Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2011, 14:45
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Hallo allemaal,
Ik heb morgen een pw van bio h3 erfelijkheid (havo 4) en snap een aantal vragen toch nog niet. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen, hier zijn ze:

Een man en een vrouw krijgen 4 kinderen, alle 4 de kinderen hebben verschillende bleodgroepen, leid af welke bloedgroepen de ouders hebben.

Een vrouw met bloedgroep A brengt een kind ter wereld met bloedgroep B,leid af welke bloedgroepen de vader mogelijk kan hebben.

Bij radijsjes worden zowel vorm als kleur van de knolletjes werfelijk bepaald. De vorm kan lang,rond, of ovaal zijn. De kleur rood, paars, of wit. Als een plant met lange rode knolletjes word gekruist met een plant met ronde witte knolletjes ontstaan nakomelingen met uitsluitend ovale paarse knolletjes. Leid af welke planten een kweker met elkaar moet kruisen om een zaad te verkrijgen waaruit uitsluitend planten met ronde paarse knolletjes ontstaat.

Bij tomaten is het gen E voor enkelvoudige bloeiwijze dominant over het gen e voor samengestelde bloeiwijze. Het gen R voor ingesneden bladrand is dominant over het gen r met gave bladrand.
Een plant met enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren wordt gekruist met een plant met samengestelde bloeiwijze en gave bladeren. Van de nakomelingen heeft 50% een enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren, en 50% een samengestelde bloeiwijze en gave bladeren.
Leid af wat voor nakomelingenschap je kunt verwachten wanneer bij de ouderplant met enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren zelfbestuiving plaats vindt.


PS: Als er sommige zijn die een soortgelijk pw hebben gemaaakt en oefenopgave weten is dat natuurlijk heel welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2011, 14:59
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Zo dan zijn even ingewikkelde vragen maar volgens mij moet je dan heel ver kijken in een bloedcel.
Ik ga even snuffelen op internet voor je.
Ben niet zo geinteresseert in Bio dus vandaar dat ik er niet veel van weet haha xD
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 15:00
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline


Ik denk dat deze tabel je wel een stukje verder op weg zou moeten kunnen helpen.

Bij vraag 3 moet je voor jezelf even een kruisingsschema maken.
Dat deed ik vroeger voor mezelf altijd dat werkt heel goed.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 16:27
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Een man en een vrouw krijgen 4 kinderen, alle 4 de kinderen hebben verschillende bloedgroepen, leid af welke bloedgroepen de ouders hebben.
Je hebt 4 bloedgroepen: A, B, AB, en O.
O is ressersief, A en B zijn dominant.

Ouder 1 = AO
Ouder 2 = BO

Kruisingstabel:
Ouder 1 geeft A of O.
Ouder 2 geeft B of O.

A + O = AO = Bloedgroep A, A = dominant over O.
O + O = OO = Bloedgroep O.
B + O = BO = Bloedgroep B, B = dominant over O.
A + B = AB = Bloedgroep AB, Zowel A als B zijn dominant, en hier komen ze beide tot expressie.

Citaat:
Een vrouw met bloedgroep A brengt een kind ter wereld met bloedgroep B,leid af welke bloedgroepen de vader mogelijk kan hebben.
Moeder = Bloedgroep A.
Kind = Bloedgroep B, = BB of BO.

Wat kan de moeder nog meer hebben als 2e gen: A, B of O.
AA = Kind moet een A erven, dan kan het kind niet Bloedgoep B hebben. Maar zou het AB hebben.
AB kan ook niet, de moeder heeft bloedgroep A.

Moeder = AO.
Vader, heeft een B nodig, anders kan het kind geen B hebben. Want dit kan niet van de moeder af komen.

Mogelijkheden bloedgroep vader = BB of BO of AB.

Citaat:
Bij radijsjes worden zowel vorm als kleur van de knolletjes erfelijk bepaald. De vorm kan lang,rond, of ovaal zijn. De kleur rood, paars, of wit. Als een plant met lange rode knolletjes word gekruist met een plant met ronde witte knolletjes ontstaan nakomelingen met uitsluitend ovale paarse knolletjes. Leid af welke planten een kweker met elkaar moet kruisen om een zaad te verkrijgen waaruit uitsluitend planten met ronde paarse knolletjes ontstaat.
Vormen = lang, rond ovaal.
Kleuren = roos, paars, wit.

Plant1 = lange ronde knolletjes.
Plant2 = ronde witte knolletjes.

Plant1 x Plant2

F1 = ovale paarse knolletjes.

Ik denk dat als je planten wil hebben met ronde paarse knolletjes, dan je dan moet kruisen met elkaar:

PlantA = ronde rode knolletjes.
PlantB = ronde witte knolletjes.

PlantA x plantB

F1 = ronde paarse knolletjes.

Want rond + lang = ovaal.
Doe je daarna ovaal x rond dan krijg je 50% rond, 50% ovaal.
Dus je moet 2 ronde kruisen voor ronde knolletjes.

Paarse knolletjes krijg je alleen met 1 gen van de rode, en 1 gen van de witte.

Citaat:
Bij tomaten is het gen E voor enkelvoudige bloeiwijze dominant over het gen e voor samengestelde bloeiwijze. Het gen R voor ingesneden bladrand is dominant over het gen r met gave bladrand.
Een plant met enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren wordt gekruist met een plant met samengestelde bloeiwijze en gave bladeren. Van de nakomelingen heeft 50% een enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren, en 50% een samengestelde bloeiwijze en gave bladeren.
Leid af wat voor nakomelingenschap je kunt verwachten wanneer bij de ouderplant met enkelvoudige bloeiwijze en ingesneden bladeren zelfbestuiving plaats vindt.
E = enkelvoudige bloeiwijze.
e = samengestelde bloeiwijze.
R = ingesneden bladrand.
r = gave bladrand.

* = onbekend gen

Plant1 = enkelvoudige bloeiwijze (E*) + ingesneden bladeren (R*).
Plant2 = samengestelde bloeiwijze (ee) + gave bladeren (rr).

F1 =
50% enkelvoudige bloeiwijze + ingesneden bladeren.
50% samengestelde bloeiwijze + gave bladeren.

Dus:
Plant1 = Ee + Rr.
Plant2 = ee + rr.

F1 =
50% = Ee + Rr.
50% = ee + rr.

Als we nu terugkomen op de vraag heb je dus:
Plant1 x Plant1.
Als je dit in een kruisingstabel zet heb je het antwoord.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 19:09
ZondeBok
ZondeBok is offline
moeilijkste PW die ik OOIT heb gehad
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 19:28
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Citaat:
moeilijkste PW die ik OOIT heb gehad

Ik weet dat veel studenten hier moeite mee hebben. Ik ben zelf student Biologie, en ik vind dit simpel. Maar ik weet ook dat andere dit onderwerp hartstikke moeilijk vinden. En sommige leraren kunnen dit ook moeilijk uitleggen. Dan lijkt het nog moeilijker dan het al is. Moet wel toegeven dat ik bij die vraag over die 4 kinderen met verschillende bloedgroepen ook ff moest denken.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 15:26
Appj
Avatar van Appj
Appj is offline
Hopelijk is je pw goed gegaan
Denk niet dat je hier nu nog veel aan hebt maar bij mij helpt het
als ik begin met alle gegevens op te schrijven
dan bedenk je wat er gevraagd wordt
dan ouders, voortplantingscellen, de F1 en eventueel de F2
invullen wat je weet
en als het goed is moet je dan het antwoord kunnen vinden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic #159
kroot
480 08-12-2010 15:37
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #117
indigo
497 05-01-2008 18:56
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #97
Verwijderd
494 26-05-2007 16:31
De Kantine Hmmmm kijk eens hier!
Vejji
95 28-06-2005 20:44
De Kantine Een geheugen als een zeef!
Wawl
100 28-11-2004 12:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.