etc heel hoog zat ed). Op dat moment durfde ik ze
niet te slikken (oa omdat ik best bang was/ben dan de controle
te verliezen ed), dus heb ik nog steeds een stripje.

De laatste dagen merk ik dat ik er (met name 's avonds/'s nachts,
de momenten die het moeilijkst gaan/zwaarst zijn) behoorlijk
doorheen zit, makkelijker 'foute' dingen wil/ga doen. De afgelopen
nacht is niet heel denderend gegaan, en om herhaling te
voorkomen, denk ik er dus over dan toch maar een tabletje te
slikken.

Alleen; kan dat 'zomaar'? En kan je dit gewoon één keer of
sporadisch slikken, of moet je een bepaalde periode afmaken?
(toentertijd was het advies wel om iig de strip af te maken om te
kijken of en wat voor effect het had ed, maar zijn er ook andere
redenen om het een bepaalde periode te slikken? Aangezien dát
nu niet echt meer op gaat..)

En werkt het al na één keer, of duurt het (net als bijv bij anti-
depressiva) een tijdje voor het aanslaat?

Het zijn gewoon tabletjes van 10 mg btw, mocht dat er toe doen.
__________________
Drie.
Oud 16-01-2005, 21:03
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik slik heel toevallig ook oxazepam voor die crisismomenten en je kunt ze gewoon slikken wanneer je wilt. Je hoeft niet persé drie dagen lang te slikken. Ze werken op het moment zelf erg goed en als ze uitgewerkt zijn, zijn ze gewoon uitgewerkt.

Je kunt ze gewoon innemen dus. Je hoeft ze niet allemaal voortaan in te gaan nemen, maar 1tje kun je dus afzonderlijk van de ander slikken.

Als je ze wilt slikken voor het slapen gaan. Neem die dan een uur van te voren in en ga alvast in bed liggen. Zo ontspant je lichaam ook alvast zelf en dan zul je fijn in slaap vallen

[EDIT] Ze werken direct in ja. Na een half uurtje werken ze helemaal en ze werken zo'n 4 tot 8 uur of zo.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 16-01-2005, 21:50
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Eend schreef op 16-01-2005 @ 22:03 :
Ik slik heel toevallig ook oxazepam voor die crisismomenten en je kunt ze gewoon slikken wanneer je wilt. Je hoeft niet persé drie dagen lang te slikken. Ze werken op het moment zelf erg goed en als ze uitgewerkt zijn, zijn ze gewoon uitgewerkt.

Je kunt ze gewoon innemen dus. Je hoeft ze niet allemaal voortaan in te gaan nemen, maar 1tje kun je dus afzonderlijk van de ander slikken.

Als je ze wilt slikken voor het slapen gaan. Neem die dan een uur van te voren in en ga alvast in bed liggen. Zo ontspant je lichaam ook alvast zelf en dan zul je fijn in slaap vallen

[EDIT] Ze werken direct in ja. Na een half uurtje werken ze helemaal en ze werken zo'n 4 tot 8 uur of zo.
Intussen heb ik er eentje genomen (brr), zometeen dus idd in
bed gaan liggen.. Hopen dat het helpt, (vast wel).

Bedankt iig, geeft iig meer zekerheid ed..!
__________________
Drie.
Oud 16-01-2005, 21:51
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Quiana schreef op 16-01-2005 @ 22:50 :
Intussen heb ik er eentje genomen (brr), zometeen dus idd in
bed gaan liggen.. Hopen dat het helpt, (vast wel).

Bedankt iig, geeft iig meer zekerheid ed..!
Ik heb er vandaag al 2 op, maar mag er 3 op een dag. Vorige week 5, maar ik heb er nooit 5 genomen en heb gemeld dat 3 al genoeg is en zoniet jat ik er wel eentje van een andere dag
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 18-01-2005, 21:07
vex
vex is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-01-2005 @ 15:27 :
Ikzelf vernam dat langdurig gebruik van ephedra bij mij hartklopppingen en duizelingen tot gevolg had.. Langdurig gebruik van pep kreeg ik meer de psychische crap van.

nu je t zegt, dat klopt inderdaad ook wel...
Oud 22-01-2005, 16:25
vex
vex is offline
zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van de vooruitgang enzo...
hij heeft t nu iets meer dan een week en t zou werken na 1/2 weken... om eerlijk te zijn merk ik t nu al aan m, hij klinkt opgewekter en heeft weer meer glimmertjes in zn ogen, echt waar! nu kan t alleen nog maar beter gaan toch?
Oud 22-01-2005, 18:11
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Bij oxazepam moet je trouwens wel uitkijken dat je ze niet te regelmatig en een te lange periode regelmatig slikt, dan zijn ze namelijk verslavend.

Maar als je bijvoorbeeld 1 week achter elkaar, of 1 dag niet en dan weer 2 dagen wel en weer een dag niet, dat kan geen kwaad. Zolang het maar niet langer dan een maand ofzo elke dag is, tenzij dat echt zo voor je voorgeschreven is.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 25-01-2005, 20:10
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb afgelopen nacht, omdat ik crisis had gehad gisteravond, 2mg Lorameth gekregen om te slapen.

Nu slik ik dat spul verder nooit en wil het verder ook niet meer slikken, maar ik ben nog steeds erg moe, terwijl ik goed geslapen heb. Kan het ook door die Lorameth komen?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 25-01-2005, 20:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In de examentijd voel ik me vaak heel instabiel en kan ik overal om huilen, stort dan echt volledig in. Slaap vaak uren lang of juist totaal niet omdat ik alleen maar huilbuien heb. Kan niet meer rationeel nadenken enz.

Een poosje terug ben ik in de drogist eens gaan kijken of ik daar niet iets voor kan vinden. De enige twee dingen die ik me kon bedenken waren Sint Janskruid (maar dat mag ik niet want ik slik de pil) en Valeriaan. Zijn er eigenlijk nog meer van die dingen die je zo los kan kopen of moet alles door de huisarts voorgeschreven worden?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 25-01-2005, 21:23
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
chocolade

Wel pure chocolade, want dat is ook niet echt heel erg ongezond en er zit meer chocolade in zeg maar

Maar de rest moet wel voorgeschreven worden volgens mij.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 26-01-2005, 23:20
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Kava Kava werk eveneens rustgevend (uut ut hoofd verkrijgbaar bij reform-zaken en smartshops)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 28-01-2005, 11:55
Waltz
Avatar van Waltz
Waltz is offline
Citaat:
Eend schreef op 25-01-2005 @ 21:10 :
Ik heb afgelopen nacht, omdat ik crisis had gehad gisteravond, 2mg Lorameth gekregen om te slapen.

Nu slik ik dat spul verder nooit en wil het verder ook niet meer slikken, maar ik ben nog steeds erg moe, terwijl ik goed geslapen heb. Kan het ook door die Lorameth komen?
Ik heb een tijdje Oxazepam geslikt tegen slaapproblemen. Ik weet niet of dat hetzelfde is? Maar daar was ik in ieder geval absoluut niet uitgerust van de volgende dag; zelfs niet als ik echt lang en goed geslapen had. Het lijkt me dus heel waarschijnlijk dat die moeheid door de Lorameth kwam, ja. Ik zou het dus alleen nemen als je echt crisis/slaapproblemen hebt.
Oud 30-01-2005, 16:23
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb het ook maar 1malig gekregen. Oxazepam heb ik ook wel eens gehad, maar lorameth vond ik veel zwaarder.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 04-02-2005, 16:52
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
Vanaf morgen ga ik aan de prozac, weet iemand of dit te combineren is met af en toe blowen?
Oud 04-02-2005, 22:12
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik zou het niet doen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 04-02-2005, 22:14
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
appelsjampoo schreef op 04-02-2005 @ 17:52 :
Vanaf morgen ga ik aan de prozac, weet iemand of dit te combineren is met af en toe blowen?
In het begin had ik o.a. als bijwerking bij de verschillende antidepressiva dat ik (nog) angstiger werd. In combinatie met blowen viel het bij mij vaak verkeerd.. Ik zou voor jezelf bedenken wat je doel mbt prozac is en welke functie wiet voor jou heeft...

http://www.erowid.org is een engelstalige site waar o.a de wisselwerking van elk type anti-depressivum met alle drugs staat beschreven. Je moet zoeken op de stofnaam, niet op de merknaam..

Goodluck
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Ads door Google
Oud 04-02-2005, 22:21
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Cannabis en antidepressiva
Het metabolisme van THC kan door Fevarin (fluvoxamine) geremd worden via het leverenzym CYP2C9, door andere antidepressiva waarschijnlijk niet.
Voorts zijn er enkele gevalsbeschrijvingen zoals een manie ten gevolge van de combinatie marihuana met Prozac (fluoxetine) en een sinustachycardie (verhoogde hartfrequentie, gestuurd door de sinusknoop) ten gevolge van de combinatie marihuana met Nortrilen (nortriptyline).


Zojuist gevind.. http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden...g/cannabis.htm Onderaan de site.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 05-02-2005, 14:01
girlsetsfire!
girlsetsfire! is offline
dat wordt dus maar niet blowen.. ach.. iig thanx voor de info
Oud 05-02-2005, 19:59
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 22-01-2005 @ 19:11 :
Bij oxazepam moet je trouwens wel uitkijken dat je ze niet te regelmatig en een te lange periode regelmatig slikt, dan zijn ze namelijk verslavend.
Ja, daarom kreeg ik ze ook niet vaak. Al kan ik ze momenteel weer erg goed gebruiken....Toch maar vragen. Ben weer in therapie btw, donderdag het eerst gesprek...
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Oud 06-02-2005, 14:07
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
metallica schreef op 05-02-2005 @ 20:59 :
Ja, daarom kreeg ik ze ook niet vaak. Al kan ik ze momenteel weer erg goed gebruiken....Toch maar vragen. Ben weer in therapie btw, donderdag het eerst gesprek...
Bij mij precies hetzelfde
Ik krijg ze alleen op periodes dat ik ze écht nodig heb en dan nog slik ik ze niet snel, omdat ik het constant zelf probeer te doen. Mijn therapeuten zeiden wel dat ik ze wat sneller moest nemen, zodat ik mijn geest wat rust kon gunnen, maar zo zie ik dat zelf niet echt
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 07-02-2005, 00:10
Verwijderd
Kan iemand me misschien iets meer vertellen over Zoloft? Mijn beste vriendin slikt dit sinds een tijdje, maar ze heeft soms het gevoel alsof het helemaal niet helpt, en ze zich nog steeds hetzelfde voelt als eerst. Laatst vroeg ze me heel paniekerig of ze geen zombie is geworden en afgestompt, waarop ik haar heb verzekerd dat dat absoluut niet zo is, ze is alleen rustiger geworden zonder extreme huilbuien.

Wat zijn jullie ervaringen met dit middel?
Oud 07-02-2005, 11:59
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Je hoeft ook niet echt zelf te merken of het werkt. Je merkt het pas als je er weer mee stopt, omdat het langzaam inwerkt.

Zoloft is een middel dat rustgevend werkt, vandaar dat die huilbuien er niet meer zijn. Hoelang slikt ze het al?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 08-02-2005, 00:25
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 07-02-2005 @ 12:59 :
Je hoeft ook niet echt zelf te merken of het werkt. Je merkt het pas als je er weer mee stopt, omdat het langzaam inwerkt.

Zoloft is een middel dat rustgevend werkt, vandaar dat die huilbuien er niet meer zijn. Hoelang slikt ze het al?
Nu ongeveer 3 weken, denk ik.
Advertentie
Oud 08-02-2005, 09:48
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 08-02-2005 @ 01:25 :
Nu ongeveer 3 weken, denk ik.
Er staat in de bijsluiter dat het pas na twee weken effect heeft? Mijn psychiater zei dat het zelfs zo kan zijn dat dat medicijn helemaal geen effect heeft. Daarom moet je in het begin soms meerdere medicijnen 'testen' (zo is het bij mij wel iig )
Oud 08-02-2005, 09:49
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-02-2005 @ 12:59 :
Je hoeft ook niet echt zelf te merken of het werkt. Je merkt het pas als je er weer mee stopt, omdat het langzaam inwerkt.

Zoloft is een middel dat rustgevend werkt, vandaar dat die huilbuien er niet meer zijn. Hoelang slikt ze het al?
Maar hoe doen ze dat dan met stoppen? Gewoon steeds minder slikken? Is het dan niet zo dat je weer een terugval krijgt?
Oud 08-02-2005, 12:31
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
@ MargotTenenbaum

Ik heb het even opgezocht in de bijsluiter van Zoloft en dit staat er in:

De behandeling met sertraline kan worden begonnen met een dosis van 50 mg (depressie) of 25 mg (sociale fobie) per dag. Voor een deel van de patiënten zal reeds bij deze dosis voldoende effect worden gezien. Indien na 2 tot 4 weken de respons niet adequaat is, kan de dosering sertraline worden verhoogd in stappen van 50 mg per dag tot een maximum van 200 mg per dag. Er dient tenminste 1 week tussen elke stap te liggen.
Wanneer bij maximale dosering nog geen effect bereikt is, heeft verdere voortzetting van de therapie geen zin.
De dagelijkse dosis kan met 50 mg per dag worden verhoogd over een periode van een paar weken. De maximale dosis van sertraline is 200 mg per dag. Het begin van een therapeutisch effect kan binnen 7 dagen worden gezien. Meestal is er echter een langere periode nodig.
Oud 08-02-2005, 15:40
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 08-02-2005 @ 10:49 :
Is het dan niet zo dat je weer een terugval krijgt?
Als het goed is niet. Als jij medicijnen echt niet meer nodig hebt, dan zul je geen terugval krijgen. Eerder afkickverschijnselen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 08-02-2005, 17:56
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Eend schreef op 08-02-2005 @ 16:40 :
Als het goed is niet. Als jij medicijnen echt niet meer nodig hebt, dan zul je geen terugval krijgen. Eerder afkickverschijnselen.
Mijn psychiater heeft verteld dat Zoloft geen verslavend medicijn is, dus wat houden die afkickverschijnselen dan precies in
Oud 08-02-2005, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 08-02-2005 @ 13:31 :
@ MargotTenenbaum

Ik heb het even opgezocht in de bijsluiter van Zoloft en dit staat er in:

De behandeling met sertraline kan worden begonnen met een dosis van 50 mg (depressie) of 25 mg (sociale fobie) per dag. Voor een deel van de patiënten zal reeds bij deze dosis voldoende effect worden gezien. Indien na 2 tot 4 weken de respons niet adequaat is, kan de dosering sertraline worden verhoogd in stappen van 50 mg per dag tot een maximum van 200 mg per dag. Er dient tenminste 1 week tussen elke stap te liggen.
Wanneer bij maximale dosering nog geen effect bereikt is, heeft verdere voortzetting van de therapie geen zin.
De dagelijkse dosis kan met 50 mg per dag worden verhoogd over een periode van een paar weken. De maximale dosis van sertraline is 200 mg per dag. Het begin van een therapeutisch effect kan binnen 7 dagen worden gezien. Meestal is er echter een langere periode nodig.
Dankjewel, mijn vriendin neemt nu 25 mg (de helft van een pil, iig) maar ze willen daar nu zelfs 1/4 van maken omdat ze er heel heftig op reageert, dus toch weer huilbuien en hele neerslachtige gevoelens en zo. Heb jij zelf ook zoloft geslikt? Hoe was dat voor jou in het begin?
Oud 08-02-2005, 19:40
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 08-02-2005 @ 20:08 :
Dankjewel, mijn vriendin neemt nu 25 mg (de helft van een pil, iig) maar ze willen daar nu zelfs 1/4 van maken omdat ze er heel heftig op reageert, dus toch weer huilbuien en hele neerslachtige gevoelens en zo. Heb jij zelf ook zoloft geslikt? Hoe was dat voor jou in het begin?
Kan ze niet beter een ander medicijn uit gaan proberen?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 08-02-2005, 20:24
moon
Avatar van moon
moon is offline
ik las hier al eerder over oxazepam. Kan je oxazepam ook gebruiken als je in een hele ernstige crisis zit maar totaal niet gespannen bent o.i.d? of moet je dan andere anti-depressiva gaan slikken? zijn er eigenlijk medicijnen om de heftigheid van een crisis af te laten nemen?
(veel vragen, ik hoop dat iemand antwoord heeft)
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 09-02-2005, 13:25
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
heftigheid van een crisis zakt vanzelf. Oxazepam kan je daarbij helpen om de crisistijd te overbruggen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 09-02-2005, 20:22
Rugbuksnuffer
Avatar van Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Citaat:
appelsjampoo schreef op 04-02-2005 @ 17:52 :
Vanaf morgen ga ik aan de prozac, weet iemand of dit te combineren is met af en toe blowen?
Nooit Anti depressiva samen met blowen gebruiken.
Pas op met Prozac. Let goed op jezelf. Bij sommige mensen maakt dit middel agressief. Zodra je dit merkt gelijk terug naar de arts die het heeft voorgeschreven.
__________________
Mijn auto leeft. Hij rookt ,hij zuipt en hij wipt !!!
Oud 09-02-2005, 20:24
Rugbuksnuffer
Avatar van Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Citaat:
moon schreef op 08-02-2005 @ 21:24 :
ik las hier al eerder over oxazepam. Kan je oxazepam ook gebruiken als je in een hele ernstige crisis zit maar totaal niet gespannen bent o.i.d? of moet je dan andere anti-depressiva gaan slikken? zijn er eigenlijk medicijnen om de heftigheid van een crisis af te laten nemen?
(veel vragen, ik hoop dat iemand antwoord heeft)
Oxazepam is geen anti depressiva.
Het is een kalmeringstablet en kan gunstig helpen bij angsten.
Oxazepam is ook geen slaapmiddel hoewel de kalmerende werking wel kan helpen makkelijker te slapen.
__________________
Mijn auto leeft. Hij rookt ,hij zuipt en hij wipt !!!
Ads door Google
Oud 09-02-2005, 20:30
Rugbuksnuffer
Avatar van Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Citaat:
Eend schreef op 30-01-2005 @ 17:23 :
Ik heb het ook maar 1malig gekregen. Oxazepam heb ik ook wel eens gehad, maar lorameth vond ik veel zwaarder.
Lorameth is een slaapmiddel met een lage halfwaardetijd.
Dit houdt in dat het middel een piek in de werking kent en dan vrij snel afbouwd. (enige uren)
Het valt dus onder de z.g. inslaap en niet doorslaapmiddelen.
Normaliter zul je na een nachtrust van ongeveer 7 a 8 uur geen echte restverschijnselen meer merken.
Omdat dit de eerst keer was dat je het middel slikte zal je inderdaad de volgende dag een zwaar en moe gevoel gehad kunnen hebben.
Bij vaker gebruik zal dit beduidend minder worden
__________________
Mijn auto leeft. Hij rookt ,hij zuipt en hij wipt !!!
Oud 09-02-2005, 20:37
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Wow, we hebben een arts in ons midden
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 12-02-2005, 11:26
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 08-02-2005 @ 20:08 :
Dankjewel, mijn vriendin neemt nu 25 mg (de helft van een pil, iig) maar ze willen daar nu zelfs 1/4 van maken omdat ze er heel heftig op reageert, dus toch weer huilbuien en hele neerslachtige gevoelens en zo. Heb jij zelf ook zoloft geslikt? Hoe was dat voor jou in het begin?
Ik slik het sinds kort. In het begin merkte ik er eigenlijk helemaal niets van. Pas toen ik het bijna twee weken slikte begon ik me veel rustiger te voelen. Ik was zelfs twee dagen achter elkaar opgewekt (dat kan ook komen omdat het mooi weer was) en ik vatte dingen minder zwaar op. Ik nam ook weer wat rust voor mezelf. Pakte mn cavia's weer op om ze heel lang te aaien. Daar was ik tot een tijdje terug veel te 'druk' voor.
Oud 12-02-2005, 11:27
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
In de krant(en) van vandaag wordt nieuws omtrent St. Janskruid onthuld. Via de site www.nu.nl heb ik het volgende gecopy/paste:

Citaat:
Extract Sint Janskruid helpt tegen zware depressies

Uitgegeven: 11 februari 2005 15:39
Laatst gewijzigd: 11 februari 2005 15:40

DEN HAAG (ANP) - De behandeling van matige tot ernstige depressies met een extract van Sint Janskruid (WS5570) is net zo effectief als het geneesmiddel paroxetine. Bovendien wordt het beter verdragen en veroorzaakt het minder bijwerkingen.

Dat stellen Duitse wetenschappers in het Engelse vakblad British Medical Journal van vrijdag.

De onderzoekers voerden een zes weken durende studie uit onder 251 patiënten met een acute depressie. De helft kreeg het kruidenextract, de andere helft kreeg paroxetine. Sint Janskruid is jaren verguisd door medici, omdat het de werking van andere medicijnen, zoals de anticonceptiepil, negatief kan beďnvloeden.
Psychiater dr. P. Schulte van GGZ Noord-Holland Noord waarschuwt daarom dat mensen het middel alleen in overleg met een arts moeten slikken.
(paroxetine is de werkzamestof in het middel Seroxat. De wisselwerking tussen sint janskruid en medicijnen is voor velen waarschijnlijk al bekend, desalniettemin vind ik het de moeite waard bovenstaand bericht te posten)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 15-02-2005, 15:17
moon
Avatar van moon
moon is offline
Een vraagje aan mensen die Remeron geslikt hebben en daar inmiddels weer vanaf zijn:

Was bij jullie ook de bijwerking dat je er veel honger van kreeg? zo ja, ging dat dan weer over toen je met de remeron stoptte?
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 15-02-2005, 18:44
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ja.. ik ken het maar al te goed. Ben bijna 20 kilo aangekomen erdoor.. Ik weet niet of het gevoel weggaat als je stopt met de medicijnen, want ik slik ze nog steeds. Ze vertelden mij dat honger gevoel na 3 tot 4 maanden over zou gaan, maar ik slik het nu al een jaar bijna en het is nog steeds niet helemaal weg.

Nu we er toch over bezig zijn, wordt jij er ook zo moe van? Nadat mijn dosis werd verhoogd waren er zelfs dagen bij dat ik 14 uur sliep op een dag..
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 15-02-2005, 19:55
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 15-02-2005 @ 19:44 :
Ja.. ik ken het maar al te goed. Ben bijna 20 kilo aangekomen erdoor.. Ik weet niet of het gevoel weggaat als je stopt met de medicijnen, want ik slik ze nog steeds. Ze vertelden mij dat honger gevoel na 3 tot 4 maanden over zou gaan, maar ik slik het nu al een jaar bijna en het is nog steeds niet helemaal weg.

Nu we er toch over bezig zijn, wordt jij er ook zo moe van? Nadat mijn dosis werd verhoogd waren er zelfs dagen bij dat ik 14 uur sliep op een dag..
ik ben in 2 maanden al bijna 10 kilo aangekomen van de remeron! Ik hoop dat ik binnekort mag stoppen met remeron want ik slik ook al efexor. Ik ben ook steeds moe ja, ik slaap 's middags veel.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 16-02-2005, 08:18
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik hoop het ook voor jou.. Ik vind het echt een rotmedicijn. Ik ga nu ook vragen of ik af mag bouwen, want die moeheid en het dik worden maakt me alleen maar meer depressief..
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 16-02-2005, 11:16
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 16-02-2005 @ 09:18 :
Ik hoop het ook voor jou.. Ik vind het echt een rotmedicijn. Ik ga nu ook vragen of ik af mag bouwen, want die moeheid en het dik worden maakt me alleen maar meer depressief..
ja precies! mij ook ja! Ik hoop dat ik er mee mag stoppen. En ik hoop voor jou ook dat je het mag afbouwen, sterkte en succes!
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 20-02-2005, 01:20
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
In het psychiatrisch ziekenhuis waar ik stage loop wordt 't middel eveneens voorgeschreven bij mensen die moeten aankomen.....
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 20-02-2005, 19:55
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 20-02-2005 @ 02:20 :
In het psychiatrisch ziekenhuis waar ik stage loop wordt 't middel eveneens voorgeschreven bij mensen die moeten aankomen.....
Slim
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 21-02-2005, 12:09
Steleto
Avatar van Steleto
Steleto is offline
Citaat:
appelsjampoo schreef op 04-02-2005 @ 17:52 :
Vanaf morgen ga ik aan de prozac, weet iemand of dit te combineren is met af en toe blowen?
Ik ben van Prozac + half glaasje wijn + halve joint in een flinke (bad) trip terecht gekomen, dus ik zou er wel mee oppassen....
Oud 21-02-2005, 12:29
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Steleto schreef op 21-02-2005 @ 13:09 :
Ik ben van Prozac + half glaasje wijn + halve joint in een flinke (bad) trip terecht gekomen, dus ik zou er wel mee oppassen....
Anti depressiva en alcohol mag niet, maar wat is het effect dan? Want ik slik sinds kort Zoloft en merk weinig als ik alcohol drink.
Oud 21-02-2005, 19:14
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 21-02-2005 @ 13:29 :
Anti depressiva en alcohol mag niet, maar wat is het effect dan? Want ik slik sinds kort Zoloft en merk weinig als ik alcohol drink.
Volgens de apotheker/ psychiater/ ect wordt het effect van acohol versterkt, ofwel je voelt je er sneller wat 'duffiger' door. Er wordt ook gesproken dat de werking van alcohol 3 × zo sterk is in combinatie met anti-depressiva e.d. Ikzelf zou het niet weten, ik slik al net zolang antidepressiva als dat ik alcohol drink..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.