Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2012, 16:59
Peter1989
Avatar van Peter1989
Peter1989 is offline
Goeiedag allemaal!

Ik ben Peter Dijkstra, 22 jaar en woon in het noorden van het land. Het havo-diploma heb ik op zak, maar nu wil ik graag naar de universiteit om daar biologie te volgen. Hiervoor moet ik ik de vakken biologie, scheikunde, wiskunde, natuurkunde en engels op vwo-niveau beheersen.

Om dit te bereiken is een thuisstudie voor mij de beste optie. Dit omdat de vavo 25 kilometer van huis is + het is redelijk duur. De begeleiding schijnt ook niet geweldig te zijn. Naast de stof van de thuistsudie wil ik ook de officiële boeken van het vwo er bij kopen. 2e Hands zijn ze niet heel erg duur, en zo weet ik zeker dat ik alle stof in bezit heb, en waarschijnlijk ook net iets anders kan benaderen.

De cijfers voor mij havo-examen waren:

Biologie 8,3
Scheikunde 8,4
WIskunde a 7,9
Engels 7,4
Natuurkunde (niet gevolgd op de havo)

Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over mijn plan. Ook zou ik graag jullie verhalen horen over ervaringen met een thuisstudie of met de vavo. Alle tips zijn ook welkom!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Peter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2012, 17:02
Verwijderd
Mijn ervaringen en tips!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2012, 19:25
Pinda01
Pinda01 is offline
Ik heb zelf ook zitten te twijfelen tussen de thuisstudie met staatsexamen of de vavo en ik heb voor de vavo gekozen.

Een van de redenen waarom ik voor de vavo gekozen had was omdat je het hele jaar door cijfers haalt en dit dus mee gaat naar je examens waardoor je iets had om op terug te vallen als je je examen niet goed zou maken. Ook heb ik het gekozen om weer het schoolritme te krijgen, het weer naar school gaan op vaste tijden.

De vavo bevalt mij echt ontzettend goed, goede leraren voor de klas en ze zijn ook echt bereid om de stof vaker uit te leggen, desnoods een op een. Verder behandelen ze ook alleen maar wat belangrijk is voor de toetsen en examens. Begin april beginnen we met de examenvoorbereiding en er is een week examentraining waarvoor je je kunt opgeven voor één van de vakken. Dus de begeleiding is naar mijn idee prima in orde, maar ik heb verder ook geen begeleiding nodig. Mensen die wel meer begeleiding nodig hebben, kunnen eventueel bijles krijgen, je kunt zelfs hulp krijgen bij het maken van een planning en al dat soort dingen, maar je zult er zelf om moeten vragen.

Ik vond de vavo qua kosten nog heel erg meevallen. Het enige wat ik zelf moest betalen waren de boeken en reiskosten. Want de eenmalige tegemoetkoming die ik kreeg was iets meer dan het lesgeld en schoolfonds die ik moest betalen.

De vavo is echt de beste beslissing voor mij geweest.

Veel succes met het maken van je keuze.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2012, 20:33
Sergay
Avatar van Sergay
Sergay is offline
Ik kan je hier niet echt advies op geven..

Ik volg zelf ook de Vavo.
Het leren vind ik meer praktisch dan op het mbo.
Je krijgt een studiewijzer aan het begin van het jaar waarop precies staat wat je in welke werkweek moet maken en af hebben, eventueel ook opdrachten die je moet inleveren.

De schoolexamens worden verdeeld over SE weken. Ik geloof 4 SE weken voor iedere vak, kan ook 5 zijn, weet het niet zeker, dit verschilt per school overigens.
Je kunt ongeveer toekijken wat je voor iedere vak staat, welk cijfer je nodig hebt om dat vak te behalen en daarbij komt het centraal schriftelijk examen die meegeteld wordt.

Wat wel rot is.. het minimale cijfer die je moet hebben om te slagen, is gestegen de afgelopen jaren.
Volgens mij moest je eerst een 5 hebben om een vak te halen, vorig jaar was dat 5.5 en nu 6.
Je mag ook maar 1 onvoldoende hebben.

Het certificaat voor engels en nederlands van het Vavo al behaald, ik moet nu nog 4 vakken. (geloof ik)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2012, 08:25
Verwijderd
Je gaat nu wel natuurkunde doen? Als het al mag vanuit je opleiding/instelling, dan kun je er nog over nadenken of dat wel haalbaal is. Hoe kan het trouwens dat je dat vak niet had? Je bent toch nog van de 'generatie' die natuurkunde verplicht had bij N&G?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2012, 15:31
Peter1989
Avatar van Peter1989
Peter1989 is offline
Omdat ik een startkwalificatie heb (havo-diploma) zou ik 800 euro per vak moeten betalen aan de vavo. Daar komen dan nog eens reiskosten en boeken bij.

En ik heb geen natuurkunde gehad maar aardrijkskunde, ik zat net in dat jaar dat deze keuze ingevoerd is.

Ik weet inderdaad niet of het haalbaar is, maar als ik het maar binnen 2 jaar heb gehaald. Helaas vonden ze me te oud voor regulier VWO, 22 jaar. Engels en biologie lijken me wel te doen, misschien doe ik geen examens maar richt ik me op Colloquium Doctum, waar je ook geen werkstukken e.d. voor hoeft te maken. Ook de staatsexamens kosten weer veel geld.

Ik hoor graag meer tips en verhalen!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 15:44
Peter1989
Avatar van Peter1989
Peter1989 is offline
Ik doe dit jaar natuurkunde, scheikunde, wiskundeA en biologie. De inschrijving voor de vavo is nog steeds niet afgerond, omdat ik twijfel of ik scheikunde ga volgen of niet. Biologie doe ik in ieder geval thuis, dit is redelijk makkelijk te doen. Wiskunde en natuurkunde heb ik sowieso af en toe hulp bij nodig, maar scheikunde vind ik opzich ook wel zelf te doen al kom je regelmatig lastige onderwerpen tegen. Het is dus een afweging: ik moet dan een dag extra reizen 25 km heen en 25 km terug, ik betaal dan 800 voor scheikunde (excl. boeken). Daar komt bij dat ze op deze vavo de methode Pulsar chemie gebruiken. Op de havo hadden we chemie overal en ik had een 8,3 op het centraal examen. Dus ik ben aan die boeken gewend en ik denk dat het een goede methode is.

Ik twijfel dus of het wel de moeite waard is al dat geld. Vragen stellen kan ook via fora, en er zijn ook wel aardig wat filmpjes op youtube waarin mensen les geven in bepaalde onderwerpen...

Wat denken jullie er van?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2012, 18:25
Verwijderd
Eerlijk gezegd zou ik scheikunde gewoon zelf doen. Als je eenmaal snapt waar het om draait, dan is eigenlijk heel veel hetzelfde. De boeken van chemie overal zijn prima, en inderdaad, als je ergens echt niet uitkomt is er altijd wel iemand die je wil helpen (of dat nou op internet is of niet).
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 02:20
Saskia50
Saskia50 is offline
Dag Peter,

Ik doe zelf Frans VWO afstandsonderwijs via de NHA met hulp van een docent, maar het zou ook zonder hulp kunnen en ben je nog goedkoper uit. Het lesmateriaal is helemaal toegespitst op het staatsexamen, zeggen ze... nog geen ervaring mee dus.
Het is beduidend goedkoper dat wat je voor de VAVO zou moeten betalen. Je kunt op 3 niveaus instappen en kiezen met of zonder hulp. Je kunt de cursus binnen 14 dagen weer terugsturen.

Wanneer je het helemaal op eigen houtje kunt studeren, helemaal fantastisch. Ik wil deze mogelijkheid onder je aandacht brengen, mocht je daar nog niet aandacht hebben.

Succes!
Saskia.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.