Oud 19-05-2005, 18:08
thedarkangel
Avatar van thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:04 :
Wat is daar tegenstrijdig aan?
Dat God Almachtig is en dus ervoor kan zorgen dat iedereen zich zal overgeven tot de Wil van God?

Kijk, dat is dus op welk punt God ons die vrije wil heeft gegeven. Hij zal niemand zomaar straffen of belonen. Iedereen dient ergens voor te werken. Alles wordt opgeschreven. En alles wordt rechtvaardig beloont of gestraft.

Een grote test dus.
Ik denk dat tegenstrijdig is, dat God Zijn creaties moet testen, Als Hij perfectie is, creëert Hij toch ook perfect? Waarom dan nog testen?
__________________
You said you read me like a book, but the pages are all torn and frayed.
Advertentie
Oud 19-05-2005, 18:10
thedarkangel
Avatar van thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:05 :
Dat is toch aan jou? Als je niet in Hem gelooft, waarom vrees je dan voor het Hiernamaals?
Ja, maar de mensen die niet in Hem geloven zullen in het hiernamaals dus wel de dupe worden.
__________________
You said you read me like a book, but the pages are all torn and frayed.
Oud 19-05-2005, 18:11
Verwijderd
abortus en euthanasie zouden nooit verboden moeten worden, maar ik vind dat mensen wel gedwongen moeten worden nog eens goed na te denken over hun keuze

eigenlijk precies zoals het nu in nederland is

en ik vind dat artsen die tegen abortus en euthanasie zijn eigenlijk geen goede artsen zijn. je moet, binnen je vakgebied, zo veel mogelijk weten, kunnen en doen, en zij weigeren dat, met als argument iets dat ze nog nooit hebben gezien, gehoord, geproefd of gevoeld (also known as god)
Oud 19-05-2005, 18:11
Verwijderd
Citaat:
thedarkangel schreef op 19-05-2005 @ 18:08 :
Ik denk dat tegenstrijdig is, dat God Zijn creaties moet testen, Als Hij perfectie is, creëert Hij toch ook perfect? Waarom dan nog testen?
Dan heeft dit leven geen nut en kan Hij net zo goed ons allemaal naar de Hemel sturen.

Een diploma krijg je ook niet zomaar, daar dien je voor te werken.
Oud 19-05-2005, 18:12
Verwijderd
Citaat:
thedarkangel schreef op 19-05-2005 @ 18:10 :
Ja, maar de mensen die niet in Hem geloven zullen in het hiernamaals dus wel de dupe worden.
Dat lijkt me logisch. Maar iemand die niet in Hem gelooft, hoeft zich hier helemaal 'geen zorgen' over te maken.
Oud 19-05-2005, 18:19
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:04 :
Wat is daar tegenstrijdig aan?
Dat God Almachtig is en dus ervoor kan zorgen dat iedereen zich zal overgeven tot de Wil van God?

Kijk, dat is dus op welk punt God ons die vrije wil heeft gegeven. Hij zal niemand zomaar straffen of belonen. Iedereen dient ergens voor te werken. Alles wordt opgeschreven. En alles wordt rechtvaardig beloont of gestraft.

Een grote test dus.
Almacht impliceert alwetendheid, alwetendheid impliceert determinisme en determinisme impliceert dat je niets kun veranderen aan je leven vanaf je geboorte en dus geen vrije wil hebt.
Oud 19-05-2005, 18:22
Verwijderd
Wat versta jij onder determinisme?
Oud 19-05-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:22 :
Wat versta jij onder determinisme?
Dat alles vast ligt. 'Lot', dus. Als er geen determinisme is, is god niet alwetend, want dan weet hij niet wat er gaat gebeuren.
Oud 19-05-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-05-2005 @ 18:23 :
Dat alles vast ligt. 'Lot', dus. Als er geen determinisme is, is god niet alwetend, want dan weet hij niet wat er gaat gebeuren.
Hij is juist degene die het Lot vastgelegd heeft. En daarom is God Alwetend en Almachtig. Hij is zo Machtig dat Hij al weet wat wij met onze 'vrije wil' gaan doen. Hij weet hoe wij, mensen, ons leven gaan invullen, dit wist Hij al toen we nog niet eens geboren waren. Maar dat heeft Hij niet voor ons besloten. Daar hebben we die 'vrije wil' voor. Dat het al vast staat, betekent niet dat Hij het voor ons besloten heeft. Hij kan in de toekomst kijken om te weten wat voor keuzes wij allemaal gaan maken.
Oud 19-05-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:29 :
Hij is juist degene die het Lot vastgelegd heeft. En daarom is God Alwetend en Almachtig. Hij is zo Machtig dat Hij al weet wat wij met onze 'vrije wil' gaan doen. Hij weet hoe wij, mensen, ons leven gaan invullen, dit wist Hij al toen we nog niet eens geboren waren. Maar dat heeft Hij niet voor ons besloten. Daar hebben we die 'vrije wil' voor. Dat het al vast staat, betekent niet dat Hij het voor ons besloten heeft. Hij kan in de toekomst kijken om te weten wat voor keuzes wij allemaal gaan maken.
In dat geval ligt 'altijd al' vast wat wij gaan doen en lijkt het mij vrij zinloos om ons te straffen voor iets waar wij geen enkele invloed op hebben gehad, namelijk ons leven. Vrije wil impliceert namelijk géén determinisme, en dus ook geen alwetende god. Uit de definitie van vrije wil volgt namelijk dat je op ieder moment keuzes kan maken. Als alles al vast ligt, zijn er geen keuzes.
Oud 19-05-2005, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-05-2005 @ 18:32 :
In dat geval ligt 'altijd al' vast wat wij gaan doen en lijkt het mij vrij zinloos om ons te straffen voor iets waar wij geen enkele invloed op hebben gehad, namelijk ons leven. Vrije wil impliceert namelijk géén determinisme, en dus ook geen alwetende god. Uit de definitie van vrije wil volgt namelijk dat je op ieder moment keuzes kan maken. Als alles al vast ligt, zijn er geen keuzes.
Alwetend is Hij omdat Hij in de toekomst kan kijken. Hij beslist niet voor ons. Hij geeft ons die 'vrije wil' zodat Hij ons kan testen op gehoorzaamheid aan Hem. Zodat wij later niet Hem de schuld kunnen geven van ons ongehoorzaamheid. Je beslist het helemaal zelf. En God weet al wat je beslist, da's wat anders hé?

Kortom; Jij beslist. God is Alwetend en Almachtig, en dus kan Hij in de toekomst kijken.

Wat is hier moeilijk aan om te begrijpen. Je kunt het enkel niet met me eens zijn, maar dit begrijpen moet toch lukken?
Oud 19-05-2005, 18:44
thedarkangel
Avatar van thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:40 :
Alwetend is Hij omdat Hij in de toekomst kan kijken. Hij beslist niet voor ons. Hij geeft ons die 'vrije wil' zodat Hij ons kan testen op gehoorzaamheid aan Hem. Zodat wij later niet Hem de schuld kunnen geven van ons ongehoorzaamheid. Je beslist het helemaal zelf. En God weet al wat je beslist, da's wat anders hé?

Kortom; Jij beslist. God is Alwetend en Almachtig, en dus kan Hij in de toekomst kijken.

Wat is hier moeilijk aan om te begrijpen. Je kunt het enkel niet met me eens zijn, maar dit begrijpen moet toch lukken?
God is toch zo almachtig en alwetend? Waarom heeft Hij mij, een heiden, dan überhaupt gemaakt?
__________________
You said you read me like a book, but the pages are all torn and frayed.
Oud 19-05-2005, 20:28
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
S. schreef op 19-05-2005 @ 18:40 :
Alwetend is Hij omdat Hij in de toekomst kan kijken. Hij beslist niet voor ons. Hij geeft ons die 'vrije wil' zodat Hij ons kan testen op gehoorzaamheid aan Hem. Zodat wij later niet Hem de schuld kunnen geven van ons ongehoorzaamheid. Je beslist het helemaal zelf. En God weet al wat je beslist, da's wat anders hé?

Kortom; Jij beslist. God is Alwetend en Almachtig, en dus kan Hij in de toekomst kijken.

Wat is hier moeilijk aan om te begrijpen. Je kunt het enkel niet met me eens zijn, maar dit begrijpen moet toch lukken?

___________________________

Als Hij in de toekomst kan kijken, dan weet hij wat er gebeurt, dan weet hij wat wij zullen beslissen. Ten tweede, als Hij almachtig is, dan heeft hij de macht om onze beslissing te wijzigen. Hij schijnt ook algoed te zijn, dus moet hij onze beslissingen wijzigen als ze verkeerd zijn... Hoe valt binnen die optiek dan de mens te straffen? Als God weet dat wat wij doen, verkeerd is, en hij heeft de macht om in te grijpen, dan is hij omwille van zijn algoed-zijn, verplicht dat te doen. Voor zover ik weet heeft God nog nooit een ongeboren kind doen verrijzen
Oud 19-05-2005, 20:33
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
thedarkangel schreef op 19-05-2005 @ 18:44 :
God is toch zo almachtig en alwetend? Waarom heeft Hij mij, een heiden, dan überhaupt gemaakt?
Hij geeft je een kans, doe er wat mee!
Oud 19-05-2005, 21:09
thedarkangel
Avatar van thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 19-05-2005 @ 20:28 : Als Hij in de toekomst kan kijken, dan weet hij wat er gebeurt, dan weet hij wat wij zullen beslissen. Ten tweede, als Hij almachtig is, dan heeft hij de macht om onze beslissing te wijzigen. Hij schijnt ook algoed te zijn, dus moet hij onze beslissingen wijzigen als ze verkeerd zijn... Hoe valt binnen die optiek dan de mens te straffen? Als God weet dat wat wij doen, verkeerd is, en hij heeft de macht om in te grijpen, dan is hij omwille van zijn algoed-zijn, verplicht dat te doen. Voor zover ik weet heeft God nog nooit een ongeboren kind doen verrijzen [/B]
Wie weet is God toch niet zo al-goed, al-machtig en al-wetend. Dat maakt niet zoveel uit. Als Hij maar zijn best doet.
__________________
You said you read me like a book, but the pages are all torn and frayed.
Oud 19-05-2005, 21:18
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 19-05-2005 @ 20:28 :


Als Hij in de toekomst kan kijken, dan weet hij wat er gebeurt, dan weet hij wat wij zullen beslissen. Ten tweede, als Hij almachtig is, dan heeft hij de macht om onze beslissing te wijzigen. Hij schijnt ook algoed te zijn, dus moet hij onze beslissingen wijzigen als ze verkeerd zijn... Hoe valt binnen die optiek dan de mens te straffen? Als God weet dat wat wij doen, verkeerd is, en hij heeft de macht om in te grijpen, dan is hij omwille van zijn algoed-zijn, verplicht dat te doen. Voor zover ik weet heeft God nog nooit een ongeboren kind doen verrijzen
Weer iemand die het concept van vrije wil niet begrepen heeft.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 19-05-2005, 21:19
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
thedarkangel schreef op 19-05-2005 @ 21:09 :
Wie weet is God toch niet zo al-goed, al-machtig en al-wetend. Dat maakt niet zoveel uit. Als Hij maar zijn best doet.
Wat een zinvolle opmerking.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 19-05-2005, 21:20
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 19-05-2005 @ 21:19 :
Wat een zinvolle opmerking. [afbeelding]
Ja, inderdaad, misschien wel de zinvolste uit dit gehele topic.
Oud 19-05-2005, 21:48
ikkuh56
Avatar van ikkuh56
ikkuh56 is offline
Citaat:
thedarkangel schreef op 19-05-2005 @ 17:34 :
Nou, dan moet Hij ook niet zeiken en zeggen dat Hij niet wil dat wij abortus plegen! Want dan had Hij ons maar niet een vrije wil moeten geven.
God heeft ons die wil gegeven om naar hem te gaan luisteren.
__________________
liefs my
Oud 19-05-2005, 21:50
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
ikkuh56 schreef op 19-05-2005 @ 21:48 :
God heeft ons die wil gegeven om naar hem te gaan luisteren.


Wij hebben dus vrije wil, maar moeten wel naar hem luisteren. Dan kan je dus beter geen vrije wil hebben, dan heb je niet de illusie van een keuze maar is het gewoon zoals het is.
Oud 19-05-2005, 21:54
ikkuh56
Avatar van ikkuh56
ikkuh56 is offline
Citaat:
haplo schreef op 19-05-2005 @ 21:50 :


Wij hebben dus vrije wil, maar moeten wel naar hem luisteren. Dan kan je dus beter geen vrije wil hebben, dan heb je niet de illusie van een keuze maar is het gewoon zoals het is.
lees maar in de bijbel de val van de mens genesis

Van alle in het wild levende dieren die God, de HEER, gemaakt had, was de slang het sluwst. Dit dier vroeg aan de vrouw: ‘Is het waar dat God gezegd heeft dat jullie van geen enkele boom in de tuin mogen eten?’ 2 ‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.’ 4 ‘Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden (3:5) als goden – Ook mogelijk is de vertaling: ‘als God’.zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’
6 De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. 7 Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.
8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. 9 Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’ 10 Hij antwoordde: ‘Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.’ 11 ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent? Heb je soms gegeten van de boom waarvan ik je verboden had te eten?’ 12 De mens antwoordde: ‘De vrouw die u hebt gemaakt om mij ter zijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten.’ 13 ‘Waarom heb je dat gedaan?’ vroeg God, de HEER, aan de vrouw. En zij antwoordde: ‘De slang heeft me misleid en toen heb ik ervan gegeten.’
14 God, de HEER, zei tegen de slang:
‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,
het vee zal je voortaan mijden,
wilde dieren wenden zich af;
op je buik zul je kruipen
en stof zul je eten,
je hele leven lang.
15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’
16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
17 Tegen de mens zei hij:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
gegeten van de boom die ik je had verboden.
Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
zwoegen zul je om ervan te eten,
je hele leven lang.
18 Dorens en distels zullen er groeien,
toch moet je van zijn gewassen leven.
19 Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:
stof ben je, tot stof keer je terug.’
20 De mens noemde zijn vrouw Eva; (3:20) Eva – Eva kan worden vertaald als ‘leven’.zij is de moeder van alle levenden geworden. 21 God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan.
22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.

mens heeft altijd al niet willen luisteren door zijn eigen wil en das niet goed!
__________________
liefs my
Oud 19-05-2005, 21:54
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
haplo schreef op 19-05-2005 @ 21:50 :


Wij hebben dus vrije wil, maar moeten wel naar hem luisteren. Dan kan je dus beter geen vrije wil hebben, dan heb je niet de illusie van een keuze maar is het gewoon zoals het is.
Vergelijkbaar met een iemand die eindexamen doet. Hij heeft ook een vrije wil, want hij kan het vertikken om te leren. Wanneer hij niets doet, moet hij ook de consequentie aanvaarden. Namelijk dat hij gezakt is.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 19-05-2005, 22:01
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oh, hou toch op met die nutteloze passages.
Oud 19-05-2005, 22:02
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 19-05-2005 @ 22:01 :
Oh, hou toch op met die nutteloze passages.
Niemand dwingt je een kijkje in deze topic te nemen.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 19-05-2005, 23:48
Verwijderd
Nee, maar het postten van nietszeggende, vrij interpreteerbare stukken bijbeltekst die voor atheïsten niets betekenen omdat ze niet beargumenteerd worden verneukt een thread zoals deze die, tot 3 pagina's geleden, nog goed liep.
Oud 19-05-2005, 23:50
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
ikkuh56 schreef op 19-05-2005 @ 21:54 :
verhaal
Mirage 2000 zei:
Citaat:
Vergelijkbaar met een iemand die eindexamen doet. Hij heeft ook een vrije wil, want hij kan het vertikken om te leren. Wanneer hij niets doet, moet hij ook de consequentie aanvaarden. Namelijk dat hij gezakt is.
Uitgaande van de bijbel is god almachtig en alwetend (hierdoor gaat sowieso de vergelijking van mirage 2000 al mank), hieruit volgt dat hij al wist dat de mens zich niet aan zijn weten zou houden. Echter is god almachtig dus zou hij hier iets aan kunnen doen, van te voren al! Dit in tegenstelling tot enige menselijke instelling met authoriteit. Dus of hij had ons geen vrije wil moeten geven of hij moet er geen consequenties aan verbinden als we ons niet aan zijn regels houden.
Oud 19-05-2005, 23:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 19-05-2005 @ 22:02 :
Niemand dwingt je een kijkje in deze topic te nemen.
De reden dat zo gereageerd wordt is dat het niet schijnt door te dringen dat citaten uit de torah/bijbel/koran/whatever als argument niets voorstellen aangezien deze boeken niet als waarheid bevattend erkent worden.

Voordat je je er op kan beroepen zul je eerst een veel fundamentelere discussie moeten voeren, namelijk of die betrouwbaar zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 20-05-2005, 07:40
Verwijderd
dit gaat niet meer over abortus
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken abortus vragen
fiederelsje
19 25-05-2005 20:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Abortus op tv
Saycheese
41 07-04-2004 15:26
De Kantine abortus
esperanza
93 12-03-2004 13:27
Huiswerkvragen: Exacte vakken Onderzoek Abortus!
Stout meisje
23 24-02-2003 08:18
Liefde & Relatie Mijn vriend belt niet meer na mijn abortus
Latinangel
24 09-08-2002 16:11
Lichaam & Gezondheid abortus in geval van...
X-je
7 22-01-2002 18:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.