Oud 10-04-2006, 16:33
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 10-04-2006 @ 17:31 :
Ik krijg het bij bepaalde personen die maar door blijven drammen over vegetarisch worden het wel klaar om dan gewoon vlees te vragen/maken.



En er is wel een goede reden om geen vlees te eten?
Ik dram er ook nooit over door Ieder z'n keuze hoor, als mensen horen waarom ik geen vlees eet (oa. omdat ik er buikpijn door krijg maar ook omdat ik niet blij word van de bioindustrie) dan leg ik ze dat uit, aan hen 'wat ze daar dan mee doen'.
Advertentie
Oud 10-04-2006, 16:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Maar, maar...vlees is lekker
Oud 10-04-2006, 18:06
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 10-04-2006 @ 17:31 :


En er is wel een goede reden om geen vlees te eten?
__________________
look back and laugh
Oud 10-04-2006, 18:18
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Ik zat vandaag een beetje te lezen over freeganism en het trekt me best aan eigenlijk. Ik ga vanavond misschien kijken of er te dumpster diven valt hier.
__________________
Oud 10-04-2006, 18:48
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
suvórov schreef op 10-04-2006 @ 19:18 :
Ik zat vandaag een beetje te lezen over freeganism en het trekt me best aan eigenlijk. Ik ga vanavond misschien kijken of er te dumpster diven valt hier.
zoals jij het zegt is het bijna culinair
Oud 10-04-2006, 19:14
TechXP
TechXP is offline
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 10-04-2006, 19:44
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
suvórov schreef op 10-04-2006 @ 19:18 :
Ik zat vandaag een beetje te lezen over freeganism en het trekt me best aan eigenlijk. Ik ga vanavond misschien kijken of er te dumpster diven valt hier.
wat is dat?
__________________
dracula is sexy
Oud 10-04-2006, 20:16
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Black Soul schreef op 10-04-2006 @ 20:44 :
wat is dat?
Leven van andermans-/bedrijfs-afval.
__________________
Oud 10-04-2006, 20:25
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
suvórov schreef op 10-04-2006 @ 19:18 :
Ik zat vandaag een beetje te lezen over freeganism en het trekt me best aan eigenlijk. Ik ga vanavond misschien kijken of er te dumpster diven valt hier.
Je had twee weken geleden naar de supermarkt waar ik werk moeten komen.

Zo´n halve Sita/container met voedsel weggegooid omdat er na een brand in het magazijn´mogelijk enige rook op de verpakking zou kunnen komen, en het product kon schaden´

TE zonde
Oud 10-04-2006, 21:46
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 10-04-2006 @ 19:06 :
Ik kan het beter.



Bloem had trouwens wel een goede reden. Maar dat is ook een uitzondering.
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Oud 11-04-2006, 13:57
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 10-04-2006 @ 16:42 :
Vind ik niet. Ik heb er bewust voor gekozen geen vlees meer te eten, mede omdat ik vind dat je het niet elke dag hoeft te eten. Dan past het niet in m'n stijl om die mensen wel vlees voor te schotelen. Ze kunnen best een keertje zonder. Het is niet de bedoeling dat ze ook vega worden, maar ze kunnen het tenminste een keertje proberen.

Sowieso hebben de meeste vleeseters er niet over nagedacht wáárom ze vlees eten. Mocht diegene een erg goede reden hebben wil ik 'm best vlees geven..

Ik kan er inkomen dat je vleeseters geen vlees voor wil schotelen, want dan koop je in principe toch nog vlees en steun je de bio-industrie ook al eet je het zelf niet op.

Maar ik vind de reden : "ze kunnen best een keertje zonder" niet zo erg opgaan. Net alsof jij uitmaakt wat iemand anders eet, en ik denk dat veel vleeseters heus wel een keertje vegetarisch gegeten hebben (ik ook).
Ik heb verder ook geen problemen met vegetarisch eten ofzo zolang er niet te veel groente in zit.

+ ik heb er wél over nagedacht waarom ik vlees eet.
1) ik vind het lekker
2) ik lust bijna geen groenten en fruit, als ik vegetariër zou worden zou ik voor mijn gevoel veel voedingsstoffen missen
3) ik zou niet aan m;n dagelijkse hoeveelheid calorieën komen zonder vlees (heb eigenlijk al m'n hele leven last van ondergewicht, zit nu op gezond gewicht en wil dat graag zo houden). Of ik zou de hele dag snoep moeten vreten maar da's ook niet echt gezond.

Dus als iemand wat aan punt 2+3 zou kunnen doen zou ik nog best overwegen om vegetariër te worden, eigenlijk.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 11-04-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Syzygy schreef op 11-04-2006 @ 14:57 :
[B2) ik lust bijna geen groenten en fruit, als ik vegetariër zou worden zou ik voor mijn gevoel veel voedingsstoffen missen
3) ik zou niet aan m;n dagelijkse hoeveelheid calorieën komen zonder vlees (heb eigenlijk al m'n hele leven last van ondergewicht, zit nu op gezond gewicht en wil dat graag zo houden). Of ik zou de hele dag snoep moeten vreten maar da's ook niet echt gezond. [/B]
2) ik ook niet. vegetarier worden houdt toch ook niet in dat je alleen nog maar groente en fruit eet je eet gewoon wat je lekker vindt, min vlees
3) vegaburgers, quorn, tofu, seitan; zitten ook calorieen in. je valt in de regel niet zomaar af als je ophoudt met vlees eten (i wish)
Oud 11-04-2006, 14:14
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Yuck, onhygienisch. Al die bacterien van het vlees hangen in de keuken rond. Om nog maar te zwijgen over zoenen.

Zeg nooit nooit... hoewel ik een slechte ervaring heb samen met vleeseters te leven. Hetzelfde geldt voor mensen die over het algemeen ongezond leven. Weinig beweging, chronisch verslaafd aan drugs, spiritueel zwak of anderzijds in een negatieve spiraal geraakt.

Kortom vega zegt niet zo enorm veel over een persoon.

Citaat:
Igorrrai schreef op 10-04-2006 @ 08:31 :
En er is wel een goede reden om geen vlees te eten?
1) Het is onnatuurlijk. Geen enkele diersoort doet van nature niet A) zelf haar prooi jagen B) de prooi vervolgens bakken. Prooi wordt van nature altijd zelf gevangen en rauw opgegeten. Dat gebeurt bovendien op een andere manier dan dat de kipfilets richting de schappen gaan. Het is slechts cultureel en moreel geaccepteerd dmv drogredeneringen. Een hond of kat wordt niet opgegeten omdat men daar een band mee heeft en men het niet normaal vindt een 'huisdier' te eten.
2) Het is smerig. Het is dood voedsel. Het rot weg. Vrijwel niemand eet vlees zonder een flinke lading kruiden en/of saus. Je wilt ook niet weten wat er allemaal daadwerkelijk in vlees zit. Dat geldt niet alleen voor gehakt of een frikandel, dat geldt ook voor 'delicatessen' zoals vis of een biefstuk.
3) Het is onnodig. Hoewel ieder dieet en behoefte persoonlijk is, is het eten van vlees onnodig. Dwz: niets dat in vlees zit is en nodig voor de mens en onvervangbaar. De hormonen heb je niet nodig. Proteinen, IJzer, B12 kun je, indien je het nodig hebt in X mate, allemaal elders vandaan halen. Voor het vuur uitgevonden was door de mens aten wij gezond plantjes. Oude culturen (o.a. van China, India, VS, enz) hebben ook lang overleeft dmv vegetarisch, veganistisch dieet plus een spirituele levenswijze waarbij men in harmonieus contact staat met de natuur en het Goddelijke. Het zenuwstelsel is, indien nodig, op andere manieren te stimuleren dan het eten van vlees bijv door het drinken/eten/roken van zwarte thee, peper, knoflook, koffie, tabak, enz.
4) Volgens het Christelijk/Joods geloof hoort het niet, behalve in zeer beperkte mate. Zie bijvoorbeeld The Essene Gospel of Peace, Book One. Er zijn verschillende passages te vinden waar het eten van vlees vergeleken wordt met het dienen van Satan (of iets dergelijks). Vanuit spiritueel opzicht is het disharmonieus en door het te eten wordt meegewerkt aan een holocaust. Je eet iets dat in angst leefde voordat het stierf; je bent wat je eet.
5) Het veroorzaakt ziektes. Om een paar voorbeelden te noemen: Creutzfeldt-Jakob, tuberculosis, osteoporosis, kanker en het werkt pH verlagend terwijl de meeste mensen, met name vleeseters, juist een te lage pH waarde hebben. Rauw eet geen mens het terwijl het ongezond is om voedsel te bakken.

Een paar punten om 'ns goed over na te denken & onderzoeken. Veel plezier
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 11-04-2006, 14:21
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Katje schreef op 11-04-2006 @ 15:00 :
2) ik ook niet. vegetarier worden houdt toch ook niet in dat je alleen nog maar groente en fruit eet je eet gewoon wat je lekker vindt, min vlees
3) vegaburgers, quorn, tofu, seitan; zitten ook calorieen in. je valt in de regel niet zomaar af als je ophoudt met vlees eten (i wish)
Vegavlees heb ik wel eens geprobeerd, van die kleine blokjes en iets wat op een hamburger leek, maar dat smaakte echt heel goor Een soort van bedorven kaas-smaak was dat.

Wat is tofu en seitan? Heb het nog nooit gegeten...
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 11-04-2006, 14:31
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 15:14 :

1) Het is onnatuurlijk. Geen enkele diersoort doet van nature niet A) zelf haar prooi jagen B) de prooi vervolgens bakken. Prooi wordt van nature altijd zelf gevangen en rauw opgegeten. Dat gebeurt bovendien op een andere manier dan dat de kipfilets richting de schappen gaan. Het is slechts cultureel en moreel geaccepteerd dmv drogredeneringen. Een hond of kat wordt niet opgegeten omdat men daar een band mee heeft en men het niet normaal vindt een 'huisdier' te eten.
Kijk naar een vos in een kippenhok, bijt alle kippen dood en eet d'r eentje op. Da's pas diervriendelijk!
En zie het Paardenvlees topic, zijn veel mensen die wel hond/kat/paard zouden eten, alleen kun je honden- en kattenvlees niet echt krijgen in Nederland geloof ik.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 15:14 :

2) Het is smerig. Het is dood voedsel. Het rot weg. Vrijwel niemand eet vlees zonder een flinke lading kruiden en/of saus. Je wilt ook niet weten wat er allemaal daadwerkelijk in vlees zit. Dat geldt niet alleen voor gehakt of een frikandel, dat geldt ook voor 'delicatessen' zoals vis of een biefstuk.
Jij vindt het smerig. Veel mensen blijkbaar niet, anders zouden ze geen vlees eten he. En ik weet best wat voor ranzigheid d'r in een frikandel zit en het boeit me helemaal niks.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 15:14 :

3) Het is onnodig. Hoewel ieder dieet en behoefte persoonlijk is, is het eten van vlees onnodig. Dwz: niets dat in vlees zit is en nodig voor de mens en onvervangbaar. De hormonen heb je niet nodig. Proteinen, IJzer, B12 kun je, indien je het nodig hebt in X mate, allemaal elders vandaan halen. Voor het vuur uitgevonden was door de mens aten wij gezond plantjes. Oude culturen (o.a. van China, India, VS, enz) hebben ook lang overleeft dmv vegetarisch, veganistisch dieet plus een spirituele levenswijze waarbij men in harmonieus contact staat met de natuur en het Goddelijke. Het zenuwstelsel is, indien nodig, op andere manieren te stimuleren dan het eten van vlees bijv door het drinken/eten/roken van zwarte thee, peper, knoflook, koffie, tabak, enz.
Weer, jij vindt dat. En ik heb nou niet echt zin, als ik vegetarisch zou gaan eten om meteen op yoga te gaan en maar meteen te gaan roken.

Naja ik ga d'r niet eens meer verder op in... Ik heb niks tegen vegetariërs, en ik vind het knap dat ze ergens voor staan en principes hebben wat dat betreft. Maar met zo'n verhaal moet je echt niet aankomen, het enige wat je ermee bereikt is dat vleeseters je een zeikerd vinden.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.

Laatst gewijzigd op 11-04-2006 om 14:34.
Oud 11-04-2006, 15:03
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Sarah schreef op 10-04-2006 @ 07:46 :
Daarbij is 'geen vlees eten' het volledig uitsluiten van iets; als je dan één keer wel vlees eet, klopt het 'geen vlees eten' niet meer. Als je wel vlees eet, maar één keertje niet, dan klopt het 'wel vlees eten' nog steeds.
Wat nou wanneer...
1) eenmalig vlees eet zonder het te weten en er niet achter komt / bent gekomen. Ben je dan een vegetarier/vegan, of niet?
2) zelfde als 1, maar je komt er tijdens het eten achter, en stopt met eten.
3) je gelatine-capsules eet. Voorbeeld.
4) je de inhoud van gelatine-capsules eet.

De grap van 1 is dat je niet weet wat je hebt gegeten. Bij 2 heb je er minder van op, maar je bent je er wel bewust van geworden waardoor je jezelf wellicht schuldig voelt en je het wellicht onthoud omdat het wellicht vrijwel nooit voorkomt. Een ander aspect is het vrijwillig versus geforceerd aspect. Dat komt ook bij 3/4 voor. Maar bij 4 is het mogelijk dat het supplement niet goed werkt om deze reden ivm maagzuren (er zijn alternatieven voor gelatine, maar probeer dat maar 'ns te vinden voor bijvoorbeeld ephedra supplement, zelfs voor landen waar het legaal is zoals Duitsland, Belgie, VS geldt: niet te krijgen).

En wanneer de status is verandert naar 'vlees-eter' wanneer verandert de status weer terug naar 'vegetarisch'/'vegan'?

Leek me leuk om te delen als hersenspinsel.

Voor mij persoonlijk geldt: ik vergelijk het met verslaving (bijvoorbeeld het eten van friet elke woensdag, of het roken van sigaretten). Dwz er moet een behoefte zijn aan die vervult wordt en deze behoefte moet regelmatig bestaat in een bepaalde cyclus. Eenmaal gebruikt, moeten er 21 dagen overheen voor de status weer terugverandert wordt. De verslaving is dan vrijwel altijd verholpen hoewel dat van persoon tot persoon, verslaving tot verslaving kan verschillen. De kans om weer verslaafd te raken blijft bestaan, en men moet zichzelf er van weerhouden dat te doen dmv voorzorgsmaatregelen te nemen.

Met andere woorden: is iemand niet verslaafd een vlees, eet deze persoon het nooit, maar eet deze persoon het wel met de kerst om gezellig mee te doen zie ik die persoon niet als vleeseter net zoals ik iemand die doorgaans niet rookt doch enkel met kerst op een feestje een paar sigaretten op steekt niet als roker zie.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 11-04-2006, 15:25
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 11-04-2006 @ 05:57 :
ik lust bijna geen groenten en fruit
Waarom niet?

Noem 'ns voorbeelden? Wat heb je zoal bereidt wat betreft vegetarische of veganistische maaltijden?

Citaat:
als ik vegetariër zou worden zou ik voor mijn gevoel veel voedingsstoffen missen
Zoals?

Citaat:
ik zou niet aan m;n dagelijkse hoeveelheid calorieën komen zonder vlees
Calorien is een fabeltje-verhaal. Het zegt niets tot vrijwel niets.

Wat belangrijker is, of wat op z'n minst ook in overweging moet nemen, zijn zaken zoals:
1) Wat is volgens het ayurvedische systeem je dosha en wat is over het algemeen je guna. Je genen spelen ook een rol. Je bloed-type (ivm lectine gevoeligheid), catabolisch vs anabolisch, hoe je automatische zenuwstelsel in elkaar zit (symapthetic vs parasympathetic) en hoe je oxidatieve systeem in elkaar zit.
2) Welk voedsel eet je, en welk voedsel combineer je met wat (yin en yang voedsel volgens het Chinese systeem, voedsel kan voor acid reactie zorgen, of voor een basis/alkalische reactie zorgen).
3) Op welke tijden eet je, en wat eet je op die tijden? Hoe staat dit in verband met bijvoorbeeld je dosha en je daadwerkelijke behoeften. Wat is de reden dat je eet, en waarom eet je juist datgeen dat je eet.
4) Hoe voel je je voor, tijdens en na de maaltijd. In welke situatie vertoef je. Voel je je gestressed, eet je snel, of eet je rustig en heb je mooie gedachten?
5) Wat is je pH waarde? Je kunt je pH waarde testen dmv je 2de urine van de dag t/m de laatste en die van de eerstvolgende dag te combineren. De pH waarde van je bloed is altijd hetzelfde, maar deze wordt in balans gehouden door de rest van je lichaam, dat vervolgens daar de nadelige gevolgen van kan ondervinden.
6) Voel je je lichamelijk fit? Waar bestaat je dagelijkse beweging uit? Hoe zit je geestelijk in je vel? Heb je bepaalde verslavingen, bijvoorbeeld aan drugs (incl medicijnen) maar ook bijvoorbeeld iets als sigaretten, koffie, (bepaald) eten of sex. Op zich is het belangrijker op welke manier je beweegt, dan de lengte. Mini-trampoline of buikspieroefeningen (Engels: Ab(dominal)s), indien correct gedaan, kunnen gezonder zijn dan een stuk fietsen ofhardlopen.
7) Tenslotte, de elementen: drink je genoeg water, wat voor water (natuurlijk bronwater met pH 7, zonder toevoegde mineralen is het gezondst) op welke momenten drink je water. Krijg je genoeg zonlicht of draag je een (zonnen)bril/lenzen. Adem je snel en onrustig, of adem je diep en langzaam. Dit laatste kun je bijvoorbeeld testen & oefenen met Hearthmath Frame Freezer. Eventueel meditatie kan ook helpen, en is over het algemeen gezond.

Je hoeft mij niet te antwoorden. Dit is voor jezelf. Het zijn zaken die je kunt onderzoeken. Je kunt het doen of laten. Je kunt kijken hoe deze zaken in het verleden waren, hoe ze zijn, hoe ze zo gekomen zijn, en hoe je ze aan zou willen passen of hoe je deze nieuwe informatie toe wilt passen.

Citaat:
(heb eigenlijk al m'n hele leven last van ondergewicht, zit nu op gezond gewicht en wil dat graag zo houden).
Gewicht zegt ook niet zo enorm veel en het verband tussen vlees eten en op gezond gewicht / lichamelijk gezond zijn heb je hier niet mee aangetoont. Ten eerste omdat een relatie geen verband bewijst, ten tweede omdat je een aantal factoren zoals hier boven genoemd buiten beschouwing laat.

Vetten zijn opgeslagen gif. Spieren, daar gaat het om. Om spieren te ontwikkelen heb je proteinen, calcium en magnesium nodig. Proteinen zitten ook in planten. Het is eenvoudig & rationeel te verklaren door middel van de volgende vraag te beantwoorden: waar denk je dat dieren (die wij vervolgens opeten!) hun proteinen vandaan haalden? Geef 'ns voorbeelden bijvoorbeeld van een koe, kip, varken of vis.
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 11-04-2006, 15:42
Vanima Estel
Avatar van Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 11-04-2006 @ 06:31 :
Kijk naar een vos in een kippenhok, bijt alle kippen dood en eet d'r eentje op. Da's pas diervriendelijk!
Dat is zijn instinct. Het zit niet in jouw aard om over straat te lopen en het eerste het beste dat rondhuppelt met je klauwen vast te grijpen en in je mond stoppen, rauw, zonder selectief te werk te gaan als in dat je een (deel van een) hart of lever toevallig niet wilt eten.

Ten tweede is je voorbeeld ironisch aangezien deze vos nooit een kip zou kunnen vangen in een kippenhok, wanneer deze kip niet gevangen zou worden gehouden in een kippenhok door de mens.

Wanneer de kip buiten rond zou lopen en door een vos op zou worden gegeten dan heeft die kip in ieder geval een X aantal jaar in vrijheid geleefd. Zo gaat dat in de natuur. Van nature wordt een kip 15-20 jaar oud.

Wij mensen kennen de doodstraf in Nederland niet. Iemand kan levenslang worden opgesloten, but thats it en dat gebeurd met een reden. De Holocaust gruwelen we. Biologische, chemische, kernwapens keuren we af. Hallabjah, vreselijk. 9/11, vreselijk. Sarin-zelfmoordcommandos in Japan, vreselijk. Dieren daarentegen, worden zonder persoonlijke reden veroordeelt tot gevangenschap, slavernij en/of moord. Duizenden, zonder enige keus. Dat zijn feiten.

Daarnaast hebben we het niet nodig. Ik daag je uit te verklaren waarom jij denkt dat jij vlees 'nodig hebt'. Ik zal het weerleggen, inclusief bronvermeldingen. Vervolgens kun je er voor kiezen je in de argumenten te verdiepen. Da's iets dat sommigen al jaren doen...

Citaat:
En zie het Paardenvlees topic, zijn veel mensen die wel hond/kat/paard zouden eten, alleen kun je honden- en kattenvlees niet echt krijgen in Nederland geloof ik.
(Je vergelijking gaat niet in op enkele aspecten die ik daar schreef; deze staan nogmaals in het derde stukje hieronder aangegeven.)

Arrr... paardenvlees komt vrij veel voor. Het wordt echter niet op zo'n manier op de markt gebracht, om marketingtechnische redenen.

Daarnaasr, ik geloof dat het dierenasiel bomvol zit. Die dieren worden helaas meestal afgemaakt. Dus sla je slag, zou ik zeggen tegen diegenen die beweren dat ze het zouden eten (topic gelezen; betreft een zeer kleine minderheid en ik moet 't nog zien).

Dus: jaag op je eigen hond of kat of die van de buren of koop er een uit het dierenasiel. Eet 'm daarna op, rauw, zonder al te selectief te werk te gaan.

Dat doe je niet want dat is niet natuurlijk.

Citaat:
Jij vindt het smerig. Veel mensen blijkbaar niet, anders zouden ze geen vlees eten he.
Lees nou toch 'ns wat ik schrijf? Veel mensen eten het met zooi kruiden en sausjes, en eten het beslist niet rauw, en hebben het ook nooit zelf gevangen. Waarom niet. Omdat het anders te smerig is. Te confronterend. Je moet je kop in het zand steken om zoiets lekker te vinden.

Citaat:
En ik weet best wat voor ranzigheid d'r in een frikandel zit en het boeit me helemaal niks.
Vertel? Ooit een frikandel of gehaktbal gehad zonder kruiden er in? Eet je ze zonder sausje? Kun je denken aan wat er in zit terwijl je het eet?

Citaat:
Weer, jij vindt dat. En ik heb nou niet echt zin, als ik vegetarisch zou gaan eten om meteen op yoga te gaan en maar meteen te gaan roken.
Het is maar de vraag of je je zenuwstelsel moet stimuleren. Je komt vrij opgefokt en onrustig over...
__________________
Herendil fir et mor! Aureldi auta Elessar tintilar, a ezella Tarmenel. Lyë estel.
Oud 11-04-2006, 17:14
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 15:14 :
1) Het is onnatuurlijk. Geen enkele diersoort doet van nature niet A) zelf haar prooi jagen B) de prooi vervolgens bakken. Prooi wordt van nature altijd zelf gevangen en rauw opgegeten. Dat gebeurt bovendien op een andere manier dan dat de kipfilets richting de schappen gaan. Het is slechts cultureel en moreel geaccepteerd dmv drogredeneringen. Een hond of kat wordt niet opgegeten omdat men daar een band mee heeft en men het niet normaal vindt een 'huisdier' te eten.

Jaja ik heb die vos geleerd om kippen te eten.

2) Het is smerig. Het is dood voedsel. Het rot weg. Vrijwel niemand eet vlees zonder een flinke lading kruiden en/of saus. Je wilt ook niet weten wat er allemaal daadwerkelijk in vlees zit. Dat geldt niet alleen voor gehakt of een frikandel, dat geldt ook voor 'delicatessen' zoals vis of een biefstuk.

Jouw menig. En zeg nou zelf, als je een krop sla 2 weken laat staan is het ook niet meer eetbaar he? En eet jij die sla ook gewoon zonder wat erbij? Meestal niet toch.
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Oud 11-04-2006, 18:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 11-04-2006 @ 15:31 :
[B]Kijk naar een vos in een kippenhok, bijt alle kippen dood en eet d'r eentje op. Da's pas diervriendelijk!
En zie het Paardenvlees topic, zijn veel mensen die wel hond/kat/paard zouden eten, alleen kun je honden- en kattenvlees niet echt krijgen in Nederland geloof ik.
http://www.reinaertdevos.nl/pages/pluimvee.htm

Betreft hondenvlees.. genoeg honden hier te vinden. Men gaat ze alleen niet slachten. De mensen zouden dat meestal ook niet kunnen. Alleen mensen met laag iq die van dood en verderf houden zouden kunnen werken in een slachthuis.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-04-2006, 18:47
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 11-04-2006 @ 18:14 :
Fruit/groenten zijn van zichzelf lekker.
__________________
Oud 11-04-2006, 19:06
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
suvórov schreef op 11-04-2006 @ 19:47 :
Fruit/groenten zijn van zichzelf lekker.
Een blaadje sla alleen is niet echt lekker vind ik.
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Oud 11-04-2006, 19:50
TechXP
TechXP is offline
Ik vind ijsbergsla echt enorm lekker
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-04-2006, 19:53
TechXP
TechXP is offline
stelling: Als je (lange tijd) vegetarier of veganist bent kan je meer genieten van fruit en groente, zoals bijvoorbeeld ijsbergsla.


Denk dat een vegetarier en veganist plantaardige voer in het dieet meer waardeert dan iemand die veel vlees eet. Ook als tussendoortje meer waardering voor het 'groenvoer' of andere kleuren groente en fruit

Vroeger hield ik totaal niet van groenten. Spruitjes was niets voor mij. Die eet ik tegenwoordig wel. Ook sla, bonen e.d.. eet ik nu. terwijl ik dat vroeger niet deed.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-04-2006, 20:54
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik begin groenten ook steeds lekkerder te vinden, eet er ook meer van. Groenten zijn voor mij nu wel het belangrijkste v/d maaltijd, wat dus vroeger het vlees was.

Ik heb trouwens een vraag voor de mede-vega's: Hoe doen jullie het met zuivel ed? Want in veel vega-kookboeken staan veel gerechten met zuivel en op een of andere manier voelt het een beetje fout om het op te eten. Niet zo fout als vlees maar ik heb d'r toch een beetje een vreemd gevoel bij.

Maar: Ik heb vorig jaar bloedarmoede door gebrek aan b12 gehad, en ik let er nu dus best wel op. Slik ook multi-vitamine. Maar toch heb ik het idee dat als je geen zuivel meer gebruikt, je toch vrij veel mist.. dus eet ik het toch..

Dus ik vroeg me af: hoe voelen jullie hierover?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 11-04-2006, 21:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 11-04-2006 @ 21:54 :
Ik heb trouwens een vraag voor de mede-vega's: Hoe doen jullie het met zuivel ed? Want in veel vega-kookboeken staan veel gerechten met zuivel en op een of andere manier voelt het een beetje fout om het op te eten. Niet zo fout als vlees maar ik heb d'r toch een beetje een vreemd gevoel bij.


Gewoon de zuivel vervangen door sojamelk of sojakaas of iets dergelijks.

Citaat:
Maar: Ik heb vorig jaar bloedarmoede door gebrek aan b12 gehad, en ik let er nu dus best wel op. Slik ook multi-vitamine. Maar toch heb ik het idee dat als je geen zuivel meer gebruikt, je toch vrij veel mist.. dus eet ik het toch..

Dus ik vroeg me af: hoe voelen jullie hierover?
Zoveel krijg je niet binnen via zuivel. Het gaat er namelijk ook om wat de actieve inname is er van. En met zuivel wordt het veel tegengewerkt hoe alles opgenomen wordt.
Calcium krijg je via zuivel binnen.. maar dat wordt niet goed opgenomen door andere stoffen in melk. Als je gevarieerd eet krijg je genoeg calcium binnen via groene groentes.
En voor b12.. daar krijg je geloof geen bloedarmoede van hoor.. dat is ijzertekort. Ijzer krijg je ook goed binnen als je gevarieerd eet en let op dat je veel producten hebt waar ijzer in zit. Ik kan eventueel wel wat opnoemen als je wilt waar het allemaal in zit? En welke goed zij om te nemen.

B12 is goed als je dan de multivitamine neemt.. maar het beste is om apart b12 pillen te nemen. Bij de NVV (veganisten vereniging) kan je veganistische kauwtabletten bestellen voor 12 euro (90 tabletten). Zijn met vegan keurmerk. En je kan dat elke week of elke dag als je wilt nemen.
Bij multivitamine ben ik bang dat bepaalde stoffen tegen gaan werken bij de opnamen, dus die neem ik niet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 11-04-2006, 21:33
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
TechXP schreef op 11-04-2006 @ 20:53 :
stelling: Als je (lange tijd) vegetarier of veganist bent kan je meer genieten van fruit en groente, zoals bijvoorbeeld ijsbergsla.
Ik weet niet of dat voor mij geldt. Ik ben al mijn hele leven vegetarier, en ik geniet niet extra van groente of fruit oid, er zijn gewoon dingen die ik niet door mijn strot kan krijgen (rauwe tomaten... brrr). Wat ik wel merk is dat ik meer groente eet dan andere mensen, veel mensen gooien naast de saus nog wat stukjes tomaat door de pasta en dat is het dan wel, terwijl ik toch minstens 3 verschillende soorten verse groente erdoor wil hebben, anders smaakt het niet... Maar om te zeggen dat ik er meer van geniet dan anderen lijkt mij overdreven.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 11-04-2006, 21:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 11-04-2006 @ 20:53 :
stelling: Als je (lange tijd) vegetarier of veganist bent kan je meer genieten van fruit en groente, zoals bijvoorbeeld ijsbergsla.
Of het komt doordat ik geen vlees meer eet weet ik niet, maar sinds ik bewuster met eten bezig ben kan ik groente wel veel meer waarderen, qua smaak.
Oud 11-04-2006, 23:42
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
TechXP schreef op 11-04-2006 @ 20:53 :
stelling: Als je (lange tijd) vegetarier of veganist bent kan je meer genieten van fruit en groente, zoals bijvoorbeeld ijsbergsla.
Ik eet gewoon vlees, maar vind groente en fruit ook erg lekker.
Het meeste dan, er zijn nog wel dingen die ik maar op een bepaalde manier lekker vind, of gewoon helemaal niet lust.
Maar dat is ook niet veel
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 12-04-2006, 11:03
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :

Ten tweede is je voorbeeld ironisch aangezien deze vos nooit een kip zou kunnen vangen in een kippenhok, wanneer deze kip niet gevangen zou worden gehouden in een kippenhok door de mens.
Wanneer de kip buiten rond zou lopen en door een vos op zou worden gegeten dan heeft die kip in ieder geval een X aantal jaar in vrijheid geleefd. Zo gaat dat in de natuur. Van nature wordt een kip 15-20 jaar oud.
Ok, hier heb je een punt. Nog een voorbeeld: een kat die met zijn prooi speelt voordat ie het opeet. Dieren kunnen ook wreed zijn, ook al is het hun instinct.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :
Wij mensen kennen de doodstraf in Nederland niet. Iemand kan levenslang worden opgesloten, but thats it en dat gebeurd met een reden. De Holocaust gruwelen we. Biologische, chemische, kernwapens keuren we af. Hallabjah, vreselijk. 9/11, vreselijk. Sarin-zelfmoordcommandos in Japan, vreselijk. Dieren daarentegen, worden zonder persoonlijke reden veroordeelt tot gevangenschap, slavernij en/of moord. Duizenden, zonder enige keus. Dat zijn feiten.
Rare vergelijking dit, vind ik. Dieren zijn voor zover ik weet nog steeds geen mensen. En nee, dat wil niet zeggen dat je dieren mag mishandelen of slecht mag behandelen maar om het nou met de holocaust te gaan vergelijken....
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :
Daarnaast hebben we het niet nodig. Ik daag je uit te verklaren waarom jij denkt dat jij vlees 'nodig hebt'. Ik zal het weerleggen, inclusief bronvermeldingen. Vervolgens kun je er voor kiezen je in de argumenten te verdiepen. Da's iets dat sommigen al jaren doen...
Ik heb niet gezegd dat ik vlees nodig heb, als iemand alternatieven weet (waarbij ik niet gelijk m;n hele levenswijze hoef om te gooien) wil ik best vegetarisch gaan eten.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :

Dus: jaag op je eigen hond of kat of die van de buren of koop er een uit het dierenasiel. Eet 'm daarna op, rauw, zonder al te selectief te werk te gaan.
Dat doe je niet want dat is niet natuurlijk.
Als ik echt honger zou hebben zou ik het best doen. Om dan nog maar terug te komen op WOII, tijdens de hongerwinter aten mensen alles wat los en vast zat, ook katten.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :

Lees nou toch 'ns wat ik schrijf? Veel mensen eten het met zooi kruiden en sausjes, en eten het beslist niet rauw, en hebben het ook nooit zelf gevangen. Waarom niet. Omdat het anders te smerig is. Te confronterend. Je moet je kop in het zand steken om zoiets lekker te vinden.
Biefstuk kun je halfrauw eten, en zonder kruiden of saus is het nog wel gewoon lekker, maar dan zit er minder smaak aan. Het is niet zo, als je een stuk vlees eet zonder kruiden dat je dan gelijk over je nek gaat doordat het vlees naar rotting smaakt ofzo.
Citaat:
Vanima Estel schreef op 11-04-2006 @ 16:42 :

Vertel? Ooit een frikandel of gehaktbal gehad zonder kruiden er in? Eet je ze zonder sausje? Kun je denken aan wat er in zit terwijl je het eet?
Het is maar de vraag of je je zenuwstelsel moet stimuleren. Je komt vrij opgefokt en onrustig over...
Ik eet gehakt en frikandel meestal wel zonder sausje (ik eet eerder een kroket dan een frikandel, maar in een kroket zit ook ranzigheid dus die telt ook vast wel mee). Maar ik kan er best aan denken wat erin zit terwijl ik het zit te eten, want het smaakt lekker dus dan maakt het niet zo veel uit.
En tjah, ik denk dat je beter mensen kunt overtuigen door te vertellen wat er gaande is in de bio-industrie (Daardoor ben ik ook gaan twijfelen of ik nog wel bio-industrie vlees wil eten) dan door te zeggen dat vlees vies is...
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 12-04-2006, 11:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 12:03 :
[B]Rare vergelijking dit, vind ik. Dieren zijn voor zover ik weet nog steeds geen mensen.
Maar mensen zijn wel ook dieren. Laten we dat niet vergeten.

Citaat:
En nee, dat wil niet zeggen dat je dieren mag mishandelen of slecht mag behandelen maar om het nou met de holocaust te gaan vergelijken....
Zoals een joodse vrouw (die de oorlog had meegemaakt) zei op tv: "De dieren hebben hun eigen holocaust".

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat ik vlees nodig heb, als iemand alternatieven weet (waarbij ik niet gelijk m;n hele levenswijze hoef om te gooien) wil ik best vegetarisch gaan eten.
Geen vlees eten is toch een alternatief?
Maar je wilt denk iets bij je eten naast de groenten en aardappelen? Neem een 'vleesvervanger' of maak iets met tofu erbij.
Of koop valess (is wel van zuivel en ei.. niet erg goed.., maar vleeseters schijnen het lekker te vinden).
Of van tivall de burgers e.d. of healthy planet/viana producten.
Ik had afgelopen dagen kip nuggets.. van viana. Veganistisch natuurlijk wel. Maar waren natuurlijk gemaakt als vleesvervanger. Was lekker.

Kortom genoeg alternatieven.

Citaat:
Als ik echt honger zou hebben zou ik het best doen. Om dan nog maar terug te komen op WOII, tijdens de hongerwinter aten mensen alles wat los en vast zat, ook katten.
Dan kan je het zien als noodzaak om te overleven natuurlijk.
Overigens kan je nu ook wel bloembollen eten hoor.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-04-2006, 11:58
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
TechXP schreef op 12-04-2006 @ 12:35 :

Geen vlees eten is toch een alternatief?
Maar je wilt denk iets bij je eten naast de groenten en aardappelen? Neem een 'vleesvervanger' of maak iets met tofu erbij.
Of koop valess (is wel van zuivel en ei.. niet erg goed.., maar vleeseters schijnen het lekker te vinden).
Of van tivall de burgers e.d. of healthy planet/viana producten.
Ik had afgelopen dagen kip nuggets.. van viana. Veganistisch natuurlijk wel. Maar waren natuurlijk gemaakt als vleesvervanger. Was lekker.
Heb al eens vleesvervanger op en het smaakt gewoon niet lekker en niet naar vlees (maar dat hoeft ook niet perse). Zal eens gaan kijken wat tofu is....kun je het gewoon in de supermarkt kopen? En wat voor winkels heb je die vleesvervangers etc verkopen?
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 12-04-2006, 12:11
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Tofu kun je kopen bij de Albert Heijn (en ook andere winkels waaronder Super de Boer geloof ik), maar het is wel pauperduur daar. Ik haal het graag bij de Chinese toko (50 ct. per blok). Je moet wel een beetje weten wat je ermee moet/kan doen.
__________________
Oud 12-04-2006, 12:18
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
suvórov schreef op 12-04-2006 @ 13:11 :
Tofu kun je kopen bij de Albert Heijn (en ook andere winkels waaronder Super de Boer geloof ik), maar het is wel pauperduur daar. Ik haal het graag bij de Chinese toko (50 ct. per blok). Je moet wel een beetje weten wat je ermee moet/kan doen.
Heb je een simpel recept?
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 12-04-2006, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 12:58 :
Heb al eens vleesvervanger op en het smaakt gewoon niet lekker en niet naar vlees (maar dat hoeft ook niet perse).
Niet iedere vleesvervanger smaakt hetzelfde natuurlijk, net zoals niet iedere soort vlees hetzelfde smaakt. Bij AH hebben ze een heel scala aan vleesvervangers op basis van quorn, kikkererwten, soja, groente etc. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je ze allemaal niet lust. De groenteschijven vind ik bijvoorbeeld ook niet te vreten, maar de tivall-hamburger en de sojaballetjes zijn wel weer lekker.

Tofu gebruik ik vaak in blokjes bij o.a. wokschotels, die blokjes marineer je dan gewoon in het een of ander. Je kunt het ook fijner snijden en dan met kruiden bakken als gehaktsubstituut voor burrito's of pasta.
Oud 12-04-2006, 12:23
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 13:18 :
Heb je een simpel recept?
http://www.goldweb.nl/culinair/vegetarisch/veg023.htm
__________________
Oud 12-04-2006, 13:06
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Katje schreef op 12-04-2006 @ 13:21 :
Niet iedere vleesvervanger smaakt hetzelfde natuurlijk, net zoals niet iedere soort vlees hetzelfde smaakt. Bij AH hebben ze een heel scala aan vleesvervangers op basis van quorn, kikkererwten, soja, groente etc. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je ze allemaal niet lust. De groenteschijven vind ik bijvoorbeeld ook niet te vreten, maar de tivall-hamburger en de sojaballetjes zijn wel weer lekker.

Tofu gebruik ik vaak in blokjes bij o.a. wokschotels, die blokjes marineer je dan gewoon in het een of ander. Je kunt het ook fijner snijden en dan met kruiden bakken als gehaktsubstituut voor burrito's of pasta.
De vleesvervangers die ik op heb smaakten nogal naar kaas, dat zijn zeker die op soja basis dan? Moet inderdaad eens een keer wat anders proberen, dat recept van suvórov lijkt me ook wel lekker, misschien stap ik wel gewoon over op vleesvervangers....
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 12-04-2006, 13:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 12:58 :
Heb al eens vleesvervanger op en het smaakt gewoon niet lekker en niet naar vlees (maar dat hoeft ook niet perse). Zal eens gaan kijken wat tofu is....kun je het gewoon in de supermarkt kopen? En wat voor winkels heb je die vleesvervangers etc verkopen?
Woon je in de buurt van Utrecht? Of A'dam?
Of een grotere stad?

Daar heb je genoeg natuurwinkels waar ze lekkere vleesvervangers verkopen.

Tofu kan je kopen bij supermarkt. In toko is het idd goedkoper.
Tofu is smaakloos, maar daarom moet je het ook op smaak brengen. Dat kan je door tofu te marineren.
Je hebt ook kant en klare tofu roerbakreepjes e.d.

Maar bijvoorbeeld tivall producten vond ik nooit erg lekker. Ik ga toch liever voor burgers van de morgenstond, healthy planet producten, taifun en viana producten.

Vooral de laatsten zijn erg lekker. Ik had gisteren kipnuggets op.. wel veganistische, maar waren goed te eten. Erg lekker. Hadden ook meer structuur. Steviger.. vleziger.

Viana producten heb ik tot nu toe alleen gezien bij een natuurwinkel in utrecht.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-04-2006, 13:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 13:18 :
Heb je een simpel recept?
Koop rooktofu (rook aroma). Beetje worstachtige lucht heeft dat vind ik.

Snij het in blokjes. Doe het in een bak. Gooi daar kruiden, tamara/sojasaus, groentebouillon(poeder) bij. Kan je zelf bepalen.
Roer er goed door heen. Laat het een tijdje intrekken. Hoe langer hoe beter. Zelf had ik ook wat pindasaus gemaakt en er bij gegooid.

Bak de tofu in een pannetje met beetje olie. Kijk wanneer ze een beetje bruin worden. Eventueel proeven of ze goed zijn. Tofu kan je in principe ook wel rauw eten.

Maak nog wat pindasaus er bij. Prik de tofu stukjes op satestokjes of leg het gewoon op een bord. En gooi daar de pindasaus over heen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-04-2006, 14:33
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
TechXP schreef op 12-04-2006 @ 14:32 :
Woon je in de buurt van Utrecht? Of A'dam?
Of een grotere stad?

Daar heb je genoeg natuurwinkels waar ze lekkere vleesvervangers verkopen.

Ik woon in een durp maar ik studeer in Utrecht, ben daar minstens 3x per week, en volgens mij heb je vlak bij de Dom ( in het straatje van Wok&go) een natuurwinkel of zoiets zitten dan ga ik daar gewoon een keertje kijken.

Als je stopt met vleeseten heb je dan eigenlijk een supplement nodig? Als je nog wel gewoon eieren/melk blijft eten/drinken?

En dat recept lijkt me ook best lekker zal het binnenkort eens proberen
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 12-04-2006, 15:31
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 15:33 :
Als je stopt met vleeseten heb je dan eigenlijk een supplement nodig?
Ik raad je wel aan om B12 pillen te slikken.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Oud 12-04-2006, 15:48
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Yerli schreef op 12-04-2006 @ 16:31 :
Ik raad je wel aan om B12 pillen te slikken.
Als je goed op je zuivel let hoef je dit in principe niet te slikken.. maar je moet er wel op letten!
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 12-04-2006, 15:51
Verwijderd
De meeste vegetariers hebben geen supplementen nodig, maar het ligt er een beetje aan hoeveel zuivel en ei en kant-en-klare vleesvervangers je eet (aan die dingen is het toegevoegd). Ik ben zelf niet eens een echte vegetarier maar ik neem toch elke dag multivitaminesap waar b12 in zit, voor de zekerheid. Meisjes moeten ook een beetje opletten of ze genoeg ijzer binnenkrijgen, volkoren producten bevatten veel ijzer.
Oud 12-04-2006, 15:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 12-04-2006 @ 15:33 :
[B]Ik woon in een durp maar ik studeer in Utrecht, ben daar minstens 3x per week, en volgens mij heb je vlak bij de Dom ( in het straatje van Wok&go) een natuurwinkel of zoiets zitten dan ga ik daar gewoon een keertje kijken.
Ok.. die bij de dom moet je hebben. Er zitten daar 2 in de buurt. Maar ik doel op de groene winkel of iets dergelijks. Die heeft viana en healthy planet. En dat zijn de lekkerste vleesvervangers
Alleen zijn wel wat prijzig. Maar goed.. moet je maar eens proeven

Citaat:
Als je stopt met vleeseten heb je dan eigenlijk een supplement nodig? Als je nog wel gewoon eieren/melk blijft eten/drinken?
Als je stopt met vlees eten je hebt een zeer gevarieerd dieet hoef je je niet echt zorgen te maken. Je moet dan wel zuivelproducten nemen en ei voor de b12. Of producten waar b12 in toegevoegd zit.

Eet je ook weinig zuivel e.d. dan is het slim om af en toe dan multivitamine te slikken of b12 pillen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Oud 12-04-2006, 15:59
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Dan denk ik niet dat ik B-12 nodig heb, want ik drink vrij veel melk en eet ongeveer om de dag een ei, ik slik ook multivitaminen (van Centrum).
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Oud 13-04-2006, 10:07
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 11-04-2006 @ 20:53 :
stelling: Als je (lange tijd) vegetarier of veganist bent kan je meer genieten van fruit en groente, zoals bijvoorbeeld ijsbergsla.
Tja, en je gaat dan weer minder genieten van vlees. Bottom line: ik vind die stelling er niet echt toe doen. Ik geniet als niet vega ook wel degelijk van een lekkere salade, of een goed groentegerecht (goeie ratatouille ofzo). Maar maakt het uit of je er meer van geniet?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 13-04-2006, 13:08
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Hoe denken de veganisten hier over het eten van honing?
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Oud 13-04-2006, 15:27
tante Bep
Avatar van tante Bep
tante Bep is offline
mijn vriend is vegan en eet het niet. Honing wordt namelijk van bijen afgepakt; en de bijencultuur wordt net als bij zoogdieren ruw verstoord. Geen honing dus. Dus ook geen quaker cruesli meer..
__________________
zijn die patatten in plantaardig vet gebakken?
Oud 13-04-2006, 15:32
suvórov
Avatar van suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 13-04-2006 @ 14:08 :
Hoe denken de veganisten hier over het eten van honing?
Afgezworen.

Net zo goed dieren die gebruikt worden voor ons egoïsme.
__________________
Oud 13-04-2006, 15:52
tante Bep
Avatar van tante Bep
tante Bep is offline
ah, en om mijn nek uit te steken en me te mengen in de wel/geen vlees discussie; ik eet geen vlees omdat ik me niet wil verheffen boven iets dat leeft. Als je ziet hoe mensen schapen en koeien mishandelen, omdat het 'toch maar beesten zijn' en als er ook maar iets mis is met Bello midden in de nacht naar de dierenarts rijden, bah.

Er is natuurlijk ook nog een politieke reden; wat er in NL aan graan wordt geproduceert word naar het buitenland verscheept, en ons veevoer ( mais, graan ) halen we uit Afrika, wat ónze koeien dan weer opeten.
Als wij in Nederland de helft minder koeien zouden hebben, zou Afrika minstens meer zelfvoorzienend worden. En voor de vleesproductie maakt het verder geen hol uit. Ik bedoel, elk jaar worden er duizenden kilo's vlees, boter en liters melk vernietigd. Het slaat gewoon nergens op. Ik wil geen deel uit maken van deze belachelijke praktijken, daarom eet ik geen vlees.

Mensen die ik in de Albert Heijn klakkeloos hun mandje zie vol flikkeren met vleesproducten snap ik echt niet. Ik bedoel, het kan ook wel wat minder. Denk eens na over wat je eet.
Kijk eens op de ingrediënten lijst. Ik heb laatst couscous met vegetarisch gehakt gemaakt voor twee bands, en ze hadden het niet eens door. Twee zeiden zelfs; wow dat rundergehakt heb je echt lekker gekruid.
__________________
zijn die patatten in plantaardig vet gebakken?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Vegetariërs?
Calyx
157 30-09-2007 12:48
Eten & Drinken Algemeen Vegetarisme en Veganisme Topic #2
Verwijderd
93 30-07-2006 15:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.