Oud 06-10-2012, 12:05
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Wie is er allemaal aan het solliciteren? En waar ben je naar op zoek: een bijbaantje, werk voor in de vakanties, een (vaste) baan?

Hoe verloopt het solliciteren bij jou? Of wat is handig om te weten?

Ik zoek lotgenoten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2012, 13:11
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ik! Of althans, ik heb een heleboel vacatures verzameld en ik moet nu er serieus werk van gaan maken. Ik zit er alleen nog een beetje tegen aan te hikken, want dan ben ik ineens echt student-af en moet ik grotemensenwerk gaan doen enzo. Dus, ik zoek een (tijdelijke) vaste baan. Ik ben pas eind dit jaar afgestudeerd, dus het gaat om banen die pas volgend jaar moeten beginnen.

Op een sollicitatieworkshop kreeg ik de tip dat het slim is om, vóórdat je de brief stuurt, even te bellen dat je interesse hebt en om vragen te stellen enzo. Ik vind dat alleen een beetje eng. Vooral omdat ik bang ben dat de mensen die ik moet bellen (artsen) altijd druk zijn of net in een reanimatie zitten ofzo en dat ik dan stoor. Dus over die drempel moet ik me nog heen zetten, want ze zeggen het heus wel als ik stoor, of ze pakken niet op.

Bellen jullie/ jij altijd voordat je een sollicitatiebrief stuurt? Of bel je achteraf, bijvoorbeeld om te vragen of de brief goed is aangekomen en wanneer je antwoord kunt verwachten?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 13:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb die tip ook gehoord. Ik vind dat ook spannend, en ik moet zeggen dat ik alleen bel als ik echt wat te vragen heb. Anders vind ik het ook zo stom staan. Ik neem vaker naderhand contact op, om de reden van de afwijzing te horen, als ik die niet duidelijk genoeg uit de brief of e-mail kan halen.

Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe (liefst vaste) baan, omdat ik weet dat mijn huidige baan over een poosje wegbezuinigd wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 17:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik bel eigenlijk nooit, omdat ik eigenlijk nooit een vraag over de vacature heb. Ik ben niet zo briljant aan de telefoon en ik vermoed dat het direct opvalt dat ik een vraag heb lopen verzinnen puur omdat ik de tip heb gehoord dat het goed is om van tevoren te bellen. Een eerste indruk is natuurlijk heel belangrijk en ik maak een betere eerste indruk per brief dan per telefoon.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 18:52
Verwijderd
Ik zie bellen niet als een voordeel. Interessanter is het om de sollicitatie zelf zo goed voor te bereiden dat je er echt ontspannen heen kunt. Ook helpt het om je pitch (5-minuten-praatje) klaar te hebben en je eventuele slechte eigenschappen te kunnen draaien naar goede eigenschappen (perfectionistisch -> resultaatgericht, lui -> ontspannen, ongehoorzaam -> out of the box). Follow-up brief doet het goed.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 08:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik zie bellen niet als een voordeel. Interessanter is het om de sollicitatie zelf zo goed voor te bereiden dat je er echt ontspannen heen kunt.
Maar vaak kom ik niet eens tot een uitnodiging voor een gesprek, omdat ze meer dan 100 brieven ontvangen op een vacature. Dus in die zin zou bellen misschien wel slim zijn, omdat ze je dan in ieder geval al een keer gehoord hebben en ze je naam misschien herkennen bij het lezen van de brieven.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 12:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik bel alleen als ik echt iets te vragen heb. Als het klikt komt er meestal ook wel een kort gesprek uit voort waarbij spontaan meer vragen in me opkomen. Als ik bel is het om meer te weten over de functie of de organisatie, zodat ik daar mijn brief op afstemmen kan. Of om te vragen of mijn opleiding ook voldoet als dit niet vermeld staat.

Maar als ik de functie of het bedrijf (her)ken bel ik niet, want niks te melden of te vragen hebben vind ik eerder slecht doen dan goed..
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 10:41
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Meestal heb ik wel iets te vragen, want de functie waar ik naar op zoek ben (arts-assistent) heeft niet altijd dezelfde vorm, dus ik wil bijvoorbeeld weten op welke afdelingen je precies moet werken en hoeveel andere collega's er zijn. Ik vroeg me nog af of ik ook zou kunnen vragen hoe de weekend- en nachtdiensten geregeld zijn. Want dat kan nogal verschillen en stiekem is het toch wel fijn om te weten of je elke week weekenddienst hebt, of maar één keer per maand. Maarja, misschien is dat wel gek ofzo om te vragen. Wat vinden jullie?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 12:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Meestal heb ik wel iets te vragen, want de functie waar ik naar op zoek ben (arts-assistent) heeft niet altijd dezelfde vorm, dus ik wil bijvoorbeeld weten op welke afdelingen je precies moet werken en hoeveel andere collega's er zijn. Ik vroeg me nog af of ik ook zou kunnen vragen hoe de weekend- en nachtdiensten geregeld zijn. Want dat kan nogal verschillen en stiekem is het toch wel fijn om te weten of je elke week weekenddienst hebt, of maar één keer per maand. Maarja, misschien is dat wel gek ofzo om te vragen. Wat vinden jullie?
Ja, lijken me prima juist prima en belangrijke vragen vanuit de sollicitant voor een gesprek.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 12:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Meestal heb ik wel iets te vragen, want de functie waar ik naar op zoek ben (arts-assistent) heeft niet altijd dezelfde vorm, dus ik wil bijvoorbeeld weten op welke afdelingen je precies moet werken en hoeveel andere collega's er zijn. Ik vroeg me nog af of ik ook zou kunnen vragen hoe de weekend- en nachtdiensten geregeld zijn. Want dat kan nogal verschillen en stiekem is het toch wel fijn om te weten of je elke week weekenddienst hebt, of maar één keer per maand. Maarja, misschien is dat wel gek ofzo om te vragen. Wat vinden jullie?
Dat vind ik niet vreemd. Jij moet ook kunnen bepalen of de baan bij jou past. Het is ook fijner naar het gesprek gaan (als je wordt uitgenodigd) als je weet wat je kunt verwachten en daar achter staat.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 19:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Lijkt me ook wel een logische vraag, anderzijds is het ook wel prettig om nog wat te vragen te hebben mocht je uitgenodigd worden


Ik heb dus net werk gevonden. In een winkel, dus niet echt precies wat ik zoek of zo, maar ben er wel erg blij mee. En nu heb ik vrijdag een sollicitatiegesprek voor een soort van droombaan. Daar ga ik natuurlijk wel heen, maar het voelt wel een beetje gek omdat ik nu net een beetje ingewerkt ben in die winkel...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 20:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vaak heb je naar aanleiding van het gesprek ook nog wel vragen, toch? En de dingen die Indigo noemt lijken me ook wel belangrijk om te weten voordat je een brief schrijft.

Overigens ben ik heel makkelijk aan mijn baan gevonden en was dat ook een tijd waarin ik nog kon kiezen en ze tegen elkaar uit kon spelen. Kreeg wel altijd te horen dat ik goede brieven kon schrijven. Sollicitatiegesprekken heb ik geoefend met m'n afstudeerbegeleidster. Ik was voor m'n afstudeerstage op gesprek geweest dus ze wisten hoe ik dat deed en ze vonden dat ik te stil, verlegen en timide overkwam dus hun tip was echt om te laten zien wie je bent, schouders recht en hoofd rechtop en interesse tonen en vertellen wie je bent en wat je wilt. Dat oefenen en die tips heeft wel m'n ogen geopend dus als je bij je huidige stage/studie/baan zo'n mogelijkheid hebt, zou ik dat zeker doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 06:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Die paar keren dat ik uitgenodigd werd voor een gesprek, kreeg ik ook complimenten over mijn brief. Maar veel vaker word ik direct afgewezen na de brievenronde.

Ik ben nu weer begonnen aan twee nieuwe brieven, die dit weekend op de bus moeten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 08:54
Verwijderd
Ik heb er gisteren ook twee verstuurd, ga er vandaag weer een de wereld in helpen. We zullen zien.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 18:36
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Vogelvrij, hoe is je gesprek gisteren gegaan? Wanneer hoor je er iets van? En naar wat voor baan ben je op zoek?
En Daantje, hoe heb jij je baan gevonden dan?
Oh en Hawahaai, naar wat voor baan zoek jij? Je werkt toch in het basisonderwijs?

Ik heb al eerder een brief achtergelaten bij een plek waar ik stage liep en heb hen in elk geval vandaag een mail gestuurd dat ik inderdaad binnenkort ben afgestudeerd, dus dat ik graag meedoe als er weer een sollicitatieronde is. Hopelijk levert het wat op. Ik durf nog steeds niet zo goed meer brieven te versturen . Bovendien staan er vooral open sollicitaties zonder sluitingsdatum op internet, dus van daaruit staat er niet zoveel druk op. Maargoed, ik zal toch centjes moeten gaan verdienen, dus deze week ga ik brieven sturen .

Oh en mag het "Het sollicitatietopic" worden? Forumbazen?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 20:25
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Oh en Hawahaai, naar wat voor baan zoek jij? Je werkt toch in het basisonderwijs?

(...)

Oh en mag het "Het sollicitatietopic" worden? Forumbazen?
Ik werk nu op een basisschool, maar heb naast pabo ook een diploma pedagogiek, dus ik zoek ook (vooral, i.v.m. de bezuinigingen) buiten het onderwijs.

Zonder spatie is misschien wel mooier, ja.

En ik heb gisteren een brief gemaakt die ik na een kritisch gesprek thuis toch niet ga versturen, want eigenlijk is het werk niets voor mij. Gelukkig vond ik nog een interessante vacature, dus ik moet er deze week nog een brief uit persen.

Laatst gewijzigd op 14-10-2012 om 10:44. Reden: typfoutje
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 21:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben eigenlijk min of meer gevraagd bij een plek waar ik stage gelopen had. Alleen was ik toen nog niet klaar met studeren en heb ik toen een open sollicitatie gestuurd toen ik wel klaar was. Functie was toen nog niet vervuld.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2012, 10:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Spannend meiden, moeilijk om nu te solliciteren. Dus veel succes
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-10-2012, 12:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Oh en mag het "Het sollicitatietopic" worden? Forumbazen?
Ja zeker!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 11:14
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Waarschijnlijk klinkt dit stom, maar toch: ik vind het moeilijk mijn brieven of CV naar een 'hoger niveau te tillen', zeg dat ik er uit spring tussen de stapel sollicitatiebrieven. Ik kan schrijven, mijn CV is niet extreem uitgebreid maar wel netjes, en tóch vind ik het resultaat vaak maar standaard. Niet slecht, niet denderend. Ik heb het idee dat ik er dan uit gefilterd word, niet omdat mijn CV niet aansluit, maar omdat er mensen zijn die een meer aantrekkelijke brief hebben geschreven.

Mijn huidige baan beoordeelde mijn brief met een 6,5 en bij een sollicitatieronde een paar jaar geleden werd een vriendin van mij uiteindelijk tweede, ik werd niet eens uitgenodigd.

Iemand tips. (En nee ik snap dat jullie mijn brieven niet kunnen schrijven )
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 11:46
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Adore: Geen tips, want ik heb precies hetzelfde probleem. Tussen meer dan 100 brieven springt de mijne er vaak niet tussen uit.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2012, 14:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Adore: Ik herken dat wel. Het is gewoon, je kunt al die regels wel opvolgen en nette brieven schrijven, maar dan blijft het vaak inderdaad wel wat standaard. Dat is op zich niet erg, maar wel als ze 150 brieven krijgen... Tips heb ik niet echt, zelf merk ik dat als ik echt enthousiast word van een vacature, ik ook gemakkelijker die brief schrijf, een stuk spontaner.

@indigo: Ik hoor deze week iets, als het goed is. Ik zet er hier liever niet echt details verder over neer
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 18:54
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
En inderdaad heb ik weer een afwijzing binnen, waarbij ze aangaven dat ze meer dan 100 brieven hadden ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 21:22
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Jammer zeg Hawahaai!
@Hawahaai en Adore: Ik kreeg van mijn zusje de tip om mezelf veel meer de 'hemel in te prijzen' bij mijn sollicitatiebrief. Volgens haar was ik te bescheiden en mocht ik best zeggen dat ik goed was in bepaalde dingen; niet alleen maar dat ik het leuk vond. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jullie brieven eruit zien maar misschien is dat een tip. (En zij is al wél door grote sollicitatierondes heen gekomen, al heeft ze dan nog geen baan. Dus misschien helpt het nog wel echt ook.)
Vogelvrij, heb je niks meer gehoord of ben je het niet geworden?

OT: Ik heb mezelf vanavond over mijn sollicitatie-angst heen gezet en heb vier sollicitatiebrieven verstuurd . Het zijn weliswaar open sollicitaties, maar één is bij een ziekenhuis dat ik ken van mijn co-schappen en daar heb ik ook iets over in mijn brief gezet (dat ik het erg leuk vond enzo). Heb wel totaal verschillende regio's uitgekozen (naar het noorden, oosten, zuiden en westen ). Helaas zijn er maar weinig vacatures voor wat ik wil en op de open sollicitaties zal ik ook niet vlug reactie krijgen, maar toch ben ik blij dat ik over de drempel heen ben. Ik heb zó'n stapel aan ziekenhuizen verzameld waar ik eventueel kan solliciteren dat ik het best moeilijk vond om te kiezen waar ik moest beginnen.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 06:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@indigo: daar wijst mijn vriend me ook steeds op (hij leest al mijn brieven voor ze de deur uit gaan), maar ik kan moeilijk zeggen dat ik iets kan als ik met die hele doelgroep geen ervaring heb.

Ik heb gisteren weer gezocht naar vacatures, maar er is niks te vinden wat te reizen zou zijn. Dus vandaag maak ik mijn open solkicitatie waar ik laatst aan begon, maar af.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2012, 10:55
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
@Hawahaai: maar je kunt misschien wel zeggen dat je goed bent in bepaalde vaardigheden toch? Ik heb geen idee wat er bij jou precies belangrijk is, maar ik schrijf bijvoorbeeld dat ik goed ben in snel een prettig contact leggen met mensen (patienten) of dat ik positieve reacties krijg op een bepaalde vaardigheid (bijvoorbeeld: ik werk graag hard/ secuur/ whatever). Dan hoeft het niet direct met de doelgroep of de vacature zelf te maken te hebben, maar wel met dingen die belangrijk zijn in dat werk.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 15:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat is waar, en dat probeer ik wel, maar soms raak je dan toch niet precies het juiste. Het is gewoon lastig als je bij een sollicitatie in de gehandicaptenzorg moet zeggen dat je geen werkervaring hebt met gehanducapten, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 16:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan je, om dat te overbruggen geen vrijwillerswerk doen bij bijvoorbeeld de Zonnebloem oid? Dan doe je ervaring op en kan je dat op je CV zetten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 21:23
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Vandaag weer een open sollicitatie gestuurd en ook nog een échte! Dat is wel spannend, want daar zal ik dan ook reactie op moeten krijgen. De sluitingsdatum is vrijdag, dus ik ben benieuwd hoe snel ik dan iets hoor. Ik houd inmiddels maar een Excel-bestandje bij van waar ik allemaal heb gesolliciteerd en wat ik nog kan doen. En ik heb me aangemeld voor allemaal vacaturenieuwsbrieven.

En Hawahaai, er zijn (in deze tijd denk ik, crisis enzo) toch ook vaak heel veel sollicitanten? Als je dan niet precíes binnen de functie-eisen valt is de keuze snel gemaakt, ze hebben toch een overschot. Mijn zusje is ook aan het solliciteren en krijgt zelfs voor de simpelste banen (bv medewerker aan een studentenbalie) een afwijzing omdat er "meer dan 200 brieven" zijn binnengekomen.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 10:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@indigo: Ik was het niet geworden, een andere kandidaat had wel precies al ervaring met bepaalde computerprogramma's en ik niet, dus mja. Máár ik heb inmiddels toch weer een andere baan gevonden, dat is echt ontzettend bizar gegaan. Vorige week werkte ik nog in de winkel, nu heb ik er alweer drie werkdagen bij mijn nieuwe baan op zitten. Hoop echt dat dit voor een wat langere tijd gaat zijn... Dus ben van plan om flink mijn best te doen
Juist voor banen als medewerker bij een studentenbalie krijgen ze trouwens echt enórm veel brieven binnen, van mensen die precies daarvoor gekwalificeerd zijn (administratief mbo of zo) tot universitair opgeleiden die het leuk vinden om werkzaamheden op de universiteit te doen. Ik heb het ook vaak geprobeerd maar het is echt kansloos ja. Slim trouwens, dat Excelbestandje, heb dat ook wel eens gedaan maar vergat het dan toch vaak bij te houden In elk geval wel altijd alles wat je verstuurd hebt + vacaturetekst bewaren!

Citaat:
Hawahaai schreef:
Dat is waar, en dat probeer ik wel, maar soms raak je dan toch niet precies het juiste. Het is gewoon lastig als je bij een sollicitatie in de gehandicaptenzorg moet zeggen dat je geen werkervaring hebt met gehanducapten, bijvoorbeeld.
Ja, het is inderdaad zo dat je alleen de ervaring hebt die je hebt, maar in brieven is het daarom soms handig om vooral vaardigheden te beschrijven, zodat ze kunnen zien dat je met die vaardigheden wel de ervaring in die baan zou kunnen opdoen. En dan is het aan hen of ze die gok willen wagen, of zij denken dat jij de juiste persoon bent. Ik vind dat zelf ook enorm lastig, maar je zou misschien wel iets kunnen schrijven als: 'Ondanks dat ik geen werkervaring heb met gehandicapten, lijkt het me ontzettend leuk om met deze mensen te werken en doordat ik wel deze en deze vaardigheden en deze ervaring heb ben ik ervan overtuigd dat ik het goed zou kunnen.' Zoiets. Maar ik ben zelf ook altijd te bescheiden want ik denk dan: 'Ja, ik kan wel zeggen dat ik dit of dat kan maar dadelijk kan ik dat helemaal niet' blablabla... Succes dus!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 11:53
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik ga ook weer solliciteren, mijn contract wordt naar alle waarschijnlijkheid niet verlengd Ik baal er vreselijk van, want ik heb het in principe heel leuk waar ik nu zit en weinig kans om ander werk te vinden met mijn opleiding.

Nou ja, ik heb ik ieder geval een jaar werkervaring, misschien maakt me dat iets aantrekkelijker dan iemand die net is afgestudeerd?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 08:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Daantje_0705: ik weet niet of zulk vrijwilligerswerk veel uit gaat maken, wat indigo zegt: als er veel brieven binnenkomen, is het logisch dat werkgevers de sollicitanten uitkiezen die volledig aan het profiel voldoen en mijn cv aan de kant leggen. En daarnaast heb ik door mijn werk en reistijd al niet zo veel tijd over. Vroeger deed ik (ander) vrijwilligerswerk en dat lukt nu ook niet door te weinig tijd.

@ indigo: zo'n bestand heb ik ook, dan kun je ook in de gaten houden wanneer je ergens achteraan moet bellen en zo.

@ Vogelvrij: super, dat je een andere baan hebt! En wat je schrijft over bescheidenheid, dat heb ik ook. En dat maakt brieven schrijven ook zo lastig. Vaardigheden die ik aan mijn huidige werk kan koppelen, gaan me altijd makkelijker af qua beschrijving.

@ igfy: jammer dat je contract waarschijnlijk niet verlengd wordt. Succes met solliciteren. Werkervaring is altijd beter dan geen werkervaring.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 08:28
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Heb inmiddels drie "afwijzingen" op de open sollicitaties gekregen omdat ze voorlopig geen vacatures hebben, waarvan bij één ook omdat ik niet voldoende ervaring had (academisch ziekenhuis). Maar daar zeiden ze weer wel dat ik een hele enthousiaste en leuke brief had en dat ik zeker later contact op moest nemen als ik interesse bleef houden . En hoewel ik dat waarschijnlijk niet wil is het toch fijn om te weten dat ze mijn brief leuk vonden. Nu nog de reactie afwachten op de echte sollicitatie...

Als ik open sollicitaties stuur krijg ik trouwens vaak zo'n automatische mail terug 'bedankt, is ontvangen, we nemen contact met je op als we iets hebben'. Bij een 'gewone' sollicitatie zou ik gaan bellen als ik na twee weken nog niets had gehoord, maar zouden jullie dat ook bij zoiets doen?
En Vogelvrij: gefeliciteerd met je baan! Leuk dat je iets hebt gevonden wat in je straatje past. Waarom eigenlijk de vacaturetekst bewaren?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 09:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Omdat het erg lastig is om een sollicitatiegesprek voor te bereiden als je de vacaturetekst niet meer hebt en dus niet meer kunt achterhalen om wat voor functie het eigenlijk ging
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 11:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als ik open sollicitaties stuur krijg ik trouwens vaak zo'n automatische mail terug 'bedankt, is ontvangen, we nemen contact met je op als we iets hebben'. Bij een 'gewone' sollicitatie zou ik gaan bellen als ik na twee weken nog niets had gehoord, maar zouden jullie dat ook bij zoiets doen?
Ik kreeg inderdaad ook vaak reacties als 'We hebben nu geen vacatures, maar houden je brief nog x maanden in portefeuille.'. Ik verwacht daarna niet dat ik nog iets van dat bedrijf of die instelling hoor, dus bel er ook niet meer achteraan. Soms stuur ik dan na het genoemde aantal maanden wel weer een nieuwe brief.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 15:39
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
@hawahaai Dank je!

Vraagje voor de mensen die hier aan het solliciteren zijn: solliciteren jullie ook op functies beneden jullie opleidingsniveau? Ik zag met een vacature voor een pas afgestudeerde HBO'er terwijl ik een WO'er ben met een jaar werkervaring. Toch lijkt de functie me erg leuk en denk ik dat ik wel geschikt zou zijn. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2012, 17:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je al werkervaring hebt, zou ik het wel proberen, dan maak je misschien wel kans. Je moet alleen voor jezelf nagaan of het een functie is waar je niet heel snel op uitgekeken bent? M'n vriend heeft met een WO-bachelor wel eens op HBO-functies gesolliciteerd maar dan werd hij telkens afgewezen omdat hij alleen maar een studie gedaan heeft en afgestudeerde HBO-ers ook ervaring hebben opgedaan in stages en gewoon praktischer zijn opgeleid wat in deze tijd, in zijn vakgebied meer gewenst is. Het is voor hem alleen wel lastig want wat hij leuk vindt, zijn vaak HBO-functies.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2012, 20:49
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
@Vogelvrij: ah vandaar, maar ik solliciteer telkens op dezelfde functie, dus dan is het wat gemakkelijker . Dan nog verschilt de vacaturetekst per ziekenhuis natuurlijk, maar op zich zijn de basale functie-eisen wel hetzelfde.

@igfy: gewoon solliciteren! En beschrijf in je brief dan ook waaróm je denkt dat je dan geschikt bent, ondanks dat je WO hebt gedaan. Het scheelt natuurlijk dat je werkervaring hebt in hetzelfde gebied. Als het jou inderdaad een functie lijkt waar je niet snel op uitgekeken raakt dan zou ik het vooral doen . Het zal desondanks wel lastig zijn denk ik, zoals Daantje zegt. Mijn zusje heeft ook WO gedaan en solliciteert op HBO-functies en wordt "officieel" niet daarom afgewezen, maar als er veel brieven zijn voldoet ze toch niet aan de functie-eisen en dan val je dus eerder af. Maar niet geschoten is altijd mis. Succes .
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 12:54
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
@igfy: nee eigenlijk niet. Mijn opleiding is er ook in de MBO-variant, maar dat is voornamelijk registreren, dossiers verwerken en afspraken inplannen / receptiewerk. Meestal wordt dat gedaan ter ondersteuning van medewerkers die wel HBO hebben gedaan. Het verdient ook minstens drie schalen lager dan ik nu verdien. En ik vind het de minst leuke taken (want wij hebben zulke ondersteuning dus niet).

Ik kijk wel breder. Mijn opleiding leidt niet op tot één bepaald beroep en heeft ook deels overlap met andere opleidingen, daar let ik ook op.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 23:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn poging vacatures zoeken resulteerde vandasg in twee misschien-vacatures, die bij nader inzien toch niks voor me waren. Het is haast om moedeloos van te worden. Dan moet ik binnenkort toch maar weer beginnen aan een paar open sollicitaties.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 17:50
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
@Hawahaai: weet je al zeker of je baan gaat verdwijnen of niet? Volgens mij heeft iedereen moeite met vacatures vinden in deze tijd. Niet dat dat het minder vervelend maakt maar toch. Wil je nu per se buiten het onderwijs werken of zoek je ook nog wel binnen het onderwijs naar vacatures?

OT: Vandaag weer een boel open sollicitaties gestuurd, en ook nog twee echte. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik van de "echte" sollicitaties iets hoor. Het scheelt bij mij wel dat ik de brief min of meer hetzelfde houd, omdat ik steeds op dezelfde functie solliciteer. Dan kan ik er vrij snel een paar achter elkaar sturen .
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)

Laatst gewijzigd op 09-11-2012 om 17:59. Reden: meer sollicitaties verstuurd!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 17:51
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Vandaag een sollicitatiebrief de deur uitgedaan, en geprobeerd te bellen om vragen te stellen over een andere vacature, maar de persoon die ik moest hebben was niet aanwezig. Toch lijkt me dat wel een vacature waarbij het goed over komt als je vragen hebt, dus ik ga het dinsdag weer proberen.

Ik heb uiteindelijk besloten om niet op die HBO-functie te reageren, aangezien ze ook aangaven dat ervaring met een bepaald programma nodig was en ik die ervaring niet heb. Ik neem aan dat ik dan sowieso minder aantrekkelijk ben dan een HBO'er die wel precies de juiste vooropleiding heeft gedaan.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 18:55
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@indigo: ik heb de officiële brief nog niet ontvangen, maar die is onoverkomelijk, gezien het gat in de begroting en mijn plek op de last-in-first-out lijst. En eigenlijk wil ik zelf ook graag een andere baan. Met mijn brede interesse spreekt zowel het onderwijs als iets wat het onderwijs raakt me aan, maar ook andere pedagogische gebieden lijken me interessant.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 16:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben weer bezig met een brief, want ik vond een erg leuke vacature. Enige minpuntjes zijn dat ik geen ervaring heb met de doelgroep (maar dat mocht, volgens de eisen) en ze iemand vragen met overwicht. Maar goed, overwicht is ook een gevoel wat je bij iemand hebt, dus niet geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 17:52
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Wat voor vacature is dat? Ik ben wel benieuwd op wat voor soort dingen jullie solliciteren.

Ikzelf sta nu ingeschreven bij een aantal invalpools. Hier zijn er geen vacatures voor vaste banen. Bij veel pools worden die sowieso intern geregeld of de mensen die boventallig zijn, zijn het eerst aan de beurt. Af en toe zie ik wel eens vacatures bij één pool voor tijdelijk werk, alleen dat is nog niet bij mij in de buurt geweest (invalpool met een heel groot gebied). Ik hoop vooral dat op de scholen waar ik af en toe kom er een zwangerschapsverlofje oid komt die ik over kan nemen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 19:26
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De brief die ik nu ga schrijven is een functie buiten het onderwijs, doelgroep cluster 2, zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 09:58
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
@Tink: werk jij ook in het onderwijs? Jij studeert toch Nederlands, ben je al klaar dan?

OT: nou, ik had op een vacature gereageerd, kreeg ik vanochtend vroeg een mail terug: "Bedankt voor uw open sollicitaties. Op dit moment hebben wij helaas geen passende vacature voor u. " . Nou, mooi is dat. Ik heb maar meteen een mail teruggestuurd dat ik in de veronderstelling was dat ik op een echte vacature had gereageerd en of ze dan misschien in de komende tijd wel zicht hadden op een vacature. Stom gedoe, dat leek me namelijk best een leuke plek om te werken!
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 10:29
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb na mijn bachelor Nederlands de overstap gemaakt naar de tweejarige pabo (dat kon met een WO-diploma). Ik ben in juli afgestudeerd en dus nu werk aan het zoeken. Ik heb in september een baan gekregen in het MBO, maar dat was echt niets voor mij. Ik werd er heel ongelukkig van. Dus daar ben ik mee gestopt en nu ben ik via invalpools in het basisonderwijs aan het invallen.

@Indigo: mooie boel, misschien een vacature die er niet is afgehaald. Dan nog niet zo handig.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 20:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
@ Adore: Geen tips, want ik heb precies hetzelfde probleem. Tussen meer dan 100 brieven springt de mijne er vaak niet tussen uit.
Als je wil zou je wel eens een brief naar mij kunnen versturen, dat ik er naar kijk? Ik doe immers het werk dat jij wil gaan doen en beoordeel/lees soms ook sollicitatiebrieven van nieuwe (potentiële) collega's (niet enorm veel moet ik toegeven, maar toch..). Misschien dat ik er nog iets uit kan halen waar ik op zou letten o.i.d?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2012, 06:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@Balance: ja, graag. Ik heb 't nu even heel druk, maar binnenkort zal ik je er een sturen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.