Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2004, 15:31
QueenOfTheBongo
Avatar van QueenOfTheBongo
QueenOfTheBongo is offline
Hoi

ik heb vaak last van keelonstekingen ... net zoals ik de voorbije 3 dagen al heb gehad

nu zij mijn nonkel (mijn dokter) dat het zou kunnen komen omdat ik veel door mijn mond adem
oke, dat kan, dat merk ik zelf ook dat ik dat wel vaak doe
maar wat doe je er aan?
hoe kan ik mij de neusademhaling gewoon maken? ook al let ik er niet op

??? iemand een id???

groetjes
poloke
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 15:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik doe dat ook heel veel. Komt doordat mijn neus heel vaak dicht zit door oa. hooikoorts en dan groeit dat automatisch.
Ik heb een tijdje geprobeerd m'n ademhaling toch via m'n neus te regelen omdat dat veel beter is.
In het begin probeerde ik op bepaalde momenten bewust te ademen. Door m'n neus dus. Dat betekent dat je je mond gewoon helemaal dicht moet houden, want als je hem maar een klein beetje open doet adem je direct al door je mond, is mijn ervaring.
Hoe vaker je zo bewust ademt, hoe makkelijker het wordt door je neus te ademen en je gaat het vanzelf vaker doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 15:49
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Gewoon je mond dichthouden. Als je er al af en toe op probeert te letten helpt het al.
ik heb ook vaak een verstopte neus, en ik kan dus niet zo snel ademhalen door mijn neus.

Neusademhalen heeft zeker voordelen. Lucht wordt beter gezuiverd en beter verwarmd zodat je idd minder snel keelpijn krijgt.

Wat voor mij een goede manier was om meer met mijn ademhaling bezig te gaan is een blaasinstrument spelen. Ook fluit ik nu altijd op de fiets, dat ben ik geconcentreerder met ademhalen en raak ik minder snel buiten adem.

Veel succes met oefenen
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 15:52
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Probeer tijdens inspanning door je neus in en door je mond uit te ademen.. Werkt goed.. ook je tong boven tegen je gehemelte houden tijdens het door mond ademen (vooral het puntje zo, t is ff wennen maar ja ) zorgt ervoor dat er meer speeksel wordt aangemaakt, hetgeen minder snel uitgedroogde keel uitlokt. Ten minste dit is mijn ervaring. Succes ermee !
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 16:23
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik was daar een tijd geleden zo op gefocusd, dat ik zelfs wakker werd 's nachts als ik niet door mijn neus aan het ademen was.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 18:57
Verwijderd
Hmm.. ik heb het ook en soms adem ik ook wel rustig door me neus, maar vaak kan ik dan niet goed doorademen zeg maar. Tis zo oppervlakkig adem halen, het gaat niet diep genoeg en dan krijg ik een beetje een benauwdachtig gevoel..

Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 19:47
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
hey, ik ken het
zelf adem ik al sinds mijn geboorte door mijn keel omdat ik niet door mijn neus kan ademen. Hiervoor ben ik al bij de logopedist langs gegaan en heb zelfs een operatie gehad. Uiteindelijk komt het er op neer dat je er op moet blijven letten en de 1 kan dat beter dan de ander. verder heb je een plek in je gehemelte waar je tong tegen aan moet als je je mond dicht doet. Waarschijnlijk weet je dat wel (misschien ook niet, ik wist het namelijk pas nadat de logopedist me dat vertelde op mn 14e).
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 20:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Milk schreef op 19-02-2004 @ 19:57:
Hmm.. ik heb het ook en soms adem ik ook wel rustig door me neus, maar vaak kan ik dan niet goed doorademen zeg maar. Tis zo oppervlakkig adem halen, het gaat niet diep genoeg en dan krijg ik een beetje een benauwdachtig gevoel..

Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen?
via je buik ademen.
leg je handen op je buik en zorg ervoor dat als je inademt je buik omhoog gaat (groter wordt, hij wordt gevuld met lucht) en bij het uitademen wordt je buik kleiner, gaat hij naar binnen toe.
dat is de beste manier van ademen en als je je dat aanleert kun je ook meer inademen (ook via je neus) dan als je met je borst ademt. In het begin zal het misschien ook nog wel oppervlakkig zijn, maar op deze manier kun je echt heel veel inademen via je neus; net zo veel als via je mond.

(wat een uitleg maar probeer het maar eens).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 22:20
Emilia
Emilia is offline
Ik kon vroeger ook alleen maar door mijn mond ademen maar ik heb dat een beetje getraind en nu adem ik uitsluitend door mijn neus (behalve als ik fiets en er veel wind is, dan lukt dat niet zo goed ).
Ik denk dat je daar het beste op oefent als je in je bed ligt. In het begin voelt het alsof je stikt (aangename vooruitzichten ) maar als je je er voldoende op concentreert, dan lukt het wel hoor. Misschien een rustig muziekje opleggen, erop letten dat je dmv je buik ademhaalt (je buik ahw omhoog duwen).
Maar inderdaad, soms kan ik ook niet goed 'doorademen'.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 11:11
Verwijderd
Thanks, ik zal het eens goed proberen

Soms lukt dat wel, soms niet, heel raar... toch maar goed oefenen dan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 11:36
squat
squat is offline
Heb ik ook gehad toen ik een jaartje of 5 was. Ik krijg hele kleine elastiekjes die ik op het puntje van mijn tong moest leggen en tegen mijn gehemelte moest drukken. Probeer maar eens door je mond te ademen als je je tong tegen je gehemelte drukt.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 12:39
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Het helpt misschien ook als je het tegen andere mensen vertelt (gezin, vrienden). Dan kunnen die je er ook op wijzen. Want je ademt zo onbewust: daar denk je niet eens bij na
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 15:59
Marsel
Avatar van Marsel
Marsel is offline
Citaat:
polo schreef op 19-02-2004 @ 16:31:
maar wat doe je er aan?
hoe kan ik mij de neusademhaling gewoon maken? ook al let ik er niet op
Een plastic roerstaafje tussen je lippen nemen en daarmee een tijd rondlopen, of iets anders wat je tussen je lippen klemt.

Ik zelf adem wel altijd al door me mond, maar heb me ook aangeleerd tijdens het sporten, en zelfs het voluit sprinten etc constant door me neus te blijven ademen. Heb het idee dat ik ook steeds langer dat vol kan houden.
Door je mond ademen in je slaap vind ik zo irritant, wordt je wakker met een droge vieze mond.. iell. En het is zo'n rot gehoor. Ik kan me zusje horen soms. En naast me vriendin leggen vind ik soms ook best irritant
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 19:14
Co
Avatar van Co
Co is offline
ik vind het vreselijk om na te denken over hoe ik adem.
dan gaat bij mij het automatisme eraf, en adem is 'gedwongen'

klinkt waarschijnlijk vrij dom, is ook best raar
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 09:46
QueenOfTheBongo
Avatar van QueenOfTheBongo
QueenOfTheBongo is offline
Hé bedankt voor jullie reacties...
ik ga er vanaf nu eens goed op letten.
Wat ik ook wel merk, netzoals nog anderen hier, is dat ik weinig lucht binnenkrijg ... (niet altijd, bij bepaalde situaties, op bepaalde momenten) ... dan kan ik zo diep inademen als ik wil... ik krijg maar een bepaalde hoeveelheid lucht in mijn longen, en dan word ik gek... dan moet je toch met je mond gaan ademhalen.....
maar ja ... misschien lag dat gewoon aan het feit dat ik mijn neus nog niet gesnoten had
ik ga het toch proberen.... wish me luck !!!

hehe


dikke kus
karen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 10:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 20-02-2004 @ 12:36:
Heb ik ook gehad toen ik een jaartje of 5 was. Ik krijg hele kleine elastiekjes die ik op het puntje van mijn tong moest leggen en tegen mijn gehemelte moest drukken. Probeer maar eens door je mond te ademen als je je tong tegen je gehemelte drukt.
Ik kan gewoon door m'n mond ademen als ik m'n tong tegen m'n gehemelte aan druk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Co schreef op 21-02-2004 @ 20:14:
ik vind het vreselijk om na te denken over hoe ik adem.
dan gaat bij mij het automatisme eraf, en adem is 'gedwongen'

klinkt waarschijnlijk vrij dom, is ook best raar
Ja, ik heb precies hetzelfde!
Als ik denk aan adem moet ik eraan denken om te ademen!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 13:36
Verwijderd
Citaat:
polo schreef op 22-02-2004 @ 10:46:
Hé bedankt voor jullie reacties...
ik ga er vanaf nu eens goed op letten.
Wat ik ook wel merk, netzoals nog anderen hier, is dat ik weinig lucht binnenkrijg ... (niet altijd, bij bepaalde situaties, op bepaalde momenten) ... dan kan ik zo diep inademen als ik wil... ik krijg maar een bepaalde hoeveelheid lucht in mijn longen, en dan word ik gek... dan moet je toch met je mond gaan ademhalen.....
maar ja ... misschien lag dat gewoon aan het feit dat ik mijn neus nog niet gesnoten had
ik ga het toch proberen.... wish me luck !!!

hehe


dikke kus
karen
nog een tip:
in jouw geval zou ik bijna zeggen dat je te oppervlakkig ademt, dus probeer dieper in teademen, het is een feit dat als je door je neus inademt, de lucht dieper in je longen gaat.
Bij het ademen moeten je schouders niet omhoog komen, want dan vul je alleen je longtoppen, maar als je diep wil inademen, moet je buik naar voren komen.
Verder is het zo dat je neus een bepaalde weerstand geeft bij het inademen, zodat je daar meer moeite voor moet doen om sneller en dieper in te ademen. Bij je mond ademhaling zit die weerstand verder naar je longen toe, dus daar merk je vrijwel niks van.

Oefening:
Blaas je longen eerst helemaal leeg. Dan adem je in 4 seconden door je neus in, en in 4 seconden door je mond uit. Deze cyclus herhaal je 2 keer.
Dan doe je hetzelfde maarr dan geen 4 seconden, maar 8 seconden.
Deze oefening helpt met het timen van je ademhaling, en het reguleren ervan, dus ook de diepgang van de lucht.

Zet hem op.....
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 21:51
Verwijderd
Ik heb het ook gehad. Ik moest toen een spatel of rietje tussen mijn lippen houden en dat mocht er niet uitvallen dus dat ik wel door mijn neus moest ademhalen. Op een gegeven moment wen je er zo aan dat je vanzelf door je neus gaat ademhalen, bij mij werkte het wel.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.