Oud 22-04-2004, 17:16
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
Ik kwam dit artikel net tegen en ik vind het echt ronduit ziekelijk! Wat vinden jullie er van? Dit is toch geen kunst meer, zelfverminking!



Uit eigen huid
de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 22 april 2004
Portret
Door Rob Gollin

Kunstvlaai, 8 tot en met 16 mei, Westergasfabriek, Amsterdam.
Joanneke Meester maakte een pistooltje van menselijke huid – háár huid, maar daar gaat het niet om. Ze wil met het kunstwerkje haar bezorgdheid uitdrukken over het geweld in de samenleving. 'Je treft iemand op afstand, zonder direct contact te maken, in tegenstelling met een mes, bijvoorbeeld.'

Daar lag de reep, uitgespreid op de snijplank. Krap twintig centimeter lang, in het midden bijna vier centimeter breed, en naar de uiteinden taps toelopend. Ze zette de schaar er in, zorgvuldig de contouren volgend van twee aan elkaar gesmolten plastic roerlepeltjes. Niet vergeten te spiegelen als de andere kant aan de orde is.

Het voelde snel flubberig aan, dat had ze niet verwacht na een verblijf van enkele dagen in de vriezer. Maar het materiaal bleek toch een zekere taaiheid te behouden. Toen ze het met steken visdraad om de lepeltjes vastzette, hier en daar plukjes fiberfill toevoegend om de gewenste dikte te bereiken, moest ze een tangetje gebruiken om de naald erdoor heen te trekken. Hoe het voelde? 'Alsof een kat met een dode muis aan het spelen was. Maar nog steeds was het iets van mij.'

Nu ligt het werkje voor haar in het atelier op de bovenste verdieping van het Sandberg Instituut in Amsterdam, nog steeds op de snijplank. Klein, enkele centimeters slechts, fragiel, wat bleekjes, maar onmiskenbaar een pistooltje, gemodelleerd naar een exemplaar uit het arsenaal van de Italiaanse wapenfabrikant Beretta. Waar de steken zijn gezet, is een roestbruine verkleuring opgetreden, een combinatie van uitdroging en gestolde restjes bloed.

'Zo is het eigenlijk het mooist.' Joanneke Meester (Purmerend, 1966) houdt het voorwerp even in de palm van haar hand. 'Zo is het nog dichtbij. Zo echt. Het is wel koud, ik dacht dat het wat zou opwarmen. Straks moet het op sterk water. Dan wordt het veel witter. Misschien begint dan het afstand nemen.'

Het is onontkoombaar. Uiteenvallen dreigt. Het is de huid van de kunstenares zelf die de lepeltjes en het fiberfill omspant. Ze heeft de strook vijf dagen eerder laten weghalen, van haar onderbuik. Een bevriende chirurg verrichtte de ingreep in een ziekenhuis, onder plaatselijke verdoving. Wie en waar houdt ze liever voor zich. 'Het is niet van belang. Ik wil niemand in problemen brengen.'

Het is zo al controversieel genoeg, beseft ze. Hoe ver kun je gaan, als kunstenaar? Is dit een statement? Is het meer dan zelfverminking? Is het exhibitionisme? Reacties van collega's in het instituut varieerden al in de aanloop naar het project. De een gruwelde ervan, de ander omarmde het idee. Voor haar was het in het licht van haar vorige werk niet eens zo'n onlogische stap, al is een zeker engagement nadrukkelijker dan ooit aanwezig.

'Het pistooltje drukt mijn bezorgdheid over het toenemende geweld in de samenleving uit. Je treft iemand op afstand, zonder direct contact te maken, in tegenstelling met een mes, bijvoorbeeld. Het fascineert. Het is onwerkelijk. Onwezenlijk. Totdat je beseft dat het de huid is die wordt doorboord. Dan is de afstand opgeheven. Misschien leidt het tot bewustwording.

'Je voelt je zo machteloos, je kunt er zo weinig aan veranderen. Ik kon dan ook niet anders dan mijn eigen huid gebruiken. Anders zou het aan zeggingskracht verliezen. Ik zou me ook nog eens schuldig voelen, als ik het iemand anders had gevraagd.'

En met huid is ze, sinds ze zich losmaakte uit het kunstenaarscollectief Patchwork, toch al enkele jaren bezig. Een meisje dwaalt in een grijs en kaal bos tussen bleke stammen. Een familie poseert bijna roerloos voor een gebouw, minutenlang. Alleen het jongste kind frunnikt aan haar jurkje. Een ander kind kruipt in een kelder over de tegels en verbergt soms het gezicht in een nis. Op een strand klautert een meisje over een bouwwerk en verdwijnt in een spelonk.

De figuren in de videofilms van Joanneke Meester – een aantal was te zien in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem en W139 in Amsterdam – dragen gebreide witte kostuums die naast romp en ledematen ook het gelaat bedekken. De wol zit strak om het lichaam en is zo geconstrueerd dat je wel iets van mimiek kunt ontwaren, maar wat de gezichten uitdrukken – angst, ongeduld of misschien wel vrolijkheid – blijft onduidelijk, wat tot een onbestemd gevoel bij de kijker leidt. De afstand wordt niet overbrugd. De 'acteurs' zelf zien de wereld ook door een waas.

Joanneke Meester: 'Vaak kijk ik naar de wereld met een zekere afstand, als een maquette waarin mensen zich als poppen bewegen. Je herkent ze, maar je kunt je er niet mee identificerenomdat details ontbreken. Je voelt dat er iets is, onderhuids.'

Knuffels lijken het. Een romp, een kopje met oogjes en oortjes, armpjes en beentjes. Een beetje koddig ogen ze, wat onbeholpen gemaakt.

Maar de aaibaarheid valt tegen. In plaats van pluche zullen vingers op een harde oppervlakte stuiten. Het is varkenshuid. Een stempel op de buik brengt de beleving van het slachthuis dichtbij. De oogjes zijn varkenstepels, de oren zijn van een echt konijn.

Meester: 'Ze hebben in eerste aanblik iets aandoenlijks, maar ze schrikken ook af. Je laat je verleiden op zekere afstand, maar het is de huid die het ineens zo beladen maakt. ”Aargh, eng!”, zegt mijn nichtje van zes, maar ze wil de knuffels wel altijd even zien. Nee, het is niet bedoeld als protest tegen de bioindustrie. Dat is me te opgelegd. Maar ik vind het best als iemand dat zo opvat.'

En dan nu ligt het pistooltje voor haar. Nog even tastbaar, maar binnenkort op afstand gezet, geheel in lijn met het karakter van haar eerdere werk. Vlak voor de Kunstvlaai, de alternatieve kunstbeurs van 8 tot en met 16 mei op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam, zal het worden ondergedompeld in de formaldehyde, en komt het, hangend aan nylondraadjes te zweven in een glasvitrine, geplaatst op een witte sokkel. 'Zonder titel, 2004.' De begeleidende tekst zal melden dat menselijke huid is gebruikt. Dat het van de kunstenares afkomstig is, blijft achterwege.

Meester: 'Je kunt je afvragen of dit zo grensverleggend is. Vergelijk maar eens wat er gebeurt in programma's als Extreme Makeover. Maakbaarheid van het lichaam is al gemeengoed. Het enige verschil is dat ik weggehaald materiaal gebruik. Als persoon wil ik niet op de voorgrond treden. Maar ik realiseer me de paradox. Het is wel mi´jn huid, er zit wel mijn gevoel in. Het kan zelfzuchtig over komen, daarvan ben ik me bewust. Er zit een negatieve kant aan dit werk. Het is niet zo bedoeld.'

Huid roept vaak de associatie met pijn op. In horrorfilms is het een dankbaar onderwerp – zie Silence of the Lambs. Meester is ook bepaald niet de eerste die zich opzettelijk laat toetakelen. Automutilatie keert geregeld terug in de kunsten. De Wiener Aktionisten bijvoorbeeld, met Otto Mühl, Hermann Nitsch en Günter Brus als gezichtsbepalende figuren. Zij dreven zichzelf in de jaren zestig en zeventig tot het uiterste in omstreden performances, bespat met bloed, urine en uitwerpselen. Kunst of Schweinerei, vroeg de Duitse kritiek zich af. Body Art werd de noemer.

Chris Burden liet zichzelf in 1971 door de arm schieten (The bullet was a copper jacket 22 long rifle). Marina Abramovic kerfde zichzelf voor Amsterdams publiek in De Appel een ster in de onderbuik. Haar partner Ulay trok ooit een stuk getatoeëerde huid van de pols en sneed jaren later stukken van zijn voeten af om ze in de schoenen met het maatje 38 van zijn vertrokken geliefde te kunnen wringen; tot in detail op film geregistreerd.

Recenter (vanaf 1990) zijn de verbouwingen die de Franse kunstenares Orlan aan haar gezicht liet verrichten naar model van vijf mythische vrouwen: het voorhoofd van de Mona Lisa van Leonardo da Vinci, de kin van de Venus van Botticelli, de neus van Diana uit de School van Fontainebleau, de mond van Europa van Boucher en de ogen van Gérards Psyche; de ingrepen liet ze op video vastleggen en terwijl de scalpel op beeld voor een gruwend publiek – komt allen! – de eerste jaap aanbrengt, las ze haar 'Manifest van de Vleeskunst' voor.

Joanneke Meester voelt geen verwantschap. Geen ceremonie om het lijden te illustreren, geen buitenzintuiglijke ervaringen; het waren destijds verklaringen waarmee de Body Art in een kader werd geplaatst. 'Deze kunstenaars pasten in hun tijd. Ze probeerden van alles uit, veelal onder invloed van genotsmiddelen. Maar bij mij ligt het anders. Ik heb de grens niet opgezocht, ik ben hem tegengekomen. Ik heb een beeldje gemaakt, en daarvoor had ik mijn eigen huid nodig.'

Ze wilde dan ook alleen het eindresultaat laten zien. Het tonen van tussenstadia zou, zo meende ze, veel van de verbeelding hebben weggehaald. 'Natuurlijk had ik er ook een spektakel van kunnen maken. Oók een performance. Oók video-opnamen van de operatie. Maar daar voelde ik niets voor. Een vriend heeft alles wel gefilmd, maar die opnamen zijn voor mezelf, voorlopig. Dat ik me heb laten verdoven zegt genoeg. Het is bovendien nooit in me opgekomen om zelf mijn huid weg te halen.'

Het is twee dagen na de operatie. Joanneke Meester heeft zestien hechtingen in haar buik, de weggehaalde huid ligt verpakt in het ijs in de vriezer thuis. Ze heeft er al een paar keer naar gekeken en hem voor zich op tafel gelegd. Straks moet het rekken om het Beretta-modelletje van lepeltjes. Hoe zou het zich houden? Moet het eerst op sterk water om het wat harder te maken, zodat je het beter kunt knippen en naaien? Het zal ergens tussen stug varkenshuid en soepel kippenvel inzitten, vermoedt ze. De spanning neemt toe. Het moet straks wel in één keer passen. Ze heeft geregeld geoefend, maar dat was steeds varkenshuid.

Ze voelt zich goed. De napijn valt mee. Er heerste een serene sfeer in de operatiekamer, vertelt ze. Met diathermie schroeide de chirurg de opperhuid los. Ze kon gewoon meekijken. Opvallend hoe het krimpt; ongelooflijk, vindt ze, hoeveel spanning erop staat als het nog om het lichaam zit. Op de achtergrond klonk klassieke muziek, en na afloop hoorden ze dat Arjan Erkel vrij was.

Eenmaal in het atelier, verderop in de week, het werkje voltooid op de snijplank, maakt ze zelfs een opgeluchte indruk. Vanaf januari is ze bezig met het project, elke verdere stap voelde als een kleine overwinning.

Ze wijst op een rood doorschijnende plek op het kolfje. Die was er net nog niet. 'Er lijkt wel of er nu nog leven in zit. Straks, achter glas, is het echt ver weg. Maar nu kan ik het nog even koesteren.' Zachtjes strijkt ze over het pistooltje in haar handpalm.
__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo

Laatst gewijzigd op 23-04-2004 om 16:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2004, 17:20
Rioto
ziek .
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef op 22-04-2004 @ 17:20 :
ziek .
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:39
Fortisi
Avatar van Fortisi
Fortisi is offline
Ik vind het ziek, maar niet omdat zij haar eigen huid heeft gebruikt, maar omdat dat mens gewoon compleet geschift is. Dude, wat een lulverhaal zeg...
__________________
<av:sir Frank Dicksee - The Mirror|?>
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:42
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
ja vind ik dus ook. En dan is ze dus ook nog de echtgenote van een bekende nederlander
__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:53
Dark^666
Avatar van Dark^666
Dark^666 is offline
diegene die dit verzonnen heeft zou schrijver moeten worden.... comedie ofzo.... slaat echt nerges op
__________________
GreEtZ ThE MiGhTy AsSHole
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:15
rijk_v
Avatar van rijk_v
rijk_v is offline
Citaat:
Dark^666 schreef op 22-04-2004 @ 17:53 :
diegene die dit verzonnen heeft zou schrijver moeten worden.... comedie ofzo.... slaat echt nerges op
heb je de foto's dan niet gezien ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:22
Verwijderd
Citaat:
rijk_v schreef op 22-04-2004 @ 18:15 :
heb je de foto's dan niet gezien ofzo?
Foto's? Oh, daar ben ik wel benieuwd naar
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:44
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Dit soort mensen zijn gestoort imo. Ik heb foto's van die vrouw gezien die wat met haar gezicht deed en een discussie erover gehad met ckv. Iedereen vond het eigenlijk ziek, maar alleen mijn lerares niet. Die noemde het kunst
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 20:26
Verwijderd
jah ik las het vandaag ook in de krant, maargoed ieder heeft zijn eigen manier van kunst enzo...ik zou het alleen zelf niet doen!! heeft toch wel iets heel erg zieks....net zoals dat ik een keer las over een man( weet niet meer hoe die heet) die gewoon van dode mensen een kunstwerk maakte..ze in stukjes hakte enzo dat was egt ziek.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 20:42
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
Dit is ook net zoiets als die man die levende vissen in de verf doopte en ze dan op het doek legde zodat de vissen het schilderij`maakten´
__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:23
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Gatver
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:29
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Molenmeisje schreef op 22-04-2004 @ 20:26 :
jah ik las het vandaag ook in de krant, maargoed ieder heeft zijn eigen manier van kunst enzo...ik zou het alleen zelf niet doen!! heeft toch wel iets heel erg zieks....net zoals dat ik een keer las over een man( weet niet meer hoe die heet) die gewoon van dode mensen een kunstwerk maakte..ze in stukjes hakte enzo dat was egt ziek.
Die mensen (overleden dus) heb ik gezien. Het was wel heel indrukwekkend, maar ik had het heel anders verwacht, dat hij er minder alleen een kunstwerk van zou maken maar meer de wetenschappelijke kant zou laten zien. En het stonk eigenlijk
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:29
Hi, I'm Nora
Avatar van Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Dark^666 schreef op 22-04-2004 @ 17:53 :
diegene die dit verzonnen heeft zou schrijver moeten worden.... comedie ofzo.... slaat echt nerges op
gast jij bent komedie, jij bent verzonnen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:35
CPHU
CPHU is offline
OMG what is that for sick person!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:48
Verwijderd
Het is een goede manier om je mening te uiten en de publieke aandacht er op te richten. Maar of 't kunst is valt te betwisten.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Molenmeisje schreef op 22-04-2004 @ 20:26 :
net zoals dat ik een keer las over een man( weet niet meer hoe die heet) die gewoon van dode mensen een kunstwerk maakte..ze in stukjes hakte enzo dat was egt ziek.
Bedoel je niet Korperwelten van de kunstenaar Gunther von Hagens? Die overleden mensen 'bewerkt', plastificeert en op allerlei manieren poseert?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 02:33
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
dope.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-04-2004, 12:57
firelizzard
Avatar van firelizzard
firelizzard is offline
Beetje erg ziek
__________________
WWW.GOUWENAAR.NL
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 12:59
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
ziek
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:21
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
N00dles schreef op 23-04-2004 @ 00:10 :
Bedoel je niet Korperwelten van de kunstenaar Gunther von Hagens? Die overleden mensen 'bewerkt', plastificeert en op allerlei manieren poseert?
Ik heb die tentoonstelling gezien en ik moet zeggen dat dat wel een hele mooie kijk in het menselijk lichaam bied. Ik vind wel dat ze met een paar dingen te ver gaan, er iets te veel kunst van maken, maar opzich was dit wel leuk.
Het mooie aan die techniek die hij gebruikt is dat het nog echt goed blijft, zelfs op celniveau, dus goed te bestuderen. Dineg blijven beter houdbaar en zijn in betere vormen voor onderzoek en dit heeft dus ook een echt wetenschappelijke waarde. (het is veel beter dan dingen die uit sterk water komen enzo, daarbij kan je ook eens kijken hoe het echt in een lichaam van binnen eruit ziet.)

In de metro staat een stukje over deze mevrouw en dat geweer, met foto, dus die kan ik vanavond of morgen wel ene scannen. Maar het is echt ziek.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:08
Sietse Fliegen
Avatar van Sietse Fliegen
Sietse Fliegen is offline
Kunst én zelfverminking

Ik vind het helemaal niks, maar goed, deze kunstenares/zelfverminkster heeft nu wel de publiciteit waar ze op gehoopt had. Dat had ze niet bereikt met een kartonnen pistooltje.
__________________
wel even wennen hier, die zwaartekracht
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:26
funest
Avatar van funest
funest is offline
zelfverminking en ziek vind ik maar gezeik. Bij plastische chirugie gebeurd dit elke dag, alleen zij doet het met een ander doel. Waarom is het dan opeens ziek?

ik vind het wel interessant wat ze doet.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:43
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 23-04-2004 @ 00:10 :
Bedoel je niet Korperwelten van de kunstenaar Gunther von Hagens? Die overleden mensen 'bewerkt', plastificeert en op allerlei manieren poseert?
geloof wel dat het zoiets was..heeft geloof ik ook eens in de volkskrant gestaan.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 23-04-2004 @ 13:21 :
In de metro staat een stukje over deze mevrouw en dat geweer, met foto, dus die kan ik vanavond of morgen wel ene scannen. Maar het is echt ziek.
Heb het gezien ja. En ziek? Valt wel mee. Ik zou het zelf nooit doen, maar het is nou niet zo dat ik het idee verschrikkelijk vind. Zoals hierboven al wordt gezegd gebeurt het wegsnijden bij plastische chirurgie ook, alleen wordt deze huid nog als 'kunst'-object gebruikt.

Overigens is het maar een lelijk werkje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2004, 15:27
Type
Avatar van Type
Type is offline
Ik vind dat er wel iets moois inzit eigenlijk. Ze maakt er wel een ongelooflijk zwetsverhaal van, maar in een idee kan je soms maar een paar kanten op.

Iedereen maakt enk ik wel eens mee dat iets heel dicht bij komt, een idee. Dit is immers ARTistiek
Dan is het nog steeds wel een stap verder om in je eigen lichaam te gaan snijden, of dat van een ander mens, maar ergens kan ik best bedenken dat sommige dingen nou eenmaal niet anders kunnen, dat dat niet gepast zou zijn.

Gek? Misschien. Intrigerend, in ieder geval...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:37
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
ik heb de foto hier voor me liggen kan helaas (nog) niet scannen. Het ziet er wel vies uit vind ik hoor. Helemaal bleek en bruin aan de zijkant wat zij opvatte als`mooi´
__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:08
funest
Avatar van funest
funest is offline
ja soms vind ik mijn poep ook wonderschoon
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:40
Endomychus
Avatar van Endomychus
Endomychus is offline
Plaatje:


__________________
waarom staat daar een banner met het hoofd van Boris wil je dat ik hier niet meer kom ofzo
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:56
Verwijderd
ik zag em in de krant vanochtend, maar het plaatje was erg klein, dus ik dacht ach valt toch wel mee...

maar nu ik dit zo zie bah
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:03
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
best leip.
alleen vind ik het pistooltje niet zo mooi gelukt.
Kunstvlaai is fraai
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:18
funest
Avatar van funest
funest is offline
haha die verkleuring
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 18:57
Type
Avatar van Type
Type is offline
Het idee vond ik mooier dan de uitvoering...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:15
Hi, I'm Nora
Avatar van Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
albino?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:50
melkpakje
Avatar van melkpakje
melkpakje is offline
ik vind het pistooltje erg vies geworden...
mahja als zij het lekker vindt moet ze het vooral doen maar ik vind het er nogal misselijkmakend uitzien...

in de volkskrant was dat plaatjes echt heel groot dus dat was wel ff schrikken..
__________________
that's right Ima get medieval on your ass
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 07:56
Landslide
Avatar van Landslide
Landslide is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 22-04-2004 @ 22:48 :
Het is een goede manier om je mening te uiten en de publieke aandacht er op te richten. Maar of 't kunst is valt te betwisten.
Citaat:
in de volkskrant was dat plaatjes echt heel groot dus dat was wel ff schrikken..
__________________
You and me and the devil make three, don't need no other lovin' baby
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-04-2004, 10:05
Captain N
Avatar van Captain N
Captain N is offline
Kunst mn reet, ik wordt ziek van dat slappe gelul met de kutsmoes dat het kunst is...het is lelijk, onnodig en aandachtstrekkerij...en niet te vergeten smakeloos.
Dat mevrouw een punt neer wil zetten ok, maar als ze een beetje verstand had weet ze toch wel dat het niets uitmaakt.
__________________
They came...from...behind!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 11:00
\/ince
Avatar van \/ince
\/ince is offline
vunzig.. opgevult en genaait met schaamhaar ofzo? ziet er niet uit..
__________________
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 11:04
wildeman
Avatar van wildeman
wildeman is offline
het welbekende aandachtstekort zo te zien.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 12:13
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
bah
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:12
funest
Avatar van funest
funest is offline
haha mijn god wat zijn jullie makkelijk te provoceren
en oh zo makkelijk op de teentjes getrapt door de elitaire kunstwereld, met hun "vage" verhaaltjes ect
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
funest schreef op 23-04-2004 @ 14:26 :
zelfverminking en ziek vind ik maar gezeik. Bij plastische chirugie gebeurd dit elke dag, alleen zij doet het met een ander doel. Waarom is het dan opeens ziek?

ik vind het wel interessant wat ze doet.
Als je je zelf vermikt vind ik dat ziek. Voor een gedeelte vind ik plastische chirugie ook overbodig en die mensen die dat laten doen of willen zijn imo ook niet helemaal gezond.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:24
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Endomychus schreef op 22-04-2004 @ 17:16 :
Ze wil met het kunstwerkje haar bezorgdheid uitdrukken over het geweld in de samenleving. 'Je treft iemand op afstand, zonder direct contact te maken, in tegenstelling met een mes, bijvoorbeeld.'

HAHAHAHA Wat een onzin, come on...wat een bericht bij zo'n flutwerk. HEeft werkelijk niks met elkaar te maken, het lijkt wel abstract.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:25
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Het is niet eens mooi
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 15:36
Hi, I'm Nora
Avatar van Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 24-04-2004 @ 13:25 :
Het is niet eens mooi
dat hoeft ook niet per se de bedoeling te zijn het kan ook mooi zijn door het materiaal en de daarbij behorende ideeën
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:13
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
en toch vind ik dat het ook best een lust voor het oog mag zijn
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 19:29
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
N00dles schreef op 23-04-2004 @ 00:10 :
Bedoel je niet Korperwelten van de kunstenaar Gunther von Hagens? Die overleden mensen 'bewerkt', plastificeert en op allerlei manieren poseert?
Dat was echt een gave tentoonstelling!! (mooi en interessant nzooo) Was ook niet schokkend vond ik... je zag niet meteen als je binnen kwam allemaal lichamen. Echt bijzonder....

Hmm dat pistooltje verhaal... jah hm ik snap wel wat ze bedoelt nzo en k vind wel dat t iets heeft... alleen misschien had ze beter iets anders met dr huid kunnen doen (uitspannen en dr iets op schilderen fzow) want dit vind k niezo boeiend mooi beetje zonde.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 03:50
funest
Avatar van funest
funest is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 24-04-2004 @ 13:25 :
Het is niet eens mooi
haha
'dat kan ik toch ook?'
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:19
Verwijderd
kinderachtig
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 15:04
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
geweldig initiatief

wel smerig uitgewerkt. wie is bereid huid te doneren zodat ik het beter kan uitwerken? ik zie het al voor me: SkiN gallery
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Wat is kunst?
Joël
32 08-04-2004 15:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.