Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2016, 23:04
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Het is lang geleden dat ik iets openlijks heb gedeeld naast de mensen in mijn leven waar ik een goeie relatie mee heb, maar na een lange tijd ben ik heel benieuwd naar wat anderen vinden van mijn verhaal.

Ik heb al een lange reis achter de rug met het krijgen van therapie omdat ik heel lang niet wist wat ik met mezelf aan moest maar nu ben ik er achter gekomen dat veel van mijn problemen worden veroorzaakt door een disharmonisch IQ profiel. Dat klinkt best ingewikkeld. Iemands IQ bestaat uit verschillende onderdelen bij elkaar, de belangrijkste zijn het verbale en performale gedeelte.
verbaal = woorden, woordbetekenis, redeneren in taal en taalsymbool, rekenen is ook redeneren
performaal = praktisch handelen, oplossen van problemen en deelproblemen, bv wiskunde

Deze 2 onderdelen bij mij liggen ver uit elkaar. Verbaal zit ik net onder het gemiddelde, maar performaal ben ik op een aantal vlakken bovengemiddeld/hoogbegaafd. Dat zorgt er voor dat ik dingen heel snel begrijp en zie, maar dat ik deze dingen niet kan uiten (in woorden) en dat is zo frustrerend! (en vaak ook eenzaam)
Ik heb nooit begrepen wat er nou mis was met me, ik heb me een aantal jaren afgezonderd van alles om me heen omdat ik zo onzeker was over mezelf. Daardoor heb ik weer andere niet erg toffe dingen ontwikkeld maar als ik dat allemaal zou gaan vertellen word dit verhaal wel erg lang.

Maar het ding is dat het voelt alsof niemand me begrijpt. De kans is klein maar ik hoop dat er iemand is die me hier in kan vinden.
Bedankt voor het lezen! Serieus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2016, 00:27
Verwijderd
Ok.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 06:38
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ken ontzettend veel mensen waarbij de iqlevels ver uit elkaar liggen. En maar heel weinig waarbij het dicht bij elkaar ligt. Bij mij is mijn taalvaardigheid veel groter dan mijn rekenkundig inzicht. Ik zat op het vwo met mensen die geniaal waren in scheikunde maar door hun moeite met grammatica havo moesten gaan doen.
Dat is niet gek. Dat is ook niet wat je psychisch gestoord maakt. Ik zou er niet teveel over inzitten!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 11:57
blaches
blaches is offline
Ik heb ook een IQ test moeten afnemen ivm dat ik vrij wel niks deed op school. Ze wilde kijken of ik add of een dergelijke vorm ervan hebben. Dit deden ze met veel te praten en gewoontes van mij te onderzoeken en een IQ test af te leggen.

Verbaal en performaal waren gewoon redelijk dichtbij elkaar. Ook al was performaal bij mij een stuk beter het was niet "ernstig". Ze hadden er inderdaad bij gezegd dat als die twee veel met elkaar verschillen er problemen in het echte leven kunnen voorkomen.

Dus wat jij beschrijft zou best kunnen. Alleen er is vrij weinig aan te doen?
Ben je anders...ja maar iedereen is anders en er zijn (echt waar) heel veel kinderen die dat ook hebben.

Dus wees maar gerust, er is niet "veel" mis.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 12:20
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Wat fizzle zegt: er zijn zoveel mensen bij wie het performale en verbale uit elkaar ligt. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Richt je op waar je goed in bent en probeer daar je kwaliteiten uit te halen.
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 14:32
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Ik zou niet zo veel waarde hechten aan IQ en gewoon je sociale skills verbeteren.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 17:47
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Ik snap wat jullie zeggen maar op dit moment hecht ik wel waarde aan mijn IQ omdat ik nu eindelijk weet wat alle frustraties en struggles voor het grootste deel veroorzaakt. Ik ben zoals ik ben en ik richt me ook zo veel mogelijk op de positieve dingen in mijn leven. Ik hoopte alleen dat er iemand zou zijn die mijn frustraties zou begrijpen.

Maar ik waardeer wel dat jullie reageren, thanks guys
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 17:48
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Citaat:
Ok.
O wauw thanks. Jou begrip maakt me zo blij!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2016, 17:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik snap wat jullie zeggen maar op dit moment hecht ik wel waarde aan mijn IQ omdat ik nu eindelijk weet wat alle frustraties en struggles voor het grootste deel veroorzaakt. Ik ben zoals ik ben en ik richt me ook zo veel mogelijk op de positieve dingen in mijn leven. Ik hoopte alleen dat er iemand zou zijn die mijn frustraties zou begrijpen.
Zoals gezegd hebben behoorlijk wat mensen dit, maar die hebben geleerd zich er niet zo druk om te maken. Die kant moet je ook op
Met citaat reageren
Oud 07-03-2016, 06:22
Verwijderd
Citaat:
O wauw thanks. Jou begrip maakt me zo blij!
*jouw

Waarom wil je graag tentoonstellen dat je jezelf ontzettend intelligent en onbegrepen vindt eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2016, 16:46
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
*jouw

Waarom wil je graag tentoonstellen dat je jezelf ontzettend intelligent en onbegrepen vindt eigenlijk?
Wie is vandaag de dag nou nog normaal, zo zonder afwijkingen of een 'speciale' feat? Het liefst meerdere voor de c-c-c-combobonus. Diagnosticeren, al dan niet met behulp van teh intarwebs en nadien te pas en te onpas zwaaien met een scala aan vlaggetjes zodat men inziet met wat voor kleurrijk en 'speciaal' persoon men te maken heeft. Vanzelfsprekend onder de vlag 'wie herkent mijn frustratie?' want niets is zo prettig als saamhorigheid en een gemeenschappelijke vijand vinden in De Rest van de Grote Boze Niet-Speciale Buitenwereld. Maar misschien ben ik wat zuur ende cynisch.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 07-03-2016, 16:51
account#1
account#1 is offline
Ik begrijp het probleem wel ongeveer. Ik heb niet letterlijk hetzelfde probleem, maar had zeker op de middelbare school niet veel gelijkgezinden, op de universiteit wat meer. Ik heb een INTP-persoonlijkheid (https://www.16personalities.com/nl/p...lijkheidstypen)*. Nu is het onderwijssysteem vooral gebouwd op de 'doorsnee'-leerling, dus je kan inderdaad de indruk krijgen dat het systeem tegen je werkt. Misschien is dat ook gedeeltelijk zo, maar er moeten ergens keuzes gemaakt worden in de wereld en deze wereld heeft niet de plicht voor jou te zorgen, dat moet je zelf doen. Iedereen heeft zo wel zijn probleemjes.

Van je hoge performaal IQ zal je nog wel de vruchten kunnen plukken, maar ik zou zeggen probeer vooral dat verbaal IQ te trainen, want in het 'echte leven' heb je dit ook nodig. Daarnaast ben je misschien een beelddenker en kan je met tekeningen communiceren?

En zoals Durian al zei, ook EQ mag je niet onderschatten. Je zal in je leven met veel verschillende personen moeten samenwerken, zowel met gelijkgezinden als mensen die helemaal anders denken en met beide soorten kunnen omgaan. Al lijkt het misschien wat natuurlijker om eerst goede banden te krijgen met gelijkgezinden, voor je je sociale vaardigheden verfijnt met andere persoonlijkheden. In ieder geval, je zit hier op internet en op internet kan je het zo gek niet bedenken of er zal wel ergens een forum zijn voor mensen met gelijkaardige problemen.

*)Voor de puristen: ja, ik weet dat Myers-Briggs niet meer al te serieus wordt genomen tegenwoordig maar in mijn geval is de beschrijving behoorlijk accuraat en nee, mijn persoonlijkheid is niet beter dan die van een ander.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2016, 21:53
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Wie is vandaag de dag nou nog normaal, zo zonder afwijkingen of een 'speciale' feat? Het liefst meerdere voor de c-c-c-combobonus. Diagnosticeren, al dan niet met behulp van teh intarwebs en nadien te pas en te onpas zwaaien met een scala aan vlaggetjes zodat men inziet met wat voor kleurrijk en 'speciaal' persoon men te maken heeft. Vanzelfsprekend onder de vlag 'wie herkent mijn frustratie?' want niets is zo prettig als saamhorigheid en een gemeenschappelijke vijand vinden in De Rest van de Grote Boze Niet-Speciale Buitenwereld. Maar misschien ben ik wat zuur ende cynisch.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 08-03-2016, 21:11
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Oké, jullie stoppen me nu in een hokje dat begrijp ik. En ik snap dat jullie oordelen enzo maar het gaat mij er niet om dat mensen me 'bijzonder' vinden, jullie kennen mij niet. Ik vond het niet makkelijk om dit hier te delen en dat jullie er zo'n kritiek op hebben, achter jullie schermen, vind ik zielig.
Ik ben hier omdat ik in mijn leefomgeving niemand heb die me begrijpt en hoopte dat er mensen zouden zijn die mee zouden kunnen praten. Als je me de grond in wil stampen omdat het kan, omdat je je gewoon verveelt, of omdat je gewoon een bully bent vind ik dat simpelweg zielig aan de mensheid. Als je rot dingen gaat zeggen zonder je echte gezicht te laten zien terwijl anderen iets delen wat moeilijk is kan ik het gewoon niet serieus nemen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2016, 21:16
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Citaat:
Ik begrijp het probleem wel ongeveer. Ik heb niet letterlijk hetzelfde probleem, maar had zeker op de middelbare school niet veel gelijkgezinden, op de universiteit wat meer. Ik heb een INTP-persoonlijkheid (https://www.16personalities.com/nl/p...lijkheidstypen)*. Nu is het onderwijssysteem vooral gebouwd op de 'doorsnee'-leerling, dus je kan inderdaad de indruk krijgen dat het systeem tegen je werkt. Misschien is dat ook gedeeltelijk zo, maar er moeten ergens keuzes gemaakt worden in de wereld en deze wereld heeft niet de plicht voor jou te zorgen, dat moet je zelf doen. Iedereen heeft zo wel zijn probleemjes.

Van je hoge performaal IQ zal je nog wel de vruchten kunnen plukken, maar ik zou zeggen probeer vooral dat verbaal IQ te trainen, want in het 'echte leven' heb je dit ook nodig. Daarnaast ben je misschien een beelddenker en kan je met tekeningen communiceren?

En zoals Durian al zei, ook EQ mag je niet onderschatten. Je zal in je leven met veel verschillende personen moeten samenwerken, zowel met gelijkgezinden als mensen die helemaal anders denken en met beide soorten kunnen omgaan. Al lijkt het misschien wat natuurlijker om eerst goede banden te krijgen met gelijkgezinden, voor je je sociale vaardigheden verfijnt met andere persoonlijkheden. In ieder geval, je zit hier op internet en op internet kan je het zo gek niet bedenken of er zal wel ergens een forum zijn voor mensen met gelijkaardige problemen.

*)Voor de puristen: ja, ik weet dat Myers-Briggs niet meer al te serieus wordt genomen tegenwoordig maar in mijn geval is de beschrijving behoorlijk accuraat en nee, mijn persoonlijkheid is niet beter dan die van een ander.
Nee, mijn persoonlijkheid is ook niet beter als dat van een ander en ja ik vind dat het systeem veel gaten heeft. Ik weet dat ik voor mezelf moet zorgen, niemand anders kan dit voor mij doen en het zal vast ook wel goed komen met mij. Ik zoek alleen iemand die met hetzelfde struggled als ik. Maar bedankt voor je begrip
Met citaat reageren
Oud 08-03-2016, 21:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik ben hier omdat ik in mijn leefomgeving niemand heb die me begrijpt en hoopte dat er mensen zouden zijn die mee zouden kunnen praten.
Dat niemand je volledig begrijpt is lastig, maar je bent daarin niet de enige. Ik loop soms ook tegen problemen op (van andere aard) waar geen van de leeftijdsgenoten in mijn omgeving ervaring mee heeft. Dat is lastig en geeft soms een eenzaam gevoel. Maar belangrijk is dat jij het ook zonder dat begrip leert accepteren en er mee om leert gaan. Er kan niet altijd iemand zijn die jou volledig begrijpt en zelfs iemand met exact hetzelfde verhaal kan daar heel anders mee omgaan. Leren accepteren en jezelf aanleren om ondanks alles zo goed mogelijk te functioneren is belangrijk. Met of zonder begrip... Soms kan professionele (psychologische) hulp daar bij helpen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-03-2016, 23:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als je me de grond in wil stampen omdat het kan, omdat je je gewoon verveelt, of omdat je gewoon een bully bent vind ik dat simpelweg zielig aan de mensheid. Als je rot dingen gaat zeggen zonder je echte gezicht te laten zien terwijl anderen iets delen wat moeilijk is kan ik het gewoon niet serieus nemen.
De meerderheid hier doet dat niet. Dat je het niet met ze eens bent, is wat anders. Het zou je ontzettend helpen als je leert dat te kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2016, 10:56
Verwijderd
Maar op wat voor begrip hoop je dan? Ik snap niet zo goed wat je hoop dat mensen begrijpen. Dat je verbaal niet zo sterk bent? Dat je heel gauw zaken ziet? Wat hoop je dat er verandert dan?
Ik snap dat het fijn is om eindelijk te weten wat de oorzaak van je problemen is, maar die oorzaak is zo belangrijk als jij hem maakt. Je kunt er heel veel waarde aan hechten, maar dan wordt het gauw een excuus. Tenminste, dat heb ik een aantal keren gezien. "Ik heb niet kunnen leren voor die toets, ik was zo druk in mijn hoofd. Maar ja, ik heb ook ADD." Ja, so what. Uiteindelijk moet je gewoon mee kunnen draaien in de maatschappij en hoe je dat doet, dat is iets wat je zelf moet uitzoeken. De oorzaak van je issues kennen kan daar bij helpen, maar maak het niet te belangrijk. Je bent veel meer dan alleen iemand met een scheef IQ, dus focus daar ook niet te veel op. Dan maak je het belangrijker dan het is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2016, 15:44
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Tsja. De meeste mensen zijn relatief goed in sommige dingen en relatief minder goed in andere dingen. Het lijkt me weinig zinvol om daar allemaal belangrijk klinkende labeltjes voor te gaan verzinnen, en ik denk ook niet dat je de oorzaak van persoonlijke problemen hier moet zoeken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2016, 19:42
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Oké, jullie stoppen me nu in een hokje dat begrijp ik.
Ik zou niet durven iemand die gewoon lekker zichzelf is in een hokje te stoppen, ben je betoeterd!
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 01:39
Keys
Avatar van Keys
Keys is offline
Ik wil zeggen dat ik het fijn vind dat mensen me proberen te begrijpen maar blijkbaar een deel ook niet. Ik ga me niet verdedigen, ik ben mezelf en oprecht geweest en dat vind ik het belangrijkst.
Ik heb spijt dat ik dit ben begonnen, ik zat fout. Forums zijn voor een heel ander doel als ik heb. Door dit weet ik dat forums bestaan om te discussiëren en te gooien met meningen wat ook logisch is, alleen het jammere hier van is dat ik weet dat zo'n 40% van de dingen die hier zijn gezegd, face to face niet of heel anders gezegd zouden zijn.
Mij zul je hier niet meer zien.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 10:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik wil zeggen dat ik het fijn vind dat mensen me proberen te begrijpen maar blijkbaar een deel ook niet. Ik ga me niet verdedigen, ik ben mezelf en oprecht geweest en dat vind ik het belangrijkst.
Ik heb spijt dat ik dit ben begonnen, ik zat fout. Forums zijn voor een heel ander doel als ik heb. Door dit weet ik dat forums bestaan om te discussiëren en te gooien met meningen wat ook logisch is, alleen het jammere hier van is dat ik weet dat zo'n 40% van de dingen die hier zijn gezegd, face to face niet of heel anders gezegd zouden zijn.
Mij zul je hier niet meer zien.
Citaat:
De meerderheid hier doet dat niet. Dat je het niet met ze eens bent, is wat anders. Het zou je ontzettend helpen als je leert dat te kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 14:50
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ik wil zeggen dat ik het fijn vind dat mensen me proberen te begrijpen maar blijkbaar een deel ook niet. Ik ga me niet verdedigen, ik ben mezelf en oprecht geweest en dat vind ik het belangrijkst.
Ik heb spijt dat ik dit ben begonnen, ik zat fout. Forums zijn voor een heel ander doel als ik heb. Door dit weet ik dat forums bestaan om te discussiëren en te gooien met meningen wat ook logisch is, alleen het jammere hier van is dat ik weet dat zo'n 40% van de dingen die hier zijn gezegd, face to face niet of heel anders gezegd zouden zijn.
Mij zul je hier niet meer zien.
Beter kweek je wat eelt op je ziel en leer je relativeren. Good riddance.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 10-05-2016, 12:38
PiettePeter
PiettePeter is offline
Je zou kunnen proberen om intens te oefenen op het uiten in woorden.
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Oud 10-05-2016, 12:50
PiettePeter
PiettePeter is offline
Wow, doet dit me ff denken aan hoe ik hier begon..
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2016, 12:56
PiettePeter
PiettePeter is offline
Ik heb gelezen dat slaap te kort invloed heeft op een harmonische ontwikkeling van de hersenen.

Maarja, deze gast lijkt me een deprimerende gozert.
Gemoedstoestand en ontwikkeling van de hersenen blijken ook een verband te hebben. Mensen met depressie hebben veel eerder/vaker een dysharmonisch profiel. Dat zou kunnen komen door het feit dat je als depressief persoon minder gestimuleerd bent om jezelf te ontwikkelen en dus sommige dingen die minder leuk/interessant voor je zijn verwaarloosd.
__________________
"If opportunities don't knock on your door, then build one!"
"Life is hard, but my dick is harder!" - by Geordi Dankstorm

Laatst gewijzigd op 12-05-2016 om 10:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoogbegaafdheid
Verwijderd
7 20-02-2017 14:29
Psychologie Voor alle hoogbegaafden en/of beelddenkers
nature_lover
100 20-07-2010 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.