Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2002, 12:50
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Vrijheid en oorlog

Vrijheid is een waardevol goed. Zo hebben we in dit land vrijheid van meningsuiting en de vrije markt. Een vrije markt betekent dat iedereen een handel mag beginnen, mag proberen geld te verdienen. Hierdoor komt er altijd aanbod waar er vraag is en komt de rijkdom bij degenen die het verdiend hebben. Je hebt gelijke kansen, maar doe je niks dan krijg je niks.
Omdat niemand bepaalt wat je doet is het een heel flexibel systeem, de macht ligt optimaal verspreid. Het is dus duidelijk dat de vrije markt belangrijk is voor onze individuele vrijheid.

Maar zijn we in de huidige samenleving wel echt vrij? Met al het geweld en criminaliteit zijn wapens en vechten nog steeds verboden. Dit komt omdat er enkele dictatoriale elementen zitten in onze vrije regering. De politie en het leger zijn overheidsapparaten. Privatiseer deze en alle problemen met criminaliteit wordt opgelost. Iedereen zou het recht moeten hebben de bewaking te huren die hij nodig acht, en om zelf bewaking aan te bieden. Dat is vrije markt! Verschillende leger- en politiebedrijven zouden elkaar moeten concurreren. Dat is het beste voor de kosten en de kwaliteit van de diensten.

Nu komen we bij de kern, dit onderwerp is erg taboe door de propaganda van extreem-links.
We zouden in feite vrijheid van oorlog moeten hebben, het recht op strijd. Het is in een vrije markt normaal, proberen je concurrent te verslaan. Maar we hebben niet de vrijheid om dat met tanks en raketten te doen (De regering wel! Waarom zij wel? Ongelijke kansen!) Toch zou dit de beste manier zijn om de middelen te verdelen, want de beste, intelligentste mensen winnen veel oorlogen en krijgen zo meer bedrijven en middelen in handen. Als een nieuw iemand ergens beter in is zal hij wat weten te veroveren. Evolutie! De macht, de middelen en het geld komen in de handen van de best aangepasten. Het is dus heel rechtvaardig en efficiënt en het geeft iedereen waarlijk gelijke kansen.

Weg met de onderdrukking! Geef ons recht van oorlog!




Bovenstaande komt geenszins overeen met mijn eigen opvattingen, ik probeerde me slechts te verplaatsen in een gematigd rechts persoon. Voor mij is dit een ‘ protest’ tegen de vrije markt en liberalisme.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2002, 13:26
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ben vooral benieuwd naar wat echte liberalisten onder ons hier tegen in te brengen hebben ..
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
totale vrijheid betekent verwoesting van het milieu en het vermoorden van onschuldigen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:31
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Joostje schreef:
totale vrijheid betekent verwoesting van het milieu en het vermoorden van onschuldigen
Hadden die onschuldigen maar gebruik moeten maken van hun gelijke kansen niet? En er is ook vráág naar behoud van het milieu, dus kan een bedrijf ook een leger opzetten om het milieu te beschermen..

*wiederauf is dit niet mijn mening. sla het cursieve stukje in mijn eerste post bitte niet over *
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:


Hadden die onschuldigen maar gebruik moeten maken van hun gelijke kansen niet? En er is ook vráág naar behoud van het milieu, dus kan een bedrijf ook een leger opzetten om het milieu te beschermen..


gelijke kansen bestaan niet bij totale vrijheid. opvoeding en opleiding zijn afdhankelijk van ouders. betere scholen voor kinderen van rijkere ouders. bij totale vrijheid groeit kloof tussen arm en rijk.
Wat betreft het milieu: Een leger dat zich inzet om het milieu te verdedigen heeft geen inkomsten dus zal bij marktwerking niet ontstaan.

*wiederauf is dit niet mijn mening. sla het cursieve stukje in mijn eerste post bitte niet over * [/B]
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:40
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Jawel toch?

Iedereen die de capaciteiten heeft kan, ook als hij van arme ouders heeft, zijn kansen benutten.
En er is wel vraag naar zo'n natuurleger: jij bijvoorbeeld hebt er blijkbaar wel geld voor over.
Kijk je hebt wel gelijke kansen maar geen gelijke behandeling. Maar dat is weer zo'n term van extreem links..

Lastig is dit. Ik ben het met je eens maar je argumentatie is matig, en dus ga ik door met het verdedigen van mijn verhaaltje waar ik het niet mee eens ben. Zou ik de conclusie zo moeten veranderen dat het wel mijn mening is? Zo van 'is dat wat we willen? Nee toch? Toch als je consequent de vrije markt aanhangt, is dit het logisch vervolg'
Vraagje, Joostje, wat vind jij van de vrije markt?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:51
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Jawel toch?

Iedereen die de capaciteiten heeft kan, ook als hij van arme ouders heeft, zijn kansen benutten.


iedereen kan zijn kansen benutten, maar die zijn simpelweg niet gelijk. stel je ouders zijn superarm en laten je, om zelf niet te hoeven omkomen, tot je 16 bij hun op het land werken. klein verschilletje met superrijke ouders die een priveleraar voor je regelen vanaf e geboorte.

En er is wel vraag naar zo'n natuurleger: jij bijvoorbeeld hebt er blijkbaar wel geld voor over.

Ik wist ook wel dat je dat ging zeggen . probleem is denk ik alleen dat de mensen die baat hebben bij het molesteren van het milieu rijker zijn en meer invloed hebben dan de andere mensen. bedrijven zijn beter georganiseerd dan bv. greenpeace, krijgen veel meer geld binnen, kunnen door evt. vertrek druk uitoefenen op de werknemers om geen geld te geven aan greenpeace; zij zijn tenslotte de werkgevers.

Kijk je hebt wel gelijke kansen maar geen gelijke behandeling. Maar dat is weer zo'n term van extreem links..

kun je dat ff toelichten?

Lastig is dit. Ik ben het met je eens maar je argumentatie is matig, en dus ga ik door met het verdedigen van mijn verhaaltje waar ik het niet mee eens ben. Zou ik de conclusie zo moeten veranderen dat het wel mijn mening is? Zo van 'is dat wat we willen? Nee toch? Toch als je consequent de vrije markt aanhangt, is dit het logisch vervolg'
Vraagje, Joostje, wat vind jij van de vrije markt?
ligt eraan wta je met de vrije markt bedoelt. het huidige systeem is geen vrije markt met gigantische invoerbelastingen bij de EU en de VS, terwijl arme landen die juist moeten opheffen. grote subsidies voor boeren in e rijkere landen. ik denk dat de overheid een grote rol moet spelen door belastingen te heffen, om daarmee de kansen gelijk te trekken voor de burgers. financieren opleiding, hoge belastingen op producten die schadelijk zijn voor het milieu, enz enz. overheid moet verder kijken dan de landsgrenzen en ook ontwikkelingslanden steunen om daar mensne gelijke kansen te bieden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 13:56
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
oh maar onderwijsinstellingen willen een geweldig talent best sponseren hoor. En opleiding heb je toch niet nodig als je ook je eigen leger kan beginnen? Nee hoor, mijn idee is de schets van totale gelijke kansen.

Ik ben echter voor gelijke behandeling, wat iets héél anders is.

*gaat off-line*
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 14:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
oh maar onderwijsinstellingen willen een geweldig talent best sponseren hoor.

Vraag me af hoe ze dan dat geweldig talent vinden? natuurlijk, er zullen wel enkelen zijn die gesponsord zullen worden, maar de meerderheid van de armen zullen buiten de boot vallen, ook al zijn ze zo slim. Zouden scholen btw talent kopen, om ze daarna weer aan bedrijven te verkopen?

En opleiding heb je toch niet nodig als je ook je eigen leger kan beginnen?

net of je om een leger op te zetten geen opleiding nodig hebt...

Nee hoor, mijn idee is de schets van totale gelijke kansen.

nup

Ik ben echter voor gelijke behandeling, wat iets héél anders is.

*gaat off-line*
mwah
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 15:27
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Volgens mij, als je consequent "liberaal" denkt is dit het best wenselijke. Liberalen willen veel 'individuele vrijheid' en vinden dat in een vrije markt-economie de mensen dieer het meest voor hebben gedaan het meest krijgen en dat is volgens hun eerlijk.

natuurlijk geef ik jou gelijk maar ik hoopte een beetje op kritiek van iemand uit de liberale hoek. Had ik 't misschien als column op Kunst&Literatuur of op Filosofie&Levensbeschoueing moeten zetten?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 16:38
tacidvs
tacidvs is offline
"gelijkheid" "vrijheid" "onschuldigen" sodemieter op...
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 18:51
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
"gelijkheid" "vrijheid" "onschuldigen" sodemieter op...
hier heb je inhoudelijke kritiek uit liberale hoek
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 19:49
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, ja. Maar soms, kan ik me toch redelijk ergeren aan die naïviteiten, sorrie.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 19:52
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Hm, ja. Maar soms, kan ik me toch redelijk ergeren aan die naïviteiten, sorrie.
kun je het nader toelichten?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 12:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Recht op oorlog heb je toch? Er staan misschien sancties tegenover, maar als je vrijheden zo bekijkt als in bovenstaand stukje gedaan word staat het ook vrij om daar iets tegenover te zetten.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 16:16
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Hm, ja. Maar soms, kan ik me toch redelijk ergeren aan die naïviteiten, sorrie.
Maar als het nou juist de bedoeling is om die 'naïviteiten' zoals jij het noemt te tonen. Van een bepaald gedachtegoed...

Ik voel me hier niet zo begrepen moet ik zeggen. Jullie slaan de helft over:

Citaat:
... komt geenszins overeen met mijn eigen opvattingen, ik probeerde me slechts te verplaatsen in een gematigd rechts persoon. Voor mij is dit een ‘ protest’ tegen de vrije markt en liberalisme.
...
Zou ik de conclusie zo moeten veranderen dat het wel mijn mening is? Zo van 'is dat wat we willen? Nee toch? Toch als je consequent de vrije markt aanhangt, is dit het logisch vervolg'
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 16:17
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Joostje schreef:
totale vrijheid betekent verwoesting van het milieu en het vermoorden van onschuldigen
'totale vrijheid', bestaat dat? Je bent anders nog steeds onderdaan van natuurkundige wetten, de enige die 'totaal vrij' zou zijn, is de hypothetische God.

'onschuldigen', wie zijn dat dan? Niemand is perfect. Is de belastingbetaler minder schuldig aan de dood van een, zeg, om even actueel te zijn, een talibanstrijder, dan de commando die de trekker overhaalt?

'gelijkheid' word hier geloof ik niet genoemd, maar dat is toch ook zo'n illusie. Alleen als alle mensen qua moleculaire opbouw gelijk zouden zijn en er geen toeval zou bestaan, zouden alle mensen gelijk zijn.


Nog excuses voor het onsubtiele woordgebruik, ik bedoelde het niet persoonlijk.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 19:39
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:


'totale vrijheid', bestaat dat? Je bent anders nog steeds onderdaan van natuurkundige wetten, de enige die 'totaal vrij' zou zijn, is de hypothetische God.


met totale vrijheid bedoel ik de vrijheid die de politiek van landen scheppen door hun afwezigheid, gekenschetst in het bovenstaande stukje

'onschuldigen', wie zijn dat dan? Niemand is perfect. Is de belastingbetaler minder schuldig aan de dood van een, zeg, om even actueel te zijn, een talibanstrijder, dan de commando die de trekker overhaalt?

dat ligt eraan op welke partij de belastingbetaler heeft gestemd. indien hij of zij nog geen stemrecht heeft is zij niet medeplichtig. met onschuldigen bedoel ik mensen die niet in de eerste plaats in het conflict betrokken zijn, zoals burgers, dienstplichtigen, enz.

'gelijkheid' word hier geloof ik niet genoemd, maar dat is toch ook zo'n illusie. Alleen als alle mensen qua moleculaire opbouw gelijk zouden zijn en er geen toeval zou bestaan, zouden alle mensen gelijk zijn.

gelijkwaardigheid

Nog excuses voor het onsubtiele woordgebruik, ik bedoelde het niet persoonlijk.

no offence taken
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-08-2002, 19:53
ZonerX
Avatar van ZonerX
ZonerX is offline
Totale vrijheid is dezelfde illusie als wereldvrede.

Er zijn nu eenmaal dingen die niet kunnen.

[onzin]
Als iedereen kan doen en laten wat hij/zij wil.
Dan zou je ongeveer elke dag dit krijgen.

Taliban crashed vliegtuig op amerikaan gebouw, bush gooit nog steeds bommen op afghanistan, aangezien alle afghanen terroristen zijn.
Verder nieuws, de verkrachtervan 7 12 jaar oude meisjes is vermoord door de ouders. De achtergebleven famillie van de verkrachter is openlijk opgehangen.
Verder, in het binnenhof zijn alle ministers neergeschoten die tijdens het laatste debat iets gezegd hebben.
Alleen harry potter leeft nog omdat hij zichzelf had weggetoverd.
Nieuws uit de natuur.
Om de pandaas beter te beschermen heeft de WMF een contract uitgeschreven tegen stropers. WMF leden gaan massaal naar gebieden waar pandas leven om de beloningen van 1000 euro per stroper te kunnen verdienen.
Terug naar het binnenland.
Illegalen allemaal legaal geworden naardat ze zelf paspoorten hebben gedrukt.

En zo kun je nog uren door gaan.
[/onzin]

Alles wat nu niet kan gebeuren vanwege bepaalde regels zou dan gebeuren. Het zou het einde van de mensheid zijn omdat onze maatschappij nu eenmaal regels nodig heeft.

Waarom denk je dat er wetten zijn, mensen meoten beperkt worden in wat zij doen zodat er een bepaalde uniformiteit is van denken. Als iedereen zou doen wat ie wil dan gaat het gewoon mis.

Het is onmogelijk een maatschappij te creeren waarin de belangen van een persoon niet die van een ander belemmeren.
__________________
In my world, I make the rulez.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 20:39
Verwijderd
Citaat:
ZonerX schreef:

Het is onmogelijk een maatschappij te creeren waarin de belangen van een persoon niet die van een ander belemmeren.
Lijkt me erg overdreven. We leven nu al in een maatschappij waarin de belangen van een persoon niet per se die van een ander belemmeren.
En in de toekomst wordt dat alleen nog maar beter als het aan mij ligt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 20:43
tacidvs
tacidvs is offline
Positieve mentaliteit, da. Maar ik denk niet dat de belangen van de een de belangen van de ander niet uitsluiten. Stukje economie, schaarste sorrie . Voorbeeld: mensen wonen in Reeuwijk, in kapitale vila. Andere mensen, wonen in een tweekamerappartement in Amsterdam-N. Zulk soort belangen?
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 20:50
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Voor mij is er een verschil tussen een bedrijf zijn geld steekt in betere producten te maken dan de concurrent, en een bedrijf dat z'n geld steekt in sabotage van andere bedrijven.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 15:31
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
KontraDix schreef:


Lijkt me erg overdreven. We leven nu al in een maatschappij waarin de belangen van een persoon niet per se die van een ander belemmeren.
En in de toekomst wordt dat alleen nog maar beter als het aan mij ligt.


Kapitalisme is erop gebaseerd dat belangen elkaar lekker belemmeren.

De essentie ervan is beter worden ten koste van anderen. Dat noemt men winst.

Belangrijk is elkaar goed tegenwerken. Dat noemt men concurrentie.


(En dit is dus wel mijn mening en is de impliciete strekking van mijn verhaal ...)
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 15:33
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
REIE schreef:
Voor mij is er een verschil tussen een bedrijf zijn geld steekt in betere producten te maken dan de concurrent, en een bedrijf dat z'n geld steekt in sabotage van andere bedrijven.

REIE
Hmwa, ze willen allebei dat de concurrent z'n brood niet meer kan verdienen.. Maar natuurlijk heb je in zekere zin gelijk. Maar waar ligt de grens? Is werknemers wegkopen sabotage? Of een nogal agressieve reclamecampagne?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 12:25
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Bovenstaande komt geenszins overeen met mijn eigen opvattingen, ik probeerde me slechts te verplaatsen in een gematigd rechts persoon. Voor mij is dit een ‘ protest’ tegen de vrije markt en liberalisme. [/B]
En ja wat een totake onzin, kan me zo ook gaan verplaatsen in een gematigde links persoon, met deze onzin argumenten. Vind het meer iets voor ONZIN
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 11:07
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Tox schreef:


En ja wat een totake onzin, kan me zo ook gaan verplaatsen in een gematigde links persoon, ...

doe dan.


met deze onzin argumenten.
inhoudelijk commentaar bitte.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:11
Quincy
Quincy is offline
man waar maak je je druk om. Je wordt toch niet bedreigd ofzo? Ik vind het wel best zo...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hamas aan de macht
T_ID
500 30-01-2006 18:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tijd voor de andere mening.
mastertime
57 22-07-2004 12:30
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Vrijheid
Ieke
0 13-04-2004 10:33
Verhalen & Gedichten Vrijheid, vrede en oorlog
Anne
7 06-05-2003 18:36
Verhalen & Gedichten oorlog voor vrijheid?
prinses eowyn
8 14-04-2003 21:54
Levensbeschouwing & Filosofie Vrijheid maakt lui
Nate
30 17-03-2003 21:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.