Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2002, 11:16
rickert
rickert is offline
Ik heb hier een paar maanden geleden al een x een post geopend met een column van mij en wat er allemaal aan verbeterd kan worden. Ik heb geloof ik met al die tips wel wat gedaan en zo zijn mijn columns nu:

Het zal jullie niet verbazen dat ik het in mijn 1e column over de LPF crisis ga hebben, want wat is het daar een zootje. Ministers met geleasde 2e hands bentleys, Kamerleden die "het land" minder belangrijk vinden dan het gala "best geklede man van Nederland". Nee het loopt niet zo soepeltjes. Ik denk dat Pim op dit moment liever in 1 regering zit met Ad Melkert dan in de LPF. Want wat als "in de geest van"had moeten worden is "het tegenovergestelde van"geworden. 1 ding is de LPF zeker gelukt in de geest van Pim: vernieuwing. Maar zeker niet zoals Pim het bedoelt heeft. Pim wilde dit land weer beter maken. Nederland had hoge koorts, maar kon met een anti-bioticum weer genezen. Maar op dit moment ligt Nederland zwaar in coma en het is maar de vraag of het daar snel uitkomt. Het zal inieder geval niet genezen met bacterie LPF. De vraag is alleen moet de bacterie verwijdert worden uit het lichaam, of kan het worden omgezet in goede en gezonde lichaamscellen. Ik zou zeggen uitstoten die bacterie en dat zeg ik niet zomaar. Dat zeg ik om de volgende redenen:

Minister Nawijn komt met een belachelijk plan om criminele marokanen het land uit te gooien. Dus we nemen ze eerst hier in Nederland. Staan toe dat ze een dubbele identiteit nemen en vervolgens als het ons dan uitkomt gooien we ze het land uit? Het is dan eerder onze taak ze weer op het rechte pad te krijgen. Stuur ze maar naar strenge kostscholen en zorg dat ze weer "normaal" worden. Maar zorg tegelijkertijd dan ook voor een goede opleiding. Als ze dan van die kostschool afkomen zijn ze ook meteen nuttig voor het land. Begrijp me goed ook ik erger me er aan als Allochtonen een Nederlander in elkaar slaan, of als ik weer eens allochtonen in hun eigen mengelmoesje hoor praten, maar we hebben het nou eenmaal toegestaan dat ze hier wonen en om ze dan weg te sturen is nogal schofterig. Het enige wat we kunnen doen is deze fout in de toekomst niet weer te maken. En bovendien wat is Minister Nawijn van plan met de criminele Nederlanders? Worden die dan soms naar een onbewoond eiland gestuurd?

Dan is er nog een LPF minister waar ik het absoluut niet mee eens ben: Minister Heinsbroek. Deze wijze man wil niet verder bezuinigen, maar extra geld in de economie steken om die daardoor uit het slop te halen. Opzich is dat niet eens zo'n slecht plan, maar denk ook is aan de gevolgen dan. De staatschuld zal hierdoor alleen maar weer groter worden. Gaat het dan dus beter met de economie, dan zal een groot deel van winst daarvan in het aflossen van de staatsschuld gestoken moeten worden.

Geweldige vent dus die Heinsbroek.

Kortom de LPF is net een circus, je lacht je een ongeluk om al die clowns.

Rickert


Is dit al beter of wat kan e rnu allemaal nog aan veranderd worden?
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2002, 11:57
Verwijderd
Howdy,

Het schrijven van een column is een moedige bezigheid. Je moet inspelen op actualiteiten, de mensen daarmee voor de kop meppen en ze misschien na laten denken.

Inspelen op de actualiteiten doe je goed, maar dat is niet zo heel erg moeilijk; Nederland is al weken In De Ban Van De LPF. Als je een column schrijft over een onderwerp dat al zo erg uitgemolken is, dan is het het mooist als je vernieuwend bezig bent.

Dat ontbreekt in jouw column. Je constateert dat de LPF een bende losgeslagen maloten is, maar dat wist iedereen al. Je komt vervolgens met een nogal vreemde brainwash-oplossing van een bepaald probleem dat je gesimplificeerd weergeeft, schopt daarna Minister "Mid-life Crisis Anyone?" Heinsbroek nog eens in het kruis, en besluit.

Qua inhoud en opbouw denk ik dat je dus nog wel wat kan verbeteren.

Je stijl vind ik zelf wel beter. De vergelijking met Nederlands als ziek lichaam met koorts en de LPF als bacterie is wel een aardige, en je gooit er soms best vermakelijke zinnen uit. Je maakt aardig wat (spel)fouten (zie onder), maar dat mag de pret niet drukken.

Ik zou je adviseren eens een ander onderwerp te kiezen en de mensen wat nieuws te vertellen. Ik zou je ook aan willen raden de tweede alinea nog eens na te lezen, want door het probleem zo simpel voor te stellen en op een nogal grove manier te behandelen, zal je minder snel serieus genomen worden.

Hier wat fouten:

Schrijf 'eerste', 'tweedehands' en 'één' voluit.

"...bedoelt heeft." - Bedoeld heeft.

"...verwijdert worden..." - Verwijderd worden.

"Ik zou zeggen uitstoten die bacterie en dat zeg ik niet zomaar." - Die zin rammelt nogal. Je hebt in ongeveer drie à vier andere gevallen ook ruzie met waar de punt of komma moet. Lees nog eens goed na.

"...marokanen..." - Marokkanen.

Dat was het.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 12:29
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Ten eerste wil ik je feliciteren met je wil om columns te schrijven. Wanneer je hiermee door wilt gaan (en hopelijk doe je dat ook)zul je merken dat een goede columnist aardig betaald wordt, en dat je (mede daardoor ) meer lol krijgt in het schrijven van columns.

Ik ben het eens met LUH-3417 dat het onderwerp niet origineel is, maar het is natuurlijk ook moeilijk om in de LPF-hype met een ander goed onderwerp te komen. Bovendien zijn dit soort onderwerpen een prima manier om een eigen stijl te ontwikkelen.

Als je het gaat hebben over een uitgekauwd onderwerp als deze, is het wel raadzaam een compleet andere vorm te kiezen, wat alles op een humoristische manier relativeert. Probeer daarbij niet te vallen in cliche's. Iedereen zal bijvoorbeeld vinden dat Ferry Hoogendijk een kwal van de bovenste plank is, maar het komt veel leuker over als je het gaat hebben over zijn verschrikkelijke blouse, of over zijn vlassige haar wat gewoon schreeuwt om een haartransplantatie. Laat je fantasie de vrije loop, en er komt vanzelf wel wat leuks uit.

Tot zover mijn commentaar. Bedenk trouwens wel dat een goede columnist niet met een potloodje alle kritiekpunten afgaat van anderen, maar zoveel mogelijk in zijn eigen bewoordingen en zijn eigen stijl verder gaat. Dan zul je ook veel meer voldoening krijgen in je eigen werk. Wanneer je het echt niet meer weet, kun je ook columns van anderen lezen. Bij het Parool zitten een paar goede, maar ook de columnisten van het NRC zijn zeker niet slecht. Dan kun je eens zien wat zij doen met actuele onderwerpen, en zo mogelijk wat inspiratie halen voor een eigen column (die misschien wel veel beter is )

Succes verder.
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 14:16
rickert
rickert is offline
dus als ik het goed begrijp:

ik kan beter een origineler onderwerp kiezen.
Of op een wat grappigere manier er op ingaan
ik moet beter op m'n spelling nog letten

nog meer tips...??
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 14:21
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
rickert schreef:
dus als ik het goed begrijp:

ik kan beter een origineler onderwerp kiezen.
Of op een wat grappigere manier er op ingaan
ik moet beter op m'n spelling nog letten

nog meer tips...??
Zorg dat je mensen van de eerste tot de laatste letter boeit. Maar dat doe je door deze drie dingen op te volgen, dus nee.

Ik vond het wel een aardige collumn
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 15:02
rickert
rickert is offline
Citaat:
scimmia schreef:
Zorg dat je mensen van de eerste tot de laatste letter boeit. Maar dat doe je door deze drie dingen op te volgen, dus nee.

Ik vond het wel een aardige collumn
gnegne danks.... weet iemand trouwens nog een andere site waar je dit soort dingen kan publiceren...??
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 16:33
Verwijderd
Misschien nog een tip; je moet nooit een blad voor de mond nemen. Als iemand je niet wilt publiceren omdat je te grof bent, dan ligt de fout geheel en al bij hen, nooit bij jou.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 18:04
rickert
rickert is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Misschien nog een tip; je moet nooit een blad voor de mond nemen. Als iemand je niet wilt publiceren omdat je te grof bent, dan ligt de fout geheel en al bij hen, nooit bij jou.

LUH-3417
goed dat je t zegt.... ik wou namelijk een veel groffer alternatief geven bij deze column maar d8 dat die te hard zou zijn namelijk:


MInister Nawijn is bijvoorbeeld met het belachelijke plan gekomen om marokkanen die een dilect gepleegd hebben.het land uit te gooien. Ik bedoel gooi ze dan in de noordzee met 5 kilo aan hun been. Dat is nog leuk om te zien ook. He Jan Peter misschien een idee om daar 10euro entree voor te vragen? Dat scheelt weer bij de bezuinigingen.

Vind ik zelf te hard.... maar ja misschien denk jij daar anders over??
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 18:17
Verwijderd
Je mag het zo hard maken als je wilt, als het maar een functie heeft. Als je beslissingen van het kabinet overneemt, overdrijft en dan als een martelwerktuig afschildert, dan mag je zo grof zijn als je wilt. Dat heb je nodig om hen belachelijk te maken.

Als je je eigen mening geeft, dan moet je toch wel oppassen. Zomaar grof doen zonder reden wordt snel gezien als kinderachtige uitvlucht, omdat je niet dieper er op in kan gaan.

Je moet het proberen te combineren. Grof en inhoudelijk zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 18:27
®Observer
Avatar van ®Observer
®Observer is offline
Een goede site om columns als deze te publiceren is http://www.columnx.nl . Of probeer het eens bij fok.nl, al denk ik dat ze daar al genoeg columnisten hebben. Een voordeel bij Fok! is dat eronder reacties gegeven kunnen worden. Bij columnx is dat niet zo.

Ik vond dat "groffe stukje" van je trouwens erg leuk
__________________
http://www.robwiltekenen.nl
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 13:48
rickert
rickert is offline
ik moet morgen een column af hebben weer voor de website waar ik ze voor schrijf... (jaja deadline ) maare ik twijfel dus 3 onderwerpen:

Prins Claus (Lijkt mij de minste want wat moet ik dr over zeggen ken die man niet zo goed)
Het hedendaagse voetbal in de eredivise
Nederhop

welke lijkt jullie dan het leukst??
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 16:58
Verwijderd
Ik vind het onderwerp LPF erg afgezaagd, en erg cliché actueel. Het is eigenlijk meer een betoog dan een column. Niks grappigs, geen leuke manier van verwoorden, maar een beetje standaard...

Ook die laatstgenoemde onderwerpen zijn wat afgezaagd...het is zo onorigineel...Niet lullig bedoeld, maar zo zie ik het gewoon.

Probeer eens te komen met een onderwerp dat als een verrassing komt. Bijvoorbeeld euh...'Een dag uit het leven van een stoeptegel'
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 17:30
rickert
rickert is offline
Citaat:
N00dles schreef:
Ik vind het onderwerp LPF erg afgezaagd, en erg cliché actueel. Het is eigenlijk meer een betoog dan een column. Niks grappigs, geen leuke manier van verwoorden, maar een beetje standaard...

Ook die laatstgenoemde onderwerpen zijn wat afgezaagd...het is zo onorigineel...Niet lullig bedoeld, maar zo zie ik het gewoon.

Probeer eens te komen met een onderwerp dat als een verrassing komt. Bijvoorbeeld euh...'Een dag uit het leven van een stoeptegel'
ook nederhop niet origineel?? die vonnik nog wel origineel moek zeggen
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 10:38
rickert
rickert is offline
nou hier dan een nieuwe column, ik vind hem zelf wat minder, maar ja. Zelf vind ik hem aan de saaie kant en beetje spreekbeurt achtig, maar meer kon ik dr niet van maken dit keer!


" Van A t/m Z"

Nederhop begint steeds meer voet aan de grond te krijgen. was het begin jaren 90 extince met z'n spraakwater die Nederhop voor het eerst op de kaart zette. Zijn het nu Brainpower en E-Life die hiphop Nederland . En daar gaat deze column over: Nederhop; van Brainpower tot E-life, tot extince en osdorp posse.

Extince brak in 1994 door met spraakwater, Na eerst een nummer met Osdorp Posste te hebben opgenomen genaamd "Turbotaal". Waar iedereen snel een langspeler an deze man verwachtte duurde het 4 jaar voordat Binnenlandse Funk uitkwam. Werd extince nog even gedist met " Braakwater" door het zielig tegenspartelende kikkervisje in de grote hiphopvijfer Osdorp Posse. Met kaal of kammen sloeg hij keihard en op ene speelse wijze terug!

Osdorp Posse het woord is gezegd, want wat zijn dat een stel zichzelf ophemelende matige rappers. Met flauwe standaatteksten en een hakkelende Def P rekent Osdorp Posse zich zo'n beetje tot grondleggers van de Nederhop. Dat kan misschien wel zo zijn, maar waar de Nederhop doorgroeide en door blijft groeien blijfts Osdorp Posse steken op het zelfde niveau.

Met gelukkig is er behalve Extince nog meer goeds in Hiphoppend Nederland. E-life timmert eker de laatste tijd zeer nadrukkelijk aan de weg. En met succes. Lekkere beats met een zware bas stem blijkt fantastishc te klinken. Ook heeft deze man humor, blijkend uit zijn optredens bij Kevin Masters.

Dan als laatste onze enige echte mislukte eminem look-a-like Brainpower. Qua beats zijn brainpowers nummers echt wel lekker om te horen. Het is alleen zo jammer dat hij ze rapt. Zijn teksten zijn flauw en nietszeggend. enkele uitzonderingen daargelaten )Je moest waarschijnlijk gaan). Ook live is hij niet al te speciaal, hij rapt daar saai en eentonig als een huisvrouw die iedere dag weer hetzelfd eten maakt.

Kortom Nederhop leeft wel, maar het is hetzelfde als leraren, veel saai, veel hetzelfde en sommigen cool.

Rickert
__________________
het nare van spijt het is het is altijd te laat en nooit op tijd
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 11:18
Vinzz
Avatar van Vinzz
Vinzz is offline
uhm ja die laatste vind ik wel erg slecht..en dat heb ik het vooral over de inhoud, waarneer kom je van extince zijn pik af? en geloof me nederlandstalige hiphop is echt wel meer als "brainpower (eminem look-a-like?! *proest*) ,elife,extince,op" ga je er eerst maar beter in verdiepen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 22:57
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Ik ben Krijn gewend, dus dit is eigenlijk verschrikkelijk slecht..

(anderen hebben al genoeg opbouwend kritieken geuit)
__________________
Project Mayhem
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 11:16
zjempoow
Avatar van zjempoow
zjempoow is offline
Citaat:
jabbahw0ck schreef:
Ten eerste wil ik je feliciteren met je wil om columns te schrijven. Wanneer je hiermee door wilt gaan (en hopelijk doe je dat ook)zul je merken dat een goede columnist aardig betaald wordt, en dat je (mede daardoor ) meer lol krijgt in het schrijven van columns.

Ik ben het eens met LUH-3417 dat het onderwerp niet origineel is, maar het is natuurlijk ook moeilijk om in de LPF-hype met een ander goed onderwerp te komen. Bovendien zijn dit soort onderwerpen een prima manier om een eigen stijl te ontwikkelen.

Als je het gaat hebben over een uitgekauwd onderwerp als deze, is het wel raadzaam een compleet andere vorm te kiezen, wat alles op een humoristische manier relativeert. Probeer daarbij niet te vallen in cliche's. Iedereen zal bijvoorbeeld vinden dat Ferry Hoogendijk een kwal van de bovenste plank is, maar het komt veel leuker over als je het gaat hebben over zijn verschrikkelijke blouse, of over zijn vlassige haar wat gewoon schreeuwt om een haartransplantatie. Laat je fantasie de vrije loop, en er komt vanzelf wel wat leuks uit.

Tot zover mijn commentaar. Bedenk trouwens wel dat een goede columnist niet met een potloodje alle kritiekpunten afgaat van anderen, maar zoveel mogelijk in zijn eigen bewoordingen en zijn eigen stijl verder gaat. Dan zul je ook veel meer voldoening krijgen in je eigen werk. Wanneer je het echt niet meer weet, kun je ook columns van anderen lezen. Bij het Parool zitten een paar goede, maar ook de columnisten van het NRC zijn zeker niet slecht. Dan kun je eens zien wat zij doen met actuele onderwerpen, en zo mogelijk wat inspiratie halen voor een eigen column (die misschien wel veel beter is )

Succes verder.
jabba kan het weten
__________________
nu is de boot aan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Vraag over columns
Lalala1111
3 05-04-2006 17:46
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column (2)
Ieke
0 09-02-2005 14:17
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column
Ieke
0 06-02-2005 23:10
Verhalen & Gedichten Column - Geen titel
Mother Earth
4 25-10-2003 22:15
Verhalen & Gedichten Het Officiële Column-Reageertopic.
®Observer
36 19-06-2003 20:58
Verhalen & Gedichten De Lezer (column)
®Observer
1 21-10-2002 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.