Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2011, 13:33
Verwijderd
Hey,

Ik heb bio gehad tot de 2e klas van het vmbo(kbl), nu doe ik thuis zelfstudie bio (en na) op vwo niveau.

Biologie vind ik meevallen, maar de stof word steeds groter en deels abstracter. Wel te begrijpen, maar hoe pak ik dat het beste aan? Voor de diagnostische toetsen haal ik de laatste tijd zesjes, maar dat verwijt ik aan het gebrek aan een goede en tactische leermethode.

Als ik een lap tekst lees, dan vat ik dat meestal samen om het ook te begrijpen. Maar bijvoorbeeld nu, bij thema over afweer, word het een en ander verteld over witte en rode bloedcellen. Dan heb je bijvoorbeeld T-lymfocyten en dan heb je dochtercellen T-helpercellen, cytotoxische T-cellen en T-geheugencellen.

Niet moeilijk, maar dan gaan ze dieper in op elke soort cel. De eerste twee T-lymfocyten snap ik wel gewoon, bij de T-geheugencellen komen weer andere cellen aanbod met elk een ander functie dat terugkomt op of de helper of de tc cellen. Wil goed kunnen samenvatten, maar ik krijg het gevoel dat ik alles klakkeloos sta over te nemen >..>.

Hoe kun je dat het beste leren? Nu kan ik wel lekker de samenvatting lezen en leren, maar ik wil het ook begrijpen.

Dus....Hoe pak ik dat het beste aan? Ik ga welliswaar te snel door de stof heen, maar heb tot eind mei volgend jaar de tijd om door 1000 blz te gaan, 150 blz per maand (4 vwo boeken). Stiekem wil ik met een 7 slagen >..>...... April en mei wil ik besteden aan examenvoorbereiding.

Help deze leek, pl0x?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2011, 21:25
Verwijderd
Up!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2011, 07:44
Verwijderd
Ten eerste: bij diagnostische toetsen (ook in de onderbouw, nu weer) haal ik altijd lagere cijfers dan in de klas. Nouja, als ik leer dan. Als ik niet leer dan haal ik voor bio een 3 of een 3. En het is echt niet zo dat de toetsen bij ons ontzettend makkelijk gemaakt worden, want er zitten altijd wel een paar examenvragen bij. Dus ik hecht inmiddels niet al te veel waarde meer aan de uitslag van een diagnostische toets. Is het voldoende (een 6 dus) dan vind ik het prima.

Wat voor methode gebruik je voor biologie? Wij gebruiken biologie voor jou en ik vind dat alles daar wel duidelijk in vermeld staat. Ook staat daar al een soort samenvatting in wat ik ook wel handig vind. Bij biologie is het belangrijk om alles in kleine stapjes te doen, zodat je stapje voor stapje alles snapt. Misschien is het een idee om eerst het ene goed te snappen of goed te bestuderen én dan pas verder kijken. Anders raak je alleen maar in de war.
Wat bij mij voor biologie ook werkt is tekenen. Heel stom, maar alles wat je in je tekstboek tegen komt tekenen zodat je het beter in je hoofd krijgt. En uiteindelijk krijg ik daar dan een 'duidelijke' samenvatting van wat ik veel handiger vind om te leren. Dit kan niet bij alles natuurlijk, maar bij sommige onderwerpen wel.

Heb je verder geen leraar waar je iets aan kan vragen trouwens?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2011, 14:00
Verwijderd
Ik gebruik ook biologie voor jou. Idd lekker overzichtelijk.

Als ik een lap tekst lees, dan markeer ik de belangrijke stappen en gebruik dat voor mijn samenvatting. Misschien eerst goed doorlezen, en dan pas samenvatten? Denk dat ik kleine stappen ga proberen. En tekenen, hmmm, zal wel even kijken hoe dat werkt.

Geen leraar=/, zelfstudie vind ik prettiger. Heb wel uitwerkingen om mee te werken, maar dat gaat zonder mondelinge uitleg tot een zekere hoogte.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2011, 15:18
Verwijderd
Ik denk dat het beter is om sowieso even eerst de hele tekst de lezen, want dan weet je waar het over gaat. En dan pás de belangrijke dingen markeren en daar uiteindelijk een samenvatting van maken. Mijn biologiesamenvattingen zijn ook niet een hele lap tekst, maar betekenis van woorden met heel veel opsommingen.
En kleinere stappen moet je zeker proberen! Bij biologie voor jou staat er in een paragraaf van het leesboek vaak ineens een verwijzing naar het werkboek. Ik maak dan altijd éérst de opdrachten in het werkboek waardoor ik kan kijken of ik het snap en dan pas ga ik verder lezen en de andere opdrachten maken. Soms staat er in zo'n paragraaf wel 4x een verwijzing, dus dat betekent dat ik het maak in 4 stapjes. Dan krijg je niet in 1x een heel stuk stof te verwerken.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 11:47
VerlepteCactus
VerlepteCactus is offline
Als je iets niet snapt, zoek er dan ook op internet wat over op. Een combinatie van beschrijvingen kan leiden tot een beter inzicht. Doe veel toetsen, ook al uit examenbundel en gebruik de antwoorden, alles wat je er van kan leren moet je opschrijven. Elke toets die je gemaakt hebt analyseren en dingetjes die je blijkbaar nog niet begreep opschrijven. Zorg ook dat je zoveel mogelijk toetsen/oude examens/tentamens verzameld met de antwoorden erbij. Alles in het boek opschrijven in eigen woorden (doe je al blijkbaar) en visualiseer concepten, dan onthoud je ze beter en kun je het beter begrijpen. En als je echt iets niet snapt altijd vragen, bijv op internet aangezien je zelfstudie doet. Dit heb ik gedaan voor biologie, ik heb onder andere heel de vwo4 stof in 5 weken moeten leren en had een 9,2 voor mijn examen terwijl de rest van de klas een onvoldoende had (behalve één 6) dus hopelijk werkt het voor jou ook.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2011, 12:08
Verwijderd
er bestaat ook nog een aantal andere handige dingen die je zouden kunnen helpen bij het voorbereiden op je examen. zo heb je het boek samengevat biologie. hier staan alle onderwerpen die je geacht wordt te kennen kort in, voor een tientje te koop op bol.com en ook heb je de examenbundel hier staan oude examens met antwoorden in en zo weet je dus of je in staat bent om het examen te maken. Ik wens je heel veel succes! en ook heel veel respect dat je dit doet!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Toets leren tips?
maxschoones
3 03-06-2013 20:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Welke hoofdstukken van Nectar moet je leren voor het CE bio voor VWO?
ThugGangsta
13 13-04-2013 21:09
Huiswerkvragen: Exacte vakken Bio industrie of biologisch?
Merel6694
1 15-03-2011 13:54
Huiswerkvragen: Exacte vakken heeft er iemand een tip??...
indie-gurl
3 23-11-2005 14:57
Huiswerkvragen: Exacte vakken tip bio?
kiki is de naam
5 25-04-2003 10:51
Huiswerkvragen: Exacte vakken wat is bio toch een kutvak
Sirocco
0 07-03-2001 15:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.