Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2023, 19:28
MorrisUniLeiden
MorrisUniLeiden is offline
Hoi ik ben Morris, een tweedejaars student Culturele Antropologie aan de universiteit Leiden en voor een veldwerk vak doe ik met een groepje onderzoek naar religie in relatie tot seksuele voorlichting in Nederland.

Nu zijn wij geïnteresseerd in hoe jongeren tegen deze onderwerpen aan kijken.

De vragen zijn:
- Wat is jou mening over seksuele voorlichting op de middelbare school?
- Hoe kijk jij naar religieuze seksuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
- Wat is jou mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?

Wij zullen de antwoorden op deze thread graag gebruiken voor ons onderzoeksrapport als jij dit goed vindt, uiteraard zonder directe citaties te gebruiken of usernames te benoemen (je blijft dus volledig anoniem). Heb je graag dat we jou reactie niet meenemen in het onderzoek dan kun je dit vermelden.

Laatst gewijzigd op 08-01-2023 om 13:30. Reden: "Seksuele" was verkeerd gespeld.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2023, 09:50
Gordon Ramsay.
Avatar van Gordon Ramsay.
Gordon Ramsay. is offline
Ah oke, je studeert geen Nederlands zo te zien.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2023, 21:13
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Hier volgen mijn antwoorden op jouw vragen:

- Wat is jou mening over sexuele voorlichting op de middelbare school?
Ik vind dat seksuele opvoeding (NIET 'sexuele') een belangrijk aspect is in het opgroeien. Jongeren moeten weten wat er met hun lichaam gebeurt en wat ze moeten doen als ze iemand leuk vinden later. Tevens is het ook belangrijk dat er zoiets intiem besproken kan worden in de klas zonder dat er gelachen wordt. Zeker nu we in zo'n open en ingewikkelde samenleving leven, is het belangrijk dat jongeren weten dat ze terecht kunnen bij hun leerkrachten als er iets mis is.

- Hoe kijk jij naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Ik vind dat leerlingen zelf het recht mogen hebben om te kiezen op wat voor manier deze lessen worden gegeven. Het kan immers zijn dat de een het niet prettig vindt om een foto te zien van een geslachtsdeel, maar dat een ander daar juist baat bij heeft omdat hij een tekening niet begrijpt.

- Wat is jou mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?
Ik vind het belangrijk dat de leerlingen leren de mensen van de LGBTQIAP+ te respecteren en dat ze leren dat deze mensen ook maar mensen zijn.

PS.: Je kan dit gebruiken voor je onderzoek, als dat überhaupt al bestaat.
PS2.: Je schrijft het woord "seksueel" telkens fout. Dit woord wordt geschreven met een ks en niet met een x.
PS3.: Ik ben trouwens een moslima, voor het geval je die info ook nodig hebt.

Nog een fijne dag en veel succes met je veldwerk.
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄
Met citaat reageren
Oud 12-01-2023, 21:00
MorrisUniLeiden
MorrisUniLeiden is offline
Citaat:
Hier volgen mijn antwoorden op jouw vragen:

- Wat is jou mening over sexuele voorlichting op de middelbare school?
Ik vind dat seksuele opvoeding (NIET 'sexuele') een belangrijk aspect is in het opgroeien. Jongeren moeten weten wat er met hun lichaam gebeurt en wat ze moeten doen als ze iemand leuk vinden later. Tevens is het ook belangrijk dat er zoiets intiem besproken kan worden in de klas zonder dat er gelachen wordt. Zeker nu we in zo'n open en ingewikkelde samenleving leven, is het belangrijk dat jongeren weten dat ze terecht kunnen bij hun leerkrachten als er iets mis is.

- Hoe kijk jij naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Ik vind dat leerlingen zelf het recht mogen hebben om te kiezen op wat voor manier deze lessen worden gegeven. Het kan immers zijn dat de een het niet prettig vindt om een foto te zien van een geslachtsdeel, maar dat een ander daar juist baat bij heeft omdat hij een tekening niet begrijpt.

- Wat is jou mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?
Ik vind het belangrijk dat de leerlingen leren de mensen van de LGBTQIAP+ te respecteren en dat ze leren dat deze mensen ook maar mensen zijn.

PS.: Je kan dit gebruiken voor je onderzoek, als dat überhaupt al bestaat.
PS2.: Je schrijft het woord "seksueel" telkens fout. Dit woord wordt geschreven met een ks en niet met een x.
PS3.: Ik ben trouwens een moslima, voor het geval je die info ook nodig hebt.

Nog een fijne dag en veel succes met je veldwerk.
Beste Khadija,

Bedankt voor je reactie! Je bied een interessant perspectief als Moslima met een pro-LHBTIQ+ mening, tot dusver hoor ik vaak een stereotypisch beeld als het aankomt op seksuele voorlichting en Islamitische personen. Heb jij het gevoel dat de mensen om je heen het eens zijn met jouw visie op seksuele voorlichting? En hoe komt het denk je dat sommige Moslim jongeren een negatief beeld hebben van homoseksualiteit en andere seksuele identiteiten?

Met vriendelijke groet,
Morris
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie christendom versus sex
elledc
41 26-11-2003 20:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.