Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2006, 16:54
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Radford is de eerste die het aandurft dit beroemde, en wegens het antisemitisch karakter omstreden, toneelstuk van Shakespeare te verfilmen, op locatie en met gebruikmaking van de oorspronkelijke teksten. De jonge, tot armoede geraakte edelman Bassanio (Joseph Fiennes) wil niets liever dan trouwen met de mooie en rijke Portia. Om haar te verleiden, moet hij geld lenen van zijn beste vriend Antonio (Jeremy Irons). Die roept op zijn beurt de hulp in van de rancuneuze joodse woekeraar Shylock die een contract opstelt waarin hij een bizarre clausule opneemt. Als de lening niet terugbetaald kan worden wil Shylock bloed zien. The Merchant of Venice is een meeslepende film over tijdloze thema's als moraal, plicht, rechtvaardigheid en vergelding. Al Pacino is groots in zijn vertolking van Shylock.

regie Michael Radford
Verenigd Koninkrijk 2004, kleur, 138 minuten

met Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins

http://www.mgm.com/uk/merchantofvenice

//ik ga vanavond, wie heeft hem al gezien?
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2006, 16:57
DanielC
Avatar van DanielC
DanielC is offline
Ik ga er niet naartoe, ik houdt niet zo van 'dat soort' films. Ik zal 'm denk ik gewoon een keertje huren omdat ik 'm wel moet zien.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 17:03
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Staat op me computer, maar nog niet aan toegekomen om te zien.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:22
Krynn
Krynn is offline
Die ga ik op 25 januari zien
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 02:04
Darth Lotteke
Avatar van Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Citaat:
Darth Lotteke schreef op 13-01-2006 @ 22:02 :

Ben gisteren naar Merchant of Venice geweest. Heb er een flinke treinrit+busrit+wandeling (hij draait hier niet) voor moeten maken maar ik dat vond ik het zeker waard, als je dan toch van kostuumdrama's houdt.
Het is helemaal in het Shakespeariaans dus het was even inkomen om het te kunnen volgen (na het vertalen van 6 prachtige volzinnen kom je uit op iets als "Ja, met mij gaat het goed.")
En Jeremy Irons is natuurlijk altijd een genot <3
__________________
Als het leven geen zin heeft, dan maakt het maar zin!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 09:48
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Jaa eens.
Ik vond het Shakespeariaanse eerst irritant, maar na een tijdje juist erg fijn.
Leuke film, maar ik snap alle ophef over het antisemitische niet, want okee het zit er in, maar om het dan zo erg uit te vergroten? Die shit gebeurde toen.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 13:57
Darth Lotteke
Avatar van Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Het viel me op dat het antisemitische hier al als iets negatiefs wordt afgeschilderd. Was Shakespeare dan zo vooruit op zijn tijd of is het gewoon zo gebracht dat het zo lijkt?
__________________
Als het leven geen zin heeft, dan maakt het maar zin!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:15
Menahem
Avatar van Menahem
Menahem is offline
Lijkt mij erg mooi!
__________________
All work and no play makes Jack a dull boy
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 08:33
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Citaat:
Darth Lotteke schreef op 23-01-2006 @ 14:57 :
Het viel me op dat het antisemitische hier al als iets negatiefs wordt afgeschilderd. Was Shakespeare dan zo vooruit op zijn tijd of is het gewoon zo gebracht dat het zo lijkt?
Ik denk dat Shakespeare zich redelijk aan de tijd heeft gehouden, maar dat weet ik ook niet zeker.
Iig was het niet echt nodig om er zoveel ophef over te maken imo.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:26
Krynn
Krynn is offline
25 Januari is ietsje later geworden...Damm, Al Pacino is hier zo goed. Film gaat alleen 10 minuten te lang door, na de ontknoping van de rechtszaak en dat shot bij de synagoge had-ie afgelopen moeten zijn. Rot op met die ringen

Dat antisemitisme...sja. Dat was toen nou eenmaal zo, maar in deze film hebben degenen die antisemiet worden genoemd alles voor hun vrienden over, en degene die het slachtoffer van het antisemitisme is wordt verblind door wraakgevoelens. Er zijn geen helden of slechteriken. Film geeft je dan ook te denken over het concept 'rechtvaardigheid'.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:56
Darth Lotteke
Avatar van Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Citaat:
Krynn schreef op 07-02-2006 @ 21:26 :
Na de ontknoping van de rechtszaak en dat shot bij de synagoge had-ie afgelopen moeten zijn. Rot op met die ringen

Ja, waar de F ging dat over? Zal wel heel diepzinnig en poetisch zijn enzo, dat hele ringruilspelletje maar ik volgde het niet helemaal. En ik ben normaal nog wel zo intelligent.

Maar goed, extra screentijd voor Mackenzie Crook is genoeg om het ze te vergeven .
__________________
Als het leven geen zin heeft, dan maakt het maar zin!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.