Oud 16-04-2014, 19:59
Rckw
Rckw is offline
Hoi allemaal,
Dit jaar doe ik staatsexamens om mijn gymnasiumdiploma te halen. Ik heb in de vijfde en vierde klas al een paar vakken gedaan en nu rond ik de rest af.
Zijn er hier anderen die ook staatsexamens (willen) gaan doen? Of heeft iemand (ook gewoon schoolleerlingen) vragen over hoe het werkt of wat mijn ervaringen ermee zijn?
Het zou fijn zijn om andere staatsexamenkandidaten tegen te komen, ik ken namelijk niemand die dit ook doet!
Advertentie
Oud 17-04-2014, 11:24
laartje205
laartje205 is offline
Ik moet ook staatsexamen doen! Mijn school is erg klein en ze hebben geen schoolexamens, vandaar. En als ik toch vragen mag stellen, hoe zit het met compensatiepunten? Iedereen bij mij op school zegt iets anders, ook de examencoordinatoren
Oud 19-04-2014, 08:33
Rckw
Rckw is offline
Citaat:
Ik moet ook staatsexamen doen! Mijn school is erg klein en ze hebben geen schoolexamens, vandaar. En als ik toch vragen mag stellen, hoe zit het met compensatiepunten? Iedereen bij mij op school zegt iets anders, ook de examencoordinatoren
Compensatiepunten? Sorry, ik snap niet wat dat zijn. Zelf zit ik namelijk niet op een school, ik krijg thuisonderwijs. Bedoel je de regeling over wanneer je geslaagd bent? Voor zover ik weet is dat precies hetzelfde als op school.
Echt leuk om een andere staatsexamenkandidaat tegen te komen! Heb je al eerder staatsexamen gedaan? Bijvoorbeeld voor ANW en maatschappijleer, die ronden sommige scholen in 4 havo of 5 vwo al af?
Oud 21-04-2014, 09:11
Verwijderd
Ik doe dit jaar, naast mijn reguliere examen op school, één staatsexamen voor een vak dat ik op mijn school niet kan volgen.
Oud 21-04-2014, 13:01
Verwijderd
Russisch?
Oud 21-04-2014, 20:48
Rckw
Rckw is offline
Etmakas, welk vak doe jij? Ken jij iemand die ervaring heeft met staatsexamen en die je kan helpen met de voorbereiding? Zo niet, dan kun je gerust vragen stellen
Oud 21-04-2014, 23:45
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik doe dit jaar staatsexamen Engels, Nederlands en Geschiedenis op VWO niveau voor toelating tot de universiteit.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Oud 22-04-2014, 08:25
Rckw
Rckw is offline
Citaat:
Ik doe dit jaar staatsexamen Engels, Nederlands en Geschiedenis op VWO niveau voor toelating tot de universiteit.
Leuk! Engels en geschiedenis (vwo) heb ik vorig jaar gedaan. Nederlands moet dit jaar...
Oud 24-04-2014, 07:08
Verwijderd
Citaat:
Etmakas, welk vak doe jij? Ken jij iemand die ervaring heeft met staatsexamen en die je kan helpen met de voorbereiding? Zo niet, dan kun je gerust vragen stellen
Russisch, en nee, niemand!

Wat ik me afvroeg hè - hoe weet je precies waar je wanneer moet zijn voor de schriftelijke examens? Dat snap ik niet precies. Want er is een Russisch op 26 mei en een Russisch schrijfvaardigheid op 28 mei. Moet ik daar dan allebei heen? En waar?
Oud 24-04-2014, 11:05
Rckw
Rckw is offline
"Wat ik me afvroeg hè - hoe weet je precies waar je wanneer moet zijn voor de schriftelijke examens? Dat snap ik niet precies. Want er is een Russisch op 26 mei en een Russisch schrijfvaardigheid op 28 mei. Moet ik daar dan allebei heen? En waar? "

Ja, daar moet je allebei heen. Het centraal examen Russisch op de 26e is de normale CE leesvaardigheid. Ik doe geen Russisch, maar ik neem aan dat dat hetzelfde is als de andere moderne talen (teksten lezen en vragen beantwoorden). Het examen schrijfvaardigheid bestaat uit een brief schrijven. Dat duurt 2 uur. De opgave en het correctievoorschrift van vorig jaar staan hier: http://www.duo.nl/particulieren/staa...efenen-vwo.asp (havo of vmbo staat links)

Waar weet ik niet. Als je in de buurt van Amsterdam woont, ga je naar het Aristo centrum in Sloterdijk. Maar het hangt af van waar je woont. Waarschijnlijk krijg je een brief van de DUO of staat het op de site.
Oud 29-04-2014, 20:24
Rckw
Rckw is offline
Etmakas, heb jij al een oproep van de DUO-IB ontvangen? Daarop staat waar en wanneer je examens zijn en welke hulpmiddelen je mag meenemen (een Russisch woordenboek bijvoorbeeld).
En heb je je leeslijst al opgestuurd?
Oud 29-04-2014, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Etmakas, heb jij al een oproep van de DUO-IB ontvangen? Daarop staat waar en wanneer je examens zijn en welke hulpmiddelen je mag meenemen (een Russisch woordenboek bijvoorbeeld).
En heb je je leeslijst al opgestuurd?
Leeslijst opgestuurd, DUO-IB-oproep volgens mij nog niet. Die moet er morgen toch zijn? IK rijd morgen naar mijn oude huis en als hij daar niet ligt, dan ga ik bellen.
Oud 30-04-2014, 09:00
Rckw
Rckw is offline
Als je nog niet weet waar je precies moet zijn, alle locaties staan hier: http://www.duo.nl/particulieren/staa...sexamen-vo.asp
Oud 30-04-2014, 13:30
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Leuk! Engels en geschiedenis (vwo) heb ik vorig jaar gedaan. Nederlands moet dit jaar...
Hoe was geschiedenis? Ik heb al 7 jaar geen geschiedenis vak meer gevolgd dus ben bang dat dit erg zwaar gaat worden. Ik volg wel een examentraining volgende week dus ik hoop dat ik daar wat aan heb.

Om Nederlands en Engels maak ik me niet zo druk, behalve dat ik er nog zo veel boeken voor moet lezen >.>
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Oud 02-05-2014, 20:27
Rckw
Rckw is offline
Citaat:
Hoe was geschiedenis? Ik heb al 7 jaar geen geschiedenis vak meer gevolgd dus ben bang dat dit erg zwaar gaat worden. Ik volg wel een examentraining volgende week dus ik hoop dat ik daar wat aan heb.

Om Nederlands en Engels maak ik me niet zo druk, behalve dat ik er nog zo veel boeken voor moet lezen >.>
Hebben de mensen van examentraining ervaring met staatsexamens? De mondeling is namelijk heel anders dan het centraal examen.
Je krijgt een nieuw syllabus. Dat is (voor vwo in ieder geval) een syllabus van een afgelopen jaar. Via examenblad.nl kun je de stofomschrijving van dat jaar vinden. Leer de details daarin nauwkeurig.
Er wordt ook verassend veel algemene kennis gevraagd, over alle tijdvakken. Zorg dat je in ieder geval de 'kenmerkende aspecten' van elk tijdvak heel goed kent.
Kijk maar naar de vakinformatie voor jouw niveau. Daarin staan de onderwerpen/thema's die je moet kennen. Download de stofomschrijving en leer die goed, evenals de kenmerkende aspecten van de 10 tijdvakken.
Tot slot moet je veel politieke geschiedenis van Nederland kennen. Wanneer zijn de partijen opgericht, wanneer begon de sociale wetgeving, enz.
Oud 06-05-2014, 14:30
larissaaa
larissaaa is offline
Ik doe ook staatsexamen ! Alleen dat op vmbo niveau..
Ik ben eigenlijk best wel bang, qua compensatiepunten hoe het gaat lopen.
Ik wil iig volgend jaar wel naar mijn vervolgopleiding !
Ik wens iedereen succes met hun examen
Oud 06-05-2014, 20:09
Rckw
Rckw is offline
Citaat:
Ik wens iedereen succes met hun examen
Jij ook succes!
Oud 08-05-2014, 16:22
larissaaa
larissaaa is offline
Citaat:
Jij ook succes!
Dankjewel
Ads door Google
Oud 11-05-2014, 17:38
Sortjuh
Avatar van Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
Hebben de mensen van examentraining ervaring met staatsexamens? De mondeling is namelijk heel anders dan het centraal examen.
Je krijgt een nieuw syllabus. Dat is (voor vwo in ieder geval) een syllabus van een afgelopen jaar. Via examenblad.nl kun je de stofomschrijving van dat jaar vinden. Leer de details daarin nauwkeurig.
Er wordt ook verassend veel algemene kennis gevraagd, over alle tijdvakken. Zorg dat je in ieder geval de 'kenmerkende aspecten' van elk tijdvak heel goed kent.
Kijk maar naar de vakinformatie voor jouw niveau. Daarin staan de onderwerpen/thema's die je moet kennen. Download de stofomschrijving en leer die goed, evenals de kenmerkende aspecten van de 10 tijdvakken.
Tot slot moet je veel politieke geschiedenis van Nederland kennen. Wanneer zijn de partijen opgericht, wanneer begon de sociale wetgeving, enz.
Bedankt voor de tips! Ik heb veel aan de examentraining gehad voor het schriftelijk examen. Volgend weekend veel leren en dan denk ik dat het wel goed moet komen.
__________________
Sort zegt het en Sort is de baas. © Not for Sale | Hertog Jan.<3 | Stem BLANCO!! | ST!
Oud 24-05-2014, 08:51
Rckw
Rckw is offline
Veel succes aan iedereen die volgende week nog examen heeft, bijvoorbeeld de rekentoets of schrijfvaardigheid voor een taalvak!
Oud 24-05-2014, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Veel succes aan iedereen die volgende week nog examen heeft, bijvoorbeeld de rekentoets of schrijfvaardigheid voor een taalvak!
Dank! Ik heb nog leesvaardigheid én schrijfvaardigheid.
Oud 24-05-2014, 20:51
Rckw
Rckw is offline
O ja, jij deed toch Russisch? Zelf heb ik nog de rekentoets en schrijfvaardigheid Frans.
Oud 25-05-2014, 08:44
Verwijderd
Ja!

Succes.

Nog een vraagje: is er daar iets van een plek waar ik mijn portemonnee en telefoon enzo veilig kan achterlaten?
Oud 25-05-2014, 08:54
Rckw
Rckw is offline
Citaat:
Nog een vraagje: is er daar iets van een plek waar ik mijn portemonnee en telefoon enzo veilig kan achterlaten?
Ik weet niet op welke locatie jij examen doet, maar ik ga ervan uit dat het ongeveer hetzelfde is als op mijn locatie (Amsterdam): je kunt je jas, tas enz. achterin de examenzaal laten liggen (als je telefoon helemaal uit staat natuurlijk). Als je voor het einde van het examen weggaat, dan kun je die gewoon meteen meenemen.
Wist je trouwens dat je altijd een laptop mag gebruiken bij de examens? Het is heel handig voor schrijfvaardigheid, omdat je dan geen tijd kwijt bent aan woorden tellen en netjes overschrijven. Je krijgt ter plekke een USB-stick waarop je je opdracht opslaat. Na afloop wordt het geprint. Je mag zelfs de spellingscontrole gebruiken, ook voor een vreemde taal. Je moet dan wel zorgen dat je een volle batterij hebt, maar in mijn ervaring zijn er op de examenlocatie ook gewoon verlengsnoeren aanwezig voor wie een oplader mee heeft.
Oud 26-06-2014, 14:06
Daan Schenk
Daan Schenk is offline
ik doe staats examen om dat mijn school erg klein is. iedereen heeft ze diploma al behalve ik!
Advertentie
Oud 27-06-2014, 15:45
Rckw
Rckw is offline
Daan -- ja, vervelend hè. Mijn vrienden en neef zijn ook allemaal geslaagd, zelfs de mensen die moesten herkansen, en hebben nu vakantie. Maar het kan heel gezellig zijn op de mondeling-locatie, dus dat is wel leuk. Ik neem aan dat je klasgenoten meegaan naar de mondelingen?
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] vavo met staatsexamen mogelijk?
dolunay
1 28-06-2014 12:00
Werk, Geld & Recht Vergoeding bij staatsexamen?
Annefleur28
2 17-11-2012 17:10
Studeren Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt!
staatsexamen112
0 23-01-2011 11:20
Studeren Staatsexamen
Kaka8
6 20-10-2010 21:14
Eindexamens 2005 Staatsexamen
pinkkashmir
24 30-06-2005 17:41
Algemene schoolzaken staatsexamen....
verdrietje
9 08-08-2002 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.