Oud 22-08-2004, 20:59
Wawl
Wawl is offline
Nou, 't zit dus zo.

Momenteel doe ik een opleiding aan een HEAO (HBO) die ik hoop in de zomer van 2005 af te kunnen ronden. Mijn ouders vinden dat ervaring altijd boven opleiding gaat en proberen mij dus te stimuleren (door geen vervolgopleiding op WO-niveau te betalen) om fulltime te gaan werken. Ze vinden dat ervaring opdoen in combinatie met enige scholing de beste manier van 'studeren' is. Ik zie dit geheel anders, want door het volgen van minimaal 2 jaar extra onderwijs aan een universiteit zou ik dus academisch geschoold kunnen zijn. Ikzelf hecht hier veel meer waarde aan omdat ik na mijn studie pas ervaring hoef op te doen, mijn ouders en ik verschillen hierin echter van mening. Zij hebben de troef door helemaal niets meer te betalen, waardoor ik dus verplicht word het merendeel van de WO-studie te gaan lenen.

Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond? Zou je twee jaar doorstuderen, zodat je op je 23e volledig universitair geschoold bent óf zou je gaan werken en maar hopen dat je jezelf binnen een of ander bedrijf omhoog kunt werken door het volgen van enkele cursussen ed. Zouden jullie op je 21e zoveel geld durven te lenen op een WO-studie (deels) te bekostigen? Zouden jullie het een en ander ook kunnen onderbouwen bv door het verschil tussen HBO en WO aan te stippen, want mijn ouders geloven ook niet dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen WO en HBO, iets waar ik 't weer niet mee eens ben.

Is het dus slim om, zoals ik dus van plan ben, een WO studie te gaan volgen? Heeft het echt een meerwaarde en is het een en ander waard om een lening daarvoor af te sluiten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2004, 21:05
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik zou doorgaan voor je WO-studie. Zie de opleiding als investering in je toekomst.

Btw: wat wil je hierna gaan doen?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:07
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 22-08-2004 @ 21:05 :
Ik zou doorgaan voor je WO-studie. Zie de opleiding als investering in je toekomst.
Zo denk ik dus ook.
Citaat:
*Kim EL* schreef op 22-08-2004 @ 21:05 :
Wat wil je hierna gaan doen?
Recht & Management in Tilburg.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:10
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2004 @ 21:07 :
Zo denk ik dus ook.
Recht & Management in Tilburg.
Aha

Hmm, ja, ik moet een deel van mijn studie zelf betalen, omdat mijn ouders het er niet mee eens waren dat ik ben overgeswitcht van studie (dat was overigens ook van HBO naar WO) maar ik heb er geen spijt van dat ik deze keus heb gemaakt Nu hoef ik (nog) geen lening af te sluiten, straks wel omdat ik al een aantal jaar stufi verbruikt heb, waardoor die afloopt als ik nog aan het studeren ben.

Je reageert erg snel, btw
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:14
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 22-08-2004 @ 21:10 :
Hmm, ja, ik moet een deel van mijn studie zelf betalen, omdat mijn ouders het er niet mee eens waren dat ik ben overgeswitcht van studie (dat was overigens ook van HBO naar WO) maar ik heb er geen spijt van dat ik deze keus heb gemaakt Nu hoef ik (nog) geen lening af te sluiten, straks wel omdat ik al een aantal jaar stufi verbruikt heb, waardoor die afloopt als ik nog aan het studeren ben.

Je reageert erg snel, btw
Ik krijg dan ook geen studiefinanciering meer, omdat ik dus dan al 4 jaar heb opgebruikt. Alle zaken met betrekking tot de IB-groep moet ik nog even uitzoeken en op een rijtje zetten, want daar ben ik nog niet geheel uit. Als ik geen OV krijg is dat ook niet zo erg, want dan ga ik wel met de fiets. Dat is namelijk redelijk goed te doen.

Enja, een lening, kan ik dat dan het beste bij de IB-groep doen? Of bij familie of een ander leningsinstituur?

Ik reageer snel, want ik zit hier al 3,5 jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:16
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2004 @ 21:14 :
Ik krijg dan ook geen studiefinanciering meer, omdat ik dus dan al 4 jaar heb opgebruikt. Alle zaken met betrekking tot de IB-groep moet ik nog even uitzoeken en op een rijtje zetten, want daar ben ik nog niet geheel uit. Als ik geen OV krijg is dat ook niet zo erg, want dan ga ik wel met de fiets. Dat is namelijk redelijk goed te doen.

Enja, een lening, kan ik dat dan het beste bij de IB-groep doen? Of bij familie of een ander leningsinstituur?

Ik reageer snel, want ik zit hier al 3,5 jaar.
Als je bijleent kun je dat bij de IB-groep doen. Je mag na je stufi geloof ik nog maximaal 3 jaar bijlenen (wat ik dus waarschijnlijk ook zal moeten doen). Je OV-kaart hou je dan geloof ik.

Tja, verslaafde
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:20
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 22-08-2004 @ 21:16 :
Als je bijleent kun je dat bij de IB-groep doen. Je mag na je stufi geloof ik nog maximaal 3 jaar bijlenen (wat ik dus waarschijnlijk ook zal moeten doen). Je OV-kaart hou je dan geloof ik.

Tja, verslaafde
Is dat zo? Kijk, in die drie jaar moet ik 't natuurlijk zeker kunnen halen. Althans ik ben volledig gemotiveerd om daar aan de slag te gaan. Verder heb ik ook iets gelezen over het behouden van je OV-kaart, inderdaad. De laatste tijd denk ik er steeds meer over na, maar verder studeren lijkt me gewoon de beste optie. Je arbeidsperspectieven worden dan zoveel groter ookal willen mijn ouders dit niet inzien. Zelfs voor mijn zus willen ze niet een twee opleiding betalen terwijl zij een MBO-opleiding doet. Voor haar is het in feite nog erger, want ze zal dus ook moet lenen voor een HBO-opleiding.

Achja, de laatste tijd ben ik hier maar heel weinig. Gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:28
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2004 @ 21:20 :
Is dat zo? Kijk, in die drie jaar moet ik 't natuurlijk zeker kunnen halen. Althans ik ben volledig gemotiveerd om daar aan de slag te gaan. Verder heb ik ook iets gelezen over het behouden van je OV-kaart, inderdaad. De laatste tijd denk ik er steeds meer over na, maar verder studeren lijkt me gewoon de beste optie. Je arbeidsperspectieven worden dan zoveel groter ookal willen mijn ouders dit niet inzien. Zelfs voor mijn zus willen ze niet een twee opleiding betalen terwijl zij een MBO-opleiding doet. Voor haar is het in feite nog erger, want ze zal dus ook moet lenen voor een HBO-opleiding.

Achja, de laatste tijd ben ik hier maar heel weinig. Gelukkig.
Hmm, tja, studeren is duur Iig veel succes

Geen afkickverschijnselen?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2004 @ 20:59 :
(...)

Mijn ouders vinden dat ervaring altijd boven opleiding gaat en proberen mij dus te stimuleren (door geen vervolgopleiding op WO-niveau te betalen) om fulltime te gaan werken.
Jouw ouders hebben zelf gestudeerd? Dit is namelijk volslagen nonsens.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:27
Dannemann
Dannemann is offline
Met alle respect voor je ouders, maar ze zijn goed gek. Als ik jou was zou ik eerst doorleren en dan pas gaan werken, verder ben je nog jong, dus vind ik dit ook het beste moment om door te leren. Als je eerst gaat werken dan besluit je later denk ik minder snel om toch nog maar door te studeren. Ervaring kun je de rest van je leven nog opdoen, en als je eerst een hogere opleiding afsluit staan er denk ik toch veel meer vlakken om ervaring op te doen open.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 00:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je hebt nu toch wel de leeftijd bereikt dat je je eigen mening boven die van je ouders mag stellen. Ik zou iig dus niet op hen af gaan, maar puur kijken wat ik zelf belangrijker vind.
In mijn ogen kun je werkervaring nog je hele leven opdoen. Je moet werken tot je 65ste.
Wanneer het gaat om 2 jaar extra studeren en dan een extra (of uitgebreider) diploma dan zou ik daar zeker voor gaan.
Een studie is wel duur ja, dus probeer ernaast gewoon te werken als de studie dat toelaat. Ik zou zelf proberen minimaal te lenen, maar soms is het niet te voorkomen.
Lenen bij familie is voordeliger ivm rente, maar zet alles op papier en spreek af om elkaar daar aan te houden! Anders kan het een hoop problemen geven binnen de familie. Denk je dat dit niet gaat werken, kies dan toch voor een instelling als de IBGroep.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 12:42
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik zou eerst door gaan leren, ipv te gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 12:42
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-08-2004 @ 22:09 :
Jouw ouders hebben zelf gestudeerd? Dit is namelijk volslagen nonsens.
Mijn ouders hebben zelf nooit meer dan een MBO-opleiding gedaan.
Citaat:
Dannemann schreef op 22-08-2004 @ 22:27 :
Met alle respect voor je ouders, maar ze zijn goed gek. Als ik jou was zou ik eerst doorleren en dan pas gaan werken, verder ben je nog jong, dus vind ik dit ook het beste moment om door te leren. Als je eerst gaat werken dan besluit je later denk ik minder snel om toch nog maar door te studeren. Ervaring kun je de rest van je leven nog opdoen, en als je eerst een hogere opleiding afsluit staan er denk ik toch veel meer vlakken om ervaring op te doen open.
Kijk, zo denk ik dus ook.
Citaat:
Balance schreef op 23-08-2004 @ 00:25 :
Je hebt nu toch wel de leeftijd bereikt dat je je eigen mening boven die van je ouders mag stellen. Ik zou iig dus niet op hen af gaan, maar puur kijken wat ik zelf belangrijker vind.
In mijn ogen kun je werkervaring nog je hele leven opdoen. Je moet werken tot je 65ste.
Wanneer het gaat om 2 jaar extra studeren en dan een extra (of uitgebreider) diploma dan zou ik daar zeker voor gaan.
Een studie is wel duur ja, dus probeer ernaast gewoon te werken als de studie dat toelaat. Ik zou zelf proberen minimaal te lenen, maar soms is het niet te voorkomen.
Lenen bij familie is voordeliger ivm rente, maar zet alles op papier en spreek af om elkaar daar aan te houden! Anders kan het een hoop problemen geven binnen de familie. Denk je dat dit niet gaat werken, kies dan toch voor een instelling als de IBGroep.
Klopt, ik ga ook zeker niet blind af op de mening van mijn ouders, maar ik ben dus wel teleurgesteld in wat zij denken. Lenen probeer ik inderdaad wel minimaal te doen, want een schuld hebben op zo'n jonge leeftijd is natuurlijk nooit echt prettig. Ook dat laatste is waar, dus ik zal dan alles zeker op papier zetten om eventuele problemen of strubbelingen te voorkomen.

Toch blijft 't vreemd dat iedereen in mijn beleefwereld (inclusief hier op 't forum maar ook IRL) zegt dat ik door moet studeren terwijl mijn ouders (die zelf nooit hebben gestudeerd en allebei in het ambtelijke circuit werkzaam zijn) zoiets pertinent afwijzen. Uiteindelijk ben ik degene die een keuze moet maken en op 't moment neig ik erg sterk naar 2 jaar doorstuderen aan een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 17:33
Verwijderd
Gewoon lenen, die paar duizend euro krijg je heus wel afgelost als je eenmaal aan het werk bent.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 23-08-2004 @ 12:42 :
(...)

Toch blijft 't vreemd dat iedereen in mijn beleefwereld (inclusief hier op 't forum maar ook IRL) zegt dat ik door moet studeren terwijl mijn ouders (die zelf nooit hebben gestudeerd en allebei in het ambtelijke circuit werkzaam zijn) zoiets pertinent afwijzen. Uiteindelijk ben ik degene die een keuze moet maken en op 't moment neig ik erg sterk naar 2 jaar doorstuderen aan een universiteit.
Er zijn nog steeds massa's mensen die het waanidee hebben dat studeren niets meer is dan de hele dag met je neus in de boeken zitten en alleen droge theoretische kennis opdoen. Niets is echter minder waar.

Veel vakgebieden vereisen gewoon een degelijke vooropleiding, minstens vier jaar universitair niveau. Het fabeltje dat je overal wel kunt beginnen zonder of met slechts een laag diploma en je dan intern wel op kunt werken is een grove leugen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 09:46
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 22-08-2004 @ 21:05 :
Ik zou doorgaan voor je WO-studie. Zie de opleiding als investering in je toekomst.
What she said.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.