Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 17:39
Verwijderd
Hoi!

Voor moederdag zoek ik een leuk boekje om (beter) te leren dichten. En dan geen Loi-cursus ofzo, maar iets wat gewoon leuk is om te lezen, waar je iets van leert, en wat als naslagwerk e.d. kan dienen. Weten jullie misschien wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2004, 08:16
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Daar vraag je me wat. Ik zou niet zo snel iets weten, misschien dat op internet iets staat?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 08:22
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
AMBACHTELIJK DICHTEN
Aan dichten zit ook een ambachtelijke, technische kant. Daarover gaat het Rijmhandboek, dat uitgebreid aandacht schenkt aan ritme en metrum, rijmschema's, versvormen en `rijmacrobatiek', maar ook aan onderwerpen als woordkeus, stijl en humor. Bovendien wordt er uitvoerig ingegaan op het schrijven van gelegenheidspoëzie en liedteksten. De tekst wordt geïllustreerd met vele gedichtjes en fragmenten, en in een appendix is een lijst van nuttige naslagwerken opgenomen (waaronder het telefoonboek).

Rijmhandboek. Praktische gids voor het schrijven van gedichten en liedjes van Jaap Bakker is verschenen bij Bert Bakker. Het kost fl. 34,90. (264 blz.) ISBN 90 351 2009 4


http://www.onzetaal.nl/tijdschr/inzicht/i9811.html


Dit is misschien iets? Prijs is nog in guldens.

Laatst gewijzigd op 05-05-2004 om 08:24.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 08:32
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik heb even gekeken, maar zo gul is google niet.

niet zo lang

doemaardichtmaar

deze vind ik wel ok, maar die gaat praktisch alleen over rijm

We hebben bovenaan dit forum ook een topic waar vrij veel info op staat, misschien heb je daar wat aan?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 09:57
Verwijderd
sorry, volgens mij was ik niet helemaal duidelijk ik bedoelde dus niet iets om zelf te leren dichten om een gedichtje voor moederdag te maken (al ga 'k misschien nu wel 'n klein gedichtje maken, leuk idee ) Maar een boekje voor mijn moeder, want die dicht graag.

@anneee, dat boek lijkt me leuk, volgens mij is 't alleen nergens verkrijgbaar google kan verder iig niks vinden, bruna ook niet.

Maar nu heb 'k wel wat anders gevonden, voor de geinteresseerden: (bruna.nl)

Titel Schriftelijke cursus dichten / druk 3
Auteur Wilmink, W.
Genre Taal en letteren: literatuurwetenschap
ISBN 9035117824
Uitgever Prometheus Groep
Bindwijze Paperback
Trefwoorden Gedichten schrijven , Poezie
Prijs € 13,57
Annotatie Eerder verschenen in gew. vorm in: Koen, maak je mijn schoen? - Oorspr. uitg.: Bussum : Van Holkema & Warendorf, 1983 en: Waar het hart vol van is. - Oorspr. uitg.: Weesp : Van Holkema & Warendorf, 1985 en: Goedenavond, speelman. - Oorspr. uitg.: Houten : Van Holkema & Warendorf, 1987. - Oorspr. titel van deze uitg.: In de keuken van de muze : de gehele schriftelijke cursus dichten. - 1991. - Eerder verschenen in Vrij Nederland. - Met reg.


Biblion recensie
De artikelen die ooit in Vrij Nederlands 'Blauw geruite kiel' verschenen en later onder de titels: 'Koen maak je mijn schoen?', 'Waar het hart vol van is' en 'Goedenavond speelman' werden uitgegeven, zijn hier en daar opnieuw gerangschikt en tot één bundel samengevoegd. Het resultaat is een uiterst boeiend, verhelderend en leesbaar boek over zowel de meer technische aspecten van poëzie: rijmschema's en -vormen, metrum, speciale effecten, alsook over het leren begrijpen, interpreteren en waarderen van gedichten. Ter illustratie van zijn betoog gebruikt de auteur gedichten uit vele eeuwen, landen en genres. De oorspronkelijke verschijningsvorm is af en toe nog enigszins storend merkbaar. Zo wordt er b.v. al herhaaldelijk over rederijkers of fabels gesproken voor deze begrippen honderd pagina's verder worden toegelicht. De prachtige pentekeningen zijn gelukkig ongewijzigd overgenomen. Uitvoerige namen- en zakenregisters. Een heel inspirerend, mooi verzorgd 'cursus'boek. Vanaf ca. 13 jaar, maar ook voor (veel) ouderen! De 2e druk werd aangevuld met een nawoord (4 p.); deze derde is ongewijzigd. De 1e druk verscheen als 'In de keuken van de muze'.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 10:19
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Dat boek waar ik het over had, is wel verkrijgbaar, alleen hebben niet alle winkels het zo liggen. Maar als je het bestelt, hebben ze het (waarschijnlijk) binnen 3 dagen in huis. (wij wel)
BOL.com?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 13:54
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Verhalen & Gedichten ['opdracht'] The Perfect Murder
Type
2 19-01-2003 22:33
Muziek Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLD DIRTY BASTERD
24 25-07-2002 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.