Oud 01-05-2003, 23:51
Fatality
Fatality is offline
Ik heb sinds 2 weken weer natuurkunde (E&M). Ik heb het bijna een jaar moeten missen. Ik had echt het idee dat ik niets meer leerde op school...

Vinden jullie natuurkunde leuk of juist niet leuk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2003, 14:17
GinnyPig
GinnyPig is offline
Nah tis echt een rotvak.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:07
Verwijderd
kvind et nog wel gaan
beter dan al die kl*te talen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:10
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik vind het ook wel leuk , vooral omdat je er in tegenstelling tot scheikunde, in het dagelijks leven voor je gevoel veel meer mee te maken hebt.
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:13
Kinshi
Avatar van Kinshi
Kinshi is offline
Niet leuk!
__________________
Ik weet het ook allemaal niet. Het verschil met jou is dat ik het nooit heb geweten.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 15:14
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Hm
Natuurkunde op de middelbare school is vrij saai. En al helemaal als je een saaie leraar hebt (en wie heeft er geen saaie natuurkune leraar?). Maar natuurkunde opzich is echt het leukste wat er is (denk aan relativiteitstheorie en kwantummechanica enzo )
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 18:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 02-05-2003 @ 15:14:
Hm
Natuurkunde op de middelbare school is vrij saai. En al helemaal als je een saaie leraar hebt (en wie heeft er geen saaie natuurkune leraar?).
Ik denk dat het niet zo zeer de natuurkunde op de middelbare school is die zo saai is, maar dat het vooral de manier is waarop het (althans bij jou op school) wordt onderwezen. Zelf heb ik het wat dat betreft getroffen met mijn natuurkundeleraren. Overigens lag de theorie me beter dan de natuurkundepractica

Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 02-05-2003 @ 15:14:
Maar natuurkunde opzich is echt het leukste wat er is (denk aan relativiteitstheorie en kwantummechanica enzo )
Het is wel toevallig dat je juist deze onderwerpen noemt, aangezien dat ook mijn interessegebieden zijn wat natuurkunde betreft. Ik ben vooral in de wiskundige aspecten van deze onderwerpen geïnteresseerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 19:19
Miess
Miess is offline
Ik vond en vind wiskunde leuker. Ik heb tot en met 6VWO natuurkunde gehad, daarna heb ik naast het eerste jaar van mijn wiskunde studie ook het eerste jaar van de studie technische natuurkunde gedaan. Waarom ik dit deed heb ik nu eigenlijk geen idee van, maar na dit jaar ben ik me goed gaan realiseren dat ik natuurkunde veel te vaag vind. Ik heb er net zo'n aversie tegen gekregen als dat ik tegen het vak scheikunde op het VWO had, van heel de scheikundige wereld kan ik me weinig voorstellen.

Ik studeer technische (=toegepaste) wiskunde dus daarbij kom ik nog wel eens in aanraking met de natuurkunde, maar dan met name met de mechanica. En daarmee heb ik het dan ook getroffen, al op het VWO was mechanica mijn favoriete onderdeel van de natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 20:08
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
natuurkunde is echt zo hard makkelijk in 4 vwo
Daarrom is het leuk
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 20:08
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 02-05-2003 @ 15:14:
Hm
Natuurkunde op de middelbare school is vrij saai. En al helemaal als je een saaie leraar hebt (en wie heeft er geen saaie natuurkune leraar?). Maar natuurkunde opzich is echt het leukste wat er is (denk aan relativiteitstheorie en kwantummechanica enzo )
dan moet je dit verhaal ook maar eens lezen. daar wordt een en ander duidelijk uitgelegd over kwantummechanica (engelstalig)
en als je interesse heb kan ik ook wel een verhaal over de relativiteitstheorie meelen, in woorden van maximaal 4 letters, (eenvoudig dus) want ik heb het verhaal wel maar de link niet
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 20:27
GinnyPig
GinnyPig is offline
Voor een 'echte' introductie van de quantummechanica (waar je dus ook met formules aan de slag gaat ) kan je bijvoorbeeld het boek Introduction to Quantummechanics van Griffith gaan lezen.

Maar das best rauwe kost
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 22:06
pol
pol is offline
Een van mijn interessantere vakken is quantummechanica (gewoon omdat ik het zo logisch vind).

Ik denk dat de 'serieuze' quantummechanica voor scholieren niet zo interessant is (daarvoor is de wiskundekennis te beperkt).

Maar de quantummechanica qualitatief bestuderen is ook best interessant.

Voor de die harders raad ik aan eerst een inleidende cursus differentiaal vergelijkingen en lineaire algebra te nemen, en je dan pas in de quantummechanica te storten.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 13:19
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 02-05-2003 @ 18:36:
Ik denk dat het niet zo zeer de natuurkunde op de middelbare school is die zo saai is, maar dat het vooral de manier is waarop het (althans bij jou op school) wordt onderwezen. Zelf heb ik het wat dat betreft getroffen met mijn natuurkundeleraren. Overigens lag de theorie me beter dan de natuurkundepractica
Maarehm *kijkt naar leeftijd* is dat wel te vergelijken met vandaag de dag dan? Of bent je *u* zelf leraar? Maar ik kan het toch wel eens zijn ja. Ik denk dat natuurkunde verkeerd wordt onderwezen. Niet alleen op mijn school, maar overal wel. Het boek wat ik heb, is erg saai. Het is niet voor nix dat natuurkunde erg populariteitsprobleem heeft.
Tsja, zelf ben ik in 4vwo blijven zitten, en sindsdien is mijn interesse in de natuurkunde verminderd, helaas. Ik ben toen naar havo gegaan, en daar gaat alles anders. De meest simpele dingen worden haarfijn uitgelegt (de moeilijkste formule is ongeveer F=ma cos(alfa), in 5havo). Voor mij is de havo stof niet echt uitdagend. Dat wil niet zeggen dat ik het allemaal kan hoor... voor mn examen moet in onderwerpen als straling en elektronixa wel even goed doornemen.
Citaat:
Het is wel toevallig dat je juist deze onderwerpen noemt, aangezien dat ook mijn interessegebieden zijn wat natuurkunde betreft. Ik ben vooral in de wiskundige aspecten van deze onderwerpen geïnteresseerd.
Ik denk dat het wat toeval betreft wel meevalt. Dit zijn de onderwerpen die de meeste mensen interesseren die zich gaan verdiepen in natuurkunde (op mijn leeftijd). De wiskundige aspecten echter wat minder. Voor mij ook, simpelweg omdat ik die stof op de havo niet krijg, en dus niet beheers (zoals pol al zegt).
Citaat:
pol schreef op 02-05-2003 @ 22:06:
Een van mijn interessantere vakken is quantummechanica (gewoon omdat ik het zo logisch vind).
Lol De meeste mensen hebben juist zo'n probleem met de logica...
*w00t! Deeltje en golf in 1?* *onzekerheid? maar als je nou heel precies meet?*
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 13:35
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 02-05-2003 @ 20:27:
Voor een 'echte' introductie van de quantummechanica (waar je dus ook met formules aan de slag gaat ) kan je bijvoorbeeld het boek Introduction to Quantummechanics van Griffith gaan lezen.

Maar das best rauwe kost
Tsja, wat versta je onder rauwe kost? Wat betreft wiskunde kan ik nix hebben, maar wat betreft inzicht, moet het wel lukken. Ik heb de volgende boeken gelezen (2 jaar geleden):
  • Over de Relativiteitstheorie en andere essays - Albert Einstein (te moeilijk, veel wiskunde).
  • Stephen Hawking De theorie van alles - Kitty Ferguson
  • Een reis naar de grenzen van het universum. Zwarte gaten in het heelal - Kitty Ferguson
    (allebij makkelijk en duidelijk).
  • Het Heelal - Stephen Hawking (noem ik opzich wel rouwe kost, maar wel duidelijk uitgelegt)
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 13:42
Verwijderd
Helaas heb ik nooit de tijd om uitgebreid van die boeken te gaan zitten lezen. Daarom leen ik af en toe maar es natuur&techniek en scientific american (ook goed voor leesvaardigheid engels)
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 13:55
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 03-05-2003 @ 13:35:
Tsja, wat versta je onder rauwe kost? Wat betreft wiskunde kan ik nix hebben, maar wat betreft inzicht, moet het wel lukken. Ik heb de volgende boeken gelezen (2 jaar geleden):
  • Over de Relativiteitstheorie en andere essays - Albert Einstein (te moeilijk, veel wiskunde).
  • Stephen Hawking De theorie van alles - Kitty Ferguson
  • Een reis naar de grenzen van het universum. Zwarte gaten in het heelal - Kitty Ferguson
    (allebij makkelijk en duidelijk).
  • Het Heelal - Stephen Hawking (noem ik opzich wel rouwe kost, maar wel duidelijk uitgelegt)
Je moet toch wel wat kennis van integreren/differentieren (calculus dus) en vectorruimten hebben wil je het boek een beetje goed kunnen volgen. Het boek is op zich duidelijk geschreven, maar ik denk niet dat ik het zonder hoorcolleges even goed zou begrijpen.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 15:31
Alexander
Alexander is offline
Natuurkunde vind ik zonder meer erg interessant, en nog leuk ook. Ik denk dat dat aan meerdere zaken ligt. Ten eerste de duidelijke link met de werkelijkheid. Die link heeft scheikunde ook wel enigszins, maar ik vind toch veel moeilijker om de scheikunde in het dagelijks leven te zien. Nu zal dat ook wel liggen aan het feit dat we erg weinig geleerd hebben met scheikunde (d.w.z zowel een niet zo goede leraar als sowieso slecht scheikunde-onderwijs).
Daarnaast is ook de wiskundige beschrijving van de natuurkunde uitermate boeiend. Het leukste is om wat je geleerd hebt bij de wiskunde, toe te passen op de natuurkunde. Een voorbeeldje: zo kun je het integreren toepassen op (a,t)- en (v,t)-diagrammen, en dan blijkt het nog werkelijk te kloppen ook met de wiskundetheorie! Dat is echt geweldig.
Van de natuurkunde vind ik mechanica het makkelijkst en de quantummechanica en dergelijke het interessants, hoewel pittige stof. 't Moge duidelijk zijn dat fysica mijn hart gestolen heeft
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Alexander schreef op 03-05-2003 @ 15:31:
Een voorbeeldje: zo kun je het integreren toepassen op (a,t)- en (v,t)-diagrammen, en dan blijkt het nog werkelijk te kloppen ook met de wiskundetheorie!
alleen is het dan jammer dat de bewegingen niet altijd duidelijk als een functie te schrijven zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-05-2003, 17:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 03-05-2003 @ 13:19:
Maarehm *kijkt naar leeftijd* is dat wel te vergelijken met vandaag de dag dan? Of bent je *u* zelf leraar?
Ik heb zelf m.a.v.o. en h.a.vo. gedaan, maar er is wel meer stof geschrapt voor h.a.v.o. dan ik indertijd nog moest kennen. Afgezien daarvan is de stof van vandaag wel met die van toen te vergelijken. Ik heb indertijd wel geprobeerd om leraar te worden, maar dat is niet gelukt. Zie voor nadere details mijn reply in http://forum.scholieren.com/showthre...rarenopleiding

Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 03-05-2003 @ 13:19:
Dit zijn de onderwerpen die de meeste mensen interesseren die zich gaan verdiepen in natuurkunde (op mijn leeftijd). De wiskundige aspecten echter wat minder. Voor mij ook, simpelweg omdat ik die stof op de havo niet krijg, en dus niet beheers (zoals pol al zegt).
Op het v.w.o. komt die wiskunde ook niet aan de orde, maar pas op de universiteit. De algemene relativiteitstheorie steunt wat dat betreft op differentiaalmeetkunde en tensoranalyse en de quantummechanica op de theorie van de Hilbertruimten, een bepaald type vectorruimten die in de functionaalanalyse (een bepaald gebied van de wiskunde) worden bestudeerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 17:08
Mindfields
Mindfields is offline
Ja, ik voel me gebroken zonder..

Nee, ik heb een ontzettende hekel aan natuurkunde. Het is zo'n beetje het enige vak op school waar ik echt helemaal geen drol van snap.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 17:47
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik heb juist natuurkunde 2 gekozen omdat ik het een interessant vak vind. Ik heb gehoord dat je een heel klein stuk krijgt over elektronen splitsen, en dat is juist wat mij heel erg boeit aan de natuurkunde: atoombommen, exacte berekeningen over waar iets neerkomt of een hoogste punt bereikt, bijvoorbeeld. Ik vind het mooi om te zien dat je bij wijze van spreken een raket door iemands wc-raampje kunt schieten met behulp van de natuurkunde. Het is allemaal zo exact en zo ver gevorderd...echt knap. Jammer alleen dat ik waarschijnlijk nooit veel van elektronen splitsen en dat soort dingen te weten zal komen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 19:32
Verwijderd
Citaat:
I-brahimovic schreef op 03-05-2003 @ 17:47:
Ik heb juist natuurkunde 2 gekozen omdat ik het een interessant vak vind. Ik heb gehoord dat je een heel klein stuk krijgt over elektronen splitsen, en dat is juist wat mij heel erg boeit aan de natuurkunde: atoombommen, exacte berekeningen over waar iets neerkomt of een hoogste punt bereikt, bijvoorbeeld. Ik vind het mooi om te zien dat je bij wijze van spreken een raket door iemands wc-raampje kunt schieten met behulp van de natuurkunde. Het is allemaal zo exact en zo ver gevorderd...echt knap. Jammer alleen dat ik waarschijnlijk nooit veel van elektronen splitsen en dat soort dingen te weten zal komen
ehm, elektronen splitsen niet hoor . maar jij bedoelt dat hoofdstukje over kernreacties met die kernsplijting door met elektronen te gaan schieten.
Ik vind dat ook wel interessant, maar ik vind onderwerpen over elektriciteit vooral erg interessant. van schakelingen tot elektrische en magnetische velden.
Het is dan ook jammer dat inductiespanning er niet meer bij hoort. ik had liever gehad dat ze van natuurkunde 2 botsen en impuls enzo eruit geknikkerd hadden.
natuurkunde 2 is gewoon veel theoretischer, en dat op zich wel leuk.
En ik kom vast wel meer over elektrotechniek te weten, want dat ga ik hierna studeren.
Jij kunt net zoveel over elektronen ed te weten komen als je wilt, maar je moet daar ff de tijd voor nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 21:22
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 03-05-2003 @ 19:32:
ehm, elektronen splitsen niet hoor . maar jij bedoelt dat hoofdstukje over kernreacties met die kernsplijting door met elektronen te gaan schieten.
Ik vind dat ook wel interessant, maar ik vind onderwerpen over elektriciteit vooral erg interessant. van schakelingen tot elektrische en magnetische velden.
Het is dan ook jammer dat inductiespanning er niet meer bij hoort. ik had liever gehad dat ze van natuurkunde 2 botsen en impuls enzo eruit geknikkerd hadden.
natuurkunde 2 is gewoon veel theoretischer, en dat op zich wel leuk.
En ik kom vast wel meer over elektrotechniek te weten, want dat ga ik hierna studeren.
Jij kunt net zoveel over elektronen ed te weten komen als je wilt, maar je moet daar ff de tijd voor nemen.
O lol, waarschijnlijk heb je gelijk. Ik wist alleen dat het nog iets met kernreacties was, wat precies - dat niet. Maar oke, kernreacties lijken mij wel leuk om te leren. Persoonlijk heb ik een hekel aan elektriciteit. Het kan me niet boeien, ben er ook niet zo goed in. Vind mechanica wel leuk, met krachten en zo. Impuls en stoot vind ik dan juist weer boeiend, dus we hebben een meningsverschil Het lijkt mij gewoon boeiend om zoveel mogelijk over atoombommen te weten te komen. Nee, ik heb geen plannen, maar ik vind het echt een boeiend ding, het toppunt van de kracht van natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 11:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 03-05-2003 @ 19:32:
jij bedoelt dat hoofdstukje over kernreacties met die kernsplijting door met elektronen te gaan schieten.
Elektronen zijn daarvoor niet geschikt. Meestal gaat het om een beschieting met protonen, deuteronen, neutronen of alfadeeltjes. Denk bij het laatste ook aan de beroemde verstrooiingsproef van Rutherford, waarbij hij alfadeeltjes op goudfolie afschoot en zo aan de hand van de manier waarop de alfadeeltjes werden afgebogen het naar hem genoemde atoommodel opstelde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 17:19
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
neej. niet zo heel super intressant gewoon en de lessen zijn altijd oersaaaaaaai. ik zal wel pech hebben gehad met mn leerkrachten / proffen daarvoor.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2003, 18:16
Miess
Miess is offline
Citaat:
damaetas schreef op 04-05-2003 @ 17:19:
neej. niet zo heel super intressant gewoon en de lessen zijn altijd oersaaaaaaai. ik zal wel pech hebben gehad met mn leerkrachten / proffen daarvoor.
of gewoon de verkeerde studie gekozen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 19:22
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 03-05-2003 @ 19:32:
Ik vind dat ook wel interessant, maar ik vind onderwerpen over elektriciteit vooral erg interessant. van schakelingen tot elektrische en magnetische velden.
Het is dan ook jammer dat inductiespanning er niet meer bij hoort. ik had liever gehad dat ze van natuurkunde 2 botsen en impuls enzo eruit geknikkerd hadden.
natuurkunde 2 is gewoon veel theoretischer, en dat op zich wel leuk.
En ik kom vast wel meer over elektrotechniek te weten, want dat ga ik hierna studeren.
Jij kunt net zoveel over elektronen ed te weten komen als je wilt, maar je moet daar ff de tijd voor nemen.
Die onderwerpen vind ik juist minder interessant En toch ben ik van plan volgend jaar ook elektrotechniek te gaan doen. Waar ga jij het volgen dan?
Btw, ik heb wel inductiespanning gehad hoor. Hoort dat niet bij de examenstof dan???
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:34
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef op 04-05-2003 @ 18:16:
of gewoon de verkeerde studie gekozen.
neej, absoluut niet. daar heb ik het wel voor over hoor
en geologie is de helft fysice en dat vind ik wel intressant, dus het zal ook wel aan de toepassing liggen.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 22:14
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 04-05-2003 @ 19:22:
Die onderwerpen vind ik juist minder interessant En toch ben ik van plan volgend jaar ook elektrotechniek te gaan doen. Waar ga jij het volgen dan?
bij de universiteit twente, die zag er gewoon het beste uit en het makkelijkst te bereiken voor me
Citaat:

Btw, ik heb wel inductiespanning gehad hoor. Hoort dat niet bij de examenstof dan???
dat staat in dit overzicht
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 23:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het niet leuk maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik het heel moeilijk vind en er bijna niets van snap. Ik ben op bijspijkerkamp geweest en toen was ik 3,5 uur per dag met natuurkunde bezig en toen begon ik alles beter te snappen en toen vond ik het ook wel leuk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 11:33
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
alwaysgood schreef op 02-05-2003 @ 15:10:
ik vind het ook wel leuk , vooral omdat je er in tegenstelling tot scheikunde, in het dagelijks leven voor je gevoel veel meer mee te maken hebt.
Volledig mee eens
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 14:41
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 04-05-2003 @ 22:14:
bij de universiteit twente, die zag er gewoon het beste uit en het makkelijkst te bereiken voor me

dat staat in dit overzicht
Hmm ok, das dus voor vwo. Op de havo krijgen wij het wel. Ik wist niet dat elektrotechniek ook een universitaitre studie was. Ik ga het - misschien - op hogeschool v utrecht doen, hbo dus.
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:01
nightwish_assie
Avatar van nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Het vak natuurkunde vind ik op zich een leuk vak, kben er alleen zooooooooooooo verschrikkelijk slecht in
Ik zie al die verbanden en wiskundige dingen er niet in, en van die afleidingen enzo.
Op HAVO heb natuurkunde 1,2 nieuwe stijl gedaan, ben met een 6-je geslaagd
Nu doe ik VWO natuurkunde oude stijl, nou als dat al een 5je wordt ben ik al blij (ondanks dat ik dan me certificaat niet zal krijgen, maja).
We blijven oefenen, he?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 05-05-2003 @ 14:41:
Hmm ok, das dus voor vwo. Op de havo krijgen wij het wel. Ik wist niet dat elektrotechniek ook een universitaitre studie was. Ik ga het - misschien - op hogeschool v utrecht doen, hbo dus.
het is zeker wel een universitaire studie, sterker nog, bij de UT is het samen met technische natuurkunde de zwaarste studie..........
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 23:27
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 05-05-2003 @ 21:17:
het is zeker wel een universitaire studie, sterker nog, bij de UT is het samen met technische natuurkunde de zwaarste studie..........
Heb ik ook gehoord,.. hoewel technische wiskunde daar van mij ook nog bij te rekenen is. Tis dat elektrotechniek mij iets minder boeit. Ik wilde eerst technische natuurkunde studeren, maar ik heb me later nog bedacht. Mechanica, vind ik met afstand het leukst, dus ga ik nu Civiele Techniek studeren. De reden is eigenlijk omdat het wat dichter bij het dagelijks leven is. Misschien ga ik er nog TBK bij doen, maar dat zie ik later wel.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 23:37
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Het enige wat ik in mijn vrije tijd heb gedaan is het boek: 'Het Heelal' lezen. Ik had het alleen leuk gevonden als er wiskundig iets meer onderbouwd/uitgelegd werd. Ze hebben het bijv. de hele tijd over de pad-integraalmethode, zonder dat ik echt weet hoe het werkt. Ook zou ik wel eens willen weten hoe nou bewezen is dat een deelte spin 0,5 heeft.

Verder ben ik een beetje met imaginaire getallen bezig geweest, omdat ik het helaas niet op school gekregen heb. Er mochten sowieso wel meer onderwerpen aan bod komen in plaats van een gedeelte differentieren en integreren bijv, omdat wij daar veel te lang mee bezig waren zonder iets nieuws te leren. Ook differentiaalvergelijkingen mogen wel wat meer aandacht krijgen. WiB2 stelt sowieso veel te weinig voor, eigenlijk net als heel de wiskunde. Ik denk bijna dat ik op de basisschool beter kon hoofdrekenen dan nu.

Maar al met al vind ik natuurkunde en wiskunde heel interessant (in tegenstelling tot scheikunde)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2003, 10:12
Verwijderd
weet je, differentiaalvergelijkingen krijgen nu nog minder aandacht, omdat ze uit het wiskunde B programma liggen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 16:38
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline

Als ik na mn hbo-studie nog natuurkunde wil studeren.... moet ik nog veel leren
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 18:41
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
BTL_BTR schreef op 05-05-2003 @ 23:37:
Het enige wat ik in mijn vrije tijd heb gedaan is het boek: 'Het Heelal' lezen. Ik had het alleen leuk gevonden als er wiskundig iets meer onderbouwd/uitgelegd werd. Ze hebben het bijv. de hele tijd over de pad-integraalmethode, zonder dat ik echt weet hoe het werkt. Ook zou ik wel eens willen weten hoe nou bewezen is dat een deelte spin 0,5 heeft.
Om deze begrippen wiskundig onderbouwd te kunnen zien zul je je in gespecialiseerde boeken over quantummechanica moeten verdiepen. Toen Stephen Hawking begon aan zijn boek (Het heelal) had hij zelf al een hoop vergelijkingen in de eerste opzet van zijn manuscript staan, maar er werd hem verteld dat een groot aantal lezers daardoor zouden worden afgeschrikt. De enige vergelijking die je in het boek tegenkomt is de beroemde vergelijking E=m*c2. Aangezien Hawking te horen had gekregen dat iedere vergelijking in het boek de opbrengst zou halveren merkte hij in de inleiding in de eerste druk grappig op dat hij hoopte dat het niet zo was dat de helft van de lezers hierdoor zou worden afgeschrikt en het boek niet zou kopen.
Ik ben het overigens met je eens dat technische wiskunde naast elektrotechniek en technische natuurkunde tot de zwaarste technische studie kan worden gerekend, maar het heeft mij er indertijd niet van weerhouden om te proberen die studie aan de TU Eindhoven te volgen.

@- DeJa - Vu -: Het is inderdaad zo dat een aantal technische studies zowel op HBO- als universitair niveau te volgen zijn. Na een afgeronde studie op HBO-niveau is het overigens altijd mogelijk om dezelfde studie aan een technische universiteit voort te zetten, waarbij voor een groot aantal vakken vrijstellingsmogelijkheden zijn.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 22:48
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-05-2003 @ 18:41:
@- DeJa - Vu -: Het is inderdaad zo dat een aantal technische studies zowel op HBO- als universitair niveau te volgen zijn. Na een afgeronde studie op HBO-niveau is het overigens altijd mogelijk om dezelfde studie aan een technische universiteit voort te zetten, waarbij voor een groot aantal vakken vrijstellingsmogelijkheden zijn.
Ja het probleem is dat ik (technische?) natuurkunde op de universiteit wil doen, maar dat ik dat nu niet kan (ik rond binnenkort havo af). Daarom wil ik een studie doen op de havo die op natuurkunde lijkt. Op de havo heb je dat niet, alleen dingen als landwerktuigbouw-kunde ofzo. Maar dat soort dingen interesseren mij niet, dus wil ik elektrotechniek gaan doen (raakvlak met informatica; mijn 2e interesse gebied).

Tegenwoordig is het zo dat je na de bachelor op hbo, de master-opleiding kan volgen op universiteit. Dit klinkt mij echter wel wat raar in de oren, aangezien de hbo me (relatief) 'makkelijk' lijkt. Maarja, ik denk dat ik dat dan maar ga proberen...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 23:38
GinnyPig
GinnyPig is offline
Een bachelor op de hbo kan je maar moeilijk vergelijken met een bachelor op de uni. De hbo is een beroepsonderwijs, en daardoor veel minder georienteerd op het 'wetenschappelijke' achter natuurkunde.

Kan je beter 2 jaartjes extra aan VWO besteden, en vervolgens doorstromen naar de uni.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 08:55
nightwish_assie
Avatar van nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 06-05-2003 @ 23:38:
Een bachelor op de hbo kan je maar moeilijk vergelijken met een bachelor op de uni. De hbo is een beroepsonderwijs, en daardoor veel minder georienteerd op het 'wetenschappelijke' achter natuurkunde.

Kan je beter 2 jaartjes extra aan VWO besteden, en vervolgens doorstromen naar de uni.
Daar geef ik je totaal gelijk.
Ik studeer nu voor bachelor aan de HvU, opleiding Life Sciences, en wil graag medicijnen gaan doen aan de uni.
Maar de meeste universiteiten bij mij in de buurt, stellen verplicht dat je 4 vwo-certificaten moet halen.
Alleen de uni in Leiden niet en das te ver weg, heb ook geen geld om op kamers te gaan.
Dus ik ben nu naast me studie nog bezig met 2 van de 4 certificaten nm. natuurkunde en scheikunde oude stijl.
En das echt zwaar, zeker omdat ik deze beide vakken op de HAVO op nieuwe stijl heb gedaan.
Op zich lukt sk. me nog wel maar na. niet echt.
Veel oefenen denk ik.
Ik heb over 2 weken al me 1e examen, kon gelukkig vrij nemen van school.
Maar iedereen die naar de uni wil, en binnenkort HAVO gaat afronden, ga gewoon VWO doen.
Ik ben niet de enige die het met zo'n (om)weg doet, en je houdt echt weinig vrije tijd over, alles gaat naar je studie's toe.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 12:47
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
gothicassie schreef op 07-05-2003 @ 08:55:
Daar geef ik je totaal gelijk.
Ik studeer nu voor bachelor aan de HvU, opleiding Life Sciences, en wil graag medicijnen gaan doen aan de uni.
Maar de meeste universiteiten bij mij in de buurt, stellen verplicht dat je 4 vwo-certificaten moet halen.
Alleen de uni in Leiden niet en das te ver weg, heb ook geen geld om op kamers te gaan.
Dus ik ben nu naast me studie nog bezig met 2 van de 4 certificaten nm. natuurkunde en scheikunde oude stijl.
En das echt zwaar, zeker omdat ik deze beide vakken op de HAVO op nieuwe stijl heb gedaan.
Op zich lukt sk. me nog wel maar na. niet echt.
Veel oefenen denk ik.
Ik heb over 2 weken al me 1e examen, kon gelukkig vrij nemen van school.
Maar iedereen die naar de uni wil, en binnenkort HAVO gaat afronden, ga gewoon VWO doen.
Ik ben niet de enige die het met zo'n (om)weg doet, en je houdt echt weinig vrije tijd over, alles gaat naar je studie's toe.
Aan welke school haal jij die certificaten dan?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:09
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 06-05-2003 @ 23:38:
Een bachelor op de hbo kan je maar moeilijk vergelijken met een bachelor op de uni. De hbo is een beroepsonderwijs, en daardoor veel minder georienteerd op het 'wetenschappelijke' achter natuurkunde.
Ik weet het, ik weet het. Toch lees ik overal dat het 'heel makkelijk' is om van bachelor hbo naar master uni te gaan...
Citaat:
Kan je beter 2 jaartjes extra aan VWO besteden, en vervolgens doorstromen naar de uni.
Jamaar ik ben in 4vwo blijven zitten, en ik wordt dit jaar al 18. Dan zou ik 20 zijn als ik van school af kom.... No way! Sowieso heb ik er nu geen zin meer in hoor, ik ga gewoon een totaaal andere hbo-opleiding doen (mediatechnologie).
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:58
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 02-05-2003 @ 14:17:
Nah tis echt een rotvak.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 18:02
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 08-05-2003 @ 17:09:
Ik weet het, ik weet het. Toch lees ik overal dat het 'heel makkelijk' is om van bachelor hbo naar master uni te gaan...
hangt echt van de studie af. Op de UvA bijvoorbeeld kun je vanaf het HBO niet zonder meer instromen in een master natuurkunde. Op de betafaculteit kun je eigenlijk alleen maar met een Informatica bachelor instromen, maar dat terzijde.

Er zal toch ergens wel een soort Natuurkundebachelor zijn op HBO niveau? Of desnoods de lerarenopleiding... Heb je in ieder geval fysische achtergrond gehad.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen

Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 15:54.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 12:18
Fatality
Fatality is offline
Woah, ik had een voldoende voor de toets van hoofdstuk 4
Ik mag erg trots zijn, omdat ik nog maar 2 weekjes natuurkunde heb en het nog allemaal moest inhalen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 14:50
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik heb tot nu toe niet bepaald de beste/leukste leraren gehad en daarom valt het wat tegen, maar opzich vind ik het wel interessant allemaal.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 23:51
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Tampert schreef op 08-05-2003 @ 18:02:
Er zal toch ergens wel een soort Natuurkundebachelor zijn op HBO niveau? Of desnoods de lerarenopleiding... Heb je in ieder geval fysische achtergrond gehad.
Ja volgens mij wel. Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Bouwtechnische bedrijfskunde (allen op HvU) en nog meer natuurkunde-gerichte opleidingen in adam. Ik weet alleen niet meer welke. Hiermee zou je in principe moeten kunnen doorstromen naar natuurkunde.
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ranking the Scholieren #3
Geel
500 16-10-2010 15:57
Studeren Specialiseren of Brede kennis?
Bambina
29 08-08-2007 19:10
Algemene schoolzaken Profiel
Mother Earth
60 25-10-2003 10:39
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Psychologie homosexualiteit is een geestelijke ziekte
Verwijderd
266 11-04-2003 14:46
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 22:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.