Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2004, 14:54
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Hoi!

Ik heb sinds kort een jonge cavia, een zeug, ze is nu zo'n 5 á 6 weken oud.
Ik vraag mij af of iemand wat meer weet over het gedrag van cavia's die in verband staat met de leeftijd.
Daarmee bedoel ik of er voor cavia's ook zoiets bestaat als een puberteit bijvoorbeeld en waar je dat dan aan kan merken.
En hoelang duurt het voordat een cavia volgroeid is?

Alvast bedankt!
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 15:15
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
haha, je merkt er niet zo veel van hoor. Behalve als je er nog een cavia van het andere geslacht bij zet. Dus maak je maar niet druk. Meteen goed opvoeden, heb je er later geen problemen mee.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 15:21
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Vanaf het moment dat mijn cavia'tje geboren werd tot het moment dat ze stierf heb ik haast geen gedragsveranderingen meegemaakt.. alleen dat ze iets rustiger werd ivm ouderdom.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 12:54
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Bij mij hetzelfde als hierboven. M'n cavia was alleen in het begin wat drukker maar nu is ze ook redelijk oud. Zal wel te maken hebben met het feit dat ik geen mannetjescavia erbij heb/had
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 14:32
faan
Avatar van faan
faan is offline
Ja, natuurlijk veranderen ze van gedrag in hun leven. Ik zou deze periodes kunnen noemen. Maar het is natuurlijk allemaal mijn mening :
* babyperiode/eerste 3 dagen of zo. Ze zijn erg aanhankelijk aan hun moeder. Ze wagen nog geen grote afstanden (op verkenning bijv.) en blijven dus bij elkaar zitten.
* kindertijd/tot 3(˝) weken. Ze gaan steeds meer ontdekken, alhoewel ze nog wel erg afhankelijk zijn van hun moeder (ontdekkingtijd)
*puberteit/tot 7 weken. Mannetjes gaan proberen te paren. Ze oefenen nog wat. Ook worden de cavia's wat zelfstandiger. De moeder geeft ze bijna geen aandacht meer.
*adolucenttijd/tot uitgegroeide leeftijd. Ze gaan nu bepalen wie er hoger staat in de rangorde. Mannetjes gaan eerder aggressief tegen elkaar reageren. Ze proberen nu meer te paren.
*volwassentijd/tot ouderdom. Het hangt er natuurlijk van af wat een cavia zoal doet in zijn leven. Het wat hij heeft meegemaakt. Als hij de hele dag eet en lui is, dan heb je een saaie cavia en heb je hem verwaarloosd . In deze leeftijd wordt voor het gedrag vastgesteld.
*ouderdom. De mannetjes winnen het niet meer altijd van de jonge generatie mannetjes. Ook gaan ze (als ze met andere cavia's geleefd hebben) 'ervaren' door het leven.

Ergernis:
Waarom wilt iedereen een vrouwtje? Als je toch al weet dat je maar 1 cavia mag, is een mannetje een betere keus. Hij maakt tenminste leuke knorgeluidjes als je hem aait. Maar vrouwtjes zijn ook wel aardig, aan worden ook wel aanhankelijk. Alleen het probleem is dat de mannetjes altijd de dupe zijn voor de verkoop. Ze worden veel minder verkocht. Het zou me ook niks verbazen als fokkers mannetjes op een of andere wijzen doden.

Hmm moest dit even kwijt.. kword er aggressief van als mensen perse een vrouwtje willen, terwijl er wel degelijk een verschil is in eerlijkheid.
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 15:27
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
faen schreef op 06-04-2004 @ 15:32 :
Ja, natuurlijk veranderen ze van gedrag in hun leven. Ik zou deze periodes kunnen noemen. Maar het is natuurlijk allemaal mijn mening :
* babyperiode/eerste 3 dagen of zo. Ze zijn erg aanhankelijk aan hun moeder. Ze wagen nog geen grote afstanden (op verkenning bijv.) en blijven dus bij elkaar zitten.
* kindertijd/tot 3(˝) weken. Ze gaan steeds meer ontdekken, alhoewel ze nog wel erg afhankelijk zijn van hun moeder (ontdekkingtijd)
*puberteit/tot 7 weken. Mannetjes gaan proberen te paren. Ze oefenen nog wat. Ook worden de cavia's wat zelfstandiger. De moeder geeft ze bijna geen aandacht meer.
*adolucenttijd/tot uitgegroeide leeftijd. Ze gaan nu bepalen wie er hoger staat in de rangorde. Mannetjes gaan eerder aggressief tegen elkaar reageren. Ze proberen nu meer te paren.
*volwassentijd/tot ouderdom. Het hangt er natuurlijk van af wat een cavia zoal doet in zijn leven. Het wat hij heeft meegemaakt. Als hij de hele dag eet en lui is, dan heb je een saaie cavia en heb je hem verwaarloosd . In deze leeftijd wordt voor het gedrag vastgesteld.
*ouderdom. De mannetjes winnen het niet meer altijd van de jonge generatie mannetjes. Ook gaan ze (als ze met andere cavia's geleefd hebben) 'ervaren' door het leven.

Ergernis:
Waarom wilt iedereen een vrouwtje? Als je toch al weet dat je maar 1 cavia mag, is een mannetje een betere keus. Hij maakt tenminste leuke knorgeluidjes als je hem aait. Maar vrouwtjes zijn ook wel aardig, aan worden ook wel aanhankelijk. Alleen het probleem is dat de mannetjes altijd de dupe zijn voor de verkoop. Ze worden veel minder verkocht. Het zou me ook niks verbazen als fokkers mannetjes op een of andere wijzen doden.

Hmm moest dit even kwijt.. kword er aggressief van als mensen perse een vrouwtje willen, terwijl er wel degelijk een verschil is in eerlijkheid.
Hee bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik kan me je ergernis heel goed voorstellen, mannetjes zijn ook leuk, ik heb niet echt speciaal voor een vrouwtje gekozen, m'n zus heeft trouwens een mannetje, dus misschien dat we ooit nog jonkies nemen.
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 15:28
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 06-04-2004 @ 16:27 :
Hee bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik kan me je ergernis heel goed voorstellen, mannetjes zijn ook leuk, ik heb niet echt speciaal voor een vrouwtje gekozen, m'n zus heeft trouwens een mannetje, dus misschien dat we ooit nog jonkies nemen.
Binnen een jaar die jonkies dan, want ik geloof dat daarna de zwangerschap en de bevalling zwaarder is voor de cavia en dat het meer risico's met zich meebrengt.
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 16:30
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ze zijn af en toe ietswat brutaal Ik heb ook zo'n jong dier en ja, die begint nu gewoon overal aan te knagen, dat is hun manier van ontdekken. Maar sinds ik een knabbelstengel in haar hok heb gehangen is dat vermindert. Ook haar likgedrag heb ik opgelost met een liksteen.

Verder als haar iets niet zind, dan bijt ze je gewoon. Niet hard of zo hoor, maar wel grappig. Zo had ze de dierenarts gebeten toen hij haar ging onderzoeken voor dr longontsteking. Ik vertoon me daar nu nooit meer Schaam me dood

Vertel zit ze ook wel vol met streken. Dan gaat ze snuffelen aan je kin en als je haar dan aan gaat kijken knabbelt ze in je lip. Trutje
Ook is ze heel uitdagend tegenover mijn andere cavia. Dan lokt ze t uit, dat ze dichtbij komt, en dan zeikt ze haar onder

Maarjah, ik weet niet echt of dit pubergedrag is Ik vind het wel grappig eerlijk gezegd Het is echt een dier met karakter
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:01
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Eend schreef op 06-04-2004 @ 17:30 :
Ze zijn af en toe ietswat brutaal Ik heb ook zo'n jong dier en ja, die begint nu gewoon overal aan te knagen, dat is hun manier van ontdekken. Maar sinds ik een knabbelstengel in haar hok heb gehangen is dat vermindert. Ook haar likgedrag heb ik opgelost met een liksteen.

Verder als haar iets niet zind, dan bijt ze je gewoon. Niet hard of zo hoor, maar wel grappig. Zo had ze de dierenarts gebeten toen hij haar ging onderzoeken voor dr longontsteking. Ik vertoon me daar nu nooit meer Schaam me dood

Vertel zit ze ook wel vol met streken. Dan gaat ze snuffelen aan je kin en als je haar dan aan gaat kijken knabbelt ze in je lip. Trutje
Ook is ze heel uitdagend tegenover mijn andere cavia. Dan lokt ze t uit, dat ze dichtbij komt, en dan zeikt ze haar onder

Maarjah, ik weet niet echt of dit pubergedrag is Ik vind het wel grappig eerlijk gezegd Het is echt een dier met karakter
Haha, wat een beesie joh!

Die van mij valt wel mee qua streken, ze wil alleen juist overal naartoe waar ze niet naartoe mag ivm snoeren en dan blijft ze het echt proberen, dus ik heb het helemaal af moeten zetten.
Verder knabbelt ze graag aan mijn vingers (bijna mijn nagel eraf getrokken ) en likt ze ook. Wat ik erg vervelend vind is dat ze in d'r hooiruifje gaat zitten en dan ook poepen en piesen, dus van dat hooi wat er in zit eet ze natuurlijk niks meer. Als oplossing heb het hooi zolang maar even in d'r kooi gelegd, zodat ze dat misschien afleert.

Verder vind ik haar eigenlijk heel makkelijk ik mag haar overal aanraken, ook aan de zijkant en onder haar koppie, andere cavia's laten dat niet zo snel toe en gaan dan naar je happen, maar dat doet ze niet. Ze heeft me eigenlijk helemaal nog niet gebeten.
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:43
faan
Avatar van faan
faan is offline
Als je kleintjes wilt moet je het doen als het vrouwtje zo'n 5 ŕ 7 maanden is. Die 7 maanden omdat het vrouwtje dan waarschijnlijk als ze 10 maanden is haar eerste nestje krijgt.. De reden wist je al zo'n beetje.. Het ging om de bekken.. kweet niet meer precies wat.. maar de bevalling gaat dus iig niet soepel.
Ik reken trouwens de zwangerschap zo uit.. ik krijg maar zelden te horen als het vrouwtje bronstig is: 18+63/72 is max. 90 dagen. Die 18/17/16 dagen zijn de cyclis die het vrouwtje normaal gesproken handhaaft. Soms wil het vrouwtje ook niet bevrucht worden.. ze dwingt dat zelf dan af Maarja.. ik zou natuurlijk een boekje over de voortplanting lezen als je kleine wilt
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 19:17
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Je kunt beter geen jonkies "nemen" als je
1. blijkbaar nog weinig van cavia's af weet
2. geen fokker bent, en dus
3. geen verstand hebt van het fokken van cavia's,
4. je nog niet na hebt gedacht over waar je de jonkies gaat laten (de dierenwinkel is geen goede optie, daar zitten al genoeg dieren plus dat je niet weet of je dieren wel goed terechtkomen)
5. geen goede fokdieren hebt (wat ik dus niet weet, maar aan je kennis van cavia's te zien mag ik aannemen dat jouw zeugje en het beertje van je zus níet van een fokker afkomen, en je dus ook niet weet of er bijv. ergens in de familie inteelt voorkomt, wat heel waarschijnlijk is als je je caafjes bijvoorbeeld uit de dierenwinkel hebt. Deze dieren zitten vaak te lang bij elkaar als broer en zus, beertjes met moeder, enz. Je weet dan weinig tot niets van de afstamming.)
6. dit bovenstaande weet, en er bovendien al genoeg caafjes op een nieuw baasjes wachten, bijvoorbeeld bij de opvang.


Ik wil je er niet om veroordelen ofzo hoor, en waarschijnlijk zijn jouw caafje en dat caafje van je zus hardstikke leuk en lief. Maar ik kan me vreselijk ergeren aan mensen die zo argeloos nestjes "nemen", zonder er verder bij na te denken. Het fokken kan je beter overlaten aan mensen die er verstand van hebben en ook fokken met dieren die een goede afstamming hebben, een goed karakter en geen erfelijke aandoeningen dan wel inteelt in de familie.

Heb je er wél veel verstand van en wil je verantwoord gaan fokken, dan moet je dit bovenstaande maar als niet gelezen beschouwen

Laatst gewijzigd op 06-04-2004 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 09:00
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 06-04-2004 @ 18:01 :
Haha, wat een beesie joh!

Die van mij valt wel mee qua streken, ze wil alleen juist overal naartoe waar ze niet naartoe mag ivm snoeren en dan blijft ze het echt proberen, dus ik heb het helemaal af moeten zetten.
Verder knabbelt ze graag aan mijn vingers (bijna mijn nagel eraf getrokken ) en likt ze ook. Wat ik erg vervelend vind is dat ze in d'r hooiruifje gaat zitten en dan ook poepen en piesen, dus van dat hooi wat er in zit eet ze natuurlijk niks meer. Als oplossing heb het hooi zolang maar even in d'r kooi gelegd, zodat ze dat misschien afleert.

Verder vind ik haar eigenlijk heel makkelijk ik mag haar overal aanraken, ook aan de zijkant en onder haar koppie, andere cavia's laten dat niet zo snel toe en gaan dan naar je happen, maar dat doet ze niet. Ze heeft me eigenlijk helemaal nog niet gebeten.
Jah, de dierenarts noemde haar: Een cavia met pit!

Er zijn ook hooiballen te verkrijgen bij de dierenwinkel. Dat zijn van die ballen die je kunt ophangen in de kooi en kunt vullen met wat lekkers of gewoon hooi. Heel grappig Ik heb dr ook eentje, alleen het mindere is, dat er een belletje aan zit Makat veel lawaai
Ik heb een hok met 2 verdiepingen en dan leg ik het hooi gewoon op een andere verdieping, die cavia's van mij zijn n iet zo slim en die gaan dan op de begane grond met hun kop omhoog het hooi van de verdieping eten

Bij mijn andere cavia Nicky mag ik ook overal komen, maar bij Muis niet
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 10:04
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 06-04-2004 @ 20:17 :
Je kunt beter geen jonkies "nemen" als je
1. blijkbaar nog weinig van cavia's af weet
2. geen fokker bent, en dus
3. geen verstand hebt van het fokken van cavia's,
4. je nog niet na hebt gedacht over waar je de jonkies gaat laten (de dierenwinkel is geen goede optie, daar zitten al genoeg dieren plus dat je niet weet of je dieren wel goed terechtkomen)
5. geen goede fokdieren hebt (wat ik dus niet weet, maar aan je kennis van cavia's te zien mag ik aannemen dat jouw zeugje en het beertje van je zus níet van een fokker afkomen, en je dus ook niet weet of er bijv. ergens in de familie inteelt voorkomt, wat heel waarschijnlijk is als je je caafjes bijvoorbeeld uit de dierenwinkel hebt. Deze dieren zitten vaak te lang bij elkaar als broer en zus, beertjes met moeder, enz. Je weet dan weinig tot niets van de afstamming.)
6. dit bovenstaande weet, en er bovendien al genoeg caafjes op een nieuw baasjes wachten, bijvoorbeeld bij de opvang.


Ik wil je er niet om veroordelen ofzo hoor, en waarschijnlijk zijn jouw caafje en dat caafje van je zus hardstikke leuk en lief. Maar ik kan me vreselijk ergeren aan mensen die zo argeloos nestjes "nemen", zonder er verder bij na te denken. Het fokken kan je beter overlaten aan mensen die er verstand van hebben en ook fokken met dieren die een goede afstamming hebben, een goed karakter en geen erfelijke aandoeningen dan wel inteelt in de familie.

Heb je er wél veel verstand van en wil je verantwoord gaan fokken, dan moet je dit bovenstaande maar als niet gelezen beschouwen
je kunt natuurlijk ook overdrijven.
Ik heb zelf 2 nestjes gehad en die zijn prima terecht gekomen. Ik heb heus wel gelet of er geen incest was en zo.
Alle cavia's zijn nu allemaal stokoud, dus hou je mond ff voordat je weet wat voor mensen het zijn, ok? Fokkers kunnen ook barslecht zijn. Met mijn werk heb ik veel te maken met broodfokkers en die zijn veel en veel slechter dan mensen die het eens leuk vinden om een nestje te nemen. Fokkers verzuipen hun dieren als ze niet op tijd weg gaan, en dat vind jij betrouwbaar?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 12:04
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-04-2004 @ 10:00 :
Jah, de dierenarts noemde haar: Een cavia met pit!

Er zijn ook hooiballen te verkrijgen bij de dierenwinkel. Dat zijn van die ballen die je kunt ophangen in de kooi en kunt vullen met wat lekkers of gewoon hooi. Heel grappig Ik heb dr ook eentje, alleen het mindere is, dat er een belletje aan zit Makat veel lawaai
Ik heb een hok met 2 verdiepingen en dan leg ik het hooi gewoon op een andere verdieping, die cavia's van mij zijn n iet zo slim en die gaan dan op de begane grond met hun kop omhoog het hooi van de verdieping eten

Bij mijn andere cavia Nicky mag ik ook overal komen, maar bij Muis niet
Rennen die van jou ook heel hard rondjes om je heen?
Echt geweldig! Dan zit ik in het midden van m'n kleed en dan zie ik d'r echt zo'n 100 keer voorbij rennen, wat dus betekend dat ze rondjes om me heen rent. En dan niet zo langzaam ook, ik probeerde haar met mijn ogen te volgen en ik werd me toch een partij duizelig! Echt zo grappig!
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:01
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
faen schreef op 06-04-2004 @ 15:32 :


Hmm moest dit even kwijt.. kword er aggressief van als mensen perse een vrouwtje willen, terwijl er wel degelijk een verschil is in eerlijkheid.
Ik heb vroeger twee cavia's gehad en dat waren mannetjes. Nu heb ik er weer vier en dat zijn ook allemaal mannetjes Nu tevreden
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:02
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 07-04-2004 @ 13:04 :
Rennen die van jou ook heel hard rondjes om je heen?
Echt geweldig! Dan zit ik in het midden van m'n kleed en dan zie ik d'r echt zo'n 100 keer voorbij rennen, wat dus betekend dat ze rondjes om me heen rent. En dan niet zo langzaam ook, ik probeerde haar met mijn ogen te volgen en ik werd me toch een partij duizelig! Echt zo grappig!
Bij mij kunnen ze door de hele schuur rennen, maar ze rennen idd alleen maar rondjes Echt grappig!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:03
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
@ Eend:

Wat voor hok heb je precies? Ik zou er ook wel graag 1 willen hebben met meerdere verdiepingen. Waar heb je hem gekocht? En hoe duur wassie? (sorry voor alle vragen)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:33
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-04-2004 @ 15:01 :
Ik heb vroeger twee cavia's gehad en dat waren mannetjes. Nu heb ik er weer vier en dat zijn ook allemaal mannetjes Nu tevreden
Beter kan het niet

Citaat:
Avalon_Mae schreef op 06-04-2004 @ 20:17 :
Ik walg van proffesionele cavia fokkers en van de mensen die nauwelijks iets afweten van cavia's en dan maar alles laten gebeuren. Ik heb namelijk een zeugje en een beertje gekocht en het beertje is naar een jaar doodgegaan aan ouderdom. Ze hadden mij verteld dat het beertje een jaar was. Ik twijfelde ook een beetje, maarja ik nam aan dat hij er gewoon zo uit zag omdat hij in dat fucking kleine hokje zat! Net als de andere cavia's. Ook geloof ik nu niets meer van wat hij allemaal zei met zijn mooie verkoop praatjes.. echt zielig.. verkooppraatjes maken als het om dieren gaat! Ik heb tot nu toe altijd uit een dierenwinkel gekocht en het is me goed bevallen. Ook al is er ooit wel eens inteeld geweest (wat je ook bij fokkers niet mag uitsluiten!). Ze vertelden mij dat het 'een keer wel mocht' -> één vader/zochter nestje. Ze gingen er ook mee naar tentoonstellingen.
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-04-2004, 20:02
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Eend, ik had het niet tegen jou, en ik zei er ook bij dat als je er wél verstand van hebt en weet wat je doet, je vooral niet moet letten op wat ik daarboven schreef. Dus je hoeft niet zo aangevallen te reageren. Verder wéét ik gewoon dat veel mensen huisdieren bij elkaar zetten zonder er enig verstand van te hebben, dat ze hun mannetjesdieren te lang bij zusjes en moeder houden (zonder dat ze dat dus doorhebben), waardoor moeder weer zwanger wordt van haar zoon enzovoort enzovoort.

En doe nou niet net alsof ik daar geen verstand van heb, want ik heb dat zelf gezien bij mijn eigen schoonzus. Mijn eigen twee cavia's komen bij haar vandaan, en ik zou ze voor geen goud kwijt willen! Maar ik kan er toch bijna zeker zeggen dat hun ouders broer en zus zijn. Want ik vroeg aan haar in het begin of het mannetjes of vrouwtjes waren, en toen zei ze "dat weten we niet, maar we zien het vanzelf wel, jonkies zijn toch ook leuk??" (ze had ze van de dierenwinkel, waarbij het dus wél vaak gebeurt dat ze gewoon broer en zus verkopen. En waarom wist de verkoper niet wat voor geslachten ze hadden?!) En zodoende kregen ze een nestje. Waarbij mijn twee cavia's en nog een broertje geboren zijn. Het broertje is te lang bij de moeder gebleven, en heeft haar gedekt. Gevolg, twee kleintjes. Een zeugje en een beertje. In het boekje wat ze had, stond dat je de jongen tot zes weken bij de moeder kunt houden, na zes weken heeft ze het beertje naar de dierenwinkel gebracht. Een paar weken later, goh, mama caaf wordt dikker en dikker... Dus, weer een nestje (van een zoon die al uit een inteelt nest kwam). Gevolg? Zeven jongen, waarvan twee doodgeboren, twee zónder oogjes (die zitten dicht), eentje met 'halve' oogjes, dus meer een spleetje dan een rond oogje, en eentje met een kaal plekje op zijn koppie. Eentje die echt helemaal normaal leek. Ééntje...

Misschien kun je nu beter begrijpen waarom ik dat schreef? Ik wil níet dat dit gebeurt, is dat zo gek? En geloof me, zij is echt geen uitzondering. En het gebeurde óók niet omdat zij één of andere dierenbeul is of zo. Hoe vaak zie ik bij een dierenwinkel geen cavia's zitten met "rattenneusjes" (ohja, van bovenstaande caafjes hadden er ook en paar zo'n rattenneusje, waarbij ik bedoel dat de neus veel te spits is. Dit komt door inteelt). Dan weet ik al hoe laat het is... En ik geloof ook best wel dat veel cavia's die van dierenwinkels komen wel gewoon gezond oud kunnen worden. Ik zeg alleen kijk uit om daarmee te fokken want je weet niet wat zijn achtergrond is!

Even voor de goede orde, ik heb ook geen goed woord over voor zogenaamde broodfokkers. Vaak leveren deze ook cavia's aan dierenwinkels, en zij letten echt niet op welke dieren er bij elkaar zitten. Als het maar zwanger is en vooral zo vaak en zoveel als mogelijk is . Ik heb ook geen goed woord over voor zogenaamde "lijntelers", dit zijn fokkers die fokken met dieren die vanaf de 6e graad verwant zijn (dus bijvoorbeeld een zeugje met haar betbetovergrootvader). Dit doen ze om een bepaalde herkenbaarheid in hun dieren te krijgen .

Gelukkig echter zijn er veel fokker die wél heel bewust met hun dieren fokken, die dat niet doen om daar veel geld mee te verdienen, maar enkel omdat ze het ontzettend leuk vinden. Die het welzijn van hun dieren hoog hebben staan. Die letten op de gezondheid van hun dieren. Die stambomen leveren bij dieren die ze verkopen, zodat je zelfs zelf nog na kunt kijken of er eventueel ergens sprake was van inteelt. En deze kun je er echt wel uithalen. Als je je er in verdiept, navraag doet bij andere fokkers, kun je vrij snel achterhalen wie wél goed met hun beestjes omgaan.

En nog even voor de duidelijkheid, ik vind dat de inteelt caafjes die er al zijn, het állerbeste verdienen, juist omdat ze al zo'n oneerlijke start hebben. Ik vind het alleen erg verdrietig dat veel mensen roekeloos met hun dieren omgaan
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:22
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 07-04-2004 @ 13:04 :
Rennen die van jou ook heel hard rondjes om je heen?
Echt geweldig! Dan zit ik in het midden van m'n kleed en dan zie ik d'r echt zo'n 100 keer voorbij rennen, wat dus betekend dat ze rondjes om me heen rent. En dan niet zo langzaam ook, ik probeerde haar met mijn ogen te volgen en ik werd me toch een partij duizelig! Echt zo grappig!
ja, en dan maken ze ook van die sprongetjes
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:24
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 07-04-2004 @ 21:02 :
*verhaal*
Als je dat soort problemen wilt voorkomen, moet je naar een dierenspeciaalzaak gaan waar ze duidelijk gescheiden zitten
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:27
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-04-2004 @ 21:24 :
Als je dat soort problemen wilt voorkomen, moet je naar een dierenspeciaalzaak gaan waar ze duidelijk gescheiden zitten
Ja, en dan nog weet je niet waar de dieren vandaan komen, en of hun ouders bijv. voort zijn gekomen uit inteelt. Dat ene caafje van mijn zus ging óók naar een dierenwinkel... En laten we eerlijk zijn, een dierenwinkel is er ook niet alleen maar omdat de eigenaar dieren zo ontzettend leuk vindt. Die eigenaar wil net zo goed winst maken als elke andere winkeleigenaar.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:29
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-04-2004 @ 15:03 :
@ Eend:

Wat voor hok heb je precies? Ik zou er ook wel graag 1 willen hebben met meerdere verdiepingen. Waar heb je hem gekocht? En hoe duur wassie? (sorry voor alle vragen)
Ik heb een kooi, die ook vaak voor ratten gehouden wordt. In plaats van spijlen heeft dat hok vierkantjes (voorkomt het overgooien van hooi/stro.
Ik heb 'm in de dierenspeciaalzaak Utopia in Gouda gekocht en hij was 70 euro.
Het hok kan uit elkaar gehaald worden en heeft dan de maat van alleen de bak, heel handig ivm vervoer of zo. Hij is verder ook heel licht en makkelijk te verplaatsen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:31
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 07-04-2004 @ 21:27 :
Ja, en dan nog weet je niet waar de dieren vandaan komen, en of hun ouders bijv. voort zijn gekomen uit inteelt. Dat ene caafje van mijn zus ging óók naar een dierenwinkel... En laten we eerlijk zijn, een dierenwinkel is er ook niet alleen maar omdat de eigenaar dieren zo ontzettend leuk vindt. Die eigenaar wil net zo goed winst maken als elke andere winkeleigenaar.
ja, een dierenwinkel ja, maar een dierenspeciaalzaak is er op gekeurd. Als die zulke fouten maken, kunnen ze daar problemen mee krijgen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:33
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Owja, ik wist dit al, maar misschien is het voor anderen handig, dit heb ik van de site van mijn dierenspeciaalzaak en er staan allemaal handige karakter weetjes over de cavia

dacht, misschien we leuk

caviaweetjes
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 21:00
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
- Knaagstenen kunnen niersteentjes veroorzaken (dit heb ik van de dierenarts. Veel cavia's doen er gelukkig nix mee en zullen er dan ook geen last van hebben.)
- Vitamine C druppels zijn niet aan te raden, omdat het heel snel vervliegt als het in contact komt met zuurstof en zonlicht (ook van de dierenarts)
- Wel aan te raden zijn de vitamine C pilletjes van 50 mg, die je gewoon bij de drogist kunt kopen. Ze hebben het met suiker of een smaakje, maar gezonder is het om zonder suiker te nemen. Dit vinden sommige cavia's alleen niet zo lekker (ook tip van de da) Veel cavia's krijgen o.a. kiesproblemen door vit. C gebrek en/of genetische aanleg en/of inteelt, even ter informatie.

Zo zie je maar dat zulk soort sites ook niet altijd de waarheid vertellen, ondanks alle goede bedoelingen...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:16
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
dat van die druppels is sowieso niet handig, omdat je als je t in t voer of water doet, het dier de ene dag enorm veel binnenkrijgt en de andere dag enorm weinig.

Mijn cavia's hebben geen knaagsteen, alleen een liksteen, al zijn die ook niet 100% betrouwbaar, maargoed, van kruidnoten krijg je ook al kanker. Ik geef mijn jongste cavia een liksteen, omdat ze moet leren likken, zodat ze niet in iemands hand bijt. Ik kan het wel hebben, maar een ander schrikt ervan en knijpt dat beest bij wijze van spreken.

Dus daarbij heb je gewoon simpelweg gelijk. Maar varkensoortjes voor de hond worden ook nog steeds verkocht, terwijl al duidelijk bewezen is dat een hond daar in kan stikken.

Tabletjes zou ik ook niet doen. Het beste is gewoon verse groente. Je eet het zelf ook, dus waarom zou je het je cavia niet gunnen?
ook staan mijn cavia's op speciaal vitamine c voer van een erkent merk. Dat is ook altijd belangrijk. Dit voer wissel ik om de dag af met ander voer, speciale kruidenkorrels met genezende kruiden er in, ook een anti bioticum kruid. Het is niet zo'n sterke kruid, maar kan bijv wel net een verkoudheid voorkomen.

Ook hebben mijn cavia's een hele hippe hooibal die ze geweldig vinden, waar ik altijd het groenvoer in doe, zodat het niet in hun hok ligt te rotten.

Ook staat mijn hok niet op de grond, omdat je dan met de vloertocht zit EN de schrikreactie van een enorm groot mens.

Verder ben ik het niet eens met dierenwinkels die plasticke bakken voor de cavia's aanraden, omdat het slecht ventileert, dus het gewoon slechter is dan een normaal hok. Ook moet er per cavia rekening gehouden worden met 45 vierkante cm per dier, liefst groter.

Ik lijk wel een schijtluis die bang is dat d'r cavia's ziek worden of besmet worden ergens mee zeg
Maargoed, ze zijn hip en daarom verzorg ik ze gewoon hipperdehip
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:53
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
En zo hoort dat ook

Overigens heeft één van mijn cavia's dus een haakje aan zijn kies gehad, waardoor hij moeilijk kauwde en dingen uitspuugde. Gelukkig was ik er snel bij, en was hij nog niet dunner geworden ofzo, en at nog wel best veel. En toen hij bij de dierenarts was om geopereerd te worden, besloot hij weer normaal te gaan eten en hoefde het kiesje gelukkig niet bijgevijld te worden, en de cavia niet onder narcose Maar het is niet fijn, de cavia was telkens helemaal gestresst bij de dierenarts, en ik heb flink in de rats gezeten.

Hij zei, als je je cavia's die pilletjes geeft weet je in ieder geval zeker dat ze genoeg vitamine C binnenkrijgen. Ik wou dat ik het vanaf het begin had gedaan, als ik daarmee dat haakje had kunnen voorkomen! (maar misschien kwam het ook door de inteelt, de oorzaak is niet vast te stellen) Verder geef ik nu Hope Farms CC, gemengd met ander voer. Het heeft bij mij even geduurd voordat ik merkte dat andere merken voer vaak nog niet eens de helft bevatten van wat een cavia nodig heeft!! Het is ook nogal misleidend, omdat overal opstaat "met extra vitamine C!!" Ze krijgen bij mij ook groente en fruit, het is goed voor ze en ze vinden het lekker! Maar die pilletjes kunnen geen kwaad, want te veel vit. C wordt gewoon uitgeplast. Dus ik denk dan liever te veel dan te weinig

Maar ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen dat die informatieve sites en boekjes vaak onwaarheden vertellen, wat nogal jammer is omdat je in eerste instantie altijd gelooft wat er staat... Maar ik geloof best dat jij goed voor je cavia's zorgt!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:55
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
En oja, die vitamine C tabletjes vinden ze heerlijk, ze eten mijn vingers er bijna bij op Hoewel eentje er eerst nix van moest hebben, nu vindt ie ze zalig, hihi!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:57
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-04-2004 @ 21:31 :
ja, een dierenwinkel ja, maar een dierenspeciaalzaak is er op gekeurd. Als die zulke fouten maken, kunnen ze daar problemen mee krijgen.
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 09:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 07-04-2004 @ 22:57 :
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak?
Een dierenwinkel is een doodgewone winkel zeg maar en een dierenspeciaal zaak, daar lopen mensen die gewoon goed opgeleid zijn voor de dieren en weten veel meer van alles wat af
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 09:29
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
En te veel aan vitamine C kan wel voor problemen zorgen. Dan kan een cavia aan de dunne raken. Wat je dan moet doen is al het groenvoer uit de kooi halen en alleen op vitamine C tabletjes overgaan en gewoon van de speciale voer. Vaak komt dat ook omdat groenvoer net iets te vochtig is.

Alleen hooi kan je ze makkelijk geven. daar zitten veel vezels in en kun je gewoon iedere dag een grote pluk van geven. In onze dierenspeciaalzaak heb je ook hooi met brandnetel en zo, denk dat ik dat eens ga halen.

te weinig aan vitamine C kan veel ellende veroorzaken, ook bijvoorbeeld een 'koortslip'.

Ik heb nu ook van die knabbelstiks voor m'n cavia's gehaald. Ik heb geloof ik het halve assoirtiment van die winkel hier op m'n kamer liggen, haha

Maar dat word wel beloond. Mijn jongste cavia had een zware longontsteking en daardoor heeft ze twee keer een anti biotica keur van 10 dagen gehad. Al heeft ze er nooit ziek uit gezien, altijd fit en gezond en de dierenarts zei zo: "9 van de 10 cavia's redden het simpelweg niet, omdat ze toch een slechte verzorging hebben."
Nu heeft mijn jongste cavia alleen nog een beetje moeite met ademhalen, maar waarschijnlijk heeft ze ook last van astma, maar daarvoor zou ik een foto moeten laten maken, maar dat is zo duur en ik hou deze maand maar 26 euro over. De rest is allemaal vaste lasten en schuld terug betalen. Maar mocht het echt niet goed gaan, dan sta ik zo weer bij de dierenarts (die zit hier om de hoek)

Ik kreeg ook nog een compliment van de dierenarts Ik had Muis nmlk in een washandje gedaan en daarna in de zakken van m'n trui. Ze was nmlk onderkoeld en doodziek. Ik ga diertjes dan niet in zo'n koude box vervoeren. Als ik op de ambu kleine zieke diertjes tegenkom, dan stop ik ze altijd in mn zak (kleine haasjes en zo) of ik hou ze warm onder het bontje van mn jas en dan zie je die diertjes zo helemaal tegen je aankruipen
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 11:41
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Tsja, als de dierenarts zegt dat teveel vitamine C gewoon wordt uitgeplast, dan geloof ik hem toch eerder dan jou denk ik. Hij zei dat je echt véél teveel binnen moet krijgen om er steentjes (weet niet meer waar, of het nou ook nier- of blaassteentjes waren) van te krijgen. Hij had een paar mensen in de familie die kanker hadden, en die kregen 1000 mg en niets aan de hand (terwijl voor mensen 50 of 100 mg normaal is). Nu hebben dierenartsen ook niet altijd gelijk, maar ik heb nergens last van gehad met mijn cavia's. Die man kwam over alsof hij veel verstand van cavia's had. En mijn caafjes krijgen bij mij nu al meer dan een maand én pilletjes én groenvoer en ze hebben nog geen één keer diarree gehad. Dus ik denk dat dat wel meevalt. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt?

Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere, en blijf het geven. Ik zit ook op een cavia-forum (ach ja, je bent verslaafd of je bent het niet ) en daar geven best veel mensen hun caafjes die pilletjes, én groenvoer, en ik heb nog van niemand gehoord dat hun caafjes daar diarree van kregen.

Bij mijn weten zijn er geen wetten die winkels verbieden inteelt cavia's te kopen en te verkopen. Iedereen mag in principe cavia's (en andere knaagdieren) fokken, en dat is ook gewoon het probleem. Het is wel leuk en aardig dat er mensen rondlopen die er veel verstand van hebben (en dat is ook goed voor de voorlichting van klanten), maar zolang er geen landelijke regels zijn voor de behandeling van de dieren, kan ik er ook bij zo'n dierenspeciaalzaak niet van uitgaan dat het goed zit. Er zijn echt geen wetten die verbieden broer en zus na 5-6 weken nog bij de moeder te hebben staan. Bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:05
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 12:41 :
Tsja, als de dierenarts zegt dat teveel vitamine C gewoon wordt uitgeplast, dan geloof ik hem toch eerder dan jou denk ik. Hij zei dat je echt véél teveel binnen moet krijgen om er steentjes (weet niet meer waar, of het nou ook nier- of blaassteentjes waren) van te krijgen. Hij had een paar mensen in de familie die kanker hadden, en die kregen 1000 mg en niets aan de hand (terwijl voor mensen 50 of 100 mg normaal is). Nu hebben dierenartsen ook niet altijd gelijk, maar ik heb nergens last van gehad met mijn cavia's. Die man kwam over alsof hij veel verstand van cavia's had. En mijn caafjes krijgen bij mij nu al meer dan een maand én pilletjes én groenvoer en ze hebben nog geen één keer diarree gehad. Dus ik denk dat dat wel meevalt. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt?

Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere, en blijf het geven. Ik zit ook op een cavia-forum (ach ja, je bent verslaafd of je bent het niet ) en daar geven best veel mensen hun caafjes die pilletjes, én groenvoer, en ik heb nog van niemand gehoord dat hun caafjes daar diarree van kregen.

Bij mijn weten zijn er geen wetten die winkels verbieden inteelt cavia's te kopen en te verkopen. Iedereen mag in principe cavia's (en andere knaagdieren) fokken, en dat is ook gewoon het probleem. Het is wel leuk en aardig dat er mensen rondlopen die er veel verstand van hebben (en dat is ook goed voor de voorlichting van klanten), maar zolang er geen landelijke regels zijn voor de behandeling van de dieren, kan ik er ook bij zo'n dierenspeciaalzaak niet van uitgaan dat het goed zit. Er zijn echt geen wetten die verbieden broer en zus na 5-6 weken nog bij de moeder te hebben staan. Bijvoorbeeld.
Ik heb het uit ervaring met cavia's en ik heb het van een cursus dieren EHBO. Dierenartsen willen het ook nog wel eens zeggen om mensen op hun gerust te stellen. Dat doe ik ook wel eens met mijn werk.
Ook kom ik met mijn werk bij verscheidene dierenartsen en ze zijn echt niet allemaal betrouwbaar. Er was een dierenarts, die beloofde het huisdier te laten cremeren en het bij hem achter liet rotten en naar destructie bracht. Ik weet in mijn omgeving ook waar de goeie dierenartsen zitten en waar de slechte zitten.

Tuurlijk kun je groenvoer EN pilletjes geven. Alleen doe niet dezelfde dosis alleen op in groenvoer. Het is juist beter als je het met pilletjes combineert.

Ik weet wel zeker dat een dierenspeciaalzaak absoluut geen inteelt mag verkopen! Dierenspeciaal zaken (de goeie dan) nemen ook absoluut geen jongen van mensen af, maar halen ze bij goedgekeurde fokkers vandaan en weten allang de mannetjes en vrouwtjes gescheiden te houden, dus ik weet niet waar jouw wantrouwen vandaan komt, maar de dierenspeciaalzaken, zijn niet voor niks geen dierenwinkels.

Tuurlijk mag iedereen cavia's fokken, maar dit probleem heb je ook bij honden en katten. Daar krijg je broodfokkers van en als die hun beesten niet kwijt raken voordat ze een nieuw nestje krijgen, dan worden die beestjes gedumpt. Ik kom regelmatig dit soort slachtoffers tegen. Het is vreselijk om een verdronken pup aan te moeten zien. Dan moet je toch wel echt ff slikken.
Maar dit betekend niet dat mensen die 1 keer voor de lol een nestje willen groot brengen gelijk slecht zijn en gelijk niet weten waar ze aan beginnen. En zo kom jij wel over. Er zijn genoeg mensen die na het hebben van twee cavia's heus wel weten hoe ze er mee om moeten gaan en anders vragen ze gewoon ergens om raad, mogen ze? Ooit moet de eerste keer zijn toch?
Slechts een heel klein deel zal bewust slecht met de diertjes omgaan, maar echtparen die kinderen nemen weten toch ook nog niet helemaal hoe het moet?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:34
Verwijderd
Nu iedereen toch over cavia's zit te praten .

Ik wil zelf eigenlijk graag twee cavia's, en dan twee broertjes (mogen ook 'stiefbroertjes' zijn, als ze maar geen last van territoriumdrift tov elkaar krijgen) of twee vrouwtjes. Maar ik ben doordeweeks altijd in Groningen en in het weekend altijd in Enschede. Nouja, die cavia's kunnen dan in een katten-reis-ding uitstekend mee op en neer in de trein, en dan in Enschede in een ander hok, maar vinden ze dat wel leuk? Dat ze zeg maar twee huizen hebben? Raken ze daarvan niet door de war ofzo?
En hoe weet ik heel zeker dat het ook echt twee van hetzelfde geslacht zijn? Ik heb geen tijd om op jonkies te letten, en vindt dat ook net iets te veel verantwoordelijkheid (en het mag ook niet van Avalon Mae ). Want mijn cavia van vroeger zou een vrouwtje zijn, maar bleek een mannetje, en toen kwamen er dus wel jonkies, want mijn zus had een vrouwtje (nee, geen inteelt, neem ik aan; mijn cavia kwam uit een dierenwinkel in Almelo en die van mijn zus was een jaar ouder en kwam uit een nestje dat mensen uit Hengelo thuis hadden ). De mensen in de dierenwinkel hebben het natuurlijk wel eens bij het verkeerde eind, het is ook best moeilijk te zien bij een jonge cavia.
En als ze in Enschede zijn, kan hun hok dan naast het hok van het konijn van mijn zus staan of hebben ze dan last van elkaar?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:47
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Het is een beetje lastig om ze de hele tijd heen en weer te sleuren, maar wat je als je ze toch wilt nemen, dan zullen ze zelfs BIJ het konijn van je zus kunne. Gewoon ff aan kijken
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-04-2004, 13:38
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
Eend schreef op 08-04-2004 @ 10:18 :
Een dierenwinkel is een doodgewone winkel zeg maar en een dierenspeciaal zaak, daar lopen mensen die gewoon goed opgeleid zijn voor de dieren en weten veel meer van alles wat af
uh... mijn papa had een dierenspeciaalzaak... die is nooit opgeleid voor iets met dieren.... dus dat klopt zoeizo al niet
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:06
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 08-04-2004 @ 13:34 :
En als ze in Enschede zijn, kan hun hok dan naast het hok van het konijn van mijn zus staan of hebben ze dan last van elkaar?
Ja konijnen en cavia's accepteren elkaar. Zo ver ik weet. Ik heb ook wel eens een konijn bij de cavia's gehad.. de cavia's gingen toen over de rug van het konijn liggen.. vonden ze schijnbaar lekker Alleen het konijn was een geilerd.. wilde paren met de cavia's
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:09
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Sarah, het lijkt me ook niet zo handig om telkens met de cavia's te gaan slepen. Ikzelf ben ook student en laat mijn cavia's in het weekend gewoon op mijn kamer met héél veel hooi en genoeg hard- en groenvoer. Dat gaat heel goed. Mijn huisgenoot kijkt meestal in het weekend nog wel een keertje of alles nog goed is Cavia's raken heel gestresst van reizen, ik heb het nu een paar keer gedaan (toen ik ze hierheen meenam, in de grote kooi, een nationale ramp , en met de kerstvakantie) maar ze vinden het absoluut niet leuk! Ik zou dan ook aanraden dat zo min mogelijk te doen.

Cavia's bij konijnen zetten is ook niet zo'n goed idee, vooral als het telkens maar voor een paar dagen is. Dan moeten ze namelijk telkens weer aan elkaar wennen, bovendien is het zo dat áls het konijn boos wordt, hij de cavia's kan verwonden. Hun hok naast het hok van het konijn zetten lijkt me geen probleem.

Ik zou als ik een cavia koop, altijd zelf het geslacht controleren. Je kan een een kijkje nemen op deze site dan kun je misschien een beetje beter de verschillen zien:

http://www.degrotecavia.nl/geslacht.html

Eend, ik vind mensen die een keer een nestje willen niet slecht, absoluut niet zelfs. Zolang ze dit niet zo argeloos doen, zo van ik heb een cavia, die ene kennis/familielid heeft ook een cavia, ach, laten we ze bij elkaar zetten, is toch grappig. Je kan wel zeggen dat mensen het met twee cavia's wel allemaal weten, maar dat is dus niet zo. Zoals bij mijn schoonzus, heeft het tot zeer ernstige inteelt geleid, en nú weet ze het ja. Maar ik vind dat gewoon te laat. Maar ik vind mijn schoonzus daarom niet meteen slecht! Wel vind ik het slecht dat ze niet eerst veel informatie heeft gezocht, want je speelt wel met levens en niet op een positieve manier. En ik vind dat ik dan best het recht heb iemand anders even te waarschuwen. Want uiteindelijk worden de dieren er altijd de dupe van. Ik vind het ontzettend goed als mensen anderen om raad vragen, maar als je pas net een cavia hebt, weet je dus nog lang niet alles. En ík wist ook nog lang niet alles toen ik mijn cavia's pas had, omdat ik nu op dat forum zit heb ik heel veel geleerd over cavia's, en dat vind ik ook erg leuk. Nu weet ik dat je een beertje met vier weken bij de moeder weg moet halen, mits het het juiste gewicht heeft. Nu weet ik dat sommige merken voer lang niet voldoende vitamine C bevatten, dat je het beste pilletjes erbij kunt geven. Ik weet hoe je kan zien of een cavia gezond is, en wat signalen zijn van inteelt. Enzovoort.

En dat geeft op zich ook niet, dat ik dat nu pas weet. Maar er zijn veel mensen die níet op een cavia-forum zitten, die níet allemaal informatie overal op gaan vragen. Die deze dingen dus nooit zullen weten. Behalve als het al te laat is, wanneer er caafjes zonder oogjes worden geboren, of cavia's sterven door een haakje aan een kies door gebrek aan vitamine C, en de dierenarts wist toevallig niet wat het nou was (dit is echt gebeurt, en niet één keer). De topic-starter kwam op mij niet over als een echte cavia-kenner, iemand die er al veel vanaf weet. Dit is helemaal niet erg, dat hoeft ook niet. Maar ga dan niet meteen dingen roepen over kleintjes "nemen".

Mensen die voor het eerst een cavia kopen, zullen vaak niet éérst allerlei informatie op gaan zoeken. En er zijn zat mensen die ze in een gewone dierenwinkel kopen. Nogmaals, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar iemand die nog nooit een cavia heeft gehad, zal niet kunnen zien of de cavia voortkomt uit inteelt. Ik vind het ronduit slecht dat dierwinkels, informatieboekjes en sommige sites geen, of geen goede voorlichting geven over het dier. Als ik in een boekje lees dat kleintjes pas met zes weken bij hun moeder weg mogen, dan geloof ik dat, totdat het tegendeel bewezen is. En dan is het dus al te laat. Ik vind het ook slecht dat dierenwinkels de dieren niet goed kunnen seksen, waardoor mensen thuiskomen met dieren van een verschillend geslacht. Je gaat er als klant toch vanuit dat die verkoper er verstand van heeft! En dan kan je wel zeggen van dan moet je naar een goede dierenspeciaalzaak, maar zoals ik al zei gaan veel mensen ook naar de gewone dierenwinkel, alleen al uit onwetendheid (als zelfs ik al niet het verschil weet tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak.....). Veel mensen gaan ook niet tig dierenspeciaalzaken af om te kijken welke al dan niet "goed" zijn. Of kopen de beestjes voor hun kinderen en laten het maar aanmodderen.

Enne, ik denk dat maar een héél klein aantal mensenbewust slecht met hun dieren omgaan. Vaak gebeurt het onbewust, maar dan nog zijn de dieren altijd de dupe. Dus een beetje informeren en waarschuwen over mogelijke gevolgen is helemaal niet erg. Nogmaals, voor de laatste keer, mensen die goed en bewust met hun dieren omgaan, en er ook echt over na hebben gedacht, bedóelde ik ook helemaal niet! En ik vind mensen die niet goed geďnformeerd zijn en zo nestjes krijgen, ja zelfs inteelt nestjes, óók niet slecht! Maar mensen die wel geďnformeerd zijn en het dan toch allemaal laten gebeuren, tsja... daar heb ik weinig goede woorden voor over. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, toch?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:55
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Als mensen die vragen gelijk afgezeken worden, dat ze verkeerd bezig zijn, zullen niet veel mensen t gaan vragen nee.

Toch kom je op mij over als een meuterig typetje. cavia's kunnen wel degelijk bij konijnen. Ik heb ook altijd konijnen in combinatie met cavia's gehad. En het is nooit fout gegaan. Ik heb ook nooit echt slechte verhalen gehoord, dus..
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:01
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Ik zeg niet dat ze verkeerd bezig is, ik zeg alleen dat ze beter niet aan kleintjes kan denken als ze nog niet zoveel verstand heeft van cavia's. Ik hoop niet dat ze het heeft opgevat als 'afzeikerig' want zo was het niet bedoeld.

Dat ik op jou overkom als een meuterig typetje, tsja, dat is dan niet anders. Kan er niet echt wakker van liggen. Ik ken dus wél een geval waarbij het konijn de cavia aan heeft gevallen. Het zal vast en zeker bijna altijd goed gaan, maar je zal net dat ene geval zijn... Dat is dan toch jammer he?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:27
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 15:09 :
Sarah, het lijkt me ook niet zo handig om telkens met de cavia's te gaan slepen. Ikzelf ben ook student en laat mijn cavia's in het weekend gewoon op mijn kamer met héél veel hooi en genoeg hard- en groenvoer. Dat gaat heel goed. Mijn huisgenoot kijkt meestal in het weekend nog wel een keertje of alles nog goed is Cavia's raken heel gestresst van reizen, ik heb het nu een paar keer gedaan (toen ik ze hierheen meenam, in de grote kooi, een nationale ramp , en met de kerstvakantie) maar ze vinden het absoluut niet leuk! Ik zou dan ook aanraden dat zo min mogelijk te doen.

Cavia's bij konijnen zetten is ook niet zo'n goed idee, vooral als het telkens maar voor een paar dagen is. Dan moeten ze namelijk telkens weer aan elkaar wennen, bovendien is het zo dat áls het konijn boos wordt, hij de cavia's kan verwonden. Hun hok naast het hok van het konijn zetten lijkt me geen probleem.

Ik zou als ik een cavia koop, altijd zelf het geslacht controleren. Je kan een een kijkje nemen op deze site dan kun je misschien een beetje beter de verschillen zien:

http://www.degrotecavia.nl/geslacht.html

Eend, ik vind mensen die een keer een nestje willen niet slecht, absoluut niet zelfs. Zolang ze dit niet zo argeloos doen, zo van ik heb een cavia, die ene kennis/familielid heeft ook een cavia, ach, laten we ze bij elkaar zetten, is toch grappig. Je kan wel zeggen dat mensen het met twee cavia's wel allemaal weten, maar dat is dus niet zo. Zoals bij mijn schoonzus, heeft het tot zeer ernstige inteelt geleid, en nú weet ze het ja. Maar ik vind dat gewoon te laat. Maar ik vind mijn schoonzus daarom niet meteen slecht! Wel vind ik het slecht dat ze niet eerst veel informatie heeft gezocht, want je speelt wel met levens en niet op een positieve manier. En ik vind dat ik dan best het recht heb iemand anders even te waarschuwen. Want uiteindelijk worden de dieren er altijd de dupe van. Ik vind het ontzettend goed als mensen anderen om raad vragen, maar als je pas net een cavia hebt, weet je dus nog lang niet alles. En ík wist ook nog lang niet alles toen ik mijn cavia's pas had, omdat ik nu op dat forum zit heb ik heel veel geleerd over cavia's, en dat vind ik ook erg leuk. Nu weet ik dat je een beertje met vier weken bij de moeder weg moet halen, mits het het juiste gewicht heeft. Nu weet ik dat sommige merken voer lang niet voldoende vitamine C bevatten, dat je het beste pilletjes erbij kunt geven. Ik weet hoe je kan zien of een cavia gezond is, en wat signalen zijn van inteelt. Enzovoort.

En dat geeft op zich ook niet, dat ik dat nu pas weet. Maar er zijn veel mensen die níet op een cavia-forum zitten, die níet allemaal informatie overal op gaan vragen. Die deze dingen dus nooit zullen weten. Behalve als het al te laat is, wanneer er caafjes zonder oogjes worden geboren, of cavia's sterven door een haakje aan een kies door gebrek aan vitamine C, en de dierenarts wist toevallig niet wat het nou was (dit is echt gebeurt, en niet één keer). De topic-starter kwam op mij niet over als een echte cavia-kenner, iemand die er al veel vanaf weet. Dit is helemaal niet erg, dat hoeft ook niet. Maar ga dan niet meteen dingen roepen over kleintjes "nemen".

Mensen die voor het eerst een cavia kopen, zullen vaak niet éérst allerlei informatie op gaan zoeken. En er zijn zat mensen die ze in een gewone dierenwinkel kopen. Nogmaals, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Maar iemand die nog nooit een cavia heeft gehad, zal niet kunnen zien of de cavia voortkomt uit inteelt. Ik vind het ronduit slecht dat dierwinkels, informatieboekjes en sommige sites geen, of geen goede voorlichting geven over het dier. Als ik in een boekje lees dat kleintjes pas met zes weken bij hun moeder weg mogen, dan geloof ik dat, totdat het tegendeel bewezen is. En dan is het dus al te laat. Ik vind het ook slecht dat dierenwinkels de dieren niet goed kunnen seksen, waardoor mensen thuiskomen met dieren van een verschillend geslacht. Je gaat er als klant toch vanuit dat die verkoper er verstand van heeft! En dan kan je wel zeggen van dan moet je naar een goede dierenspeciaalzaak, maar zoals ik al zei gaan veel mensen ook naar de gewone dierenwinkel, alleen al uit onwetendheid (als zelfs ik al niet het verschil weet tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak.....). Veel mensen gaan ook niet tig dierenspeciaalzaken af om te kijken welke al dan niet "goed" zijn. Of kopen de beestjes voor hun kinderen en laten het maar aanmodderen.

Enne, ik denk dat maar een héél klein aantal mensenbewust slecht met hun dieren omgaan. Vaak gebeurt het onbewust, maar dan nog zijn de dieren altijd de dupe. Dus een beetje informeren en waarschuwen over mogelijke gevolgen is helemaal niet erg. Nogmaals, voor de laatste keer, mensen die goed en bewust met hun dieren omgaan, en er ook echt over na hebben gedacht, bedóelde ik ook helemaal niet! En ik vind mensen die niet goed geďnformeerd zijn en zo nestjes krijgen, ja zelfs inteelt nestjes, óók niet slecht! Maar mensen die wel geďnformeerd zijn en het dan toch allemaal laten gebeuren, tsja... daar heb ik weinig goede woorden voor over. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, toch?
Hoi,

Zo wat een reacties ineens

Waarschijnlijk bedoelde je het niet zo hoor, maar ik voelde me eigenlijk een klein beetje aangevallen na jouw eerste reactie. Natuurlijk zijn er mensen die zomaar voor de lol een cavia nemen en gewoon hoppa ff zo'n beestje gaan halen, vervolgens zijn ze er op uitgekeken en laten ze het voor de lol dekken, omdat iemand anders toevallig een beestje van het andere geslacht heeft.

Ik kan me heel goed voorstellen, dat je die mensen wilt waarschuwen hoor!

Ikzelf heb wel redelijk verstand van cavia's en heb lang moeten zeuren bij mijn ouders om er zelf eentje te mogen. (ze vonden het al erg genoeg dat mijn zus er eentje had) Mijn kamer was eerst te klein, dus vandaar dat het niet kon, nu is mijn zus het huis uit en heb ik dus haar kamer en had ik er eindelijk de ruimte voor.
Vroeger hadden mijn zus en ik samen een cavia en toen die net een maand of 2 bij ons was kregen we twee jonkies. Wat bleek nou ze was vlak voordat wij haar kochten gedekt in de dierenwinkel. Dus onverwachts zaten we ineens met twee jongen. Uiteindelijk is het allemaal goedgegaan en zijn de beestjes goed terecht gekomen.
Dus ik weet best wel waar ik mee bezig ben.
Voordat ik mijn cavia heb aangeschaft heb ik er goed over na gedacht, vooral of ik haar wel genoeg aandacht kan geven enz.
(jammergenoeg mocht ik er geen twee) Ik heb veel gelezen over de verzorging en huisvestting enz. Verder had ik natuurlijk al wat praktijkervaring .

Mijn reden dat ik dit topic heb gestart is, omdat er in mijn ogen zo weinig ECHT bekend is over het gedrag, je kan er wel veel over lezen, maar ik lees iedere keer weer iets anders. Dus daarom leek het me verstandig om met andere caviabezitters ervaringen te delen en zo dus meer te weten te komen over het gedrag.

Ik wil mijn schatje gewoon goed kunnen begrijpen
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:56
faan
Avatar van faan
faan is offline
kunnen jullie ook minder tekst steeds quoten
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:02
wiebenik
Avatar van wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
faen schreef op 08-04-2004 @ 16:56 :
kunnen jullie ook minder tekst steeds quoten
haha je hebt gelijk, ik zal er de volgende keer op letten
__________________
Goed zoeken...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:35
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 16:01 :
Ik zeg niet dat ze verkeerd bezig is, ik zeg alleen dat ze beter niet aan kleintjes kan denken als ze nog niet zoveel verstand heeft van cavia's. Ik hoop niet dat ze het heeft opgevat als 'afzeikerig' want zo was het niet bedoeld.

Dat ik op jou overkom als een meuterig typetje, tsja, dat is dan niet anders. Kan er niet echt wakker van liggen. Ik ken dus wél een geval waarbij het konijn de cavia aan heeft gevallen. Het zal vast en zeker bijna altijd goed gaan, maar je zal net dat ene geval zijn... Dat is dan toch jammer he?
Dan is er een mogelijkheid om de cavia's apart te zetten? Je kunt heus wel een beetje risico nemen met dieren. Als honden elkaar niet mogen is het ook beter om het met elkaar uit te laten vechten, maar O NEE! Dat mag niet van t baasje, want daar krijg je kosten door. Dat hoor je zo vaak.

Maar zo moeilijk is het niet om een nestje te nemen. Je laat ze paren, krijgt een nestje, laat ze opgroeien, zoekt een baasje. Ik zie het probleem niet? Alleen maar omdat jij 1 slechte ervaring ermee hebt gehad?!
Dat bedoel ik met meuterig, geen risico's lopen met je dieren. Dat je ze goed moet verzorgen klopt, maar je hoeft ze niet zwak te maken. Je kan met elk nestje kans maken op miskramen, dat is net zo'n groot risico, dat een cavia, die 2 jaar ouder is, familie is van jouw cavia. Misschien heeft het zelfs meer risico.
dat is gewoon de natuur. Leer die eerst aanvaarden.

wat jij doet is: Er is een risico, dus moet je het gelijk maar niet doen. Er zijn zoveel risico's en die moet je kunnen nemen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:37
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
faen schreef op 08-04-2004 @ 16:56 :
kunnen jullie ook minder tekst steeds quoten
heb je geen scroller?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:45
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
Eend schreef op 08-04-2004 @ 17:37 :
heb je geen scroller?
Dat heb ik wel.
Je zegt dat het wel eens een keer kan voorkomen van dat cavia's familie van elkaar zijn. Ja dat kan, maar in Avalon_Mae's geval (zeg maar als ik iets fout heb) werden er 2 cavia's gekocht uit dezelfde dierenwinkel op hetzelfde moment. Zij bleken geloof ik familie van elkaar te zijn, en er werden veel mongooltjes geboren. (alhoewel het best wel eens kan voorkomen dat bij een caviaatje nog de ogen dicht zijn.. na een dag of 2 openen ze vaak wel) Maar dit in geval neem ik aan dat het echt foute boel was. En dan moet jij, EEND, niet gaan zeggen van.. het was maar een klein voorvalletje, boeie?! Het boeit echt wel! Je zou het op z'n minst kunnen vermijden dan ze mogelijk familie van elkaar konden zijn.

PS. Voor de mensen die niet zo irritant zijn als EEND, zou je die tekst quotes kunnen verminderen door je bericht aan te passen door (van jouw bericht):

gepost op 08-04-2004 @ 16:27 INFO PRIVE WIJZIG QUOTE

en dan kort je die tekst op een of andere manier in.. Door bv alleen de zinnen, die jouw aanspreken en waarover je iets wilt zeggen, te bewaren. De rest deleet je.
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:09
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
faen schreef op 09-04-2004 @ 14:45 :
Dat heb ik wel.
Je zegt dat het wel eens een keer kan voorkomen van dat cavia's familie van elkaar zijn. Ja dat kan, maar in Avalon_Mae's geval (zeg maar als ik iets fout heb) werden er 2 cavia's gekocht uit dezelfde dierenwinkel op hetzelfde moment. Zij bleken geloof ik familie van elkaar te zijn, en er werden veel mongooltjes geboren. (alhoewel het best wel eens kan voorkomen dat bij een caviaatje nog de ogen dicht zijn.. na een dag of 2 openen ze vaak wel) Maar dit in geval neem ik aan dat het echt foute boel was. En dan moet jij, EEND, niet gaan zeggen van.. het was maar een klein voorvalletje, boeie?! Het boeit echt wel! Je zou het op z'n minst kunnen vermijden dan ze mogelijk familie van elkaar konden zijn.

PS. Voor de mensen die niet zo irritant zijn als EEND, zou je die tekst quotes kunnen verminderen door je bericht aan te passen door (van jouw bericht):

gepost op 08-04-2004 @ 16:27 INFO PRIVE WIJZIG QUOTE

en dan kort je die tekst op een of andere manier in.. Door bv alleen de zinnen, die jouw aanspreken en waarover je iets wilt zeggen, te bewaren. De rest deleet je.
Als jij zo tegen mij reageerd doe ik dat al helemaal niet EN als jij dingen gaat beweren, die ik niet gezegd heb al helemaal niet.

Ik zei: Als het om een jonge cavia van dat meisje zelf gaat en een andere cavia van totaal iemand anders, die verder ook nog es een paar jaar ouder is, het wel een hele kleine kans is, dat het familie van elkaar is.

En als je 2 cavia's tegelijk uit dezelfde dierenwinkel haalt, waarvan je sowieso wel moet snappen, dat het familie van elkaar kan zijn, omdat ze vaak bij dezelfde fokker vandaan komt, dan is het je eigen stomme schuld als je daar inteeld van krijgt, TENZIJ je niet weet dat het een mannetje en een vrouwtje is en je dacht dat t twee mannetjes/vrouwtjes waren.

En als iedereen zou rouwen om elk verkeerde nestje dat geboren werd. Dan liep iedereen nu hier depressief op de aarde rond. Ik zeg helemaal niet dat het me niks kan schelen, ik heb alleen maar zoiets van: Je bent erbij, je kunt als je die beestjes aangeschaft hebt (ZEKER als je er verstand van hebt) ook nog es controleren op het feit of ze mannetje of vrouwtje zijn.
Ik maak me gewoon niet druk om misvormde of doodgeboren beestjes, misschien komt dat door m'n werk. Ik zie zo vaak dode beesten, maar als ik me van elk dier wat aan ging trekken dan was ik nu gestoord geweest.

Maargoed, als jij zo eigenwijs bent om het niet goed te lezen, dan wees je dat maar Maar ga mij niet op zinloze dingen af zitten te kraken, want dan ben je net zo zielig als ik

En nu weer graag on-topic
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 23:38
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
Eend schreef op 09-04-2004 @ 17:09 :
verhaal + Ik maak me gewoon niet druk om misvormde of doodgeboren beestjes, misschien komt dat door m'n werk.
Ja je hebt gelijk. Je moet weten dat ik ook tegen dode dieren kan. Ik heb zelf cavia's bruut doodgeslagen omdat het zondag was en ik dus aannam dat de dierenarts dicht was. Ik zou toen ook kunnen wachten, maar ik heb toen die keuze gemaakt om het snel af te handelen.
Maar als ik zie dat jonge caviaatjes steeds zwakker en zwakker worden en uiteindelijk helemaal kaal worden en dan doodgaan.. doet mij dat wat. En een doodgeboren jong bij cavia's is even snel gebeurd als een doodgeboren jong bij een mens. Want ik heb vrouwtjes gehad, die alleen in oudere stadia pas doodgeboren jongen kregen. En als er bij de eerste al dode tussen zitten.. dan heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. Und ja zo is de natuur.. en je moet er ook niet over doorkankeren. Maar eend je hebt gelijk.
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 09:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
faen schreef op 10-04-2004 @ 00:38 :
*verhaal*
Ik moet eerlijk toegeven dat het doodmaken van je eigen dieren best wel heftig kan zijn ja. Maar wel goed dat je toen die keuze hebt gemaakt
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Levensbeschouwing & Filosofie wat bid jij?
forthemoon
63 06-12-2005 22:25
Flora & Fauna een vraagje over het gedrag van cavia's..
vampire_esje
9 16-11-2005 22:19
Verhalen & Gedichten De Wraak van Harry: Deel 5
tss
6 31-03-2005 18:43
Flora & Fauna werken in een dierenwinkel
duifeltje
60 06-09-2004 21:24
Flora & Fauna cavia uit dierenwinkel
duifeltje
50 12-05-2004 16:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.