Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2004, 18:59
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:53 :
Ik had het over jou persoonlijk, het ging over leegtes in harten en beschadigde kinderharten door scheidingen.
Ik heb er in ieder geval geen trauma aan overgehouden, als dat is wat je bedoelt. Of het beter zou zijn als ze bij elkaar zouden zijn? Dat kan ik niet weten, hè.
Citaat:
En dat kan inderdaad ja dat mensen niet bij elkaar passen. Maar soms vraag ik me af wat eraan vooraf gegaan is, ooit kozen ze ervoor met elkaar te trouwen.
Ja, verliefd worden heeft toch geen hol te maken met of je bij elkaar past of niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 19:34
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Het valt mij op dat veel over het algemeen atheistische mensen hier Christenen zien als 'kortzichtig, niet kritisch, dom, niet nadenkend, kuddedieren (Markel?)' etc. Laat staan dat er met Christenen niet te discussieren schijnt, omdat 'ze toch wel gelijk hebben'. Ik denk dat jullie die dit zeggen, dan net de pech hebben, de verkeerde Christenen te treffen.

Zelf ben ik ook Christelijk en zeer kritisch naar alles wat met het geloof te maken heeft, dus ook naar de Bijbel. Mephostophilis: dat wil overigens niet zeggen dat ik de Bijbel voor het grootste niet letterlijk neem. Ik denk dat men, net zomin als bij atheisten, Christenen ervan kan beschuldigen niet te willen discussieren of te voldoen aan een van de verwijten die ik hierboven neerschreef. Het Christendom veroorzaakt dit niet ('onderzoekt alles en behoudt het goede'), maar de personen, in dit geval Christenen, maar net zo goed atheisten, zelf.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 19:48
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 19:59 :
Ja, verliefd worden heeft toch geen hol te maken met of je bij elkaar past of niet...
Meestal kom je achter dat laatste in de verkeringtijd, en is het belangrijk dat je vrienden bent alvorens je samen het bootje in stapt. Hoe kun je een huwelijk instappen voordat je elkaar niet heel goed kent?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:02
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Il organista schreef op 29-06-2004 @ 20:34 :
kuddedieren (Markel?)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 20:48 :
Meestal kom je achter dat laatste in de verkeringtijd, en is het belangrijk dat je vrienden bent alvorens je samen het bootje in stapt. Hoe kun je een huwelijk instappen voordat je elkaar niet heel goed kent?
Wat maakt dat nu uit mbt trouwen, daar hebben ze toch scheidingen voor uitgevonden? Een huwelijk is geen eeuwigdurende verbintenis, hoogstens een contract voor onbepaalde tijd. Dat mensen niet goed over het al dan niet aanschaffen van de optionele kinderen nadenken, is een tweede.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:30
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 29-06-2004 @ 21:11 :
Wat maakt dat nu uit mbt trouwen, daar hebben ze toch scheidingen voor uitgevonden? Een huwelijk is geen eeuwigdurende verbintenis, hoogstens een contract voor onbepaalde tijd.
Over vervaging van waarden en normen gesproken...
Maargoed, misschien maakt het wat uit dat je vrijgezel bent
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:32
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 21:30 :
Over vervaging van waarden en normen gesproken...
Maargoed, misschien maakt het wat uit dat je vrijgezel bent
Wat jij vervaging noemt, noemen anderen normversteviging of normevolutie. Gezien de geschiedenis kan ik de normen van godsdiensten nu niet bepaald bevorderlijk voor de gemeenschap noemen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:32
Verwijderd
Ik denk dat je Christenen ten eerste niet over één kam kunt scheren; zoals in elke groep zijn er enorme verschillen tussen de leden.
Om dan toch maar wat over de groep te zeggen. Het is naar mijn idee een hechte en een BEETJE een afgezonderde groep, juist vanwege de Christelijke scholen, de Christelijke verenigingen en de Kerk natuurlijk.
Ik zou een groot voorstander zijn van wat meer contacten; meer respect voor en informatie over het Christendom (Ik weet bijvoorbeeld nauwelijks iets uit de Bijbel te vertellen) en een wat vrijere omgang met de vraag 'wel of niet geloven'.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:34
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Gelovigen genieten genoeg repect, imo. Ik zou ze juist liever wat steviger aangepakt zien worden (niet door regelgeving, maar door discours)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:38
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
MarKel schreef op 29-06-2004 @ 21:32 :
Wat jij vervaging noemt, noemen anderen normversteviging of normevolutie. Gezien de geschiedenis kan ik de normen van godsdiensten nu niet bepaald bevorderlijk voor de gemeenschap noemen.
Het ligt eraan hoe je het bekijkt, en hoe je tegen het christendom aankijkt, er zijn kerken en mensen geweest die fouten gemaakt hebben.

Hoe kan; God aanbidden, je naaste liefhebben, niet doden, niet stelen, respect voor je ouders en bv geen sex voor het huwelijk nou niet bevorderlijk zijn voor een gemeenschap?

Ik las laatst in een boek van een journalist, over volken waar vrije sex gepropageert werd, de cultuur daalde en daalde, en er bleef uiteindelijk weinig van over, waar sex na het huwelijk nagestreven werd, bloeide de cultuur juist op. (dit was zomaar tussendoor)

Maar ik heb ook niet zo'n zin in een wellus-nietus spelletje, dus ik ga ermee ophouden voor ik mensen tegen het hoofd stoot. Jezus was wel direct, maar vooral vol liefde, ik wil dat ook laten zien.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 21:38 :

Hoe kan; God aanbidden, je naaste liefhebben, niet doden, niet stelen, respect voor je ouders en bv geen sex voor het huwelijk nou niet bevorderlijk zijn voor een gemeenschap?

* Niet doden en niet stelen zijn vastgelegd in de wet en daar zal bijna iedereen het wel mee eens zijn.
* Respect hebben is algemeen aanvaard (ook al schort het daar naar mijn idee bij sommigen wel eens aan)

Over zaken als seks voor het huwelijk valt te twisten volgens mij. Ik denk dat zoiets sterk afhankelijk is van welke persoon, in welke levensfase, waar ter wereld onder welke omstandigheden. Je kunt volgens mij niet zeggen: Seks voor het huwelijk is goed of seks voor het huwelijk is slecht.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 20:57
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Lares schreef op 29-06-2004 @ 21:49 :
* Niet doden en niet stelen zijn vastgelegd in de wet en daar zal bijna iedereen het wel mee eens zijn.
* Respect hebben is algemeen aanvaard (ook al schort het daar naar mijn idee bij sommigen wel eens aan)

Over zaken als seks voor het huwelijk valt te twisten volgens mij. Ik denk dat zoiets sterk afhankelijk is van welke persoon, in welke levensfase, waar ter wereld onder welke omstandigheden. Je kunt volgens mij niet zeggen: Seks voor het huwelijk is goed of seks voor het huwelijk is slecht.
Noem eens een voorbeeld wanneer het niet slecht zou zijn?

Het zijn ook weer die normen en waarden he, eigenlijk vind ik het ook niet leuk om het hier veel over te hebben want het christendom is juist niet; zoveel mogelijk proberen je aan de regels te houden om een plekje in de hemel te verdienen. Dat is het niet.

Maar sex voor het huwelijk valt misschien nog uit te houden, maar je gedachten laten afdwalen is zo gebeurd, het is gewoon te moeilijk voor een mens, waarom vraag je je dan af he...

ps: over het afzonderen van die christenen. Het is ook waar je aan doet denken misschien bij christenen? Mensen die elke zondag 2 keer naar de kerk gaan, een bepaalde kledingstijl hebben en alleen maar met elkaar om gaan.

Eigenlijk hoor je aan Jezus te denken wanneer je christenen ziet. Misschien is een christen dan niet van wie je alleen maar denkt dat het christenen zijn ?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 21:57 :
Noem eens een voorbeeld wanneer het niet slecht zou zijn?
Twee mensen zijn niet getrouwd. Ze gaan neuken. Hierdoor voelen ze zich beter.

Pfoe, dat was moeilijk te bedenken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:09
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 22:05 :
Twee mensen zijn niet getrouwd. Ze gaan neuken. Hierdoor voelen ze zich beter.

Pfoe, dat was moeilijk te bedenken.
Uh sorry ik zei het verkeerd ik quote
Citaat:
Over zaken als seks voor het huwelijk valt te twisten volgens mij. Ik denk dat zoiets sterk afhankelijk is van welke persoon, in welke levensfase, waar ter wereld onder welke omstandigheden. Je kunt volgens mij niet zeggen: Seks voor het huwelijk is goed of seks voor het huwelijk is slecht.
En vroeg aan Lares of hij een voorbeeld kon noemen waarin sex voor het huwelijk niet slecht zou zijn:

Je kunt het inderdaad misschien niet zo zwart-wit stellen. (Ik denk wel dat het éen beter is dan het ander, en het blijft een gebod van de Here, het is maar net of jij er rekening mee houdt. Ik weet ook dat God goed is dus ik volg met liefde zijn geboden op omdat ik weet dat Hij weet wat het beste is)
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:13
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 22:09 :
Ik weet ook dat God goed is dus ik volg met liefde zijn geboden op omdat ik weet dat Hij weet wat het beste is)
En dat is precies de bekrompen, arrogante houding die zo (te) veel christenen eigen is.

Jouw normen en waarden zijn jouw normen en waarden, en die zijn niet 'het beste' omdat dat in een boekje staat, en jij te lui bent om zelf na te denken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:20
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 22:13 :
En dat is precies de bekrompen, arrogante houding die zo (te) veel christenen eigen is.

Jouw normen en waarden zijn jouw normen en waarden, en die zijn niet 'het beste' omdat dat in een boekje staat, en jij te lui bent om zelf na te denken.
Jij geeft toch ook gewoon je mening? Ik zeg ook gewoon wat ik denk. Maar ik snap nu wel dat het vreemd overkomt. Ik moet overal een beetje op letten. Ik vind het leuk om over onderwerpen mee te praten en wil niet tot last zijn.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:33
metallicpatrick
Avatar van metallicpatrick
metallicpatrick is offline
hoe zie ik christenen...

als gewonen mensen...net als ieder ander...met enige verschil dat ze het christelijke geloof aanhangen
__________________
zware symphonische kracht metaal
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:38
probeer
Avatar van probeer
probeer is offline
Citaat:
Jij geeft toch ook gewoon je mening? Ik zeg ook gewoon wat ik denk. Maar ik snap nu wel dat het vreemd overkomt. Ik moet overal een beetje op letten. Ik vind het leuk om over onderwerpen mee te praten en wil niet tot last zijn.
hey, niet de 'zielige persoon wiens mening onderdrukt wordt' uithangen plz
__________________
411 ur b4$3$ 8310ng 2 u$
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:43
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Il organista schreef op 29-06-2004 @ 20:34 :
Het valt mij op dat veel over het algemeen atheistische mensen hier Christenen zien als 'kortzichtig, niet kritisch, dom, niet nadenkend, kuddedieren (Markel?)' etc. Laat staan dat er met Christenen niet te discussieren schijnt, omdat 'ze toch wel gelijk hebben'. Ik denk dat jullie die dit zeggen, dan net de pech hebben, de verkeerde Christenen te treffen.

Zelf ben ik ook Christelijk en zeer kritisch naar alles wat met het geloof te maken heeft, dus ook naar de Bijbel. Mephostophilis: dat wil overigens niet zeggen dat ik de Bijbel voor het grootste niet letterlijk neem. Ik denk dat men, net zomin als bij atheisten, Christenen ervan kan beschuldigen niet te willen discussieren of te voldoen aan een van de verwijten die ik hierboven neerschreef. Het Christendom veroorzaakt dit niet ('onderzoekt alles en behoudt het goede'), maar de personen, in dit geval Christenen, maar net zo goed atheisten, zelf.
Feit is dat te veel vaak zwart-wit denken en dat het voor Atheïsten makkelijker 'scoren' lijkt tegen die 'achterlijke gelovigen'. Je hoort het zo vaak. Ik ben zelf ook niet bepaald gelovig maar het is belachelijk om telkens met allerlei ongenuacneerde achterhaalde uitspraken aan te komen. Ik zet zelf mijn vraagtekens bij het Christendom maar mensen zeggen hier vaak maar wat zonder naar elkaar te luisteren.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 21:46
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 22:13 :
En dat is precies de bekrompen, arrogante houding die zo (te) veel christenen eigen is.

Jouw normen en waarden zijn jouw normen en waarden, en die zijn niet 'het beste' omdat dat in een boekje staat, en jij te lui bent om zelf na te denken.
Volstrekt belachelijke opmerking. Wil je je nu bij deze topic ook eens nuanceren?

Het is niet "jullie" en "die" en "lui". Wat is dat voor een 'kretologie'. Dat je niet gelovig bent mag zo zijn (ben ik zelf ook niet) maar het is belachelijk om met dergelijke beweringen te smijten. Denk zelf eens eerst na.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:31
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 22:20 :
Jij geeft toch ook gewoon je mening? Ik zeg ook gewoon wat ik denk. Maar ik snap nu wel dat het vreemd overkomt. Ik moet overal een beetje op letten. Ik vind het leuk om over onderwerpen mee te praten en wil niet tot last zijn.
Nee, jij beweert dat jouw mening beter is dan die van een ander, onder het mom van 'ach, die ongelovigen begrijpen het niet, daar zijn ze te dom voor, maar ik ben nu eenmaal superieur'.

Geloven in een God is prima, maar om hypothesen en wilde aannames als waarheden neer te zetten is fout. Ook al geloof je er nog zo sterk in.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:35
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 23:31 :
Nee, jij beweert dat jouw mening beter is dan die van een ander, onder het mom van 'ach, die ongelovigen begrijpen het niet, daar zijn ze te dom voor, maar ik ben nu eenmaal superieur'.

Geloven in een God is prima, maar om hypothesen en wilde aannames als waarheden neer te zetten is fout. Ook al geloof je er nog zo sterk in.
Je suggereert nu al dat ik geloof terwijl dat niet zo is. Ik suggereer niks over ongelovigen, hoe kom je daarbij. Ik zeg alleen dat JIJ eerst eens na moet denken voor je met allerlei kreten aan komt zetten.
Ik heb repect voor zij die geloven en heb eveneens respect voor zij die niet geloven.
Het is immers ook niet bewezen dat God niet bestaat.
Nu beweer jezelf dat jij gelijk hebt terwijl je juist in deze discussie niet gelijk kan hebben.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:36
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 23:31 :
Nee, jij beweert dat jouw mening beter is dan die van een ander, onder het mom van 'ach, die ongelovigen begrijpen het niet, daar zijn ze te dom voor, maar ik ben nu eenmaal superieur'.

Geloven in een God is prima, maar om hypothesen en wilde aannames als waarheden neer te zetten is fout. Ook al geloof je er nog zo sterk in.
Oops, dacht dat jij mij had gequote
Vond het al vreemd namelijk. Toch dien je zelf eerst eens goed na te denken.
Je kunt niet bewijzen dat God bestaat, evenmin je kunt verklaren dat God niet bestaat.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Mimosa schreef op 29-06-2004 @ 23:36 :
Oops, dacht dat jij mij had gequote
Vond het al vreemd namelijk. Toch dien je zelf eerst eens goed na te denken.
Je kunt niet bewijzen dat God bestaat, evenmin je kunt verklaren dat God niet bestaat.
Ho ho ho, ik ben dan ook geen atheïst. Dat is een aanname van jou, die weer nergens op gebaseerd is.

Ik ben religieus apathisch, maar niet agnostisch of atheïstisch.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:44
beaming eye
Avatar van beaming eye
beaming eye is offline
ik zeg er over : het grootste gevaar van het christendom zijn de christenen zelf...
ik ben er zeker niet altijd maar positief over, aan de ene kant helpen veel christenen me ook, maar aan de andere kant wordt ik soms ook heel naar veroordeelt, of wordt op lompe wijze geprobeert mij tot precies de zelfde denkbeelden te verkrijgen..

ik heb een tijd een hekel aan het allemaal gekregen, niet aan allemaal natuurlijk.. maar! ik besefte me dat dat ook niet goed is, want dan ben je gewoon trots bezig! plus dat God wil dat je als Christen van je broertjes en zusjes houd! en dat probeer ik ook!
sommige kringen ontwijk ik echter wel beetje.. ! maar toch wil ik ondanks het zeker geen perfect volk is, wel van ze houden! want ook de christenen vallen onder men naaste!

en veel van men vrienden zijn ook gewoon christenen ! heel veel zelfs ervan en daar kan ik enorm goed mee opschieten! maar zoals ik al zei zo zijn zijn lang niet alle christenen, maar das dan ook mijn waarschuwing! veel mensen denken dat hoe de christenen zijn zo moet God ook wel zijn... das echter niet waar.! Lang niet alle christenen leven ook echt dicht bij God... nemen veel tijd met hem, luisteren enzo(of ze interpeteren dingen gewoon heel anders..).. niet dat ik daar een goed voorbeeld in ben! zeker niet..! maar ik waarschuw der wel voor..! Kijk toch wel echt naar God zou men aanraden dan ook zijn... want als je "het " in de christenen probeert te vinden zul je het niet echt vinden denk ik...
__________________
I'm not made for this earth, My scream is for a Re-Birth!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:45
Asklepios
Avatar van Asklepios
Asklepios is offline
//me 100% atheist...dus val me niet lastig met al die religeuze bullshit. Alleen de architectuur is echt het leuke van religie (en al die films: stigmata, passion of the christ, jezuschrist superstar en resurrection naar ik meen)
__________________
If you haven't got anything nice to say about anybody, come sit next to me.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 29-06-2004 @ 20:34 :
Het valt mij op dat veel over het algemeen atheistische mensen hier Christenen zien als 'kortzichtig, niet kritisch, dom, niet nadenkend, kuddedieren (Markel?)' etc. Laat staan dat er met Christenen niet te discussieren schijnt, omdat 'ze toch wel gelijk hebben'. Ik denk dat jullie die dit zeggen, dan net de pech hebben, de verkeerde Christenen te treffen.
Juist.

Ik kom trouwens vaak in de posts tegen dat Christenen mensen proberen te bekeren, en vervolgens zeggen dat ze anders in de hel branden.

Weten jullie zeker dat dit geen Jehova's zijn? Dit is een sekte die op het Christelijke geloof gebaseert is. Dus verwar die niet met normale gemeentes.

Elke Christen die tegen een ongelovige of anders-gelovige zegt dat ie naar de hel gaat, is verkeerd bezig volgens de maatstaven van het meerendeel moderne Christenen. Vergeet niet dat kleine dorpen vaak achterblijven, en die zijn altijd nog ouderwets.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:00
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
Ten eerste wil ik opmerken dat jij geen stereotype christen bent. De meeste christenen zijn een stuk liberaler dan jij. Velen gaan niet elke zondag naar de kerk, dragen kleren die ze zelf leuk vinden, enzovoort.

Ik heb geen probleem met jou, maar medelijden. Als ik dat zo lees word jij erg beperkt in je doen en denken. In dit soort kringen is het vaak een taboe om zelf kritisch na te denken en aan de fundamenten van ideeën te tornen. Dat vind ik jammer, omdat ik denk dat zelf kritisch na te mogen denken en dit te uiten een van de grootse goeden is van de westerse (seculiere) beschaving.

Je zou eens moeten weten hoe heerlijk het leven is als je geen rekeningen hoeft te houden met het bekrompen gedachtegoed dat sommige gelovigen hebben. Er valt nog zo veel moois te ontdekken dat jij vanwege je geloof waarschijnlijk nooit zult ervaren. Je zou in het bijzonder eens moeten weten hoe intiem een mooi seks is met iemand van wie je houd, ook al ben je daar niet mee getrouwd.

In het bijzonder heb ik medelijden met je omdat je, mocht je ooit zelfs kritisch gaan nadenken en van je geloof afstappen, je waarschijnlijk uit je familie wordt verstoten, of in ieder geval in zwaar conflict komt te liggen.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je ooit een persoonlijke Verlichting mee zult maken. Uit persoonlijke ervaring weet ik hoe geweldig dat is, dat gun ik jou ook! Je weet niet wat je mist!

Vriendelijke groet,

Bart
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:01
Bart Klink
Bart Klink is offline
Hoezo, christelijke waarden?

In opiniebijdragen over de christelijke waarden en de Europese grondwet werd de vraag gesteld of God nu taboe is. Mij valt een veel ernstiger taboe op: dat van de historische waarheid.


Een eerste thema betreft de wortels van onze beschaving. Niemand betwist dat de Grieks-Romeinse cultuur en het christendom de basis gevormd hebben, met een Germaanse en een Slavische inbreng. Maar als je binnen deze invloeden gaat zoeken naar de doorslaggevende factor die onze beschaving gebracht heeft tot de unieke internationale positie die ze in de twintigste eeuw heeft bereikt, dan is het antwoord zonder meer: de wetenschap. De ontwikkeling daarvan, vooral sinds de zestiende eeuw, is in essentie te danken aan de Griekse wis- en natuurkunde, aangevuld met de Arabische rekenkunde en algebra. Het christendom heeft daar niets mee te maken.


Er was ook de impact van de techniek en de kapitalistische economie, maar ook daarvan zijn de christelijke wortels ver te zoeken. Die wetenschap leidde tot een nieuwe filosofie in de zeventiende en de achttiende eeuw, waarbinnen ook de ideeën over onder meer vrijheid, gelijkheid en volkssoevereiniteit hun huidige betekenis kregen. Net zoals met de wetenschap fungeerde de christelijke traditie hier essentieel als een dominante structuur waartegen men zich afzette. In algemene regel is het onjuist dat de godsdiensten eeuwenlang de ,,intellectuele software'' leverden voor hun maatschappijen, maar als je de rol van ,,steen des aanstoots'' ook een bijdrage noemt, geldt dat wel enigszins voor het christendom.


De tweede vraag betreft de invloed van de ,,christelijke waarden'' op het verloop van de geschiedenis. Dat alle mensen voor God (Amon) gelijk zijn, zei men in Egypte al in 2000 v.C.: ,,Ik maakte de grote overstroming zodat de arme man er zijn deel van zou hebben zoals de rijke man; ik maakte iedere mens zoals zijn medemens.'' Ook de naastenliefde en de werken van barmhartigheid (de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de naakten kleden...) waren daar al gangbaar rond 1000 v.C.. 'Bemin uw vijanden' vinden we vanaf de zevende eeuw v.C. zowel in Egypte als in Babylonië, en rond 500 v.C. kende men in China de Gulden Regel ,,doe een ander niet aan wat je niet zou willen dat die andere jou aandoet''. Een paar eeuwen vóór Christus verkondigden de stoïcijnen al dat wij allen in menselijke waardigheid gelijk zijn en dat wij een algemene mensenliefde (filanthropia) moeten nastreven.


Hiermee wil ik de bijdrage van de evangeliën niet minimaliseren. In twee parabels -- Mattheus, 25, 31-46 en Lucas, 10, 30-37 -- worden die waarden zo mooi geformuleerd dat ze veel mensen hebben ontroerd en beïnvloed; en tijdens de eerste drie eeuwen onderscheidde het christendom zich op markante wijze door caritatieve activiteiten (wat we thans ook bij islamitische groepen vaststellen) en vooral door een radicaal pacifisme.


Maar dat is niet het hele verhaal. Heel vroeg al vertoonde het christendom ook inhumane trekken: de haat tegen joden en ketters, de ondergeschikte positie van de vrouw en vooral: de goedkeuring van de slavernij. En toen de Kerk in de vierde eeuw een alliantie aanging met de staat, raakte (in het Westen) de liefdadigheid op het achterplan en werd het pacifisme overal vervangen door een verheerlijking van het geweld. Van dan af werden massa's heidenen, ketters, joden, moslims, protestanten, katholieken, noem maar op, in naam van het geloof vervolgd of vermoord. De bloedige godsdienstoorlogen van de zestiende en zeventiende eeuw en de uitbuiting en uitroeiing van ,,wilden'' in de kolonies -- met de missionering als excuus -- vormden wel absolute dieptepunten, maar genocide onder christenen bleef tot het eind van de twintigste eeuw in Europa een gruwelijke realiteit.


Een tweede eeuwenlange negatie van de zogenaamd christelijke waarden van vrijheid, gelijkheid en liefde, was het instandhouden van de slavernij. In de bijbel, maar ook bij de kerkvaders en theologen tot in de zeventiende eeuw, werd dit instituut aanvaard en verdedigd. Vanaf de vijfde eeuw was de kerk de grootste slavenhouder van Europa en zelfs toen de slavernij in het noorden om economische redenen verdween, bleef die in Zuid-Europa bestaan: priesters, kloosterlingen, bisschoppen en zelfs de paus hadden tot ver in de achttiende eeuw slaven.


De handel in negerslaven (zestiende tot achttiende eeuw), zo mogelijk nog gruwelijker dan de holocaust, was volledig in handen van christenen en gebeurde met kerkelijke goedkeuring. In de zo bijbelvaste Verenigde Staten verdween de slavernij pas na een bloedige burgeroorlog (1865) en in Zuid-Amerika hadden ook kloosters nog slaven tot ver in de negentiende eeuw. In het orthodoxe Rusland werd de slavernij al in 1881 afgeschaft, maar in het katholieke Brazilië gebeurde dat pas in 1888. Als er achttien eeuwen nodig waren vooraleer al die gelovigen, zowel leken als hiërarchie, tot het inzicht kwamen dat slavernij een onduldbare aantasting was van de menselijke waardigheid, dan is er met dat christelijke erfgoed wel iets misgelopen. En waar waren de liefde en de verdraagzaamheid toen de joden eeuw na eeuw door die christenen werden vernederd, vervolgd en vermoord? Moeten we herhalen dat de Shoah plaatsvond in een land dat in verpletterende meerderheid katholiek of protestants was, zonder dat de hoogste kerkelijke leiders daar ook maar iets tegen inbrachten?


Wie verder nog het lijstje afloopt van de kruistochten, de inquisitie, culminerend in het levend verbranden van onschuldige heksen, de onderdrukking van de vrouw, het onbegrip voor de sociale problemen in de negentiende eeuw, enzovoorts, kan niet anders dan besluiten dat geen enkele godsdienst, ideologie of beweging, door de geschiedenis heen een zo breed spoor van bloed en tranen, van verdrukking en uitbuiting, van dood en vernieling achter zich gelaten heeft, als het christendom.


Ik betwist niet dat het evangelie nu en dan voor christenen een inspiratiebron geweest is om zich in te zetten voor hun medemens, maar de keerzijde van de medaille is zo verschrikkelijk dat er weinig reden is om naar die christelijke waarden te verwijzen als een uniek erfgoed waarop we fier zouden mogen zijn.


In de ethische tradities die vanuit Egypte en Babylonië, via joods-christelijke en Grieks-Romeinse overlevering tot ons zijn gekomen, zitten waardevolle elementen. Maar de god van het christendom heeft daar geen alleenrecht op, en wij allen, kinderen van deze beschaving, moeten vooral beschaamd zijn dat onze voorouders er, doorheen die hele geschiedenis, zo weinig respect voor betoond hebben.


Misschien is nu de tijd gekomen om ze niet langer als pionnen op het schaakspel van ethische discussies te zien, maar om ze nu eens eindelijk, in hun Verlichte formulering, voor ons continent en voor de wereld, tot hun recht te laten komen.

Etienne Vermeersch

Bron: http://www.liberales.be/cgi-bin/show...ermeerschhoezo

Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 09:04.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 12:05
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Mimosa schreef op 29-06-2004 @ 23:35 :
Je suggereert nu al dat ik geloof terwijl dat niet zo is. Ik suggereer niks over ongelovigen, hoe kom je daarbij. Ik zeg alleen dat JIJ eerst eens na moet denken voor je met allerlei kreten aan komt zetten.
Ik heb repect voor zij die geloven en heb eveneens respect voor zij die niet geloven.
Het is immers ook niet bewezen dat God niet bestaat.
Nu beweer jezelf dat jij gelijk hebt terwijl je juist in deze discussie niet gelijk kan hebben.
Er is wel bewezen dat er volkeren bestonden voordat God ook maar op deze aarde aangekomen was. Ik vraag me dan af hoe er mensen kunnen zijn terwijl God ze nog niet eens geschapen heeft
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 30-06-2004 @ 13:05 :
Er is wel bewezen dat er volkeren bestonden voordat God ook maar op deze aarde aangekomen was.
Uhm...vergeef deze simpele ziel, maar kan je me niet bewijs ook laten zien? Of een bronverwijzing van dit belangrijk feitje.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 12:44
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 23:40 :
Ho ho ho, ik ben dan ook geen atheïst. Dat is een aanname van jou, die weer nergens op gebaseerd is.

Ik ben religieus apathisch, maar niet agnostisch of atheïstisch.
Mijn fout dan weer
Dan kan ik me denk ik hetzelfde noemen.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 12:52
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 30-06-2004 @ 10:00 :
Ten eerste wil ik opmerken dat jij geen stereotype christen bent. De meeste christenen zijn een stuk liberaler dan jij. Velen gaan niet elke zondag naar de kerk, dragen kleren die ze zelf leuk vinden, enzovoort.

Ik heb geen probleem met jou, maar medelijden. Als ik dat zo lees word jij erg beperkt in je doen en denken. In dit soort kringen is het vaak een taboe om zelf kritisch na te denken en aan de fundamenten van ideeën te tornen. Dat vind ik jammer, omdat ik denk dat zelf kritisch na te mogen denken en dit te uiten een van de grootse goeden is van de westerse (seculiere) beschaving.

Je zou eens moeten weten hoe heerlijk het leven is als je geen rekeningen hoeft te houden met het bekrompen gedachtegoed dat sommige gelovigen hebben. Er valt nog zo veel moois te ontdekken dat jij vanwege je geloof waarschijnlijk nooit zult ervaren. Je zou in het bijzonder eens moeten weten hoe intiem een mooi seks is met iemand van wie je houd, ook al ben je daar niet mee getrouwd.

In het bijzonder heb ik medelijden met je omdat je, mocht je ooit zelfs kritisch gaan nadenken en van je geloof afstappen, je waarschijnlijk uit je familie wordt verstoten, of in ieder geval in zwaar conflict komt te liggen.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je ooit een persoonlijke Verlichting mee zult maken. Uit persoonlijke ervaring weet ik hoe geweldig dat is, dat gun ik jou ook! Je weet niet wat je mist!

Vriendelijke groet,

Bart
Medelijden is denk niet het goede woord end at suggereert dat zij niet na kan denken.

Ik ben het ermee dat je zegt dat je als je uit het geloof stapt de kans er is dat je verstoten is en dat is natuurlijk wel zeer jammer.
Als iedereen Verlicht zou zijn dan zou het er ongetwijfeld beter voor staan met de mensheid.

Probleem is dat sommige Christenen het zichzelf niet makkelijk maken door te beweren dat er maar één God is en dat de Islam en het Hindoeïsme onzin is (denk aan de verwerpelijke uitspraken van André Rouvoet van de Christen Unie).
Eveneens ben ik van mening dat één significant deel van de problemen en oorlogen in de wereld en zijn geschiedenis uitgevoerd zijn uit naam van het geloof en dat typeert al wet (denk alleen al aan de Europese kolonisatie en Imperialisme met alles wat ermee samenhing).

Desondanks is de "Christen" de Christen niet. Je kunt hier niet over genereliseren en uitspraken over doen. Slechts het Christenfundamentalisme, in mijn ogen dat van partijen als de SGP is zeer achterlopend en verwerpelijk.

Verder kun je er moeilijk over oordelen in mijn ogen.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:40
Verwijderd
Ik ben het wel met Vermeersch eens, alleen er was één zin die ik een beetje onzinnig vond:

Citaat:
Bart Klink schreef op 30-06-2004 @ 10:01 :
In het orthodoxe Rusland werd de slavernij al in 1881 afgeschaft, maar in het katholieke Brazilië gebeurde dat pas in 1888.
Al in 1881 en pas in 1888? Lol...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Mimosa schreef op 30-06-2004 @ 13:52 :
Medelijden is denk niet het goede woord end at suggereert dat zij niet na kan denken.
Ze kan het wel, maar ze wil het niet. Dat komt namelijk niet overeen met haar 'christelijke' normen en waarden.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 16:32
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2004 @ 14:41 :
Ze kan het wel, maar ze wil het niet. Dat komt namelijk niet overeen met haar 'christelijke' normen en waarden.
Maar kijk, er zijn genoeg christelijke intellectuelen die daar over nagedacht hebben en tot de conclusie komen (hoe onbegrijpelijk soms ook) om toch streng te blijven geloven.
Het is toch niet dat ze helemaal niet nadenken.
Kijk, ik vind het nogal vreemd als iemand "Gods Woord" wil geloven. Op mij komt dat inderdaad ook over alsof diegene niet kritisch genoeg is en teveel beïnvloed wordt maar het kan toch dat diegene er wel over nagedacht heeft.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 21:20
Verwijderd
In mijn optiek heb je er als gelovige alleen over nagedacht als je je eigen geloof volgt, en niet iets klakkeloos overneemt van een ander.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 21:31
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 30-06-2004 @ 10:00 :
Ten eerste wil ik opmerken dat jij geen stereotype christen bent. De meeste christenen zijn een stuk liberaler dan jij. Velen gaan niet elke zondag naar de kerk, dragen kleren die ze zelf leuk vinden, enzovoort.

Ik heb geen probleem met jou, maar medelijden.

Bart
Ik vind dit een behoorlijk arrogante reply!
En ik denk eerder dat je jaloers bent om de gehoorzaamheid van dit meisje naar haar ouders toe.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 21:46
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 30-06-2004 @ 22:31 :
En ik denk eerder dat je jaloers bent om de gehoorzaamheid van dit meisje naar haar ouders toe.
Doe niet zo mal. Je ouders zijn niet heilig. Het is normaal te rebelleren.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 22:17
Verwijderd
Mijn beeld van christenen is niet zo positief. Het probleem is dat je er al mee wordt geconfronteerd op een zeer te jonge leeftijd, waardoor je je nog niet bewust bent van alle andere mogelijkheden, en dat geldt natuurlijk niet alleen voor het christendom. Ook vind ik het nix, dat je zomaar gelooft wat je er verteld wordt zonder het in twijfel te trekken. En al helemaal de regels, wat goed en niet goed is. Naar mijn mening is goed en niet goed geen stabiel iets, omdat het verandert naarmate de context verandert. De kerk zegt dat als je niet in 1 god gelooft je even slecht bezig bent als een seriemoordernaar, aangezien je in beide gevallen naar de "hel" zou gaan. En dat gaat er bij mij niet in. Ondanks dit allemaal vind ik de 10 geboden geen slecht idee, het zou de wereld al een stuk beter maken, maar om nou iedereen jou mening op te dringen, mja. Iedereen die niet gelooft gaat naar de hel. pff come on. Dat vind ik een beetje belachelijk, dat zodra je afwijkt van de bijbel, je opeens een slecht persoon zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 22:26
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Ik ben het ermee dat je zegt dat je als je uit het geloof stapt de kans er is dat je verstoten is en dat is natuurlijk wel zeer jammer.
En wederom snap ik niet waar je de onzin vandaan haalt. Waarom zou dit gebeuren? Je hebt het over hele extreme groeperingen, deze heb je overal.

Wil je weten wie God is moet je ook niet naar christenen kijken maar naar Zijn Zoon Jezus. Die mensen bevrijdde, genas, mensen opzocht, Hij die heel veel van mensen houdt, dat Hij zelfs gedood werd omdat Hij zoveel van ons hield.

Stel je voor dát het de Zoon van God is... Wat voor God hebben we wel niet dat Hij Zijn enige Zoon over had voor ons? Een God die ontiegelijk veel van ons houdt, Zijn liefde is niet uit te drukken in woorden zo groot. En er zijn vele christenen geweest die voor hun medemens dingen deden omdat God het deed voor ons.

Dus mocht je het over christenen willen hebben denk dan aan deze mensen.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 22:33
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 30-06-2004 @ 13:28 :
Uhm...vergeef deze simpele ziel, maar kan je me niet bewijs ook laten zien? Of een bronverwijzing van dit belangrijk feitje.
Ik kan wel wat voorwerpen laten zien die geschat zijn op een tijd voor 1000 v. Chr., volgens mij is God toen volgens de bijbel op de aarde gekomen.

http://www.zelia.ch/bildende_kunst/allerheiligen.htm

http://www.kzu.ch/fach/as/aktuell/20...ra/sant_13.htm

http://landesmuseumkoblenz.de/pages/...chaeologie.htm

Het zijn een beetje stomme duitse sites maar kon op het moment niet iets interessanters vinden. En dan heb je natuurlijk nog fossielen e.d.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 22:38
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 30-06-2004 @ 23:26 :
En wederom snap ik niet waar je de onzin vandaan haalt. Waarom zou dit gebeuren? Je hebt het over hele extreme groeperingen, deze heb je overal.

Wil je weten wie God is moet je ook niet naar christenen kijken maar naar Zijn Zoon Jezus. Die mensen bevrijdde, genas, mensen opzocht, Hij die heel veel van mensen houdt, dat Hij zelfs gedood werd omdat Hij zoveel van ons hield.

Stel je voor dát het de Zoon van God is... Wat voor God hebben we wel niet dat Hij Zijn enige Zoon over had voor ons? Een God die ontiegelijk veel van ons houdt, Zijn liefde is niet uit te drukken in woorden zo groot. En er zijn vele christenen geweest die voor hun medemens dingen deden omdat God het deed voor ons.

Dus mocht je het over christenen willen hebben denk dan aan deze mensen.
Je kan 'slechte' christenen niet uitsluiten. Zij noemen zichzelf ook christenen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 22:57
sarai__h
sarai__h is offline
Even tussendoor.

Ik begrijp dat over het vertalen van de bijbel nogal wat vragen zijn. Om verdere problemen te voorkomen post ik hier een site waar een uitleg staat over het vertalen van de bijbel:

http://proto.thinkquest.nl/~klb083/statenvertaling.htm

Gewoon geschiedenis.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')

Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 23:05.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 23:03
Verwijderd
Geloof is het einde van de wereld.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 23:25
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Christenen zijn als alle andere mensen. Dat je nu eenmaal in een christelijk gezin geboren bent en daardoor streng gelovig bent geworden maakt je niet opeens een slechter mens. Wel erg vermoeiend om mee in discussie te treden, maar dat moet je maar gewoon achterwege laten. Zolang ze zelf gelukkig zijn met hun leefwijze zie ik niet wat voor problemen je kan hebben met het christen-zijn van iemand.

De verwijten dat christenen dom, kortzichtig etc. etc. zouden zijn heeft vrij weinig met het christendom te maken. Het overgrote deel van de bevolking is dom, kortzichtig en te lui om zelf na te denken. Je hebt evenzoveel oerstomme atheïsten als oerstomme christenen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 23:37
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 01-07-2004 @ 00:25 :
Christenen zijn als alle andere mensen. Dat je nu eenmaal in een christelijk gezin geboren bent en daardoor streng gelovig bent geworden maakt je niet opeens een slechter mens. Wel erg vermoeiend om mee in discussie te treden, maar dat moet je maar gewoon achterwege laten. Zolang ze zelf gelukkig zijn met hun leefwijze zie ik niet wat voor problemen je kan hebben met het christen-zijn van iemand.

De verwijten dat christenen dom, kortzichtig etc. etc. zouden zijn heeft vrij weinig met het christendom te maken. Het overgrote deel van de bevolking is dom, kortzichtig en te lui om zelf na te denken. Je hebt evenzoveel oerstomme atheïsten als oerstomme christenen.
En zo zijn niet alle kindren in streng gereformeerde gezinnen (bv) streng gelovig. Of zijn alle gelovigen geboren in een streng gereformeerd gezin.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 01:06
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 30-06-2004 @ 23:26 :
Wil je weten wie God is moet je ook niet naar christenen kijken maar naar Zijn Zoon Jezus. Die mensen bevrijdde, genas, mensen opzocht, Hij die heel veel van mensen houdt, dat Hij zelfs gedood werd omdat Hij zoveel van ons hield.

Stel je voor dát het de Zoon van God is... Wat voor God hebben we wel niet dat Hij Zijn enige Zoon over had voor ons? Een God die ontiegelijk veel van ons houdt, Zijn liefde is niet uit te drukken in woorden zo groot. En er zijn vele christenen geweest die voor hun medemens dingen deden omdat God het deed voor ons.

Dus mocht je het over christenen willen hebben denk dan aan deze mensen.
Alle verhalen over Jezus komen uit dezelfde bron, er is geen enkele manier om te weten of hij echt zo 'goed' was als in de bijbel wordt beweerd en dat hij niet ontzettend is 'opgehemeld'

Verder is er ook geen enkel bewijs voor het bestaan van God en is het dus al helemaal onmogelijk om te bewijzen dat Jezus zijn zoon was.

Kan jij me de logica uitleggen achter de dood van Jezus. Ik snap namelijk echt niet waarom je dood moet gaan om aan te tonen hoeveel je van mensen houdt. Aangezien Jezus volgens het verhaal ook weer is opgestaan en eventueel opnieuw terug op aarde kan komen en God almachtig is en dus zo een nieuwe zoon kan scheppen zie ik ook niet in waarom dit een groot offer zou zijn.

Het is makkelijk om te zeggen dat we alleen maar naar het goede in de christenen moeten kijken maar dat is natuurlijk onzin. Voor mensen die zelf niet christen zijn is het iig logischer om te kijken naar de complete groep mensen die zichzelf christen noemt en wat zij doen, niet naar het boek of de persoon waar ze naar streven te leven.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 30-06-2004 @ 23:33 :
Ik kan wel wat voorwerpen laten zien die geschat zijn op een tijd voor 1000 v. Chr., volgens mij is God toen volgens de bijbel op de aarde gekomen.

http://www.zelia.ch/bildende_kunst/allerheiligen.htm

http://www.kzu.ch/fach/as/aktuell/20...ra/sant_13.htm

http://landesmuseumkoblenz.de/pages/...chaeologie.htm

Het zijn een beetje stomme duitse sites maar kon op het moment niet iets interessanters vinden. En dan heb je natuurlijk nog fossielen e.d.
En wat bewijst dit dat er iets was VOOR God?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 10:40
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 30-06-2004 @ 22:31 :
Ik vind dit een behoorlijk arrogante reply!
En ik denk eerder dat je jaloers bent om de gehoorzaamheid van dit meisje naar haar ouders toe.
Grapjas! Ik ben blij dat ik niet zo geïndoctrineerd ben door mijn ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe sta jij in je geloof als christen?
Miekje*
285 25-11-2008 19:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tijd om de biezen te pakken! [afghanistan, andere moslimlanden, .dk & .nl topic]
Verwijderd
134 19-03-2008 11:37
Liefde & Relatie mannen en vreemdgaan
Verwijderd
59 19-05-2005 16:08
Levensbeschouwing & Filosofie fanatieke christenen
Beware
130 13-07-2004 10:20
Levensbeschouwing & Filosofie waarom geloven???
Denise1988
98 03-11-2003 18:53
Levensbeschouwing & Filosofie : ‘Hoe ver mag je gaan om je vrienden te interesseren voor God?
debotjuh
79 31-08-2003 09:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.