Oud 11-05-2006, 18:26
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Lidlhoer schreef op 26-04-2006 @ 14:18 :
Omdat het fucking lang duurt om woordje voor woordje op te zoeken. En als je dan een zin hebt vertaald, weet je dan die in verband te brengen met de rest van de tekst?
Ze stellen echt vragen als " Waarop slaat quo (in regel 800) in regel 805?"
Doe het echt...
De grote lijnen leren, zodat je ongeveer weet wat er komt in zo'n zin/stukje. Precieze betekenis kun je altijd nog opzoeken.
Dat als je zo'n zin ziet, je denkt, owja daar zat zo'n constructie en er wordt ongeveer dit gezegd...
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2006, 20:09
Verwijderd
ik ging vandaag een onvoorbereide vertaling oefenen maar ik was binnen een uur klaar en vond hem makkelijk mijn leraar gaat hem in t weekend nakijken
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 12:25
annemarietje
annemarietje is offline
Ik zie vooral op tegen de onvoorbereide vertaling idd. Gelezen stof lukt me meestal wel goed. We hebben gelukkig al wel twee SE's gemaakt en twee diagnostische toetsen. Ik sta nu een 6,6 en hoop heel erg dat dat zo blijft of beter wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:35
Muspel
Muspel is offline
Ik heb niet zoveel zin in het examen Latijn, geloof ik
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 14:50
harrydeparry
harrydeparry is offline
kun je slagen op latijn met een 4 of een 5 als je de rest allemaal voldoende hebt?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 14:56
Ling
Ling is offline
ja tuurlijk... je mag zoiezo een 4 en een 5 hebben

Bij grieks hebben we trouwens echt niks gekregen over achtergrondinfo bij ons examen, dus ik ga het ook niet leren bij latijn!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 12:44
evil devolution
evil devolution is offline
zo, over een week is het zover! Ben maar begonnen met leren ( met veel tegenzin), iemand nog tips? of iets van samenvattingen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 13:08
mjk
Avatar van mjk
mjk is offline
zal ook maar weer eens leren. Gelukkig paar weken terug al mondeling gehasd over het hele boek, de cultuur en het verhaal zit er wel in, nu veel vertalingen maar uit m'n hoofd leren. Dat is dom, maar zo kan je de helft van de punten al pakken. Proefvertaling maar duimen dan. 4.3 heb ik nodig, dat moet lukken.
__________________
Through the sorrow, all through our splendour, don't take offence at my innuendo
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 13:11
Verwijderd
Wij hebben echt nog nooit iets van een SE of een toets gehad over dit.. moet het allemaal voor t eerst leren, zo stom
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 13:14
scrooping~paper
Avatar van scrooping~paper
scrooping~paper is offline
ik vind t verschrikkelijk... latijn ik heb alle vertalingen en alle woorden achterin het hulpboek al meerdere malen geleerd, maar aangezien ik er een 4,2 voor heb gehaald en na het te herkansen nog maar een 6,3.. heb ik er weinig vertrouwen in.... gelukkig is het mijn 2e vak in het vrije deel en kan ik er vrijwel zeker van zijn dat ik voor al mijn andere vakken een 6 of hoger sta
__________________
~Cordi es~
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 18:17
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Ling schreef op 19-05-2006 @ 14:56 :
ja tuurlijk... je mag zoiezo een 4 en een 5 hebben

Bij grieks hebben we trouwens echt niks gekregen over achtergrondinfo bij ons examen, dus ik ga het ook niet leren bij latijn!
Zou ik wel doen.. Situatie van Grieks is niet te vergelijken met die van Latijn. Bij Grieks was de achtergrond informatie erg makkelijk, en wist je dat al eigenlijk standaard.. (Behalve dat over die myceense burchten misschien) Maar bij Latijn gaat het echt ergens over, en hoort het echt bij het thema. Naja, je moet het zelf weten, maar het is waarschijnlijk niet onverstandig om het te leren!
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 09:59
superpoepdoosje
Avatar van superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
ik zou ook zeker de jaartallen gaan leren, althans de belangrijkste. ik kan je bijna garanderen dat er wel een vraag wordt gesteld van: wanneer vond dit plaats? bijvoorbeeld de tekst waar er oproer is ontstaan bij de legerkampen....dat was bij Cannae en dus in 216 v chr.
__________________
You need piece of mind? Here's a piece of mine
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:57
Verwijderd
Citaat:
superpoepdoosje schreef op 26-05-2006 @ 09:59 :
ik zou ook zeker de jaartallen gaan leren, althans de belangrijkste. ik kan je bijna garanderen dat er wel een vraag wordt gesteld van: wanneer vond dit plaats? bijvoorbeeld de tekst waar er oproer is ontstaan bij de legerkampen....dat was bij Cannae en dus in 216 v chr.
Pff dan mis ik dat ene puntje maar hoor.. ik vind jaartallen stampen echt het meest nutteloze wat er bestaat. Dat je nou de volgorde van gebeurtenissen weet oke.. maar verder
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 15:57
Potdikkie
Avatar van Potdikkie
Potdikkie is offline
Jaartallen staan ook heel vaak in het woordenboek
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:03
Mus
Mus is offline
Citaat:
Potdikkie schreef op 26-05-2006 @ 15:57 :
Jaartallen staan ook heel vaak in het woordenboek
inderdaad.
qua achtergrondinfo is het bijv. belangrijk om dat lange Nederlandse stuk over Hannibals zwerftochten te weten. Anders weet je niet dat hij ook écht voor de poorten van Rome heeft gestaan. Daar wordt bijv. ook in gezegd dat Hannibal daar in Italië zat als Punische leider met allerlei volken onder zich (nauwelijks meer Puniërs), en dat is een aanwijzing hoe groot de haat van Hannibal was.

Het thema van het CE is namelijk: wederzijdse haat.


heel dat gezeik met die Carthaagse senaat/ terugroeping is ook wel belangrijk.
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 18:13
superpoepdoosje
Avatar van superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
nou dat had ik dus echt nooit als boeiend beschouwd. ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt. hoewel de bundel "hannibal ad portas" heet is hij zelf toch nooit bij de poorten van Rome geweest? Hannibal zelf althans ging naar andere steden, misschien dat hij zelf nog een aantal bedwingers had gestuurd naar Rome, maar zelf is hij toch nooit heel dichtbij Rome geweest??!?!?!?! waar lees je dat hij wel bij de muren van Rome is gekomen!??!?!

de belangrijkste jaartallen zijn gewoon de slag bij trebia, trasimeense meer, cannae en zama...zoveel valt daar niet aan te stampen...
__________________
You need piece of mind? Here's a piece of mine
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 18:23
Verwijderd
Citaat:
superpoepdoosje schreef op 26-05-2006 @ 18:13 :
nou dat had ik dus echt nooit als boeiend beschouwd. ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt. hoewel de bundel "hannibal ad portas" heet is hij zelf toch nooit bij de poorten van Rome geweest? Hannibal zelf althans ging naar andere steden, misschien dat hij zelf nog een aantal bedwingers had gestuurd naar Rome, maar zelf is hij toch nooit heel dichtbij Rome geweest??!?!?!?! waar lees je dat hij wel bij de muren van Rome is gekomen!??!?!

de belangrijkste jaartallen zijn gewoon de slag bij trebia, trasimeense meer, cannae en zama...zoveel valt daar niet aan te stampen...
Het komt van dat bekende spreekwoord, hannibal ante portas

en hij is er wel heel erg dicht in de buurt gekomen, maar in principe waren de alpen ook de poorten tot rome
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 19:25
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Wij hadden een vraag in het SE wanneer de oorlog van de Carthagers tegen de Libische huursoldaten was.. Is dat ook in het woordenboek te vinden?
Maar hoop niet dat ze zo pietluttige vragen gaan stellen..
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 19:32
Athena22
Athena22 is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 26-05-2006 @ 18:23 :
Het komt van dat bekende spreekwoord, hannibal ante portas
Was 't niet "Hannibal ad portas?

Heb nog het meest zin in Latijn... Grieks was echt een makkie, ik hoop dat dezelfde mensen het examen voor Latijn hebben gemaakt. Zorg inderdaad dat je de vertalingen kent, en dan moet het wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 19:42
superpoepdoosje
Avatar van superpoepdoosje
superpoepdoosje is offline
ik had net nog wat achtergrond gelezen (door de leraar gegeven) en daar stond ook toevallig over die uitdrukking geschreven:

"Dit "Hannibal ad portas" wordt ook wel geciteerd als "Hannibal ante portas". De uitspraak wordt meestal als een uitroep opgevat: de vijand staat voor de poort!"

En hannibal slaat kamp op vlakbij Rome. Daar verwijst de titel naar.
__________________
You need piece of mind? Here's a piece of mine
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 14:55
Wazzup1
Avatar van Wazzup1
Wazzup1 is offline
Dit wordt dus helemaal niet cool hé
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:18
Mus
Mus is offline
Citaat:
superpoepdoosje schreef op 26-05-2006 @ 18:13 :
nou dat had ik dus echt nooit als boeiend beschouwd. ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt. hoewel de bundel "hannibal ad portas" heet is hij zelf toch nooit bij de poorten van Rome geweest? Hannibal zelf althans ging naar andere steden, misschien dat hij zelf nog een aantal bedwingers had gestuurd naar Rome, maar zelf is hij toch nooit heel dichtbij Rome geweest??!?!?!?! waar lees je dat hij wel bij de muren van Rome is gekomen!??!?!

de belangrijkste jaartallen zijn gewoon de slag bij trebia, trasimeense meer, cannae en zama...zoveel valt daar niet aan te stampen...
5 kilometer voor de poorten van Rome.
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:34
Verwijderd
Tralalalala ik ben nog helemaal niet ver en veel te laat begonnen. Al 5 van de 36 teksten doorgenomen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:38
Verwijderd
Ik heb nu bijna alle teksten doorgenomen. Zometeen even het afmaken en vanavond een proefvertaling doen of zo.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:39
tigertje
tigertje is offline
weten jullie wat er allemaal in dat grammaticasupplement mag staan?
wij hebben namelijk het pinkster woordenboek, maar omdat er bij grieks ook een onregelmatige werkwoorden lijst instaat
dachten we dat dat bij Latijn ook wel mocht.
Maar ik kan het nergens vinden of dat nu mag, zo'n lijst met onregelmatige werkwoorden
weet iemand dat toevallig?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 17:31
Esper
Esper is offline
Ehm, wat moet je nou eigenlijk allemaal leren van het boek? Alleen wat in de syllabus staat of ook bijv. hoofdstuk 1 (Fortuna)?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 17:53
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Athena22 schreef op 26-05-2006 @ 19:32 :


Heb nog het meest zin in Latijn... Grieks was echt een makkie, ik hoop dat dezelfde mensen het examen voor Latijn hebben gemaakt. Zorg inderdaad dat je de vertalingen kent, en dan moet het wel lukken.
Zie nogal op tegen Latijn.. Lekker als laatste examen.. en weinig tijd om te leren. Naja, we zien wel wat het wordt!
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 17:54
reno
reno is offline
Gelukkig sta ik een 7, kutexamen.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 19:02
__
Avatar van __
__ is offline
Citaat:
reno schreef op 30-05-2006 @ 17:54 :
Jammer genoeg sta ik een 4.7, kutexamen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 19:26
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
tigertje schreef op 30-05-2006 @ 15:39 :
weten jullie wat er allemaal in dat grammaticasupplement mag staan?
wij hebben namelijk het pinkster woordenboek, maar omdat er bij grieks ook een onregelmatige werkwoorden lijst instaat
dachten we dat dat bij Latijn ook wel mocht.
Maar ik kan het nergens vinden of dat nu mag, zo'n lijst met onregelmatige werkwoorden
weet iemand dat toevallig?
Alleen het Pinkster woordenboek...veel onregelmatige vormen staan overigens ook in de woordenlijst
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 19:47
Esper
Esper is offline
Reageer op m'n vorige bericht plz.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 19:54
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
Ave schreef op 30-05-2006 @ 15:34 :
Tralalalala ik ben nog helemaal niet ver en veel te laat begonnen. Al 5 van de 36 teksten doorgenomen.
36? 27 toch? In ons boek ('Gezworen vijand') in ieder geval.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 30-05-2006 @ 19:54 :
36? 27 toch? In ons boek ('Gezworen vijand') in ieder geval.
bij ons meer dus
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 20:10
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
Ave schreef op 30-05-2006 @ 20:07 :
bij ons meer dus
Hm, misschien opgedeeld in meer stukjes?
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 23:00
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Reem schreef op 30-05-2006 @ 20:10 :
Hm, misschien opgedeeld in meer stukjes?
Idd....verdeling is wat anders per uitgave....wel zelfde hoeveelheid tekst
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 23:02
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Esper schreef op 30-05-2006 @ 17:31 :
Ehm, wat moet je nou eigenlijk allemaal leren van het boek? Alleen wat in de syllabus staat of ook bijv. hoofdstuk 1 (Fortuna)?
Alles wat in de syllabus staat moet je kennen. Behalve de basiskennis grammatica enzo, staat dacht ik alles wel in boek en hulboek uitgewerkt
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 10:17
Fides
Fides is offline
Pff, ik ben nu weer alle teksten aan het doornemen. Gelukkig heb ik er al 3 SE's overgehad, maar jezus, wat een vage zinnen soms.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Fides schreef op 31-05-2006 @ 10:17 :
Pff, ik ben nu weer alle teksten aan het doornemen. Gelukkig heb ik er al 3 SE's overgehad, maar jezus, wat een vage zinnen soms.
Scholen zijn echt oneerlijk soms Wij zijn er een halfjaar geleden pas mee begonnen en we hebben er nog geen een toets over gehad
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 11:06
Verwijderd
Hmm.. ik kijk even naar de vragen van 2005 en er staat dan 'Schrijf deze zin over en scandeer hem'

Dus ik dacht, wtf scanderen dat is toch wat ze doen bij protesten

Zoek ik het op blijkt het ook te kunnen betekenen, opdelen in versregels of aangeven waar het metrum zit. Wist een van jullie dat?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Kristaco schreef op 31-05-2006 @ 11:06 :
Hmm.. ik kijk even naar de vragen van 2005 en er staat dan 'Schrijf deze zin over en scandeer hem'

Dus ik dacht, wtf scanderen dat is toch wat ze doen bij protesten

Zoek ik het op blijkt het ook te kunnen betekenen, opdelen in versregels of aangeven waar het metrum zit. Wist een van jullie dat?
Ja dat heb ik vorig jaar bij poëzie gehad, maar aangezien we nu geen poëzie hebben gaat dat niet op dus dat hoeven we niet
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 13:53
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
-brrrrr-

Ben sinds eergister begonnen en werk nu met het leren van de teksten de hele tijd om één heen, want die verdom ik op de een of andere manier gewoon te doen. Bah. Het kreng heet ook nog eens zeer poetisch 'Ik wil de pret niet drukken, maar...'

Jezus... die náám al...
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 14:01
Verwijderd
Oh die tekst van Hanno?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 14:03
Wazzup1
Avatar van Wazzup1
Wazzup1 is offline
Die zou ik juist extra goed oefenen, want op examens hebben ze een voorkeur voor redevoeringen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 14:16
reno
reno is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 31-05-2006 @ 14:01 :
Oh die tekst van Hanno?
Ik hoop dat die erin komt, in totaal 3 uur op zitten blokken... is de enige met 2 coniunictivi potentialis geloof ik overigens?
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 15:02
Potdikkie
Avatar van Potdikkie
Potdikkie is offline
Ik denk dat ik maar niks meer aan Latijn ga doen en gewoon lekker een 4 ga staan op mn eindlijst
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 15:08
Verwijderd
Citaat:
reno schreef op 31-05-2006 @ 14:16 :
Ik hoop dat die erin komt, in totaal 3 uur op zitten blokken... is de enige met 2 coniunictivi potentialis geloof ik overigens?
Huh wtf ik heb misschien 4 uur over alle teksten bij elkaar gedaan
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Kristaco schreef op 31-05-2006 @ 15:08 :
Huh wtf ik heb misschien 4 uur over alle teksten bij elkaar gedaan
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 17:22
Wazzup1
Avatar van Wazzup1
Wazzup1 is offline
Ja, maar ook echt helemaal uit je hoofd geleerd dat je alles zo uit je hoofd kan vertalen? Dat bedoelt reno namelijk denk ik.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 17:59
Verwijderd
Nee niet letterlijk, maar daar doe ik geen 3 uur over als ik het wel zou doen.

Als ik nu de eerste paar woorden ff opzoek dan weet ik al gauw wat er in de tekst staat. Maar 35 teksten letterlijk uit je hoofd leren Tijd over of zo
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 18:41
Wazzup1
Avatar van Wazzup1
Wazzup1 is offline
Ik trek dat ook niet hoor, alles in m'n hoofd stampen, maar misschien wel handig als je weet dat er redevoeringen komen, om die nog ff extra door te lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Latijn of Wetenschappen-Wiskunde
Verwijderd
0 02-04-2011 16:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 16:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gekozen voor Latijn en Grieks
annoliesje
6 19-11-2006 17:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Voor de mensen die Latijn studeren
xxDomingoxx
4 28-03-2002 21:23
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ontzettend teleurgesteld in latijn & grieks
original charlie
10 19-02-2002 18:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling: Latijn is beter dan Grieks
Musliston
47 16-01-2001 20:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.