Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2007, 17:55
jjorden
jjorden is offline
Tijdens haar Gouden Eeuw was de Islamitische cultuur intellectueel, liberaal en verlicht. Duizend jaar geleden ontstond in het Iraakse Bagdad de algebra. Het ziekenhuis is een moslimuitvinding, en nergens werden zo veel boeken gelezen. En Mohammed vond geleerden veel meer waard dan oorlogskrijgers. Kortom, met de islam zelf is niets mis, met de huidige interpretatie ervan des te meer.


Ooit was het anders. Toen was de westerse, christelijke wereld volgend en de islamitische voorlijk en leidend. Tussen de achtste en vijftiende eeuw kroop Europa door de diepe, duistere Middeleeuwen en was de Islamitische wereld een stralend voorbeeld voor de rest van de mensheid. Geleerdheid, intellectualisme, wetenschap en techniek floreerden er.

Natuurlijk, het klopt dat tussen het eind van de achtste en het begin van de tiende eeuw in het eerdergenoemde Huis van de Wijsheid in Bagdad en elders in de mohammedaanse centra van kennis veel geleerden bezig waren om de klassieke meesterwerken van Euclides, Archimedes, Aristoteles, Hippocrates, Galenus en al die andere Griekse giganten te vertalen. Ook is het waar dat toen Europa uit zijn winterslaap ontwaakte, Spaanse en Italiaanse geleerden als Fibonacci die boeken weer terug vertaalden – aangezien de originele teksten inmiddels verloren waren gegaan.

Zelfs al zou de Arabische bijdrage aan de mondiale wetenschap hiertoe beperkt zijn gebleven, dan nog zouden wij, die dag in, dag uit profiteren van alle verworvenheden van de op de Grieken en de Romeinen gefundeerde, westerse samenleving, dagelijks een kleine hoofdbuiging naar Mekka moeten maken als dank.

Want de moslimgeleerden waren meer dan een doorgeefluik voor de Griekse cultuur. Allereerst stond de islamitische wereld open voor alle kennis. Niet alleen voor die uit Griekenland, maar ook Perzië, India, China, het oude Mesopotamië. Het was zoals alle culturen die zich op hun hoogtepunt bevinden, zoals de Amerikaanse, een amalgaam van allerhande kennis en kunde.



Want de moslimgeleerden waren meer dan een doorgeefluik voor de Griekse cultuur. Allereerst stond de islamitische wereld open voor alle kennis. Niet alleen voor die uit Griekenland, maar ook Perzië, India, China, het oude Mesopotamië. Het was zoals alle culturen die zich op hun hoogtepunt bevinden, zoals de Amerikaanse, een amalgaam van allerhande kennis en kunde.

Neem nu onze cijfers, die wij abusievelijk Arabisch noemen. Het huidige decimale, tientallige, stelsel stamt uit India, inclusief die cruciale uitvinding van de nul. Het idee dat de positie van een cijfer in een getal – de 6 in het getal 684 slaat op honderdtallen – de waarde van dat cijfer aangeeft, hadden de Soemeriërs al bedacht. De Arabische geleerden snuffelden in al die verschillende hoekjes, pikten daar de beste ideeën uit, en ziedaar ons stelsel van cijfers.





Gangmaker
Op vergelijkbare manier heeft het papier zich over de wereld verspreid. Die innovatie leenden de moslims van China. Chinese gevangenen vertelden de Arabieren het procédé en in de achtste eeuw verrees de eerste islamitische papierfabriek in Samarkand, nu Oezbekistan. Binnen een mum van tijd stonden in de hele moslimwereld, van Sicilië tot Perzië, papierfabrieken – soms aangedreven door windmolens zoals in Andalusië, dan weer met waterkracht zoals in Irak.

Samen met de aanwezigheid van een universele wetenschappelijke taal, het Arabisch, was het papier de gangmaker van de vooruitgang. Waar geleerden voorheen op het schaarse papyrus (schors van een moerasplant) en perkament (dierenhuid) waren aangewezen, konden ze nu over een goedkope grondstof zoals hout beschikken. Mede daardoor werden de islamitische bibliotheken de best bevoorrade ter wereld.

De opvatting dat de Arabische gouden eeuw slechts een overstapplaats was tussen de klassieke Griekse cultuur en de Europese renaissance is ook wel erg vanuit het Westen geredeneerd, zo constateert Ahmed Djebbar, hoogleraar geschiedenis van de wiskunde aan de universiteit van Lille, voormalig minister van Onderwijs en Wetenschappen van Algerije en mede-samensteller van de expositie l’Age d’Or des Sciences Arabes in Parijs.

'In de eerste plaats namen de Arabieren in de achtste eeuw de Griekse kennis niet over om die te conserveren, maar omdat ze er iets aan hadden. Ook deden ze het niet met het oog op de Europese renaissance. Het was in die tijd buiten de orde dat Europa ooit op het zelfde beschavingsniveau kon komen.’

De moslims combineerden niet alleen kennis van verschillende culturen, ze voegden er ook het een en ander aan eigen inzichten aan toe. Zo schreef de Oezbeekse geleerde Al-Khwarizmi, zijn naam leeft voort in de term algoritme uit de computerkunde, in de negende eeuw een beschouwing waarin voor het eerst het woord al-jabr (de oplossing, ofwel algebra) voorkwam als aanduiding voor de methode om vergelijkingen met een onbekende op te lossen. De sinus en de cosinus waren al bedacht door de Grieken, maar de Arabieren voegden daar de tangens en de cotangens aan toe, en complementeerden aldus het vak goniometrie. Al-Khayyâm speelde al met vergelijkingen van de derde graad (x3 + ax2 + bx = c).

Aanvankelijk richtte de Arabische wetenschap zich sterk op concrete, religieuze behoeften. Moslims moesten elke dag vijf keer bidden en vroegen zich af wanneer. Ze dienden zich daarbij in de richting van Mekka te buigen, maar waar lag dat? Bovendien wilden ze weten wanneer de heilige maand Ramadan begon en eindigde.


De bloei van zowel de Arabische astronomie als de goniometrie na de stichting van het islamitisch geloof in de zevende eeuw na Christus hield in eerste instantie verband met die drie praktische vragen. Maar gaandeweg 4raakten de geleerden steeds meer geďnteresseerd in l’art pour l’art, het genoegen van nieuwe kennis en de daaruit voortvloeiende nieuwe inzichten, los van welke toepassing dan ook. Zoals we nu weten, is dat dé manier om de wetenschap vooruit te brengen.

Al denkend, spelend en rekenend concludeerden de islamitische geleerden dat de op een voetstuk geplaatste Griekse geleerden niet onaantastbaar waren. Ahmed Djebbar: 'Ze constateerden dat de Grieken minder goed op de hoogte waren dan ze aanvankelijk dachten.’ Arabische astronomen als Al-Sijzî concludeerden al drie eeuwen voor de Copernicaanse revolutie dat in de observaties van Ptolemaeus die uitmondden in de conclusie dat de aarde het middelpunt van het heelal vormde, flink wat foutjes zaten. Ver voor Descartes en Huygens met hun wetten voor de breking van licht kwamen, zat Ibn-al-Haitham, ook Alhazen genoemd, al op die lijn.


Het inzicht over de ademhaling en de rol van de longen daarin komt uit de moslimwereld. Dat geldt ook voor de 5bloedcirculatie en de maagsonde. Het ziekenhuis, als plek waar medische kennis op groepen patiënten wordt toegepast, is een islamitische innovatie die net als de 'Arabische’ cijfers via de Maghreb, Noord-Afrika, en Moors Spanje christelijk Europa bereikte.

Het destillatieproces – het verhitten van een mengsel tot een van de bestanddelen van dat mengsel verdampt en het vervolgens doen condenseren van die damp – was een Arabische uitvinding, gememoreerd in de benamingen voor zowel het belangrijkste voortbrengsel ervan (alcohol) als het apparaat waarmee de destillatie tot aan het begin van de twintigste eeuw is uitgevoerd (alambiek).

Op de een of andere manier is dat kenmerkend voor de hoogtij van de islamitische cultuur, zaken waar in principe een verbod op rustte werden toch onderzocht omwille van de kennis en het mogelijke profijt voor andere toepassingen. Dezelfde cultuur bracht zo de adembenemende doorsnee van een zwangere vrouw met foetus voort.

Drie moslimbroers en ingenieurs Banű Műsâ ontwiepren duizend jaar geleden al een robot die op feestelijke bijeenkomsten een glaasje kon schenken.

De islamitische wereld was verlicht, tolerant, liberaal, kosmopolitisch en pragmatisch. Niet alleen Arabische geleerden waren welkom in de mohammedaanse huizen van wijsheid, ook niet-Arabieren. Zelfs joden, christenen en andere ongelovigen.



Warhoofden
De conclusie kan niet anders luiden dan dat de intellectuele stagnasie in de islamitische wereld niets met de islam of de Koran zelf heeft te maken. De islam staat minstens even positief tegenover geestelijke ontwikkeling en wetenschapsbeoefening als de christelijke cultuur en is er in sommige opzichten zelfs ontvankelijker voor.

Van de 6.000 verzen in de Koran hebben er 750 betrekking op de natuur en bevatten aansporingen deze te bestuderen. Diverse islamitische geleerden benadrukten honderden jaren geleden al dat de studie van de natuur niet ten koste gaat van God.

Neem Ibn Roesjd, beter bekend onder de Latijnse naam Averroës, uit het Spaanse Cordoba, die in de twaalfde eeuw zei: 'Er is geen beter bewijs van goddelijke wijsheid dan de orde van de kosmos. En die kan worden bewezen met de rede. Wie causaliteit ontkent, ontkent de goddelijke wijsheid.’

Zoals een van de Europese geleerden die de Arabische boeken tijdens de twaalfde eeuw in het Latijn vertaalden, Adelard van Bath, zei tegen een collega: 'Ik heb van mijn Arabische leermeesters geleerd om de rede als gids te nemen waar jij vertrouwt op het gezag van de autoriteiten.’

Is dit niet het wezen van wat wij nu de verlichting noemen, het primaat van de rationaliteit? Diezelfde verlichting waarvan velen menen dat deze aan de islamitische wereld is voorbijgegaan.

Nee, het probleem is niet de Islam of de Koran, maar dat sommige warhoofden deze verkeerd interpreteren. Om de profeet zelf aan te halen: 'De inkt van de geleerden is heiliger dan het bloed van de martelaren.’

De Ontbrekende Schakel

De periode tussen de val van de Romeinen en de Renaissance bestrijkt maar liefst 1000 jaar. In de huidige geschiedschrijving wordt de Renaissance beoordeeld als reactie op de ‘Duistere’ Middeleeuwen, waarin moreel verval en chaos heersten. De Renaissance blijkt echter historisch bezien een continuering van de bloei in wetenschap en cultuur die door de Islam is ingezet. De ‘ontbrekende’ periode valt precies samen met de verschijning van de profeet Muhammad en de lijn van 12 Imams. Elke Imam was een catalysator voor allerlei wetenschappelijke en sociale ontwikkelingen, waarbij zij tevens een belangrijke rol vormden in de ontwikkeling van de moraal, de maatschappij en de theologie.
Advertentie
Oud 23-08-2007, 18:01
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Na die huiveringwekkende redenatie in de eerste alinea ben ik gestopt met lezen. Copypaste van een dubieuze bron neem ik aan?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 23-08-2007, 18:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zoals gebruikelijk copypaste spam. Ditmaal geplagieerd van http://www.taab.nl/Submenu/Islam/De%...e%20islam.html


Verder natuurlijk van A tot Z grijsgedraaide bullshit. De zogenaamde wetenschappelijke wonderen van de koran zijn tot de grond toe als totale nonsens te bewijzen die voortkomt uit zeer vergezochte interpretaties, reverse engineering dus. De vindingen in de Arabische wereld zijn de vindingen van mensen zelf, daarvan is geen letter toe te schrijven aan een religie. Verder staan er tevens grote onzinnigheden in. Het ziekenhuis een Arabische uitvinding? Verklaar dan waarom er waarom er eerder dan dat in Europa al ziekenhuisachtige verzorgplekken ontstonden?

Verder moet de schrijver van die tekst mij vertellen waar hij zijn dope scoort. Als je onzin kunt verzinnen a la "Drie moslimbroers en ingenieurs Banű Műsâ ontwiepren (sic) duizend jaar geleden al een robot die op feestelijke bijeenkomsten een glaasje kon schenken." dan heb je heel goede dope in handen gekregen.

ro·bot (de ~ (m.), ~s)
1 mechanisme dat al of niet de gedaante van een mens heeft en verrichtingen of arbeid kan uitvoeren

Robots bestonden dus al sinds de Romeinen de kraan uitvinden, en sinds de Egyptenaren en bouwers van Stonehenge (allen pre-islam) boten en glijbanen gebruikten.

Pas je de moderne gedaante van robots toe als definitie, dan is de bewering gewoon onzin.



Laat ik besluiten door antwoord te geven op de stelling van de eerste alinea te beantwoorden: Wie de originele islam, of willekeurig welke originele religie moet toepassen, hoort in een TBS kliniek totdat die ziekelijke denkbeelden eruit zijn getraind. Een moderne herinterpretatie is een vereiste om niet in een bloedlustige holbewoner te veranderen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 19:35.
Oud 23-08-2007, 18:54
Verwijderd
Niet wéér...

Ik heb geen zin om hier verder op te reageren omdat er toch een slotje op komt omdat de TS het beleid niet heeft gelezen.
Oud 23-08-2007, 20:08
jjorden
jjorden is offline
ik wilde fff kijken hoe autochtonen reageren over iets positief over Islam en ja hier is het he, het begint al. Mensen denken dat ze echt over alles weten. Mensen zijn gewoon anti Islam geworden.

En wat is de reden daarvoor? velen zeggen 'oo kijk al die moslims, die mensen blazen zich op dit dat'

maar mijn mening is: ,het is de schuld van Christenen Jullie vallen die moslim landen aan voor olie, is dat een leugen? iedereen weet het, maar bosapen onder ons weten dat ook en negeren het gewoon .Tuurlijk gaan ze zichzelf verdedigen en als ze geen wapens hebben, doen ze dat op hun eigen manier, zoals ze het willen.

kijk naar de laatste 100 jaar. Wie is gewelddadiger moslims of Christenen? wo1/wo2/koudeoorlog????? tijden wo1 gingen al 50 miljoen mensen ofzo dood, in Irak zijn nu ook een miljoen mensen dood.

We moeten religie hierbuiten houden. Als 2 idioten zich opblazen, dan wordt dit de titel: 2 moslimextremisten.......

waarom zetten ze moslim ervoor? als Christelijke mensen een trein opblazen, bijv dat terroristische groep Etah ofzof, dan staat er ook toch niet: 2 christelijke terroristen....., maar eerder iets van: 2 leden van de terroristische groep.....

waarom?




alles hierboven is dus mijn mening. Ik hoop dat een mod geen slotje zet, maar ons hier laat discussieren.

(sorry voor mijn Nederlands, ik ben maar 8 jaar in Nederland)
Oud 23-08-2007, 20:25
Verwijderd


Ik ben heus niet anti-islam, tenminste niet meer dan ik anti-christendom of anti-een andere religie ben en in tegenstelling tot jou ben ik niet racistisch en ga ik er dus niet vanuit dat mensen die in moslimlanden wonen agressiever of minder agressief zijn dan mensen uit verlichte landen. Alleen jij legt verbanden die er niet zijn. Het is waar dat mensen, die toevallig toentertijd in islamitische landen woonden, bijgedragen hebben aan het behoud van veel teksten uit de klassieke oudheid en verder enkele kleine bijdragen hebben geleverd aan de wetenschap, voornamelijk de wiskunde. Dit is echter eerder ondanks, dan dankzij de islam. Het gaat hier overigens niet om de periode 800-1500, maar om de periode 800-1200. Rond 1200 was er namelijk een islamitische leider, die onder invloed van de islam, wetenschap zondig vond en het daarom met harde hand bestreed. Jammer hč.
Oud 23-08-2007, 20:32
jjorden
jjorden is offline
bron?
Oud 23-08-2007, 20:36
Verwijderd
http://video.google.com/videoplay?do...78581009235713

Wordt daar behandeld als ik het me goed herinner.
Oud 23-08-2007, 20:42
jjorden
jjorden is offline
is dat een bron? een een amerikaanse documentaire? nee bedankt, ga naar de bieb en zoek boeken op over islam

van welke afkomst ben je eigenlijk?
Oud 23-08-2007, 21:17
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik mis een stelling. Maar ik wil ook wat kwijt.

De Islam is een geloof. Als de regels van dit geloof wetenschapsbedrijving omvatten, kun je spreken van een relatie tussen geloof en wetenschap. Maar op basis van de door Islamitische mensen behaalde wetenschappelijke successen een link leggen tussen geloof en daad, is weinig causaal. (anders moet je dat ook vandaag de dag doen!)

De klaarblijkelijk gevoelde behoefte om te bewijzen dat de Islam echt niet zo achterlijk is, komt vermoedelijk voort uit de vele negatieve media-aandacht, en de reacties van de daarin trappende hersenloze mensenmassa.

Negeer deze.

Het Westen heeft sinds 1990, met de val van het communisme, een andere vijand nodig, en is om geopolotieke redenen gestuit op de Islam(itische gebieden). Vroeger waren het de stoute Russen, nu de Moslims, morgen de Chinezen.

De duidelijk zichtbare onderontwikkeling van de Islamitische gebieden vormt slechts een argument om hen tot 'de ander', de slechterik, te verklaren en zo onder de eigen bevolking steun te vergaren voor oorlogen enzo. Andere veelgehoorde argumenten zijn onvrijheid en ondemocratie.

Door deze aantijgingen tegen te spreken zorg je er eigenlijk alleen maar voor dat de discussie leeft. Iets wat in het belang werkt van de machtige mannetjes die besloten dat de Islam de vijand moest zijn...
Oud 23-08-2007, 21:38
Verwijderd
Moslims hebben inderdaad tot zeker de 15de eeuw veel bijgedragen aan de wetenschap. In het Westen zijn we geneigd dit te ontkennen of te negeren, omdat het niet waar kan zijn dat er in het Oriënt sprake was van grote vooruitgang. Moslims vertaalden maar wat Griekse werken, wordt vaak gezegd. Maar zoals Newton ook al zei: ‘Wij staan op de schouders van reuzen’ . In principe pik je in de wetenschap datgene op waar de ander gestopt is. En dat deden de moslims/mensen in het Midden Oosten ook toenertijd. De bovenstaande artikel heb ik verder niet gelezen, ik ga daar ook niet inhoudelijk op in.


Citaat:
Het is waar dat mensen, die toevallig toentertijd in islamitische landen woonden, bijgedragen hebben aan het behoud van veel teksten uit de klassieke oudheid en verder enkele kleine bijdragen hebben geleverd aan de wetenschap, voornamelijk de wiskunde.
Ohja? Ik had laatst nog een artikel over Arabische geografen geschreven. Laten we geneeskunde niet vergeten, het waren de moslims die voor het eerst gips gebruikten om botbreuken te genezen. Ook hebben moslims zich veel met de astronomie beziggehouden (zie bijvoorbeeld de vele sterren die een arabische naam hebben). En zo kan ik nog doorgaan.

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 21:42.
Oud 23-08-2007, 21:40
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ja, want moslims zijn tenslotte ook mensen




...
Oud 23-08-2007, 21:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 21:08 :
ik wilde fff kijken hoe autochtonen reageren over iets positief over Islam en ja hier is het he, het begint al. Mensen denken dat ze echt over alles weten. Mensen zijn gewoon anti Islam geworden.

En wat is de reden daarvoor? velen zeggen 'oo kijk al die moslims, die mensen blazen zich op dit dat'
Ik denk niet dat je op dit forum veel mensen zult aantreffen die denken dat iedere moslim een zelfmoordterrorist is.

Citaat:
maar mijn mening is: ,het is de schuld van Christenen Jullie vallen die moslim landen aan voor olie, is dat een leugen?
Ja. Veel mensen zijn tegen Amerikaanse oorlogen in 'moslimlanden'.

Citaat:
iedereen weet het, maar bosapen onder ons weten dat ook en negeren het gewoon .Tuurlijk gaan ze zichzelf verdedigen en als ze geen wapens hebben, doen ze dat op hun eigen manier, zoals ze het willen.
En op wat voor manier is jezelf opblazen in een bus verdediging tegen het Amerikaanse leger?

Citaat:
kijk naar de laatste 100 jaar. Wie is gewelddadiger moslims of Christenen? wo1/wo2/koudeoorlog????? tijden wo1 gingen al 50 miljoen mensen ofzo dood, in Irak zijn nu ook een miljoen mensen dood.

We moeten religie hierbuiten houden. Als 2 idioten zich opblazen, dan wordt dit de titel: 2 moslimextremisten.......

waarom zetten ze moslim ervoor? als Christelijke mensen een trein opblazen, bijv dat terroristische groep Etah ofzof, dan staat er ook toch niet: 2 christelijke terroristen....., maar eerder iets van: 2 leden van de terroristische groep.....

waarom?
Omdat ETA geen christelijke organisatie is. ETA handelt vanuit een Leninistisch gedachtengoed, dus als er al christenen bij de aanslagen betrokken zijn is die informatie in een krantenartikel overbodig. De islamitische zelfmoordterroristen handelen echter wel vanuit hun religie, dus het feit dat het moslims zijn is relevant.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 23-08-2007, 21:47
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 23-08-2007 @ 19:15 :

Verder natuurlijk van A tot Z grijsgedraaide bullshit. De zogenaamde wetenschappelijke wonderen van de koran zijn tot de grond toe als totale nonsens te bewijzen die voortkomt uit zeer vergezochte interpretaties, reverse engineering dus. .
Lol, volgens mij gaat dat artikel daar helemaal niet over. Dus knap dat je het al als bull shit bestempelt, als je het niet eens gelezen hebt .
Oud 23-08-2007, 21:51
Verwijderd
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 21:42 :
is dat een bron? een een amerikaanse documentaire? nee bedankt, ga naar de bieb en zoek boeken op over islam

van welke afkomst ben je eigenlijk?
Kijk maar vanaf 27:00 in het filmpje. Het is geen "amerikaanse documentaire". Het is een lezing die is opgenomen.

De knakker die ik bedoel is imam Hamid Al-Ghazali.

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Ghazali
Oud 23-08-2007, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-08-2007 @ 22:51 :
Kijk maar vanaf 27:00 in het filmpje. Het is geen "amerikaanse documentaire". Het is een lezing die is opgenomen.
Al Ghazali is toch geen leider?
Oud 23-08-2007, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 23-08-2007 @ 23:01 :
Al Ghazali is toch geen leider?
Religieus leider.
Oud 23-08-2007, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-08-2007 @ 23:03 :
Religieus leider.
Waar staat dat dan? En was wie was hij dan een leider?
Ads door Google
Oud 23-08-2007, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 23-08-2007 @ 23:07 :
Waar staat dat dan? En was wie was hij dan een leider?
Dat staat gewoon op de wiki.
Oud 23-08-2007, 22:15
balkey
balkey is offline
Wat heeft de hele openingspost met de Islam te maken?

Omdat in Arabische ook wetenschappelijke dingen ontdekt waren en allerlei technische werktuigen uitgevonden hebben is dat een gevolg van de Islam? Bij elke cultuur, volkeren en landen worden constant nieuwe dingen ontdekt, wat heeft dat met de goedheid van de Islamitische religie te maken?
Oud 23-08-2007, 22:17
balkey
balkey is offline
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 21:08 :
maar mijn mening is: ,het is de schuld van Christenen Jullie vallen die moslim landen aan voor olie, is dat een leugen? ....

kijk naar de laatste 100 jaar. Wie is gewelddadiger moslims of Christenen? wo1/wo2/koudeoorlog?????
En dat waren natuurlijk ook allemaal religieuze oorlogen voortkomend uit de Christelijke religie
Oud 23-08-2007, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-08-2007 @ 23:11 :
Dat staat gewoon op de wiki.
Daar staat dat hij een invloedrijke wetenschapper was voor zowel moslims als niet-moslims. Nergens dat hij een religieuze leider was, of lees ik verkeerd?
Oud 23-08-2007, 22:21
Verwijderd
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 21:08 :
maar mijn mening is: ,het is de schuld van Christenen Jullie vallen die moslim landen aan voor olie, is dat een leugen?
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 21:08 :
We moeten religie hierbuiten houden.[/SIZE]
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Sinds wanneer is olie een doel voor het christelijke geloof?
Oud 23-08-2007, 22:45
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Als de koran mensen aanspoort wetenschappelijke uitvindingen of onderzoeken te plegen, dan is de koran al honderden jaren "op". Sindsdien hebben al heel wat meer kaffiers de vooruitgang op hun naam staan. Noem eens één arabisch automerk of vliegtuig? (nee, Saudi Airlines telt niet)
Tied veur 'n slotje of verplaatsen naar "onzin".
Oud 23-08-2007, 22:46
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
jjorden schreef op 23-08-2007 @ 18:55 :
Tijdens haar Gouden Eeuw was de Islamitische cultuur intellectueel, liberaal en verlicht.
Arabische cultuur. De wetenschap in de arabische wereld in die tijd was er ondanks, niet dankzij, de Islam.


Het werd trouwens beeindigd door de Islam. En de islam is ook de reden dat er tegenwoordig zo veel weerstand is tegen wetenschap in de arabische wereld.


Alle arabische wetenschappers verlaten de arabische wereld omdat wetenschap in de arabische wereld niet wordt geaccepteerd.


Steven Weinberg had zo een arabische wetenschapper als vriend, Abdul Salam. Hij was een erg gelovig moslim en hij probeerde wetenschap in de universiteiten rond de persische golf te krijgen. Maar dat lukte hem totaal niet. Ze waren erg open voor technologie maar volgens hen zou wetenschap het geloof eroderen.

"Damn it, I think they were right. It is corrosive of religious belief, and it's a good thing too." Zou Abdul Salam later toch gezegd hebben.

Abdul Salam is samen met Ahmad Zaweel de enige twee arabieren die een nobelprijs kregen voor de wetenschap.

Volgens mij zijn er nog wel een paar meer moslims, maar dingen liggen iets anders in Pakistan, India, Indonesie, etc.


Ooit was het omgekeerd. Ooit was men in de westerse wereld tegen wetenschap omdat men liever gelovig was. Maar sinds Al-Ghazali en een bepaalde theologie zit de arabische wereld in de 'dark ages' die nu al ongeveer 7 eeuwen duurt.


Volgens al-ghazali probeert de wetenschap god te ketenen door te zeggen wat god wel en niet mag doen. Volgens hem brandt een lucifer niet omdat de lucifer warm genoeg is en er genoeg zuurstof vooradig is voor een reactie met zuurstof. Nee, een lucifer brandt omdat god WIL dat de lucifer brandt, en om geen andere rede.

Hij zou zelfs hebben gezegd dat wiskunde het werk van de duivel was en tegen de islam was. Maar daar heb ik nooit een bronvermelding van gevonden.


In iedergeval, dit soort theologie werd een trend en dat was het begin voor de 'dark ages' van de arabische wereld.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 22:56.
Advertentie
Oud 23-08-2007, 22:49
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-08-2007 @ 23:03 :
Religieus leider.

Hij was een invloedrijke denker. Tussen wetenschap, theologie en filosofie bestond toen niet veel verschil.


Hij wordt vaak imam genoemd.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 24-08-2007, 00:28
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 23-08-2007 @ 22:40 :
ja, want moslims zijn tenslotte ook mensen




...

Jah... dat dus.

Ik heb op school les van een christen die precies hetzelfde beweert als het stukje van de ts, maar dan anders, namelijk dat het christendom de fundamenten voor de wetenschap heeft gelegd en daarom het aller coolst is. Big deal: het wiel en het vuur zijn ontdekt door lui die geloofden dat iedere boom of steen een geest had, dus laten we allemaal terug gaan naar de natuurgodsdiensten!

Nee serieus, op zich een interessante vraag - hoewel iedere historicus die ik ken, van mening zal zijn dat geen enkel antwoord hard te maken zal zijn.
Er werd echter geen vraag gesteld, en een beurt later gaat het opeens over olie en bronvermelding voor dummies?

Maar ik nodig de topic starter eigenlijk wel uit om zijn punt nogmaals uit te komen leggen. Nadat hij het beleid las dan.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson

Laatst gewijzigd op 24-08-2007 om 00:32.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Allah en God
MaxiDirk
3 23-01-2011 21:10
Levensbeschouwing & Filosofie wereldgodsdiensten en wetenschap
snaput
27 10-06-2008 09:53
De Kantine wie vindt/vondt jij de grootste persoon uit de geschiedenis?
Quasi
222 17-03-2005 21:15
Liefde & Relatie Liefde & de Bijbel
MissyE
126 01-01-2005 20:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Turkije is wachten op EU beu!
e r t a njunior
114 26-02-2004 12:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.