Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2006, 10:22
Verwijderd
Al tijden vraag ik me af of mensen zich ook als ik ergeren aan vloeken. GVD (druk het zo netjes mogelijk uit) staat letterlijk voor dat je vraagt aan goed om jouzelf te verdoemen. In dat opzicht doe je niemand te kort zou je zeggen. Echter, ik erger me er enorm aan.

Zelf 'vloek' ik wel, maar "Jezus Christus" roepen wanneer me iets niet lukt of GVD (of aanverwanten waarbij het woord God voorkomt) noem ik niet.

Maar woorden als kut, tyfus en tering (heel af en toe bij grote frustratie ook verdomme) gebruik ik wél. Ik ben van mening dat ik daar niemand te kort meedoe.

Wat vinden jullie van vloeken en waar ligt bij jullie de grens? Ik heb van strengere christenen dan ik woorden als 'jeetje' en 'sjees' (beide een verbastering van de voornaam van Christus) al te ver vinden gaan. Nou heb ik met dat laatste ook wel enige moeite, maar stukken minder dan voor mij het meest grove 'gvd'. Hoe staan jullie in deze kwestie? Ik ben erg benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2006, 10:36
Verwijderd
Het zijn niet de woorden op zich die negatief zijn, maar de emotionele lading waarnaar ze verwijzen. Daarom maakt het niets uit of iemand 'godverdomme' of 'potverdomme' roept.

Ik meen dat mensen die scheldwoorden vervangen met gelijkende woorden het dan ook niet helemaal door hebben. Scheld wel of niet, maar doe niet net alsof het vervangen van het scheldwoord de hele handeling van het schelden vergoelijkt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 10:48
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Aangezien ik niet gelovig ben, neem ik geen aanstoot aan vloeken en doe ik het zelf ook. Het is prettig om te doen en het lucht op.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 11:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik ben al een tijd lid van de bond tegen de bond tegen het vloeken, dat moet genoeg zeggen.
Verder wat Juice al schreef.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 12:17
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
3317 schreef op 05-06-2006 @ 11:22 :
(...) Ik heb van strengere christenen dan ik woorden als 'jeetje' en 'sjees' (beide een verbastering van de voornaam van Christus) al te ver vinden gaan.(...)
Wow, dat is nieuw voor mij, dat van het sjezen. Ik vond 'sjees' en 'jeetje' eigenlijk altijd zo braaf christelijk klinken...

En waarom zou vloeken met de naam van God of Jezus of wie dan ook erger zijn dan vloeken over het algemeen? Kijk, ik vind het absoluut begrijpelijk dat mensen vloeken irritant of onbeschoft vinden, maar hoezo is het gebruik van een god (waar jijzelf niet in gelooft) een zwaarder tellende kwestie dan schelden met de tyfus, de kanker of wat dan ook? Als je dan toch al moraalriddertje wilt spelen: ''aan zulke ziektes gaan mensen over de gehele wereld bij bosjes dood. Al die pijn, die ellende en dat verdriet, onder slachtoffers zowel als onder nabestanen, en jij blijft het alsnog gebruiken?''

Beetje hypocriet, niet?

Trouwens, wat is het verschil tussen 'godverdomme' en 'verdomme'? Het is of 'God verdoem mij' of 'Verdoem mij', waarmee iedereen bij die laatste heus ook wel weet op wie je doelt. Uitgezonderd mensen die voodoo en dergelijke praktiseren zijn er maar weinig anderen die je vervloeken kunnen, hmmm?
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 13:36
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
ik vraag meestal gelijk om vergeving
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 14:55
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Als ik mijn voet stoot, rennen kinderen, christenen, dieren en potplanten bang weg
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 15:38
mavet
Avatar van mavet
mavet is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 05-06-2006 @ 15:55 :
Als ik mijn voet stoot, rennen kinderen, christenen, dieren en potplanten bang weg



Persoonlijk vind ik vloeken vooral plat.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 16:06
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Vloeken is kut. Maarja, soms kan ik mezelf ook niet inhouden.. Jezus verander ik tegenwoordig in Jeetje. Kut in minderprettig..

Vloeken staat niet bij me, dus ik moet er wel wat aan doen.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 16:07
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 05-06-2006 @ 17:06 :
Vloeken staat niet bij me, dus ik moet er wel wat aan doen.
Maar je avatar is goed
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 17:33
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
ik ben vroeger wel licht gelovig opgevoed, en dus werd er ook niet gevloekt, maar ik ben niet echt gelovig van mezelf meer en vloek ook wel regelmatig, zoals wat anderen eerder ook zeiden, het lucht wel op ...
Maar ik probeer me altijd wel in te houden, vooral als ik thuis ben, uit respect toch wel niet te vloeken...
Maar ook dat wil niet altijd lukken, dan vooral met een ruzie ofzo, dan loop ik de deur uit trap op, en dan gvd uit gebreid roepen...
Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich daar aan ergeren.. er zijn genoeg andere woorden die je kan gebruiken natuurlijk.. maja...
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 17:43
Verwijderd
Ik vloek graag en veel. Dat het plat staat kan me werkelijk weinig schelen. En als ik die posters van de Bond tegen het Vloeken zie krijg ik er alleen maar meer zin in.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 18:33
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Ik vloek haast nooit. Een enkele keer wanneer er iets goed (maar dan ook goed!) fout gaat, maar dat gebeurt niet vaak. Ik ben verder ook niet gelovig ofzo, ik heb blijkbaar niet zoveel behoefte om te vloeken.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 19:41
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Bij wodan!!! vloeken moet kunnen.
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:08
pc nerd
pc nerd is offline
Als je vloekt laat je zien dat je een nogal beperkt vocabulair bezit.
Er zijn genoeg manieren om je over iets(vaak iets negatiefs) uit te drukken, daar zijn echt geen vloeken bij nodig.

Een vloek past vaak helemaal niet in de context waarin het gebruikt word:

Je laat iets vallen.......Gvd
Je vind iets vies............Jezus
net zoiets: hoe gaat het?........Ik ga het liefst naar spanje

Best lachwekkend dus.

Als je vloekt laat je meestal zien dat je jezelf niet kan beheersen, Je kan niet normaal reageren op tegenslagen of iets dergelijks.

- Je vraagt om je eigen verdoemenis.
- Je kwets andere mensen

Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 05-06-2006 @ 22:08 :
Een vloek past vaak helemaal niet in de context waarin het gebruikt word:
lol @ quasiwetenschappelijk nepvulling van een geheel arbitrair standpunt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:25
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 05-06-2006 @ 22:08 :
Als je vloekt laat je zien dat je een nogal beperkt vocabulair bezit.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:25
Verwijderd
Wat mij betreft gaan het om de lading en niet zozeer om welk woord iemand precies gebruikt.
Als ik Jezus! roep, denk ik ook zeker niet aan Jezus, dus moeten mensen niet zeiken dat ik god beledig ofzo.

Ik kan me wel ergeren aan mensen die bij ieder klein dingetje beginnen te vloeken, omdat ik het dan vaak onnodig vind. Maar over het algemaan; Swear away!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-06-2006, 21:55
LB06
LB06 is offline
Ik ben niet tegen vloeken. Althans, op de juiste gelegenheden. Als je tijdens een formeel etentje constant loopt te vloeken dan komt dat niet echt over

Ik heb overigens geen bezwaar tegen "Jezus!" of "godverdomme!". Dat zit er bij mij als Brabander gewoon ingebakken en dat moet ik af en toe zeggen als ik gefrustreerd ben en ik niet de noodzaak zie om me te beheersen. Alle boze blikken van de religieuze personen ten spijt.

Natuurlijk probeer ik er wel een beetje op te letten bij m'n vrienden (respect enzo), maar daar is natuurlijk een grens aan. Zijzelf gebruiken wel woorden als "Kut!" en "tyfus!" enz. Vind ik persoonlijk een tikkeltje hypocriet. Ook vanwege het punt van Miari: ik bedoel helemaal niks met God, maar het is gewoon een algemene uitroep van frustratie. Meestal tegen niemand in het bijzonder gericht, en nooit tegen God.

Laatst gewijzigd op 05-06-2006 om 22:00.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 21:59
LB06
LB06 is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-06-2006 @ 18:43 :
Ik vloek graag en veel. Dat het plat staat kan me werkelijk weinig schelen. En als ik die posters van de Bond tegen het Vloeken zie krijg ik er alleen maar meer zin in.
Haha ook tegen de rechter? "Godverdomme, ik maak bezwaar!"
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:19
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 05-06-2006 @ 22:08 :
Als je vloekt laat je zien dat je een nogal beperkt vocabulair bezit.
Weet jij hoeveel verschillende vloeken er wel niet zijn? Vraag me trouwens af of jij ooit iets vindt dat níet voorgekauwd is...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 12:33 :
Ik ben al een tijd lid van de bond tegen de bond tegen het vloeken, dat moet genoeg zeggen.
Verder wat Juice al schreef.
Waar is die, daar wil ik bij
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Morgan schreef op 05-06-2006 @ 23:26 :
Waar is die, daar wil ik bij
Maurice Kummer stelde ooit in de Metro dat hij er een zou oprichten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 22:57
Korsakoff
Avatar van Korsakoff
Korsakoff is offline
ik ben GVD tegen vloeken. en iedereen die het niet met mij eens is kan de tyfus genieten
__________________
elke dag dronken is ook een regelmatig leven.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:18
Verwijderd
Ik vind het dom klinken.
Helaas zeg ik zelf ook weleens "Jezus" of "Jezus Christus", maar ik probeer het niet te doen. Gvd zeg ik nooit. Verder gebruik ik nog wat andere woorden als "shit", "scheiße", etc etc. Die gebruik ik trouwens veel te vaak.

Als iemand echt heel kwaad is oid en diegene vloekt, dan erger ik me er niet aan. Maar wel als mensen om iets heel kleins al 10x achter elkaar gvd zeggen.. dat vind ik belachelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2006, 23:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-06-2006 @ 23:28 :
Maurice Kummer stelde ooit in de Metro dat hij er een zou oprichten.
Als ie dat nog steeds niet gedaan heeft, moeten wij het maar doen. Een buitengewoon nobel streven, waarom heb ik het niet zelf bedacht?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:28
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik zeg heel vaak 'kanker'. Mensen doen daar spastisch over, en dat vind ik onzin. Gaan ze lopen huilen dat hun [vul hier een willekeurig familielid of vage bekende in] er aan overleden is. Misschien moet ik mezelf maar eens aan gaan leren dat ik voortaan 'HARTFALEN' roep, kijken of die mensen dan nog steeds zo overdreven doen.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 23:50
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 06-06-2006 @ 00:28 :
Ik zeg heel vaak 'kanker'. Mensen doen daar spastisch over, en dat vind ik onzin. Gaan ze lopen huilen dat hun [vul hier een willekeurig familielid of vage bekende in] er aan overleden is. Misschien moet ik mezelf maar eens aan gaan leren dat ik voortaan 'HARTFALEN' roep, kijken of die mensen dan nog steeds zo overdreven doen.
ik zou het niet fijn vinden als een familie-lid daaraan is overleden, en jij roept het zomaar te pas en te onpas. Beetje respect-loos. Net of je het geen hoer boeit dat daar mensen aan dood gaan. Wacht maar tot jij of een naaste zo'n ziekte krijgt, dan weet je hoe het is en mag je het lekker zovaak zeggen als je wilt
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 03:09
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 06-06-2006 @ 00:50 :
ik zou het niet fijn vinden als een familie-lid daaraan is overleden, en jij roept het zomaar te pas en te onpas. Beetje respect-loos. Net of je het geen hoer boeit dat daar mensen aan dood gaan. Wacht maar tot jij of een naaste zo'n ziekte krijgt, dan weet je hoe het is en mag je het lekker zovaak zeggen als je wilt
Dit vind ik een beetje hypocriet klinken. Als er iemand uit jouw familie is gestorven (of nog steeds lijdt) aan kanker vind je het niet fijn om te horen als iemand met kanker vloekt, maar als er niet iemand in jouw familie is gestoren aan kanker vind je het niet erg?
Mensen trekken zich vloektermen te persoonlijk aan. Niemand denkt letterlijk aan de ziekte kanker als ze ermee lopen te vloeken en niemand denkt letterlijk aan Jezus als-ie keihard Jezus roept.
Als ik met de tyfus zou vloeken bij iemand die familieleden aan kanker heeft verloren, loopt die persoon ook niet te vloeken en dat alleen maar omdat het dan niet persoonlijk is?

Ik snap er werkelijk geen fuck van.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 09:14
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik vloek regelmatig en het zal mij [expletive deleted] weinig uitmaken wat anderen daar van vinden.
Ik heb juist altijd geleerd spanningen niet op te kroppen en dan een keer flink te godveren en schelden lucht zo enorm op
(en vaak als iets niet wil lukken dan lukt het tijdens het schelden en tieren ineens wel, dus het lost ook nog eens problemen op )
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 10:31
Verwijderd
Vloeken stuit mij niet tegen de borst en ik doe er graag aan mee
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 10:39
Verwijderd
Ik vloek eigenlijk nooit, schelden doe ik ook niet, omdat ik een koele kikker ben. Niet omdat ik het verwerpelijk vind ofzo. Wel heb ik een hekel aan mensen die een hekel hebben aan mensen die vloeken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 10:50
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 06-06-2006 @ 00:50 :
ik zou het niet fijn vinden als een familie-lid daaraan is overleden, en jij roept het zomaar te pas en te onpas. Beetje respect-loos. Net of je het geen hoer boeit dat daar mensen aan dood gaan. Wacht maar tot jij of een naaste zo'n ziekte krijgt, dan weet je hoe het is en mag je het lekker zovaak zeggen als je wilt
Wel grappig dat je er vanuit gaat dat ik geen kankerdoden te betreuren heb. Ik denk dat ik wel twee keer zo veel familieleden aan kanker ben kwijtgeraakt dan de gemiddelde Nederlander.

Fijn dat ik nu jouw toestemming heb om het lekker zo vaak te zeggen als ik wil.

HARTFALEN!
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:52
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
http://www.bondtegenvloeken.nl/

Hier krijg je toch spontaan het maagzuur van?
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 12:08
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 06-06-2006 @ 12:52 :
http://www.bondtegenvloeken.nl/

Hier krijg je toch spontaan het maagzuur van?
lol. Wat een meesterlijke site.
Hihi
Citaat:
Spelregels van de discussie:

* Hou het netjes.
* Probeer vloeken te vermijden.
* Reacties worden pas na controle op de website geplaatst. Dit kan even duren.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 05-06-2006 @ 13:17 :
Wow, dat is nieuw voor mij, dat van het sjezen. Ik vond 'sjees' en 'jeetje' eigenlijk altijd zo braaf christelijk klinken...

En waarom zou vloeken met de naam van God of Jezus of wie dan ook erger zijn dan vloeken over het algemeen? Kijk, ik vind het absoluut begrijpelijk dat mensen vloeken irritant of onbeschoft vinden, maar hoezo is het gebruik van een god (waar jijzelf niet in gelooft) een zwaarder tellende kwestie dan schelden met de tyfus, de kanker of wat dan ook? Als je dan toch al moraalriddertje wilt spelen: ''aan zulke ziektes gaan mensen over de gehele wereld bij bosjes dood. Al die pijn, die ellende en dat verdriet, onder slachtoffers zowel als onder nabestanen, en jij blijft het alsnog gebruiken?''

Beetje hypocriet, niet?

Trouwens, wat is het verschil tussen 'godverdomme' en 'verdomme'? Het is of 'God verdoem mij' of 'Verdoem mij', waarmee iedereen bij die laatste heus ook wel weet op wie je doelt. Uitgezonderd mensen die voodoo en dergelijke praktiseren zijn er maar weinig anderen die je vervloeken kunnen, hmmm?
dat laatste het verschil van gvd en verdomme kan ik van je begrijpen, maar ik zal mijn betoog in de zin van een referaat houden over het verschil tussen kanker, tyfus en gvd.

bij kanker noem je alleen het woord. bij gvd gaat het meer op de omroep God verdoem mij. Het is zeg maar een gebiedend iets en bij kanker enkel het woord. Net zoals je bijvoorbeeld 'stoelpoot' of 'klapdeur' zal roepen. Echter, de keuze voor woorden als kanker zit hem puur in het feit dat het woord kanker een negatieve lading kent en daarom beter 'past' op een moment dat het allemaal even tegen zit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2006, 13:46
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
En bovendien is de manier waarop 'kanker' uitgesproken kan worden heerlijk op zulke momenten; KKKŔNG-kerrrr!
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 13:53
Verwijderd
Het blijft natuurlijk een teken van zwakte, geen zelfbeheersing. Maar ja, ik doe het zelf ook. Alleen ziektes enzo vind ik not done. Dus daar let ik echt bewust op. Aantal gelovige vrienden vinden het ook niet leuk als ik vloek, dus ik let er sowieso wel op. Beetje rekening houden met andere mensen kan geen kwaad. Ook al is het voor jou volkomen onbelangrijk zo'n woord.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 14:02
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 06-06-2006 @ 14:53 :
Het blijft natuurlijk een teken van zwakte, geen zelfbeheersing.
Behalve wanneer je het bewust doet
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 14:10
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 06-06-2006 @ 14:53 :
(...) Alleen ziektes enzo vind ik not done. Dus daar let ik echt bewust op. Aantal gelovige vrienden vinden het ook niet leuk als ik vloek, dus ik let er sowieso wel op. (...)
Hmm, waar scheld jij dan uberhaupt nog mee...?

Ohh en wat nog lekkerder dan 'kanker' bekt is wel 'tyfus', in de trant van 'TIEF'shoerrr'. Heel onvrouwlijk en onmeisjesachtig en zo, dus je maakt mensen er enorm mee aan het schrikken als zo'n behoorlijk lief, onschuldig uitziend meisje als ik zoiets uitroept. Heerlijk
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 06-06-2006 @ 15:02 :
Behalve wanneer je het bewust doet
True. Maar wat is dan de motivatie?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 06-06-2006 @ 15:10 :
Hmm, waar scheld jij dan uberhaupt nog mee...?

Ohh en wat nog lekkerder dan 'kanker' bekt is wel 'tyfus', in de trant van 'TIEF'shoerrr'. Heel onvrouwlijk en onmeisjesachtig en zo, dus je maakt mensen er enorm mee aan het schrikken als zo'n behoorlijk lief, onschuldig uitziend meisje als ik zoiets uitroept. Heerlijk
Iets not done vinden is iets anders dan het zo nu en dan er wel onbewust uitflappen.

Ik zeg best vaak 'tering'. Probeer iig kanker te vermijden. Maar ik vloek of scheld niet echt bewust ofzo om te shockeren. Dát vind ik echt zielig.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 14:49
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
vroeger thuis mochten we niet eens "shit" zeggen. en ik vind het behoorlijk aso staan. Zelf vloek ik alleen als er echt iets heel heel ergs is gebeurd. anders zeg ik vaak: fuck.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:14
Verwijderd
Citaat:
3317 schreef op 06-06-2006 @ 13:50 :
dat laatste het verschil van gvd en verdomme kan ik van je begrijpen, maar ik zal mijn betoog in de zin van een referaat houden over het verschil tussen kanker, tyfus en gvd.

bij kanker noem je alleen het woord. bij gvd gaat het meer op de omroep God verdoem mij. Het is zeg maar een gebiedend iets en bij kanker enkel het woord. Net zoals je bijvoorbeeld 'stoelpoot' of 'klapdeur' zal roepen. Echter, de keuze voor woorden als kanker zit hem puur in het feit dat het woord kanker een negatieve lading kent en daarom beter 'past' op een moment dat het allemaal even tegen zit.
Vermoed dat het een conjunctief is, en dan 'God verdomme die fiets', ofzo, wat dus betekent 'Moge God die fiets verdoemen'. Niets gebiedends aan dus; een verzoek/wens juist. En als het wel 'God verdom mij'' is, kan dat toch ook geen kwaad? Als ik mijzelf door God wil laten verdoemen, dan is dat mijn probleem.

Dat houd niet in dat ik het niet lomp vind klinken of het woord te pas en te onpas gebruik, maar als ik van m'n fiets flikker en m'n hele onderarmen openschaaf, dan zijn er weinig woorden die toepasselijker zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:31
Open Minded
Avatar van Open Minded
Open Minded is offline
vloeken waarom zou je, bieten of put zeggen lucht net zo veel op, alleen is het een kronkel (wokkel) in je hoofd om te denken dat godver of jezes meer op lucht
__________________
Gelieve geen hete strijkijzers het bos in gooien, Denk aan de konijntjes
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:38
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Nee, het is een kronkel in je hoofd om te denken dat het niet belachelijk klinkt als je bieten en put zegt in plaats van jezus en shit.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 16:31
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 06-06-2006 @ 16:14 :

Als ik mijzelf door God wil laten verdoemen, dan is dat mijn probleem.
...
maar als ik van m'n fiets flikker en m'n hele onderarmen openschaaf, dan zijn er weinig woorden die toepasselijker zijn.
Meesterlijk
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 06-06-2006 @ 00:28 :
Ik zeg heel vaak 'kanker'. Mensen doen daar spastisch over, en dat vind ik onzin. Gaan ze lopen huilen dat hun [vul hier een willekeurig familielid of vage bekende in] er aan overleden is. Misschien moet ik mezelf maar eens aan gaan leren dat ik voortaan 'HARTFALEN' roep, kijken of die mensen dan nog steeds zo overdreven doen.
Huh? Die begrijp ik niet helemaal. Je wilt "hartfalen" gaan roepen, omdat je denkt dat dat een minder bekende aandoening is ofzo? Naar mijn idee is hartfalen toch vrij bekend. Neem dan echt iets zeldzaams.

Edit: of je bedoelt dat jij of een naast familielid van jou aan hartfalen lijdt en dat jij het daarom lekker vaak mag zeggen. Nou ja, als je het zelf hebt vind ik dat inderdaad.. dan mag je erover zeggen wat je maar wilt. Maar ik begrijp niet waarom je een ziekte waaraan een naast familielid lijdt als scheldwoord zou gebruiken.. zeker niet expres.. ik zou dat zelf nooit doen.

Laatst gewijzigd op 06-06-2006 om 16:45.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 17:40
Rita Pavlovic
Avatar van Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 06-06-2006 @ 15:31 :
Iets not done vinden is iets anders dan het zo nu en dan er wel onbewust uitflappen.

Ik zeg best vaak 'tering'. Probeer iig kanker te vermijden. Maar ik vloek of scheld niet echt bewust ofzo om te shockeren. Dát vind ik echt zielig.
Jij bent er zeker zo eentje die Hans Teeuwen niet leuk vindt...?

'Tering' is trouwens tbc, en das volgens mij ook best wel een nare ziekte hoor:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuberculose
__________________
Tem me dan als je kan, je kan me toch niet krijgen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 17:45
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 05-06-2006 @ 22:08 :
Als je vloekt laat je zien dat je een nogal beperkt vocabulair bezit.
Nee. Door woorden te gebruiken laat je niet zien dat je weinig woorden kent.

Citaat:
Er zijn genoeg manieren om je over iets(vaak iets negatiefs) uit te drukken, daar zijn echt geen vloeken bij nodig.
Dat is net zoiets als zeggen: "Hee, je had het net over het avondeten... je had ook 'diner' kunnen zeggen!!!1 Jij hebt een berperkt vocabulair LOLZZZ!!!111"

Citaat:
Een vloek past vaak helemaal niet in de context waarin het gebruikt word:

Je laat iets vallen.......Gvd
Je vind iets vies............Jezus
net zoiets: hoe gaat het?........Ik ga het liefst naar spanje

Best lachwekkend dus.
Godverdomme zeggen als je iets laat vallen past juist heel goed, want het is eigenlijk een zelfverwensing.

Citaat:
Als je vloekt laat je meestal zien dat je jezelf niet kan beheersen, Je kan niet normaal reageren op tegenslagen of iets dergelijks.
Onzin, vloeken is namelijk heel normaal. Heel veel mensen doen het.

Citaat:
- Je vraagt om je eigen verdoemenis.
Nee, want ik geloof niet in God en gebruik zijn naam dus alleen maar vanwege de context die het woord 'godverdomme' tegenwoordig heeft.

Citaat:
- Je kwets andere mensen
Nee, want ik ga niet 'godverdomme' roepen als ik weet dat ik in het bijzijn van christenen ben.
Bovendien geloof ik niet dat veel christenen gekwetst zijn als ze bijvoorbeeld op straat langs mij lopen en mij 'godverdomme' horen zeggen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 13:54
Verhalen & Gedichten verhaal over een 22 jarig meisje
Kira
41 13-11-2003 13:50
Levensbeschouwing & Filosofie Jullie mening over Jehova's
zlatani9
62 02-10-2003 19:25
Muziek Censuur in muziek
newfoundpunk
66 16-04-2003 08:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat vind jij van de 2e Fase???
Need
8 18-01-2003 09:12
ARTistiek [verhaal] Spiegelbeeld Tegenbeeld.
Verwijderd
8 11-09-2002 19:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.