Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2014, 19:33
WhiteStone
WhiteStone is offline
BerichtGeplaatst: Maandag 13 Januari 2014, 20:26 Onderwerp: Openbaar vervoer moet gratis worden! Betoog Reageer met quote
Beste leden,

Ik heb een betoog (eigenlijk een v-rede) gemaakt, maar ik vroeg me af of jullie het konden controleren. hopelijk kan het nog voor 23:00 vandaag, want dan moet ik het al ingeleverd hebben.

Een beetje te laat maar ik weet het. Het moet op een betoog lijken, ik heb alleen geen inleiding gemaakt, omdat ik dat een beetje moeilijk vindt, maar ik werk eraan. de gegevens in mijn betoog kloppen niet allemaal (zoals cijfers, percentages, e.d.) maar dat hoefde niet van mijn docent, dus let daar niet op//
Alvast bedankt.





Het fileprobleem is vooral in Nederland erg groot. Er staan wel dagelijks 600.000 tot 800.000 mensen in de file in Nederland. Als de mensen die met de auto gaan nou eens met het openbaar vervoer gaan, zal er natuurlijk minder drukte op de weg zijn waardoor er minder files ontstaan. In een bus “passen” wel 6 volle auto’s, in een tram 20 volle auto’s, in een metro 50 volle auto’s, en in een trein wel 100 volle auto’s. Als 1/3 van de mensen die in auto’s rijden nou eens met het openbaar vervoer gaan, is er niet zo snel (bijna niet) een file meer.

Maar niet alleen voor de mensen is dat geschikt maar ook voor het milieu. Verkeer wordt gezien als een groot oorzaak van het broeikaseffect. Omdat er veel auto’s rijden is er veel CO2-uitstoot die de atmosfeer beschadigt en zo het broeikaseffect. Als de mensen die met de auto gaan nu met het openbaar vervoer gaan is er al heel wat minder uitstoot.
Ook zijn we dan niet meer afhankelijk van andere landen die de olie verkopen, omdat we dan minder benzine, diesel, gas en olie hoeven te kopen wat voordeliger is voor de overheid.

Daarnaast is er ook een verdrag gemaakt genaamd het ‘kyoto-verdrag’. In totaal zijn er 55 landen die dit verdrag hebben getekend waaronder Nederland. Het verdrag houdt in dat er in de jaren 2008-2012 5-10 % minder CO2-uitstoot moet zijn (per land verschilt het percentage). Maar dat is echter niet gelukt. Daarom is het verdrag verlengd tot het jaar 2020. In Nederland moet er 6% minder CO2-uitstoot zijn. Daarom is het gratis maken van het openbaar vervoer een groot voordeel.

Een ander voordeel is de werkgelegenheid. Als de OV gratis wordt moeten er natuurlijk meer mensen gaan werken zoals: beveiliging, onderhoudsbedrijven, chauffeurs, e.d.. Niet alleen het personeel aantal zal groeien, maar ook de afstand van huis en werk. Als iemand beter werk heeft in Utrecht, maar diegene woont in Den Haag, is het duur om te reizen naar Utrecht. Als het openbaar vervoer gratis wordt zijn er geen kosten meer en kan je dus ook verder weg werken.

Ook zijn er geen kosten meer als je even naar het winkelcentrum wilt gaan. Mensen gaan niet naar het winkelcentrum omdat er teveel kosten zijn. Als je met het openbaar vervoer gaat is het te duur, maar niet alleen met het openbaar vervoer maar ook de auto. Als je even wilt parkeren is het al voor 9 minuten 50 cent. Als je iets wilt kopen moet je minimaal 5 euro aan parkeergeld betalen en ongeveer hetzelfde voor het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer gratis wordt zullen meer mensen naar het winkelcentrum gaan waardoor meer winkels geld kunnen verdienen en zo ook de overheid door belasting te innen. Dat is een win-win situatie.

Natuurlijk is niet alles een win-win situatie. Voor de autofabrikanten is het een slecht voordeel, net als voor de particuliere bedrijven die auto’s verkopen. Als er niet meer met de auto wordt gereisd zullen er niet meer zoveel auto’s verkocht worden als eerder en kan het zijn dat een autobedrijf of een fabriek van een autobedrijf failliet kan gaan. Net zoals de verzekeringsmaatschappijen. Als er geen auto’s zijn om te verzekeren is er geen inkomen voor de verzekeringsmaatschappijen. De verzekeringsmaatschappijen maken per jaar van 300.000 auto’s een netto winst van €8.6 miljoen. Als 1/3 van de mensen die auto reden in Nederland nu niet gaan rijden in een auto, is dat €2.8 miljoen minder winst voor de verzekeringsmaatschappijen waardoor meteen ook de overheid minder winst maakt.

Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Want in plaats van autobedrijven kunnen er nu openbaar vervoer bedrijven komen, zoals de tram, metro, trein en bus. Als de ene deur dicht gaat, gaat de andere open. Net als voor de verzekeringsmaatschappijen. Misschien krijgen die wel minder winst, maar in plaats van verzekeringsmaatschappijen maken beveiligingsbedrijven nu meer winst.

Kort gezegd: als het openbaar vervoer gratis wordt, heeft het milieu het meest baat eraan. Maar ook de mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen gaan maar die wel met de auto moeten gaan. Die komen sneller op hun werk omdat er nu minder file op de weg is. De kleinere bedrijven zullen er ook van profiteren omdat men mobieler is. Maar aan de andere kant kan een grote bedrijf leed lijden zoals een autofabrikant. Voor de een is het goed maar voor de ander weer slecht. Als een autofabriek failliet gaat gaat er een ander vervoersbedrijf, zoals metro, tram, weer open.

Dank jullie wel voor jullie aandacht.

Laatst gewijzigd op 13-01-2014 om 20:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2014, 20:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind vooral dat je sommige dingen niet mooi formuleert. Als je het gewoon zou oplezen, zou je wellicht ook al merken dat de zin zo niet echt lijkt te kloppen. Bijvoorbeeld:

Het fileprobleem is vooral in Nederland erg groot. Er staan wel dagelijks 600.000 tot 800.000 mensen in de file in Nederland.

Of het is gewoon niet netjes, teveel spreektaal en niet passend in je betoog.

Als de mensen die met de auto gaan nou eens met het openbaar vervoer gaan, zal er natuurlijk minder drukte op de weg zijn waardoor er minder files ontstaan. In een bus “passen” wel 6 volle auto’s, in een tram 20 volle auto’s, in een metro 50 volle auto’s, en in een trein wel 100 volle auto’s. Als 1/3 van de mensen die in auto’s rijden nou eens met het openbaar vervoer gaan, is er niet zo snel (bijna niet) een file meer.


En 'is er niet zo snel bijna niet een file meer' loopt voor geen meter. En van mij mag je ook je "volle" auto's aanpassen, het is veel mooier om te zeggen 'in een bus passen zes keer meer mensen dan in een auto'. Volle auto's klinkt naar auto's vol met spullen, niet zozeer naar een auto waarin alle zitplaatsen bezet zijn.

Voor de rest van je betoog ga ik het even snel doorlezen en alles dikker maken wat ik niet mooi vind lopen/teveel spreektaal vind. Mag je zelf wat meer verzinnen waarom niet. O, en dingen waar ik het niet mee eens ben, die ook. En random commentaar tussendoor. Dingen netjes maken mag jij weer oplossen.

Maar niet alleen voor de mensen is dat geschikt maar ook voor het milieu. Verkeer wordt gezien als een groot oorzaak van het broeikaseffect. Omdat (oké, hint: omdat, want en maar staan horen eigenlijk alléén achter een komma) er veel auto’s rijden is er veel CO2-uitstoot die de atmosfeer beschadigt en zo het broeikaseffect. (Beschadigt CO2 de atmosfeer ja? En het broeikaseffect? Als er iets níet beschadigd wordt, is het wel het broeikaseffect.) Als de mensen die met de auto gaan nu met het openbaar vervoer gaan is er al heel wat minder uitstoot.
Ook zijn we dan niet meer afhankelijk van andere landen die de olie verkopen, omdat we dan minder benzine, diesel, gas en olie hoeven te kopen wat voordeliger is voor de overheid. (Want je gebruikt uitsluitend olie voor brandstof, ja?)

Daarnaast is er ook een verdrag gemaakt genaamd het ‘kyoto-verdrag’. In totaal zijn er 55 landen die dit verdrag hebben getekend waaronder Nederland. Het verdrag houdt in dat er in de jaren 2008-2012 5-10 % minder CO2-uitstoot moet zijn (per land verschilt het percentage). Maar dat is echter (maar en echter? Volgens mij moet je er één kiezen. En begin geen zin met 'maar') niet gelukt. Daarom is het verdrag verlengd tot het jaar 2020. In Nederland moet er 6% minder CO2-uitstoot zijn. Daarom is het gratis maken van het openbaar vervoer een groot voordeel. (Je springt hier ineens wel heel snel terug naar je OV-argument. Zo van 'verhaaltje over A, DAAROM B.' Zeg liever 'daar zou B ook bij helpen'.)

Een ander voordeel is de werkgelegenheid. ('Het voordeel van OV is werkgelegenheid? Volgens mij mis je een stukje. Het voordeel van wérk is werkgelegenheid.) Als de OV gratis wordt moeten er natuurlijk meer mensen gaan werken zoals: (dat kun je mooier formuleren, 'moeten er meer mensen werken' klinkt stom) beveiliging, onderhoudsbedrijven, chauffeurs, e.d.. (Niet zeker of je na dat puntje van e.d. nou nog een puntje moet zetten.Niet alleen het personeel aantal zal groeien, maar ook de afstand van huis en werk. Als iemand beter werk heeft in Utrecht, maar diegene woont in Den Haag, is het duur om te reizen naar Utrecht. (Dat kun je beter formuleren.) Als het openbaar vervoer gratis wordt zijn er geen kosten meer en kan je dus ook verder weg werken. (Dat kan dan pas?)

Ook zijn er geen kosten meer als je even naar het winkelcentrum wilt gaan. Mensen gaan niet naar het winkelcentrum omdat er teveel kosten zijn. (Dát vind ik nou eens een gekke bewering. Wie zijn die mensen in het winkelcentrum dan?) Als je met het openbaar vervoer gaat is het te duur, maar niet alleen met het openbaar vervoer maar ook de auto. (Geen mooie zin). Als je even wilt parkeren is het al voor 9 minuten 50 cent. Als je iets wilt kopen moet je minimaal 5 euro aan parkeergeld betalen en ongeveer hetzelfde voor het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer gratis wordt zullen meer mensen naar het winkelcentrum gaan waardoor meer winkels geld kunnen verdienen en zo ook de overheid door belasting te innen. Dat is een win-win situatie.

Natuurlijk is niet alles een win-win situatie. Voor de autofabrikanten is het een slecht voordeel (wat? slechte voordelen?) net als voor de particuliere bedrijven die auto’s verkopen. Als er niet meer met de auto wordt gereisd zullen er niet meer zoveel auto’s verkocht worden als eerder en kan het zijn dat een autobedrijf of een fabriek van een autobedrijf failliet kan gaan. (ik zou het 'of een fabriek van een autobedrijf' weglaten.) Net zoals de verzekeringsmaatschappijen. (Dat is geen zin. Het heeft geen persoonsvorm!) Als er geen auto’s zijn om te verzekeren is er geen inkomen voor de verzekeringsmaatschappijen. (... die verzekeren alleen auto's?) De verzekeringsmaatschappijen maken per jaar van 300.000 auto’s een netto winst van €8.6 miljoen. Als 1/3 van de mensen die auto reden in Nederland nu niet gaan rijden in een auto, is dat €2.8 miljoen minder winst voor de verzekeringsmaatschappijen waardoor meteen ook de overheid minder winst maakt. (Maakt de overheid winst?)

Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Want in plaats van autobedrijven kunnen er nu openbaar vervoer bedrijven komen, zoals de tram, metro, trein en bus. (Een tram is géén bedrijf.) Als de ene deur dicht gaat, gaat de andere open. Net als voor de verzekeringsmaatschappijen. Misschien krijgen die wel minder winst, maar in plaats van verzekeringsmaatschappijen maken beveiligingsbedrijven nu meer winst.

Kort gezegd: als het openbaar vervoer gratis wordt, heeft het milieu het meest baat eraan. Maar ook de mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen gaan maar die wel met de auto moeten gaan. Die komen sneller op hun werk omdat er nu minder file op de weg is. De kleinere bedrijven zullen er ook van profiteren omdat men mobieler is. Maar aan de andere kant kan een grote bedrijf leed lijden zoals een autofabrikant. Voor de een is het goed maar voor de ander weer slecht. (Ik vind dat een beetje een groepachtzin.) Als een autofabriek failliet gaat gaat er een ander vervoersbedrijf, zoals metro, tram, weer open.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 21:15
WhiteStone
WhiteStone is offline
Hartelijk dank EM. Ik heb echt veel dingen verbeterd. En ik schaam me echt dat ik 'slecht voordeel' in plaats van nadeel heb gebruikt

Dit is mijn herschreven betoog. Ik hoop dat jij of iemand anders het nog kan nakijken (voor 23:00 aub):


Het openbaar vervoer moet gratis worden om meer geld in je zak te houden. Doordat het openbaar vervoer geld kost kunnen en zullen bedrijven minder winst maken en zal men minder geld in hun zakken houden.

Het fileprobleem is vooral in Nederland erg groot. Dagelijks staan er 600.000 tot 800.000 mensen in de file in Nederland. Als de mensen die met de auto gaan nou eens met het openbaar vervoer gaan, zal er natuurlijk minder drukte op de weg zijn waardoor er minder files ontstaan. In een bus “passen” wel 6 keer meer mensen, in een tram 20 keer, in een metro 50 keer, en in een trein wel 100 keer meer mensen. Als 1/3 van de mensen die in auto’s rijden nou eens met het openbaar vervoer gaan, is er geen file meer.

Maar niet alleen voor de mensen is dat geschikt maar ook voor het milieu. Verkeer wordt gezien als een groot oorzaak van het broeikaseffect, omdat er veel auto’s rijden is er veel CO2-uitstoot die de atmosfeer beschadigt. Als de mensen die met de auto gaan nu met het openbaar vervoer gaan is er al heel wat minder uitstoot.
Ook zijn we dan niet meer afhankelijk van andere landen die de olie verkopen, omdat we dan minder hoeven te kopen voor het gebruik van een auto wat voordeliger is voor de overheid.
Daarnaast is er ook een verdrag gemaakt genaamd het ‘kyoto-verdrag’. In totaal zijn er 55 landen die dit verdrag hebben getekend waaronder Nederland. Het verdrag houdt in dat er in de jaren 2008-2012 5-10 % minder CO2-uitstoot moet zijn (per land verschilt het percentage). Echter is dat niet gelukt. Daarom is het verdrag verlengd tot het jaar 2020. In Nederland moet er 6% minder CO2-uitstoot zijn. Daarbij zou het gratis maken van het openbaar vervoer een groot voordeel zijn.

Een ander voordeel is de werkgelegenheid. Als de OV gratis wordt moeten er meer mensen gaan werken zoals: beveiliging, onderhoudsbedrijven, chauffeurs, e.d.. Niet alleen de werkgelegenheid zal groeien, maar ook de afstand van huis en werk. Als het openbaar vervoer gratis wordt zijn er geen kosten meer en kan je dus ook verder weg werken. Als het openbaar vervoer gratis wordt zijn er geen kosten meer en kan je dus ook verder weg werken.

Ook zijn er geen kosten meer als je even naar het winkelcentrum wilt gaan. Minder mensen gaan niet naar het winkelcentrum omdat er teveel kosten zijn. Als je met het openbaar vervoer of met de auto gaat is het te duur. Als je even wilt parkeren is het al voor 9 minuten 50 cent. Als je iets wilt kopen moet je minimaal 5 euro aan parkeergeld betalen en ongeveer hetzelfde voor het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer gratis wordt zullen meer mensen naar het winkelcentrum gaan waardoor meer winkels geld kunnen verdienen en zo ook de overheid door belasting te innen. Dat is een win-win situatie.

Natuurlijk is niet alles een win-win situatie. Voor de autofabrikanten is het een nadeel, net als voor de particuliere bedrijven die auto’s verkopen. Als er niet meer met de auto wordt gereisd zullen er niet meer zoveel auto’s verkocht worden als eerder en kan het zijn dat een autobedrijf failliet kan gaan. Dit geldt ook voor de autoverzekeringsmaatschappijen. Als er geen auto’s zijn om te verzekeren is er geen inkomen voor de autoverzekeringsmaatschappijen. De autoverzekeringsmaatschappijen maken per jaar van 300.000 auto’s een netto winst van €8.6 miljoen. Als 1/3 van de autorijders niet meer rijden in Nederland, is dat €2.8 miljoen minder winst voor de autoverzekeringsmaatschappij.

Hoewel het niet per se zo hoeft te zijn. In plaats van autobedrijven kunnen er nu openbaar vervoer bedrijven komen, zoals de tram, metro, trein -en busbedrijven. Als de ene deur dicht gaat, gaat de andere open. Dat geldt ook voor de autoverzekeringsmaatschappijen. Misschien krijgen die wel minder winst, maar in plaats van autoverzekeringsmaatschappijen maken beveiligingsbedrijven nu meer winst.

Kort gezegd: als het openbaar vervoer gratis wordt, heeft het milieu het meest baat eraan. Maar ook de mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen gaan, maar die wel met de auto moeten gaan. Die komen sneller op hun werk omdat er nu minder file op de weg is. De kleinere bedrijven zullen er ook van profiteren omdat men mobieler is. Aan de andere kant kan een grote bedrijf verlies lijden, zoals een autofabrikant. Als een autofabriek failliet gaat gaat er een ander vervoersbedrijf open.

Dank jullie wel voor jullie aandacht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Wrevel
Ieke
0 13-02-2004 09:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.