Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht moet volgens jou de Pied-de-poule-wedstrijd winnen?
Gedicht 1: Zeespiegel 3 6.52%
Gedicht 2: Zomerregen 2 4.35%
Gedicht 3: Spring-in-'t-veld 4 8.70%
Gedicht 4: barbIQ 2 4.35%
Gedicht 5: Pa(a)s op! 9 19.57%
Gedicht 6: Geboorte van een lammetje 2 4.35%
Gedicht 7: Vliegend geluk 0 0%
Gedicht 8: houndstooth 6 13.04%
Gedicht 9: Zonder titel 1 2.17%
Gedicht 10: Het Kleine Paard 0 0%
Gedicht 11: Spring 3 6.52%
Gedicht 12: Zonder titel 1 2.17%
Gedicht 13: Baba Jaga 9 19.57%
Gedicht 14: Spinnen. 1 2.17%
Gedicht 15: `t Tnupreek 3 6.52%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2006, 13:23
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Het commentaar dat ik een paar dagen geleden heb geschreven. M'n huidige mening kan op punten al weer veranderd zijn, maar ach.


Zoals vidaaa al had voorspeld zijn er weer een hoop dezelfde ideeën bedacht, en mijn hoop op waanzinnige interpretaties van pied de poule en even waanzinnige onorthodoxe gedichten wat betreft vorm en geluid was weer vergeefs.


1)
Op het eerste gezicht vond ik dit maar niks, maar er blijken toch wel een aantal leuke dingen in te zitten.
“Wolken werden golven schuim, in de lucht gedreven” en vooral “watervallen in de zee,” vind ik toch leuk gevonden.

“En de vissen zwommen verder dan ik ooit had kunnen dromen
En de vogels vlogen hoger naar waar ik nooit had kunnen komen”
Ik ben er vrij zeker van dat ik eenzelfde constructie al eens ben tegengekomen, maar ik schijn het niet terug te kunnen vinden.

Verder vind ik het nog steeds maar niks. Ook niet echt lenterig, en al helemaal niet pied de poule.



2)
Huh, zomerregen?
Lente toch?
Nouja. Ten eerste stoort me het gebrek aan interpunctie, terwijl er wel veelvuldig gebruik wordt gemaakt van hoofdletters. Beetje jammer.
Het is nogal een opeenstapeling van losse zinnen die bij vlagen iets met elkaar te maken zouden kunnen hebben.

“Regendruppels, zacht op je gezicht
Plukjes gras dansend op de wind
Het licht schept rust in je hart
Een pop, verlaten door een kind”
Bijvoorbeeld. Waarom staat die pop er opeens bij, en dat kind?

“Nieuw leven kwaakt in het water” is wel leuk, maar dat is zo’n beetje het enige.

Zomer?!
En weer geen pied de poule.



3)
Ohjee, weer steeds die hoofdletters. Goed, er staan nu wel punten voor, maar die zijn dan weer zo onlogisch. Gebruik eens een komma.

“Het vuur vervuild, het nat vervaagt.”
Vind ik erg onlogisch. Ik zou twee keer een t of twee keer een d verwachten.

Er zitten wel leuke woorden in, stuiterballen, flippo <3
De titel is beter dan het gedicht, er had veel meer in gezeten.
Vooral jammer van die interpunctie.

Lente lijkt me duidelijk, maar pied de poule?



4)
Ok! Top, visueel gedoe!
Als iemand me even uitlegt hoe ik het moet lezen?

Allereerst, leuke titel. barbIQ. Barbecue, IQ, Barbi, leuk. De vorm is, eh, raar. Waarom dit? Soija zag er pied de poule in, maar dat zijn toch van die kruisdingetjes? Dit lijkt net zo veel op pied de poule als dat ene gedicht van de vorige wedstrijd op een vogel leek. Dus wat zit er dan achter de vorm?
Buiten dat vind ik de rijm bij vlagen erg geforceerd, en gewoon fout. De klemtoon ligt verkeerd. En Vraagzin-slotzin? Kom op joh.
En wat bedoel je met Ad-hoc afkeer? En Van het vleze?

Die strofe linksboven vind ik wel leuk gerijmd trouwens. En dingetjes zoals “klink drink zink” kan ik ook wel waarderen. “Min( )der menig” is ook leuk.

Barbecues associeer ik meer met zomer dan met lente. Eigenlijk nog meer met herfst, maar dat zal wel nergens op slaan. Pied de poule zie ik dus ook niet.

Oh, die uitroeptekens vind ik een beetje loos. De zinnen kunnen het niet hebben.



5)
Gisteravond vond ik deze saai en veel te lang, maar dat kwam omdat ik te moe en geïrriteerd en chagrijnig en alles was. Nu ben ik uitgerust, en vind ik het best aardig.

“Pa(a)s op!”
Leuk gevonden. Net als pandemei (lentekoorts) föhntemperatuur, restje winter, één enkel ei (is geen ei), en nog wat dingen.

“melk-
chocoladegeur en knisperende zilverpapiertjes”<3

Maar het is nog steeds wat lang. “Natuur neuriet” vind ik wat makkelijk, en die pied de poule aan het eind is echt een dooddoener. Ok, als het thema niet pied de poule was geweest had het me waarschijnlijk niet gestoord, maar nu lijkt het er alleen in te zijn gestopt om het maar even met pied de poule te maken te laten hebben. Het einde is sowieso wat teleurstellend. Geen mooie climax. Zelfs geen anticlimax. Het stopt gewoon.

Dit gedicht heeft niks met pied de poule te maken behalve dat het er in staat. Het is wel geweldig lenterig.



6)
“zomerzonnestralen.” “wollig wolkenkind” “winterwind”. Dat is leuk.
“verwarmd. Omarmd”en de stukjes met “of” zijn ook best aardig. Het is dat die titel er staat, anders had ik niet doorgehad dat er een geboorte van een lammetje wordt bedoeld.
Nouja, ik vind dit dus best wel een aardig ding. Jammer dat het alleen dit is. Het is aardig, en schept een goede sfeer, en dan stopt het. Doe iets met die sfeer, vertel iets, dicht ergens over. Wat bedoel je? Je stelt vragen, dus er zit vast meer achter dan slechts een duffe beschrijving. En als niet, stel dan niet van die vragen.

Het is erg lente, en erg niet pied de poule, maar vooral erg weinig.



7)
Ach, wat is dat gedoe met die kleuren. Niet dat ik iets tegen kleuren heb, maar doe er dan iets mee. Bruine takken zijn al gekleurd, en de kleur van de bloesem kan me niet schelen, het gaat er toch om dat die takken überhaupt gekleurd worden. Het zou net zo goed geel of paars of appelblauwzeegroen kunnen zijn.
Blauwe lucht? Origineel hoor. De eerste keer kan het nog, maar om het dan te herhalen, nee. Warme harten en stralende zonnen zijn zo jammer.

Er zitten ook leuke dingen in. “blaast de wind de winter weg.” De beschrijving van de vlinders (Kleine Vos, Dagpauwoog? Jammer dat er zo ontzettend veel vlindersoorten ogen op hun vleugels hebben).
Het heeft wel iets in zich, je had er meer mee kunnen doen.
Erg lente, en wéér geen pied de poule



8)
Samen met 4 de enige enigszins afwijkende vorm/presentatie.

Veel kleurtjes en veel tekst. Er zit zeker veel werk in?
Zonde van je tijd. Had er dan een week langer aan gewerkt. De kleine klikversie schept wel verwachtingen. Helaas is de tekst heel wisselvallig. Er zitten leuke stukjes in, en minstens net zo veel slechte.
De hernia van Soija is zwaar overdreven, het is prima leesbaar als je het plaatje eenmaal hebt omgedraaid voor de opz’nkop- en opz’nkanttekst. Zit er nog een kleurentheorie achter? Dat zou wel leuk zijn.

Verder, mja, Het idee is best leuk, maar slecht uitgewerkt.
De lente zit er wel in. De pied de poule is niet te missen. Wat zeg ik, het heet zelfs zo. Denk je dat we dat zelf niet zagen?
CSN zegt altijd dat je de lezer niet moet onderschatten. Doe dat dan ook niet.



9)
De zomer dit, de zomer dat. Lente mensen, de wedstrijd gaat over lente. (eigenlijk pied de poule, maar toch zeker geen zomer)
Dat steedse gerijm op –aat gaat best aardig, en het loopt lekker. Jammer dat het verder niet echt ergens over gaat. Je hebt 4 strofes nodig om te zeggen dat de zomer hier te kort duurt?

Komt-verwelkomt, beetje jammer he? En om dan ook nog het ritme er voor te verpesten, tsk. Oh, en trouwens, wist je dat Word aan het begin van de regel automatisch een hoofdletter zet, volgende keer even verbeteren.

Die eindzin is wel fantastisch trouwens. “Omhoog die thermostaat”



10)
Ok, deze vind ik serieus gaaf, ondanks wat iedereen in de chat zei, en wat iedereen straks gaat zeggen.
Nee ik vat er ook niks van, en nee, ik weet ook niet wat papadapa is. Maar ach, wat zou het. Papadapa is een geweldig, eh, woord, en de woordgrapjes en het onzinnige is heel leuk. En dat het complete wartaal lijkt vind ik ook leuk. Beetje de Mad Hatter van Alice’s adventures in wonderland. (<3)

Maar goed, het moet wel in het thema passen. En tot nu toe zie ik er geen lente in, en ook geen pied de poule.

Dus, hoe geweldig ik dit ook vind, als ik geen betekenis of iets kan ontdekken wat het linkt met het thema zal ik er niet op stemmen.



11)
Dit is maar niks hoor. Spring op z’n Engels is leuk. Niet origineel (ken je die poster van twee mensen op het strand, de ene zegt “spring is in the air” zegt de ander “waarom zou ik’ oid)

Nouja, verder vind ik het maar saai. Die woorden die je gebruikt, enigmatisch, innocentie (bestaat innocentie uberhaupt?) passen totaal niet bij het aansporende vrolijke “Spring”

“spring-

en” vind ik leuk. Het Engels op het eind helpt om Spring op z’n Engels te lezen. Die stomme kleurtjes zijn weer kut.

Goed. Waar is de pied de poule?



12)
Leuk, weer blauwe lucht en groen gras.

Volgens mij ben je een beetje de mist in gegaan toen je je punten en hoofdletters verdeelde. Vooral in de eerste strofe. En in de tweede eigenlijk ook.

“huppelen olifanten en dartelen krokodillen.
Is dit de jeugdzonde waaraan ik zandkorrels verspilde?”
Vind ik geweldig, want nostalgie. En dat is eigenlijk het enige.

Wel lente, maar weer geen pied de poule. Verder zal ik hier maar niks meer over zeggen.



13)
Ok, de link naar pied de poule is wel heel gaaf. Ik heb moeten googlelen voor Baba Jaga, hoe ben je daar in ’s hemelsnaam op gekomen.

Het is totaal niet mijn ding, maar het is wel goed gedaan en leuk om te zien hoe veel je van die legende in je gedicht hebt weten te stoppen. Wel jammer dat je kippepootjes zonder tussen-n hebt geschreven, want dat is, ook al is het zo mooier, gewoon fout. Maar vooral jammer dat er niet meer in zit dan die legende. Alsof je zo blij was met je vondst dat je er verder te weinig in hebt verwerkt. Of ik zie het gewoon niet, wat uiteindelijk weinig uitmaakt.

Nouja, het is dus best goed. En het past binnen het thema. Maar zoals ik al zei, het is niet mijn ding, en dus niet mijn favoriet.



14)
Spinnen?

Dit spint en dat spint en geen van allen maken kleding. De mens maakt wel kleding. Je droeg een mantelpakje en nu ben je dood.

Wat wil je hier nu doen? Een tegenstelling tussen mens en dier, of een gedicht over een dood persoon? Het is het nu allebei niet.
Ik heb hier niet veel over te zeggen. De verwerking van pied de poule is maar kut. Een keer tussendoor het thema noemen volstaat niet. Beetje jammer ook dat je alles zo, om xin maar even te quoten, ‘primair verwoord hebt’. Er zit niet veel in. Geen sfeer, geen emotie. Het is een droog verhaal over dit en dat en dood.
Beetje cliché einde ook.



15)
De titel is wel leuk, al is het al zo ontzettend vaak gedaan. Op DoP iig. Die afbreekstreepjes (nouja, -puntjes) zijn wel grappig, maar is er ook een reden voor dat het puntjes zijn ipv streepjes?
Ze deden me in eerste instantie denken aan gehydrateerd water, waarvoor je in de notatie ook van die puntjes gebruikt.

Nu moet je niet denken dat ik mijn menig baseer op een titel en afbreekstreepjes, ik heb het hele gedicht gelezen.

Er zitten leuke dingen in, ik hou van sjaals en “kille hartje” is erg cliché maar niet op de manier waarop jij het gebruikt dus dat is wel een groot pluspunt. En het is leuk dat je de lente als persoon gebruikt, al is ook dat niet erg origineel.

De accenten op “wáárdoor” vat ik niet.

Verder is het meer een verhaal dan een gedicht. Een best mooi verteld verhaal, maar niettemin een verhaal. Wat meer rijm, of ritme, of andersoortige dingsels zouden het goed doen.

Lente ten top, maar pied de poule is weer niks.



Top, dat was het.

Ik probeer nog een tijdje gedicht 10 te interpreteren, en daarna stem ik op iets.

Laatst gewijzigd op 19-04-2006 om 13:45.
Advertentie
Oud 19-04-2006, 15:05
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Je vond haast geen enkel gedicht bij Pied de Poule passen.. Hm, had iedereen het misschien toch anders opgevat en de inleiding gewoon lekker heel letterlijk genomen? Ik ben er nog steeds niet achter wat nou écht met Pied de Poul wordt bedoeld (zal wel aan mij liggen).
Oud 19-04-2006, 15:37
Verwijderd
Aangezien lente niet door iedereen helemaal geapprecieerd wordt, moet er de volgende keer maar een duidelijke thema komen.
Oud 19-04-2006, 16:19
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
Handen jeuken .... aarg... wil uitleg geven..... ahhh... mag niet...... mag nog niet..... ergert zich.....arg... lees over gij allen!!!!
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Oud 19-04-2006, 16:46
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
deliana schreef op 19-04-2006 @ 16:19 :
Handen jeuken .... aarg... wil uitleg geven..... ahhh... mag niet...... mag nog niet..... ergert zich.....arg... lees over gij allen!!!!
Ohh jeetje, klinkt niet goed hoor
En ik weet niet meer wat ik moet steheeeemmen...
(dit probleem ga ik over twee jaar volgens mij met de verkiezingen ook krijgen...)
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Oud 19-04-2006, 16:56
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 19-04-2006 @ 16:46 :
Ohh jeetje, klinkt niet goed hoor
En ik weet niet meer wat ik moet steheeeemmen...
(dit probleem ga ik over twee jaar volgens mij met de verkiezingen ook krijgen...)
Het punt is dat deze gedichten geen partijprogramma hebben en geen reclame maken.

Wow, we zouden op deze manier eens een regering meoten kiezen .
Ik wist trouwens meteen al wat ik moest stemmen .
Oud 19-04-2006, 16:59
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-04-2006 @ 16:56 :

Ik wist trouwens meteen al wat ik moest stemmen .
Ik weet het ook al Maar ik weiger te stemmen voor ik mezelf heb gedwongen over elk gedicht iets te zeggen.
Al heb ik geen tijd
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 19-04-2006, 17:08
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 19-04-2006 @ 16:56 :
Het punt is dat deze gedichten geen partijprogramma hebben en geen reclame maken.
Ik vond Mr. Soija nog best politiek bezig?
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Oud 19-04-2006, 17:11
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 19-04-2006 @ 17:08 :
Ik vond Mr. Soija nog best politiek bezig?
Maar dat is niet democratisch, dan zou iedereen politiek bezig moeten zijn .

(Openlijk).
Oud 19-04-2006, 17:41
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Er is nu genoeg gespam en gechat geweest, vanaf nu alleen ontopic reacties.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 19-04-2006, 17:42
Yoshimare
Avatar van Yoshimare
Yoshimare is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 19-04-2006 @ 17:08 :
Ik vond Mr. Soija nog best politiek bezig?
Ik heb net het topic doorgelezen, en hij spamt echt veel, dat mocht toch niet?

Maar moet je alles beargumenteren, elk gedicht?
Oud 19-04-2006, 17:50
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
überhaupt schreef op 19-04-2006 @ 17:42 :
Maar moet je alles beargumenteren, elk gedicht?
Nee, dat hoeft niet. Je hoeft ook niet eens te vertellen op welk gedicht je stemt, maar de meesten vinden het wel fijn als je zegt waar je op stemt, en eventueel toelicht waarom je op dat gedicht stemt.
Dus als je wil, graag, maar je bent nergens toe verplicht.
Oud 19-04-2006, 17:57
Yoshimare
Avatar van Yoshimare
Yoshimare is offline
Ok , ik heb gestemd op nummer drie, omdat dat het enige gedicht is waarbij de thema 'Pied de Poule' verwerkt is in de inhoud/stijlfiguren. Morgen plaats ik wel meer, hoe ik erbij kom enzo, maar dat gedicht heeft als enige inhoudelijk een patroon. En de thema was duidelijk "Pied de Poule", en toch zit er ook lente in .
Oud 19-04-2006, 18:07
Verwijderd
Ik heb op Spring in 't veld (3) gestemd.
Oud 19-04-2006, 18:59
Azaelia
Avatar van Azaelia
Azaelia is offline
Ik baal een beetje ervan dat je niet de gedachtegang achter je gedicht uit mag leggen. Van de andere komt moet dat eigenlijk uit je gedicht komen... hmm ik ga nog veel oefenen.
__________________
In a world, in which what we want, is only what we want, untill it is ours.
Oud 19-04-2006, 19:26
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
deliana schreef op 19-04-2006 @ 18:59 :
Ik baal een beetje ervan dat je niet de gedachtegang achter je gedicht uit mag leggen. Van de andere komt moet dat eigenlijk uit je gedicht komen... hmm ik ga nog veel oefenen.
In elk geval, als je nog geen stemmen hebt - zit er niet over in. Er hebben nog zo veel gedichten geen stemmen. Het is altijd moeilijk één favoriet te kiezen enzo.
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 19-04-2006, 20:29
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ik heb op gedicht nummer 13 gestemd omdat deze me het meeste aansprak al in het begin (toen er nog niet gestemd was).

Waarom ik een gedicht nou precies goed of minder goed vind kan ik eigenlijk zelf moeilijk zeggen. Ik heb er geloof ik niet zoveel verstand van. Daarom heb ik gewoon degene gekozen die in mijn hoofd het beste klonk en lekker liep.
En ik vind 'm orgineel. Zo
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 19-04-2006, 21:10
dromenvanger
Avatar van dromenvanger
dromenvanger is offline
1)

Dus zongen druppels over water

^vind ik mooi

Het stukje van de vissen en de vogels komt me bekend voor, maar ik vind het wel leuk Al kan dat komen doordat het schuingedrukt staat, dat geeft het voor mij altijd een extra dimensie

verder vind ik het gedicht redelijk middelmatig, en niet echt bijzonder genoeg om van mij een stem te krijgen


2)

Een pop, verlaten door een kind
^jaa, dat doet me aan mezelf denken, en het schuldgevoel dat ik had (en stiekem soms nog heb) wanneer ik een pop of een knuffel moest wegdoen


Zoete vruchten kietelen je tong
Regen mengde zich met je tranen

^vermening van de tijden zonder dat ik er het nut van inzie?

En verder vind ik het veel te dramatisch, drijvend in je leed enzo, oeioei dat ligt me nogl zwaar op de maag.


3)


Het vuur vervuild-->vervuilt? of is het vuur vervuild (wat ik niet echt logisch acht

Ik heb niet zoveel met deze, ik las hem niet echt geboeid, je zoekt het allemaalzo. Maar de spring is wel leuk gevonden.

Na de tweede lezing kan ik hem wel al meer appreciëren eigenlijk

4)
Ja, ik vind het al leuk dat de vorm een beetje anders is, ook al zie ik er het nut niet van in. BarbiQ is toftof
De rijm (en halfrijm, hoe noem je het) vind ik dikwijls erg geforceerd, dat had van mij niet gehoeven
Er zitten wel leuke dingen in, min der menig zeemansgraf (vooral de min dan) en ik tril de chaos in orde (al hou ik niet zo van uitroeptekens, dat is toch alleen voor wanneer de zin niet krachtig genoeg is op zichzelf ofzo)

Oh, en het tuinfeest, ja zelfs van haar, bah, dat is wel een afknapper, had dan zelfs dat van haar geschreven. En dan nog. Jammer, maar wel al een poging die ik kan waarderen dit



5)

Ik zie liever komma's tussen werkwoorden, behalve als het echt niet gaat (maar hier zou het beter zijn: raspt schuurt pelt, hoewel het de zin wel iets ruws geeft, nja 'k weet niet)

De hele strofe over de kinderboerderij vind ik niet zo mooi uitgewerkt, te verhalend. Toch vanaf "wat later..", die zin.

Ik hou wel van "het is al bijna mei", omdat ik het associeer met mijn verjaardag op 2 mei en dat maakt mij vrolijk.
De titel is ook wel nog redelijk tof, en pandemei is mooi gevonden

Maar toch, ik denk niet dat dit het gedicht van mijn keuze wordt..Of misschien toch. Nee ik denk het niet.

6)
Dit is me iets te zoetsappig, ik weet wel dat het thema lente is, maar het is me een beetje teveel van het goede. Als je de titel had weggelaten had wollig wolkenkind mooier uitgekomen, maar het is wel leuk
En het einde voegt niet echt iets toe vind ik ofzo



7) Als je nu van vlokjes vlokken had gemaakt had ik het tof gevonden, en dan daarmee iets in combinatie met vliegend geluk (ik hou wel van de dubbelzinnigheid van de titel).

Het einde komt weer ongelooflijk zoetsappig op mij over (of ben ik vandaag gewoon in een te slechte bui).

Weetje wat leuk was geweest..Wanneer je iets met vliegen (als in bromvlieg) had gedaan, die komen ook terug enzo, dat breekt het een beetje. Denk ik


8)


Dus geef mij geen poten en geef mij geen tand,
geef mij een reeks en verlaat het verstand.
^dit is ook heel vlot, ja ik hou er wel van.

Ik had wel gehoopt om in het gele ook een of andere wiskundige/vormkunstenaar/.. tegen te komen, of is dat met opzet niet gedaan omdat het over de verliefdheid gaat?

Ik vind niet alles even mooi hierin, maar tot nu toe draagt deze mijn voorkeur weg, er zitten veel leuke dingen in die compenseren en ik hou zo van de laatste twee strofes van het gele dusja.

9)
Tja, de zomer had idd lente moeten zijn, maar ach, zelfs wanneer dat er zo had gestaan had ik het niet echt goed gevonden (de eerste strpfe dus). Jammer dat je er dan nog over doorboomt.
Het einde is leuk ja



10)
Ik begrijp er niks van. Ik stel me nu voor dat het gaat over een kleintje dat op papa's knie paardje rijdt, maar ik zal er wel naast zitten, want gele dood enzo gaat niet. Iemand die spelletjes speelt? Nee ik snap hem echt niet. Maar toch vind ik hem wel leuk, het voor mij onbegrijpelijke is leuk beschreven. Eens zien of iemand anders hem begrepen heeft...Oké even naar dadaïsme gekeken, maar dat maakt me niet veel wijzer.
In ieder geval: dit gedicht houdt mijn aandacht vast, en ik krijg mooie beelden. Wanneer er uitleg bij was (en eigenlijk, eígenlijk moet een gedicht voor zich spreken, toch? meestal) had ik het waarschijnlijk wel mooi gevonden.


Oke tot zover mijn mening. Ik doe de rest nog wel eens. Tot hier toe hou ik 8 en 10 in het achterhoofd
__________________
and all memories are sweeter 'cause they're gone
Oud 20-04-2006, 10:28
Verwijderd
Ik ga verder vanaf negen naar beneden en zal steeds een gedicht erbij editen.


9) Titelloos
Hmm, het gedicht begint gelijk al met vier keer zomer . Dat stoort, en komt niet mooi over. Dat verwelkomt het ritme onderbreekt is niet mooi. De rijm vind ik nogal 'simpel', eigenlijk vind ik het hele gedicht simpel. Het klinkt als een liedje dat je maar niet uit je hoofd kan krijgen. In de rest van het gedicht stokt het ritme ook. En je zegt steeds hetzelfde, het hele gedicht lang. Alleen ik snap de zomer niet, en daarmee ook 'Komt hij zo een maand te laat Sneeuwt het in April'. Bedoel je nou echt, dat de zomer pas in april(mei) komt in plaats van al in maart(april)? En waarom is april met een hoofdletter? Heeft dat een reden, of dacht je gewoon dat het met een hoofdletter moest? De laatste zin is wel weer mooi, leuke wending . Maar dit gedicht maakt helaas geen kans op mijn stem.

8) Houndstooth
Ik heb hem toch maar grotendeels gelezen. Het wiskundige erin is niet mooi. De rijm is wat kinderversjesachtig. Het gedicht is erg lang vind ik. Je hebt wel je best gedaan, en het ziet er heel mooi uit, maar het is niet comfortabel voor de lezer. Op naar de volgende maar weer .

7) Vliegend geluk
Titel pas iig bij het gedicht. Ik vind dat de kleuren te veel benadrukt worden. 'Blauwe lucht', vind ik het ergst, dat is me te standaard. Verder vind ik bloesems een lente-té woord.Je hebt wel mooie alliteratie erin, zoals in de mooie zin van 'blaast de wind de winter weg', zit een leuke paradox in. 'Spiedend oog', is erg leuk, maar het was mooier geweest als je er niet bij vermeld had, dat ze op ieder vleugel zaten.Schreeuwen met hoofdletters, had je echt niet moeten doen, en die streepjes voegen niks toe. Warme harten vind ik ook cliché. Stralende zon, hmm ik twijfel of dat wel mooi is, als er niet zoveel té dingen in zaten, had ik het beter kunnen waarderen. Ook dit gedicht geen stem.

6) Geboorte van een lammetje
Ik moet toegevn toen ik het gedicht las, had ik niet eens door dat het om de geboorte van een lammetje ging. Maar zoiets heb ik nooit in één keer door, en vergeet altijd de titel gelijk weer. Maar toch vind ik de titel alles behalve subtiel. Het had meer verscholen kunnen zijn. Derde gedicht alweer met zon-stralen . Verwarmd, Omarmd rijmt zo lekker, maar ik vind het toch nutteloze afbrekingen van regels. Wollig wolkenkind, is mooi, maar 'wollig' had ik liever niet zo expliciet gezien. ik snap die vragen wel, toch vind ik ze niet mooi. En ik snap niet waarom bemind als reden wordt geopperd. Over het geheel kan ik zeggen, dat sommige dingen te duidelijk zijn en dat die afbrekingen niets toevoegen.

5) Pa(a)s op!
De titel is erg leuk. De tweede titel is ook heel leuk. Pandemei is ook leuk. Leuk hoe je begint met een soort van weersvoorspelling. Je gebruikt geweldige beeldspraak in je gedicht. Het mooist vind ik toch foehntemperatuur. Het gedicht leest lekker. In de een na laatste strofe gebruik je echter te vaak 'ei', dat doet afbreuk aan je gedicht. Je laatste zin is ook, hmm, hoe zeg je dat, minder. Dit gedicht behoort wel tot de kanshebbers, maar zit in de reservepoule.

15 tot en met 10 vind je op pagina één, 4 tot en met 1 volgt later.

Laatst gewijzigd op 20-04-2006 om 11:04.
Oud 21-04-2006, 09:03
Anoniem
Ik probeer met mijn koortsig hoofdje ook een korte uiteenzetting te maken:

1) Zeespiegel:

Dit is opzich een mooi gedichtje, maar het wordt overal afgebroken en dat spreekt me niet aan. Bovendien is er niet een directe link met het wedstrijdthema: pied de poule dan wel lente. De lange strofe vind ik, na hem nog eens goed gelezen te hebben, toch wel mooi.

2)Zomerregen

Nieuw leven kwaakt in het water <33, erg leuke zin! Ook dit is een aardig gedichtje, maar ik mis weer het lentegevoel. Er zitten zeker aardige dingen in. Hij is best dramatisch, maar naar mijn gevoel komt de laatste regel zomaar uit de lucht vallen. Hij past er niet echt bij zegmaar.

3)Spring-in-'t-veld

Een energiek, ja springerig gedicht. Er zit enig ritme in, ik vind het fijn om te lezen. De titel spreekt aan. Je laatste regel vind ik ook een mooie afsluiter.


4)

Hierbij moet ik nog even denken wat ik ervan vind.


5) Pa(a)s op!

Apart gedicht, er zitten leuke dingen in: de titel, pandemei. Het ritme hapert af en toe, maar de laatste strofe loopt sneller. Ik vind dat je het thema er goed in hebt verwerkt, pied de poule als een soort brei-patroon. Ook dit gedicht is best dramatisch.

6) Geboorte van een lammetje

Lieve titel, lief gedichtje. Ik stoor me wel aan de regels die steeds (onnodig) worden afgebroken. Het staat niet mooi, en leest niet fijn. Ik denk dat je wat moet werken aan je vorm. Het is wel lenteachtig, wollig wolkenkind is mooi. De laatste regels vallen uit de toon.


7)Vliegend geluk

Dit gedicht spreekt me wel aan, het straalt! De opsomming van kleuren in de 1e strofe vind ik minder mooi. "de wind de winter weg" leest fijn. Ik hou persoonlijk niet zo van GROTE LETTERS midden in een gedicht, maar opzich past het wel bij wat je wilt zeggen. Mooie, afsluitende zin.

8) houndstooth

Jeuj, ingewikkeld gedicht. Apart is ie zeker wel, daarin ben je geslaagd. Maar die kleurtjes en rare vormen bezorgen me wel nog meer hoofdpijn Hier moet ik nog even over nadenken, hij is zeker een kanshebber.

9) ---

Ik vind dit gedicht een beetje simpel. 4 keer zomer in de eerste strofe, dat breekt gewoon op. De rijm is ook eenvoudig. Eigenlijk is het een constante opsomming, herhaling. Ik ben bang dat deze geen kans maakt op mijn stem.

10) Het Kleine Paard

Jeujj, nog een apart gedicht. Erg leuk, abstract, hoe zeg je dat, dada. Ik zie geen directe samenhang, maar ik stoor me daar totaal niet aan. Het is iets nieuws! Erg leuk einde, misschien krijg deze wel mijn stem

11) Spring

Dramatisch, het spreekt me aan.

"Spring in plassen en wals met elke pasgeborene
totdat je ogen dichtvallen op de wollige kussen
van innocentie die je langzaam doet beseffen;
hier zwaait a new, cheerful and jumping life."

deze strofe vind ik zeer de moeite waard. De 1e 2 regels <333 Hij is ook zo heerlijk lenteachtig. Ja, mooi


12) ---

Gedicht met diepgang. De vragende regels vind ik mooi, ze brengen enig tempo in het gedicht. Leuk, de olifanten en krokodillen. Over deze moet ik ook nog even denken.


13) Baba Jaga

Jaaa, deze viel me gelijk al op. Ten eerste: geniaal! Baba jaga met haar hut op kippepoten, daar was ik zelf niet opgekomen, maar érg origineel. Het begin knalt er al gelijk uit. Ik vind hem een beetje CSN hebben (?) Ik ben de slaaf van 't Slavisch woud <333 Ik word hier helemaal enthousiast van. Deze maakt een hele grote kans op mijn stem

14) Spinnen.

Dit gedicht spreekt me niet echt aan. Leuk, van de spinnen en de pied de poule merk. Maar er zit geen echt verband in. Eerst heb je het over vleugels spreiden, en dan over spinnen (maar die hebben zover ik weet geen vleugels). Dan haal je er god bij. Hmm, nee dit vind ik niets.

15) `t Tnupreek

De titel, groene lover, heerlijk, lentegedicht Dramatisch einde.
Ik krijg er lentekriebels van. Ik snap alleen de streepjes en de puntjes en de accenten niet echt.


Zo nu ga ik denken en slapen en dan weer denken en dán pas ga ik stemmen
Oud 21-04-2006, 11:28
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ok, het vervolg

11.

Drama ten top. Althans in het begin toch. Maar wel mooi. De overgang die gemaakt wordt naar de lente komt goed uit door de zwartgalligheid van het begin. "Verzwinden" is een mooi woord jammer van het hemels water (is nogal cliché) en van het einde, hou niet zo van Engels. Wel leuk gevonden dat zwaaien. Al bij al een goed gedicht.

12.

De 1e strofe vind ik mooi. De tweede daar heb ik zo m'n twijfels over omdat ik ze niet goed versta. Het einde vind ik wel sterk. Misschien ben ik verkeerd maar heb het gevoel dat 11 en 12 van dezelfde persoon zijn. Maar ik zal het wel mis hebben natuurlijk.

13.

Het gedicht met de meeste stemmen tot nu toe. Er zit een ongeloofelijke vaart in het gedicht en op het 1e gezicht komt het nogal onlogisch over maar dat is het niet. Het spreekt me aan. Alleen (ik moet toch op iets commentaar geven) vind ik het woord hut er niet zo mooi in. Maar ik versta waarom het zoveel stemmen gekregen heeft. (Leuke titel trouwens)

14.

Het begin vind ik mooi, althans het stuk van de spinnen die spinnen en de katten die spinnen. Er zit een zekere rust in dit gedicht, jammer dat het naar het einde toe enorm verzwakt naar m'n gevoel. Ook ben ik niet zo'n fan van God, dus die had je van mijn part achterwege mogen laten. Mja, jammer, het begin stuk van de katten en spinnen was veelbelovend.

15.

Leuk die puntjes. Je kan het gedicht op een andere manier lezen erdoor en die accenten zijn heerlijk. Het spreekt me aan, jammer van het woord hartje. Brrr...'Alwaar' is leuk "Voorzien van vleugels stort de winter neer" is een mooie beeldspraak. En de titel is leuk gedaan. Ik vind het een leuk gedicht. Is wel een kanshebber voor m'n stem.

Normaal gezien zit het venijn in de staart maar hier zit het moois in de staart naar mijn gevoel
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Oud 21-04-2006, 22:56
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
En last but not least:

4. BarbIQ
Ja, ik vind dit een leuk gedicht. De eerste ‘strofe’ vond ik eigenlijk best stom, maar verderop vind ik het echt grappig, die tegenstellingen en het taalgebruik. Er lijken soms woorden maar gewoon te staan omdat ze wel leuk in het schemaatje staan: daar is misschien was teveel aan vastgehouden (keurt-bespeurt-betreurt-achtige dingen). Toch vind ik ze vaker wél goed passen dan niet, en het beschrijft dat gevoel dat men wel krijgt in de lente: hoe stom alles ook is (gaar familiefeestje en zo), je houdt van iedereen. De laatste zin vind ik dus geweldig. Dus ik vind: mindere dingetjes soms, maar toch te leuk om niet bij mijn favorietjes te zetten.

3. Spring-in-’t-veld
Ah, hier heeft de schrijver ook gedacht aan spring. Brr, ik krijg de kriebels van de hoofdletters en punten, zo’n gedicht loopt toch door? Ik word er gek van dat alles steeds wordt afgebroken. Heel jammer vind ik dat. De woorden die er staan, het loopt heel kalm (behalve die punten dus) en fijn, ik vind het verder best een mooi gedicht, maar ik knap echt af op die punten ookal probeer ik eroverheen te lezen.

2. Zomerregen
Zomer ook hier weer? Niks zomer. Goed. Een gekruist rijmschema moet, vind ik, gepaard gaan met een fijn ritme en dat mis ik hier heel erg. De manier van een situatie schetsen vind ik niet zo origineel, of nou ja, sommige delen dan weer wel: de pop die verlaten is door een kind bijvoorbeeld. Er zitten wel leuke woordjes in, maar het komt er nog niet helemaal uit. Niet zo mijn ding dus.

1. Zeespiegel
Yannick zei dat ook al; die zin over vissen en vogels komt me bekend voor. Misschien komt ie ergens vandaan, maar het is op zich een zin die voor de hand ligt. Mooie alliteratie en assonantie in dit gedicht, het is wel lekker kalm. De eerste strofe vind ik niet echt mooi, de strofe erna dan weer wel door het fijne woordgebruik. Toch is dit gedicht net niet, het is te weinig, vind ik, om bijzonder te zijn. Het vertelt me helemaal niet veel.

Ik heb nog geen zin om mijn stem uit te brengen, al weet ik het eigenlijk al wel . Nu ik alles heb gelezen denk ik trouwens ook wel veel mensen te herkennen in gedichten, dat is wel leuk.

Laatst gewijzigd op 22-04-2006 om 07:46.
Oud 22-04-2006, 13:27
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik heb een hele tijd zitten prutsen aan een interpretatie, maar het is allemaal verre van plausibel. Dada is Frans voor stokpaardje (Het Kleine Paardje), misschien is het toch niet meer dan een dadagedicht.
(van gedicht 10 dus)

Laatst gewijzigd op 22-04-2006 om 15:42.
Oud 22-04-2006, 16:24
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind dat iedereen nog maar eens wat commentaar moet posten, want ik verveel mij.
Oud 22-04-2006, 16:27
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik kom vandaag denk ik met commentaar over 6 tot en met 10!
Oud 22-04-2006, 16:32
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ok. Tijd om de spreekwoordelijke knoop door te hakken.

Gedicht 10 is vanaf het begin van de wedstrijd al m'n favoriete gedicht, maar ik kan er met geen mogelijkheid een plausibele link naar het thema in vinden. En aangezien het een wedstrijd met een thema is, mag ik er daarom niet op stemmen, vind ik.

Dus wat dan?
Van de overige gedichten is er niet echt een die me veel meer aanspreekt dan de rest.
Maar zoals mijn vormstudieleraar zo goed zei, ook als iets niet je smaak is kun je zien dat het van hoge kwaliteit is. En dus stem ik op wat mijns inziens het beste gedicht van de wedstrijd is (met afstand), ook al is het niet mijn smaak.

Mijn stem gaat naar gedicht vijf.
Oud 22-04-2006, 16:32
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Goedzo. Leuk.

En ik breng mijn stem nu toch maar vast uit:

Het is me allang duidelijk wat ik ga stemmen, maar ik noem nog even de top5 (van achter naar voor). Gedicht 8 verdient een stem omdat het leuk is gedaan en er grappige dingen in het gedicht staan. Gedicht 15 was gewoon erg mooi, het was één van de twee gedichten die me echt lente konden laten voelen. Gedicht 4 vond ik leuk, gewoon echt leuk. Gedicht 10 vond ik heel fijn om dat surrealistische, en wat geweldig dat de schrijver iedereen gek maakt met de (lijkt het) totaal onlogische zinnen. Maar ze worden allemaal verslagen door 5: ik wist het meteen wel, het is gewoon een superfijn gedicht, bijzonder, leuke woordspelingen, en het is ongeveer het enige gedicht dat me een blijvend gevoel bezorgde en dat ik in mijn hoofd bleef houden. Gedicht 5 krijgt dus mijn stem.
Oud 22-04-2006, 19:14
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Ik stemde voor 'geboorte van een lammetje'. Ik hou wel van de stijl en vooral wollig wolkenkind vond ik een voltreffer!
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Oud 22-04-2006, 20:21
Anoniem
Ik heb mijn kritiek nog eens overlezen, en de gedichten, maar nu heb
ik de knoop ook doorgehakt. Het was moeilijk, maar het gedicht dat voor mij het meest lente was, is gedicht: 15! En die keuze was echt moeilijk, want ook 10 en 11 vond ik goed.
Oud 23-04-2006, 10:35
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 19-04-2006 @ 15:05 :
Je vond haast geen enkel gedicht bij Pied de Poule passen.. Hm, had iedereen het misschien toch anders opgevat en de inleiding gewoon lekker heel letterlijk genomen? Ik ben er nog steeds niet achter wat nou écht met Pied de Poul wordt bedoeld (zal wel aan mij liggen).
Een beetje een late reactie, maar kijk maar naar gedicht 8, dat patroontje dat daar wordt gebruikt heet 'Pied de Poule'.
Oud 23-04-2006, 11:20
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh oh, vergeten commentaar te schrijven hier gisteravond. Vandaag misschien.
Oud 23-04-2006, 11:22
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-04-2006 @ 11:20 :
Oh oh, vergeten commentaar te schrijven hier gisteravond. Vandaag misschien.
Schande. Dat wordt dus 6 t/m 15 voor vandaag!
Oud 23-04-2006, 12:35
Verwijderd
Tijd om verder te gaan met vier tot en met één, zodat porcelain iets te lezen heeft. Ik zal steeds een gedicht erbij editen.

4) BarBIQ
De titel . Ik vind de titel maar niks, en het staat erg lelijk. Wat is de hoofdletter Q toch een lelijke letter . Over het gedicht, tsja. Hij ziet er mooi uit, en overzichtelijk. Maar de inhoud vind ik niet zo uhm poëtisch. Er worden woorden gebruikt die echt niks met elkaar te maken hebben. Wel mooie woorden als protegés, maar toch. Het gedicht is niet genomineerd voor mn stem.

3) Spring-in-'t-veld
Leuke titel, lekker vrolijk en lenterig. Hier zie ik idd ook de "spring" erin. Maar mij viel ook de 'val' op, en dat lijkt mij een verwijzing naar de herfst, al werd mij gezegd, dat 'fall' herfst is in het Engels. Ja dat heb ik natuurlijk ook zelf door, maar dit lijkt mij toch een verwijzing naar de herfst. Ik vind het leuk dat alles steeds zo afwisselend is. En de voorwerpen erin zijn zo leuk: stuiterballen, flippo, elastiek, wipje. Steeds dingen die heen en weer gaan. Extase => mooi woord. Mooi einde. Kanshebber.

2) Zomerregen
De zomer in de titel vat ik niet, wel leuke paradox, maar toch niet een leuke titel. Ik vind het gedicht hier en daar wat cliché. Het gedicht is eigenlijk meer opsommend, niks mis met een enumeratie, maar hier voegt het niks toe, het vertelt helemaal niks. De rijm vind ik te simpel. Er zitten wel leuke dingen in, maar die kunnen het gedicht helaas niet opkrikken. "Je lichaam drijvend in je leed" twee keer 'je'vind ik overbodig, het was mooier geweest de tweede 'je' te vervangen door 'de'. Mijn stem gaat ook aan de neus van dit gedicht voor bij.

1) Zeespiegel
Lelijke titel (ja ik let altijd op de titel). Hmm, dit vind ik volgens mij één van de mindere. De afbrekingen vind ik zinloos. De derde strofe met die lange zinnen vind ik mooi en die klinkt lekker, maar dat schuingedrukte is echt overbodig, ik weet niet waarom je dat hebt gedaan. Ik vind dat je veel mooiere woorden had kunnen gebruiken, en meer aan het ritme had kunnen werken. De zoute spiegel brak in duizend golven- vind ik een mooie zin. Maar klopt het wel, 'breken in'? Moet er niet 'uit' of 'uiteen' achter? In ieder geval, helaas geen stem voor dit gedicht


Klaar, alles is wat korter geworden ja, maar had ook minder zin .

Trouwens, gister keek ik de Allerhande in, en daar kwam ik tegen "wollen wintertrui" en "één ei is geen ei" . Deed me denken aan die twee gedichten .

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 13:04.
Oud 23-04-2006, 20:39
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
K heb alles uitgeprint, k ga morgen in de bus lezen en beoordelen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 23-04-2006, 22:07
dromenvanger
Avatar van dromenvanger
dromenvanger is offline
11)
Ik vind dit gedicht vooral leuk om het spring-lente gedoe, al had je dat engels op het einde voor mijn part weg mogen laten.
verzwinden doet me denken aan duits, en dat vind ik niet aangenaam (niet dat jij daar iets kan aan doen natuurlijk )
En de kussen die moet het kussen dat zijn (ik dacht eerst nog dat je kussen bedoelde als zoenen, maar dan moet het die je doen beseffen zijn) Maar ik vind het gedicht wel al beter dan de meeste vorige.



12)

Ik vind de laatste twee regels mooi, huppelende olifanten zijn een beeld waar ik wel van hou. Ook de laatste zin is mooi.
Voor de eerste strofe heb ik het minder, je gebruikt zoveel moeilijke /lange woorden dat het dat geforceerd maakt. Het haalt ook de vaart uit het gedicht. En het

Wat snelt daar aan op donzige wolken?
Klampt zich vast aan ijzige kou

zou ik
Wat snelt daar aan op donzige wolken,
klampt zich vast aan ijzige kou?

van maken, maar dat zijn details (het zit hem dikwijls in de details)


13)

Ik heb begrepen dat wel meer mensen fan zijn van dit gedicht. Na de legende gelezen te hebben, kan ik daar heel goed inkomen (ben blij dat ik het begrijp nu). Mooi beschreven. Ja, deze maakt kans.



14)

Ik vroeg me al af wat dit te maken had met het thema, tot ik pied de poule het merk zag staan. Katten spinnen in combinatie met spinnen is wel aardig. Wel een godsdienstig gedicht he, dat maakt het voor mij al snel prekerig (zij hebben hun eigen ding te doen, door Hem geschonken).
Oh ja, en de eerste strofe is wel mooi.


15)
Ja ik vind het een mooi gedicht, ook al hou ik niet zo van m'n in plaats van mijn. Vooral de laatste strofen wisten me wel te bekoren. Hmmja..


Volgens mij blijft 8 mijn favoriet. Ja, ik denk dat ik op 8 stem.
__________________
and all memories are sweeter 'cause they're gone
Oud 24-04-2006, 00:07
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Gedicht 8 moet winnen want gedicht 8 wint altijd en gedicht 8 is altijd het beste en daarom stem ik deze week nog op gedicht 8 maar nu niet want nu heb ik geen zin. JA.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 24-04-2006, 09:42
Anoniem
vidaaa, kom jij uit nijmegen?

en als 8 moet winnen moeten jullie eerst een ufo-vol commanderen om erop te stemmen, hij heeft er nog maar 2
Oud 24-04-2006, 11:16
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
6 stemmen verschil is best overbrugbaar. 8 ook wel trouwens.

ik denk dat 5 nog wel een opmars gaat maken.
Oud 24-04-2006, 15:04
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn gedichtje doet het niet zo goed..
Oud 24-04-2006, 17:35
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik heb op 5 gestemd. Uitleg volgt later.
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 24-04-2006, 18:19
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
hee zepp ja ik woon in nijmegen..! jij ook? meeten?

Morgen stem ik denk ik. En anders overmorgen.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 24-04-2006, 20:27
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Ik ga ook nog een keer commentaar typen. En stemmen natuurlijk.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 24-04-2006, 20:28
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Reem schreef op 24-04-2006 @ 20:27 :
Ik ga ook nog een keer commentaar typen. En stemmen natuurlijk.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 25-04-2006, 09:37
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 24-04-2006 @ 18:19 :
hee zepp ja ik woon in nijmegen..! jij ook? meeten?

Morgen stem ik denk ik. En anders overmorgen.
Gefeliciteerd Vidaaa.
Oud 25-04-2006, 11:47
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik twijfel nog tussen 8, 3, 5, 13 en 15. Hou m'n stem nog even in beraad dus.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Oud 26-04-2006, 11:42
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
1)Zeespiegel
Ik vind het een heel mooi begin hebben en ook het einde is mooi omschreven, ik vind het tussenstuk alleen minder. Te klassiek, spreekt mij niet zo aan.

2)Zomerregen
Het is een beetje opsommend geschreven en beschrijvend geschreven. Door de opsomming mis ik een beetje een ritme, maar er staan wel mooie zinnen in.
“Het licht scchept rust in je hart
Regen mengde zich met je tranen
Je lichaam drijvend in je leed”

3)Spring-in-‘t-veld
Het heeft wel iets, door de interpunctie leest het rustig en ik heb er wel even over na gedacht. Jammer dat er in de 2e stofe 2 keer om staat op het einde, vind ik niet zo mooi.

4)barbIQ
T is even wennen maar wel heel mooi. Vooral de 3e stofe in het midden vond ik heel mooi en het rijmschema vind ik ook goed.
Deze houd ik ff in mijn hoofd.

5)Pa(a)s op!
Ik vind het leuk dat er een stuk voor de titel staat. Het leest lekker en er staan mooie stukjes in.
Ik onthoud deze ook

6)Geboorte van een lammetje
Het zit een beetje simpel in elkaar, maar wel mooi. Ik mis een beetje een sterk einde en een verassende titel.

7)Vliegend geluk
De kleuren van de bloesem klinken mooi, maar de takken en de lucht is weer net iets te. Ook dat je 2x blauw noemt. Ik vind de titel en de slotzin wel mooi. Verder niet heel bijzonder.

8)Houndstooth
Heel creatief gedaan (hoewel ik wel blij was dat voor de duidelijkheid iemand de moeite nam het uit te typen). Er staan mooie stukken in. Dat terug komen van symmetrie spreekt me wel aan. “Een nautilus….wel wat” die strofe vind ik minder. En ook die regel over een hondenpoot vond ik niet zo mooi staan. Verder spreekt het me wel aan.
*Voegt toe aan favorietenlijstje*

9)
Het zit leuk in elkaar, het begin spreekt me ook wel aan, ik vind alleen halverwege waaneer het ritme omslaat het niet meer zo bijzonder. Leuke rijm, maar iets te eenvoudig.

10)Het kleine Paard
Ik snap hem niet goed (ok helemaal niet) en mis een ritme. Het is niet echt mijn ding en ik kan de link met het thema, of dat nou pied de poule of lente was.

11)Spring
Ik weet niet goed wat ik moet denken. Aan de ene kant vind ik het super, aan de andere kant spreekt het me niet zo aan. Ik denk dat het niet iets te veel is ofzo.

12)
Mooi verwoord, jammer dat het niet wat verrassender geschreven is. Huppelende olifanten en dartelende krokodillen <3 Mja toch heeft dit gedicht wel iets, maar ik vind het moeilijk om te zeggen wat

13)Baba Jaga
Mooie zinnen en manier van opschrijven maar dit is gewoon totaal niet mijn ding.

14)Spinnen
Gatverdamme, spinnen Ik moet toch aan die beestjes denken
Maargoed, het zit mooi in elkaar, maar ik mis verbanden.

15)’t Tnupreek
“Voorzien van vleugels stort de winter neer” vind ik mooi. Het afbreken van woorden vind ik minder, het zorgt voor teveel nadenken wat jammer is.
En waarom al die moeilijke onbegrijpbare titels Geld niet alleen voor deze.

Naja en nu ga ik snap naar school, nadenken over of ik ga stemmen op 4, 5 of 8
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 26-04-2006, 23:16
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Gestemd op gedicht 8, het enige gedicht dat ik zelf niet had kunnen maken.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 27-04-2006, 09:34
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb gestemd op gedicht 8. Na m'n 3 favorieten nog een keer gelezen te hebben vind ik die toch het mooiste en het knapst gemaakt.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 28-04-2006, 08:59
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 19-04-2006 @ 15:05 :
Ik ben er nog steeds niet achter wat nou écht met Pied de Poul wordt bedoeld (zal wel aan mij liggen).


De redenatie was lente, zon, rokjes, jurkjes, mode, stofjes, streepjes, stipjes, patroontjes... pied de poule!

En ik heb gisteren een nieuwe expositie ingericht en vanavond is de opening, ik verga van de drukte, maar ik zal zeker nog stemmen, al weet ik niet of ik aan evalueren toe kom.
Oud 28-04-2006, 10:35
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik ga voor 8.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten UITSLAG WEDSTRIJD XII Pied de Poule
CSN
63 11-05-2006 12:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.