Oud 28-01-2004, 16:41
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
"Volgens het wetsvoorstel van staatssecretaris Nijs van onderwijs mogen HBO-doorstromers die hun juridische master aan de universiteit halen geen toga-beroepen uitoefenen. Voor de functies van advocaat, officier van justitie, rechter of procureur moet ook de juridische bachelor van universitair niveau zijn. Het wetsvoorstel wordt in februari in de kamer besproken.

Met het wetsvoorstel geeft staatssecretaris Nijs de beroepsverenigingen van 'toga-dragers' hun zin. Zij geven aan geen behoefte te hebben aan Hbo-doorstromers omdat zij niet zouden beschikken over academische denkniveau en minder geïnteresseerd zijn in onderzoek. Het voorstel gaat voorbij aan het advies van de Raad van State. Volgens dit rechtscollege mag de wetgever geen onderscheid maken tussen wo-masters met een hbo bachelor of een wo-bachelor. Voor de hogescholen die dit jaar na veel getouwtrek met het ministerie begonnen zijn met een puur juridische bacheloropleiding betekent het voorstel een tegenslag. Hun afgestudeerden zouden volgens de nieuwe wet alleen het eenvoudigere juridische werk kunnen verrichten.

Bij de verschillende universiteiten zijn de meningen over het wetsvoorstel verdeeld. Volgens W. van Genugten, decaan van de Tilburgse rechtenfaculteit is het ook nooit de bedoeling geweest dat Hbo-opleidingen gelijk zouden zijn aan de universitaire bachelor. Op de universiteit volgt men andere vakken en het is volgens de decaan dan ook prima dat de beroepsgroep harde eisen stelt aan de nieuwe advocaten. Ook vice-decaan Y. Buruma van de Nijmeegse rechtenfaculteit ziet de plannen wel zitten. Hij wijst op het niveauverschil tussen de universitaire en Hbo-bachelors. Een masterprogramma van een jaar zorgt volgens Buruma voor hiaten. M. Ijzermans, onderwijscoördinator van de Tilburgse rechtenfaculteit vreest dat de nieuwe wet juist contraproductief zal werken. Zij denkt dat de rechtenfaculteit meer havisten met een hbo-propedeuse gaat aantrekken. Uit ervaring blijkt dat weinig van deze doorstromers het eerste jaar halen.
Bron: Univers 22 januari '04 "

*******

En, wat denken jullie hiervan? Ik ben het met Nijs eens en ik snap het argument van Ijzermans niet echt. Om te voorkomen dat HBO-p'ers de universiteit opzoeken moet maar mogelijk gemaakt worden Toga-beroepen uit te oefenen zonder deugdelijke opleiding? Je zou natuurlijk ook gewoon meteen de HBO-p-route kunnen afschaffen, wel zo makkelijk.

Overigens denk ik dat de markt zelf wel gewoon zou selecteren zonder dit voorstel. HBO-"juristen" zouden dan altijd minder hoog worden gewaardeerd en moeilijker werk vinden dan academische juristen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2004, 18:47
light fighter
light fighter is offline
Ik baal hier enorm van als dit door gaat wat ik niet verwacht trouwens maar dat ter zake. Iemand die HBO-rechten heeft gedaan afrond dus in vier/vijf jaar en daarna de universiteit gaat doen heeft wel die capaciteiten die Nijs als tegen agrument noemt anders ga je toch niet eerst vier jaar studeren en daarna na de uni maar haal je je p en vertrekt er dan. Ik weet dat dat veel gebeurd maar sluit het dan helemaal uit dat je met je HBO-p uperhaupt niet meer op de uni kunt komen want dan heb je die sluip route er voor HBO-ers uit.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 18:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 28-01-2004 @ 16:41:
"Volgens het wetsvoorstel van staatssecretaris Nijs van onderwijs mogen HBO-doorstromers die hun juridische master aan de universiteit halen geen toga-beroepen uitoefenen. Voor de functies van advocaat, officier van justitie, rechter of procureur moet ook de juridische bachelor van universitair niveau zijn."


Mij heeft een beroepskeuzeadviseur cq. psycholoog ook aangeraden HBO-recht te gaan studeren. Argh. Ik zei 'daarmee ben je niets'. Volgens hem wel.

Ik ben hier wel blij mee.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
light fighter schreef op 28-01-2004 @ 18:47:
Ik baal hier enorm van als dit door gaat wat ik niet verwacht trouwens maar dat ter zake. Iemand die HBO-rechten heeft gedaan afrond dus in vier/vijf jaar en daarna de universiteit gaat doen heeft wel die capaciteiten die Nijs als tegen agrument noemt anders ga je toch niet eerst vier jaar studeren en daarna na de uni maar haal je je p en vertrekt er dan. Ik weet dat dat veel gebeurd maar sluit het dan helemaal uit dat je met je HBO-p uperhaupt niet meer op de uni kunt komen want dan heb je die sluip route er voor HBO-ers uit.
Er is nou eenmaal een verschil tussen HBO en WO.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:51
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik snap niet helemaal hoe je met een HBO-opleiding op een WO-master terecht kunnen. Dat zou namelijk betekenen dat een HBO-opleiding gelijk zou staan met een WO-bachelor. Dat lijkt mij sterk, of vergis ik me?

Maar goed: stel dat ik me vergis en dat HBO'ers een WO-master kunnen doen. Als die HBO'ers die master afronden, dan hebben ze toch hetzelfde niveau gehaald als degene die een WO-bachelor en -master hebben? Dat is toch te vergelijken met iemand die na zijn Havoexamen in VWO5 plaatsneemt en ook zijn VWO diploma haalt?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:15
UFOtje
UFOtje is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 28-01-2004 @ 19:51:
Ik snap niet helemaal hoe je met een HBO-opleiding op een WO-master terecht kunnen. Dat zou namelijk betekenen dat een HBO-opleiding gelijk zou staan met een WO-bachelor. Dat lijkt mij sterk, of vergis ik me?

Maar goed: stel dat ik me vergis en dat HBO'ers een WO-master kunnen doen. Als die HBO'ers die master afronden, dan hebben ze toch hetzelfde niveau gehaald als degene die een WO-bachelor en -master hebben? Dat is toch te vergelijken met iemand die na zijn Havoexamen in VWO5 plaatsneemt en ook zijn VWO diploma haalt?
Bij de overstap van de HBO naar de WO moet je vaak nog een jaartje extra doen.
Je kunt het vergelijken met de overstap van 5Havo naar 5VWO.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:22
NN
NN is offline
Dit is het eerste plan van Nijs waar ik het mee eens ben.

Gelukkig zien sommigen in dat een praktische juridische opleiding onvoldoende is om een wetenschappelijk vak uit te gaan oefenen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:26
NN
NN is offline
Citaat:
light fighter schreef op 28-01-2004 @ 18:47:
Ik baal hier enorm van als dit door gaat wat ik niet verwacht trouwens maar dat ter zake. Iemand die HBO-rechten heeft gedaan afrond dus in vier/vijf jaar en daarna de universiteit gaat doen heeft wel die capaciteiten die Nijs als tegen agrument noemt anders ga je toch niet eerst vier jaar studeren en daarna na de uni maar haal je je p en vertrekt er dan. Ik weet dat dat veel gebeurd maar sluit het dan helemaal uit dat je met je HBO-p uperhaupt niet meer op de uni kunt komen want dan heb je die sluip route er voor HBO-ers uit.
1. Iemand die HBO-recht heeft gedaan heeft niet gestudeerd, maar een praktijkopleiding gevolgd. Dat is heel iets anders!
2. Vele onderzoeken wijzen uit dat HBO-doorstromers op de uni vaak vastlopen omdat ze de wijze van werken niet aankunnen. Blijkbaar missen ze dus toch bepaalde capaciteiten.
3. Iemand die naar de uni wil kan het beste gewoon VWO doen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:29
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 28-01-2004 @ 19:51:
Ik snap niet helemaal hoe je met een HBO-opleiding op een WO-master terecht kunnen. Dat zou namelijk betekenen dat een HBO-opleiding gelijk zou staan met een WO-bachelor. Dat lijkt mij sterk, of vergis ik me?
Ik ben bang van niet, volgens mij is dat wel het idee... Ook wel, je kan net zo makkelijk 5 jaar havo doen, dan 4 jaar hbo, en dan 1 jaar master. Ben je even lang bezig als 6 jaar vwo, 3 jaar bachelor en 1 jaar master... Rara wie dan een betere opleiding heeft gehad :/

Kortom, volledig terecht dat het niet gelijkgesteld word. Ik ben er sowieso tegen dat na een hbo opleiding een master gedaan kan worden. Als je zonodig dan nog een universitaire opleiding wil doen, doe dat dan gewoon vanaf het begin (eventueel met vrijstellingenprogramma).
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken hbo-recht
TIEN
10 05-09-2004 17:15
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 14:34
Algemene schoolzaken jullie mening over kopieen van uni-->hbo
Poesket
61 14-04-2004 13:21
Algemene schoolzaken rechten
Verwijderd
80 11-02-2004 21:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.