Oud 03-10-2008, 18:53
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik heb niet de hele discussie gelezen en ga er ook niet echt aan deelnemen, maar wil wel zeggen dat ik ieder initiatief in de richting van 'de oude garde' steun. Ik heb ook gemerkt hoe oudere forummers weggaan of half blijven hangen en hoe er geen echte jonge aanwas is in de meeste subfora (gemiddelde leeftijd nieuwe forummers achttien jaar, da's een serieus probleem op een scholierenforum; dan zit je gewoon precies aan het einde van je scholierentijd).

Nog één ding: eigenlijk vond ik de link 'forum.exscholieren.com' niet gek klinken. Iedereen die hier zit, weet in één keer dat dat voor de oude garde bedoeld is. Ik krijg er bijna het idee van een reünie bij.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Advertentie
Oud 03-10-2008, 19:55
Verwijderd
Citaat:



Subforum; Studenten
- N&A
- L&R
- DK
- Onzin (vooruit)
- Levensbeschouwing

done.

buiten dat subforum kan de rest van het forum compleet op scholieren gerichte zaken zijn, je scheid het zoals de scholen ook gescheiden zijn.

[afbeelding]

Scherper
Dat is wel een goed idee.
Oud 03-10-2008, 21:23
niña
Avatar van niña
niña is offline
Waarom zou N&A een studentendeel moeten hebben? Misschien leren scholieren juist van moeilijker taal. En voor Onzin begrijp ik het ook niet, dan verschuiven de groepjes gewoon.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 03-10-2008, 21:24
Verwijderd
Er komen maar een stuk of 5 mensen op N&A.
Oud 03-10-2008, 21:32
Verwijderd
ja, de rest jagen ze weg met hun (vaak) onterechte elitaire gedrag, veel te lange posts en intolerantie tegenover andere meningen of minder goed onderbouwde meningen. als die mensen het vervelend vinden steeds in een kringetje te praten moeten ze misschien eens bij zichzelf te rade gaan.
Oud 03-10-2008, 22:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
ja, de rest jagen ze weg met hun (vaak) onterechte elitaire gedrag, veel te lange posts en intolerantie tegenover andere meningen of minder goed onderbouwde meningen. als die mensen het vervelend vinden steeds in een kringetje te praten moeten ze misschien eens bij zichzelf te rade gaan.
elitair? amper hoor, goed onderbouwde stellingen zijn wel wenselijk als je het over achtergronden hebt (daarom is de naam ook niet meer nieuws en actualiteiten )

en die mensen vinden het ook niet vervelend om in kringetjes te praten alleen als die kringetjes 244 posts doorgaan

Citaat:
Er komen maar een stuk of 5 mensen op N&A.
je hebt gelijk natuurlijk, wat ik meer bedoel is dat je een stuk of 4 a 5 mappen nodig hebt om alles voor studenten in te vatten.

in feite is de doelgroep geen scholieren; dat blijkt ook uit statistiek. de gemiddelde leeftijd van aanmeldingen is 18 dus is het 50/50 je doelgroep is dan studenten en scholieren, dat blijkt wel want jon heeft niet voor niets ook studenten.com ingelijfd.

Op internet zoek je niet de doelgroep uit, je bied een platform en (als je geluk hebt) komt er een doelgroep op af, in in dit geval scholieren en studenten

en aangezien de studenten het forum goed kennen kan de huidige indeling (evt aangepast aan moderne scholieren eisen) blijven bestaan en dump je de studenten ergens onderaan in een subje.

ik zie ook niet waarom het niet te combineren is, een gesprek tussen beide groepen over eenzelfde onderwerp zal misschien niet direct werken maar het kan bv zo zijn dat de scholieren het over iets hebben en dat je als student een linkje in het topic plaatst naar een topic bij de studenten die over ongeveer hetzelfde gaat, zonder dat je je direct inhoudelijk in de discussie mengt.

voor studenten heb ook maar een format nodig dat er ong zo uitziet.

Code:
forum.scholieren.com <
-Studenten
  - Studiegerelateerde zaken
  - Vrije tijd
  - Liefde, relatie en seksualiteit
  - V&A (is wel handig zeker met die kamers)
en dan ben je er wel zo'n beetje.

logotje misschien aanpassen met een kleine (ex-) voor scholieren

mijn vraag is eerder of Jon wel echt naar een algemeen lager niveau op zijn forum wilt en ook echt scholieren als doelgroep wil zien, want de voorwaarde daarvoor is dat ze niet afgebekt worden.
de vraag blijft ook of er nog wel scholieren echt willen forummen.

Citaat:
Een forum opzetten kost nogal wat tijd en moeite. Natuurlijk ga je niet naar aanleiding van een klacht van een handjevol leden een heel nieuw forum opzetten, ook niet als test.
een forum opzetten wel, de mapstructuur binnen een forum aanpassen of uitbreiden stelt niets voor.

Citaat:
Waarom zou N&A een studentendeel moeten hebben? Misschien leren scholieren juist van moeilijker taal. En voor Onzin begrijp ik het ook niet, dan verschuiven de groepjes gewoon.
een map zoals onzin (/DK ) kan zowel op studenten als op het scholierendeel in een bepaalde vorm bestaan en scholieren en studenten kunnen natuurlijk ten alle tijden even in het andere deel kijken of er nog wat interessants gezegd wordt (voornamelijk scholieren bij de studenten voor diepere informatie)

maar zoals ik al zei kan je verder de subfora op het scholieren dan wel het studentendeel naar eigen inzicht invullen, gebasseerd op wat scholieren dan wel studenten wenselijke mappen vinden die aansluiten bij hun soort gebruik.

Citaat:
En van beide kanten (14- tegenover 20+) kun je compromissen op dit vlak haast wel vergeten
exact de reden waarom vervolgopleidingen meestal gescheiden plaats vinden van de middelbare, diezelfde praktijkmethode kan je hier ook toepassen.

als je het door elkaar laat lopen denk ik dat er altijd 1 groep wegblijft, dat zijn de scholieren omdat die verbaal nooit zullen winnen van de gemiddelde scholieren.com student.

Dat blijkt overigens ook op mijn opleiding waar we een middelbare afdeling hebben, werkt gewoon niet goed op de momenten dat die 2 groepen tegelijk in 1 ruimte zitten, nu hebben we daar het geluk dat het hoogbouw is en dat je dus niet in dezelfde aula (lees: forum) zit maar min of meer apart (andere verdieping lees: subforum)

het verschil met mijn school zou dan zijn dat de afdeling (verdieping/subforum) niet middelbare zou zijn maar juist studenten, omdat het je toch aan de scholieren ziel wil vasthouden (en omdat de studenten vaak toch al zo lang op het forum zitten dat ze de weg wel weten naar een subje onderaan)

maar ik praat te veel, succes met de hervormingen
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 03-10-2008 om 22:49.
Oud 04-10-2008, 06:53
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ehm... jongens... Hoe serieus zijn jullie als jullie vragen of ik een forum op wil zetten? Ik wil het namelijk graag doen, maar niet als ik daar dan in m'n uppie zit
__________________
Tsja
Oud 04-10-2008, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Ehm... jongens... Hoe serieus zijn jullie als jullie vragen of ik een forum op wil zetten? Ik wil het namelijk graag doen, maar niet als ik daar dan in m'n uppie zit
Ik ga mee
Oud 04-10-2008, 08:28
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
@snoopy: ik wil je niet weerhouden om een nieuw forum te starten, maar om dat voornemen nu al te nemen is wat voorbarig en hier eerlijk gezegd een beetje misplaatst. Als je niet wil meehelpen met het zoeken van oplossingen moet je hier niet meer reageren. Misschien dat je anders wat PM'etjes kan sturen?

@arPos: om beide partijen tevreden te stellen is er denk ik meer nodig dan alleen een andere indeling. Zouden er echt mensen zijn die een hele categorie gaan vermijden alleen omdat er een bepaald label op geplakt zit?

Andere suggestie: is er wat voor te zeggen als we de leeftijd weghalen bij de posts?
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Oud 04-10-2008, 08:31
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
dat helpt niet, in kinderlijke topics gaan ze dan toch maar lopen zeggen "ik schat je zo rond de elf - weet je wel zeker dat ... ?" of "err, mag ik vragen hoe oud je bent? " en in niet-onderbouwde discussies net van hetzelfde
Oud 04-10-2008, 08:31
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Andere suggestie: is er wat voor te zeggen als we de leeftijd weghalen bij de posts?
Lijkt me weinig zinvol, je ziet in het algemeen aan het postgedrag van iemand toch wel wat de leeftijd is van diegene. Wat de rest al zegt, slechte openingsposts, breezertaal etc.

Je zou in ieder geval het schooldeel wat kunnen uitbreiden zodat het voor studenten ook nuttig is? Nu gaat het alleen maar over middelbare schooldingen, dat zou je makkelijk wat uitgebreider kunnen maken.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 04-10-2008, 08:40
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Lijkt me weinig zinvol, je ziet in het algemeen aan het postgedrag van iemand toch wel wat de leeftijd is van diegene. Wat de rest al zegt, slechte openingsposts, breezertaal etc.
Dan ga je er meteen al van uit dat jongeren een slecht postgedrag hebben, dat hoeft natuurlijk lang niet altijd zo te zijn. Omgekeerd kan het minder afschrikwekkend werken voor de jonkies als je niet steeds overal '24V', '23M' ziet staan. Ik denk dat het weghalen van de leeftijd wat vooroordelen kan wegnemen.

Laat ik het anders vragen: wat is er voor te zeggen om je leeftijd bij de posts te laten staan? Ik ken eerlijk gezegd geen ander forum waar dat gebeurt.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Oud 04-10-2008, 08:44
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Dan ga je er meteen al van uit dat jongeren een slecht postgedrag hebben, dat hoeft natuurlijk lang niet altijd zo te zijn. Omgekeerd kan het minder afschrikwekkend werken voor de jonkies als je niet steeds overal '24V', '23M' ziet staan. Ik denk dat het weghalen van de leeftijd wat vooroordelen kan wegnemen.

Laat ik het anders vragen: wat is er voor te zeggen om je leeftijd bij de posts te laten staan? Ik ken eerlijk gezegd geen ander forum waar dat gebeurt.
We gaan uit van 'in het algemeen', er zijn ook heus wel mensen van 14, 15 die op dezelfde manier posten als de 23-jarigen hier, maar volgens mij zijn die dus net het probleem niet.

Het heeft geen echte voordelen, maar het is geen echte oplossing om het weg te halen. (al mag het van mij gerust weg, maar dat terzijde)

Edit; De TS begon dan ook over een verschil in interesses met de jongere leden hier, waardoor ze zich niet meer thuisvoelde. Daar helpt leeftijd weghalen niets aan.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 04-10-2008, 09:00
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Ik probeer vanuit beide perspectieven te kijken. Als een 15-jarige niet meer langskomt omdat ie zich door zijn leeftijd onwelkom voelt is er een probleem. Als een 23-jarige niet meer vrijuit kan discussiëren omdat hij zich ergert aan reacties van jongere mensen is er ook een probleem.

Het weghalen van leeftijd bij de posts is niet de oplossing, maar het verlegt de aandacht meer op wat iemand post en minder op wie het post.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Oud 04-10-2008, 09:18
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Het is wel iets waarvan je makkelijk kunt uitproberen of het effect heeft. Al duurt het al gauw een paar maanden voor je goed kunt vergelijken. Ik zou zeggen, gewoon doen, meteen. Het is niet ingrijpend en vast niet moeilijk.
Oud 04-10-2008, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Het is wel iets waarvan je makkelijk kunt uitproberen of het effect heeft. Al duurt het al gauw een paar maanden voor je goed kunt vergelijken. Ik zou zeggen, gewoon doen, meteen. Het is niet ingrijpend en vast niet moeilijk.
Mwoah, je verstoort de 'natuurlijke orde' en dat alleen al kan voor gebruikers genoeg zijn om weg te blijven jammer genoeg (halp! ut zit nie meer op duh plek waar t hoort!!)
Oud 04-10-2008, 11:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik probeer vanuit beide perspectieven te kijken. Als een 15-jarige niet meer langskomt omdat ie zich door zijn leeftijd onwelkom voelt is er een probleem. Als een 23-jarige niet meer vrijuit kan discussiëren omdat hij zich ergert aan reacties van jongere mensen is er ook een probleem.

Het weghalen van leeftijd bij de posts is niet de oplossing, maar het verlegt de aandacht meer op wat iemand post en minder op wie het post.
De leeftijd is naar mijn idee het probleem niet; men staat best open voor een 15-jarige die goed kan discussiëren. Punt is dat 15-jarigen doorgaans helemaal niet zo goed discussiëren, om over 12-jarigen nog maar te zwijgen. Zodra zij hun slecht geformuleerde en slecht onderbouwde mening spuien, worden zij niet serieus genomen, want het is vaak onzin wat diegene verkondigt. Maar op een scholierenforum zou er juist ruimte moeten zijn voor die naïeve stellingen en meningen van een 12-jarige. Als drie 14- leden vinden dat Nederlands op school moet worden afgeschaft omdat je er niks aan hebt, dan moeten zij daar lekker een topic over kunnen starten in al hun naïviteit. Zonder dat er dan een paar 19+ leden langs komen die alles in één post belachelijk maken.
En ze hebben gelijk, zo'n stelling ís ook belachelijk. Maar zo denk je nou eenmaal als 12-jarige.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-10-2008, 11:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Misschien zou het trouwens al helpen als je maar één subforum maakt met de naam '15- ' en een pakkende ondertitel waaruit naar voren komt dat je daar 'lekker alleen mag posten als je 15 jaar of jonger bent' en dat alles er mag, bijv. ook breezertaal of vertellen hoe stom die leraar wel niet is.

Misschien dat nieuwe leden zich daar dan geaccepteerd gaan vinden en geleidelijk aan verder op het forum gaan kijken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-10-2008, 11:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
@arPos: om beide partijen tevreden te stellen is er denk ik meer nodig dan alleen een andere indeling. Zouden er echt mensen zijn die een hele categorie gaan vermijden alleen omdat er een bepaald label op geplakt zit?
Dat hangt van de instelling af (buiten het feitje dat je niet een catagorie compleet hoeft te vermijden, doorlezen en doorlinken kan uitsteken)

Maar gezien de post van de studenten hier lijkt het me evident dat ze een stap opzij willen doen om de jongere generatie meer ruimte te bieden, eigenlijk verraste me het een beetje als ik kijk naar de reacties die er doorgaans richting 14-15 jarige worden gedaan.

Of het zich uiteindelijk echt zou vertalen in een grotere toestroom van scholieren is iets waar ik een twijfel bij heb gezet, dat kan een overweging zijn maar daar is niet nuttigs over te zeggen als je niet weet of en wat scholieren wenselijk vinden op een forum, maar ik schat jouw kunne en ervaring daarin hoger in dan de mijne.

Citaat:
Andere suggestie: is er wat voor te zeggen als we de leeftijd weghalen bij de posts?
Mwa dan merk je aan de posts nog steeds hoe oud iemand ongeveer is, maar het is natuurlijk eenvoudig te proberen dus mijn zege heb je.

Citaat:
Misschien zou het trouwens al helpen als je maar één subforum maakt met de naam '15- ' en een pakkende ondertitel waaruit naar voren komt dat je daar 'lekker alleen mag posten als je 15 jaar of jonger bent' en dat alles er mag, bijv. ook breezertaal of vertellen hoe stom die leraar wel niet is.

Misschien dat nieuwe leden zich daar dan geaccepteerd gaan vinden en geleidelijk aan verder op het forum gaan kijken.
op zich een geweldige eerste stap, al blijf ik erbij dat jon gelijk heeft en dat het forum vooral voor scholieren is, dus dan is een subforum voor bv. 19+ weinig verschillend.
en ik verwacht dat de studenten beter kunnen navigeren dus dan is een lijst van subfora voor scholieren direct op de eerste pagina misschien wat duidelijker en overzichtelijker.

de oudjes kunnen op hun beurt een doel vervullen op dat deel als forumbaas of als 'adviseur' als een discussie vastloopt; zo van kijk ook eens naar dit artikel.

ik hoop dat daarmee het forum interactiever wordt

p.s. feliciflapstaart balance
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 04-10-2008 om 11:40.
Oud 04-10-2008, 11:48
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
@snoopy: ik wil je niet weerhouden om een nieuw forum te starten, maar om dat voornemen nu al te nemen is wat voorbarig en hier eerlijk gezegd een beetje misplaatst. Als je niet wil meehelpen met het zoeken van oplossingen moet je hier niet meer reageren. Misschien dat je anders wat PM'etjes kan sturen?
Ik heb eerlijk gezegd liever dat t hier leuker wordt En ik wil wel meehelpen met het zoeken naar oplossingen, maar ik kreeg een beetje het idee dat dat niet gehoord werd. Nu wordt er serieuzer nagedacht. Ik weet alleen hoe het voor mij zit: ik zit op het randje. En ik wilde je dat wel duidelijk maken. Want ik weet nog steeds niet precies hoe het voor jou zit: vind je nou dat 'de oude garde' zich niet moet aanstellen? Wíl je überhaupt wat veranderen? (ik zou het niet gek vinden als je geen zin hebt om een hoop aanpassingen te maken voor een handjevol forumers. Echt niet!)

Ik ben er iig absoluut niet op uit om mensen van jouw forum weg te lokken. Wel wil ik me graag thuis voelen op een forum (maakt mij niet uit welk) en er zit voor mij best wat 'urgentie' achter. Laat ik dat proberen uit te leggen: er hoeft niet meteen morgen iets te gebeuren, maar ik wil wel behoorlijk snel het idee hebben dat er iets gáát gebeuren. Want anders heb ik er idd genoeg van. Maar het is niet mijn bedoeling om dit als een soort dreigement te uiten. Jij moet er goed over nadenken wat je met je forum wilt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is hoe ik erin sta?

En @ oplossingen: ik denk dat het wel helpt als je gewoon de scheiding maakt. Ik hoef dan niet meer tussen de topics te zoeken naar een interessant topic én ik hoef niet ''bang' te zijn dat mijn posts te 'volwassen' zijn (hehe )

Helemaal onderaan een toevoeging voor scholier+ lijkt me super!
__________________
Tsja

Laatst gewijzigd op 04-10-2008 om 11:51. Reden: toevoeging
Oud 04-10-2008, 13:35
Verwijderd
als de leeftijden niet meer naast de posts staan, hoe wil je dat dan doen met de verjaardagen?
Oud 04-10-2008, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Misschien zou het trouwens al helpen als je maar één subforum maakt met de naam '15- ' en een pakkende ondertitel waaruit naar voren komt dat je daar 'lekker alleen mag posten als je 15 jaar of jonger bent' en dat alles er mag, bijv. ook breezertaal of vertellen hoe stom die leraar wel niet is.

Misschien dat nieuwe leden zich daar dan geaccepteerd gaan vinden en geleidelijk aan verder op het forum gaan kijken.
Zonder die breezertaal is het goed. Het zijn niet alleen 15- mensen die breezertaal gebruiken. en als ik kijk naar kinderen uit mijn klas is daar niemand die breezertaal gebruikt.
Oud 04-10-2008, 17:32
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Zo'n onderzoek zou zich inderdaad richten op de originele doelgroep, maar zij vormen wel de geboortegrond van dit forum. Het is daarnaast nog steeds een enorm grote doelgroep die onder handbereik ligt en (naar ik aanneem) nog steeds dit forum voedt. Deze aanvoer wordt steeds minder (waarom?) waardoor op den duur de levensvatbaarheid van dit forum afneemt. Daarmee sla ik niet de huidige doelgroep over, maar het is een manier om het 'probleem' bij de wortel aan te pakken. De aanpassingen voor beide groepen kunnen hieruit volgen en kunnen daardoor veel ingrijpender zijn en op de lange duur beter uitpakken dan hier wordt voorgesteld.

Statistieken zeggen niet alles en zijn vaak voor meerderlei uitleg vatbaar. Ik doel eerder op een kwalitatief onderzoek.
He, hoe zie je dat voor je? Vanuit mijn opleiding ben ik veel bezig met kwalitatief onderzoek. En dat behelst oa 3 uur durende interviews. Dan lijkt t me toch handiger om een vragenlijstje rond te laten gaan.
__________________
To eu zèn
Oud 04-10-2008, 17:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
p.s. feliciflapstaart balance
Dankjewel

Citaat:
Zonder die breezertaal is het goed. Het zijn niet alleen 15- mensen die breezertaal gebruiken. en als ik kijk naar kinderen uit mijn klas is daar niemand die breezertaal gebruikt.
Ik vermoed dat dat toch ook wel te maken heeft met dat je tweetalig vwo doet. De hyves pagina van m'n nichtje staat vol met breezertaal en die is van dezelfde leeftijd. Een vmbo klas zou ook al een heel ander beeld geven waarschijnlijk en voor die mensen moet ook ruimte zijn. Iemand die geen behoefte heeft aan die taal en die qua intelligentie of emotioneel wat verder is, zal zich ook al sneller kunnen mengen in het oudere-gedeelte van s.com.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-10-2008, 21:02
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Andere suggestie: is er wat voor te zeggen als we de leeftijd weghalen bij de posts?
Ik denk juist dat dit averechts zal werken uiteindelijk. Je weet dan niet hoe oud iemand is (of zich voordoet) en dan is het bij sommige onderwerpen lastiger om op het goede niveau te reageren, zoals bijvoorbeeld bij L&R, Seks, L&G en noem zo maar op.

Ik vind de leeftijd juist een voordeel om erbij te hebben staan in deze gevallen en zelfs op onzin vind ik het geen overbodige luxe. Als dit verwijders worden zou ik het erg jammer vinden, want dan verdwijnt er iets wat ik toch erg waardeer aan dit forum.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Oud 04-10-2008, 23:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Zonder die breezertaal is het goed. Het zijn niet alleen 15- mensen die breezertaal gebruiken. en als ik kijk naar kinderen uit mijn klas is daar niemand die breezertaal gebruikt.
Jij krijgt ook Oxford english
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 05-10-2008, 08:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik vind het raar om sommige forums in 2 vormen te willen laten bestaan. Alleen bij L&R kan ik me er enigzinds iets meer bij voorstellen, helemaal na de reeks zwangerschapstopics. Maar het voorbeeld van R&V vind ik bijvoorbeeld erg raar, er wordt daar juist ook gepost over de grotere reizen. Het is eerder dood omdat er weinig gepost wordt, maar het gaat over het algemeen juist niet over de zuipbestemmingen in Spanje oid van de 16jarigen.
Verder het voorbeeld van w,g&r. Naar mijn idee kan je daar ook prima met de wat oudere onderwerpen van onder andere je zorgverzekering, belastingen etc terecht. Er lopen juist ook wat oudere mensen rond die er ook echt wel wat van weten.

Zelfs de groep school en studie is naar mijn idee langzaam aan het uitbreiden richting de studenten met een forum als studiekeuze. Alleen dit is idd nog wel wat gericht op de studiekeuze en inhoud van studies. Ik zou persoonlijk pleiten voor een echt subforum over studeren en dan idd over scripties en andere studiegerelateerde zaken. Hier kan zeker nog wel wat bij.
Maar het kan zeker een idee zijn om eens te kijken of er nog wat onderwerpen voor fora's zijn. Het genoemende wonen kan idd best een goede zijn voor een subforum.

Ik zou eigenlijk meer zijn voor meer onderlinge tolerantie. Ik probeer op mijn eigen fora's dat gepest van jonge, wat naieve leden te voorkomen en tegelijkertijd ook met die jongere leden praten over wat de bedoeling is (zoals normaal Nederlands schrijven) zodat je ook serieus genomen wordt. Het is gewoon jammer dat er hier op subfora's groepen zitten die het jongere, naievere lid gewoon niet serieus nemen en wegpesten. Hoewel dat best moeilijk te veranderen is is een verandering van instelling imo zeer gewenst. Het is imo een forum voor iedereen die het hier leuk vind en dat zullen vooral jongeren (12-30) zijn.
Juist de combinatie vind ik mooi, jongeren kunnen proviteren van de ouderen. Heb je straks 2 fora over min of meer hetzelfde onderwerp naast elkaar en wat moet dan waar? Zelfs als je het over L&R gaat hebben heb je gewoon ene overgang zonder duidelijke grens. Naar mijn idee kleed je op deze manier de boel alleen maar uit door dit soort fora te gaan splitsen. Het gene wat imo wel goed is is gewoon een aantal totaal nieuwe fora die dan meer wat oudere onderwerpen kunnen huisvesten. (Zoals studie, wonen etc)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 05-10-2008, 09:10
Verwijderd
Jon,

eigenlijk snap ik niet dat je het in mijn ogen zo moeilijk maakt.

Er is vraag naar een ex scholieren ( en in sommige gevallen zelfs een exstudenten forum ).
Dat lijkt me helemaal geen kwestie van onderzoek doen, dat is je al op een presenteerblaadje aangereikt.

Je kunt je terecht afvragen of dat een taak is voor jou als beheerder van deze site, of dat je daar helemaal niks mee wil doen. In het geval van een 3 pagina durende discussie, denk ik eigenlijk dat je er helemaal niks mee wil doen. Maar het idee van Snoopy is helemaal niet ongepast vind ik in dezen. Jij staat er tot nu toe niet welwillend tegenover, dan gaan mensen zelf naar een andere oplossing op zoek.
Oud 05-10-2008, 11:19
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Jij staat er tot nu toe niet welwillend tegenover, dan gaan mensen zelf naar een andere oplossing op zoek.


Volgens mij is hij juist aan het kijken naar oplossingen, ik vind het een beetje achterlijk dat mensen na enkele dagen al roepen 'dat er niks gebeurt' etc., want voor zover ik zie is hij er juist wel mee bezig.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 05-10-2008, 12:18
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Ik snap ook de urgentie niet zo, het is een ontwikkeling die al jaren speelt en nu opeens schnell opgelost moet worden.

Dat er een oplossing moet komen voor het behoud van het forum is mij wel duidelijk. Sleutel daarbij is zowel het tevreden houden van de huidige populatie als zorgen dat de nieuwe aanwas op peil blijft (en bij voorkeur groeit). De realiteit is dat de huidige populatie ouder is geworden, andere eisen stelt en dat we daar open voor moeten staan.

Wat betreft de gedane voorstellen voel ik tot nu toe het meest voor een gedeeltelijke interessescheiding, dat wil zeggen algemene fora aangevuld met specifieke studentenfora en specifieke scholierenfora.

Maar zoals gezegd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, dus wellicht dat er nog meer ideeën leven. Die hoor ik graag.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Oud 05-10-2008, 12:21
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
als de leeftijden niet meer naast de posts staan, hoe wil je dat dan doen met de verjaardagen?
Ze staan nog steeds onderaan op de voorpagina.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Oud 05-10-2008, 13:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik snap ook de urgentie niet zo, het is een ontwikkeling die al jaren speelt en nu opeens schnell opgelost moet worden.
Het is al een zaak die speelt sinds mystiek in de afvalbak is verdwenen natuurlijk maar ben het met je eens het kan beter goed dan snel gebeuren, dat er een aantal studenten dan de biezen wil pakken so be it.

overigens vind ik Ieke ook goede punten hebben dus dat maakt het nog een beetje ingewikkelder, al kan je natuurlijk 'dode subfora' voorkomen door catagoriën algemener te maken; iets als verkeer en vervoer is leuk maar een apart subfora?

misschien is het een idee om een paar algemene catagoriën te hebben, een paar die op de jongere doelgroep gericht zijn en een paar op studenten, maar dat is wel iets waar goed over nagedacht moet worden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 05-10-2008, 20:57
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Wat betreft de gedane voorstellen voel ik tot nu toe het meest voor een gedeeltelijke interessescheiding, dat wil zeggen algemene fora aangevuld met specifieke studentenfora en specifieke scholierenfora.
Dit is ook wat mij het meest aanspreekt ja . Zo blijft alles gecentreerd op hetzelfde forum (geen gedoe met opnieuw aan moeten melden), maar wel duidelijkheid (interessescheidingen) en mogelijkheid tot verdiepingen
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Oud 05-10-2008, 21:16
Verwijderd
Maar wat wordt dan het beleid met de forumbazen? Krijgen de scholierenfora ook jongere forumbazen?
Oud 05-10-2008, 21:20
PV
PV is offline
Citaat:
Maar wat wordt dan het beleid met de forumbazen? Krijgen de scholierenfora ook jongere forumbazen?
Dat hoeft toch niet per se? Als er geschikte jongere fb's zijn, prima, maar als die er niet zijn moet je niet verplicht een jongere gaan zoeken terwijl er betere, wat oudere fb's rondlopen.
Oud 05-10-2008, 21:30
Verwijderd
Maar zouden die forumbazen dat wel willen doen?
Oud 05-10-2008, 21:34
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Maar zouden die forumbazen dat wel willen doen?
Die zullen er vast wel te vinden zijn en als ze niet in het huidige team zijn kunnen we altijd nog op zoek gaan of een sollicitatieprocedure starten
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Oud 05-10-2008, 22:28
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Maar wat wordt dan het beleid met de forumbazen? Krijgen de scholierenfora ook jongere forumbazen?
We proberen al een poos de leeftijd binnen de groep fb's breed te houden. Alleen aan de minimumleeftijd wordt wel vastgehouden lijkt me.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 05-10-2008, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Dit is ook wat mij het meest aanspreekt ja . Zo blijft alles gecentreerd op hetzelfde forum (geen gedoe met opnieuw aan moeten melden), maar wel duidelijkheid (interessescheidingen) en mogelijkheid tot verdiepingen
Voor de rest heb ik niet zoveel meer toe te voegen! Ik ben benieuwd
Oud 06-10-2008, 13:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
We proberen al een poos de leeftijd binnen de groep fb's breed te houden. Alleen aan de minimumleeftijd wordt wel vastgehouden lijkt me.
Lijkt mij juist van niet. Als je een forum op gaat zetten voor echt de allerjongste scholieren (dus 11 / 12 / 13 / 14) is het een beetje flauw als je er een fb van 15 of 16 op gaat zetten, dan is wéér die feeling met de doelgroep weg.
Er zijn ook wel 14-jarigen die wel een beetje verantwoordelijkheid kunnen dragen. Het is best interessant daar eens wat meer naar te kijken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-10-2008, 14:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Lijkt mij juist van niet. Als je een forum op gaat zetten voor echt de allerjongste scholieren (dus 11 / 12 / 13 / 14) is het een beetje flauw als je er een fb van 15 of 16 op gaat zetten, dan is wéér die feeling met de doelgroep weg.
Er zijn ook wel 14-jarigen die wel een beetje verantwoordelijkheid kunnen dragen. Het is best interessant daar eens wat meer naar te kijken.
gewaagd hoor
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 06-10-2008, 14:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Zo ben ik
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-10-2008, 15:39
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lijkt mij juist van niet. Als je een forum op gaat zetten voor echt de allerjongste scholieren (dus 11 / 12 / 13 / 14) is het een beetje flauw als je er een fb van 15 of 16 op gaat zetten, dan is wéér die feeling met de doelgroep weg.
Er zijn ook wel 14-jarigen die wel een beetje verantwoordelijkheid kunnen dragen. Het is best interessant daar eens wat meer naar te kijken.
De leeftijdsgrens is niet voor niks ingevoerd, voor deze leeftijdsgrens was waren er problemen omdat de forumbazen wel heel erg jong waren. Ook al is de doelgroep jong, je zit wel met oudere leden die hier dan ook (misschien) blijven rondlopen en waar toch een beetje gezag bij nodig is. Zeker als ze even lekker komen zieken op wat voor manier dan ook.
Ik pleit zeker niet voor fb's van >20, helemaal niet. Lijkt me ook niet ideaal, maar ik vraag me ook af hoeveel zin die erin zouden hebben Maar van 11 of 12? Lijkt me echt nog (veel) te jong.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 06-10-2008, 16:29
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Ik zou eigenlijk meer zijn voor meer onderlinge tolerantie. Ik probeer op mijn eigen fora's dat gepest van jonge, wat naieve leden te voorkomen en tegelijkertijd ook met die jongere leden praten over wat de bedoeling is (zoals normaal Nederlands schrijven) zodat je ook serieus genomen wordt. Het is gewoon jammer dat er hier op subfora's groepen zitten die het jongere, naievere lid gewoon niet serieus nemen en wegpesten. Hoewel dat best moeilijk te veranderen is is een verandering van instelling imo zeer gewenst. Het is imo een forum voor iedereen die het hier leuk vind en dat zullen vooral jongeren (12-30) zijn.
Juist de combinatie vind ik mooi, jongeren kunnen proviteren van de ouderen.
Ik ben het hier volledig mee eens. Onderlinge tolerantie is heel belangrijk op het moment dat de leeftijden uiteen beginnen te lopen. Ik zou het heel zonde vinden als jonge mensen zich hierdoor niet aanmelden omdat zoals je al aangeeft de jeugd kan profiteren van de kennis van de ouderen.

Ik denk dat hier best wat strenger op gelet kan worden. Een vluchtige blik op het beleid laat me zien dat dit er wel in voorziet. Misschien is het een idee eens te inventariseren op welke subfora dit precies gebeurd, wie precies de personen zijn die het doen en die er op aan te spreken? En dan bedoel ik niet in de zin van waarschuwen (politieagentje spelen dus) maar in opbouwende zin. Dus uitleggen waarom die manier van reageren ongewenst is en laten zien hoe het wel kan. Ik denk dat wij als fb's hierin het goede voorbeeld dienen te laten zien (voor zover dat nog niet gebeurd uiteraard) zodat de leden een idee krijgen waar we heen willen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Oud 06-10-2008, 22:39
Verwijderd
Citaat:
De leeftijdsgrens is niet voor niks ingevoerd, voor deze leeftijdsgrens was waren er problemen omdat de forumbazen wel heel erg jong waren. Ook al is de doelgroep jong, je zit wel met oudere leden die hier dan ook (misschien) blijven rondlopen en waar toch een beetje gezag bij nodig is. Zeker als ze even lekker komen zieken op wat voor manier dan ook.
Ik pleit zeker niet voor fb's van >20, helemaal niet. Lijkt me ook niet ideaal, maar ik vraag me ook af hoeveel zin die erin zouden hebben Maar van 11 of 12? Lijkt me echt nog (veel) te jong.
14 denk ik wel? Dat zei Balance ook.
Oud 07-10-2008, 08:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
14 denk ik wel? Dat zei Balance ook.
Het staat tegenwoordig op 15, terwijl het daarvoor 16 was. Ik zou het niet zomaar nog lager zetten. Uiteraard heb je een beetje dubieus gebied, maar veel lager zou ik echt niet voor zijn en zie ik op dit moment ook geen enkele reden toe. Hoe jonger, hoe moeilijker het gaat worden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 07-10-2008, 09:49
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Volgens mij is het ook vrij moeilijk om een lijn te trekken in de leeftijd. Sommige dertien/veertienjarige zijn een stuk volwassener, dan andere dertienjarige.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 07-10-2008, 13:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb de discussie globaal gelezen en ik denk dat we hier wel even rekening moeten houden met de rol die de verschillende leeftijden spelen op het forum. Jongere scholieren kunnen hier juist hun voordeel behalen bij het stellen van vragen, omdat er oudere mensen rondlopen. In veel gevallen kunnen die vragen beantwoorden die zij niet kunnen beantwoorden. Maar de oudere leden (dat idee heb ik) willen ook hun eigen nieuwsgierigheid en bereidheid tot discussies tevreden stellen. Ik zelf merk dat ik vooral plezier haal uit discussies over biologie, maar ook topics waar ik een jonger lid kan helpen met het oplossen van een probleem of een vraag.

Maar die vragen vinden is erg ingewikkeld, omdat ze overal over het forum verspreid staan (W&F, Religie, L&G, L&R, Seksualiteit, Exacte Vakken, F&F). Ik weet zelf niet hoe erg de huidige indeling op ervaring is gebaseerd, maar misschien is het mogelijk om een soort 'Huiswerkvragen'-subforum te creeeren waar dan (hopelijk) een actieve groep oudere forummers met enthusiasme vragen beantwoorden? Goede, snelle antwoorden krijgen is namelijk niet alleen fijn voor de scholieren in kwestie, maar is ook een manier om reclame te maken voor het forum. Daarnaast zal zo'n forum tolerantie van de vragen die gesteld worden verhogen.

Daarnaast vind ik bijvoorbeeld dat W&F, N&A en Religie ENORME overlap hebben. Ik heb veel dezelfde discussies gevoerd in die fora en sommige zijn erg leuk. Ik denk alleen dat bij alle drie die fora er eigenlijk strenger gelet moet worden op goede discussie regels (dit heb ik al eerder aangekaart). Misschien is het een idee om een soort Actualiteit en Levensbeschouwings groep te maken waarin speciaal aandacht wordt besteed aan specifiek die onderwerpen. Niet alleen kunnen de oudere scholieren forummers daar dan hun ei kwijt, maar kunnen ook de jongere scholieren forummers leren hoe je moet discussieren en daar aan deelnemen.

Ik denk dat als je zoiets aan verandering doet, je een opening geeft aan beide groepen om mee te doen op het forum. Want ik heb het idee dat het belangrijkste is dat je mensen hier laat binnenkomen en ze een mogelijkheid geeft gelijk te integreren in de groep. Als je dat voor elkaar krijgt, dan zul je waarschijnlijk ook meer leden behouden.

Daarnaast denk ik dat zo'n oplossing zou kunnen helpen een niet al te strenge scheiding aan te brengen in de subfora tussen studenten en scholieren. Misschien kan je inderdaad wat Jon zei, een speciaal studenten subforum opzetten met daarin studie, en leeftijdsgerelateerde vragen, maar dat je vooral ook de oudere mensen wil behouden voor de gewone subfora. Je zou bijvoorbeeld (ik noem maar wat) wat van de subfora die nu wat meer door oudere mensen worden bezocht, kunnen verplaatsen naar dat studenten subforum, en een algemener subforum kunnen maken voor scholieren. (bijv. Seksualiteit en Liefde & Relatie zouden samen een niet al te groot subforum vormen lijkt mij).

Just my E0.02
__________________
Altijd nuchter
Oud 07-10-2008, 14:05
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Het lijkt mij in geen geval handig om dubbele fora te gaan creëren. Daarmee maak je het voor mensen gewoon erg onduidelijk wat nu precies waar hoort.

Daarentegen lijkt het me wel een prima idee om een paar extra fora of misschien zelfs een extra categorie te maken waar de wat oudere leden hun ei kwijt kunnen. Bijvoorbeeld iets als "Wonen & werken", "Studiezaken", en misschien dat een aantal van de huidige fora, bijvoorbeeld Wetenschap & filosofie ook wel naar zo'n categorie zouden kunnen worden verplaatst.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 07-10-2008, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Daarentegen lijkt het me wel een prima idee om een paar extra fora of misschien zelfs een extra categorie te maken waar de wat oudere leden hun ei kwijt kunnen. Bijvoorbeeld iets als "Wonen & werken", "Studiezaken", en misschien dat een aantal van de huidige fora, bijvoorbeeld Wetenschap & filosofie ook wel naar zo'n categorie zouden kunnen worden verplaatst.
Jajajajajajaja! *spring*
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Vurige ambitie
Verwijderd
46 28-03-2012 00:24
Algemene schoolzaken Kom maar door: gratis huisvesting én een laptop voor studenten
ColdKees
3 26-05-2010 14:45
De Kantine Ben jij scholier of student?
Mephisto
200 09-04-2006 19:49
Beleidszaken Wat is nu de bedoeling
arP-socialist
22 24-02-2006 00:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.