Oud 04-09-2004, 10:28
halilo
halilo is offline
2.3 geef van ieder van de onderstaande stoffen aan of het een mengsel is of een zuivere stof?

A. H2O(I)
B. C12H22O11(S)
C. NH3(Aq)
D. i2(S)
E. NaCL(S) + KCL(S)
F. LUCH

wat ik denk:
a. zuiver
b. mengsel
c. zuiver
d. zuiver
e. mengsel
f. mengsel

waarom staan de fasen erachter dan, dat met I,s, Aq, moet je ook naar die kijken of zo. als die docent me nou een hele moeilijke stof geeft en erachter zet in welke fase het is, hoe moet ik dan weten of het mengsel is of een zuiver

alvast bedankt,

groetjes, Halil
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
halilo schreef op 04-09-2004 @ 10:28 :
2.3 geef van ieder van de onderstaande stoffen aan of het een mengsel is of een zuivere stof?

A. H2O(I)
B. C12H22O11(S)
C. NH3(Aq)
D. i2(S)
E. NaCL(S) + KCL(S)
F. LUCH

wat ik denk:
a. zuiver
b. mengsel
c. zuiver
d. zuiver
e. mengsel
f. mengsel

waarom staan de fasen erachter dan, dat met I,s, Aq, moet je ook naar die kijken of zo. als die docent me nou een hele moeilijke stof geeft en erachter zet in welke fase het is, hoe moet ik dan weten of het mengsel is of een zuiver

alvast bedankt,

groetjes, Halil
a. zuiver
b. zuiver
c. zuiver
d.zuiver
e. mengsel
f. mengsel

Een zuivere stof bestaat staat slechts uit 1 soort moleculen dus alleen maar H2O, CO2 ed. Bij een mengsel heb je te maken met meerdere soorten moleculen dus dan staan er 2 of meer molecuulformules los van elkaar geschreven, zoals je kan zien bij E, dit mengsel bevat dus Natriumchloride-moleculen en kaliumchloride-moleculen. Lucht is een mengsel van allerlei stoffen (stikstof, zuurstof, koolstofdioxide en wat edelgassen) en voor die combinatie gebruiken we de naam lucht.

Samengevat: Een zuivere stof bestaat uit 1 soort moleculen en een mengsel bestaat uit 2 of meer soorten moleculen wat je gewoon kunt aflezen aan de notatie die wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 12:39
Verwijderd
A. H2O(I) - Zuiver, hoewel zuiver H2O (l) niet voor kan komen.
B. C12H22O11(S) - Zuiver.
C. NH3(Aq) - Mengsel, het is immers opgelost in water.
D. i2(S) - Zuiver.
E. NaCL(S) + KCL(S) - Mengsel.
F. LUCH - Wat is dit? Volgens mij heb je het fout opgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 13:31
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-09-2004 @ 12:39 :
LUCH - Wat is dit?
Zet er een T achter en je hebt je antwoord...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 18:45
Vaas
Citaat:
a. zuiver
b. zuiver
c. zuiver
d.zuiver
e. mengsel
f. mengsel

Een zuivere stof bestaat staat slechts uit 1 soort moleculen dus alleen maar H2O, CO2 ed. Bij een mengsel heb je te maken met meerdere soorten moleculen dus dan staan er 2 of meer molecuulformules los van elkaar geschreven, zoals je kan zien bij E, dit mengsel bevat dus Natriumchloride-moleculen en kaliumchloride-moleculen. Lucht is een mengsel van allerlei stoffen (stikstof, zuurstof, koolstofdioxide en wat edelgassen) en voor die combinatie gebruiken we de naam lucht.

Samengevat: Een zuivere stof bestaat uit 1 soort moleculen en een mengsel bestaat uit 2 of meer soorten moleculen wat je gewoon kunt aflezen aan de notatie die wordt gegeven.
Ik snap het niet, je zegt dat wanneer er 2 of meer molecuul formules aan elkaar zijn dan heb je een mengsel maar LUCH is toch maar 1 vaste dus dan is hij zuiver? Als je nu iets gaat zeggen van L en U en C en H zijn verschillende stoffen dan zal ik waarschijnlijk moeten antwoorden met H2 en O toch ook? En toch zijn ze een zuivere stof volgens jullie. Heb morgen een proefwerk en hoop echt dat iemand dit nog snel kan beantwoorden!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 20:34
ThomasJu
ThomasJu is offline
WOW!
mooie kick (kijk even naar de datum...)

lucht is een mengsel omdat het uit verschillende moleculen bestaat. Er zijn dus aparte N2, O2 en CO2 moleculen.
Moleculen zijn deeltjes die los van elkaar zitten. H2O is 1 molecuul. want de H's zitten aan de O vast:
Als je zuiver water zou teken krijg je:
H-O -H......H-O -H..................H-O -H
......H-O -H.......H-O -H
H-O -H..................H-O -H........H-O -H
.............H-O -H.......H-O -H
H-O -H.............H-O -H........H-O -H
......H-O -H................H-O -H

In lucht zitten echter een aantal verschillende moleculen bij elkaar, het is dus een mengsel:
N≡N......O-O......N≡ N......N≡N
O=C=C=O......N≡N......O=O
......O-O......O=O......N≡N......O=C=C=O

Als voorbeeld:
Glucose (C6H12O6) Dit is 1 molecuul. Alle 6 C's O's en 12 H's zitten dus aan elkaar vast als 1 deeltje. Als in een stof alleen deze moleculen aanwezig zijn is het een zuivere stof. Als er echter nog een andere stof doorheen zit (bijvoorbeeld H2O) is het geen zuivere stof meer.

Nóg een heel simpel voorbeeldje:
Zie alle letters als bakstenen, ramen, deuren enz. Deze zijn allemaal het zelfde. Hiermee kan je verschillende huizen maken. (eentje met 5 deuren en 3 ramen bijvoorbeeld) Als je een hele wijk met dit soort huizen maakt zijn zijn ze allemaal hetzelfde. (dus een zuivere stof). Als je er nou een huis tussen zet met maar 2 deuren is deze heel anders!
Je wijk wordt dus een mengsel van verschillende huizen.

Ik hoop dat je het zo begrijpt!
succes met je toets morgen.

ps: probeer volgende keer eerder aan de bel te trekken. gelijk als je iets niet snapt, en niet de avond voor de toets.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 21:49
Vaas
Citaat:
WOW!
mooie kick (kijk even naar de datum...)

lucht is een mengsel omdat het uit verschillende moleculen bestaat. Er zijn dus aparte N2, O2 en CO2 moleculen.
Moleculen zijn deeltjes die los van elkaar zitten. H2O is 1 molecuul. want de H's zitten aan de O vast:


Als voorbeeld:
Glucose (C6H12O6) Dit is 1 molecuul. Alle 6 C's O's en 12 H's zitten dus aan elkaar vast als 1 deeltje. Als in een stof alleen deze moleculen aanwezig zijn is het een zuivere stof. Als er echter nog een andere stof doorheen zit (bijvoorbeeld H2O) is het geen zuivere stof meer.

Ik hoop dat je het zo begrijpt!
succes met je toets morgen.

ps: probeer volgende keer eerder aan de bel te trekken. gelijk als je iets niet snapt, en niet de avond voor de toets.
Hmm ik denk dat ik het begrijp ja,

het is dus gewoon zo dat als je een lange reeks met atomen hebt het meestal een mengsel is als ze vast zijn.
't Is wel echt moeilijk en vaag maar goed, dat zal dan vast aan mij liggen.
Nog een vraag, je zegt dat ''Glucose (C6H12O6) Dit is 1 molecuul. Alle 6 C's O's en 12 H's zitten dus aan elkaar vast als 1 deeltje.'' Hoe wil je dit weten? Voor zo ver ik weet staat dit niet aangegeven in ons Proefwerk. Dus het zou net zo goed kunnen zijn dat die 6 C's en O's apart zaten van de 12H's toch? Dan zou het als nog een mengsel zijn...

En ik las nu net ergens dat gewoon H een atoom is maar H2 een molecuul dat is ook best raar. H2 is dus ontleedbaar maar H niet. Toch? Hoop dat ik het goed heb.


Ja ik vond deze link als eerst via google boven aan dus vandaar.
En ja ik heb de leraar dit maar liefst 7 keer gevraagd toch baant hij zich een weg om het echte antwoord, ik heb het vreemde gevoel dat hij het zelf niet weet? Maar goed.
Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 22:49
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
[QUOTE=Vaas;32458064]Hmm ik denk dat ik het begrijp ja,
Citaat:
Hmm ik denk dat ik het begrijp ja,

het is dus gewoon zo dat als je een lange reeks met atomen hebt het meestal een mengsel is als ze vast zijn.
't Is wel echt moeilijk en vaag maar goed, dat zal dan vast aan mij liggen.
Nog een vraag, je zegt dat ''Glucose (C6H12O6) Dit is 1 molecuul. Alle 6 C's O's en 12 H's zitten dus aan elkaar vast als 1 deeltje.'' Hoe wil je dit weten? Voor zo ver ik weet staat dit niet aangegeven in ons Proefwerk. Dus het zou net zo goed kunnen zijn dat die 6 C's en O's apart zaten van de 12H's toch? Dan zou het als nog een mengsel zijn...

En ik las nu net ergens dat gewoon H een atoom is maar H2 een molecuul dat is ook best raar. H2 is dus ontleedbaar maar H niet. Toch? Hoop dat ik het goed heb.


Ja ik vond deze link als eerst via google boven aan dus vandaar.
En ja ik heb de leraar dit maar liefst 7 keer gevraagd toch baant hij zich een weg om het echte antwoord, ik heb het vreemde gevoel dat hij het zelf niet weet? Maar goed.
Heel erg bedankt!
Als er staat C6H12O6 dan wordt er bedoeld dat het aan elkaar vast zit, en dus 1 molecuul is.
Als er een + tussen de stoffen staat, dan zijn het verschillende stoffen (bijvoorbeeld H2O + Na + Cl)

Ontleedbare stoffen zijn moleculen die uit meerdere atoomsoorten bestaan. Sommige atoomsoorten willen eigenlijk niet "los" voorkomen, omdat ze heel sterk aan andere stoffen binden. Waterstof, zuurstof, stikstof, chloor, fluor, broom, etc. komen als onontleedbare stof alleen maar voor als een molecuul dat uit twee dezelfde atomen bestaat (H2, O2, N2, Cl2, F2, Br2).
Scheikunde in klas 3 wil nog wel eens wat stukken overslaan, zodat je in de vierde nog wat leuks te doen hebt als je het kiest.

Damn, wat mis ik ik subscript en superscript hier...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2012, 23:49
ThomasJu
ThomasJu is offline
@4beta
bekijk eens het 3de belangrijke topic in dit subforum: "Formules op het forum: LaTeX". Hiermee kan je je tekst extra opmaken.

Vaas, mag ik weten in welke klas je zit?

Ik haal mijn voorbeeld met mijn huizen er weer even bij. Jij zegt:
Citaat:
"het is dus gewoon zo dat als je een lange reeks met atomen hebt het meestal een mengsel is als ze vast zijn"
Een lange reeks atomen is dus een groot huis(veel ramen en deuren, heel veel bakstenen). Dit is dus een groot molecuul. Dit ene huis zegt echter nog niets over hoe de rest van de wijk er uit ziet! Naast dit grote huis kan een heel ander huis staan. dan pas is het een mengsel. Als in de wijk echter alleen maar dezelfde grote huizen staan is het een zuivere stof.

Citaat:
Nog een vraag, je zegt dat ''Glucose (C6H12O6) Dit is 1 molecuul. Alle 6 C's O's en 12 H's zitten dus aan elkaar vast als 1 deeltje.'' Hoe wil je dit weten? Voor zo ver ik weet staat dit niet aangegeven in ons Proefwerk. Dus het zou net zo goed kunnen zijn dat die 6 C's en O's apart zaten van de 12H's toch? Dan zou het als nog een mengsel zijn...
Dit zit allemaal aan elkaar vast, anders zou het mengsel sowieso geen naam hebben.
Als je allemaal losse bakstenen, ramen en deuren hebt is dit nog geen huis. Een hoop bakstenen krijgt geen huisnummer (=naam) een huis krijgt wel een naam.

Over die H2. één deur is geen huis, een deur is immers een onderdeel van een huis.
Maar als je nou 2 deuren tegen elkaar zet heb je een huis waar een zwerver best in wil wonen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2012, 18:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Damn, wat mis ik ik subscript en superscript hier...
Zie hiervoor http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=849279
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.