Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2008, 10:18
roetsj
Avatar van roetsj
roetsj is offline
ok, verdwijder dit maar als ´t niet de bedoeling is dat ik dit hier plaats.
heb mijn propedeuse aan de rietveld academie gedaan en dat was erg dubbel. enerzijds vond ik het ge-wel-dig. anderzijds de grootste horror ooit vanwege het constante gezeik en de druk van het ´heilige moeten´
aan het begin van het tweede jaar (okt.) ben ik dus gestopt en nu weet ik niet hoe verder.

ik vraag me heel sterk af of het zo kan zijn dat de academie misschien niet goed bij me past, aangezien het karakter zo anders is dan bij veel andere academies.
de docenten waren erg arrogant en speelden voor mijn gevoel een constant psychologisch spel, waar ik absoluut niet tegen kon. bovendien waren ze overwegend conceptueel ingesteld, wat ik van mezelf niet bepaald kan zeggen. er liepen daar echt zo veel studenten rond waarvan ik dacht...HUH jij?!

houd ik mezelf voor de gek en maakt het soort academie niet zo veel uit? mensen van andere academies- vinden jullie het psychologisch zwaar, ervaren jullie de druk ook zo zwaar en negatief?
of moet ik het meer bij mezelf zoeken (wat sowieso deels zo is maar ik weet dus niet in hoeverre ik dat door moet voeren.)

ik deed overigens na het basisjaar de richting autonoom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2008, 11:01
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Ik zit zelf ook op een kunstacademie (ik doe vormgeving), maar wat bedoel je met het "heilige moeten"?

Ik heb nooit de Rietveld Academie bezocht, dus ik kan er ook niet persoonlijk over oordelen, maar ik heb wel eens gehoord dat het daar ook wel een beetje aan de wazige kant is. Er zijn in ieder geval wel verschillen tussen academies, dus wellicht is er een academie die beter bij je past?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 10:47
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik kan alleen je vraag beantwoorden als het gaat om het conceptuele waar jij van spreekt. Het Rietveld is erg conceptueel, een vriendin van mij zit daar en het heeft mij duidelijk gemaakt dat ik daar niet thuis hoor.

Ik heb toelating gedaan bij Arnhem ArtEZ Vrije kunst en ben toegelaten . Deze academie is schoolser dan andere opleidingen, zeer gedegen en ze leren je veel basistechnieken waar vanuit je kunst gaat maken. Zij zijn minder conceptueel ingesteld en dat schijnt voor Den Haag ook te gelden.

Academie Utrecht schijnt gewoon flut te zijn en ook een hele andere basis aan te bieden. De kwaliteit op Den Bosch schijnt ook vrij kut te zijn. Kortom er is heel veel verschil! Je moet misschien dus verder kijken naar iets wat beter bij je past. Maar dat er deadlines en 'moeten' bij zo'n opleiding komt kijken is onvermijdelijk lijkt mij, als je dat tenminste bedoeld met het 'heilige moeten'.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 12:08
Verwijderd
Waar heb je je informatie vandaan? 'Vrij kut' is me erg vaag.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 12:21
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik heb nogal veel vrienden en kennissen die zich op die scholen begeven. Academie Utrecht ben ik zelf een aantal keren geweest en dat liet geen goede indruk achter, daarbij hoor ik van meer mensen om me heen dat die school geen goede opleiding biedt.

Den Bosch ben ik zelf niet geweest, maar het eindexamenwerk en de basis die je meekrijgt schijnt niet erg goed te zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 18:34
Verwijderd
Eigenlijk denk ik dat het bij alle academies psychologisch zwaar zal zijn.
Zelf zit ik op de kunstacademie in Utrecht, niet richting autonoom maar de docentenopleiding. (vergelijkbaar met autonoom maar wij hebben meer kunstgeschiedenis etc.)
Wat ik eigenlijk nog niet echt op andere academies heb gezien is dat studenten van autonoom en de docentenopleiding een eigen werkplek krijgen.
De studenten autonoom hebben een veel grotere werkplek (eigenlijk meer een miniatelier) dan wij. Voor mij werkt het wel fijn omdat je dan veel zelf kan bepalen wanneer je waar aan werkt en de ruimte is altijd beschikbaar dus je kan zolang blijven als dat de school open is.
De zware druk die jij beschrijft ken ik ook wel. Niet zozeer van het eeuwige moeten, maar ook vooral het persoonlijke is volgensmij zwaar. Maar aan de andere kant maakt dat voor mij ook de studie veel leuker. De druk is wel een beetje negatief soms, maar toch vind ik hem ook wel positief aan de andere kant, omdat het bij mij soms ook wel werkt als uitdaging. Je wordt er wel sterker door.
Verder is denk ik zoals Simoen beschrijft het wel waar dat de kunstacademie van Utrecht een andere basis legt. In ieder geval is dat zo bij de docentenopleiding. Die is bij ons erg autonoom gericht terwijl bij andere academies de nadruk ook vaak wel theoretisch ligt.
Wat ik het slechte vind aan de HKU is dat er veel lesuitval is en dat dan ons wordt verweten dat we een te schoolse houding hebben. Maarja, ik ga gewoon deze studie afmaken als het lukt en dan kijk ik wel.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 21:36
roetsj
Avatar van roetsj
roetsj is offline
hee. bedankt voor jullie reacties.
ik ben vorig jaar ook bij de hku autonoom geweest maar de sfeer stond me nogal tegen, ik vond het inderdaad veel te schools. de docent was overigens ook nogal contactgestoord, maar ondertussen ben ik erachter dat er daarvan op de rietveld ook wel ´n aantal rondlopen.
(of misschien ben ik ´t wel gewoon)

wat die werkplekken betreft, dat viel me ook heel erg tegen. begin tweede jaar werden we met z´n 50´en in een ruimte gepropt en moesten we daar zelf met schotten maar wat van zien te maken.

ach jullie hebben niets aan mijn info. ik ben iig blij eens wat verhalen te horen over andere academies, uiteindelijk zal ik toch gewoon zelf moeten gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 21:37
roetsj
Avatar van roetsj
roetsj is offline
ps- met het ´heilige moeten´ bedoel ik dat je er full-time mee bezig moet zijn- ook al ben je inspiratieloos oid, je MOET creeeren. dat vond ik af en toe heel irritant
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 22:03
Verwijderd
op sint lucas zijn de mensen ook niet lief (heb ik eens auditie gedaan)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Kunstacademie, management of architect?
Rainbowcake
10 01-11-2011 13:33
Studeren Iemand ervaring met kunstacademies?
Miminaona
4 29-07-2011 21:15
ARTistiek Enquete kunstacademies. Wie helpt mij?
Eostre
1 22-04-2009 18:37
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 06:24
ARTistiek toelating kunstacademie & vooral abstract werk...
Carrie
9 25-07-2006 13:51
Algemene schoolzaken Verschillen tussen kunstacademies
Sannetje
2 10-11-2003 16:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.