Oud 05-11-2007, 14:19
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Een vriend (A) kwam mij gisteren om raad vragen over zijn vader (X). Ik zal kort de situatie proberen schetsen.

X is bijna 50, getrouwd, heeft 3 kinderen van in de 20, waaronder A. Hij heeft altijd al van verandering gehouden. In zijn leven is hij vaak verhuisd. Hij heeft onder andere een huis laten bouwen, maar eens het af was, waren er nog allemaal dingen die hij eraan wou toevoegen of veranderen. In dat huis is hij toch zeker 10 jaar blijven wonen, maar is door omstandigheden moeten verhuizen. Enkele jaren geleden heeft hij dan een appartement in 't stad gekocht, heeft daar 1 jaar gewoond en daarna opnieuw verhuisd omdat hij besloten had dat hij niet in de stad wou wonen. 2 jaar geleden hebben ze een nieuw huis gekocht op het platteland. Maar nu wil hij daar weer vanalles aan veranderen. Stukken bijbouwen, afbreken, veranda erbij, oorspronkelijke veranda weg, zwembad,...

Maar dit is het ergste nog niet. Sinds enkele jaren is X gepassionneerd door auto's. En aangezien hij genoeg geld heeft, kan hij kopen wat hij wil. Het is begonnen met een BMW die hij voor zichzelf gekocht heeft als cadeau. Maar toen moest hij hem plots niet meer hebben en heeft hij hem weer verkocht. Sindsdien heeft hij al 10-tallen mooie auto's (Ferrari, Porsche, Jaguar, Morgan,...) gekocht en na enkele maanden weer verkocht voor stomme redenen (Hij kreeg zogezegd rugpijn van de auto of hij wou geen snelle wagen meer doordat hij eens een boete gekregen had,...). Hij heeft zelfs al 3 keer exact dezelfde auto (nieuw) gekocht en na enkele maanden weer verkocht (Morgan). Eind vorig jaar had hij nog de nieuwste Porsche en een Jaguar gekocht, maar die zijn ondertussen al weer verkocht en hij heeft nu wéér een Morgan in de plaats (die hij alweer denkt te verkopen voor een snellere wagen )

Dit gedrag is dus sowieso al niet normaal. Maar hij heeft een gemeenschappelijke bankrekening met zijn vrouw en elke keer wanneer hij een nieuwe auto wil kopen, vraagt hij haar toch of hij mag. Uiteraard is zij het beu en wil ze het niet, maar wanneer ze hem dit zegt, gedraagt hij zich echt als een klein kind en doet hij dagen/weken vervelend tegen haar of blijft gewoon de hele dag in bed liggen. Uiteindelijk is ze wel verplicht om toe te geven omdat ze verschikkelijk lijdt onder zijn gedrag. Ook wanneer zijn zonen zeggen dat hij niet zo goed bezig is, doet hij daarna vervelend tegen hen. Echt zoals een klein kind die niet krijgt wat het wilt...

Zijn vrouw heeft hem al verschillende keren gezegd om naar een psycholoog te gaan en A ziet het gedrag van zijn vader ook liever veranderen. Maar X zegt dat hij geen probleem heeft en wil dus niet naar een psycholoog.

Mijn vraag is nu: Hoe overtuig je zo iemand om toch naar een psycholoog te gaan? Of wat kan A en de rest van de familie doen om het gedrag van X te doen veranderen? Of als jullie andere opmerkingen of ideeën hebben hierover, wil ik het ook altijd graag horen!

Laatst gewijzigd op 05-11-2007 om 17:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2007, 14:34
Verwijderd
Citaat:
A ziet het gedrag van zijn vader ook liever veranderen, al is het maar voor de erfenis later (want die auto's en huizen verkoopt hij uiteraard altijd met verlies!)
Haha wtf.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 14:39
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Haha wtf.
misschien dat de jongen in kwestie beter naar een psycholoog kan.
of vosje moet dat soort gedachten er bij m ingestopt hebben.

desalniettemin is dit iets wat gewoon moet stoppen, het gaat nergens over.
misschien moeten ze proberen om die vader aan een goedkopere hobbie te helpen.

verder zal hij wel zoveel in de weer zijn met o.a. wagenaankopen omdat andere sociale gebieden bij hem tekortschieten.
misschien heeft hij te weinig vriendschappen of vriendschappelijk contact.
wie weet is zijn vrouw te saai of de sex.

k denk dat deze man wel wat goede invloeden van niet-materialisten kan gebruiken.
wat die auto's betreft kan misschien het best geprobeerd worden om hem in te laten zien hoe waardeloos die wagens eigenlijk zijn (afgezien van de prijskaartjes die eraan hangen)
ze zijn geld waard ja, maar wat nog meer? wat is de meerwaarde ervan?
tis niet dat hij voordurend in de wagen zit. en steeds er mee bezig zijn is eigenlijk best een behoorlijke waste of time.
ook kan hij het financieel niet maken tegenover zijn vrouw.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~

Laatst gewijzigd op 05-11-2007 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 17:58
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
[QUOTE=Inanis;26329349]misschien dat de jongen in kwestie beter naar een psycholoog kan.
of vosje moet dat soort gedachten er bij m ingestopt hebben.
QUOTE]

Wat heeft dat er nu mee te maken? Zou jij graag willen dat je ouders al hun geld verkwisten?

En waarom zou ik hem dat soort gedachten ingestopt hebben? Hij begon er zelf over...

En de rest wisten we al. Maar de vraag is HOE we zijn vader bij de psy moeten krijgen...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 18:06
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
[QUOTE=Inanis;26329349]misschien dat de jongen in kwestie beter naar een psycholoog kan.
of vosje moet dat soort gedachten er bij m ingestopt hebben.
QUOTE]

Wat heeft dat er nu mee te maken? Zou jij graag willen dat je ouders al hun geld verkwisten?

En waarom zou ik hem dat soort gedachten ingestopt hebben? Hij begon er zelf over...

En de rest wisten we al. Maar de vraag is HOE we zijn vader bij de psy moeten krijgen...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 20:00
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Die vrouw moet proberen - hoe moeilijk ook - voet bij stuk te houden. Al doet hij vervelend, blijft dagen in bed liggen. Ook X zal het een keer zat worden. Als ze elke keer toe geeft, weet hij dat het werkt. Dus doet hij het elke keer weer. Net zoals bij een klein kind eigenlijk: Nee is nee, voet bij stuk houden.

Je kan X moeilijk dwingen, lijkt me. Misschien kan je vriend en zijn moeder is met de man gaan praten? Vertellen dat ze zijn gedrag onacceptabel vinden.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 21:10
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik geef missy gelijk.. voet bij stuk houden.. laat hem maar eens buigen.
de moeder is helemaal niets verplicht.. en zeker niet verplicht om toe te geven.
dat je vriend het wil zien veranderen al is het alleen maar om d erfenis vind ik ook een beetje vaag.. wat kan die erfenis je nou schelen als er ergens iets niet goed zit bij je vader..?

verder lijkt het me handig om te spiegelen.. laat hem maar zien wat zijn gedrag doet.
door bijv. zelf ook als een klein kind te gedragen als je iets wil maar niet mag (of net zolang te zeuren tot hij wel naar de psych gaat) en door duidelijk te vertellen wat hij doet en wat het met jou doet (jou als in wat het met A doet)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 21:23
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik vind het onzin die man naar een psycholoog te sturen. het probleem lijkt me eerder dat hij geld teveel heeft en niet meer weet waar hij het laten moet.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 21:36
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Teveel geld heeft hij echt niet hoor. Enkel genoeg geld. (Anders zou hij die auto's niet elke keer weer verkopen, maar gewoon houden...) In ieder geval, als hij zo blijft verder doen, heeft hij binnenkort niet genoeg geld meer...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 21:41
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Teveel geld heeft hij echt niet hoor. Enkel genoeg geld. (Anders zou hij die auto's niet elke keer weer verkopen, maar gewoon houden...) In ieder geval, als hij zo blijft verder doen, heeft hij binnenkort niet genoeg geld meer...
wel sympathiek van je dat je je zo'n zorgen maakt om zijn geld.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 21:47
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Zoals het er nu voorstaat gaat dit gedrag dus echt problemen opleveren voor zijn financiën? Meestal weten mensen die überhaupt zoveel geld hebben weten te vergaren toch wel met geld om te gaan...
Het feit dat hij graag andere/nieuwe auto's rijdt vind ik eigenlijk niet als een probleem klinken... Als hij er financieel echt aan onderdoor zou gaan misschien wel, maar als ik nu lees hoe makkelijk hij die auto's koopt, een huis laat bouwen etc loopt dat niet zo'n vaart toch.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Teveel geld heeft hij echt niet hoor. Enkel genoeg geld. (Anders zou hij die auto's niet elke keer weer verkopen, maar gewoon houden...) In ieder geval, als hij zo blijft verder doen, heeft hij binnenkort niet genoeg geld meer...
Haha, eigen keuzes, zn vrouw moet gewoon poot neerhouden.
Hoeft helemaal niet naar een psycholoog.

En trouwens, je vriend moet blij zijn dat zn pa's midlife-crisis zich zo uit. Voor tzelfde geld is hij dr zo vantussen met een of ander gek wijf dat eigk alleen op zn geld uit is.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2007, 22:04
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Haha, eigen keuzes, zn vrouw moet gewoon poot neerhouden.
Hoeft helemaal niet naar een psycholoog.

En trouwens, je vriend moet blij zijn dat zn pa's midlife-crisis zich zo uit. Voor tzelfde geld is hij dr zo vantussen met een of ander gek wijf dat eigk alleen op zn geld uit is.
zoals vosje
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 11:49
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
wel sympathiek van je dat je je zo'n zorgen maakt om zijn geld.
IK maak mijn geen zorgen om het geld van die vader. A maakte zich er onder andere zorgen over, dus heb ik maar opgeschreven wat hij me verteld heeft...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 11:55
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
zoals vosje
En waarom zeg je steeds dat ik enkel uit ben op geld? Ja, mijn ouders zijn welgesteld en die ouders van A ook. En ja, moesten mijn ouders hun geld verspillen aan stomme dingen zou ik het ook niet tof vinden maar ik ben echt niet op geld uit! Ik kan me niet voorstellen dat jij het wel tof zou vinden als je ouders hun geld zouden verspillen?

Trouwens, ik ben ook niet materialistischer dan de gemiddelde mens. Ik draag geen dure merkkleding, heb niet de allernieuwste gsm en mijn lievelingswagen is een volkswagen...

Maar daar ging dit topic niet over...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 14:07
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
ik plaagde je maar wat,
zou t niet tof vinden als het echt om verhoudingsgewijs (kapitaal) grote bedragen gaat.
maarja ik ben een enorme krent, dus kan er niet tegen als anderen fout met hun geld omgaan. als ze aanzienlijk veel geld hebben maakt t natuurlijk wel minder uit.

maar bijvoorbeeld luitjes die een telefoon + abbo nemen en daardoor bijna 1.5 keer zo duur uit zijn dan de telefoon los + sim only.. ik snap het gewoon niet dat mensen daar niet beter op letten.

verder ben k t eens met scordalus, niet psycholoog, zijn zoon e.d. moeten er voor proberen te zorgen dat hij in ziet waar hij mee bezig is. tis haast een kwestie van een knop omdraaien. van koopdwang naar nuchterheid.
mijn ma had ongeveer een jaar geleden een enorme shopdrang, elke dag shoppen.. altijd wel met iets nieuws thuiskomen.
op een gegeven moment zag ze t in, met wat hulp van mij en mijn zus.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 14:51
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Jullie moeten gewoon net zo lang niet toegeven aan hem tot hij er eindelijk mee ophoudt. En mocht dat niet werken (wat ik toch wel betwijfel), kun je hem nog steeds niet dwingen om naar de psych toe te gaan. Dit moet hij uit zichzelf doen, anders werkt het niet.

Ik vind het toch wel raar dat er eerst in je post stond dat het hem vooral om de erfenis ging, maar dat had je aangepast toen iemand deze topic daardoor niet echt serieus nam. Als dat het geval is, dat het A alleen maar om de erfenis gaat, dan zou ik dat best wel zielig vinden van A, aangezien de vader van A gewoon met een serieus probleem zit/jullie uit aan het dagen is, omdat hij weet dat jullie toch altijd toegeven. Gewoon niet toegeven en mocht dat niet helpen, hem over proberen te halen om naar een psych toe te gaan. Je kunt hem daar niet toe dwingen, omdat dat toch niet helpt.
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 18:10
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Door de persoon te overtuigen. Zolang het niet levensbedreigend is zie ik het eerlijk gezegd ook niet als een groot probleem. Zijn gedrag mag dan wel raar/overdreven/verslavend zijn maar als hij of zij niet wil, dan is dat jammer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2007, 10:29
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Door de persoon te overtuigen. Zolang het niet levensbedreigend is zie ik het eerlijk gezegd ook niet als een groot probleem. Zijn gedrag mag dan wel raar/overdreven/verslavend zijn maar als hij of zij niet wil, dan is dat jammer.
Dus een gokverslaafde, kleptomaan,...vind je allemaal niet erg omdat het niet levensbedreigend is...?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 10:33
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Er zijn hier veel mensen die zeggen dat zijn vrouw gewoon voet bij stuk moet houden, maar dat is helemaal niet zo gemakkelijk als jullie denken. Soms kan ze het enkele weken uithouden, maar op den duur kan ze gewoon niet meer tegen dat kinderachtig gedrag. Stel je voor dat je vrouw/man gedurende weken vervelend doet tegen jou en de hele dag in bed blijft liggen als hij kan...Dat hou je echt niet zo lang vol. En aangezien hij dat gedrag nu al weken kan aanhouden, zou het me niet verwonderen dat hij na 6 maanden nog altijd dat kinderachtig gedrag zou vertonen indien ze niet toe zou geven. En dat is toch geen leven meer?

Het is niet zoals bij een echt kind die na een halve dag vergeten is waarom hij in eerste instantie vervelend deed hé...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 11:42
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Je kunt iemand niet dwingen om naar een psycholoog te gaan, zeker niet als diegene ontkent een probleem te hebben. Ik denk dat er drastische stappen gezet moeten worden als wat ze tot nu toe geprobeerd hebben niet werkt. Zijn vrouw kan een eigen bankrekening nemen, waarop ze haar eigen salaris laat storten. Dat zit je natuurlijk nog wel met het geld dat op de gezamenlijke rekening staat en wat uiteraard niet alleen van die man is. Maar op een gegeven moment is zijn geld dan gewoon op, misschien dat hij het dan inziet? En anders uit elkaar gaan, als ze het écht niet meer trekt en die man ook niet in wil zien waar hij mee bezig is. Als ik een vriend had die al ons geld (dus ook mijn geld) verbraste met onzinnige uitgaven, zou ik daar op een gegeven moment niet meer mee kunnen samenleven.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 13:17
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
wat nou als de man de enige kostwinner is

(ik zou het trouwens wel raar vinden als de man grotendeels het geld van zn vrouw aan het uitgeven is...)
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 15:58
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik zie nu ook een probleem in de relaties tussen de ouders.
en deze vrouw echt wil dat haar man naar een psycholoog gaat, werkt dit misschien beter als zij aangeeft dat zíj een probleem heeft met het gedrag van haar man en zíj het gevoel heeft dat het tussen hun in gaat staan en dat zíj graag mét hem naar een psycholoog wil als een soort van relatietherapie... Het ligt dan bij hem hoe hij reageert maar de reden is niet meer dat híj een probleem heeft maar als hij zijn vrouw helpt door hiermee in te stemmen en gezien ik nergens gelezen heb dat hij niet van zijn vrouw houdt, doet hij dat wellicht wel...

en verder ben ik het eens met een eerdere post; deze man wordt 'beloond' voor zijn gedrag. Als zij het niet goed vind gaat hij drammen, op bed liggen enz. net zo lang tot zij toegeeft; dit gedrag werkt dus en hij zal dit keer op keer doen. Hoe moeilijk het ook is, het is beter dat zij er niet aan toegeeft. Hij zal het dan na een tijdje ook zat zijn...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 16:24
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
wat nou als de man de enige kostwinner is

(ik zou het trouwens wel raar vinden als de man grotendeels het geld van zn vrouw aan het uitgeven is...)
Ja, dan wordt het lastig. Deze optie had ik trouwens wel bedacht, maar er zitten sowieso veel alsen en mitsen aan mijn idee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Zeker de moeite waard om dit te lezen!
Je89
12 26-10-2014 14:10
Liefde & Relatie Hoe bescherm ik mijn broertje tegen mijn moeder?
Sneeuwwitje
23 11-12-2010 18:18
Psychologie Psychologen
Kauw
184 25-06-2007 12:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Pijnlijke Eenvoud
juliettebinoche
59 11-01-2004 22:12
Psychologie t idee dat een psycholoog niet echt helpt
spitmymindout
24 19-02-2003 18:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.