Oud 25-01-2009, 11:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je gewoon het belastingprogramma downloadt, staat het er helemaal niet in het Chinees trouwens.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Oud 25-01-2009, 11:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb dit jaar negen maanden afstudeerstage gelopen. Hiervoor kreeg ik geen maandelijkse stagevergoeding, alleen aan het eind kreeg ik eenmalig een bedrag als stagevergoeding. Ik neem aan dat ik hier geen jaaropgave oid van krijg en dat ik gewoon belastingaangifte kan doen als ik al mijn andere jaaropgaves wel heb?
Heb je een contract getekend en werd daarin de eenmalige stagevergoeding benoemd?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-01-2009, 15:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een contract getekend maar daarin stond voor zover ik me herinner niets over een stagevergoeding. Ze hebben toen wel mondeling gezegd dat ik 'misschien aan het eind nog iets zou krijgen' maar dat was allemaal nog niet zeker. Bij mij op m'n stage hadden ze een potje waaruit ze je wat gaven als je met een 8 of hoger ofzo afstudeerde dus dat wisten ze op dat moment ook nog niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 26-01-2009, 16:35
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Ja ja. Dat weet ik. Dat weet ik. Ik zal een voorbeeld noemen

Stel 1500 collegeld, 800 studifinanciering en OV per jaar Er geldt een drempel van 500 euro geloof ik (de eerste 500 euro moet je wel belasting over betalen, daarna kun je pas aftrekken)

Je betaalt 1500 euro - "vergoeding" à 800euro studifinanciering = 700 euro.
700 euro (die je 'echt' hebt moeten betalen) - drempel van 500 euro = 200 euro.

Dit bedrag (200 euro) kan je aftrekken van je verzamelinkomen. Het betekent dat je over deze 200 euro geen belasting hoeft te betalen, die krijg je terug.

Het OV telt niet mee, omdat dat valt onder het woon-werkverkeer en heeft niets met het aftrekken van studiegelden te maken.

Onder deze regeling valt bijna alles wat je voor school nodig hebt. Boeken, schriften, kopieergeld, papier, pennen, potloden, laptop zelfs (Regekl: 1x in de drie jaar kun je een nieuwe aftrekken) noem maar op. Zelfs het halen van een vrachtrijbewijs of busrijbewijs valt hieronder, omdat het een 'beroepsopleiding' is.
Er zitten echt wel meer haken en ogen aan dan dat je alleen maar je stufi van je totale kosten af moet trekken hoor

(folder belastingdienst over studiekosten) http://www.belastingdienst.nl/download/1894.html
Oud 27-01-2009, 11:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb een contract getekend maar daarin stond voor zover ik me herinner niets over een stagevergoeding. Ze hebben toen wel mondeling gezegd dat ik 'misschien aan het eind nog iets zou krijgen' maar dat was allemaal nog niet zeker. Bij mij op m'n stage hadden ze een potje waaruit ze je wat gaven als je met een 8 of hoger ofzo afstudeerde dus dat wisten ze op dat moment ook nog niet.
Ik zou gewoon nog even afwachten. Je hebt nog t/m maart om aangifte te doen.
(nou ja, daarna ook wel maar dan wordt het later dat je het terug krijgt)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-01-2009, 17:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vandaag een overzichtje gekregen dat ze dat bedrag opgegeven hebben aan de belastingdienst dus ik moet het wel opgeven, alleen waar? Gewoon bij inkomen en dan dat bedrag oid?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 28-01-2009, 01:05
Verwijderd
Jup, stagevergoeding is ook inkomen idd.
Oud 28-01-2009, 09:24
ganralph
ganralph is offline
maar het is geen loon, dus misschien bij "inkomen uit overige werkzaamheden"? (weet het niet hoor)
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 28-01-2009, 15:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou het gewoon als loon opgeven. Ga ik dit jaar wel doen in elk geval, want ik moet dus ook mijn stagevergoeding opgeven.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 29-01-2009, 11:33
0-Z0n3
Avatar van 0-Z0n3
0-Z0n3 is offline
Edit: Verplaatst vanuit Aandelenbroker-topic. Vraag gaat dus over aandelen.
Hoe zit het nou als je hier gewoon flink geld op gaat verdienen? Wil de belasting daar niet een deel van? Hoe moet je deze winst opgeven in je jaaropgave?

Laatst gewijzigd op 29-01-2009 om 15:02.
Oud 29-01-2009, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Edit: Verplaatst vanuit Aandelenbroker-topic. Vraag gaat dus over aandelen.
Hoe zit het nou als je hier gewoon flink geld op gaat verdienen? Wil de belasting daar niet een deel van? Hoe moet je deze winst opgeven in je jaaropgave?
Je krijgt een overzicht van de waarde van je aandelendepot van de bank. Dit is de waarde die je gebruikt bij het invullen van de aangifte en daarover betaal je dus ook gewoon belasting.
Oud 29-01-2009, 17:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik zou het gewoon als loon opgeven. Ga ik dit jaar wel doen in elk geval, want ik moet dus ook mijn stagevergoeding opgeven.
Voorgaande jaren heb ik het ook altijd opgegeven als loon maar toen kreeg ik ook altijd een jaaropgave met bedragen met/zonder loonheffing, arbeidskorting, etc. Nu heb ik alleen een brief gekregen dat ze me x euro eenmaling geschonken hebben onder de noemer 'declaratie' ze reppen nergens over een stagevergoeding.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-02-2009, 12:43
hellebel
Avatar van hellebel
hellebel is offline
even een vraag over het toepassen van loonheffinskorting bij twee baantjes: ik werk in een restaurant wat gedurende de zomermaanden gesloten is. dan heb ik meestal een andere baan via het uitzendbureau. mag ik nu bij beide baantjes de korting aanvinken, omdat ik er niet tegelijk werk?
__________________
HEY DIKKE TIETEN
Oud 06-02-2009, 11:57
Verwijderd
ehh volgens mij mag je sowieso niet tegelijkertijd geld verdienen en loonheffingskorting krijgen op meerdere plekken maar ik zou t gewoon voor de veiligheid t even uitzetten bij t restaurant voordat t ergens foutgaat.
Oud 06-02-2009, 14:52
ganralph
ganralph is offline
als t gewoon betekent dat je 0 uren werkt in de zomer, dan is het natuurlijk nog steeds een baantje. of wordt je "ontslagen" voor de zomer en weer opnieuw aangenomen er na? bij je uitzendbureau horen ze wel te weten hoe dat allemaal werkt...
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-02-2009, 11:57
Verwijderd
Het mag wel zolang het niet overlapt. Je kunt dus niet bij meerdere banen tegelijkertijd loonheffingskorting laten toepassen*, maar je kunt wel bij meerdere banen die niet overlappen (dus in de gestelde vraag de situatie) loonheffingskorting laten toepassen. Dat is geen probleem.

* Het kán natuurlijk wel, maar dan loop je een reële kans op een naheffing en eventuele boete.
Oud 09-02-2009, 14:32
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Edit: Verplaatst vanuit Aandelenbroker-topic. Vraag gaat dus over aandelen.
Hoe zit het nou als je hier gewoon flink geld op gaat verdienen? Wil de belasting daar niet een deel van? Hoe moet je deze winst opgeven in je jaaropgave?
De koerswinsten als zodanig zijn niet belast, maar wel de gemiddelde waarde van je beleggingen. Die zullen natuurlijk hoger zijn als je een goed rendement haalt, maar het systeem is hetzelfde als je dezelfde hoeveelheid geld op een spaarrekening hebt staan. Alleen als geoordeeld wordt dat je min of meer je beroep maakt van beleggen (men zegt dan: het gaat gewoon vermogensbeheer te boven), dan is dit wel tegen de gewone inkomstenbelastingtarieven belast (in box 1 dus). Hiervan zal echter niet snel sprake zijn.
Oud 12-02-2009, 18:54
sandelaaatjuh
sandelaaatjuh is offline
Hoi allemaal, wilde voor de grap even berekenen of ik misschien nog geld terug zou krijgen van de belastingdienst met een rekenprogramma'tje op de site van de belastingdienst. Nu weet ik van een aantal dingen niet waar ik nu precies moet kijken op m'n jaaropgaaf. Ik heb de volgende kopjes staan: loon loonheffingen, loon zorgverzekeringswet, ingehouden loonheffing/premie volksverzekeringen, inhouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, nominale premie ZVW en verrekende arbeidskorting. Voor het programma'tje moet ik m'n loon, de belasting die ik betaald heb en de arbeidskorting opgeven. Moet ik dan voor m'n loon bij 'loon loonheffingen' en voor belasting bij 'ingehouden loonheffing..' kijken? Sorry voor de domme vraag, maar bedankt alvast! Groetjes Sandra
Oud 12-02-2009, 19:06
Verwijderd
bij t kopje arbeidskorting volgens mij... als t er niet op staat is t 0 volgens mij maar dat weet ik niet zeker want bij mijn ene baan staat het er wel bij maar de rest niet
Oud 17-02-2009, 14:51
AFC
AFC is offline
Wanneer ben je verplicht om aangifte te doen?
werk maar voor een paar uur in de week bij ah, en zit verder nog op school....
Oud 18-02-2009, 10:28
Verwijderd
is fiscaal partnerschap verplicht? nee toch? want ik woon wel met iemand samen maar dat is niet echt zo van dat we samen aangifte willen doen
Oud 19-02-2009, 15:39
Verwijderd
Vraagje, in het aangifteprogramma van de belastingdienst staat bij Loon en dergelijke 'loonheffing', moet ik daar dan invullen wat op mijn jaaropgaaf 'ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen' heet, of wat daar 'ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH' heet?
Oud 19-02-2009, 16:27
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Vraagje, in het aangifteprogramma van de belastingdienst staat bij Loon en dergelijke 'loonheffing', moet ik daar dan invullen wat op mijn jaaropgaaf 'ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen' heet, of wat daar 'ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet/vervangende LH' heet?
ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen, de eerste dus.
Oud 21-02-2009, 16:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik weet niet zo goed waar arbeidskorting op slaat en kan dus ook niet beredeneren of het klopt dat ik op mijn jaaropgaves geen arbeidskorting heb staan.. Maar als ik me niet vergis hoort het bij loonheffingskorting. Dus als ik geen loonheffingskorting heb toegepast, klopt het dan ook dat op mijn jaaropgaven niet gerept wordt over arbeidskorting?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-02-2009, 22:44
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik weet niet zo goed waar arbeidskorting op slaat en kan dus ook niet beredeneren of het klopt dat ik op mijn jaaropgaves geen arbeidskorting heb staan.. Maar als ik me niet vergis hoort het bij loonheffingskorting. Dus als ik geen loonheffingskorting heb toegepast, klopt het dan ook dat op mijn jaaropgaven niet gerept wordt over arbeidskorting?
Klopt. De arbeidskorting is een loonheffingskorting (korting op de te betalen belasting). Als je arbeidskorting 0 is, heb je dus een korting van 0 gehad en kun je mogelijk geld terugkrijgen (al helemaal als je een studenteninkomentje hebt).
Oud 23-02-2009, 16:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Aha. Ja het verwarrende was dus dat er niet stond 'arbeidskorting: 0' maar dat er helemaal niet over wordt gesproken.
Maar ik ga er gewoon vanuit dat de arbeidskorting 0 is dus, omdat het een vorm van loonheffingskorting is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-02-2009, 20:40
Verwijderd
weet je wat het voordeel is...als je meerdere banen hebt, kan je premie terug vragen + overige belastinggeld dat je teveel heb betaald
Oud 26-02-2009, 18:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Meen je dat nou
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-02-2009, 15:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Argh, fuck die belastingen! Wéér een rekening van bijna 600 euro voor het waterschap en het riool. Alsof ik 50 kilo per dag schijt.
__________________
Guilty of being white.
Oud 28-02-2009, 16:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
is fiscaal partnerschap verplicht? nee toch? want ik woon wel met iemand samen maar dat is niet echt zo van dat we samen aangifte willen doen
Volgens mij niet. Ik woon al jarenlang in een studentenhuis waardoor een van m'n huisgenoten mijn fiscale partner zou kunnen zijn maar dat wil ik ook niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 02-03-2009, 18:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
is fiscaal partnerschap verplicht? nee toch? want ik woon wel met iemand samen maar dat is niet echt zo van dat we samen aangifte willen doen
De enige manier waarop je verplicht fiscaal partners bent, is als je bent getrouwd (of geregistreerd partnerschap bent aangegaan). Over het jaar waarin je trouwt mag je zelfs nog beslissen of je fiscaal partners wil zijn of niet.

Ouder en kind mogen ook fiscaal partner zijn (als het kind nog thuis woont / ouder bij kind is gaan wonen), als de ouder niet (meer) getrouwd is en het kind ouder is dan 27.

Maar goed, voordat ik een kilometer er over doorga: als jij bijvoorbeeld in een studentenhuis woont hoef je geen fiscaal partner te worden met een huisgenoot. Lijkt me zelfs niet zo gunstig uitpakken.
Oud 02-03-2009, 20:48
Verwijderd
ik woon samen met iemand in een appartement maar ik heb verder niks met die persoon enzo behalve dat we vrienden zijn
Oud 02-03-2009, 22:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dan hoef je geen fiscaal partners te zijn, dus!
Oud 04-03-2009, 11:03
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het hoeft niet, maar als je toeslagpartner bent voor bijv de zorgtoeslag dan krijg je per persoon meer dan zonder het toeslagpartnerschap.
Oud 05-03-2009, 11:10
ganralph
ganralph is offline
situatie: ik heb afgelopen jaar alleen maar als freelancer gewerkt. ik ben geen zelfstandig ondernemer (dus heb geen btw-plicht), omdat ik in verkapte loondienst ben (1 opdrachtgever, maar geen arbeidscontract oid)

vraagje: hoe vul ik nu mijn belastingaangifte in? is alles wat ik verdient heb gewoon "inkomsten uit overige werkzaamheden" of zo?

vraagje 2: en weet iemand hoe het precies zit met dat de eerste 9000,- aan freelancewerk vrijgesteld zouden zijn? (heb ik dan weer ergens opgevangen)
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 05-03-2009, 16:40
Go
Avatar van Go
Go is offline
Is er loonheffing op je loon ingehouden (blijkt uit loonstrookjes of jaaropgave)? Wat betreft die 9000 euro: dat kan door de heffingskortingen komen, maar dat is geen vast bedrag maar is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Doorsnee is zo'n 7000 euro.
Oud 05-03-2009, 17:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Is er loonheffing op je loon ingehouden (blijkt uit loonstrookjes of jaaropgave)? Wat betreft die 9000 euro: dat kan door de heffingskortingen komen, maar dat is geen vast bedrag maar is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Doorsnee is zo'n 7000 euro.
Ik dacht dat de loonheffingskorting wel vast stond
Die korting is rond de 2000 euro, wat betekent dat de eerste 6000 euro (ongeveer!!) belastingvrij is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 05-03-2009, 19:20
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Ik dacht dat de loonheffingskorting wel vast stond
Die korting is rond de 2000 euro, wat betekent dat de eerste 6000 euro (ongeveer!!) belastingvrij is.
Bekijk dit overzicht maar eens: http://www.belastingdienst.nl/variab...tml#P428_44076. Je bent vast niet jonggehandicapt en 65+'er tegelijk. Maar je hebt gelijk dat het voor de meeste mensen zo rond de 6000 euro zit.
Oud 06-03-2009, 08:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is er loonheffing op je loon ingehouden (blijkt uit loonstrookjes of jaaropgave)? Wat betreft die 9000 euro: dat kan door de heffingskortingen komen, maar dat is geen vast bedrag maar is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Doorsnee is zo'n 7000 euro.
nope, ik krijg volledig bruto uitbetaald. ik stuur mijn eigen facturen. ben dus in verkapte loondienst. ("factuur" is overigens niet helemaal de goede term, aangezien ik geen btw ed hef. het is meer een herinnering tussen mij en de opdrachtgever wat hij me verschuldigd is ). mijn opdrachtgever geeft ook netjes aan de BD door wat ze mij hebben uitbetaald (bruto).

en 6000,- zou ook heel goed kunnen. misschien verkeerd herinnerd met die 9000,-. maar het is voor mij een substantieel bedrag iig
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 06-03-2009, 19:45
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nope, ik krijg volledig bruto uitbetaald. ik stuur mijn eigen facturen. ben dus in verkapte loondienst. ("factuur" is overigens niet helemaal de goede term, aangezien ik geen btw ed hef. het is meer een herinnering tussen mij en de opdrachtgever wat hij me verschuldigd is ). mijn opdrachtgever geeft ook netjes aan de BD door wat ze mij hebben uitbetaald (bruto).

en 6000,- zou ook heel goed kunnen. misschien verkeerd herinnerd met die 9000,-. maar het is voor mij een substantieel bedrag iig
Het is nu de vraag of je de inkomsten moet aangeven als 'werk uit arbeid' of als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. De algemene heffingskorting krijg je sowiezo, maar de arbeidskorting krijg je alleen bij 'werk uit arbeid', dus je hebt er alle belang bij het dit label mee te geven. Ik vind het bovendien ook zeer verdedigbaar: je hebt slechts een opdrachtgever en feitelijk zal de werkgever wellicht beslissen wat voor werk jij uitvoert (let wel, ook in een arbeidsrelatie kun je een grote mate van vrijheid hebben). Als ik jou was zou ik het dan ook als 'werk uit arbeid' aangeven.
Oud 07-03-2009, 12:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het is nu de vraag of je de inkomsten moet aangeven als 'werk uit arbeid' of als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. De algemene heffingskorting krijg je sowiezo, maar de arbeidskorting krijg je alleen bij 'werk uit arbeid', dus je hebt er alle belang bij het dit label mee te geven. Ik vind het bovendien ook zeer verdedigbaar: je hebt slechts een opdrachtgever en feitelijk zal de werkgever wellicht beslissen wat voor werk jij uitvoert (let wel, ook in een arbeidsrelatie kun je een grote mate van vrijheid hebben). Als ik jou was zou ik het dan ook als 'werk uit arbeid' aangeven.
dank je, ik zal eens nagaan welke van de twee ik moet kiezen. mijn opdrachtgever geeft mijn gegevens overigens door met een "IB40"-formulier. zegt mij niets, maar kan dat verschil maken voor de arbeid/overige werkzaamheden-keuze?

ik ben tot nu toe een beetje uitgegaan van "overige werkzaamheden", maar "arbeid" zou dus alleen maar positiever uit kunnen pakken als ik het goed begrijp?

nogmaals bedankt
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-03-2009, 18:30
Ivo
Ivo is offline
Als het "werk uit arbeid" is, kom je wel op ruim 9000 euro belastingvrij, want de algemene heffingskorting + maximale arbeidskorting is €3517,-.
Binnen de eerste schijf IB+sociale premies (33,60%) zit je dan zelfs op een dikke €10.000,- belastingvrij.
Oud 11-03-2009, 16:50
ganralph
ganralph is offline
nogmaals dank! ik heb inmiddels iemand gevonden die het voor me invult, maar nu snap ik iig een beetje beter hoe het werkt.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 16-03-2009, 14:50
wup
wup is offline
Ik probeer mijn jaaropgaaf in te vullen, maar ik snap er weer eens niets van.
Vorig jaar lag mijn inkomen rond 5000 euro en kreeg ik rond de 300 terug ( het is maar een bijbaantje). Die 300 stond ongeveer gelijk aan de loonheffing die stond op mijn jaaropgaaf.

Dit jaar krijg ik volgens het Tj-rekenprogramma maar 70 euro terug. Terwijl mijn loon 7500 was en loonheffin 335. Dat lijkt mij niet te kloppen, dus ik probeer het dan liever via het gewone t-biljet.

Ik heb mijn opgaaf van vorig jaar erbij gepakt en daar heb ik ziekenkosten ingevuld. Als ik dat ook doe bij dit jaar,kom ik wel op 300 nogwat terug. Maar mag dat wel? Of alleen de aanvullende dingen? Want dan kom ik nog maar op 124 uit...

Wie helpt? Want ik snap niet
Oud 16-03-2009, 19:21
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik probeer mijn jaaropgaaf in te vullen, maar ik snap er weer eens niets van.
Vorig jaar lag mijn inkomen rond 5000 euro en kreeg ik rond de 300 terug ( het is maar een bijbaantje). Die 300 stond ongeveer gelijk aan de loonheffing die stond op mijn jaaropgaaf.

Dit jaar krijg ik volgens het Tj-rekenprogramma maar 70 euro terug. Terwijl mijn loon 7500 was en loonheffin 335. Dat lijkt mij niet te kloppen, dus ik probeer het dan liever via het gewone t-biljet.

Ik heb mijn opgaaf van vorig jaar erbij gepakt en daar heb ik ziekenkosten ingevuld. Als ik dat ook doe bij dit jaar,kom ik wel op 300 nogwat terug. Maar mag dat wel? Of alleen de aanvullende dingen? Want dan kom ik nog maar op 124 uit...

Wie helpt? Want ik snap niet
Je kunt je jaaropgave niet invullen, dat is al gedaan.

Ok goed, nu serieus. Als jij je loonheffing, arbeidskorting (als je dat hebt) en je loon over 2008 invult, dan heb je dat goed gedaan. En zo te merken heb je dat.

Dat je vorig jaar op €300,- terugkrijgen kwam, betekent niet dat dit voor dit jaar weer zo geldt. Heb je dit jaar geen ziektekosten gehad, of veel minder? Als je in 2007 een bril hebt gekocht en in 2008 niet, betekent het dat je in 2008 geen bril mag opgeven. Alléén die ziektekosten die niet vergoed zijn door je zorgverzekering en die kosten die in 2008 zijn gemaakt.
Verder zit er ook een wijziging in het programma, je kunt namelijk het basisbedrag van je zorgverzekering niet meer opgeven.

En zo kunnen er nog wel meer factoren bestaan waardoor je nu op een lager bedrag uitkomt.
Het programma is niet per definitie minder betrouwbaar! Als je op papier hetzelfde invult, zal de Belastingdienst hetzelfde bedrag voor je uitrekenen, dus dat maakt echt geen verschil.
Oud 16-03-2009, 20:29
Verwijderd
Ik zit nu even dingen in te vullen in het aangifte 2008-programma. Nu zit ik bij Aftrekposten>ziektekosten, waar ik bij uitgaven diverse bedragen kan invullen. Als ik het goed begrijp tellen dingen als lenzen, lenzenvloeistof, hoorbatterijen e.d. ook mee? Want ik heb geen idee hoeveel ik daar in 2008 aan uit heb gegeven...In hoeverre is dit controleerbaar en in hoeverre is het van invloed op het totale aftrekbare bedrag?
Oud 16-03-2009, 22:56
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik zit nu even dingen in te vullen in het aangifte 2008-programma. Nu zit ik bij Aftrekposten>ziektekosten, waar ik bij uitgaven diverse bedragen kan invullen. Als ik het goed begrijp tellen dingen als lenzen, lenzenvloeistof, hoorbatterijen e.d. ook mee? Want ik heb geen idee hoeveel ik daar in 2008 aan uit heb gegeven...In hoeverre is dit controleerbaar en in hoeverre is het van invloed op het totale aftrekbare bedrag?
Lenzen valt onder hulpmiddelen, ik weet niet of lenzenvloeistof afgetrokken kan worden maar ik denk niet dat daar heel erg moeilijk over wordt gedaan.

Belangrijk is dat je de bonnen (of betalingen op bankafschriften) kan overhandigen als de Belastingdienst er om vraagt. Mijn ervaring is dat ze dat eigenlijk zelden doen als de bedragen niet extreem zijn.

Of dit een vermindering van je belastbaar inkomen oplevert, ligt aan de drempel. De drempel is bij iedereen verschillend, want die is afhankelijk van je inkomen. Je kunt in het programma kijken wat je drempel is (moet onderaan de ziektekostenpagina staan) en eraf halen wat je aan onvergoede ziektekosten hebt gehad. Kom je met deze kosten nog boven de drempel uit, dan heb je vermindering op je belastbaar inkomen.
Oud 17-03-2009, 02:07
Verwijderd
Citaat:
Lenzen valt onder hulpmiddelen, ik weet niet of lenzenvloeistof afgetrokken kan worden maar ik denk niet dat daar heel erg moeilijk over wordt gedaan.

Belangrijk is dat je de bonnen (of betalingen op bankafschriften) kan overhandigen als de Belastingdienst er om vraagt. Mijn ervaring is dat ze dat eigenlijk zelden doen als de bedragen niet extreem zijn.

Of dit een vermindering van je belastbaar inkomen oplevert, ligt aan de drempel. De drempel is bij iedereen verschillend, want die is afhankelijk van je inkomen. Je kunt in het programma kijken wat je drempel is (moet onderaan de ziektekostenpagina staan) en eraf halen wat je aan onvergoede ziektekosten hebt gehad. Kom je met deze kosten nog boven de drempel uit, dan heb je vermindering op je belastbaar inkomen.
Mja, heb alleen de opticienkosten (lenzenpakket) opgegeven en de kosten van de aanvullende modules van m'n zorgverzekering. Van de losse vloeistofaankopen bij de Kruidvat heb ik geen bonnetjes bewaard helaas (laat staan dat ik weet hoeveel dat was)

En ik kom boven de drempel uit dus idd een vermindering van belastbaar inkomen. Dank voor de opheldering.
Oud 17-03-2009, 11:46
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Mja, heb alleen de opticienkosten (lenzenpakket) opgegeven en de kosten van de aanvullende modules van m'n zorgverzekering. Van de losse vloeistofaankopen bij de Kruidvat heb ik geen bonnetjes bewaard helaas (laat staan dat ik weet hoeveel dat was)

En ik kom boven de drempel uit dus idd een vermindering van belastbaar inkomen. Dank voor de opheldering.
Dan is het een goed plan je lenzen op te geven. Graag gedaan.
Oud 17-03-2009, 17:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik het goed begrepen heb mag je de pil alleen opgeven als deze niet is voorgeschreven als anticonceptie. Maar hoe gaan ze dat controleren? Ik heb wel nog bonnetjes dat ik het betaald heb in de apotheek. Jaren geleden (oorspronkelijk) heb ik de pil namelijk niet als anticonceptie voorgeschreven gekregen maar daar gebruik ik hem inmiddels wel (ook) voor.

Mag ik verder die 300 euro in rekening brengen voor waskosten omdat ik een huisstofmijtallergie heb en daardoor m'n beddengoed, gordijnen, etc altijd op 60 graden moet wassen en elke week? Ik dacht zelf van wel maar vind het twijfelachtig.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht anti-kraak vraagjes
gijsss
44 08-10-2008 17:29
Werk, Geld & Recht Wat jij?
bibibruin
1 20-09-2008 19:43
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 18:39
Werk, Geld & Recht Loonheffing en belasting bij albert heijn
robbieh
1 08-07-2008 10:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zijn die Belgen gek geworden??
sjaakiesjoffel
60 19-06-2007 22:34
Software & Hardware [Centraal] Geheugen
Enlightenment
32 04-08-2005 00:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.