Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2016, 17:15
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
De twee vragen:
1. Het vermogen van een bepaalde natriumlamp is gelijk aan 35 W. Bereken hoeveel fotonen deze lamp per seconde uitzendt, als je ervan uitgaat dat alle elektrische energie wordt omgezet in licht.

2. De hoeveelheid lading die in een lichtgevoelige chip in de geleidingsband terechtkomt, is een maat voor de intensiteit van het opvallende licht. Leg met behulp van het foto-elektrisch effect uit hoe intenser licht kan zorgen voor meer lading in de geleidingsband.

Weet iemand hoe ik deze vragen op kan lossen? Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2016, 18:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Vraag 1 hoef je alleen te beantwoorden als je ervan uitgaat dat alle elektrische energie wordt omgezet in licht. Dus daar zou ik niet van uitgaan.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2016, 19:16
Korreltjezout
Avatar van Korreltjezout
Korreltjezout is offline
__________________
Forumdownie
Met citaat reageren
Oud 11-03-2016, 02:15
Egel
Avatar van Egel
Egel is offline
Je zoekt de golflengte van het licht van een natriumlamp op in je brebas tabelletje. Bereken de energie van een foton met die golflengte. Reken dat om van eV naar joules. Deel 35 joule door die energie per foton. Hoppa, aantal fotonen. Zeur nog wat over die onrealistische aanname voor bonuspunten. Zie Veroorzaker.

Voor vraag twee, lepel de definitie op van dat effect. Meer fotonen -> meer elektronen -> meer lading.
__________________
Zal ik jou eens stomverbaasd aankijken?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2016, 10:28
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Vraag 1 hoef je alleen te beantwoorden als je ervan uitgaat dat alle elektrische energie wordt omgezet in licht. Dus daar zou ik niet van uitgaan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 15:01
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Nieuwe vraag :
Met de Wet van Stefan-Boltzmann kun je berekenen hoe groot de intensiteit is van de straling aan het oppervlak van de zon.
a. Bereken op basis van de zonneconstante en de afstand aarde-zon de straal van de zon.

Nog een vraag:
In 2010 was het wereldjaarverbruik aan energie gelijk aan 3,6 * 10^20 J. Stel dat we deze energie opwekken met zonnecellen geplaatst in de Sahara die een rendement hebben van 10%. De Sahara heeft een oppervlakte van 9.1 miljoen km^2. Bereken welk gedeelte je van de Sahara met zonnecellen moet bedekken om in onze jaarlijkse energiebehoefte te voorzien. Houd rekening met het feit dat de aarde een bol is en dat gemiddeld 30% van het licht door de aardatmosfeer gereflecteerd wordt. Neem verder aan dat de zonnepanelen optimaal geplaatst worden in een woestijngebied in de buurt van de evenaar. Je hoeft geen rekening te houden met variaties in de seizoenen.


Iemand die dit weet?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 15:15
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
2. De hoeveelheid lading die in een lichtgevoelige chip in de geleidingsband terechtkomt, is een maat voor de intensiteit van het opvallende licht. Leg met behulp van het foto-elektrisch effect uit hoe intenser licht kan zorgen voor meer lading in de geleidingsband.
Om deze vraag te beantwoorden moet je weten wat het foto-elektrisch effect is en wat een geleidingsband is. Van welke van de twee weet je niet wat het is?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 15:25
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nieuwe vraag :
Met de Wet van Stefan-Boltzmann kun je berekenen hoe groot de intensiteit is van de straling aan het oppervlak van de zon.
a. Bereken op basis van de zonneconstante en de afstand aarde-zon de straal van de zon.
Nog nooit gehoord van een "zonneconstante." Wordt die niet gedefinieerd in de vraag/in je boek?
Citaat:
Nog een vraag:
In 2010 was het wereldjaarverbruik aan energie gelijk aan 3,6 * 10^20 J. Stel dat we deze energie opwekken met zonnecellen geplaatst in de Sahara die een rendement hebben van 10%. De Sahara heeft een oppervlakte van 9.1 miljoen km^2. Bereken welk gedeelte je van de Sahara met zonnecellen moet bedekken om in onze jaarlijkse energiebehoefte te voorzien. Houd rekening met het feit dat de aarde een bol is en dat gemiddeld 30% van het licht door de aardatmosfeer gereflecteerd wordt. Neem verder aan dat de zonnepanelen optimaal geplaatst worden in een woestijngebied in de buurt van de evenaar. Je hoeft geen rekening te houden met variaties in de seizoenen.
Bereken de intensiteit van zonlicht (in W/m²) op het aardoppervlak.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 15:30
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Nog nooit gehoord van een "zonneconstante." Wordt die niet gedefinieerd in de vraag/in je boek?

Bereken de intensiteit van zonlicht (in W/m²) op het aardoppervlak.
Dat is de zonneconstante
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 15:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat is de zonneconstante
Dan ben je klaar met de vraag, nietwaar?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 16:56
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Nee niet echt
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 17:00
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Waar loop je vast?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 17:09
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Naja, ik denk dat ik het fout heb gedaan.
Maar ik heb het vermogen uitgerekend. En zo de oppervlakte.
Maar dat komt dus niet overeen met het antwoord.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 17:09
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Vermogen met E= p*t
Oppervlakte met
P = sigma * A * T^4
Met citaat reageren
Oud 13-03-2016, 20:20
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Heb je gecorrigeerd voor die factor van -30% en voor de bolvorm van de aarde?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 07:21
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
Nee ik zou niet weten hoe ik de bolvormigheid moet corrigeren. *0,7 voor -30% natuurlijk. En wat ik met het rendement moet, weet ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 07:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Door de bolvorm valt het licht niet recht op de zonnepanelen, maar in een hoek. Gebruik simpele goniometrie om uit te rekenen hoeveel licht er op de zonnepanelen valt.

Het rendement van 10% zorgt ervoor dat je tien keer zo veel vermogen nodig hebt c.q. tien keer zo veel oppervlak aan zonnepanelen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 12:10
Verwijderd
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-03-2016, 12:10
Verwijderd
Ik had het laatst al moeilijk met verschalingen, oppervlakten en inhouden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] 2 vragen over het examen 2011
BabyDoll91
2 10-05-2012 22:30
Algemene schoolzaken SE's vragen
Diamera
1 11-11-2011 21:34
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Uitwendig product] Twee vragen
spitsmuis1985
12 16-06-2006 12:03
Huiswerkvragen: Exacte vakken Twee vragen over complexe getallen:
Upior
13 26-10-2005 17:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Vraagje
abcdefghijklmn
15 22-04-2005 18:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.