Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2008, 00:58
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo kinderen, kom ik weer aanwaaien met mijn n00b-scheikunde-vraagjes.

Ik moest een aantal reactievergelijkingen opstellen en dat heb ik als volgt gedaan, kan een van jullie even zeggen of ik ergens de fout in ben gegaan? .

1: In een bepaald proces reageert ijzer(III)oxide uit ijzererts met waterstof. Hierbij ontstaat waterdamp en ijzer. Geef de reactievergelijking:
+ => +

2: Benodigde waterstof kan gemaakt worden door waterdamp en cokes met elkaar te laten reageren tot koolstofmono-oxide en waterstof. Geef de reactievergelijking.
+ => +

3: Het metaal koper kan bereid worden uit kopererts dat kopersulfide, CuS, bevat. De eerste stap in het proces is de verbranding van kopersulfide waarbij koperoxide, CuO, en zwaveldioxide ontstaan. Geef de reactievergelijking.
+ => +

En nog eentje .

Bij de 2de stap reageert het gevormde koperoxide met cokes tot koper en CO2. Blabla de vergelijking.
+ => +

En nog een vraagje, als iemand nu zegt ''1 mol water'' dan bedoelt diegene toch gewoon de hele moleculaire massa van water. (Dus 2 keer de relatieve atoommassa van waterstof + 1 keer de relatieve atoommassa van zuurstof)?
__________________
Haters gonn' hate

Laatst gewijzigd op 11-05-2008 om 00:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2008, 01:18
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
1. ik zie links 6x zuurstof en rechts 3x

3. Moet dan links waarschijnlijk CuS zijn

die laatste is typfoutje (CO2 rechts)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 01:23
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
en een mol is (even spieken) 6,02214 x 1023 watermoleculen.

Lijkt eerst een gek getal, maar het komt precies uit met omrekenen naar grammen,
dus 1 mol water is idd zo'n 18 gram.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 01:27
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
ow ja, ik moest die 2 weghalen van de 1ste reactie vóór Fe2O3. Ik had de 2 nog weggestreept en toch typte ik 'm over verder heb je gelijk @ 3. was haastig aan 't typen en vergat dus CuS te typen. Eindelijk voor 't eerst bijna alles goed
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 01:45
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Yeah!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.