Oud 09-08-2006, 14:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
devin3 schreef op 08-08-2006 @ 22:14 :
een geloof hebben is nooit slecht
Juist wel. Als hun geloof betekend dat ze hun kinderen willens en wetens in gevaar brengen door hen medische behandeling te weigeren dan is dat geloof uitermate kwalijk.

Of heb je er een soortemet rechtvaardiging voor?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Advertentie
Oud 09-08-2006, 17:33
devin3
devin3 is offline
Citaat:
Il organista schreef op 09-08-2006 @ 12:11 :
Vat me niet verkeerd op, maar: bewonder je moslimterroristen ook omdat 'ze soms wel ver gaan'? (is dus geen aanval op jou, maar een informatieve vraag)
nee
ik bewonder hen omdat ik het niet zou doen
en zij brengen de maatschapij niet in gevaar
tegnover die terroristen
__________________
i lock the door and lock my head,and dream of butterflies instead
Oud 10-08-2006, 10:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2006 @ 10:57 :
Wat een onzin. Dat is de enige manier waarop zo'n sekte te beoordelen is. Als je het hebt over mensen iets gunnen betekend het ook dat je niet meteen op de kast springt als iemand iets met goede reden veroordeelt.
'je bent gek als'. een idee is veel complexer. de toonzetting stond me een beetje tegen, getuigt van weinig inzicht en respect. waarom zou je sowieso een stroming moeten beoordelen als 'goed' of 'slecht'?

ook al ben jij het er niet mee eens, zij denken er anders over. zij hebben recht om dat te doen. als jij je dood wilt laten bloeden, moet jij álle rechten hebben om dat te doen. daarin mag je, wat mij betreft, je kinderen ook meenemen. je kinderen zijn geen eigendom van de algemeen heersende waarden. (en niet aankomen met incest-achtige voorbeelden; je begrijpt: het gaat om het idee).

'al hun verhaaltjes als zoete koek slikken' suggereert de boze bedoelingen van de organisatie, lijkt me niet van toepassing btw.
Oud 10-08-2006, 15:37
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-08-2006 @ 11:37 :
daarin mag je, wat mij betreft, je kinderen ook meenemen. je kinderen zijn geen eigendom van de algemeen heersende waarden. (en niet aankomen met incest-achtige voorbeelden; je begrijpt: het gaat om het idee).
Zijn kinderen tegenwoordig eigendom van hun ouders, dan? Ik respecteer het recht van volwassen individuen om hun eigen leven te verpesten. Maar niemand heeft het recht om het leven van een kind om zeep te helpen. In zulke gevallen moet, mijns inziens, de staat ingrijpen. Ik zie wat dit betreft het verschil niet zo tussen een ouder die gestoord is en het kind met zijn eigen handen vermoord (of mishandeld, etc. etc.) en een ouder die zo overtuigd is van schadelijke overtuigingen en het kind laat sterven.
Oud 16-08-2006, 21:33
Verwijderd
Soms lopen ze in de stad op koopavond en als ze dan zeggen dat ze jóu helpen heb ik het gehad en loop ik weg. Wanneer ze daarna nog roepen: 'God zegene u!' word ik helemaal gefrustreerd. Ik hoef geen God. Veel plezier met de jouwe, maar respecteer mij ook
Oud 16-08-2006, 21:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, als dat je pissed maakt, probeer bekeerlustige Moslims op internetfora die als je hun betoog met de grond gelijk maakt roepen 'dat je wel heel onzeker over komt, en ze dat wel op kunnen lossen'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 17-08-2006, 13:40
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik heb wel wat ervaring met JG's. Ik heb 2 keer op Station Hollands Spoor de wachttoren uitgedeeld gekregen. Ik weet nog dat ik spontaan niet meer bij kwam van het lachen van bepaalde dingen die in dat boekje stonden.

Hier is een leuke quote:

Citaat:
...Hoe dwaas het is om te geloven dat wij uit een soepje komen...
Er stonden nog veel meer van dit type opmerkingen in, duidelijk was wel dat ze niet-gelovigen enigszinds kleineren. Maar goed, misschien een beetje flauw, maar ik zag de humor er wel van in

Heb ook een keertje iemand aan de deur gehad toen ik alleen thuis was. Op zich wel een aardig mens, maar een hele slechte timing. Ik zou namelijk een paar uur of misschien de volgende dag (weet ik niet meer) nadat ze kwam een examen krijgen. En ik was juist bezig met de laatste voorbereiding. Dan staat je hoofd totaal niet naar dit soort dingen. Gelukkig hield ze het daarom kort en wenste me succes
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 17-08-2006 om 13:52.
Oud 19-08-2006, 10:43
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Eén vd redenen dat JG bijvoorbeeld bloedtransfusie
weigeren is dat
op dit moment laboratoriumtests die bestaan niet alles
kunnen aantonen. Tuurlijk zijn we tig tests verder,
maar ooit konden ze aids ook niet aantonen via bloedtests.
Wat zwerft er nog meer rond in ons bloed wat we
op dit moment niet kunnen aantonen?
Er zullen altijd nieuwe ziekteverwekkers zijn die met de tests
van dat of dit moment niet aan te tonen zijn.

Nee, ik ben zelf geen JG, mijn moeder wél en ik heb me
daar in het verleden ontzettend van afgekeerd. De
JG-clubjes die over de vloer kwamen ging ik dan ook zorgvuldig
uit de weg. Deed ik dat niet kwam er altijd wel één met me
"praten". Vreselijk vond ik dat.

Tot een jaar geleden ik een vriendin ontmoette die ook
JG bleek te zijn. En zij was zó anders dan wat mijn ervaringen
daar mee waren. Met haar heb ik hele gesprekken gevoerd,
discussies gevoerd etc. Er was veel (waaronder de bloedtransfusie)
wat ik niet begreep. Nu heb ik daar zeer zeker een andere
kijk op. Niet dat ik me zal bekeren, er is genoeg wat me
nog tegen staat.

Maar ik heb zeker meer begrip gekweekt voor deze vorm
van interpetatie van de bijbel.

Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 19-08-2006, 11:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dashja schreef op 19-08-2006 @ 11:43 :
Eén vd redenen dat JG bijvoorbeeld bloedtransfusie
weigeren is dat
op dit moment laboratoriumtests die bestaan niet alles
kunnen aantonen. Tuurlijk zijn we tig tests verder,
maar ooit konden ze aids ook niet aantonen via bloedtests.
Wat zwerft er nog meer rond in ons bloed wat we
op dit moment niet kunnen aantonen?
Er zullen altijd nieuwe ziekteverwekkers zijn die met de tests
van dat of dit moment niet aan te tonen zijn.
Dat is niet de reden, dat is de uitvlucht die wordt gebruikt als rechtvaardiging.

De reden is een heel merkwaardige interpretatie van een bijbelcitaat dat gaat over het slachten van dieren.

Omdat miljarden mensen door de afgelopen eeuw heen bloedtransfusies hebben gekregen en het overleefd hebben begrijpt iedereen natuurlijk dat dat argument onzinnig is; we weten simpelweg wel degelijk hoe bloed werkt.

Wat er afkeurenswaardig aan is is dat ze met druk uitoefenen op die regel anderen schade toebrengen. Als iemand zichzelf kapot wil maken, prima, maar als een kind verlamt raakt omdat het niet ingeënt mocht worden dan heeft het geloof van de Jehova's in moreel opzicht afgedaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 19-08-2006, 13:57
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-08-2006 @ 12:24 :

maar als een kind verlamt raakt omdat het niet ingeënt mocht worden dan heeft het geloof van de Jehova's in moreel opzicht afgedaan.
ik heb ook niet gezegt dat ik het ermee eens ben
Zeer zeker niet als het om kinderen gaat
Ik ben van mening dat voor alle kinderen het zelfde moet
gelden en pas als zij op een leeftijd zijn dat ze dat zelf kunnen
besluiten er voor kunnen kiezen JG te zijn.

Dit soort besluiten zouden geen besluiten mogen zijn,
maar een wet.

Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 21-08-2006, 23:31
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-08-2006 @ 12:24 :
De reden is een heel merkwaardige interpretatie van een bijbelcitaat dat gaat over het slachten van dieren.
voor zover ik weet ging het eerder om het verontreinigen van je lichaam, zelfde reden als dat ze ook niet roken.
__________________
hoi
Oud 22-08-2006, 11:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dext0r schreef op 22-08-2006 @ 00:31 :
voor zover ik weet ging het eerder om het verontreinigen van je lichaam, zelfde reden als dat ze ook niet roken.
Nee. Er stond in dat vers meende ik samen met andere slachtadviezen dat je geen bloed moet eten.

En dat is slim, want iedereen weet dat je een geslacht dier beter leeg kunt laten lopen. (hoewel al duizenden jaren voor de bijbel dit al lang bekend was, maar ja).

Jehova's maken daar dan van dat je geen bloedtransfusie moet ondergaan.
Bloed eten = bloedtransfusie? Nee, dat is onlogisch.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 22-08-2006, 12:11
AC Milan 7
Avatar van AC Milan 7
AC Milan 7 is offline
Ik vind Jehova's enge mensen, beperkt denkvermogen dankzij het geloof...
Oud 22-08-2006, 17:06
Verwijderd
gei0l
Oud 22-08-2006, 22:17
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
"... want de ziel van het vlees is in het bloed."

Staat in leviticus 17 va vers 10. en nee ik ben geen jehova's getuige.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Oud 24-08-2006, 11:47
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
Ik vind dit echt zo'n zinlope topic....
Wat vind je van wat voor religie dan ook? Wat maakt het uit?
Laat de mensen lekker voor wat ze zijn, richt je liever op jezelf. En zolang al die gelovige mensen zich niet gaan bemoeien met jouw leven & jou gaan vertellen wat jij moet doen according to them, is het toch goed zo!?

God..ik ga mijn energie echt niet verspillen aan wat ik vind van gelovigen & hun manier van leven/denken/etc. Heb echt wel wat beters te doen met mn tijd
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Oud 24-08-2006, 14:16
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
XQseMe2 schreef op 24-08-2006 @ 12:47 :
Ik vind dit echt zo'n zinlope topic....
Wat vind je van wat voor religie dan ook? Wat maakt het uit?
Laat de mensen lekker voor wat ze zijn, richt je liever op jezelf. En zolang al die gelovige mensen zich niet gaan bemoeien met jouw leven & jou gaan vertellen wat jij moet doen according to them, is het toch goed zo!?

God..ik ga mijn energie echt niet verspillen aan wat ik vind van gelovigen & hun manier van leven/denken/etc. Heb echt wel wat beters te doen met mn tijd
En dan toch posten, terwijl je in deze tijd ook wel 'iets beters' had kunnen doen.

*Zucht*
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 25-08-2006, 21:47
XQseMe2
Avatar van XQseMe2
XQseMe2 is offline
ja hahahah daar dacht ik eigenlijk later ook aan
Maar toen dacht ik ook van "ach boeiend, als een ander dat leest kan hij er miss nog lering van trekken"
__________________
Alles is irrelevant. Het is maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Oud 25-08-2006, 23:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb erg slechte ervaringen met deze piepeltjes gehad. Eerst beslopen ze mijn favoriete tante toen ze heel erg ziek was en het op andere gebieden in haar leven ook niet bepaald van een leien dakje ging. De betreffende persoon (een andere tante en "goede" vriendin van haar) had echt gewacht tot ze zwak was en haalde haar toen over. Ze zaten haar ook constant te pushen te scheiden van mijn oom (die een nogal...eh... uitgesproken mening heeft het het gebied van religie) en toen mijn tante uiteindelijk weg wilde, lieten ze haar bijna niet gaan. Constant aan de deur, steeds bellen en schrijven, enzovoorts. Mijn oom heeft ze bijna aangevallen, maar mijn vader kon nog net op tijd ingrijpen. Hij heeft ook heel duidelijk gemaakt dat ze mijn tante (zijn zus) met rust moesten laten omdat hij anders met haar naar de politie zou stappen. Die andere tante zit nog steeds bij de club en stuurt zo nu en dan nog wel eens brieven waarin we worden gewaarschuwd dat het einde nabij is (of iets in die richting).

Als er zo'n getuige aan de deur komt, sta ik niet voor de gevolgen in.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 26-08-2006, 12:07
Verwijderd
Citaat:
XQseMe2 schreef op 24-08-2006 @ 12:47 :
God..ik ga mijn energie echt niet verspillen aan wat ik vind van gelovigen & hun manier van leven/denken/etc. Heb echt wel wat beters te doen met mn tijd
Ja, dat blijkt, deze post en de tijd die je erin hebt gestoken hebben inderdaad geweldig veel bijgedragen aan een beter maatschappij.
Oud 27-08-2006, 23:04
Verwijderd
Zijn JG's christenen? Ik bedoel zien ze zichzelf zo en hoe zien bijv. de protestanten en katholieken hen?
Oud 28-08-2006, 10:19
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik ben blij dat ik ze weinig tot nooit aan de deur gehad heb en hoop dat ook zo te houden.
"Mogen we even met u over het geloof praten?"
-"Nee, ik ben al voorzien"
"Dus u heeft de echte waarheid al gevonden?
-"Inderdaad, nu jullie nog" *deur dichtgooi*

Ik kan er zo enorm slecht tegen als mensen hun geloof zo actief op gaan lopen dringen aan anderen. Dat soort ronsel gedrag zou verboden moeten worden...
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Oud 28-08-2006, 12:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Eraser schreef op 28-08-2006 @ 00:04 :
Zijn JG's christenen? Ik bedoel zien ze zichzelf zo en hoe zien bijv. de protestanten en katholieken hen?
Het is bijna hetzelfde als christendom, alleen ze hebben een iets aangepaste bijbel en strengere leefregels. Daarbij vormen ze een groep waarin je in opgenomen kunt worden of buitengesloten, in plaats van losse leden waarvan er eens per week (soms vaker) een deel van bij elkaar komt.

Andere christenen wijzen ze nogal af. Volgens een christelijke vriendin van me vanwege die aangepaste bijbel. Das natuurlijk heiligschennis.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 28-08-2006, 18:43
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
JG's zijn weekend-kruisvaarders op een missie om zieltjes te winnen.. ik heb een aantal keer met JG's gepraat en op zich waren het best aardige lui en zo hoor, maar het hele idee van erop uit trekken om anderen te vertellen hoe fijn je religie wel niet is dat staat me nogal tegen.. ik ga op zondag toch ook niet buiten de kerk staan om de kerkgangers te vertellen hoe makkelijk het leven als atheist wel niet is? (heheh, ik heb het al druk geoeg met allerhande oeverloze theologische discussies op verschillende fora.. )
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Oud 29-08-2006, 08:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
akumabito schreef op 28-08-2006 @ 19:43 :
ik ga op zondag toch ook niet buiten de kerk staan om de kerkgangers te vertellen hoe makkelijk het leven als atheist wel niet is?
Goed idee voor een volgende meet. <3

Maar zieltjes winnen past natuurlijk wel binnen de leer, ook in die van het christendom. Vergiffenis gun je iedereen, liefst vijand nog meer dan vriend.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 29-08-2006, 10:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ja, maar het feit dat ze mensen die het lastig hebben als doel nemen en die daarna chanteren met groepsdruk is natuurlijk onder geen omstandigheid goed te keuren. Dat is gewoon de meest kwaadaardige vorm van manipulatie die je toe kunt passen. Een verhaal zoals SuperSanne hierboven beschrijft is gewoon erg. Ergens bij ons in de familie is dat geloof ik ook voor gekomen. Een broer van mijn opa was weduwe geworden, en ze kwamen bij hem langs of hij zich 'in deze tijd van dood' eventjes wilde bekeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 29-08-2006, 10:54
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-08-2006 @ 13:04 :
Het is bijna hetzelfde als christendom, alleen ze hebben een iets aangepaste bijbel en strengere leefregels.
Er zijn te veel verschillen om ze 'bijna hetzelfde als christendom' te noemen, dit zijn er meer dan de aangepaste bijbel. Wat versta je precies onder strengere leefregels? Ik denk dat het vooral andere leefregels zijn; als ik sommige reformatorische christenen bekijk, lijkt me daar ook sprake van 'strenge leefregels'.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 30-08-2006, 08:35
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-08-2006 @ 11:41 :
Een broer van mijn opa was weduwe geworden, en ze kwamen bij hem langs of hij zich 'in deze tijd van dood' eventjes wilde bekeren.
Exactely. Ze slaan toe zodra je een zwak moment hebt. Mijn moeder kreeg een tijdje terug last van hartklachten, wat nogal een gedoe is geweest. Toen verscheen die ene tante ook 'opeens' voor de deur, maar helaas voor haar deed mijn vader open. Ik wist niet dat hij zo'n...erm...'kleurrijke' woordenschat had
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 30-08-2006, 10:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 30-08-2006 @ 09:35 :
Exactely. Ze slaan toe zodra je een zwak moment hebt. Mijn moeder kreeg een tijdje terug last van hartklachten, wat nogal een gedoe is geweest. Toen verscheen die ene tante ook 'opeens' voor de deur, maar helaas voor haar deed mijn vader open. Ik wist niet dat hij zo'n...erm...'kleurrijke' woordenschat had
Tja.. Het probleem is ook dat je er niks aan kunt doen. Ze komen je lastig vallen no matter what. We hebben destijds mijn opa en zijn broer bijna tegen moeten houden omdat die twee mensen maar aan bleven dringen. Dat moet je ook echt doen bij twee broers die vroeger al niet meededen aan stakingen 'omdat god je vrijdags toch geen eten kwam brengen als je aan de dijk ging zitten'.

(in mijn vorige post bedoelde ik uiteraard dat hij weduwnaar was geworden, geen weduwe. )
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 30-08-2006, 17:30
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik kreeg toen ik elf of twaalf was een keer folders over drugsproblemen en de ondersteuning die zij en het geloof daarbij konden bieden (iets in die richting), wat ik nogal dubieus vond.

Verder de gebruikelijke schreeuwende mensen op straat af en toe, maar dat is meer vermakelijk dan irritant, als het überhaupt al Jehovah's Getuigen zijn. Die in Gouda was alijtd wel leuk, want ze liep 's nachts te roepen: "Alle mannen hebben AIDS, alleen God geneest."
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Oud 30-08-2006, 18:36
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 28-08-2006 @ 00:04 :
Zijn JG's christenen? Ik bedoel zien ze zichzelf zo en hoe zien bijv. de protestanten en katholieken hen?
Jehovah's getuigen zien zichzelf als christenen. Daartegenover staat echter dat alle kerkgenootschappen (zowel Rooms als Protestants) die het katholieke geloof bewaren hen nooit als christenen zullen erkennen.

Hun aangepaste bijbel is niet zoals Kruimel stelde de reden, maar hun aangepaste godsvisie. Het zou namelijk net zoiets zijn als voor Moslims als er mensen zijn die claimen dat ze Moslim zijn terwijl ze een poly-eenheid voorstaan waarbinnen Mohammed een plaats heeft. Een dubieus vertaalde Koran zou er dan namelijk eveneens niet toe doen, omdat dat, vergeleken met het eerdere punt, slechts een bijzaak wordt.

@akumabito
Mag ik je er op wijzen dat je bij een kerkgebouw aan het verkeerde adres zou zijn. Je zou op zoek moeten naar een zogenaamde koninkrijkszaal; alleen daar kun je jouw Jehovah's getuigen vinden om te bekeren tot het atheistische akumabitodom.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 30-08-2006, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 30-08-2006 @ 19:36 :
Het zou namelijk net zoiets zijn als voor Moslims als er mensen zijn die claimen dat ze Moslim zijn terwijl ze een poly-eenheid voorstaan waarbinnen Mohammed een plaats heeft.
Hoe anders neemt Jezus zijn positie in volgens de JG's dan?
Oud 31-08-2006, 09:23
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 30-08-2006 @ 23:37 :
Hoe anders neemt Jezus zijn positie in volgens de JG's dan?
Volgens de Jehovah's Getuigen is Jezus als eerst geschapen door God. Hierdoor verwerd hij bij hun tot de aartsengel Michaël. De titel Zoon van God draagt Jezus dan nog wel, maar heeft daardoor dus een heel andere inhoud.

De Heilige Geest (In het Christendom niet gelijk aan Gabriël, zoals bij mijn weten de Islam leert) daarentegen is helemaal verdwenen en is enkel nog maar Gods werkzame kracht. Het gaat dan dus niet meer om een persoon maar om een kracht.

Het godsbeeld van de Jehovah's is daardoor unitarisch zoals bij het Jodendom en de Islam. Dus in mijn voorbeeld kon ik de zaken simpelweg omdraaien aangezien het christendom een drie-eenheid leert.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 31-08-2006, 09:56
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Uhhmm.. jah.. als het klopt wat ji zegt is het natuurlijk wle heel erg makkelijk om gaten te slaan in de basis van de JG stroming.. hanteren zij ook een afwijkende kalender ofzo? Als je stelt dat Jezus de eeste mens was die geschapen werd heb je namelijk een wzenlijk probleem met de geschiedenis. After all, de tijdsperiode waarin Jezus geleefd moet hebben is bekend en het is ook bekend dat er mensen waren ver voor die tijd... daarbij zou het natuurlijk wel 'apart' zijn als Jezus de eerste was, maar er gelijk nog een par miloen andere mensen werden geschapen, waarvan er een hoop op oudere leeftijd dan Jezus ter wereld kwamen.. Nu heb ik de ballen verstand van de JG's (kan niet alle bizarre sektes bijhouden natuurlijk) maar hoe lossen zij dit op dan?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Oud 31-08-2006, 10:27
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Voor christenen geldt dat Jezus eeuwig is, ongeschapen etc. etc. Voor Jehovah's getuigen geldt dat Jezus niet eeuwig is, maar geschapen voor de grondlegging van de wereld. Dat houdt in dat beiden erkennen dat Jezus bestond voordat hij mens werd. Christenen stellen dat Jezus God is die mens werd, Jehovah's getuigen dat Jezus de aartsengel Michaël is die mens werd. Er is dus door beiden een onderscheid tussen de levenduur van Jezus op aarde en zijn totale bestaansduur. Mijn excuses als dit niet duidelijk was.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Oud 31-08-2006, 21:42
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 31-08-2006 @ 11:27 :
Voor christenen geldt dat Jezus eeuwig is, ongeschapen etc. etc. Voor Jehovah's getuigen geldt dat Jezus niet eeuwig is, maar geschapen voor de grondlegging van de wereld. Dat houdt in dat beiden erkennen dat Jezus bestond voordat hij mens werd. Christenen stellen dat Jezus God is die mens werd, Jehovah's getuigen dat Jezus de aartsengel Michaël is die mens werd. Er is dus door beiden een onderscheid tussen de levenduur van Jezus op aarde en zijn totale bestaansduur. Mijn excuses als dit niet duidelijk was.
...
Ik snap je onderscheid tussen JG en Christenen niet. JG zijn Christenen...

@ Broeder: Dat waren zeer zeker geen JG in Gouda
Oud 01-09-2006, 09:44
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Volk schreef op 31-08-2006 @ 22:42 :
...
Ik snap je onderscheid tussen JG en Christenen niet. JG zijn Christenen...
Onzin. JG' zijn geen christenen. Daarvoor hebben ze (bijvoorbeeld, maar er zijn meer argumenten) een te alternatieve christologie, zoals HC hierboven al aangaf.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 02-09-2006, 16:23
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
"Ik kom het licht brengen"
"Zet maar in de ijskast"
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Oud 02-09-2006, 18:11
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 02-09-2006 @ 17:23 :
"Ik kom het licht brengen"
"Zet maar in de ijskast"
Die ga ik zeker gebruiken als er weer eentje aan de deur komt
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 02-09-2006, 22:14
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 02-09-2006 @ 17:23 :
"Ik kom het licht brengen"
"Niet nodig, alle lampen branden nog."
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Oud 03-09-2006, 04:08
Alizée!
Avatar van Alizée!
Alizée! is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 18:59 :
Opdringerig en daardoor erg irritant, maar voor de rest weinig over te melden.
dat dus.
Oud 08-09-2006, 12:26
Taliesin
Avatar van Taliesin
Taliesin is offline
tot nu toe geen problemen met die lui.
ik zeg gewoon geen interese en ze lopen weer door. en dat elke week in week uit
__________________
By the time you're done reading this, you realize you have wasted 5seconds of your life
Oud 08-09-2006, 16:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 02-09-2006 @ 17:23 :
"Ik kom het licht brengen"
"Zet maar in de ijskast"
ik geef toe, hij blíjft onwijs leuk .
Oud 10-09-2006, 18:02
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
1 keer aan de deur gehad, op een zondag ochtend, sta je in je boxer brak van het uitgaan krijg je een verhaal over god e.d

Het enige vreemde vond ik dat die man het had over, in alle tijd dat de mensen geleeft hebben, zijn er wel zon 20 miljard mensen geweest en dood gegaan. Als die allemaal terug kwamen zouden we te weinig eten hebben om ze allemaal te voeden.
Juist, we krijgen 20 miljard zombie's ?

Het was een oude man met een meisje van ongeveer 17 schat ik. Ze waren aardig en gingen weg na 5 min, dus ik heb niet zon probleem met die lui.
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Oud 24-09-2006, 14:45
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Wat veel fabels lees ik in dit topic...

Ik ben opgevoed als Jehovah's Getuige. Niet alleen mijn ouders en zusjes geloven, ook mijn grootouders, nichtjes, neefjes, enzovoort. Zelf geloofde ik er niet in en ik had geen zin om een geloof te verkondigen waar ik niet achter stond. Ik ben er uitgestapt toen ik dertien was.

Met dit als achtergrond kan ik alvast een aantal 'waarheden' uit dit topic tegenspreken.

Frequentie kerkbezoek
De kerk heet de koninkrijkszaal en hier gaan JG twee keer per week heen. In het weekend voor een lezing (1 uur) en de bespreking van een artikel uit de Wachttoren (1 uur). Tussendoor wordt er drie keer gezongen en twee keer gebeden. Doordeweeks worden er toespraakjes gehouden (dit zijn korte 'toneelstukjes' waarin twee mensen voordoen hoe je een bepaald tijdschrift kunt aanbieden) en korte lezingen. Ook hier: drie keer zingen en twee keer bidden.

Dan heb je nog de boekstudie, dat is één keer per week bij iemand thuis. De 'gemeente' wordt opgedeeld in groepen van tien tot twintig personen en er wordt een bijbelpublicatie bestudeerd en besproken.

Dan zijn er bij sommige gezinnen nog avonden ingepland voor gezinsstudie, bijvoorbeeld om de Wachttorenstudie alvast voor te bereiden of om problemen te bespreken.

Verder nog het congres- en kringbezoek. Een aantal keren per jaar is er één tot drie dagen een congres- of kringvergadering. In onder andere Swifterbant is er een speciale kringhal. Hier komen enorm veel JG op af en er is dan een dagvullend programma. Congressen worden onder andere in Heerenveen gehouden.

Ja, best veel. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat iemand zei dat ze maar ééns in de zoveel tijd naar de kerk gingen. Man, ze zijn elke week volgeboekt.

Langs de deuren
Dit noemen zij 'in de velddienst gaan'. In de bijbel wordt aangegeven dat Gods woord verkondigd moet worden. Doen de mensen dat niet, dan zullen de stenen gaan spreken. Dit hoorde ik ooit. Ik dacht: mooie oplossing, scheelt moeite. Degene die de lezing hield zei echter: 'Wat zouden we ons dan moeten schamen, dat we zo gefaald hadden dat de stenen het werk moesten doen.' Nou, als een steen tegen me probeert te praten neem ik die toch echt wat serieuzer, aangezien er normaal gezien geen pratende stenen zijn. Maar goed.

Wanneer je geen behoefte hebt aan gepraat over het geloof, kun je 'geen interesse' zeggen. Klaar. Wil je wat langer van JG af zijn? Zeg dan: 'Ik wil graag op de niet-bezoekerslijst' of: 'Ik wil als niet-bezoeker genoteerd worden'. Er bestaat inderdaad zo'n lijst en er zal hooguit één keer per jaar iemand langskomen om te vragen of je nog steeds geen behoefte hebt aan bezoek.

Er worden, dat is geloof ik wel al gezegd, verschillende gebieden 'afgewerkt' en elke gemeente heeft een eigen regio. Bij afwezigheid wordt er een A genoteerd en later worden alle afwezigen nagegaan. Soms wordt er 'telefoongetuigenis' gegeven. Als iemand bijvoorbeeld lang afwezig is en er is een getuige die door omstandigheden (ziekte, pijn, weet ik het wat) niet langs de deuren kan, wordt het op deze manier geprobeerd. Ook via brieven.

Uitsluiting
'Als je niet doet wat ze zeggen word je enorm genegeerd!'

Nou nee, het ligt iets gecompliceerder. Je hebt een keuze: dopen of niet dopen. Ik ben bijvoorbeeld niet uitgesloten, aangezien ik me nooit heb gedoopt. Als ik dat wel had gedaan, was ik door iedereen genegeerd als ik eruit was gestapt.

Op het moment dat je je doopt beloof je aan Jehovah dat je je leven wil inrichten naar zijn richtlijnen (uit de bijbel). Kortom: je sluit een soort van verbond, dat je bezegelt met de doop. Je mag je echt niet zomaar laten dopen; gesprekken met ouderlingen worden van tevoren gehouden om te kijken of je dat écht wel wil, hoe groot je bijbelkennis is, enzovoort. Eerst word je een ongedoopte verkondiger. Daarna pas mag je je echt laten dopen.

Als je dit verbond verbreekt, weet je van tevoren dat je uitgesloten wordt. Persoonlijk vind ik dit een onjuiste handelswijze. Als het een verbond is tussen jou en God hoort het een zaak te zijn tussen jou en God. Maar goed, dit is wat er gebeurt en dat weet je van tevoren. Familie vindt dit ook lang niet altijd makkelijk. Mijn oom blijkt jarenlang vreemd te zijn gegaan. Ik mocht/mag hem echt heel erg, maar hij 'bestaat' niet meer in de familie en ik zie hem waarschijnlijk ook nooit meer (heb geen adres of wat dan ook).

Overig
Er is volgens Jehovah's getuigen geen hel.

Wanneer je doodgaat kom je later in het paradijs (na Armageddon) tenzij je een uitverkorene bent (één van de 144.000), dan regeer je met Jezus en de engelen.

Ik vind persoonlijk dat dat langs de deuren gaan minder frequent kan en sommige getuigen die ik ken zijn té fanatiek hierin. Alleen stoppen ze echt nooit hun voet tussen de deur. Geen idee hoe dat rumoer is ontstaan.
__________________
Now it's said.
Oud 24-09-2006, 15:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
M@R schreef op 24-09-2006 @ 15:45 :
Geen idee hoe dat rumoer is ontstaan.
Waarschijnlijk omdat er wel degelijk types zijn die dat doen. Net als er jehova's zijn die mensen in problemen benaderen om hen op een zwak moment onder controle te brengen van hun stroming. Dat soort typisch sektegedrag is de jehova's wel degelijk te verwijten.

Overigens is rumoer lawaai en in dit geval waarschijnlijk veel te letterlijk vertaald Engels, je bedoelde waarschijnlijk 'dit gerucht'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 25-09-2006, 10:18
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Klopt, laatste tijd bezig met het lezen van Engelse boeken Sorry!

Ja, dat dacht ik eerst ook, dat er dan JG moesten zijn geweest die wel hun voet tussen de deur hebben gezet. Ik kan me dat alleen niet voorstellen omdat zoiets niet wordt getoleerd. Alhoewel ik ook kennissen van mijn ouders heb gezien aan de deur, die net iets meer overtuigingskracht naar voren brachten ('Geen interesse? Maar je weet toch dat...').
__________________
Now it's said.
Oud 27-09-2006, 14:09
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Mijn oom blijkt jarenlang vreemd te zijn gegaan. Ik mocht/mag hem echt heel erg, maar hij 'bestaat' niet meer in de familie en ik zie hem waarschijnlijk ook nooit meer (heb geen adres of wat dan ook).
je familie is dan ook best wel fanatiek hierin. Ook al zou dat ongeveer de richtlijn zijn, ik vind het niet kunnen. Ik weet wel dat het gebeurt onder het mom van 'verkeerde omgang bederft nuttige gewoonten', maar toch.
Ik ben ook opgevoed als, heb er ook voor gekozen niet verder te gaan op jongere leeftijd. Net als veel van mijn broers. En nounou, wat een 'schok' was het voor mijn ouders dat een van mijn broers homoseksueel bleek te zijn. Nochtans hebben ze hem niet uit de familie gestoten of iets dergelijks, sterker nog, er is gewoon een goede band.
Mijn ouders hebben altijd gezegd dat het mijn eigen keuze zou zijn. 'je moet het zelf weten', of 'wij oordelen daar niet over' zijn dingen die ze dan zeiden. En zo hoort het ook naar mijn mening.
__________________
hoi
Oud 29-09-2006, 20:02
De #1 Baas
Avatar van De #1 Baas
De #1 Baas is offline
Ik vint ze sgeit irritant! ik bedoel doe je geloof doe je ding maar ga het niet opdringen aan andere mensen die er totaal geen boodschap aan hebben!
Oud 29-09-2006, 22:23
Verwijderd
Maar hoe kunnen de jehovah's nou deze teksten negeren?! Hoe kan je een mens uitstoten uit je familie of gemeente omdat ze een zonde hebben begaan? Jezus is aan het kruis genageld opdat de mensheid gered zou kunnen worden. Iedereen is zondig.

Mattheüs Hfst 7 vers 1 t/m 5

Citaat:
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Mattheüs Hfst 7 vers 12

Citaat:
Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
Ik ben opgevoed met een christelijke achtergrond, dus ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd op 29-09-2006 om 22:30.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie god
ExpoRules
164 31-12-2010 13:25
Levensbeschouwing & Filosofie Aan alle gelovigen...
Kirk22
244 30-07-2010 16:35
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is nu eigelijk een sekte?
Upke
42 03-01-2004 21:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.