Oud 23-12-2000, 21:10
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
...zijn WELKOM!! Eender welke methodes die jullie gebruiken om Latijn te studeren, eender welke tips zijn welkom! Ik zie het namelijk niet meer echt zitten dat Latijn...

------------------
Wie heeft het koeien-melken uitgevonden, en waarmee dacht hij dat hij bezig was toen hij het ontdekte ??? GREETZ TO SeCond ChoiCe !
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2000, 13:09
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
ik kan je alleen vanuit mijn gezichtsveld tips geven, die voor mij geholpen hebben.

Ten eerste, je moet je, wanneer je voor Latijn bezig bent aan huiswerk, volledig concentreren op de taal. Geen radio, geen tv, af en toe wel korte pauzes nemen, amar voor de rest geen afleidingen.

als je moeilijkheden hebt met vertalen, ga niet eerst alle woorden opzoeken maar werk het in dit schema af:
[b]
- persoonsvorm
a) welke uitgang?(meervoud, enkelvoud, tijden)
b) is het een naamwoordlijk gezegde, zoja, welk zinsdeel heeft er betrekking op?
- onderwerp ( als het in de zin staat)
- eventuele bijvoegelijke naamwoorden
- ander zinsconstructies

voor het leren van de uitgangen ( dit hebben de meeste al in de 2e/3e klas gedaan) kun je een muziekje in je hoofd hebben, een bepaald ritme waarin je de rijtjes leert. Daar kun je wel muziek bij opzetten, bij mij werkte het iig miraculeus.

ja, en wat ik er er verder aan toe kan voegen. vertalen, vertalen vertalen
ookal gaat het in het begin verschrikkelijk, fouten maken meer indruk dan foutloze vertalingen.

ik ben er zeker van dat er wel boeken over studeren voor Latijn etc) zijn, maar waar het vooral om gaat is de wil
als die er niet is, tja....dan kan ik je niet helpen

[Dit bericht is aangepast door Optima (11-01-2001).]
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 24-12-2000, 16:13
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
goeie tips Optima, echt waar. Ik denk dat veel mensen er iets aan zullen hebben.



[Dit bericht is aangepast door J@SPER (24-12-2000).]
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 24-12-2000, 20:16
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Probeer het in ieder geval allemaal goed bij te houden. Wanneer je de grammatica vanaf het begin verwaarloost, heb je het later nog moeilijker.

Verder zou ik je willen aanraden: doe niet alles in een keer, maar een aantal keren wat korter. Ik ben eens een hele tijd bezig geweest met latijnse vormpjes leren en ik kende er geen een na die tijd. Toen ik een dag daarna ze nog eens leerde en de dag daarna nog eens kende ik ze opeens heel goed.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2000, 13:57
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Zorg ervoor dat als je een tekst uit je hoofd moet leren, je alles niet domweg gaat stampen, maar verbanden en logische dingen zoekt. Begrijp wat je doet, dan is en wordt het allemaal een stuk makkelijker!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2000, 20:59
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Citaat:
Optima schreef:
ik ben er zeker van dat er wel boeken over studeren voor Latijn etc) zijn, maar waar het vooral om gaat is de wil
als die er niet is, tja....dan kan ik je niet helpen
De wil is er echt wel. Het zit zo, ik had dus een onvoldoende van Latijn op mijn kerstrapport, en ik was bang dat ik zou moeten afzakken. Maar omdat ik hoge cijfers had voor mijn talen (behalve latijn dan) en omdat mijn proefwerk Latijnse vertaling goed was, vond mijn leerkracht dat ik verder mocht doen met mijn richting (Latijn-moderne talen). Omdat ik ECHT NIET wil overschakelen naar een andere richting (om verschillende redenen) heb ik tot nu toe elke dag na de examens al bezig geweest met Latijn (woordjes herhaald, en uitgangen, je weet wel). En die woordjes, dat gaat nog. Maar die grammatica krijg ik er maar niet in, hoe hard ik ook probeer. Soms denk ik zo ineens van "Yes! Ik snap het!!" Maar als ik dan oefeningen probeer te maken heb ik meer als de heft fout opgelost.En die werkwoords-vormen vind ik nog het vreselijkst. Soms heb ik echt het gevoel dat ik nutteloos werk aan het leveren ben...


[Dit bericht is aangepast door girlspider (25-12-2000).]
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 28-12-2000, 18:36
Emmy01
Emmy01 is offline
misschien kan dit je helpen:

als je nu eerst alle oefeningen grondig bestudeert en ze probeert te hermaken
(met de oplossingen erbij), kan het dan niet zijn dat je misschien een zekere logica ontdekt??

hopelijk helpt het!

keep smiling

-Emmy-
__________________
Emmy01
Met citaat reageren
Oud 28-12-2000, 20:24
mif
mif is offline
Zorg dat je in ieder geval de rijtjes van de naamvallen goed in je hoofd hebt. Dat is volgens mij echt het aller belangrijkste. Daarnaast is het ook wel handig als je de werkwoordsuitgangen kent. Gelukkig zit er tegenwoordig een grammatica-overzicht in het woordenboek, dus als je een black-out krijgt kan dat uitkomst bieden, maar zonder is toch echt beter.
En volg de aanpak van Optima. Succes!

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 30-12-2000, 10:21
Verwijderd
[QUOTE]Onbekende schreef:
[B]Probeer het in ieder geval allemaal goed bij te houden. Wanneer je de grammatica vanaf het begin verwaarloost, heb je het later nog moeilijker.[QUOTE]

Hier heb je helemaal gelijk in;
in de 2e en 3e was Latijn bij mij op school best makkelijk. Een beetje doorlezen en gokken en het lukt wel.
Nu heb ik dus een probleem want de grammatica en de vertalingen worden moeilijker.
Ik ga het met deze tips de grammatica opnieuw leren, want ik wil het echt kunnen!
Gewoon stampen dat werkt bij mij niet, maar misschien werkt het met muziek.

In iedergeval bedankt voor de tips!

Met citaat reageren
Oud 30-12-2000, 15:31
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Ja, bedankt iedereen die hier iets heeft neergezet! Ik hoop dat het werkt!
Thanks!
-x-
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 30-12-2000, 15:53
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
girlspider schreef:
Ja, bedankt iedereen die hier iets heeft neergezet! Ik hoop dat het werkt!
Thanks!
-x-
Succes!
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 16:12
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Grammatica is een voortdurend proces van herhaling. Als je ergens staat en je hebt niets te doen: -us, -i, -o, -um, -o. Vertalen is een kwestie van logica. Zoek het gezegde, het onderwerp en vertaal die dan eerst, kijk daarna pas naar de overige bepalingen, sommige gezegden vragen uit zichzelf al om een bepaalde bepaling.
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 18:05
Dolle Mina
Dolle Mina is offline
Ja, oh men die rijtjes! Die krijg ik er dus echt niet in...
Meestal lukt het wel met een beetje gokken hoor, maar tis toch wel moeilijk.
__________________
All Gods are one God and all Goddesses are one Goddess
Met citaat reageren
Oud 03-01-2001, 18:09
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Grammatica is een voortdurend proces van herhaling. Als je ergens staat en je hebt niets te doen: -us, -i, -o, -um, -o.
Dat helpt inderdaad. Ik heb toen ik de rijtjes voor het eerst leerde ze dikwijls herhaald op de fiets naar school.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2001, 11:53
skatefamke
skatefamke is offline
grappig, ik heb dat ook gedaan, maar dat was vooral t/m de derde klas.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 07-01-2001, 13:09
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik herhaal het ook weleens op de fiets, en het helpt. Ze zitten er nou ingebakken.
Wat we ook wel eens doen is er een liedje van maken, is heel grappig, en het werkt!
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 07-01-2001, 20:45
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik herhaal het ook weleens op de fiets, en het helpt. Ze zitten er nou ingebakken.
Wat we ook wel eens doen is er een liedje van maken, is heel grappig, en het werkt!

wat voor melodie kan je nu gebruiken voor je Latijnse uitgangen??? hehe
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 08-01-2001, 11:28
skatefamke
skatefamke is offline
onze lerares vond dat we moesten rappen om het griekse alfabet te leren....
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2001, 21:11
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
onze lerares vond dat we moesten rappen om het griekse alfabet te leren....
Da's ook weer eens wat anders he..
Ik zie het al voor me: Tijdens het proefwerk zit iedereen te rappen, haha
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 09-01-2001, 10:12
skatefamke
skatefamke is offline
dat rappen was alleen bedoeld om het aan te leren hoor en dan thuis en niet in de klas... hoewel we nog wle met zun allen dat alfabet hebben opgedreund, ik weet niet meer of dat rappen was. het lijkt me vrij onmogelijk, ik denk niet dat onze lerares kan rappen.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 10-01-2001, 19:15
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
girlspider schreef:

wat voor melodie kan je nu gebruiken voor je Latijnse uitgangen??? hehe
Nou, op de melodie van Dona Nobis Pacem, dat is toch de hele tijd hetzelfde en op de melodie van ehh, ik geloof dat ie Obladi Oblada heet of zo, van de Beatles. Of op een liedje dat we zongen met de eindviering van school in de kerk.


[Dit bericht is aangepast door Ellun (10-01-2001).]
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 10-01-2001, 19:58
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
ik denk niet dat onze lerares kan rappen.

hehehe! Ik zie mijn leraar Latijn al rappen!!


------------------
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn! GREETZ TO SeCond ChoiCe and *blue angel* !!
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 17-01-2001, 21:29
Verwijderd
Wow!!!! Wat doen jullie allemaal ontzettend veel voor Latijn!
Mijn leraar besteedde nooit zoveel aandacht aan vertalen maar meer aan de achtergrondverhalen...Erg interessant, was om leerlingen te trekken, maar nu heb ik dus over een paar maandjes eindexamen En ik moet zeggen: ik ken die rijtjes (ok,ok, met veel moeite de zelfst nw) nog steeds niet uit mijn hoofd, het zal nooit lukken ook...denk ik Ik vertrouw denk ik maar volledig op mijn grammatica overzicht in mijn woordenboek??? En ik hoop met een hoog tentamencijfer mijn examen in te gaan, zodat ik mijn vertaling gewoon zwaar voldoende kan maken...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2001, 23:43
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:

Mijn leraar besteedde nooit zoveel aandacht aan vertalen maar meer aan de achtergrondverhalen...
Dat as bij mij zo in het eerste jaar. Was best wel interessant ja, maar die leraar die we nu hebben staat gewoon boven op z'n stoel teksten van Caesar te brullen (letterlijk). Altijd maar tekst!! Jakkes



------------------
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn! GREETZ TO SeCond ChoiCe and *blue angel* !!
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Help!!!! Geef me A.U.B studeertips!!!!!
Michke12
7 31-08-2015 09:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.