Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2004, 13:52
Ijsklontje.
Avatar van Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Ik moet voor mijn stage een aantal vragen maken over de arbowet. Echter kom ik bij sommige er niet uit. Zelfs na google doorgespit te hebben.
Over de 5de vraag twijfel ik, en de 6de weet ik echt niet. Kan iemand me helpen?


5: Is de arbo wet een sociale verzekeringswet of een sociale beschermingswet en waarom?
De arbo wet is een sociale beschermingswet omdat ze je beschermen tegen je taken op het werk. Zo zorgen ze er voor dat je minimaal een halve meter van het beeldscherm af moet zitten en dat je op een bepaalde manier zware objecten moet verslepen zodat je geen rugklachten kan krijgen.

6: Word er premie betaald voor deze wet? Zoja, wie betaald dan deze premie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 14:49
Verwijderd
Arbowet = arbeidsomstandighedenwet. Dat is dus geen sociale verzekeringswet. Sociaal zekerheidsrecht is recht dat ziet op de bescherming van werknemers tegen de gevolgen van niet-werken, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid (WAO), gedwongen ontslagen (WW), ziekte (ZW), ouderdom (AOW).

De Arbeidsomstandighedenwet schrijft overigens zelf geen inhoudelijke eisen voor. Het is een zgn. raamwet, waarbij de eisen nader kunnen worden uitgewerkt om aan veranderende omstandigheden aangepast te worden. In dit geval is dat het Arbeidsomstandighedenbesluit en een aantal circulaires van de Arbeidsinspectie.

Voor de Arbeidsomstandighedenwet wordt geen premie betaald. Logisch, want het is geen sociale verzekering. De Arbeidsomstandighedenwet dient ervoor, te voorkomen dat mensen arbeidsongeschikt raken (en dus een beroep doen op de sociale verzekering die de WAO biedt).
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 14:57
Ijsklontje.
Avatar van Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2004 @ 15:49 :
Arbowet = arbeidsomstandighedenwet. Dat is dus geen sociale verzekeringswet. Sociaal zekerheidsrecht is recht dat ziet op de bescherming van werknemers tegen de gevolgen van niet-werken, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid (WAO), gedwongen ontslagen (WW), ziekte (ZW), ouderdom (AOW).

De Arbeidsomstandighedenwet schrijft overigens zelf geen inhoudelijke eisen voor. Het is een zgn. raamwet, waarbij de eisen nader kunnen worden uitgewerkt om aan veranderende omstandigheden aangepast te worden. In dit geval is dat het Arbeidsomstandighedenbesluit en een aantal circulaires van de Arbeidsinspectie.

Voor de Arbeidsomstandighedenwet wordt geen premie betaald. Logisch, want het is geen sociale verzekering. De Arbeidsomstandighedenwet dient ervoor, te voorkomen dat mensen arbeidsongeschikt raken (en dus een beroep doen op de sociale verzekering die de WAO biedt).
Hm, bedankt voor je reactie. Maar ik kan toch echt maar kiezen tussen een sociale verzekeringswet en een sopciale beschermingswet. Hoe moet ik dit dan zien?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:16
Verwijderd
Citaat:
suikerklontje schreef op 13-05-2004 @ 15:57 :
Hm, bedankt voor je reactie. Maar ik kan toch echt maar kiezen tussen een sociale verzekeringswet en een sopciale beschermingswet. Hoe moet ik dit dan zien?
Sociale beschermingswet. Sociale zekerheidswetten zijn verzekeringen van inkomen, zoals ik zei wanneer je bijv. arbeidsongeschikt of ziek wordt. De Arbeidsomstandighedenwet is erop gericht, een beroep op die verzekeringen te voorkómen. Dus is het een sociale beschermingswet.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:19
Ijsklontje.
Avatar van Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2004 @ 16:16 :
Sociale beschermingswet. Sociale zekerheidswetten zijn verzekeringen van inkomen, zoals ik zei wanneer je bijv. arbeidsongeschikt of ziek wordt. De Arbeidsomstandighedenwet is erop gericht, een beroep op die verzekeringen te voorkómen. Dus is het een sociale beschermingswet.
Okeej, bedankt voor je reactie.

p.s: werkgevers vallen toch ook onder de arbowet?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 17:55
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
suikerklontje schreef op 13-05-2004 @ 16:19 :
Okeej, bedankt voor je reactie.

p.s: werkgevers vallen toch ook onder de arbowet?

ja
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 14:33
Ijsklontje.
Avatar van Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Om in dit topic maar even verder te gaan;

Ik heb nu 4 geboden van de arbowet namelijk.

Geboden: Niet langer als 2 uur achter elkaar achter de computer zitten.
Het beeldscherm moet recht voor je staan.
Niet te zwaar, en op de goede manier tillen.
De stoelhoogte moet zo zijn dat je neus in een rechte lijn aan de bovenkant van het
beeldscherm komt.



alleen verboden kan ik me echt niet bedenken, wie helpt mij?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 14:46
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
geen zwaar werk voor zwangere vrouwen
geen giftig stoffen hanteren zonder bescherming etc.
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Stel ik mij nou aan of niet?
Noddy
59 25-07-2008 23:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.