Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2007, 16:13
Verwijderd
Hallo allemaal,

as. woensdag (3-10-07) heb ik een AK toets en schreef nu dus een samenvatting. Maar ik begrijp niet wat een meltingpot nou betekent . Er staat wel vanalles in mijn boek,, maar ik snap het niet .

Kan iemand mij helpen???

Alvast bedankt en een zoen van Fia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2007, 16:40
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
dat begreep ik idd ook niet... maar ik ben erachter gekomen toen, lang geleden in de derde klas , dat het betekent dat het een multicultuerele samenleving is in een stad waar alle culturen dan bij elkaar zitten. grote stad met surinaamse wijk, turkse bakker, moskees, kerken, enz.
misschien bedoelen ze dan met die term ook dat alles dan een beetje met elkaar mengt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 16:42
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
kijk ook op wikipedia:

Melting pot (begrip)
Van Wikipedia
(Doorverwezen vanaf Melting Pot (begrip))
Ga naar: navigatie, zoeken
Melting pot (Nederlands: smeltkroes) is een metaforisch begrip stammend uit de Verenigde Staten, waar in de steden een aparte cultuur ontstond uit de vele culturen van immigranten en subculturen. Het is sindsdien een ideaal geworden voor multi- en interculturalisten.

Een melting pot ontstaat in een multiculturele samenleving. De culturen van etnische minderheid vermengt zich met de hoofdcultuur in het land. Hierdoor zal het land één cultuur gaan kennen die grotendeels gevormd is uit deze cultuur. Deze cultuur verandert doorlopend door de instroom van nieuwe immigranten en tal van interne culturele processen.
[http://nl.wikipedia.org/wiki/Melting_Pot_%28begrip%29]
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 16:43
Verwijderd
mm ja wat jij zegt vind ik lijken om multiculturele sameleving. De meltingpot heeft iets te maken met assimileren maar wat is dat in godsnaam??
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 16:44
Verwijderd
oeps toen ik net dat bericht typten kwam je weer met iets nieuws dankje (K) ik denk dat ik er nu uit ga komen. Als het niet lukt laat ik het wel even merken.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 16:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mm ja wat jij zegt vind ik lijken om multiculturele sameleving. De meltingpot heeft iets te maken met assimileren maar wat is dat in godsnaam??
Men neme een woordeboek, en zoeke 'assimileren' op.

Kort gezegd komt het erop neer dat immigranten zich aanpassen aan de samenleving waar ze in terecht komen. De taal leren en gangbare gewoontes overnemen vallen hier onder. Als ik naar Japan verhuis en ik raak er daar aan gewend dat winkels 24/7 open zijn dan assimileer ik daarin. Dat terwijl de Japanse student die ik afgelopen jaar sprak die zich verwonderde waarom die gekke Hollanders om zes uur de zaak al dicht gooiden en elke zevende dag überhaupt niet open gingen die ontwikkeling nog moet ondergaan.


Dit begrip wordt overigens vaak gebruikt in de context van de VS. Tegenwoordig is de melting pot echter aardig achterhaald omdat men vandaag de dag doorheeft dat mensen niet samensmelten en één nieuwe cultuur vormen.

Tevens het punt waar de zogenaamde salad bowl om de hoek komt kijken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 00:15
EmergencyCheese
EmergencyCheese is offline
Citaat:
Men neme een woordeboek, en zoeke 'assimileren' op.

Kort gezegd komt het erop neer dat immigranten zich aanpassen aan de samenleving waar ze in terecht komen. De taal leren en gangbare gewoontes overnemen vallen hier onder. Als ik naar Japan verhuis en ik raak er daar aan gewend dat winkels 24/7 open zijn dan assimileer ik daarin. Dat terwijl de Japanse student die ik afgelopen jaar sprak die zich verwonderde waarom die gekke Hollanders om zes uur de zaak al dicht gooiden en elke zevende dag überhaupt niet open gingen die ontwikkeling nog moet ondergaan.


Dit begrip wordt overigens vaak gebruikt in de context van de VS. Tegenwoordig is de melting pot echter aardig achterhaald omdat men vandaag de dag doorheeft dat mensen niet samensmelten en één nieuwe cultuur vormen.

Tevens het punt waar de zogenaamde salad bowl om de hoek komt kijken.
http://www.trouw.nl/deverdieping/let..._we_niets_doen


Cultuurvermenging is een prachtig ideaal. Ieder verstandig mens zou het gaarne omarmen. ''Maar de harde historische feiten'', schrijft Frank Ankersmit, "laten er geen ruimte voor." Daarmee valt het doek voor de ideeën van integratieminister Ella Vogelaar. Maar wat dan?

Een van de ontmoedigende lessen van de geschiedenis is dat culturen zich niet vermengen. Rassen doen dat wel, denk aan de mestizos in Zuid-Amerika. Alle nuances in het scala tussen bruin en blank kun je daar aantreffen. Maar culturen mixen niet.

Ankersmit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.