Oud 23-07-2004, 12:57
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Wat is leuker/nuttiger/interessanter/enz.: Grieks of Latijn?
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2004, 14:51
Verwijderd
Dat verschilt heel erg per persoon en per schrijver.
Over het algemeen vind ik de Griekse schrijvers leuker, maar de grammatica is wel lastiger dan dat van het Latijn, vooral het werkwoord.
Ik vind allebei de talen ook nuttig voor de moderne talen als Frans of Engels: er zijn heel wat woorden uit terug te herkennen.
Maar nogmaals: het is persoonlijke smaak.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:24
5803
5803 is offline
Ik vind latijn veel leuker! maar ik denk idd dat dat gewoon een kwestie van smaak is, je kunt niet zeggen welke leuker en interessanter is....
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:10
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Ik heb voor Grieks gekozen aan de hand van de eindexamenschrijver (kun je vinden op digischool), maar het maakte mij verder niet zo veel uit
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:14
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Latijn heeft mijn voorkeur.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 13:27
Verwijderd
Dat is erg afhankelijk van vele dingen zoals jezelf, de schrijver, je klas en docent. Ik heb zelf voor Grieks gekozen, nadat ik tot en met de 4e klas beide talen heb gehad. In de 4e vond ik Grieks wel moeilijker, maar de teksten waren leuker. Daarnaast was Latijn verschrikkelijk saai wat betreft schrijvers voor mij. We lazen Plinius, Horatius en Martiales. Dat trok me absoluut niet. Ook hing er niet zo'n leuke sfeer in de klas door de docent.

Ik vind Grieks moeilijker, maar wel interessanter en leuker. Latijn vind ik op zich ook wel leuk, maar heb ik om bovenstaande redenen niet gekozen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 13:31
Verwijderd
Doe wat je zelf leuk vindt! Het is niet zo dat of Grieks of Latijn veel belangrijker is dan de andere om te kiezen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 13:41
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
ik doe al allebei, maar ik heb een nogal vol pakket, dus ik vroeg me af welke ik er eventueel het beste uit kon knikkeren
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 18:56
Verwijderd
Welke vakken ga je dan doen?
Als je C&M doet dan kan je ze makkelijk allebei doen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 19:32
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
ja, dat doe ik ook, maar t probleem is dat ik nou precies 1160 uur in mijn vrije ruimte heb gestouwd, en ik weet het niet hoor, maar mss is het een béétje véél... en wat ik er dan beter uit zou kunnen knikkeren, La of Gr, omdat die allebei nogal groot zijn en best tijdrovend
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 21:18
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb voor Grieks gekozen, omdat de taal me meer aanspreekt, vind de taal wat 'vrijer. Verder vind ik de Griekse geschiedenis en mythologie ook interessant. Latijn heb ik altijd saai gevonden, maar dat lag ook aan de leraar.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 21:23
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik vind latijn zelf leuker, maar je moet t natuurlijk zelf weten. Er zijn wel meer mensen die onvoldoende staan voor grieks
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 18:50
Ratbout
Avatar van Ratbout
Ratbout is offline
Ik heb Grieks gedaan, omdat het andere alphabet leuk blijft, en vooral omdat griekse tksten over het algemeen leuker zijn: wat minder veldslagen en wat meer en leukere mythologie.
__________________
Come on complain, before I miss you.......*professioneel topic killer*
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 11:33
Verwijderd
Ze hebben allebei hun charme. De Grieken vind ik qua cultuur en zo net iets heerlijker (vandaar mijn droom om naar Athene te gaan, droom die wssl over een jaar in vervulling gaat).
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 17:40
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Toen mijn vakkenpakket (ik deed N&G) volgens mijn decaan te zwaar was, en ik ook moest kiezen tussen Grieks en Latijn. Heb ik besloten met Latijn verder te gaan. Maar daar heb ik altijd spijt van gehad. Niet dat Latijn minder leuk zou zijn dan Grieks, maar ik had ze gewoon allebei willen hebben!
Zoals al eerder gezegd hebben beide talen en culturen zo hun charme. Beide talen en culturen zijn heel verschillend, maar tergelijkertijd ook zeer overeenkomend! Grieks en Latijn hebben veel met elkaar te maken. Maar als je écht moet kiezen zou ik de oude taal houden die jij zélf het leukst en interessantst vindt.
Ik ben benieuwd welke je kiest.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:01
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
op het moment kies ik nog helemaal niets, en ik denk dat ik het ook best aankan - dat beweert iedereen tenminste, mijn lerares niet in het minst - maar ik vroeg me gewoon af wat er leuker werd gevonden. bij mij op school staat Latijn met stip op 1, er is in de vijfde zelfs maar 1 persoon die Grieks doet, maar blijkbaar is dat dus niet overal zo
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 22:54
Verwijderd
Ik vind Grieks vele malen leuker dan Latijn.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 26-07-2004 @ 12:33 :
Ze hebben allebei hun charme. De Grieken vind ik qua cultuur en zo net iets heerlijker (vandaar mijn droom om naar Athene te gaan, droom die wssl over een jaar in vervulling gaat).
Ehm... zelfs al over een paar maanden blijkbaar
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2004, 13:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik denk dat latijn makkelijker is als grieks. er zijn ook meer mensen die het kiezen. maar ik denk dat je dat voor jezelf uit moet zoeken (en grieks vind ik de mythologie toch interessanter )
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 14:50
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 31-07-2004 @ 14:12 :
ik denk dat latijn makkelijker is als grieks. er zijn ook meer mensen die het kiezen. maar ik denk dat je dat voor jezelf uit moet zoeken (en grieks vind ik de mythologie toch interessanter )
ALS? Nederlands blijft het moeilijkst
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 15:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Symphony schreef op 31-07-2004 @ 15:50 :
ALS? Nederlands blijft het moeilijkst
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 08:49
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
M'n decaan raadde mij ook aan te kiezen, ik had beide met N&G. Toch heb ik ze gewoon beide gehouden. Het was alleen roostertechnisch soms niet mogelijk. Het was prima te doen...

Grieks is qua grammatica lastiger, meer leren, meer werkwoordsvormen. Maar grieks heeft wel een lidwoord, wat het wat gemakkelijker maakt. En als je eenmaal de gramm goed kent, is Grieks gemakkelijker.

Latijn is wat kaaler, wat saaiere teksten, maar minder gramm en ik vind het erg logisch in elkaar zitten. Voor de meeste mensen is latijn ook gemakkelijker, omdat de na de 3e alle gramm al geleerd hebben, voordat 'de 2e fase' begint. En dat scheelt.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 12:30
thalia
thalia is offline
Ik heb zelf geen Grieks dus ik kan niet zeggen welk van beide het leukste is, maar volgens mij is Latijn wel handiger.
Hier (West-Europa) vind je vlugger Latijnse teksten en zinnen terug dan Griekse. Ik heb het vorige week op vakantie nog gemerkt. In cryptes, kerken, op kerkhoven en zo vind je vlug wel eens een Latijnse zin terug en dan is het wel leuk als je weet wat er staat ...
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 23:08
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
thalia schreef op 01-08-2004 @ 13:30 :
Hier (West-Europa) vind je vlugger Latijnse teksten en zinnen terug dan Griekse. In cryptes, kerken, op kerkhoven en zo vind je vlug wel eens een Latijnse zin terug en dan is het wel leuk als je weet wat er staat ...
Het is waar wat je zegt: Latijnse teksten zie je overal. Zelfs op hedendaagse gebouwen kun je nog tegelmatig Latijnse spreuken, namen en/of zinnen tegenkomen.
Zelfs merknamen, bedrijfsnamen en namen van producten zijn vaak uit het Latijn (maar ook uit het Grieks!!!) afkomstig.
Maar hoewel het lijkt dat Latijn vandaag de dag meer voorkomt, is het niet helemaal fair om te zeggen dat Grieks daardoor minder "nuttig" is... Ook vanuit het Grieks is enorm veel afgeleid.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:43
Nesa
Avatar van Nesa
Nesa is offline
he symphony

ik heb zelf grieks gekozen, vanwege de achtergronden en de kunst. De latijnklas is veel groter dan de grieksklas bij ons, maar bij latijn zijn er al een stuk of 6 mee gestopt en bij grieks nog niemand. Wij hebben bijbelteksten vertaald en de Odyssee, en nog wat teksten. De latijnklas is het halve jaar bezig geweest met grafteksten vertalen, waar niemand een reet aan vond...
Kweetniet hoe het bij jou wordt maar grieks is gewoon leuker
Maar als je arts ofzo wil worden (waarschijnlijk niet vanwege c&m..toch?) dan kun je denk ik beter latijn kiezen denk ik.
Kies grieks!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2004, 19:44
thalia
thalia is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 02-08-2004 @ 00:08 :
Maar hoewel het lijkt dat Latijn vandaag de dag meer voorkomt, is het niet helemaal fair om te zeggen dat Grieks daardoor minder "nuttig" is... Ook vanuit het Grieks is enorm veel afgeleid.
Daar kan ik me niet over uitspreken. Ik heb nooit Grieks gehad. Ik vind de Griekse letters wel veel mooier dan hetgene waarmee wij nu werken. Als ik de kans had gehad er nog Grieks bij te nemen, had ik het wrs wel gedaan...



Citaat:
Nesa schreef op 02-08-2004 @ 12:43 :
De latijnklas is het halve jaar bezig geweest met grafteksten vertalen, waar niemand een reet aan vond...
Ik weet niet in welk jaar je juist zit, maar wij hebben nog nooit grafteksten vertaald. De poëzie (van Ovidius en zo) is echt fantastisch.

Citaat:
Nesa schreef op 02-08-2004 @ 12:43 :
Maar als je arts ofzo wil worden (waarschijnlijk niet vanwege c&m..toch?) dan kun je denk ik beter latijn kiezen denk ik.
Kies grieks!!
Hangt idd veel af van de studierichting die je wil gaan volgen na het middelbaar.
Mijn lerares Latijn heeft ons gezegd dat je beter enkel Latijn volgt als je klassieke talen wilt gaan volgen aan de universiteit. De Griekse grammatica been je gemakkelijk bij, terwijl studenten die altijd Latijn en/of Grieks hebben gehad denken dat ze het zo ook wel zullen kunnen, zonder er echt aan te leren. Je hebt enkel het probleem dat je een lichte achterstand hebt met de tekststructuren.
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 22:36
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
thalia schreef op 03-08-2004 @ 20:44 :
Ik weet niet in welk jaar je juist zit, maar wij hebben nog nooit grafteksten vertaald. De poëzie (van Ovidius en zo) is echt fantastisch.
Ik heb (nu ik erover nadenk) eigenlijk ook nooit grafteksten vertaald. En wat Thalia zegt: poëzie (Ovidius is geweldig!!!) is echt veel leuker.
Een graftekstje op z'n tijd is ook niet erg, maar om daar nou een half jaar mee bezig te zijn...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:45
Nienna
Avatar van Nienna
Nienna is offline
ik heb Latijn gekozen, met N&T, had ze eigenlijk allebei willen hebben, maar doe ook al Spaans... Ik vind Latijn makkelijker en heb het daarom gekozen. Je krijgt toch geen cultuur bij Latijn of Grieks? Daar heb je toch KCV voor?
__________________
To die is to know that you're alive...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 16:45
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Nienna schreef op 05-08-2004 @ 16:45 :
Je krijgt toch geen cultuur bij Latijn of Grieks? Daar heb je toch KCV voor?
Sinds de tweede fase krijg je het grootste gedeelte van de cultuur, die je vóór het studiehuis gewoon bij de vakken Grieks en Latijn had, inderdaad bij KCV.
Het is alleen onmogelijk om bij Grieks en Latijn alleen de taal te leren. Dus je krijgt uiteraard ook wat van de cultuur mee . Zelfs al zou je alleen maar vertalen, dan lees je in feite cultuur...
Maar je hebt gelijk: officieel is KCV (Klassieke Culturele Vorming) voor het culturele gedeelte... .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wiskunde D en Grieks en latijn
maarten33
9 03-03-2010 17:38
Studeren Grieks of Latijn?
Ashya
2 09-08-2009 10:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen grieks of latijn bij N&G???
junsui
17 18-06-2008 08:33
Algemene schoolzaken Heb je voor kinderarts alleen grieks of latijn nodig? Of allebei?
leontine 1988
9 25-08-2002 09:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Grieks of Latijn
de abt van sion
21 08-02-2002 22:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Grieks en Latijn in de reclame!
Johan
13 15-02-2001 19:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.