Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 19:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben vrij slecht in het maken van Franse teksten, ik haal meestal een vier of net een vijfje. Voorgaande jaren kon ik dat cijfer compenseren met so's en repetities maar dit jaar kan dat niet meer. Over een week krijg ik mijn eerste leestoets en daarna krijg ik nog maar een toets en dat is dan mijn eindcijfer. Ik ben al bezig met het oefenen van teksten uit de examenbundel maar ik heb toch het idee dat het niet echt helpt. Ik heb voornamelijk problemen omdat ik heel veel woorden niet ken en zo de tekst niet goed begrijp, ook staat volgens mij het goede antwoord er nooit bij omdat ik mijn antwoord niet kan 'vertalen' in een antwoord waar hetzelfde mee bedoelt wordt. De open vragen heb ik dus meestal wel goed.

Is er iemand die tips heeft hoe ik het beste kan oefenen zodat ik een goed cijfer kan halen voor m ijn toets.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 20:18
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Probeer een, niet al te dik, boek te lezen in het Frans: werkt prima!
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:46
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
toch veel examens oefenen met woordenboek erbij en idd misschien nog een boekje lezen.

Maar je hebt nog maar weinig tijd een een grote vocabulaire die bouw je niet op in een paar weken.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 21:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
idd, zoals Marlies zegt: toch blijven oefenen.
En elk woord dat je tegenkomt die je niet kent opschrijven.
Eventueel vervolgens een selectie maken van woorden die slechts eenmaal in een tekst voorkomen en woorden die in meerdere teksten voorkomen. Die laatste categorie dan proberen te leren.

En vooral veel structuurwoorden kennen! Als je weet welk woord een tegenstelling, ontkenning, uitleg enz. aankondigt, dan scheelt het al een hele hoop!
En probeer te herkennen wanneer een werkwoord in de tegenwoordige tijd staat, de verleden tijd en de toekomstige tijd.

Hier enkele structuurwoorden die ik toevallig nog op m'n computer heb staan. Misschien heb je d'r wat aan:
Citaat:
soms = parfois
altijd = toujours
vaak = souvent
misschien = peut-être
een beetje = un peu
waarschijnlijk = probablement
natuurlijk = bientôt
helemaal niet = pas du tout
tamelijk = assez
meestal = le plus souvent
ook = aussi
meteen = tout de suite
spoedig = bientôt
dan = alors
toen = alors
dus = donc
bijna = presque
vooral = surtout
te = trop
teveel = trop
tegelijk = en même temps
eerst = d'abord
vervolgens = en suite
tenslotte = enfin
gewoonlijk = d'habitude
al = déjà
reeds = déjà
nog steeds = toujours
toch = quand même
ongeveer = à peu près
sinds = depuis
gedurende = pendant
trouwens = d'ailleurs
ook niet = ne pas non plus
daarom = c'est pourquoi
overal = partout
zodra = aussitôt que
bovendien = en autre
bovendien = de plus
terwijl = tandis que


(edit: klein foutje verbeterd)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.

Laatst gewijzigd op 16-01-2004 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 14:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt allemaal voor de tips, ik blijf idd maar oefenen met die examenbundel. Om nu nog een boekje te gaan lezen kost me denk ik teveel tijd. Ik heb in de toetsweek nog 9 andere toetsen en ook mijn pws enzo moet ik bijna inleveren.

@ Balance aan die lijst heb ik zeker wel wat
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 15:38
Verwijderd
Eerst de vragen lezen, dan de tekst, dan kan je eht zegmaar 'controleren'.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 18:10
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Probeer zoveel mogelijk in het Frans te lezen, al is het maar een modeblaadje (vb de Flair), en kijk eens naar een Franse serie of tekenfilm, dat helpt echt wel! Succes!
__________________
Grow up! What for?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 18:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ratonita7 schreef op 16-01-2004 @ 19:10:
Probeer zoveel mogelijk in het Frans te lezen, al is het maar een modeblaadje (vb de Flair), en kijk eens naar een Franse serie of tekenfilm, dat helpt echt wel! Succes!
probleem met dat laatste is dat TV5 nou niet bepaald leuke programma's uitzend
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 21:16
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
idd veel oefenen met teksten lezen, maar misschien kan je ook nog woordjes uit de tweede en derde klas oid herhalen. (Bij mij stonden die woordenlijsten in de werkboeken, dus die zou ik zo kunnen herhalen.. weet niet hoe dat bij jou zit, maar als je die woordenlijsten nog hebt zijn dat misschien wel goede woordjes om nog eens te herhalen. Dat zijn doorgaans niet hele moeilijke woordjes, maar wel belangrijke.)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 11:30
Ik 16
Ik 16 is offline
Vaak is het zo dat als je de eerste en laatste zin van een alinea vertaald en dat bij elke alinea doet weet hoe de tekst in elkaar zit. Als je dan een specifieke vraag krijgt is het heel makkelijk te vinden, want je weet immers welke alinea over wat gaat. Ook helpt het om de standaardwoorden te leren, zoals verbindingswoorden. Het is makkelijk om tijden te kunnen 'herkennen' dmv uitgangen, zo kun je het ww ook makkelijker opzoeken, je weet namelijk waar het vandaan komt .. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik heb zelf ook problemen gehad met lezen, maar haal hierdoor wel een zes! En tja door veel te oefenen krijg je meer woordenschat, maar ik weeet het als het toch nooit lukt is het al helemaal niet leuk om te oefenen Succes!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 19:36
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Misschien is het een overbodige tip, maar het kan zijn dat je het over het hoofd had gezien: Voorin de examenbundel staan ook een paar pagina's met aanwijzingen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 21:23
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik was er ook slecht in en als ik een toets kreeg ging ik eerst kijken welke antwoorden het naar mijn idee in ieder geval niet waren.

Dan heb je nog maar een keus uit een paar en als ik het echt niet wist keek ik meestal wat de ingewikkeldste zin was. Meestal is dit hem namelijk, was mijn ervaring. Ook kan je kijken of er twee antwoorden zijn die erg op elkaar lijken, en daar moet je er dan 1 van kiezen.

Ik weet dat je Frans hier niet erg mee verbeterd maar ik weet niet of je verder wil met Frans of alleen maar een zesje probeert te halen en er daarna nooit meer aan wil denken. DAn is dit wel een manier.

SUCCES ERMEE!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 21-01-2004 @ 22:23:

Ik weet dat je Frans hier niet erg mee verbeterd maar ik weet niet of je verder wil met Frans of alleen maar een zesje probeert te halen en er daarna nooit meer aan wil denken. DAn is dit wel een manier.

SUCCES ERMEE!
Het is niet zo dat ik na mijn school Frans wil gaan studeren ofzo maar het is natuurlijjk altijd mooi meegenomen dat ik nog wat Frans oppik. Het gaat me er echter nu voornamelijk om dat ik een voldoende haal.

Voor mn oefentekst gister had ik btw maar een fout (dr waren maar zeven vragen maar toch ) dus ik boek wel vooruitgang!!!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 16:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik moet ook in mei VWO Frans-1 doen...

Heb er nog niets voor gedaan. Ik kan niet eens een Franse krant lezen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 21:29
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Voor mn oefentekst gister had ik btw maar een fout (dr waren maar zeven vragen maar toch ) dus ik boek wel vooruitgang!!! [/B][/QUOTE]

Hartstikke goed
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-01-2004 @ 22:47:
En vooral veel structuurwoorden kennen! Als je weet welk woord een tegenstelling, ontkenning, uitleg enz. aankondigt, dan scheelt het al een hele hoop!
Dat is een uitstekende tip. Daarnaast idd veel oefenen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
ff een up-je: ik had een 4.2 voor mn Franse leestoets ondanks dat ik nog wel een keertje geoefend had maar het was sowieso slecht gemaakt, er waren 11 onvoldoendes op de 21 en in 5V waren er maar 15 voldoendes op 40 leerlingen ongeveer (zij hadden dezelfde toets).

Ik kan hem ook niet herren want ik moet Duits al herren (4.5)
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 17:29
$un$hine
Avatar van $un$hine
$un$hine is offline
hmm een 4.2 is niet echt lekker nee, zeker niet als je nog maar 1 toets krijgt hierna, maar het is nog geen hele grote ramp..
k zal mn frans lerares even quoten: "woorden leren, woorden leren, woorden leren"
ja ik weet dat t vervelend klinkt (vind ik zelf namelijk ook ).. maar het heeft wel zeker zin.. zeker nu je nog even de tijd hebt (neem ik aan) tot je volgende toets..
Wat bij mij bij teksten maken helpt is om per tekst heel gericht te gaan kijken naar welke woorden je WEL kent.. bijvoorbeeld door in je examenbundel de woorden die je snapt te onderstrepen.. zo krijg je een globaal beeld van de tekst en bij mij blijkt vaak dat als ik de tekst zo aanpak er meer van begrijp dan wanneer ik de tekst alleen maar doorlees.. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
succes ermee!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-02-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-01-2004 @ 17:22:
Ik moet ook in mei VWO Frans-1 doen...

Heb er nog niets voor gedaan. Ik kan niet eens een Franse krant lezen.
Nou jij komt er wel hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken kom ik in aanmerking voor vrijstelling?
miamad
36 13-03-2009 09:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen 6 jaar?
Gendra
41 23-09-2005 18:49
Eindexamens 2004 De laatste dagen en succes-wensen
anjali
36 20-05-2004 14:35
Algemene schoolzaken Voorbereiden op EXAMENS
#BitCh182
37 01-03-2004 08:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen frans
een meiske
1 22-10-2002 15:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.