Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2007, 11:00
StephanieR
StephanieR is offline
Hallo!
Momenteel studeer ik communicatiewetenschappen aan de universiteit Antwerpen 1e bachelor. Volgend jaar zou ik echter graag iets anders gaan doen om volgende redenen: de richting is te zwaar (was gebuisd voor 5 van de 7 vakken) en de vakken interesseren me ook gewoonweg niet.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen orthopedagogie en leerkrachtenopleiding lager onderwijs. Ik zou graag met kinderen werken, ze begeleiden, ... Voor een klas staan lijkt me wel wat, ik heb enkel schrik voor een rotklas. Stel je maar eens voor dat je een paar lastige kinderen in je klas hebt zitten, daar zit je een heel jaar mee en tot zover de fun van je beroep denk ik, niet? Iemand ervaring mee? Enig idee hoe ik tussen beide opleidingen kan kiezen? Ik heb al en beroepskeuzetest gedaan maar dat schoot niet veel op. Ik kwam altijd op dezelfde dingen zoals maatschappelijk assistente, opvoedster, leerkrachte,... Dus dat helpt me niet tussen de keuze van beide opleidingen.

Alvast bedankt!

Groetjes!

Stephanie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2007, 15:15
Verwijderd
Je moet je denk ik afvragen of je echt met een klas wil werken of dat je leerlingen individuele aandacht wilt geven. Orthopedagogiek betekent dat je leerlingen met stoornissen behandelt, of (de universitaire versie) dat je onderzoek doet naar die stoornissen (zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD, autisme of weet ik veel wat.)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 16:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Zoals ik het zie, ben je als leerkracht echt met de kinderen zelf bezig en als orthopedagoog vooral met de opvoeders (dus ouders of leerkrachten). Als orthopedagoog heb je (uitzonderingen daargelaten) redelijk weinig contact met de kinderen zelf: vaak onderzoek je ze (maar soms zijn daar ook weer assistenten voor) en stel je dan een behandelplan op, wat opvoeders uit moeten voeren.
Als leerkracht basisonderwijs kun je ook een opleiding tot remedial teacher volgen, waardoor je kinderen met leerproblemen ook individueel mag begeleiden voor hun problemen.
(Ik heb zelf Pedagogische Wetenschappen, richting Leerproblemen gestudeerd (afgestudeerd) en doe intussen de Pabo)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 12:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
In je opleiding leer je als het goed is hoe je om kan gaan met leerlingen die slechter luisteren. Wat dat betreft lijkt het me onnodig om te veronderstellen dat de lol er meteen vanaf is als je lastige kinderen in je klas hebt zitten; die zijn er namelijk altijd wel. Daar ligt juist de uitdaging: zorg eens dat díe kinderen het ook leuk gaan vinden op school en dat je ze wat bij kan brengen.

Ik doe zelf orthopedagogiek en daarin ben je meer invidueel met het kind bezig. Je kijkt waar bepaald gedrag dat als problematisch wordt ervaren, vandaan komt en je stelt behandelingen op.

Orthopedagogiek is er in Nederland zowel op hbo als WO niveau. Ik weet niet of het in Belgie alleen universitair is? Want zo ja, dan moet je je afvragen of dat niet even zwaar zal zijn als communicatie en of je dit dus wel zult halen..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 12:36
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 20-03-2007 @ 17:38 :
Zoals ik het zie, ben je als leerkracht echt met de kinderen zelf bezig en als orthopedagoog vooral met de opvoeders (dus ouders of leerkrachten). Als orthopedagoog heb je (uitzonderingen daargelaten) redelijk weinig contact met de kinderen zelf: vaak onderzoek je ze (maar soms zijn daar ook weer assistenten voor) en stel je dan een behandelplan op, wat opvoeders uit moeten voeren.
Als leerkracht basisonderwijs kun je ook een opleiding tot remedial teacher volgen, waardoor je kinderen met leerproblemen ook individueel mag begeleiden voor hun problemen.
(Ik heb zelf Pedagogische Wetenschappen, richting Leerproblemen gestudeerd (afgestudeerd) en doe intussen de Pabo)
Zou ik ook wat meer info mogen over de pabo? Inhoud v/d vakken, verloop van stages, etc?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 14:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Morgan schreef op 21-03-2007 @ 13:36 :
Zou ik ook wat meer info mogen over de pabo? Inhoud v/d vakken, verloop van stages, etc?
Ik doe Deeltijd Verkort (= in 2 jaar, voor mensen die al een bachelor- of masterdiploma hebben). Is dat waar je wat over wilt weten? Want van de 'gewone' Pabo weet ik vrij weinig. Laat maar even weten!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 21:17
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 21-03-2007 @ 15:19 :
Ik doe Deeltijd Verkort (= in 2 jaar, voor mensen die al een bachelor- of masterdiploma hebben). Is dat waar je wat over wilt weten? Want van de 'gewone' Pabo weet ik vrij weinig. Laat maar even weten!
Jah, want mocht ik dat eventueel ooit gaan doen, dan ga ik echt niet nóg eens vier jaar studeren (Ook een WO-opleiding achter de rug dan.)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 15:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Morgan schreef op 21-03-2007 @ 22:17 :
Jah, want mocht ik dat eventueel ooit gaan doen, dan ga ik echt niet nóg eens vier jaar studeren (Ook een WO-opleiding achter de rug dan.)
Oke, dat dacht ik al, maar ik wilde het even zeker weten.

Ik heb een poosje geleden dit naar iemand ge-PM-d die er ook wat over wilde weten:
Citaat:
Ik zal even wat vertellen over mijn week.
Ik loop stage op maandag, dinsdag en donderdag. Je mag bij de HAN in Arnhem bij Deeltijd Verkort zelf kiezen hoeveel dagen in de week je stage loopt, maar als je 1 dag in de week doet, haal je het niet binnen een half jaar (je moet namelijk 20 dagen per semester stage lopen). Ik moet om 8.00u op de stageschool zijn, de school begint om 8.30u. Om 15.00u is de school uit, dan ben ik nog bezig met opruimen/nakijken en nabespreken tot ergens tussen 15.45 en 16.45u.
Op maandag en donderdag heb ik les van 18.00 tot 22.15u (4 lesuren en een pauze van een kwartier, meestal hebben we 2 vakken op een avond in blokuren). Deze lessen hebben betrekking op de periode waarin je zit (middenbouw, onderbouw of bovenbouw). De lessen gaan daar ook over. We hebben Onderwijstijd, daarin bespreek je met de mentor van de klas allerlei lopende zaken over de stage en de opleiding en discussier je over actuele zaken omtrent onderwijs. Ook krijg je voor dit vak groepswerkstukken te doen, zoals het maken van een mini-lesmethode voor Nederlands of het bedenken van je eigen school inclusief personeelsbezetting, financien en lesmethoden. Bij de andere vakken krijg je een beetje inhoudelijke kennis, maar vooral didactische kennis: hoe leren leerlingen uit bijvoorbeeld de middenbouw lezen en hoe kun je hen als leerkracht daarbij helpen. Welke spelletjes en oefeningen zijn daar goed voor te gebruiken?
Op dinsdag kun je kiezen voor ondersteuningslessen voor je eigen vaardigheid. Ik volg nu bijvoorbeeld de cursus 'zingen is eng', waarbij je leert om voor een groep te zingen en ook wat leert over stemgebruik en hoe je overkomt op anderen als je liedjes zingt. Ik heb ook de ondersteuningslessen van Aardrijkskunde en Geschiedenis gevolgd, omdat mijn kennis daarover erg weggezakt was. In die lessen wordt er dan echt puur kennis overgedragen door de docenten: alle belangrijke begrippen van aardrijkskunde of de belangrijke jaartallen/perioden van geschiedenis worden dan besproken.
De inkorting zit 'm vooral in het feit dat we weinig inhoudelijke lessen krijgen: we krijgen vooral les over de manier waarop je leerlingen iets van geschiedenis/aardrijkskunde/natuuronderwijs/nederlands/rekenen/beeldende vorming kunt leren, maar weinig over wat je ze dan precies moet/kunt leren. Ook hebben wij erg weinig lessen in alle vakken. Zo heb ik vorige periode, in de middenbouw, volgens mij 10 uur les gehad over Nederlands, terwijl het leren lezen natuurlijk erg belangrijk is in groep 3/4/5. Ook heb ik maar 2 uur levensbeschouwing gehad en 4 uur beeldende vorming, waarbij we vooral bewust werden gemaakt van de mogelijkheden die er zijn om met kinderen te doen. Dagstudenten proberen zelf ook al die dingen uit, wij hebben echter maar 2 dingen kunnen proberen in de les.
Als je nog meer wilt weten, moet je iets specifiekere vragen stellen, dan kan ik wat gerichter wat vertellen!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 12:27
Verwijderd
Duidelijk! Ik vraag me alleen af of je dan wel genoeg weet om leraar te kunnen worden, als je de inhoudelijke lessen mist? Kijk, taal, dat gaat me zonder problemen af na mijn studie. Maar aardrijkskunde of staartdelingen maken, god, daar ben ik al zo veel weer van vergeten... en natuurlijk kan ik er zelf voor kiezen om dan aanvullende vakken te volgen, maar als iemand nou denkt dat ie het wel kan en het eigenlijk niet zo is?

En zijn de stages leuk? Geef je alle soorten lessen? Is er veel veranderd met toen wij nog op de basisschool zaten? Hoe is zo'n dag ongeveer ingedeeld?

En wat voor mensen doen de verkorte opleiding zoal? Zijn er vaak mensen die eraan beginnen en er vervolgens achterkomen dat het toch niet wat voor hen is?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 12:41
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Morgan schreef op 23-03-2007 @ 13:27 :
Duidelijk! Ik vraag me alleen af of je dan wel genoeg weet om leraar te kunnen worden, als je de inhoudelijke lessen mist? Kijk, taal, dat gaat me zonder problemen af na mijn studie. Maar aardrijkskunde of staartdelingen maken, god, daar ben ik al zo veel weer van vergeten... en natuurlijk kan ik er zelf voor kiezen om dan aanvullende vakken te volgen, maar als iemand nou denkt dat ie het wel kan en het eigenlijk niet zo is?
Je moet toetsen maken om te bewijzen dat je het benodigde niveau hebt. Als je dus niet zo goed bent in rekenen (op groep 8+ niveau), zul je daar voor moeten oefenen om de toets te halen.

Citaat:
En zijn de stages leuk? Geef je alle soorten lessen? Is er veel veranderd met toen wij nog op de basisschool zaten? Hoe is zo'n dag ongeveer ingedeeld?
Ik vond de middenbouwstage best leuk, maar nu de kleuterstage vind ik echt helemaal geweldig. Het is wel erg druk met lesvoorbereidingen, lesevaluaties, lange dagen op je stage en daarna nog een avond op school, maar ik vind het echt de moeite waard.
Bij iedere stage mag je rustig beginnen door te observeren hoe het er in de klas aan toegaat. Daarna begin je eerst met een enkele activiteit, en dat bouw je uit tot je een dagdeel (eerste stage) of een dag (tweede stage) of twee dagen (derde stage) aan een stuk les kunt geven. In je portfolio moet je aan kunnen tonen dat je aan alle vakgebieden hebt gewerkt, dus het is ook de bedoeling dat je allerlei soorten lessen geeft. "Natuurlijk" geef je vaak meer lessen lezen/taal en rekenen dan bijvoorbeeld geschiedenis (omdat die eerste vakken iedere dag worden gegeven en geschiedenis vaak 1x per week). Het gaat om het evenwicht.
Hoe je stagedag er uit ziet, hangt echt af van je stageschool. Er zijn grote verschillen tussen scholen (en klassen, bij kleuters ben je heel anders bezig dan in groep 8). Ook zie ik redelijk wat verschillen met mijn eigen basisschooltijd, maar ik weet niet of dat aan de scholen ligt of aan de tijd die daartussen zit. Wel heb ik het idee dat leerlingen (en ouders) veel mondiger zijn geworden tegenwoordig.

Citaat:
En wat voor mensen doen de verkorte opleiding zoal? Zijn er vaak mensen die eraan beginnen en er vervolgens achterkomen dat het toch niet wat voor hen is?
Bij de voorlichting vertelden ze dat vooral mensen die al een poos werken (dus 30-50 jaar) de verkorte opleiding doen, maar in mijn klas zitten toevallig 10 mensen onder de 28, waarvan de meesten pas net een opleiding afgerond hebben en nu werken bij hun bijbaantje en de deeltijdopleiding volgen. Maar ook het contact met de oudere studenten gaat prima, vind ik.
Onze klas begon in september met 25 studenten, daar zijn er nu nog 15 van over. Bij mijn weten zijn er daarvan 4 gestopt omdat het toch niet was wat ze ervan verwacht hadden. De overige hadden persoonlijke omstandigheden waardoor ze moesten stoppen.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.