Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2012, 09:39
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Ik heb een zwerfkat en drie kittens gevonden in de achtertuin. Moeder komt al maandenlang af en toe in onze tuin, maar telkens als ik de deur opendoe schiet ze weg. Sinds vorige week zie ik er ook drie kleine kittens bij. Aan het einde van onze tuin zie ik in de bosjes en het gras een nestje liggen, waar moeder (denk ik) is bevallen. Poes heeft geen thuis en kittens dus ook niet.

Ik schat dat ze een week of 6/7 oud zijn, want ze eten zelfstandig en wassen zichzelf ook. Ze zien er op zich gezond uit, wel erg klein, maar ze spelen wel met elkaar. Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste doen? Mijn vriend en ik willen er wel eentje hebben, maar wij gaan over een paar weken op vakantie en aangezien de familie meegaat is er niet een mogelijkheid om iemand in huis te laten oppassen. Om zo'n klein katje, die dan nog maar net is gewend aan ons huis, dan weer voor bijna twee weken in een pension te doen vind ik ook weer zielig..

Help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2012, 10:32
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Kun je geen ander vinden die op een kitten wil passen? Ik zou altijd graag op een kitten gepast hebben. En ik denk dat als je niet snel bent met die kittens aan een mens laten wennen, dat ze dan schuw worden en niet meer echt geschikt als huiskat.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 11:06
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Waarschuw de dierenambulance als je ze niet in huis neemt. Anders lopen er zo weer 3 zwerfkatten meer rond.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2012, 13:46
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Bel de dierenambulance, inderdaad. Geef je ze verhaal mee, en leg uit dat je graag één van de kittens wilt hebben. Als je het goed regelt, kun je na een paar weken je kitten komen halen bij het dierenasiel. Vertel de mensen van de/het dierenambulance/asiel duidelijk wat je wilt en waarom, er valt altijd wel wat te regelen wat dat betreft. Die mensen zijn al snel heel blij dat ze weer een huisje gevonden hebben voor een zwerfdier.
Natuurlijk gezien (maar dat wordt door lang niet iedereen erkend) zijn kittens met een leeftijd van 12 weken (3 maanden) pas helemaal klaar om zelfstandig te worden en dus het nest te verlaten. Als de dor jouw aangegeven leeftijd klopt, heb je dus nog 5 of 6 weken de tijd om op vakantie te gaan .
Het asiel zal de poes hoogstwaarschijnlijk de kittens laten grootbrengen en steriliseren, om vervolgens een huisje voor haar te vinden of, als het echt een zwerfkat is, haar weer vrij te laten in de buurt waar ze gevonden is. In het laatste geval is het voor jou niet handig om een katertje aan te houden uit het nest, aangezien dat niet natuurlijk is voor de moederpoes (katers moeten uit het nest eigenlijk nooit aangehouden worden, dat is tegen het natuurlijk gedrag van de moederpoes in.)
Succes!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 13:09
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Goede tip, bedankt!

Ik had het asiel al gebeld, maar die namen niet op. Ik bel vanmiddag de dierenambulance en ga inderdaad vragen of ik 'ons' katje over een paar weken bij het asiel op kan halen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 15:58
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Nou, dierenambulance wil/kan me niet helpen dus word naar Amivedi doorgestuurd, die niet opneemt...

Wellicht heeft hier iemand verstand van zwerfkatjes en heeft er eentje in huis genomen/opgevoed? Deze beestjes zijn absoluut niet van iemand want ze zijn hartstikke verwilderd en niet gewend aan mensen (bang, schuw, blazen). Blijft een zwerfkat een zwerfkat (dus blijven ze zo bangig) of kun je ze wel opvoeden tot huiskat?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 16:11
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat?! Jemig, dat is wel slecht van de dierenambulance. Wat was de rede dat ze niet konden helpen?

En als de kittens nu al zo bangig zijn, moet je wel heel erg je best gaan doen om ze sociaal te krijgen. En bovendien moet je goed uitkijken met de leeftijd, want kittens onder de 8 weken kunnen eigenlijk echt nog niet zonder moeder. En als je ze met 7/8 weken bij de moederpoes weg haalt (zoals de meeste mensen doen, helaas) krijg je de kwijlende gekke huiskatten die je overal ziet, omdat ze de laatste fasen 'natuurlijke les' van moeder hebben gemist. Niet aan te raden, dus.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2012, 22:15
Verwijderd
Wij hebben een beetje een sociaal gestoorde kat in huis genomen, waarvan het asiel vermoedde dat hij in het wild en/of zonder moeder is opgegroeid. Of in het donker is geboren en pas na lange tijd naar buiten is gegaan. Hoe dan ook, niet echt bepaald standaard nestje bij mensen thuis. Hij heeft 3 weken onder de bank gezeten, daarna 3 maanden in de box van onze kattenklimpaal. Hij is uitermate bang voor alles, al helemaal voor mensen. Als je als "nieuw" persoon komt, dan zal hij de rest van de dag/avond weg blijven. Andere katten heeft hij niet zo'n probleem mee op zich. Je kunt hem moeilijk straffen, want als je hem een tik op zijn neus geeft dan slaat hij gewoon terug. Met nagels uit. () Het heeft ons een lange tijd gekost om hem sociaal te krijgen. Hij is nog steeds bang, hij zal dat ook altijd blijven.

Klinkt als een negatief verhaal, maar het is ook heel positief. Wij hebben hem een soort van uit het asiel "gered" omdat hij er al best lang zat nadat hij een keer eerder was geadopteerd en weer was terug gebracht omdat hij niet wou spelen. Als je bij ons kijkt heeft hij al een enorme groei doorgemaakt als het ware. Hij durft nu wel bij ons te komen en kopjes te geven. Hij wil heel graag geaaid worden, zolang je maar voorzichtig aan komt lopen. We hebben hem nu denk ik 9 jaar ongeveer. Hij zal zelf nu rond de 13 zijn, dus we kregen hem wel toen hij al wat ouder was .

Moraal van het verhaal: Ik krijg een beetje het gevoel uit je post dat je een huiskat wil die op schoot gaat en waar je mee kan knuffelen. Dikke kans dat dat niet gaat gebeuren. Mijn ouders hebben altijd katten gehad en mijn zus en mij goed geleerd hoe je met katten om moet gaan als ze bang zijn en dat soort dingen. En het heeft ons veel moeite gekost, met z'n allen. Uren aan tijd om hem maar wat te eten te geven toen hij onder de bank zat enzo. Voordeel voor hem is dat mijn ouders niet per se een knuffelkat willen. Wij adopteren voornamelijk zielige katten , zodat ze zelf een beter leven krijgen. Nou ja, in dit geval vind ik dat best goed gelukt, want hij is behoorlijk tevreden. Als je een kat wil die knuffelt, eentje die kopjes gevend aan je benen vraagt om eten, doe het dan niet. Doe het alleen als je veel tijd aan het beestje kan besteden en je een kat wil omdat je de kat een beter leven wil geven en niet omdat je zelf graag een kat wil.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 10:10
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Ik ben echt zo ontzettend kwaad nu, er wordt niet naar me geluisterd.

Ik heb gisterochtend de dierenambulance gebeld, maar werd midden in mijn verhaal afgekapt door een vrouw die nauwelijks Nederlands sprak, en doorgestuurd naar het Amivedi. Die heb ik gister de hele dag geprobeerd te bellen, want moederpoes is hartstikke mager en de kittens janken de hele dag door. Bij Amivedi krijg ik steeds de voicemail te pakken. Vanochtend uit woede weer de dierenambulance gebeld, dezelfde mevrouw aan de lijn gehad en wéér doorgestuurd met de woorden: "Ik heb meneer van Amivedi net nog aan de lijn gehad, misschien zit hij wel even op de wc, hahahaaaaaa".

Die neemt wéér niet op, natuurlijk. Ik snap écht niet dat dit een normale gang van zaken kan zijn.

Ik was er al bang voor dat het niet echt een huiskat zou worden, en dat hoeft van mij ook niet persé, maar ik zou het heel erg vinden als ik een kat zou krijgen die voor alles en iedereen bang is. Dat is voor ons én de kat natuurlijk niet leuk. Ik hoef ook niet een kat die continue maar op je schoot blijft liggen, maar het is ook niet leuk als hij wegschiet zodra je iets te veel geluid maakt of er bezoek komt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 10:24
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Lekkere dierenambulance daar! Dacht dat ze al uitrukten voor een egel met een zeer pootje. Bel anders 114:Redt een dier, mss kunnen de Animal Cops iets betekenen? Ik betwijfel overigens of ze iets voor ma poes kunnen doen. Als ze haar al kunnen vangen schijnen ze bijna niet meer tam te krijgen als ze al langere tijd in het wild leven. Succes.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 20:40
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Het nadeel is wel dat het vaak vrijwilligers zijn die op de diernambulance zitten of de telefoon daar opnemen . Dan krijg je vaker dit soort dingen. Nouja, de aanhouder wint, ofzo? Succes, iig.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Dat is voor ons én de kat natuurlijk niet leuk.
Nou ja wij vinden onze kat fantastisch omdat we hem juist wel wat socialer hebben weten te krijgen. En ik geloof dat onze kat het ook wel leuk vindt bij ons. Anders hadden ze hem in het asiel uiteindelijk afgemaakt, omdat ze geen hoop hadden dat hij ooit geadopteerd zou worden. En hij was veel te bang daar, dus ze konden er echt niets mee.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 21:05
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Ik heb het asiel gebeld. Kreeg een aardige vrouw aan de lijn die me vertelde dat ik ze vanaf nu elke dag op een vast tijdstip eten moet geven. Vervolgens belt het asiel mij over een paar dagen, dan komen zij van de week langs met een vangkooi en worden de katten (inclusief moeder natuurlijk) meegenomen naar het asiel. Toen ik zei dat ik wel één van de kittens wilde hebben, zei ze dat dat niet "zomaar" iets is en dat kittens die geboren zijn als zwerfkat vaak de rest van hun leven schuw blijven. We willen wel graag een katje redden, dus we denken er nog over na
Met citaat reageren
Oud 03-08-2012, 22:54
That's why
That's why is offline
Zet heel het nest in je huis, met voer etc.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2012, 11:36
Sri Agni
Avatar van Sri Agni
Sri Agni is offline
Katten waarvan het asiel zegt dat ze niet plaatsbaar zijn zou ik liever ook niet naar een asiel brengen.
Ik heb zelf een (zogenaamd) verwilderde kat opgevangen. Niemand zou 'm ooit kunnen hanteren werd gezegd.
Maar het is een grote knuffelkont geworden. Geduld doet wonderen.
__________________
Ahimsa Akrûra
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 15:41
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Het asiel heeft ook niet gezegd dat ze niet plaatsbaar zijn, alleen dat ze meer aandacht dan andere katten nodig hebben Ik moet zeggen dat de moeder ook steeds minder schuw wordt, als ik heel rustig doe en haar naar mij toe laat komen, kan ik haar zelfs aaien. De katten miauwen trouwens ook niet, de moeder maakt wel een soort brabbelgeluidjes wat lijkt op kattengejank. De kittens hoor je af en toe heel hoog piepen, maar dat lijkt ook niet echt op gemiauw. Morgen worden ze trouwens (als het goed is, ik heb er een hard hoofd in) gevangen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2012, 15:42
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
De kittens drinken ook nog bij hun moeder, maar ze eten wel gewoon kattenbrokjes. Ik vind leeftijd echt heel moeilijk in te schatten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2012, 07:45
Sri Agni
Avatar van Sri Agni
Sri Agni is offline
Die van mij doet alles voor een moot vis
__________________
Ahimsa Akrûra
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-08-2012, 12:15
Smackrobiotic
Avatar van Smackrobiotic
Smackrobiotic is offline
Nou, de katten zijn net gevangen en worden naar het asiel gebracht Aan de ene kant zielig, maar aan de andere kant misschien maar beter. Ze worden als ze oud genoeg zijn naar een gastgezin overgebracht die ze leert omgaan met mensen.

Moederpoes schijnt nog maar 8 maanden à 1 jaar oud te zijn en wordt zodra de kittens oud genoeg zijn gesteriliseerd. Volgens de asielmedewerker was deze poes al te verwilderd om nog in een gezin te plaatsen, en wordt ze zodra ze is gechipt en gesteriliseerd teruggezet bij ons in de tuin. Dat vinden wij ook niet erg, een aanloopkat. Kittens zijn nog maar 5 weken ongeveer, dus nog maar 3 weken oud toen wij ze vonden. Maar ze worden in ieder geval goed verzorgd! Iedereen bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.