Oud 14-12-2003, 21:45
Ndimension
Ndimension is offline
Goed, aangezien ik een Havo-opleiding volg, kan ik dus geen Latijns of Grieks leren op school. Dit vind ik heel jammer, want Latijns en Grieks zijn 2 hele mooie en oude talen. Daarom besloot ik Latijns en/of Grieks mezelf te leren, maar..... hoe moet ik beginnen? Heeft er iemand tips, links naar sites, boek adviezen?

Alvast bedankt
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2003, 21:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Koop een set studieboeken waar je in het eerste jaar van het vwo ook zou mee beginnen. Lees wat grammatica door en begin gewoon met vertalen. Een taal leer je door te doen, dus vertalen en lezen is bij Latijn een hele goede manier van leren.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 21:59
Saddam Hussein
Avatar van Saddam Hussein
Saddam Hussein is offline
Ten eerste is het 'Latijn'. Ten tweede is studieboeken kopen natuurlijk heel handig. Als je daarmee na lange tijd nog geen succes boekt, zou ik het eens bij het LOI proberen, die hebben een cursus. Duur, maar goed.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 12:36
Verwijderd
Misschien kun je ook wat hulp vragen bij de lera(a)r(en) Klassieke Talen bij jou op school Als die er zijn tenminste. Als je hier vrijwillig aan begint, zul je heus wel wat motivatie hebben, maar misschien snap je niet alles. Dan kunnen zij je misschien verder helpen, al doe je HAVO. Als je gemotiveerd bent, zal dat hen waarschijnlijk ook wel enthousiast maken. Succes
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 13:54
Verwijderd
Misschien kan je hulp vragen aan iemand uit de 5e of 6e gymnasium die je wilt helpen.
En een docent(e) Latijn / Grieks wil je vast wat spullen willen lenen of laten kopieren.

Als je ook Grieks wilt gaan leren, raad ik je sterk aan eerst het Griekse alfabet goed onder de knie te krijgen.
Daarna kan je je denk ik het beste (voor Latijn zowel Grieks) richten op de naamvallen en werkwoorden in het perfectum.

Offtopic: Zou je even in dit topic willen kijken?
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=619511
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 11:43
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Voor een cursus latijn heb ik wel een link

http://www.koxkollum.nl/cursus/frameset.htm

Voor Grieks weet ik het ff niet
veel sccs met je latijn
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 13:42
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 14-12-2003 @ 22:45:
Goed, aangezien ik een Havo-opleiding volg, kan ik dus geen Latijns of Grieks leren op school. Dit vind ik heel jammer, want Latijns en Grieks zijn 2 hele mooie en oude talen. Daarom besloot ik Latijns en/of Grieks mezelf te leren, maar..... hoe moet ik beginnen? Heeft er iemand tips, links naar sites, boek adviezen?

Alvast bedankt
neem ns een kijk in de tweedehands boekwinkel,daar hebben ze vaak oude leerboeken,niet alleen maar voor Latijn...
ik zou een grammatica boek aanschaffen,
een tekstboek & een taal boek zijn HEEEL HANDIG
want je kunt dan teksten vertalen,oefeningen maken,grammatica leren,en een stukje geschiedenis bestuderen.
ikzelf kom ook van de havo,ging naar vwo
wilde latijn per se daar bij,
na lang zeuren mocht ik 2 jaar in de zomervakantie inhalen.
Als je frans op de havo hebt dan is latijn niet moelijk,maar je moet er wel voor zitten
wat boeken betereft zijn er veel verschillende methodes....
misschien moet je met een leraar Latijn bij jou op school praten,die vertelt je tenslotte het beste over wat en hoe

succes ermmee
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 14:00
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik raad je aan Fortuna of Roma te kopen en die lessen zelfstandig door te werken. Best goed te doen. Als je het dan nog beter wilt leren, kun je Kleine Latijnse Grammatica kopen en met Cicero ofzo beginnen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 10:28
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 18-12-2003 @ 15:00:
Ik raad je aan Fortuna of Roma te kopen en die lessen zelfstandig door te werken. Best goed te doen. Als je het dan nog beter wilt leren, kun je Kleine Latijnse Grammatica kopen en met Cicero ofzo beginnen.
verhalen van Caesar zijn ook goed,want alle uitgangen van de werkwoorden staan in 3persoon,makkelijk voor het vertalen.
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 10:37
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
nova7 schreef op 19-12-2003 @ 11:28:
verhalen van Caesar zijn ook goed,want alle uitgangen van de werkwoorden staan in 3persoon,makkelijk voor het vertalen.
Dat is wel zo, maar Caesar maakt wel erg moeilijke, lange zinnen, geloof ik? Misschien niet te makkelijk voor een groentje...Maar goed: Cicero doet dat ook wel...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 10:48
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 19-12-2003 @ 11:37:
Dat is wel zo, maar Caesar maakt wel erg moeilijke, lange zinnen, geloof ik? Misschien niet te makkelijk voor een groentje...Maar goed: Cicero doet dat ook wel...
Nouja zeker eerst de grammatica onder controle krijgen....conjunctivus enzow...anders wordt t lastig..maar gewoon schoolboeken kopen en steun vragen bij docenten enzow moet voor t begin goed kunnen helpen....
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 10:49
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 19-12-2003 @ 11:37:
Dat is wel zo, maar Caesar maakt wel erg moeilijke, lange zinnen, geloof ik? Misschien niet te makkelijk voor een groentje...Maar goed: Cicero doet dat ook wel...
ze doen het allemaal
je kunt beste met ROma(die ze op school ook gebruiken) beginnen
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 11:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik had voor Latijn Roma en daar kan je denk ik ook vrij goed zelfstandig mee werken. Voor Grieks had ik Pallas en daar kan je volgens mij ook goed zelfstandig mee werken. Misschien is het slim om eerst met Latijn te beginnen en als je dat een beetje onder de knie hebt Grieks erbij te gaan doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 22:52
rosa-marlies
ik heb mezelf door de jaren heen redelijk Latijns weten te leren maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nu bijna 42 ben... en ik kan een beetje Grieks spreken omdat ik een tijdje op Kreta heb gewoond. Het leren van de Latijnse taal zonder scholing heb ik wel als zeer pittig ervaren en ook moeilijk omdat ik het met niemand kon spreken.

Ik raad je aan om t.z.t. een korte avondcursus Latijn te doen om te kijken of je echt verder wil gaan. Ook via de LOI is er een cursus Latijn; ook pittig en je hebt geen medestudenten waarmee je de taal kunt spreken.

Verder is het misschien mogelijk om via een avondcursus op het gymnasium (of via docent Latijn die iets wil bijverdienen) iets te leren.

Het is wel de mooiste taal die er is en Latijn is absouut niet dood. Niets is levend als de Latijnse taal. Aangezien ik vorig jaar in Birmingham een heel oud Latijns woordenboek heb mogen inzien, weet ik zeker dat ons woordenboek Latijn-Nederlands incompleet is.

Ik wens je veel succes en ook al gaat het nu niet lukken, ooit wel.

Met vriendelijke groet,
Marlies Heere
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 11:39
Verwijderd
Citaat:
ik heb mezelf door de jaren heen redelijk Latijns weten te leren maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nu bijna 42 ben... en ik kan een beetje Grieks spreken omdat ik een tijdje op Kreta heb gewoond. Het leren van de Latijnse taal zonder scholing heb ik wel als zeer pittig ervaren en ook moeilijk omdat ik het met niemand kon spreken.

Ik raad je aan om t.z.t. een korte avondcursus Latijn te doen om te kijken of je echt verder wil gaan. Ook via de LOI is er een cursus Latijn; ook pittig en je hebt geen medestudenten waarmee je de taal kunt spreken.

Verder is het misschien mogelijk om via een avondcursus op het gymnasium (of via docent Latijn die iets wil bijverdienen) iets te leren.

Het is wel de mooiste taal die er is en Latijn is absouut niet dood. Niets is levend als de Latijnse taal. Aangezien ik vorig jaar in Birmingham een heel oud Latijns woordenboek heb mogen inzien, weet ik zeker dat ons woordenboek Latijn-Nederlands incompleet is.

Ik wens je veel succes en ook al gaat het nu niet lukken, ooit wel.

Met vriendelijke groet,
Marlies Heere
Voor zover ik weet bestaan er geen cursussen waar je Latijn leert spreken, de taal wordt puur onderwezen zodat je oude teksten kan lezen. (Dat je soms ook wat moet voorlezen betekent niet dat je het ook spreekt.) Hetzelfde geldt voor Klassiek Grieks (dat toch wel erg anders is dan het moderne Grieks).

Dit topic is daarnaast in 2003 geopend, ik denk dat de topic starter de afgelopen 6 jaar vast wel iets gevonden heeft

Voor mensen die nu nog willen beginnen met Grieks of Latijn; veel universiteiten bieden avondcursussen aan, verder kan je ook best goed zelf aan de slag als je er de motivatie voor hebt; ik kan de Tirocinium-boeken aanraden (Tirocinium Graecum + Kleine Griekse Grammatica, Tirocinium Latinum + Kleine Latijnse Grammatica, van Paul Brand), die behandelen de basis op een duidelijke, overzichtelijke manier. Op internet zijn vrij veel fora te vinden waar je vragen kan stellen wanneer je iets niet begrijpt
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 15:51
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
Voor mensen die nu nog willen beginnen met Grieks of Latijn; veel universiteiten bieden avondcursussen aan, verder kan je ook best goed zelf aan de slag als je er de motivatie voor hebt; ik kan de Tirocinium-boeken aanraden (Tirocinium Graecum + Kleine Griekse Grammatica, Tirocinium Latinum + Kleine Latijnse Grammatica, van Paul Brand), die behandelen de basis op een duidelijke, overzichtelijke manier. Op internet zijn vrij veel fora te vinden waar je vragen kan stellen wanneer je iets niet begrijpt
Dat is een handige tip.
Wie vastloopt kan hier [http://www.latijnengrieks.com] voor vragen of antwoorden [http://www.latijnengrieks.com/categorie.php?id=117] terecht.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 18:14
Verwijderd
God wat een up!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 12:06
Verwijderd
Misschien heeft iemand er nog wat aan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2009, 19:35
MRxSMITH
MRxSMITH is offline
Begin maar eerst met Latijn
Daarna nog eventueel Grieks.
Dat is de volgorde hoe wij dat kregen.
vanaf de 1e klas ; Latijn
vanaf 2e ; Grieks
Ennuh, we kunnen je niet zomaar ff wat Latijn leren ofso
er zijn namelijk heelveel naamvallen (tivussen xD)
waarvan ik er maar 3 weet; nominativus, accusativus, en genitivus
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Begin maar eerst met Latijn
Daarna nog eventueel Grieks.
Dat is de volgorde hoe wij dat kregen.
vanaf de 1e klas ; Latijn
vanaf 2e ; Grieks
Ennuh, we kunnen je niet zomaar ff wat Latijn leren ofso
er zijn namelijk heelveel naamvallen (tivussen xD)
waarvan ik er maar 3 weet; nominativus, accusativus, en genitivus
Je kan prima Latijn en Grieks samen doen, of gewoon een van de twee, de volgorde maakt niet heel veel uit (veel scholen beginnen bv. met allebei tegelijk).

(En het Latijn heeft 6 naamvallen, dat lijkt misschien veel, maar valt eigenlijk wel mee... Het Fins heeft er bijvoorbeeld 15 )
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 20:08
chachacha
chachacha is offline
hallo,
ik ben nieuw in dit forum. ik heb een vraagje. ik heb namelijk een eindwerk over de kelten en ik weet precies niet of het kelten en dee galliers 1 volk zijn of niet?
alles welkom. groetjes
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 07:54
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik snap nooit waarom mensen naamvallen zo moeilijk vinden. Ik vind dat ze een aantal dingen juist veel makkelijker maken en 't is puur een kwestie van leren wanneer je welke naamval gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Ik snap nooit waarom mensen naamvallen zo moeilijk vinden. Ik vind dat ze een aantal dingen juist veel makkelijker maken en 't is puur een kwestie van leren wanneer je welke naamval gebruikt.
Idd, ik vind naamvallen ook juist fijn omdat ze een overzicht geven; als je een lange, moeilijke zin moet vertalen, is het zoo fijn als je weet welk woord/zinsdeel welke functie heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2009, 20:13
GLTC-student
Grieks en Latijn zijn bijna niet zelfstandig te leren beheersen. Zoek een cursus met begeleiding. Ik raad Addisco Onderwijs aan. (www.addisco.nl) Het zit in Utrecht, dus lekker centraal. De leraar is ontzettend enthousiast, geeft op een leuke manier les en kan echt iedereen helpen met Latijn en Grieks. Zijn cursussen zijn relatief goedkoop, bovendien zijn de groepen klein, waardoor iedereen aandacht krijgt en dus iedereen de talen goed onder de knie krijgt.
Aan het einde van de cursussen zit je op VWO 6 (oude stijl) niveau. Dat is dus veel hoger dan wat VWO-leerlingen nu doen.

Echt waar, probeer jezelf geen Latijn aan te leren (Oudgrieks nog erger), want de kans dat je jezelf dingen verkeerd gaat aanleren, is ontzettend groot. Bovendien kun je jezelf lastig verbeteren.

Zoek een bijles-docent of een groepje (gezelliger)!

Ik ben een student Grieks en Latijn en geef zelf ook les. Ik spreek dus uit ervaring.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 10:48
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik snap nooit waarom mensen naamvallen zo moeilijk vinden.
Dat komt omdat ze in het hedendaags Nederlands niet meer als zodanig herkenbaar zijn. Ze zijn beter herkenbaar in staande uitdrukkingen als "te zijner tijd" en dergelijke.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2009, 13:10
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dat komt omdat ze in het hedendaags Nederlands niet meer als zodanig herkenbaar zijn. Ze zijn beter herkenbaar in staande uitdrukkingen als "te zijner tijd" en dergelijke.
Dat snap ik wel. Maar dat maakt het niet direct logisch waarom naamvallen moeilijk te begrijpen zijn. Het is in feite makkelijker dan het Nederlands (wat voor ons uiteraard niet zo is, want we zijn moedertaalsprekers) of andere talen waarin naamvallen niet voorkomen (waarvan we geen moedertaalsprekers zijn). Een taal met naamvallen bestaat meestal uit het regeltje (en rijtjes) leren en vervolgens toepassen. Het probleem is meestal dat de mensen die moeite hebben met naamvallen, de Nederlandse grammatica óók slecht onder de knie hebben. En tja, als je niet weet wat een onderwerp is, dan is een nominativus ook moeilijk te vinden.

Ik snap overigens wel dat als je in Duitsland bent, je niet altijd het goeie lidwoord zult gebruiken of zo. Als je praat in een andere taal dan je moedertaal moet je al aan zoveel dingen denken, die naamvallen gaan dan niet helemaal automatisch. Maar als je voor school een stukje moet schrijven of iets moet vertalen, lijkt het mij juist makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 14:14
Nientjj(L)
Latijn is suuper saai En tis ook fet moeilijk
Kwil niet stom doen, maar ik zit op VWO en heb echt super spijt dat ik eraan ben begonnen. Mag niet meer terug en wilde dat ik op Havo zat!
Srrie, maar tis echt zo..
Suc6.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 10:45
321321
Citaat:
Goed, aangezien ik een Havo-opleiding volg, kan ik dus geen Latijns of Grieks leren op school. Dit vind ik heel jammer, want Latijns en Grieks zijn 2 hele mooie en oude talen. Daarom besloot ik Latijns en/of Grieks mezelf te leren, maar..... hoe moet ik beginnen? Heeft er iemand tips, links naar sites, boek adviezen?

Alvast bedankt
ik heb in de eerste een methode genaamd disco gebruikt daar kan je teksten vertalen en wordt het uitgelegd vooral grammatica probeer dat eens
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 13:28
weg
het boek disco is ook heel handig + het werkboek ik heb dat zelf ook!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 16:47
Bactelilie
Avatar van Bactelilie
Bactelilie is offline
heey!

ik zou met Latijn beginnen, niet allebij tegelijk, iig. Wij werken op school met Fortuna voor latijn en Pallas voor grieks. Het is allebij erg goed te doen. Als je wil heb ik nog wel een samenvatting van een groot deel grammatica van latijn (dit is ongeveer 2/3 van het eerste boek, die boek gebruik je 2 jaar en nog een deel in het 3e jaar) bij ons op school iig deze samenvatting is zekerweten goed, hij is door mijn leraar zelf gemaakt, als je, of iemand anders, hem wil hoor ik het wel

Xx
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 14:32
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Mogelijk is het ook wat om te kijken naar de
"Loeb Classical Library"
Dit zijn boeken met de historische teksten naast de Engelse vertaling.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 14:57
Ndimension
Ndimension is offline
Haha, inmiddels zijn we 6 jaar verder en spreek ik nog steeds geen woord Latijn of Grieks. Mijn interesse kwam destijds voort uit het boek "The secret history" van Donna Tartt.

Maar goed, tegenwoordig ben ik rechtenstudent aan de UvT en mijn interesse voor met name Latijn is weer aangewakkerd. Ik heb veel gelezen over de oude Romeinen en in het bijzonder over Cicero. Ik wil graag zijn redevoeringen in de originele taal leren lezen.

De UvT biedt wel taalcursussen aan, maar geen Latijn (althans, voor zover ik weet). Ik zit er over te denken een taalcursus Latijn te volgen bij de Loi. Een 10-maanden durende cursus is het, wel vrij prijzig met 46,50 p/m. Ik vraag me af hoe het zit met kwaliteit/niveau? Iemand ervaring mee? Is het echt op beginners gericht? Hoeveel uur per week studie kost je dat?

In ieder geval bedankt nog, 6 jaar na datum, voor de tips! Vooral die Koxkollum site ziet er goed uit en ik hoor ook veel goeds over.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 16:31
Gðmndr
Gðmndr is offline
Je kunt het jezelf wel goedkoper maken door dit boek te bestellen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...EAD7AC0C.ps182

Een deel van de antwoorden staat op http://www.latijnengrieks.com/categorie.php?id=117 (maar lang niet alles).
Op L&G.com zijn er evenwel mensen die je graag helpen.

De cursus van de LOI is wel gedegen: ik heb ooit eens iemand tijdelijk geholpen die daarmee bezig was.
Je hebt wel een leraar op afstand. Dat scheelt dus, maar het is, zoals je ziet, prijzig: als je er bij wijze van spreken 3 jaar over doet, dok je ook 36 maanden dat maandbedrag.
Het is maar wat je wilt.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 18:22
silentbob
silentbob is offline
wij hadden de 1e 2 jaar een methode die wel intressant voor je zou kunnen zijn
was een experiment van onze school, de A en B klas kregen deze methode, C en D gewoon roma
helaas heb ik het sinds vorig jaar niet meer omdat de leraar die we toen kregen alle 3e klassen les gaf en dat project maar onzin vond, heeft me nog wel wat moeite gekost om over te schakelen, roma is veeeeel saaier

die methode die wij hadden was een losbladig systeem
1 deel met woordjes\
1 deel met grammatica, heel handig en overzichtelijk neergezet, met de grammatica die we nog niet hoefden er al bij(ik gebruik die bladen nog steeds als ik grammatica moet leren, omdat het in roma gewoon niet zo mooi overzichtelijk en handig bij elkaar staat)
1 deel met oefeningen, originele latijnse tekstjes om te vertalen(in tewgenstelling tot de teksten in veel lesboeken wat vaak geen originele latijnse teksten zijn), eerst hadden we grafteksten, later hebben we nog korte fabels gehad en martialis
bij het vertalen hadden we er dan nog een woordenboek bij

later kregen we ook nog stencils met iets van structuur van zinnen ofzo

we kregen met die methode btw wel meer grammatica als normaal als het goed is, we moesten in de 1e al alle 5 declinaties kennen terwijl je normaal eerst alleen de 1e en 2e leert, later de 3e en de 5e en 6e pas in de 3e of 4e ofzo

dit jaar hebben we btw niet meer echt een boek, we hebben nu een tekst van caesar waar we eindeloos op ingaan met ontleden, maar niks over de daadwerkelijke inhoud, oersaai

grieks heb ik uit pallas gehad(vanaf de 2e en ikheb latijn gekozen want de latijnse grammatica is veel regelmatiger, en onze klas had een aardige achterstand voor grieks, dus ik heb maar 2 jaar grieks gehad)ook daar merkte ik dat het vrij saai was uit een boek
de griekse mythologie is op zich prachtig, hele mooie verhalen, maar dat weet ik alleen maar omdat ik al toen ik nog op de basischool zat een keer een boek met griekse mythen gelezen heb, bij griekse les ging het altijd veel meer om vertalen dan om daadwerkelijk die mythen te bespreken en de griekse cultuur te bestuderen etc(zselfde bij latijn, dat is wat mij zo teleurstelt aan deze vakken)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 11:58
N3w kids
Wie in godsnaam gaat er nu een taal leren die niemand spreekt.
ben je soms gek ofzo?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 15:49
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Wie in godsnaam gaat er nu een taal leren die niemand spreekt.
ben je soms gek ofzo?
Binnen de Rooms-Katholieke Kerk wordt het nog steeds gesproken, maar een aantal klinkers en tweeklanken wordt niet meer op de oorspronkelijke manier uitgesproken, maar op deelfde manier als in het Italiaans.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2010, 17:03
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Ik raad je aan Fortuna of Roma te kopen en die lessen zelfstandig door te werken. Best goed te doen. Als je het dan nog beter wilt leren, kun je Kleine Latijnse Grammatica kopen en met Cicero ofzo beginnen.
geen fortuna!
neem disco! met het grammatica boek studeo.
disco is een goede school methode die ze op het erasmiaans gymnasium nu gebruiken.
je begint met makkelijke teksten en de basis van de grammatica. ook leer je dingen over de cultuur van de romeinen. voor grieks ken ik allee pallas. ik ben zlef niet zo weg van de methode maar ik ken geen ander boek voor grieks
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 16:28
×LiNDA.
×LiNDA. is offline
Niet aan beginnen, gewoon niet doen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 19:22
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Op de universiteit Utrecht gebruiken we het boek Latinitas van Hans Oranje. Dat boek begint bij het begin en behandelt alle stof die je nodig hebt.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 19:45
amy jackson
uhmm.... internet???????
Daar staat genoeg op, je kunt er alles op vinden
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:28
ikbenikenjij
'vivat roma' is een erg handig boek om Latijn te leren! (vind ik zelf...)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 07:55
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
uhmm.... internet???????
Daar staat genoeg op, je kunt er alles op vinden
Is weliswaar waar, maar er staat ook veel bagger op en studeren is -lijk mij- handiger vanuit een boek dan vanaf een scherm.

Citaat:
'vivat roma' is een erg handig boek om Latijn te leren! (vind ik zelf...)
Is het ook, maar je hebt -als je alles goed doorwerken wilt- 4 boeken + 2 docentenhandleidingen nodig en dat gaat richting de € 100.

De beste tip vind ik deze:
Citaat:
Op de universiteit Utrecht gebruiken we het boek Latinitas van Hans Oranje. Dat boek begint bij het begin en behandelt alle stof die je nodig hebt.
Het voordeel van dit boek is namelijk dat de stof gecondenseerd is tot 1 boek met daarbij een handleiding met antwoorden: je kunt je antwoorden dus controleren.
het vergt wel discipline, maar je kunt, áls je stevig gemotiveerd bent, dan de basis van Latijn binnen een jaar op zak hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 15:44
DE Joeri
Citaat:
Begin maar eerst met Latijn
Daarna nog eventueel Grieks.
Dat is de volgorde hoe wij dat kregen.
vanaf de 1e klas ; Latijn
vanaf 2e ; Grieks
Ennuh, we kunnen je niet zomaar ff wat Latijn leren ofso
er zijn namelijk heelveel naamvallen (tivussen xD)
waarvan ik er maar 3 weet; nominativus, accusativus, en genitivus
... ablativus , dativus en vocativus XD ;D
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 18:29
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Citaat:
... ablativus , dativus en vocativus XD ;D
ik wordt echt gek van al die naamvallen. nom en acc gaan nog wel

of alle ww stammen en uitgangen.
zooitje ongeregeld enzoo,

ontopic:
Fortuna vind ik een niet zo goed boek eigenlijk. ik vind dat de gramm niet goed wordt uitgelegd. ik had heel veel uitleg van me lerares nodig
Met citaat reageren
Oud 15-07-2010, 19:55
silentbob
silentbob is offline
werkwoordgrammatica van latijn vind ik heel goed te doen, uitgangen zijn bijna altijd hetzelfde, alleen het tussenstukje hoef je te onthouden

alleen de 3e declinatie krijg ik nooit in m'n kop, soms lukt het nog voor een weekje maar daarna ben ik 'm dan alweer vergeten, terwijl de 1e, 2e en 5e er zo inzaten(4e is ook iets lastiger maar lang niet zo lastig als de 3e)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 15:00
Henk Cromhout
Citaat:
Latijn is suuper saai En tis ook fet moeilijk
Kwil niet stom doen, maar ik zit op VWO en heb echt super spijt dat ik eraan ben begonnen. Mag niet meer terug en wilde dat ik op Havo zat!
Srrie, maar tis echt zo..
Suc6.
je bent gewoon te dom voor latijn zo moeilijk is het niet
Met citaat reageren
Oud 17-10-2010, 14:40
Juliaa.
Hee!

Ik zit op het vwo en doe dus ook latijn en grieks.
Als ik jou was zou ik inderdaad beginnen met boeken te kopen van een methode.
Wij gebruiken op school fortuna. Maar dat vind ik niet zo'n fijn boek eerlijk gezegd, het staat er allemaal super ingewikkeld uitgelegd, terwijl de lerares het veel simpeler uitlegd, dus dat is niet zo'n goede tip XD
Wel knap dat je uit jezelf wilt beginnen met deze talen!
Veel mensen die ik ken denken : bah latijn en grieks.
Ik vind het zelf ook heel interresant. Dusja.
Succes!!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 20:59
aafie
Wij hebben nu op school lingua latina. het staat er best onduidelijk in geschreven, en de leraar maakt het nog moeilijker dan het nu al is. Ik snap er echt helemaal niks van.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 21:19
Gðmndr
Gðmndr is offline
Maar dat kun je op een forum als dit je vragen stellen!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 17:13
Ninalove
Avatar van Ninalove
Ninalove is offline
- er zijn genoeg cursussen op internet te vinden
- een boek kopen zou handig zijn. Zelf doe ik gym en heb ik dus ook G&L. voor latijn heb ik het boek Via Nova ( die is heel fijn) en voor Grieks heb ik Pallas (die is ook fijn )
- verder kun je misschien iemand in inhuren die je bijles daarin geeft ( www.backtoschool.nl)

astu x
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine To do to do to(ut) do(ucement)...
Verwijderd
128 04-04-2010 13:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Werkwoorden effectief leren.
LiefsvanHier
2 09-05-2007 19:06
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Leren?
You!
11 07-01-2007 02:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (Zelf) Latijn leren.
duivelaartje
33 27-11-2005 13:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Moeilijke talen???????
TaRkAn_lOvEr
24 11-05-2004 16:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen waarvoor is latijn leren goed?????
John Sickbock
13 26-05-2001 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.