Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2004, 21:56
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
School doet aangifte van hackende leerlingen

Uitgegeven: 28 december 2004 15:56
Laatst gewijzigd: 28 december 2004 16:15

GOUDA - Drie vwo-leerlingen van het Driestar College in Gouda zijn van school gestuurd omdat ze computers hadden gehackt. Ze hebben persoonlijke informatie van docenten en leerlingen op internet gezet. Tegen het drietal loopt een strafrechtelijk onderzoek.

De christelijke scholengemeenschap deed vorige week aangifte tegen de drie leerlingen. Dat heeft de politie dinsdag bekendgemaakt.

Volgens de politie speelt de zaak al sinds afgelopen zomer. "De school kwam er beetje bij beetje achter dat de computers werden gekraakt", zei een politiewoordvoerder. "De leerlingen wisten zo bij persoonlijke gegevens van docenten en medeleerlingen te komen."

De school heeft aangifte gedaan van computervredebreuk. De scholieren zijn nog niet aangehouden of verhoord.

Een goede ontwikkeling of niet?
Vind je dat er hard tegen hen moet worden opgetreden of vind je het allemaal te veel?
Geeft dit een goed signaal af?
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2004, 22:00
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Beetje triest.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 22:01
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Ze schijnen wel het héle systeem plat te hebben gelegd en álle informatie van leraren (privé) en toetsen e.d. op straat te hebben gegooid.
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 22:08
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
~Hadiya~ schreef op 29-12-2004 @ 23:01 :
Ze schijnen wel het héle systeem plat te hebben gelegd en álle informatie van leraren (privé) en toetsen e.d. op straat te hebben gegooid.
Toetsen is wel handig. Dat prive hadden ze beter kunnen laten. Wat hebben zij daaraan?
Tsja, ik denk niet dat ze zo'n hoge straf gaan krijgen als ze minderjarig zijn. Ik vind het ook maar een beetje doelloos. Het is niet alsof ze cijfers hebben verandert ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 23:13
Verwijderd
Dit soort dingen moet keihard worden aangepakt om een voorbeeld te stellen. Niet alleen is inbreken in een computer gewoon verwerpelijk omdat een computer net zo goed als een woning hoogstpersoonlijk is, maar ook nog eens wordt allerlei informatie over de eigenaar van die computer op straat gegooid. Alsof je eerst ontdekt dat in je huis is ingebroken en later dat de inbreker al je foto's, dagboeken en dergelijke heeft gepubliceerd. Walgelijk. Aanpakken die zielige kinderen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 23:20
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2004 @ 00:13 :
Dit soort dingen moet keihard worden aangepakt om een voorbeeld te stellen. Niet alleen is inbreken in een computer gewoon verwerpelijk omdat een computer net zo goed als een woning hoogstpersoonlijk is, maar ook nog eens wordt allerlei informatie over de eigenaar van die computer op straat gegooid. Alsof je eerst ontdekt dat in je huis is ingebroken en later dat de inbreker al je foto's, dagboeken en dergelijke heeft gepubliceerd. Walgelijk. Aanpakken die zielige kinderen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 23:22
Verwijderd
Terecht. Andere mensen hoeven geen slachtoffer te worden van de seksuele wanprestaties van deze lieden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:00
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Die toetsen kan ik de humor wel van inzien, maar die privegegevens is echt not-done.

__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:01
Verwijderd
Met die toetsen ben ik het ook absoluut niet eens. Ze moesten die gasten op geen enkele school waar computers staan meer aannemen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:07
Oni Shikio
Avatar van Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Als er goede beveiliging op de computers stond vind ik dat die jongens een 10 voor informatica verdienen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:09
Verwijderd
natuurlijk niet. dit heeft niets meer te maken met informatica. Dit heeft alles te maken met het breken van de gedragsregels op school.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:10
bruud
Avatar van bruud
bruud is offline
ze hadden gewoon de fout in het systeem moeten aangeven bij school, dan is er niks aan de hand.
__________________
doe je nix?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:11
Verwijderd
Precies! Daar ben ik het helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:15
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Eigenlijk vind ik dat ze al hard genoeg zijn gestraft door god, maar ja.
Natuurlijk kan dit niet getolereerd worden, en is naast de verweidering van school, minimaal een taakstraf op zijn plaats.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 01:53
bruud
Avatar van bruud
bruud is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-12-2004 @ 02:15 :
Eigenlijk vind ik dat ze al hard genoeg zijn gestraft door god, maar ja.
Natuurlijk kan dit niet getolereerd worden, en is naast de verweidering van school, minimaal een taakstraf op zijn plaats.
Wtf heeft dat nou weer met God te maken?
Ze hebben de hemel niet geroot, maar een school...
En dan vraag ik me zelfs af of het gewoon niet door een rechten probleempje is gekomen en niet door een hack poging.
__________________
doe je nix?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 02:14
Verwijderd
Citaat:
bruud schreef op 30-12-2004 @ 02:53 :
Wtf heeft dat nou weer met God te maken?
Ze hebben de hemel niet geroot, maar een school...
En dan vraag ik me zelfs af of het gewoon niet door een rechten probleempje is gekomen en niet door een hack poging.
zoals altijd in dit soort gevallen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 08:58
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
bruud schreef op 30-12-2004 @ 02:53 :
Wtf heeft dat nou weer met God te maken?
Ze hebben de hemel niet geroot, maar een school...
En dan vraag ik me zelfs af of het gewoon niet door een rechten probleempje is gekomen en niet door een hack poging.
Ik probeerde te zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat ze als nerd zijn geboren. Ik heb die jongens nog niet gezien, maar ik weet nu al hoe ze eruit zien. Jij ook. Ik denk dat de nerdheid genetisch is bepaald.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 09:20
Verwijderd
Ja, op die manier kunnen we het strafrecht ook wel afschaffen omdat toch niemand een eigen wil heeft.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2004, 10:11
Oni Shikio
Avatar van Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-12-2004 @ 09:58 :
Ik probeerde te zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat ze als nerd zijn geboren. Ik heb die jongens nog niet gezien, maar ik weet nu al hoe ze eruit zien. Jij ook. Ik denk dat de nerdheid genetisch is bepaald.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:23
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-12-2004 @ 09:58 :
Ik probeerde te zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat ze als nerd zijn geboren. Ik heb die jongens nog niet gezien, maar ik weet nu al hoe ze eruit zien. Jij ook. Ik denk dat de nerdheid genetisch is bepaald.
Nerds zijn daar toch veel te braaf voor.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
op zich kun je je ook afvragen in hoeverre de school wat te verwijten valt; de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de systemen en de gegevens die erop staan ligt bij de school. neemt niet weg dat dit niet kan, maar scholen zijn altijd zo ongelooflijk laks, en grijpen pas in als het al te laat is. de leerlingen die slachtoffer hiervan zijn geworden zouden de school aansprakelijk kunnen stellen, lijkt me. waarschijnlijk was er helemaal geen 'beveiliging', maar gewoon een standaard XP dingetje om de boel te 'beveiligen', en dat lijkt me verwijtbaar.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:36
Verwijderd
Dat ben ik niet met je eens. Ook al zit er niet meer beveiliging op die computer dan de standaardbeveiligingsmogelijkheden van XP, dan nog is dat geen enkel excuus om de boel maar te gaan hacken. Een computer die in een kantoor van een leraar staat zou zonder beveiliging moeten kunnen draaien (natuurlijk even gesproken vanuit 'interne' dreigingen, er moet natuurlijk wel een goede firewall e.d. gedraaid worden als de PC op internet is aangesloten).

Dus, misschien heeft de school niet een enorm zware beveiliging opgeworpen, maar dat maakt in mijn ogen de school niet medeschuldig of iets in die zin. Of scholen laks zijn of niet, leerlingen dienen zich van dit gedrag te onthouden. Ik zou schorsing voor het leven opleggen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:45
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-12-2004 @ 11:31 :
op zich kun je je ook afvragen in hoeverre de school wat te verwijten valt; de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de systemen en de gegevens die erop staan ligt bij de school. neemt niet weg dat dit niet kan, maar scholen zijn altijd zo ongelooflijk laks, en grijpen pas in als het al te laat is. de leerlingen die slachtoffer hiervan zijn geworden zouden de school aansprakelijk kunnen stellen, lijkt me. waarschijnlijk was er helemaal geen 'beveiliging', maar gewoon een standaard XP dingetje om de boel te 'beveiligen', en dat lijkt me verwijtbaar.
Lijkt me niet. Die scholieren wisten waar ze mee bezig waren en ook dat hacken op school gewoon fout is. En dan kan de beveiligeng wel zo slecht zijn, het blijft inbreuk. Bovendien gebeurt dit niet "per ongeluk".
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 11:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 30-12-2004 @ 02:07 :
Als er goede beveiliging op de computers stond vind ik dat die jongens een 10 voor informatica verdienen
haaha
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 11:16
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-12-2004 @ 09:58 :
Ik probeerde te zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat ze als nerd zijn geboren. Ik heb die jongens nog niet gezien, maar ik weet nu al hoe ze eruit zien. Jij ook. Ik denk dat de nerdheid genetisch is bepaald.
wahaha jij bent echt grappig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2004, 11:17
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Hard aanpakken, zo wordt duidelijk gemaakt dat zulke praktijken niet te tolereren zijn. Een keer voor de gein wat onschuldigs op internet zetten is ok. Maar dit is absoluut geen geintje meer.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 11:21
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 30-12-2004 @ 12:17 :
Maar dit is absoluut geen geintje meer.
Ik vind het wel grappig...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-12-2004 @ 12:21 :
Ik vind het wel grappig...
Grappig, al je persoonlijke informatie voor iedereen toegankelijk?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 12:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 30-12-2004 @ 12:17 :
Hard aanpakken, zo wordt duidelijk gemaakt dat zulke praktijken niet te tolereren zijn. Een keer voor de gein wat onschuldigs op internet zetten is ok. Maar dit is absoluut geen geintje meer.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 12:47
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-12-2004 @ 12:21 :
Ik vind het wel grappig...
Maar jij bent ook nog een typisch klein middelbare-schoolmeisje.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 12:53
Verwijderd
Ik kan er niet om wakker liggen dat ze van school zijn gestuurd. Ze hebben het aan zichzelf te danken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:56
Oni Shikio
Avatar van Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Misschien was de school niet helemaal duidelijk wat betreft het hackregelement
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 15:13
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
deed ik ook regelmatig, zulke dingen
uiteindelijk hebben ze een medehacker van mij als betaald systeemtester gevraagd omdat ze dan meer aan hem hadden dan wanneer hij het systeem steeds upfuckte hahaha
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
2004 schreef op 30-12-2004 @ 16:13 :
deed ik ook regelmatig, zulke dingen
uiteindelijk hebben ze een medehacker van mij als betaald systeemtester gevraagd omdat ze dan meer aan hem hadden dan wanneer hij het systeem steeds upfuckte hahaha
Hahaha, krijg een leven.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Oni Shikio schreef op 30-12-2004 @ 02:07 :
Als er goede beveiliging op de computers stond vind ik dat die jongens een 10 voor informatica verdienen


Nouja, hard aanpakken die leerlingen!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 15:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Vice schreef op 30-12-2004 @ 11:45 :
Lijkt me niet. Die scholieren wisten waar ze mee bezig waren en ook dat hacken op school gewoon fout is. En dan kan de beveiligeng wel zo slecht zijn, het blijft inbreuk. Bovendien gebeurt dit niet "per ongeluk".
ook al weten ze dat het niet mag, de verantwoordelijkheid voor de persoonlijke gegevens ligt niet bij de leerlingen maar bij de school. natuurlijk is het 'fout', ik heb ook niet anders beweert (beweerd ?). als die beveiliging slecht is, dan is dat de school aan te rekenen, niet degene die er misbruik van maakt.
kijk, als de bank berooft wordt, is de bank er voor verantwoordelijk dat iedereen zn geld terugkrijgt, ook al hebben ze natuurlijk niet zelf de bank berooft. snap je ?
daarnaast is het een school, en heeft een school de plicht op de leerlingen te letten tijdens de lestijd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-12-2004, 15:53
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
2004 schreef op 30-12-2004 @ 16:13 :
deed ik ook regelmatig, zulke dingen
uiteindelijk hebben ze een medehacker van mij als betaald systeemtester gevraagd omdat ze dan meer aan hem hadden dan wanneer hij het systeem steeds upfuckte hahaha
Tuurlijk. En Kirsten Dunst is mijn vriendin.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 16:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
2004 schreef op 30-12-2004 @ 16:13 :
deed ik ook regelmatig, zulke dingen
uiteindelijk hebben ze een medehacker van mij als betaald systeemtester gevraagd omdat ze dan meer aan hem hadden dan wanneer hij het systeem steeds upfuckte hahaha
om er daarna op je sollicitatiegesprek achter te komen dat de politie klaarstond aangezien hacken doodgewoon strafbaar is.

maar als je zonodig wilt opscheppen over iets dat de rest van de wereld geen zak interesseert dan ergeren we ons daar ook niet aan hoor....

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 22:41
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-12-2004 @ 12:21 :
Ik vind het wel grappig...
Laten we dan hopen dat ze de volgende keer jouw gegevens op het internet zetten.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 22:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 30-12-2004 @ 23:41 :
Laten we dan hopen dat ze de volgende keer jouw gegevens op het internet zetten.
Rot op. Wat voor gegevens zijn dat dan? Het zal niet meer zijn dan wat er op de gemiddelde cu2 (kweet het, oud) staat?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 22:56
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-12-2004 @ 23:43 :
Rot op. Wat voor gegevens zijn dat dan? Het zal niet meer zijn dan wat er op de gemiddelde cu2 (kweet het, oud) staat?
Je weet nooit wat er op de schoolpc staat. Misschien wel erg gevoelige info. En rot op klinkt niet echt aardig he?
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 23:08
Verwijderd
Geheel eens met nare man in deze.
Dit heeft niks meer met ongein uithalen te maken. Het argument dat scholen hun netwerken beter zouden moeten beveiligen is natuurlijk volstrekte onzin, je mag van leerlingen wel verwachten dat ze enigzins beschaafd gedrag vertonen in dat opzicht.

En verder hebben scholen gelukkig al zó veel geld voor ICT voorzieningen dat goede, dus dure, beveiliging d'r wel even af kan omdat de kans bestaat dat 'dr een paar opgeschoten kutpubers vervelend gaan lopen doen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:37
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik vind dat de gasten al genoeg gestraft zijn...als ze op het Driestar college zaten....

Hacken in een computersysteem van school vind ik opzich geen ramp...als het maar bij rondkijken blijft...en als je het lek maar naderhand meldt...dat je in persoonlijke bestanden kijkt vind ik gewoon fout...hoe verleidelijk het ook is...(ik kan me heel goed voorstellen dat je de verleiding bijna niet kan weerstaan om in dat soort dingen te kijken, maar zowiets doe je gewoon niet...)

Ik vraag me af of de leerlingen/docenten waarvan alles openbaar gemaakt is wettelijk nog iets kunnen ondernemen tegen die gasten...het lijkt me dat je dr wel een bedrag uit kan slepen....financieel uitkleden die gasten...zal ze leren..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:42
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
D@mien schreef op 31-12-2004 @ 01:37 :
financieel uitkleden die gasten...zal ze leren..
Ik denk dat hun ouders nog alles voor hun betalen? Lekker voor die familie, gelijk blut.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:49
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-12-2004 @ 01:42 :
Ik denk dat hun ouders nog alles voor hun betalen? Lekker voor die familie, gelijk blut.
Tja, tot en met een bepaalde leeftijd zijn de ouders nou eenmaal verantwoordelijk voor de kinderen. Kan ook aan de opvoeding liggen.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 31-12-2004 @ 01:49 :
Tja, tot en met een bepaalde leeftijd zijn de ouders nou eenmaal verantwoordelijk voor de kinderen. Kan ook aan de opvoeding liggen.
Die luisteren niet altijd naar hun ouders...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:56
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-12-2004 @ 01:55 :
Die luisteren niet altijd naar hun ouders...
Snap ik, maar de verantwoordelijkheid is nou eenmaal geregeld in de wet.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 01:14
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-12-2004 @ 01:42 :
Ik denk dat hun ouders nog alles voor hun betalen? Lekker voor die familie, gelijk blut.
ach...een werkstraf doet wonderen...en dan net zolang tot ze genoeg bij elkaar gewerkt hebben om alles af te betalen...doen ze nog wat nuttigs ook..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 01:39
Oni Shikio
Avatar van Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 31-12-2004 @ 01:49 :
Tja, tot en met een bepaalde leeftijd zijn de ouders nou eenmaal verantwoordelijk voor de kinderen. Kan ook aan de opvoeding liggen.
Alsof die ouders er wat aan kunnen doen dat hun kinderen goed zijn in wiskunde en informatica en die kennis willen toepassen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 11:52
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
wat een sjappies, als ze het gewoon voorzichtig aanpakken hadden ze dus geen toetsen meer hoeven te leren, maarja..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.