Oud 27-04-2009, 22:11
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Hallo allemaal!

Ik zit nu in 5 havo en wilde hierna voor paar maanden naar spanje en dan in januari beginnen aan studie ibms (international business and management). Ik hoorde namelijk dat dat mogelijk was om dan in januari te beginnen en spanje leek mij wel leuke pauze tussendoor.

Echter, nu heeft een vriend van mijn zus gezegd (die ook de studie deed) dat het geen aanrader was. Je zou dan beetje achter de feiten lopen en het zou ook niet zo gezellig zijn.

Maar ik wil nu wel heel graag naar spanje dus beginnen in september vind ik geen top idee.

Heeft iemand ervaring met studie beginnen in januari (hoeft niet per se deze studie te zijn) en kan hij mij dus ook vertellen of dat echt zo is?

Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2009, 23:10
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:

Heeft iemand ervaring met studie beginnen in januari (hoeft niet per se deze studie te zijn) en kan hij mij dus ook vertellen of dat echt zo is?
Ik heb er geen ervaring mee, maar toch:

Je kunt je wel voorstellen dat als je halverwege een eerste studiejaar begint je de kennis van het eerste semester mist. Informeer ernaar of het echt mogelijk is wat betreft benodigde kennis.

Daarnaast kom je in een groep, waarin de mensen al kennis met elkaar hebben gemaakt, er zijn al groepjes gevormd. Als jij er geen moeite mee hebt om nieuwe mensen te leren kennen is het wellicht geen probleem, maar als jou dit minder gemakkelijk afgaat is het misschien beter om bij een groep terecht te komen waar niemand elkaar nog kent.

Wat wil je in Spanje gaan doen? Wil je dat perse nu doen? Is dit niet later mogelijk, bijvoorbeeld tijdens een stage van je studie, of een buitenland studie?
Misschien moet je gewoon nog even geduld hebben. Alleen werken in het buitenland lijkt mij niet ideaal, werken kun je ook hier doen. Als je erheen wilt om ook echt Spaans te leren is het natuurlijk wel een optie.

Je kunt er ook voor kiezen om langer naar Spanje te gaan, of om het tweede halfjaar nog niet te gaan studeren, maar bijvoorbeeld te gaan werken, zodat je gewoon het volgende jaar begint. Dit wordt in het algemeen vaker gedaan dan halverwege het jaar met een studie te beginnen.

Vraag jezelf dus af of je niet beter nog even kunt wachten, of dat je gewoon een heel jaar later begint met studeren. Halverwege lijkt mij persoonlijk niet gewenst, omdat je dan ook nog in de flow van je tijd Spanje zit, zonder een vakantie ertussen. Lijkt mij moeilijk om dan direct je aandacht vol op je studie te richten.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 23:29
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Dat mensen leren kennen is miss een punt. Ik ben iemand die naar mijn mening niet enorm goed contact legt maar ook niet slecht... gewoon normaal ofzo?

En ik wilde eigenlijk naar spanje om de taal te leren. Tijdens de studie leer je spaans vanaf beginnersniveau en leek mij leuk om het dan al goed te kunnen. Beter voor mijn cijfers en miss zo ook naar universiteit te gaan omdat ik dan wel voorsprong heb op spaans en mij dan ook beter op andere aspecten van de studie te richten. Dus het lijkt mij ook zeker wel nuttig en ook gewoon leuk. ff iets anders.

Langer naar spanje weet ik niet. ik vond 4 maanden weg van huis eigenlijk al wel genoeg. Ben bang dat als ik nog langer blijf ik helemaal niet meer terug wil om te gaan studeren.

Maar ik zie mijzelf ook weer niet in september aan studie zitten. Leek mij juist leuk om ff een pauze te hebben en zo ook even te kijken of dit wel de richting is wat ik wil doen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 09:59
pixie
Avatar van pixie
pixie is offline
Als je de kans hebt om te gaan reizen: doen (en dan gewoon Spaans leren in Zuid-Amerika ofzo ). Ik kom er nu achter dat ik dat ook had moeten doen en met het oog op een beetje veilige toekomst zit het er voor mij waarschijnlijk niet meer in.
In januari instappen in een studie is niet zo handig, dat is waar. Je loopt idd bij sommige vakken achter de feiten aan, omdat die zo zijn ingedeeld dat ze op elkaar volgen vanaf september en als je in januari begint kan het zijn dat je voor bepaalde vakken wat kennis mist. Meestal komt het erop neer dat je dan uiteindelijk door roostertechnische problemen een half jaar vertraging oploopt.
Mensen leren kennen is altijd een issue, maar dat gaat sowieso wel goed komen, mits je geen sociale handicap hebt natuurlijk.

Je kan ook nog nu een paar maanden hard werken en daarna op reis en dan volgend jaar september beginnen?

Kleine kanttekening: bijna iedereen loopt wel ergens vertraging op, door pech, luiheid, etc, dus wat dat betreft zou ik gewoon doen wat je wilt. Met andere woorden: eigenlijk heb je helemaal niets aan bovenstaand verhaal.
__________________
we may not enjoy living together, but dying together isn't going to solve anything...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 10:57
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ik heb in februari mijn MBO diploma gekregen en had niet zoveel zin om een half jaar niks te doen, om het zo maar even te zeggen. Mijn vooropleiding was al iets wat in die richting zat. Dat was namelijk MBO - zakelijke dienstverlening en dan assistent accountant/bedrijfsadministrateur (2 opleidingen tegelijk)

@annoniempje:
Ik ben zelf begonnen in februari aan een studie Accountancy. Met de kennis had ik wel wat achterstand, maar ik had een vooropleiding gehad die toch er al wat mee te maken had. Aangezien jij van HAVO af komt zou ik toch proberen om het jaar daarna te beginnen met de opleiding naar jouw keuze.

Ik begon met een project en je kent er echt niemand. Dan is het opstarten wel heel lastig. Uiteindelijk is het wel goed gekomen, maar ik zou het je NIET aanraden om in januari/februari te beginnen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,

Jannie
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 13:48
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Citaat:
Als je de kans hebt om te gaan reizen: doen (en dan gewoon Spaans leren in Zuid-Amerika ofzo ). Ik kom er nu achter dat ik dat ook had moeten doen en met het oog op een beetje veilige toekomst zit het er voor mij waarschijnlijk niet meer in.
Ik was ook eerst van plan om naar costa rica te gaan. Echter, ik vond sommige dingen nogal ingewikkeld. Overal hadden ze het over andere steden die leuk zouden zijn en als ik dan ging informeren naar die steden kreeg ik eigenlijk alleen maar advertenties voor taalcursussen... dus ik wist nou niet echt welke steden nou echt heel leuk waren en welke toch beetje overgewaardeerd zijn.
Daarom koos ik dus voor spanje. Salamanca is erg beroemd door het studentenleven en het leek mij dan ook wel leuke keuze. Ok, iets minder tropisch dan costa rica.. absoluut maar wel iets veiliger.. ben nog jong, zie de latijns amerikaanse wereld wel later als ik al beetje spaans spreek.. miss ook wel leuker.

Maar bedankt voor jullie reacties. Ik zal nu iig niet in januari beginnen.. Gezien de overtuigende reacties zie ik dat dat niet de beste keuze is. Nu nog kijken hoe ik dat jaartje ga inplannen.. Langer dan 4 maanden naar spanje vind ik wel erg veel... al kan ik ook altijd bijboeken daar als ik het heel leuk vind. En werken... tja.. dat doe ik straks al tot mijn 65e al ga ik ook niet op mijn luie reet zitten voor half jaar als ik uit spanje kom.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 16:50
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Ik wil naar engeland in september, en heb juist gekozen voor een heel jaar (studeren dan). Het lijkt mij dat je juist de 1e maanden nog erg moet wennen, en je daar pas daarna thuis gaat voelen. En als je dan alweer weg moet.. Maarja iedereen ziet dat anders.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 17:18
pixie
Avatar van pixie
pixie is offline
Citaat:
Ik wil naar engeland in september, en heb juist gekozen voor een heel jaar (studeren dan). Het lijkt mij dat je juist de 1e maanden nog erg moet wennen, en je daar pas daarna thuis gaat voelen. En als je dan alweer weg moet.. Maarja iedereen ziet dat anders.
Volgens mij snap je het topic niet helemaal
Het gaat over een vakantie naar Spanje en daarna studeren. TS heeft het niet over in het buitenland studeren...
__________________
we may not enjoy living together, but dying together isn't going to solve anything...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 18:59
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Nou ja pixie..

het ging eigenlijk over een taalcursus in spanje en daarna studeren. Dus wel iets leren zeg maar en niet aan de costa del sol liggen (niet altijd dan).

Maar ik vind 1 jaar buitenland ook weer erg veel en denk ook neit dat je om een taal te leren echt jaar nodig hebt. Het hoeft inet meteen helemaal vloeiend, maar gewoon redelijk. en dat is in 4 maanden echt wel te leren.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 21:46
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Volgens mij snap je het topic niet helemaal
Het gaat over een vakantie naar Spanje en daarna studeren. TS heeft het niet over in het buitenland studeren...
Haha, ik snap het juist heel goed . Ik vergelijk mijn situatie met die van ts, en heb ontdekt dat deze overeenkomsten hebben; namelijk het voor een langere tijd in het buitenland vertoeven. Ik kwam met de optie om langer in Spanje te blijven, en geef nu aan waarom ik dat in een dergelijke situatie zou doen. Ik heb er bij gezet tussen aanhalingstekens dat de situatie wel iets anders is, zodat ts weet dat het niet om precies hetzelfde gaat, maar dat er wel overeenkomsten zijn.

Heej ik dacht dat trouwens even dat je sterrenmeisje was , ik keek alleen naar je ava
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 21:54
Sann*
Sann* is offline
!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 00:39
Crimson
Crimson is offline
Als ik in jouw situatie zat, zou ik gewoon gaan werken totaan de volgende september. Iedereen die ik ken bij mijn studie die in februari is begonnen die a. ken ik eigenlijk niet, omdat ze totaal achter de feiten aan liepen b. heeft niks uit het tweede semester gehaald, omdat gebrek aan kennis uit het eerste semester je gewoon de das omdoet. Nu was dat bij ons ook erg specifiek, omdat je een vak kreeg waarbij je essays leerde schrijven en dan moest je toepassen op alle vakken, maar ik kan me voorstellen dat zulke dingen bij andere studies ook voorkomen.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat op het hbo geldt, sommige opleidingen beginnen misschien wel echt opnieuw elk semester met vakken, maar op de uni (of iig bij letteren) is dat dus niet zo. Ik zou er echt voor kiezen om dus nog een halfjaar te werken na je vakantie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Met diploma MBO4, verder studeren??
kevinos91
1 16-09-2012 13:02
De Kantine waar kijk jij naar uit?
Verwijderd
126 01-02-2010 16:14
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied? #102
snowflakes
476 17-10-2009 10:10
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #99
rare kwast
494 13-06-2007 19:19
Algemene schoolzaken Deel studie in het buitenland
^M_chelleeeH^
12 17-08-2006 10:21
Algemene schoolzaken verlies van motivatie
marlies
19 06-01-2003 23:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.