Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2009, 15:14
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Een topic over afvallen werd gesloten, waarbij werd verwezen naar #22, die al een maand vol is. Daarom, voor als er animo is naar een nieuw topic, deze dan maar. Brand los.

Sticky plz.
__________________
Guilty of being white.
Oud 15-02-2009, 16:40
Verwijderd
Kun je nagaan wat de animo is.

Maar goed, een link naar de vorige en de startpost is wel handig, daarom dus: deel 22

Net als voorheen kun je dit topic je vragen en ervaringen kwijt betreffende je voeding en je gezondheid. Dit kunnen vragen zijn met betrekking tot afvallen, maar het kunnen ook vragen zijn over aankomen, gezond eten, voedselallergie/-intolerantie, enz. Dat is dus hetzelfde gebleven.

Wat er anders is, is dat er in dit topic, naar de algemene forumregels, een aantal extra regels gelden over wat wel en wat niet mag.

Wel mag:
- specifieke vragen stellen
- als je op iemand reageert met een quote, quote dan alleen het stukje tekst waar je op reageert en niet de hele lap tekst (dit ivm de overzichtelijkheid)

Niet mag:
- keer op keer posten wat je gegeten hebt op een dag (daar is dit topic voor)
- posts mbt de ‘psychische kant’ van eten horen meer op psychologie, nu is het niet volledig verboden om hier mbt dat iets te posten, maar probeer het met mate te doen (ik denk dat ieder voor zich wel kan beoordelen waar die grens ligt en voor de mensen die dat niet kunnen zullen de forumbazen dat doen )

De algemene informatie met betrekking tot afvallen is verhuisd. Klik hier om er naar toe te gaan.

Voor algemene informatie: Het Voedingscentrum
Oud 17-02-2009, 19:13
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Vraagje.. Kan het zijn dat ik niet afval omdat ik te weinig vet binnen krijg?
Dit is wat ik zo ongeveer eet op een dag (avondeten verschilt natuurlijk per dag, de rest is eigenlijk altijd gelijk. Behalve broodbeleg, maar vetter dan dit wordt het niet). Verder doe ik geen halvarine op brood (niet lekker) & bak ik alleen mijn vleesvervanger in olijfolie.

2 meergranen boterhammen (1x appelstroop)
200 ml magere yoghurt

1 appel
1 eierkoek

2 meergranen pistoletjes (1x 20+ smeerkaas, 1x vega gebraden gehakt)

1 sinaasappel
1 pakje Sultana

125 gram spaghetti
70 gram Quorn nasi/bami blokjes
3 opscheplepels wortels
200 ml magere yoghurt met kaneel

Straks:
1 pakje Koffieleutjes (rode)
Oud 17-02-2009, 19:30
Verwijderd
Waarom moet je afvallen dan?

Verder eet je weinig tot normaal, dus er zou volgensmij nog best een tussendoortje bij kunnen, de standaardmaaltijden wat groter of idd wat vettiger eten.
Oud 17-02-2009, 19:57
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Ik ben 2 kilo aangekomen & die wil ik er gewoon weer af. Zit mijn kleding net iets lekkerder. Bedankt voor je tip.
Oud 17-02-2009, 19:59
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Het zou best kunnen dat je lichaam op spaarstand staat, waardoor het energie gaat opslaan e.d., je kent het verhaal. Je mag zeker wel wat meer eten! Waarschijnlijk krijgt je spijsvertering dan een goede boost.
Oud 17-02-2009, 20:20
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Dingdingding! Antwoord "spaarstand" heeft gewonnen. Eet iedere 2-3 uur en ga maximaal 300-400 kcal onder je onderhoud zitten. Volgens mij eet je nu maar iets van 1200 kcal per dag. Dat mag echt wel 1600 zijn!

Doe je daarnaast 3-4 keer per week aan lichte cardio, gaat het allemaal nog net ietsje sneller. Denk eraan dat je dan ook iets meer moet eten.
__________________
Guilty of being white.
Oud 17-02-2009, 20:49
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
En je moet langzaam opbouwen van 1200 tot 1600 KCal, toch? Als je dat van vandaag op morgen doet, zou je aankomen, of klopt dat niet?
__________________
En dat meen ik!
Oud 17-02-2009, 21:08
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En je moet langzaam opbouwen van 1200 tot 1600 KCal, toch? Als je dat van vandaag op morgen doet, zou je aankomen, of klopt dat niet?
Nee, dat geldt eigenlijk alleen voor extremen. Stel dat een overdreven zwaarlijvig iemand dagelijks een calorie-inname heeft van 5000 kcal. Dan zou het verstandig zijn om iedere week met 250-400 te verminderen, totdat hij ver genoeg onder zijn onderhoud zit om af te vallen.

Natuurlijk kan je een calorie-inname opbouwen, maar zolang het zich binnen de grenzen van je caloriebehoefte afspeelt zal je daar weinig van merken.

Gewoon vanaf morgen clean eten. Ik kan je aanraden 's ochtends snelle eiwitten en complexe koolhydraten te nemen, en vetten te vermijden. Ook twee uur voordat je naar bed gaat, verzadigde vetten vermijden (onverzadigde vetten zijn wél erg goed). Alles daar tussenin is prima, zolang het maar clean is. Succes!
__________________
Guilty of being white.
Oud 18-02-2009, 07:09
blablatje
blablatje is offline
Ik wil nog wel even zeggen dat ik het geen enorm slecht dieet vindt. Je eet in elk geval normale maaltijden. Maar het kan natuurllijk altijd beter.

Om twee kilo af te vallen vind ik een dieet dan wel weer nogal overdreven. Ga gewoon een paar keer hardlopen en word een keer ongesteld, dan raak je die twee kilo ook wel kwijt.

En mogelijk verwar ik je met iemand anders, maar had jij geen eetstoornisverleden?
Oud 18-02-2009, 19:07
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Wat is er nou overdreven aan het aanpassen van je eetgewoonten? Het is beter voor je lichaam en je bereikt er je doelen mee. Ik raad het ook aan bij mensen die niets te zwaar of te licht zijn.
__________________
Guilty of being white.
Oud 18-02-2009, 19:14
blablatje
blablatje is offline
Gezond gaan eten is natuurlijk prima, maar Kleedje kwam meer op mij over alsof ze tijdelijk een vastomlijnd eetpatroon aan het volgen was met de bedoeling daar mee op te houden als ze op haar streefgewicht zat.
Oud 18-02-2009, 23:39
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Gezond gaan eten is natuurlijk prima, maar Kleedje kwam meer op mij over alsof ze tijdelijk een vastomlijnd eetpatroon aan het volgen was met de bedoeling daar mee op te houden als ze op haar streefgewicht zat.
Dat is ook zo, maar om te voorkomen dat je gaat jojo-en is het wellicht verstand om altijd een goed voedingsschema aan te houden.

Of heeft het woord "dieet" een te negatieve bijklank? Het wordt imo te vaak geassocieerd met mensen met obesitas oid. Een dieet is in principe alle aanpassingen aan de voeding met het oog op het behalen of behouden van bepaalde resultaten.
__________________
Guilty of being white.
Oud 19-02-2009, 05:52
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Citaat:
Gezond gaan eten is natuurlijk prima, maar Kleedje kwam meer op mij over alsof ze tijdelijk een vastomlijnd eetpatroon aan het volgen was met de bedoeling daar mee op te houden als ze op haar streefgewicht zat.
Uhh dit is mijn eetpatroon altijd al Dit is nl. de lijst die ik van mijn dietist heb gekregen, 2 jaar geleden!! Wat ik dan kies is natuurlijk mijn eigen keuze (qua broodbeleg, tussendoortjes etc.). Eerder viel ik af als ik voor de magerste dingen koos, maar nu is dat dus niet zo! Ik vroeg me af waardoor dat kon komen. Ik ben alleen aangekomen doordat ik op vakantie ben geweest en toen anders gegeten en gedronken heb.

Ik heb idd een eetstoornis gehad. Maar daarom zou ik nog wel op mijn streefgewicht mogen gaan zitten. Volgens mij heeft dat er niks mee te maken?

Nu zit ik rond de 1400 kcal per dag. Als ik wat extra's erbij zou eten, wat raden jullie dan aan?
Oud 19-02-2009, 07:27
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Dump die koffieleutjes en vervang het door magere kwark, wat je 's avonds eet. Boordevol caseïne wat langzaam afbreekt en je 's nachts voldoende aminozuren oplevert. Eet daarnaast nog één tussendoortje in de middag, een kleine maaltijd is niet genoeg om de motor draaiende te houden. Kies iets waar veel eiwit inzit, want dat ontbreekt nog wat aan je maaltijden.
__________________
Guilty of being white.
Oud 19-02-2009, 08:18
Black Soul
Black Soul is offline
Kleedje, in hoeverre ben jij van je eetstoornis af, als ik vragen mag? Want als ik zo je eetpatroon bekijk vind ik dat erg "safe" en "gecontroleerd". Ook dat je je druk maakt om 2 kilo die je bent aangekomen door vakantie (hoe lang is dat geleden btw?). Ik zou zeggen dat die 2 kilo ofwel er vanzelf zullen afgaan omdat je nu niet meer eet zoals in die vakantie, ofwel heb je ze gewoon nodig omdat je nog niet op je set-point zit. Ik weet niet wat je bmi nu is en wat je streef-bmi is, maar het komt bij mij eerder over dat je nog niet op je set-point zit (omdat je zo'n mager en gecontroleerd lijstje hebt) dan dat je die 2kg echt kwijt moet.
Voor de rest is er natuurlijk niets mis met een gezond eetpatroon en ben ik het met de anderen hier eens dat er best iets bij mag.
__________________
dracula is sexy
Oud 19-02-2009, 10:32
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
1400 kcal is echt veel te weinig he...Je geeft je lichaam nu constant minder energie dan wat het nodig heeft. Je hoeft helemaal niet af te vallen (objectief gezien), dus kun je veel beter meer dan die 1400 kcal nemen. Je lichaam staat in spaarstand. Probeer het tenminste richting de 1700/1800 kcal te krijgen.
Oud 19-02-2009, 17:51
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
1400 kcal is echt veel te weinig he...Je geeft je lichaam nu constant minder energie dan wat het nodig heeft. Je hoeft helemaal niet af te vallen (objectief gezien), dus kun je veel beter meer dan die 1400 kcal nemen. Je lichaam staat in spaarstand. Probeer het tenminste richting de 1700/1800 kcal te krijgen.
Ben ik met je eens. Die 1700/1800 ben ik echter niet zo zeker van. Om caloriebehoefte uit te rekenen, klik hier. Het is een bodybuildingsite, maar wat betreft voeding zijn we allemaal gelijk. Ik raad aan om dit eens aandachtig door te lezen en je basale metabolisme (dus wat je verbrand in rust) uit te rekenen. Vermenigvuldig dat met je activiteitsniveau en zo kom je op je onderhoud. Zorg dat je dagelijks ongeveer 20% onder je onderhoud zit, met een goede verdeling van je voeding over de dag (voor vrouwen geldt 5-6 eetmomenten) en dan ben je goed bezig.
__________________
Guilty of being white.
Oud 19-02-2009, 19:20
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Jeetje, ik dacht dat vrouwen gewoon 2000 kcal moesten, maar dat blijkt dus ook al niet te kloppen? (nou ja, wel logisch dat het niet voor elke vrouw hetzelfde is natuurlijk)


Wat ik me afvroeg, stel dat je elke zes weken ongesteld wordt, kan dit ook een teken zijn van ondergewicht of heb je dan gewoon een langzame cyclus?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 19-02-2009, 19:44
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Jeetje, ik dacht dat vrouwen gewoon 2000 kcal moesten, maar dat blijkt dus ook al niet te kloppen? (nou ja, wel logisch dat het niet voor elke vrouw hetzelfde is natuurlijk)


Wat ik me afvroeg, stel dat je elke zes weken ongesteld wordt, kan dit ook een teken zijn van ondergewicht of heb je dan gewoon een langzame cyclus?
Cycli korter dan drie weken en langer dan zes weken worden als abnormaal beschouwd. Dus als het "ongeveer" zes weken is zou er niets aan de hand moeten zijn, lijkt me. Maar ik ben als man zijnde geen expert natuurlijk.
__________________
Guilty of being white.
Oud 20-02-2009, 08:28
blablatje
blablatje is offline
Als je cyclus verstoord raakt door ondergewicht ben je óf helemaal niet ongesteld, óf heel onregelmatig.
Oud 20-02-2009, 20:40
Iris.12345
Iris.12345 is offline
zijn die koffieleutjes trouwens veel ongezonder dan evergreens, sultanas oid?
Oud 20-02-2009, 23:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Het is gewoon allebei niet echt geweldig. Die koffieleutjes zijn 6% verzadigd vet, dat vind ik veel. Beide zitten ook tjokvol met suiker, tot wel 40%. Dat heb je allemaal niet nodig. Je gooit toch ook geen zand in je benzinetank?

Op www.calorietabel.nl staan alle voedingswaarden van producten simpel uiteengezet. Doe er je voordeel mee.
__________________
Guilty of being white.
Oud 21-02-2009, 11:18
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik vroeg me af of het echt zo slecht is om niet te ontbijten. Ik heb in een of ander tijdschrift gelezen dat het helemaal niet zo erg was namelijk en dat het juist heel slecht is om de hele dag kleine dingetjes te eten, omdat je lever ervoor gemaakt is om lange tijd zonder voedsel te zitten. En ik voel me vaak ook veel beter als ik niet ontbijt, nouja, dan ontbijt ik met een kop thee met melk en verder niet, en dan heb ik pas honger als ik weer uit school kom. Maar omdat je dus veel mensen hoort van huuu en je moet niet je ontbijt overslaan enzo, vroeg ik me af hoe erg dat volgens mensen hier nu helemaal was.
Oud 21-02-2009, 12:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dat van die lever zonder voedsel; je lever heeft 's ochtends toch al een uur of 10 zonder voedsel gezeten?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-02-2009, 12:23
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, dat is waar. Dus ik hoef niet bang te zijn dat ik mijn lever overbelast als ik 7 keer op een dag iets eet?
Oud 21-02-2009, 14:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Lijkt me niet nee. Ik eet wel tien keer wat op een dag en ik heb mijn lever nooit horen klagen. Tien keer op een dag alcohol drinken lijkt me vervelender voor d'r. Ik weet trouwens niet hoe lang jij naar school moet, maar je zegt dat je pas honger hebt als je van school terugkomt, ik hoop dat je dan toch al wel iets hebt gegeten? Als je het niet fijn vindt om op school te eten, zou ik toch in elk geval ontbijten.

@antwoorden op mijn vraag: Oké, dan ben ik dus gewoon langzaam
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-02-2009, 22:03
Verwijderd
Ik heb de laatste tijd veel meer trek/honger. Ik vraag me af hoe dit kan komen? Ik ben 18,5 en ik denk uitgegroeid? (mag nog wel wat cm bij maar okeee )

Ik eet nu als ik naar school ga of werk

s 'ochtends 3 knackebröd met ham of donkerbruine boterham met ham of tosti. (alle met boter)

Op school
6 donkerbruine boterhammen met kipfilet of ham
pakje sultana
prince chocoprins ofzo
(en dan heb ik nog het gevoel dat ik nóg 4 boterhammen op kan)

en na school gewoon avondeten en wat lekkers meestal

Normaal at ik dus een stuk minder, soms niet eens brood op school of 2 boterhammen en zat ik vol. Ik weet wat ik eerst at niet echt veel was, maar het is wel een heel verschil met nu?
Oud 22-02-2009, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de laatste tijd veel meer trek/honger. Ik vraag me af hoe dit kan komen? Ik ben 18,5 en ik denk uitgegroeid? (mag nog wel wat cm bij maar okeee )

Ik eet nu als ik naar school ga of werk

s 'ochtends 3 knackebröd met ham of donkerbruine boterham met ham of tosti. (alle met boter)

Op school
6 donkerbruine boterhammen met kipfilet of ham
pakje sultana
prince chocoprins ofzo
(en dan heb ik nog het gevoel dat ik nóg 4 boterhammen op kan)

en na school gewoon avondeten en wat lekkers meestal

Normaal at ik dus een stuk minder, soms niet eens brood op school of 2 boterhammen en zat ik vol. Ik weet wat ik eerst at niet echt veel was, maar het is wel een heel verschil met nu?
Beweeg je meer? Is het alleen deze winter? Want veel mensen hebben in de winter meer behoefte aan (energierijk) eten.
Oud 22-02-2009, 19:19
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ja, dat is waar. Dus ik hoef niet bang te zijn dat ik mijn lever overbelast als ik 7 keer op een dag iets eet?
Als je een erg hoog metabolisme hebt is het niet direct noodzakelijk om 7 keer op een dag te eten. Als jij die verbranding in rust wat wil opvoeren is het verstandig om 5-7 eetmomenten op een dag te hebben.

Ontbijt is dan weer wél de belangrijkste maaltijd. Je glycogeen en je glucosespiegel moet weer aangevuld worden, dat bereik je met (complexe) koolhydraten het best. Daarnaast heb je aminozuren en andere belangrijke nutriënten nodig (die in eiwit zitten). Vetten zou ik 's ochtends een beetje vermijden, aangezien die de opname van die nutriënten vertragen. Maar ik zou in ieder geval goed ontbijten, minimaal 400 kcal.
__________________
Guilty of being white.
Oud 22-02-2009, 19:22
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik heb de laatste tijd veel meer trek/honger. Ik vraag me af hoe dit kan komen? Ik ben 18,5 en ik denk uitgegroeid? (mag nog wel wat cm bij maar okeee )

Ik eet nu als ik naar school ga of werk

s 'ochtends 3 knackebröd met ham of donkerbruine boterham met ham of tosti. (alle met boter)

Op school
6 donkerbruine boterhammen met kipfilet of ham
pakje sultana
prince chocoprins ofzo
(en dan heb ik nog het gevoel dat ik nóg 4 boterhammen op kan)

en na school gewoon avondeten en wat lekkers meestal

Normaal at ik dus een stuk minder, soms niet eens brood op school of 2 boterhammen en zat ik vol. Ik weet wat ik eerst at niet echt veel was, maar het is wel een heel verschil met nu?
Het is erg waarschijnlijk dat je de laatste tijd andere dingen hebt gedaan die dusdanig een impact hebben gehad op jouw caloriebehoefte dat je hele samenstelling is veranderd. Probeer uit te rekenen wat je dagelijkse caloriebehoefte is en wat je zoal op een dag eet. Is dat te laag, dan heb je je antwoord. Is het goed of te hoog, dan is er een andere reden en kan je misschien beter even in conclaaf met een voedingsdeskundige oid.
__________________
Guilty of being white.
Oud 23-02-2009, 21:02
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ben ik met je eens. Die 1700/1800 ben ik echter niet zo zeker van. Om caloriebehoefte uit te rekenen, klik hier. Het is een bodybuildingsite, maar wat betreft voeding zijn we allemaal gelijk. Ik raad aan om dit eens aandachtig door te lezen en je basale metabolisme (dus wat je verbrand in rust) uit te rekenen. Vermenigvuldig dat met je activiteitsniveau en zo kom je op je onderhoud. Zorg dat je dagelijks ongeveer 20% onder je onderhoud zit, met een goede verdeling van je voeding over de dag (voor vrouwen geldt 5-6 eetmomenten) en dan ben je goed bezig.
Huh? Om af te vallen volstaat een calorie-inname van 2321 Dat is toch hartstikke veel! Daarnaast wordt mijn lengte niet meegenomen in de berekening, evenmin mijn dagelijkse activiteit (of, gebrek daar aan ).

Vraagje.. Verschilt het per persoon bij welk dieet je het meest gebaat bent? Dus vetarm, of koolhydraatarm, calorie-arm...? Of komen ze stiekem allemaal uit op minder calorie-inname?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 23-02-2009, 21:20
blablatje
blablatje is offline
Ze komen inderdaad stiekem allemaal uit op minder calorie-inname. Bij een koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld, mag je als je tussendoor trek hebt geen mars, geen chips, geen koekjes, en een ei bakken is ook weer zo veel moeite, dus dan wacht je maar even tot de volgende maaltijd. Of bij een vetarm dieet, dan mag je als je trek hebt geen mars, geen chips, geen koekjes, dus dan neem je maar een appel.
Het dieet dat het beste werkt is vooral het dieet dat je het langst volhoudt. En dát verschilt wel weer per persoon.
Oud 24-02-2009, 08:03
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Diëten is sowieso onzin. "Gewoon" minder nemen van wat je normaal neemt en dan ben je er al. Een beetje opletten is voldoende, en vooral zorgen dat je niet crasht.

En alles komt neer op minder kcal, want alleen daarvan val je af. Als jij 3 marsen op een dag eet, val je ook af. Je mist wél een hele zooi voedingsstoffen, dus gezond is het niet..maar je zult er wel degelijk van afvallen. Tijdelijk, want daarna went je lichaam aan die hoeveelheid en krijg je de zogenaamde spaarstand.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 24-02-2009, 09:36
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Huh? Om af te vallen volstaat een calorie-inname van 2321 Dat is toch hartstikke veel! Daarnaast wordt mijn lengte niet meegenomen in de berekening, evenmin mijn dagelijkse activiteit (of, gebrek daar aan ).

Vraagje.. Verschilt het per persoon bij welk dieet je het meest gebaat bent? Dus vetarm, of koolhydraatarm, calorie-arm...? Of komen ze stiekem allemaal uit op minder calorie-inname?
Tja, voor sommige mensen volstaat dat. Een jaar geleden was mijn onderhoud ongeveer 3200 kcal. Nu is dat een stuk minder. Weet je zeker dat je de op één na onderste rekenmethode gebruikt? Gebruik liever niet die snelle methode, die is minder accuraat.

Het ideale dieet verschilt inderdaad per persoon. Ik ken mensen die enorm veel resultaat boeken bij een keto-dieet (zo min mogelijk koolhydraten voor een zo optimaal mogelijke vetverbranding). Bij sommige mensen werkt dit dan weer helemaal niet omdat hun lichaam eerder gaat teren op eiwit-reserves, spiermassa dus, waarbij in absolute zin op den duur het vetpercentage stijgt.

Het is altijd een beetje een kwestie van passen en meten. Diëten is eigenlijk trial & error. Eén ding staat in principe als een paal boven water: hoe beter je je voeding over de dag verdeelt, hoe sneller je stofwisseling zal zijn en hoe hoger je metabolisme. Ik weet voor mezelf dat, wanneer ik mijn vetpercentage wil minderen, ik tussen de 2100 en 2300 kcal per dag moet innemen, verspreid over 6-7 eetmomenten, met een verdeling van ongeveer 40-40-20 (eiwit-koolhydraten-vet) en de rest eraf brand met vier tot vijf keer in de week cardio op lage intensiteit. Ik ken eigenlijk maar weinig mensen bij wie dat niet werkt. Het is wel wat werk om in elkaar te zetten, dus wordt meestal ook gedaan door mensen die écht iets willen.
__________________
Guilty of being white.
Oud 24-02-2009, 09:39
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Diëten is sowieso onzin. "Gewoon" minder nemen van wat je normaal neemt en dan ben je er al. Een beetje opletten is voldoende, en vooral zorgen dat je niet crasht.
Dat is in principe ook al een dieet.

Citaat:
En alles komt neer op minder kcal, want alleen daarvan val je af. Als jij 3 marsen op een dag eet, val je ook af. Je mist wél een hele zooi voedingsstoffen, dus gezond is het niet..maar je zult er wel degelijk van afvallen. Tijdelijk, want daarna went je lichaam aan die hoeveelheid en krijg je de zogenaamde spaarstand.
Ja, je zal inderdaad afvallen. Maar gezond zal het niet zijn, omdat je lang niet alleen maar vet verbrand. En je wil vet kwijtraken, geen essentieel eiwit/spieren.
__________________
Guilty of being white.
Oud 24-02-2009, 15:11
xLuna.
xLuna. is offline
Ik ben niet helemaal zeker dat mijn vraag hier thuis hoort, dus indien niet mag je ze gerust verwijderen hoor !

Ik ben een meisje van 16 jaar, ben 1 meter 60 groot (lees: klein ) en mijn gewicht is rond de 47 kg (vanmorgen 46.4, maar soms 47.8 ofzo). Ik weet van mezelf dat ik niet moddervet ben, maar ik zou toch graag een gewicht hebben van 45 kg.

Is 45kg nog een gezond gewicht voor mij? Of zeggen jullie eerder : niet doen ?
Hebben jullie ook enkele tips om dit gewicht te halen?

Ik sport 3 uur per week (waarvan 2 uur op school)! Ik heb al geprobeerd om een uurtje of 2 meer te sporten door 's avonds te gaan joggen of zwemmen ofzo, maar na enkele maanden ben ik het alweer beu en doe ik het niet meer, waardoor het allemaal geen nut heeft gehad. Extra sporten is in mijn geval dus niet echt een oplossing !

Ook meer water drinken lukt me niet. In de vakantie gaat het allemaal goed, maar op school drink ik minder omdat ik anders te vaak naar het toilet moet gaan, of ik vergeet te drinken. Elke dag een 1,5liter fles mee naar school nemen vind ik nou ook weer wat zwaar. Ik drink op school dus maar 0,5 liter water, maar probeer thuis dan toch nog zoveel mogelijk te drinken. Aan meer dan een liter per dag kom ik niet denk ik.

Minder tussendoortjes eten was ook een plan van me, maar dit was al helemaal niet haalbaar . 's Morgens eet ik 2 à 3 bruine boterhammen met beleg, een bakje yoghurt, een halve tas koffie en een glas water achteraf (meer krijg ik echt niet binnen 's morgens). Om 10 uur eet ik dan op school een zakje Special K mini breaks (zonder chocolade, 98Kcal/zakje), rond 1 uur 's middags eet ik dan mijn 5 à 6 boterhammetjes met beleg op. Zonder dat zakje Special K begint mijn maag om 12 uur al onwijs hard te grommen en krijg ik echt een flauwval-gevoel. Dus ik heb dat tussendoortje echt wel nodig! Ik heb al geprobeert om fruit te eten in plaats van koeken, maar dat helpt niet echt.

Ook 's avonds eet ik gezond, gevarieerd en niet overdreven veel (ik eet wel tot ik een verzadigd gevoel heb, omdat ik anders van mezelf weet dat ik de drang naar een koekje later op de avond niet kan weerstaan).

Hebben jullie misschien nog enkele tips ? Of ben ik een hopeloos geval ?


Alvast bedankt !
Oud 24-02-2009, 16:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik denk dat je voor 1,60 al érg gezond bent bij een gewicht van minimaal 50 kilo. Ga nou niet proberen die 45 kilo te halen, het is ten eerste ongezond en ten tweede is het vaak nog lelijk ook. Kom liever drie kilo aan dan dat je er drie kilo afhaalt. Je bent nog lichter dan de dumbells bij ons op de sportschool.
__________________
Guilty of being white.
Oud 24-02-2009, 17:12
xLuna.
xLuna. is offline
Citaat:
Ik denk dat je voor 1,60 al érg gezond bent bij een gewicht van minimaal 50 kilo. Ga nou niet proberen die 45 kilo te halen, het is ten eerste ongezond en ten tweede is het vaak nog lelijk ook. Kom liever drie kilo aan dan dat je er drie kilo afhaalt. Je bent nog lichter dan de dumbells bij ons op de sportschool.
Oké, bedankt voor je reactie !

Aan je reactie te zien is die 45 kg proberen te halen helemaal not done !

eventjes wel iets zeggen : als we op school -meisjes onder elkaar- bezig zijn over ons gewicht (bijvoorbeeld als iemand 5 kg ofzo is afgevallen omdat ze ziek was ofzo), vraagt er soms al wel eens iemand hoeveel ik weeg. Ik zeg dan "net geen 50kg" en dan zeggen ze altijd wel iets zoals "Meen je dat ? Ik wou dat ik dat ook kon zeggen !" Ik zie er dus helemaal niet mager uit hoor !

Toch bedankt !
Oud 24-02-2009, 17:28
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Er was laatst een meisje op Werk, Geld & Recht dat graag actrice wilde worden. Vond zichzelf te dik, was 1,67 meter en woog 41 kilo. Een spiegelbeeld is slechts een perceptie in je eigen hoofd, maar waar leg je de grens tussen het streven naar een goed gewicht en pure obsessie? Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij geobsedeerd bent door een laag gewicht.

Grappig trouwens, op de sportschool is het net andersom. Als je boven de 100 weegt ben je instant cool. That is, met een acceptabel vetpercentage natuurlijk. Logisch ook, je wilt niet wegwaaien bij windkracht zes.
__________________
Guilty of being white.
Oud 24-02-2009, 20:36
xLuna.
xLuna. is offline
Citaat:
Er was laatst een meisje op Werk, Geld & Recht dat graag actrice wilde worden. Vond zichzelf te dik, was 1,67 meter en woog 41 kilo. Een spiegelbeeld is slechts een perceptie in je eigen hoofd, maar waar leg je de grens tussen het streven naar een goed gewicht en pure obsessie? Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij geobsedeerd bent door een laag gewicht.

Grappig trouwens, op de sportschool is het net andersom. Als je boven de 100 weegt ben je instant cool. That is, met een acceptabel vetpercentage natuurlijk. Logisch ook, je wilt niet wegwaaien bij windkracht zes.
In een vorige post heb ik verteld dat ik mezelf helemaal niet moddervet vind, alleen wou ik er graag nog één of twee extra kilotjes af ! Maar na wat jij verteldd hebt begin ik toch te twijfelen !

Bedankt !
Oud 24-02-2009, 20:59
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Je gewicht is nu op het randje van gezond en ongezond (normaal gewicht / ondergewicht), het zou niet gezond zijn om meer af te vallen. Je eet en beweegt prima, heel gezond, niets aan veranderen!
Oud 24-02-2009, 21:37
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ze komen inderdaad stiekem allemaal uit op minder calorie-inname. Bij een koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld, mag je als je tussendoor trek hebt geen mars, geen chips, geen koekjes, en een ei bakken is ook weer zo veel moeite, dus dan wacht je maar even tot de volgende maaltijd. Of bij een vetarm dieet, dan mag je als je trek hebt geen mars, geen chips, geen koekjes, dus dan neem je maar een appel.
Het dieet dat het beste werkt is vooral het dieet dat je het langst volhoudt. En dát verschilt wel weer per persoon.
Dank voor je antwoord!

Citaat:
Diëten is sowieso onzin. "Gewoon" minder nemen van wat je normaal neemt en dan ben je er al. Een beetje opletten is voldoende, en vooral zorgen dat je niet crasht.

En alles komt neer op minder kcal, want alleen daarvan val je af. Als jij 3 marsen op een dag eet, val je ook af. Je mist wél een hele zooi voedingsstoffen, dus gezond is het niet..maar je zult er wel degelijk van afvallen. Tijdelijk, want daarna went je lichaam aan die hoeveelheid en krijg je de zogenaamde spaarstand.
Nou ja, ik noem het dieet... Want dat is het toch ook wanneer je minder/ anders gaat eten? Ik vind 'gezonde leefstijl' zo'n verkapt dieet-woord . En als ik het uit het topic goed begreep, moet je wat wisselen in de hoeveelheid calorieën per dag, wil je spaarstand-dingen ontlopen?

Citaat:
Tja, voor sommige mensen volstaat dat. Een jaar geleden was mijn onderhoud ongeveer 3200 kcal. Nu is dat een stuk minder. Weet je zeker dat je de op één na onderste rekenmethode gebruikt? Gebruik liever niet die snelle methode, die is minder accuraat.

Het ideale dieet verschilt inderdaad per persoon. Ik ken mensen die enorm veel resultaat boeken bij een keto-dieet (zo min mogelijk koolhydraten voor een zo optimaal mogelijke vetverbranding). Bij sommige mensen werkt dit dan weer helemaal niet omdat hun lichaam eerder gaat teren op eiwit-reserves, spiermassa dus, waarbij in absolute zin op den duur het vetpercentage stijgt.

Het is altijd een beetje een kwestie van passen en meten. Diëten is eigenlijk trial & error. Eén ding staat in principe als een paal boven water: hoe beter je je voeding over de dag verdeelt, hoe sneller je stofwisseling zal zijn en hoe hoger je metabolisme. Ik weet voor mezelf dat, wanneer ik mijn vetpercentage wil minderen, ik tussen de 2100 en 2300 kcal per dag moet innemen, verspreid over 6-7 eetmomenten, met een verdeling van ongeveer 40-40-20 (eiwit-koolhydraten-vet) en de rest eraf brand met vier tot vijf keer in de week cardio op lage intensiteit. Ik ken eigenlijk maar weinig mensen bij wie dat niet werkt. Het is wel wat werk om in elkaar te zetten, dus wordt meestal ook gedaan door mensen die écht iets willen.
Ah, okay. Ik heb inderdaad de snelle, minder nauwkeurige berekening gekozen.. Morgen bekijk ik de andere variant (blijkbaar over het hoofd gezien).

De reden dat ik me afvroeg of er een verschil in type dieet zit, omdat jij, Mobius, schreef over een vertraagde 'afgifte' o.i.d. na inname eiwitten. Mmm, misschien moet ik het even teruglezen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 25-02-2009, 08:09
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

eventjes wel iets zeggen : als we op school -meisjes onder elkaar- bezig zijn over ons gewicht (bijvoorbeeld als iemand 5 kg ofzo is afgevallen omdat ze ziek was ofzo), vraagt er soms al wel eens iemand hoeveel ik weeg. Ik zeg dan "net geen 50kg" en dan zeggen ze altijd wel iets zoals "Meen je dat ? Ik wou dat ik dat ook kon zeggen !" Ik zie er dus helemaal niet mager uit hoor !

Toch bedankt !
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat kan ook door je lengte komen. Als je vriendinnen allemaal boven de 1.65 zijn, dan hebben zij vermoedelijk ook allemaal een hoger gewicht, dus dan klinkt 47 kilo voor hun ineens als heel erg weinig Of je ziet er gewoon inderdaad niet zo mager uit, maar dat is alleen maar goed, je kan er beter gezond dan mager uitzien
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 25-02-2009, 09:15
blablatje
blablatje is offline
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je naar de 45 kg wil. Denk je dat je er dan beter uitziet, vind je 45 een mooi getal...?
Anyway, voor een zestienjarige is 47 kg bij 1.60 een prima gewicht en zeker niet iets om mee af te vallen; waarschijnlijk kom je de komende jaren nog een paar kilo aan om "naar een vrouwenlichaam te groeien" en dat is dan ook helemaal niet erg, juist goed.
Je eetpatroon is in elk geval prima zoals het is, en als je gymt en soms zelf sport en naar school fietst of loopt krijg je ook genoeg lichaamsbeweging.
Oud 25-02-2009, 10:29
xLuna.
xLuna. is offline
@ Bloem : Oké ! Bedankt voor je reactie ! Aan jullie reacties te zien lijkt het me beter om mijn gewicht zo te houden, en dus niet naar de 45kg proberen te gaan ! Ik wil nl. ook niet het risico lopen om een eetstoornis te krijgen.

@ Vogelvrij : Ja, dat kan inderdaad wel zijn ! Mijn vriendinnen zijn allemaal 5 à 10 cm groter dan ik, dus vandaar dat 47kg voor hen weinig lijkt. Maar de reden waarom ik zei dat mijn vriendinnen schrokken als ik zei dat ik 47kg woog was eigelijk om aan te tonen dat ik dus helemaal niet vel over been ben of stekkebeentjes heb ! Bedankt voor je reactie !

@ Blablatje : 45 kg leek mij een ideaal gewicht bij 1m60, maar blijkbaar is dit niet het geval ! Iemand bij mij op school zegt altijd "daar wordt je dik van ! " als we een chocolaatje eten ofzo, vandaar dat ik op den duur begon te geloven dat ik echt wel wat meer op mijn eetgewoonten moest beginnen letten. Bedankt voor je reactie !
Oud 25-02-2009, 22:43
Pian_
Avatar van Pian_
Pian_ is offline
Hej mensen,

Ik had even een vraagje:
Is het slecht om elke ochtend een kom muesli met griekse yoghurt te eten? Qua vetheid en zo bedoel ik dan. (zit 10% vet in)

Ik zit er namelijk over na te denken om mijn normale, alle daagse ontbijt van ongeveer 3 boterhammen met roomboter en hagelslag te verruilen voor een kom muesli met griekse yoghurt. Dit leek me namelijk wat gezonder maar dat weet ik ook niet zeker, vandaar dat ik het hier even post.
Oja en ik ben vegetarisch (om eventuele suggesties op te baseren, mocht je suggesties hebben).
Oud 25-02-2009, 23:05
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Neem dan gewone magere yoghurt met muesli. Of beter: een bord brinta met twee eieren.

Btw, 3 boterhammen met roomboter en hagelslag? Heeft de dokter gezegd dat je moest aankomen?

En ben je vegetarisch of vegetariër?
__________________
Guilty of being white.

Laatst gewijzigd op 26-02-2009 om 18:58.
Oud 26-02-2009, 11:51
Verwijderd
Maak er gewone boter van en er is niks mis mee, toch *schuift haar dieet van minstens 4 boterhammen met duo penotti achter haar rug*
Oud 26-02-2009, 19:14
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Maak er gewone boter van en er is niks mis mee, toch *schuift haar dieet van minstens 4 boterhammen met duo penotti achter haar rug*
Is idd het minste wat je kan doen. (moet nog steeds lachen om die roomboter )
__________________
Guilty of being white.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.