Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2008, 12:42
Verwijderd
Ik heb net een overzichtje gehad van de huisbaas waar de servicekosten van 2007 op staan. Het gaat mij om de gemeentelijke belastingen die hij door speelt naar ons. Met name:

Riool aansluiting
Riool gebruik
OZB gebruik
Afvalstoffen
Hoogheemraadschap

Samen komt dit toch op 1100 euro. Hoogheemraadschap staat op 514 euro? Dat lijkt me erg sterk en ik ben ook verbaasd over het feit dat wij OZB-gebruik betalen. Ik vraag me dus sterk af wat hier van klopt en wat niet?

Daarnaast was ik ook verbaasd om het onderhoud en reperatie van de ketel op het lijstje te vinden. Dat is toch gewoon onderhoud en hoeven wij dus niet voor te betalen?

Omdat de verhouding tussen ons en de huisbaas in principe goed is wil ik graag een onderbouwde discussie met hem voeren hierover. Op dit moment kom ik niet verder dan "volgens mij klopt het niet" dus ik zou graag van mensen die er wat meer verstand van hebben horen hoe het precies zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2008, 15:34
PV
PV is offline
Riool en afvalstoffen kun je kwijtgescholden krijgen als de langst-zittende bewoner naar de gemeente gaat en een aantal formulieren invult + bankafschriften etc meestuurt. Je moet dan wel een laag inkomen hebben en weinig spaargeld.

Hoogheemraadschap ken ik niet is dat waterschap ofzo? betalen wij iig niet in onze studentenflat. OZB hebben we ook niet.
onderhoud van de ketel is bij ons voor rekening van de huisbaas meen ik.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 16:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
De gemeentelijke belasting voor de riool-aansluiting en de belasting van het Hoogheemraadschap komen voor rekening van de eigenaar van de woning.

De gemeentelijke belasting voor het riool-gebruik en de afvalstoffenheffing komen voor rekening van de huurder(s).

De belasting OZB-gebruik bestaat niet meer.

Onderhoud en reparatie van de ketel komen voor rekening van de eigenaar.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 11:01
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Samen komt dit toch op 1100 euro. Hoogheemraadschap staat op 514 euro?
Komt in de buurt van wat ik per jaar betaal, en waarschijnlijk is mijn ruimte (68m2) minder dan wat jullie totaal hebben.

En wat betreft kosten van de boiler enzo: je huurbaas is geen liefdadigheidsinstelling. Kosten die hij maakt voor het huis zullen hoe dan ook betaald worden uitde huur, en uiteindelijk zal hij winst maken op het hele verhaal. Voor dingen zoals reparaties zal ook geld gereserveerd worden. Kun je wel moeilijk over gaan doen, maar voor jou 3 andere huurders.

Citaat:
De gemeentelijke belasting voor de riool-aansluiting en de belasting van het Hoogheemraadschap komen voor rekening van de eigenaar van de woning.
Uiteindelijk wordt het toch doorberekend. Wees blij dat 'ie het specificeert, dan weet je waar hij z'n huurprijs op baseert.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 11:44
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Komt in de buurt van wat ik per jaar betaal, en waarschijnlijk is mijn ruimte (68m2) minder dan wat jullie totaal hebben.

En wat betreft kosten van de boiler enzo: je huurbaas is geen liefdadigheidsinstelling. Kosten die hij maakt voor het huis zullen hoe dan ook betaald worden uitde huur, en uiteindelijk zal hij winst maken op het hele verhaal. Voor dingen zoals reparaties zal ook geld gereserveerd worden. Kun je wel moeilijk over gaan doen, maar voor jou 3 andere huurders.
Je zegt het zelf al: moeten betaald worden uit de huur! Dus kan de huisbaas geen rekening hiervoor sturen aan de TS.

Citaat:
Uiteindelijk wordt het toch doorberekend. Wees blij dat 'ie het specificeert, dan weet je waar hij z'n huurprijs op baseert.
Belastingen die ten laste van de verhuurder komen, kunnen dus worden doorberekend in de huur. En aangezien de huur maar met een klein percentage per jaar mag worden verhoogd, zit de TS goed.

Dit geldt uiteraard niet voor de belastingen die ten laste van de feitelijke gebruiker komen, zoals staat in mijn vorige post.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Riool en afvalstoffen kun je kwijtgescholden krijgen als de langst-zittende bewoner naar de gemeente gaat en een aantal formulieren invult + bankafschriften etc meestuurt. Je moet dan wel een laag inkomen hebben en weinig spaargeld.

Hoogheemraadschap ken ik niet is dat waterschap ofzo? betalen wij iig niet in onze studentenflat. OZB hebben we ook niet.
onderhoud van de ketel is bij ons voor rekening van de huisbaas meen ik.
Even langs de gemeente dus om het een en ander aan formulieren in te vullen dus. Dat is denk ik sowieso wel de moeite waard. En hoogheemraadschap is idd waterschap.

Citaat:
De gemeentelijke belasting voor de riool-aansluiting en de belasting van het Hoogheemraadschap komen voor rekening van de eigenaar van de woning.

De gemeentelijke belasting voor het riool-gebruik en de afvalstoffenheffing komen voor rekening van de huurder(s).

De belasting OZB-gebruik bestaat niet meer.

Onderhoud en reparatie van de ketel komen voor rekening van de eigenaar.
Dit heb ik vandaag ook al te horen gekregen van de gemeente zelf. Maar sinds wanneer bestaat OZB-gebruik niet meer? Het gaat hier namelijk over de gemaakte kosten in 2007. Lijkt me sterk dat hij belasting op ons wil verhalen die hij niet zelf betaald.

Citaat:
Komt in de buurt van wat ik per jaar betaal, en waarschijnlijk is mijn ruimte (68m2) minder dan wat jullie totaal hebben.

En wat betreft kosten van de boiler enzo: je huurbaas is geen liefdadigheidsinstelling. Kosten die hij maakt voor het huis zullen hoe dan ook betaald worden uitde huur, en uiteindelijk zal hij winst maken op het hele verhaal. Voor dingen zoals reparaties zal ook geld gereserveerd worden. Kun je wel moeilijk over gaan doen, maar voor jou 3 andere huurders.



Uiteindelijk wordt het toch doorberekend. Wees blij dat 'ie het specificeert, dan weet je waar hij z'n huurprijs op baseert.
Wij hebben 2 kamers van 25m2, 2 kamers van 15 en 2 kamers van ieder 10. Plus keuken, badkamer en opberghok. Verder begrijp ik dat die man geen liefdadigheidsinstelling is, maar we betalen gewoon huur en servicekosten. Dat zou genoeg moeten zijn voor de onkosten die hij maakt om het huis te onderhouden. Het lijkt me niet de bedoeling dat voor elke reparatie of onderhoudsklusje dat hij doet wij iedere keer meer zouden moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 13:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dit heb ik vandaag ook al te horen gekregen van de gemeente zelf. Maar sinds wanneer bestaat OZB-gebruik niet meer? Het gaat hier namelijk over de gemaakte kosten in 2007. Lijkt me sterk dat hij belasting op ons wil verhalen die hij niet zelf betaald.
Sinds 1 januari 2006. Ik vrees dat hij jullie toch een beetje bedriegt
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Sinds 1 januari 2006. Ik vrees dat hij jullie toch een beetje bedriegt
Dat is redelijk ellende. Had ik ook niet van hem verwacht. Ik heb overigens op meerdere sites gevonden dat onder servicekosten alleen het volgende valt:

* de kosten voor het verbruik van water, gas en electriciteit;
* een vergoeding voor het gebruik van meubels en stoffering;
* kosten van alle overige overeengekomen leveringen en diensten, zoals
bijvoorbeeld het schoonmaken en verlichten van gemeenschappelijke
ruimten, een huismeester, afvoer van vuilnis, enz.

Met andere woorden: De belastingen die hij sowieso moet betalen horen dus niet op ons servicekostenoverzicht thuis maar moet hij betalen van de kale huur. Dat wij de belastingen die wij feitelijk zelf moeten betalen doorsluisen naar hem en hij die weer aan ons verrekend is in principe niet erg. Alleen vervelend dat ik zelf die brieven niet onder ogen krijg zodat dit overzicht een beetje komt als een verrassing.

Zit ik alleen nog met de vrij hoge rekening van het Waterschap. 515 euro lijkt me wel erg hoog.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 17:54
Verwijderd
Is die €515,- alleen voor jou of voor alle bewoners bij elkaar?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Is die €515,- alleen voor jou of voor alle bewoners bij elkaar?
Alle bewoners bij elkaar.

Heb het nagekeken op de site van hoogheemraadschap:

U huurt een kamer en deelt de sanitaire voorzieningen met andere kamerbewoners. De verhuurder ontvangt een aanslag verontreinigingsheffing voor de exploitatie van een bedrijfsruimte.

Doordat het gezien wordt als bedrijfsruimte worden we niet belast als een gewoon gezin maar als een bedrijf. Hierdoor valt onze belasting dus 2x hoger uit dan dat van een gewoon gezin. Beetje rare situatie. Maar hiervoor moet ik dus bij het hoogheemraadschap zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 21:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Alle bewoners bij elkaar.

Heb het nagekeken op de site van hoogheemraadschap:

U huurt een kamer en deelt de sanitaire voorzieningen met andere kamerbewoners. De verhuurder ontvangt een aanslag verontreinigingsheffing voor de exploitatie van een bedrijfsruimte.

Doordat het gezien wordt als bedrijfsruimte worden we niet belast als een gewoon gezin maar als een bedrijf. Hierdoor valt onze belasting dus 2x hoger uit dan dat van een gewoon gezin. Beetje rare situatie. Maar hiervoor moet ik dus bij het hoogheemraadschap zijn.
Correctie: je verhuurder moet bij het Hoogheemraadschap zijn. Het is niet jouw probleem!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Correctie: je verhuurder moet bij het Hoogheemraadschap zijn. Het is niet jouw probleem!
Hehe, ja dat snap ik. Daarom noem ik het ook een rare situatie.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 22:53
Verwijderd
Als het servicekosten zijn, dan wist je dat toch van tevoren, of hoe zit dat?

Hoogheemraadschap is hier 200 nogwat euro voor 80m2.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 10:23
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Je zegt het zelf al: moeten betaald worden uit de huur! Dus kan de huisbaas geen rekening hiervoor sturen aan de TS.
Volgens de TS staat dat in het overzicht met servicekosten. Het is dus gewoon een verklaring waar die servicekosten uit opgebouwd zijn. Ze krijgt helemaal geen aparte rekening voor servicekosten oid.

En wat betreft dat onderhoud / reparatie van de CV: dat is waarschijnlijk gewoon een vaste post. Ik denk dat je blij mag zijn met een huisbaas die precies uitspecificeerd waar de servicekosten aan besteed worden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 10:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens de TS staat dat in het overzicht met servicekosten. Het is dus gewoon een verklaring waar die servicekosten uit opgebouwd zijn. Ze krijgt helemaal geen aparte rekening voor servicekosten oid.

En wat betreft dat onderhoud / reparatie van de CV: dat is waarschijnlijk gewoon een vaste post. Ik denk dat je blij mag zijn met een huisbaas die precies uitspecificeerd waar de servicekosten aan besteed worden.
Wettelijk is bepaald wat onder "servicekosten" valt: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=11797

Dus: alle belastingen die voor rekening van de eigenaar moeten komen, horen niet in de servicekosten. De verhuurder had hier gewoon rekening mee moeten houden bij de vaststelling van de huur. Als hij dit (in zijn ogen) niet of onvoldoende heeft gedaan, is dat zijn probleem. De huur kan in dit land niet makkelijk verhoogd worden.

CV-kosten kunnen evt. onder de servicekosten vallen, indien dit vantevoren is afgesproken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:53
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
De huur kan in dit land niet makkelijk verhoogd worden.
Haha. Ja, in theorie. Dat gaat niet op in studentensteden waar er een flinke woningnood is. Je moet gewoon oppassen dat je geen slechte relatie krijgt met je huisbaas, uiteindelijk trekt hij toch aan het langste eind.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 13:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Haha. Ja, in theorie. Dat gaat niet op in studentensteden waar er een flinke woningnood is. Je moet gewoon oppassen dat je geen slechte relatie krijgt met je huisbaas, uiteindelijk trekt hij toch aan het langste eind.
In mijn ogen betekent dat nog steeds niet dat je de huisbaas maar moet betalen wat hij/zij wil. Maar goed, dat is iedereens eigen afweging.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht als student op jezelf in een appartement
CaptainM
17 29-06-2008 18:55
Werk, Geld & Recht Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
roosjemarijn
8 28-12-2006 09:50
Werk, Geld & Recht Aanslagbiljet student
Verwijderd
4 02-09-2005 20:27
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [GS] eerste schoolstrijd?
wmostrey
6 01-05-2005 15:56
Werk, Geld & Recht Etage huren?
Femic
33 10-03-2005 16:37
Algemene schoolzaken Samenwonen...
Verwijderd
55 09-09-2003 00:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.