Oud 28-12-2012, 13:57
harryyy
harryyy is offline
Volgend jaar ben ik van plan International Business Administration te studeren op WO niveau. Alleen lijkt het me ook super de opleiding International Media & Entertainment Management, of de Nederlandse variant, te volgen op HBO niveau. Beiden lijken me gaaf, alleen de HBO opleiding net iets leuker doordat het ook praktijkgericht is en wat meer creatiever is. Bovendien zie ik me later wel in de media werken.
Omdat ik bang ben dat alleen de HBO opleiding volgen niet 'genoeg' voor mij is aangezien ik gymnasium doe met extra vakken buiten het verplichte om (niet om arrogant te doen hoor ), denk ik eraan om ze beide tegelijk te doen mits de reisafstand niet enorm is. :$ Het liefst zou ik de opleidingen apart doen, maar met de nieuwe regeling gaat dat echt enorm veel geld kosten. Een tweede studie doen aan een HBO instelling kost wel 7.000 euro als ik het goed heb!
Echter, als je ze tegelijk doet is de tweede opleiding gewoon gratis. Natuurlijk kost het wel geld om lesboeken voor de 2e studie te kopen en de reiskosten moet je natuurlijk ook niet vergeten, maar voor de 2e studie hoef je geen collegegeld te betalen
Verder denk ik dat het wat betreft plannen en de druk wel lukt, omdat ik ergens echt voor kan gaan als ik gemotiveerd ben! Ook denk/hoop ik dat tentamens, aanwezigheid e.d. wel te regelen is. Ik zal vast niet de eerste zijn die 2 studies tegelijk doet.

Maar goed, toch een paar vragen:

- Betekent dit dat ik expres studievertraging moet oplopen met mijn WO studie? WO is namelijk 3 jaar en HBO 4 jaar. Volgens de wet zou ik volgens mij, als ik mijn WO studie heb afgerond, instellingsgeld moeten betalen voor dat laatste jaar HBO. Aangezien dit een groot bedrag is, zou ik eigenlijk studievertraging moeten oplopen om dat instellingsgeld te vermijden. Dan heb ik wel veel kosten omdat ik er een jaar langer over doe, maar dit is lang niet zoveel als de kosten van het éénmalig betalen van instellingsgeld. Zou er niet een andere mogelijkheid zijn? Of maakt de wet voor HBO/WO tegelijk een uitzondering omdat het onmogelijk is deze tegelijk af te ronden zonder vertraging op te lopen?

- International Business Administration is 100% decentrale selectie aan sommige universiteiten. (International) Entertainment & Media management is aan sommige universiteiten ook 100% decentraal. Betekent dit dat ik een combinatie moet maken van een WO studie die 100% decentraal is en een HBO studie die niet decentraal is of andersom? Of mag ik me gewoon voor 2 studies die 100% decentraal zijn inschrijven omdat er een verschil is in niveau? Denk het eigenlijk niet, dus dan moet ik een combinatie maken.

- Nog even over decentrale selectie. Volgens DUO is International Business Administration aan de Erasmus Universiteit Rotterdam niet decentraal. EUR zegt zelf van wel volgens mij: http://www.rsm.nl/international-busi...dure-deadline/ . Betekent dit dat het niet wordt gerekend tot decentrale selectie omdat DUO het niet vermeld als decentrale selectie?

Zelfde geldt voor HBO opleiding Entertainment & Media management aan NHTV Breda. Volgens DUO heeft deze geen decentrale selectie (Alleen InHolland). Op de site zelf staat bijv. ook niet dat er een decentrale selectie is: http://www.nhtv.nl/ENG/bachelors/med...-students.html

Maar als je de brochure leest hebben ze het bij punt 5 opeens over een numerus fixus? http://www.nhtv.nl/fileadmin/user_up...NHTV_Media.pdf Is dit dan een foutje? Volgens mij gaat het over een andere studie, maar toch vreemd dat het in de brochure van Entertainment & Media management staat?!

- Iemand ervaringen met het combineren van 1 van deze 2 studies? Ben wel benieuwd in hoeverre leraren er moeilijk over deden als je op dezelfde tijd 2 colleges hebt etc.

- Nu wat domme vragen: Als het toch op den duur te zwaar blijkt te zijn, kun je volgens mij toch gewoon stoppen met 1 van de 2 studies? Je hoeft dan toch geen extra geld te betalen of iets dergelijks of dat je verplicht bent het jaar af te maken? En kan een school je ook weigeren omdat je naast de studie op de school nog een andere studie wilt gaan doen?

Dat was het eigenlijk wel. In ieder geval al top als je de moeite hebt gedaan om dit verhaal te lezen. Heb DUO er ook al over gemaild, maar weet niet hoelang dat gaat duren. Hoop dat iemand hier antwoorden heeft op mijn vragen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2013, 22:39
Sv3nie
Sv3nie is offline
Ik denk dat je nog niet druk moet gaan maken over de kosten van dat laatste jaar, dat is nog heel ver weg. Bovendien kom je op de Uni of op het HBO nog wel een leraar tegen die daar verstand van heeft en het allemaal kan uitleggen. Daarnaast zijn die kosten niet heel erg interessant als je al in je 3de/4de jaar zit aangezien je er dan wel vanuit kan gaan dat je de studies afmaakt en het geld dus makkelijk weer terugverdiend.

Verder heb ik wel gehoord van mensen die 2 universitaire studies combineren, dit kan vaak ook makkelijk, omdat er weinig verplichte aanwezigheid is. Bij je HBO kan je er wel van uitgaan dat veel verplicht is, je zult je dus voornamelijk op je HBO studie bevinden en zal voor je universitaire opleiding veel zelfstandige studie moeten doen.

De rest van je vragen zou ik het antwoord niet op weten, maar hoop dat je hier in ieder geval wat mee geholpen bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren De Studiebeurs (4 & 5 November 2009, In de IJsselhallen te Zwolle)
Sheppard
8 01-11-2009 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.