Oud 23-04-2002, 20:12
Deliveran委
Avatar van Deliveran委
Deliveran委 is offline
ik heb over 4 weekies mn mavo-eindexamen (kzit nog in laatste jaar mavo) en nou moet ik dus ook leren voor wiskunde..
alleen het lukt me niet om het te leren..mja hoe moet ik dit uitleggen..
er valt niet veel aan te leren....wiskunde-gedoe kun je toch niet leren....of wel? kan iemand me helpen hoe ik dat het beste kan leren..?
__________________
|| ♥ AlBundy ♥ || Karlijn. samen blond. samen niet-stom. || ~suusch ||
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2002, 20:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
Sommen oefenen. En veel. Oude examens, proefexamens, sommen in je boek... Maak ze, en iedere keer als je het niet snapt, moet je er van leren... (uitwerkingen erbij is dus handig). Herhaal later de moeilijkere sommen: maak ze opnieuw, en kijk of je ze nu wel snapt. Uiteindelijk gaat het erom dat je willekeurige sommen goed kan maken, en ook nog in een redelijk tempo. Dan heb je het wel goed geleerd...
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 20:39
Passiepascal
Passiepascal is offline
En als je iets niet begrijpt, kun je altijd op dit forum de som zetten. Vaak kunnen leerlingen het je het best uitleggen, vooral als ze geduldig zijn. Ik ben iig bereid te helpen
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 20:43
Verwijderd
Citaat:
*~*SuSHiJoW*~* schreef:
ik heb over 4 weekies mn mavo-eindexamen (kzit nog in laatste jaar mavo) en nou moet ik dus ook leren voor wiskunde..
alleen het lukt me niet om het te leren..mja hoe moet ik dit uitleggen..
er valt niet veel aan te leren....wiskunde-gedoe kun je toch niet leren....of wel? kan iemand me helpen hoe ik dat het beste kan leren..?
idd. Wiskunde kun je niet leren; je moet het 'gewoon' snappen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het niet snapt... dan lukt het niet.

Met snappen bedoel ik dus de formules en regeltjes goed kunnen toepassen.

Wat je wel kunt oefenen, is de goede informatie halen uit een verhaaltje.

Toen ik examen deed (4 jaar geleden) had ik op mijn wiskunde examen 3/4 kantje met een verhaal, waarin allemaal gegevens stonden.
De uiteindelijke vraag had maar betrekking op 澭n enkel gegeven... en dit kun je wel oefenen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Passiepascal schreef:
En als je iets niet begrijpt, kun je altijd op dit forum de som zetten. Vaak kunnen leerlingen het je het best uitleggen, vooral als ze geduldig zijn. Ik ben iig bereid te helpen
ik ook!
En tot 14 juli, heb ik door de week tijd ZAT!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 21:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Ik geef bijles in wis-, natuur- en scheikunde via e-mail op v.m.b.o.-, h.a.v.o- en v.w.o.-niveau. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 19:08
Deliveran委
Avatar van Deliveran委
Deliveran委 is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik geef bijles in wis-, natuur- en scheikunde via e-mail op v.m.b.o.-, h.a.v.o- en v.w.o.-niveau. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
ook voor mavo? *zit in laatse mavojaar*
__________________
|| ♥ AlBundy ♥ || Karlijn. samen blond. samen niet-stom. || ~suusch ||
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 19:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eddie schreef:

Wiskunde kun je niet leren; je moet het 'gewoon' snappen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het niet snapt... dan lukt het niet.

Met snappen bedoel ik dus de formules en regeltjes goed kunnen toepassen.

Wat je wel kunt oefenen, is de goede informatie halen uit een verhaaltje.

Toen ik examen deed (4 jaar geleden) had ik op mijn wiskunde examen 3/4 kantje met een verhaal, waarin allemaal gegevens stonden.
De uiteindelijke vraag had maar betrekking op 澭n enkel gegeven... en dit kun je wel oefenen.
Even een wijd verbreid misverstand de wereld uit helpen: wiskunde kun je wel degelijk leren. Het gaat er bij het toepassen van wiskunde om dat je over het juiste begrippenschema beschikt. Een goede docent(e) zal dan ook altijd proberen te achterhalen welke schema's een leerling(e) hanteert en er voor zorgen dat deze schema's zonodig kunnen worden aangepast zodat nieuwe begrippen gemakkelijk in deze schema's kunnen worden opgenomen. Op het moment dat dat lukt en dat ook duidelijk is waarom dit zo kan is er sprake van iets begrijpen.
Dat leerlingen moeite hebben met wiskunde komt omdat hun eigen schema's niet goed aansluiten bij de schema's die voor het begrijpen van wiskunde nodig zijn. Zodra bekend is waar het probleem van die aansluiting zit kun je zo'n leerling(e) laten zien hoe zijn of haar schema's zodanig kunnen worden aangepast dat hij of zij wel begrijpt hoe een en ander in elkaar zit.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 24-04-2002 om 19:24.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 19:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
*~*SuSHiJoW*~* schreef:


ook voor mavo? *zit in laatse mavojaar*
Het v.m.b.o. is een fusie tussen het m.a.v.o. en het v.b.o., dus de m.a.v.o.-stof zit automatisch in de stof voor het v.m.b.o. inbegrepen. Mocht je dus inderdaad hulp willen hebben, dan weet je hoe je me kunt bereiken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 19:29
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
<verhaal>
Er is een verschil tussen leren en begrijpen.
Woordjes (duits, engels) en feiten (geschiedenis, aardrijkskunde) zijn dingen die je (in een avond) kunt leren.

Wiskunde, natuurkunde en in minder mate economie, zijn niet te leren in een avond. Je begrijpt het, of niet. Begrijp je het niet, kun je zo hard leren als je wilt, maar het helpt je niet verder bij het oplossen van vraagstukken.

Wanneer je het wel begrijpt, kun je van elk vraagstuk, die betrekking heeft op de stof, oplossen, ook al is die nog zo groot en moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 20:26
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eddie schreef:

Er is een verschil tussen leren en begrijpen.
Woordjes (duits, engels) en feiten (geschiedenis, aardrijkskunde) zijn dingen die je (in een avond) kunt leren.

Wiskunde, natuurkunde en in minder mate economie, zijn niet te leren in een avond. Je begrijpt het, of niet. Begrijp je het niet, kun je zo hard leren als je wilt, maar het helpt je niet verder bij het oplossen van vraagstukken.

Wanneer je het wel begrijpt, kun je van elk vraagstuk, die betrekking heeft op de stof, oplossen, ook al is die nog zo groot en moeilijk.
Ik heb ook niet beweerd dat je wiskunde in 澭n avond zou kunnen leren. Dat is jouw interpretatie en niet de mijne. Dat er een verschil is tussen leren en begrijpen klopt. Pas als je iets begrijpt kun je ook zeggen dat je het hebt geleerd, maar dan moet je wel over het juiste begrippenschema kunnen beschikken om datgene wat je wilt leren te kunnen begrijpen. Wiskunde is net als andere disciplines te leren, mits je de beschikking hebt over de juiste begrippenschema's.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 20:46
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik heb ook niet beweerd dat je wiskunde in 澭n avond zou kunnen leren. Dat is jouw interpretatie en niet de mijne. Dat er een verschil is tussen leren en begrijpen klopt. Pas als je iets begrijpt kun je ook zeggen dat je het hebt geleerd, maar dan moet je wel over het juiste begrippenschema kunnen beschikken om datgene wat je wilt leren te kunnen begrijpen. Wiskunde is net als andere disciplines te leren, mits je de beschikking hebt over de juiste begrippenschema's.
Wat bedoel je met "begrippenschema's"?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 18:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eddie schreef:

Wat bedoel je met "begrippenschema's"?
Om toe te lichten wat een begrippenschema inhoudt geef ik hier even een voorbeeld, ontleend aan The Psychology of Learning Mathematics van Richard R. Skemp. Stel je een willekeurige Engelse jongen voor die in contact komt met iemand die niet Engels is. De jongen hanteert voor het begrip "buitenlander" het volgende schema: een buitenlander is iemand uit een ander land die Engels spreekt met een voor de jongen afwijkend accent of iemand die moeilijk Engels spreekt, een taal spreekt die voor de jongen onbegrijpelijk is en die qua uiterlijk en kleding gering of sterk van de Engelsen verschilt. Nieuwe buitenlanders, afkomstig uit landen waar deze jongen nooit van gehoord heeft, worden door hem moeiteloos aan zijn schema "buitenlander" toegevoegd.
Veronderstel nu dat de jongen met zijn ouders op vakantie gaat in, laten we zeggen, Nederland. Hij ontdekt dan dat hij en zijn ouders zelf als buitenlander worden omschreven. Voor hem is dat onbegrijpelijk. De Nederlanders zijn immers de buitenlanders en hij en zijn ouders zijn Engels. Om de nieuwe situatie te kunnen begrijpen moet zijn schema "buitenlander" worden aangepast. Een buitenlander wordt dan voor hem iemand die in een land woont dat niet zijn eigen land is.
Hopelijk is het idee van een begrippenschema zo wat duidelijker geworden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 18:20
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
<uitleg>
OK!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie the EX-files, kan iemand me helpen please
iebke*
11 29-08-2005 13:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen kan iemand me helpen?
hermelien1989
15 22-06-2004 18:44
Software & Hardware hoe kan ik een eigen forum maken??kan iemand me helpen???
willempje_86
28 04-03-2003 20:57
Psychologie kan iemand me helpen
undefined
7 20-04-2002 22:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Kan iemand me helpen voor Nederlands??
Bezeke
3 28-04-2001 09:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.