Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2008, 19:34
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Hoi,
Ik ben vlak voor de afgelopen zomer minder gaan werken (bediening) en na de zomer ben ik helemaal gestopt, ik kreeg toen van mijn baas te horen dat ik altijd terug mocht komen als ik dat wilde. Ik ben gestopt omdat het psychisch helemaal niet goed meer ging en omdat ik het gevoel had dat ik als voetveeg van het bedrijf werd aangezien. Ik moest van 17.30 tot soms wel 2.30 's nachts werken, en met partijen soms tot 4.00 u. Nou is dat voor de horeca misschien niet zo gek, maar ik trok het heel erg slecht omdat ik daarvoor van 8.30 tot 15.10/16.00 op school had gezeten en 5 minuten rookpauze kreeg in 8/9 uur werktijd, waarin je je helemaal te pletter rent. Dat, plus een slecht loon en het feit dat ik de jongste/meest onervaren kracht was (en dus allemaal rotklusjes kreeg), deden mij besluiten te stoppen.
Maar nu, heb ik vernomen dat ze ontzettend om ervaren mensen zitten te springen omdat er steeds ervaren mensen weggaan en onervaren mensen terug komen. Ik heb inmiddels al 10 maanden horeca-ervaring in dat bedrijf dus weet hoe alles daar werkt etc. Dus met dat in mijn achterhoofd (+ het feit dat ik wat extra geld wel kan gebruiken!) zit ik erover te denken weer daar aan de slag te gaan, want het werk zelf vind ik erg leuk! Maar ik wil daar wel een paar voorwaarden aan stellen, waarvan ik niet weet of ze realistisch zijn (mijn ouders zeggen van wel):
- Maximaal tot 22.00 / 22.45 u. werken (vanaf 17.30)
- 1 tot 2 dagen in de week (waarvan 1 in het weekend)
- ook op oproepbasis werken (dus niet alleen m'n vaste dagen)
- loon van 4,5 tot 7,5 euro per uur.
- in examenperiodes werk ik sowieso niet.
Vooral met het loon zit ik een beetje in mijn maag omdat ik over een halfjaar pas 18 word. Mijn vraag aan jullie: vinden jullie dit realistische eisen of zijn ze te hoog?

Alvast bedankt!
Nijn*
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2008, 19:38
Skater13
Skater13 is offline
Ik zou zeggen tot 12 uur werken, of hebben we tot kwart voor elf genoeg aan jou werkzaamheden?
Verder lijkt 1 tot 2 dagen me prima, kan je ook met school bezig zijn. Ik zou wel een maximum aantal dagen aan je oproepbasis verbinden anders kunnen ze je meer oproepen dan je kan.. of is dit contractueel gezien niet mogelijk? kan je nee zeggen als ze je oproepen en je kan niet? Verder lijkt een loon van 4,5 tot 7,5 euro me wat laag, de drempel 7,5 is goed maar ik zou hem vanaf bijvoorbeeld 5,50-6 euro laten lopen. Zelf werk ik nu bij een Albert Heijn, werk er nu 1 jaar en ben 16 jaar en verdien 4 euro per uur. Jij bent ouder en verdient dus meer, een goed punt om een hoog salaris te vragen is dus omdat ze mensen nodig hebben.

Mvg,

Michael
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 21:38
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
als je op oproepbasis werkt kun je natuurlijk altijd nee zeggen als ze je vragen (zeker in de situatie: "kun je nu komen?"). Verder heb je de arbeidstijdenwet in deze aan jou kant. Je mag simpelweg niet 8 of 9 uur achter elkaar werken met maar 5 minuten pauze. Pin me niet vast op de precieze aantallen, maar volgens mij mag je maximaal 5,5 uur achter elkaar werken en dan moet je minimaal een half uur pauze hebben.

De eindtijd die jij op wil geven lijkt mij enigszins onrealistisch in de horeca. Mensen zijn niet om 22.00 in ene klaar met eten/drinken/borrelen etc. De horeca gaat ook na die tijden door. Wellicht kun je aankaarten dat 2 of 3 uur te laat voor jou is (ook hierbij ben overigens weer gebonden aan de arbeidstijdenwet; in sommige situaties mag je niet na een bepaald tijdstip werken), maar ik zou dat punt als een onderhandelingspunt gebruiken. Dus bijvoorbeeld dat jij dat punt laat vallen als je baas op een looneis ingaat ofzo.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.

Laatst gewijzigd op 16-02-2008 om 09:59.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 04:21
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Je hoeft in feite maar te dreigen dat je ieder moment de inspectiedienst kan bellen... maar dan iets subtieler. ^^
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 11:01
Verwijderd
Als je nog geen 18 bent, mag je maar tot 23.00 werken, dus dat kan je iig makkelijk eisen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 12:37
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Je hoeft in feite maar te dreigen dat je ieder moment de inspectiedienst kan bellen... maar dan iets subtieler. ^^
Dreigen met dingen werkt nooit. Het is hoe dan ook belangrijk dat je een goeie relatie met je werkgever houdt. Je kunt prima afspraken maken als je aangenomen wordt, dus vooral afspraken over hoeveel je werkt, hoeveel je wil verdienen, en hoe lang je pauze hebt, maar dan wel met een positieve insteek. De meeste werkgevers zullen weinig respect hebben voor mensen die gaan dreigen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 17:33
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Klopt, ik had wat meer nadruk moeten leggen op 'subtieler'.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 09:22
Verwijderd
Als 17-jarige mag je idd maar tot 23.00u werken: http://www.arbobondgenoten.nl/arboth.../watmag.htm#17 Verder denk ik dat je met twee dagen werken al aardig aan je maximum arbeidstijd komt in weken dat je naar school gaat (want: "schooltijd = arbeidstijd" volgens diezelfde site). Pauzes zijn idd ook verplicht: bij een dienst langer duurt dan 5,5 uur heb je recht op minimaal 30 minuten pauze, bij een dienst die langer duurt dan 8 uur heb je recht op minimaal 45 minuten pauze, waarvan 30 minuten aaneengesloten. Dit weer van dezelfde site. Dit zijn dingen die wettelijk geregeld zijn, daar kun je dus sowieso naar verwijzen.

Qua salaris zou ik hoger in zetten dan dat je minimaal wilt hebben, dan kom je misschien tussen het minimum jeugdloon en jouw voorstel terecht.

Ik zou het trouwens alleen doen als je het echt wilt en aan denkt te kunnen, je psychische gesteldheid lijkt me belangrijker dan wat extra geld.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 14:14
Maccie
Maccie is offline
Je geeft zelf al aan dat de horeca betekent, lange dagen, flexibele tijden etc. Ik ben dus bang dat je baas niet zo snel akkoord zal gaan met je eisen wat betreft je werktijden. Het aantal dagen is natuurlijk wel af te spreken!
Wat betreft loon moet je altijd zo hoog in mogelijk inzetten volgensmij, zij zullen je nooit direct geven wat je zegt maar daar altijd onder gaan zitten. Neem dus een bedrag in je hoofd waar jij tevreden mee bent en tel daar desnoods 1,5 - 2 euro bij op..

Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 16:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind de tijden erg onrealistisch. Tuurlijk zijn er prachtige regeltjes over pauze, tijden, etc. Maar zo werkt het in de horeca in de praktijk vaak niet. Ik denk dat een werkgever ontzettend weinig aan jou heeft als je maar tot 22 / 23 uur (vanaf 17.30) werkt. Immers, dan zou hij iemand moeten zoeken die op dat tijdstip nog wil komen opdagen om jouw taak af te maken, dat zal erg moeizaam worden.
Ik zou gewoon accepteren dat dit jouw werk niet is (voor nu iig). Want stel nou dat die werkgever er wél mee akkoord gaat, dan zullen er zovaak situaties zijn waarin het niet te realiseren is en jij moet gaan discussiëren met hem dat je toch echt pauze wil ondanks dat er 30 man aan je bar staat of dat je toch echt naar huis wil. Dat schiet niet op en is voor jou én hem niet prettig.
Je kunt natuurlijk ook werk zoeken waarbij dit soort tijden normaal zijn, horeca-bedrijven die vroeg sluiten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-je-hart-topic 169
darkfairy
500 07-12-2012 15:58
Werk, Geld & Recht Onderhandelen over uurloon.
langejongen
11 10-01-2006 16:17
Werk, Geld & Recht Op welk leeftijd begon je met werken?
Suqeunse
96 28-11-2003 20:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 07:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Joodse Defensie Liga (JDL) actief in Nederland!!!!!!
Sweet_Hadar
189 15-05-2003 21:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap In november gaat bijna overal een rookverbod gelden
twiety
38 11-05-2002 13:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.